quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 23:54 schreef Klaudias het volgende:ik vind die Lulu Wang wel een beetje eng hoor ....
al had Fritsie wel een beetje ongelijk dat "met het communisme al de armoede begon" ... de jaren voor het communisme ging het ook al niet heel erg lekker met China
Dat vond ik ook een rare opmerking.
Sowieso kan ik er niet zo goed tegen als we onze maatschappij gaan afzetten tegenover de Chinese. Die kennen een hele geschiedenis van staatscontrole met als hoogtepunt de Qin dynastie.
Hier hebben we gestaag een discussie/salon cultuur ontworpen tijdens de Verlichting, wat ons land één van de meest democratische ter wereld maakt. Dat kennen ze in China inderdaad (nog) niet, het land lag tijdens de laatste Qing dynastie alweer een paar 100 jaar lang te slapen zonder enige vooruitgang en enorme armoede.
Tel daar nog eens bovenop dat wij als Westerse mogendheden zo tegen het eind van de 19e eeuw ons kolonialisme gingen uitbreiden naar China toe en je legt de evolutie gewoon helemaal stil.
Wat moet je dan doen als land als je de controle weer herovert? Juist, je moet je wapenen tegen de grootmachten in de wereld om dit een tweede maal te voorkomen en een sterke staatscontrole zorgt voor de snelste vooruitgang. Dat bleek nu ook wel. In minder dan een eeuw is China gegroeid van, zoals Lulu het al zegt, een land dat nog niet eens spijkers kon produceren tot de nieuwe wereldmacht.
Dan kan je ook niet verwachten dat ze ook nog even op sociaal vlak zich gaan spiegelen aan ons. Ze zien het al gebeuren, al de jaren van opbouw en de lange-termijnsdoelen in rook opgaan door een aantal grote revoluties als mensen eindelijk mogen spreken. Daar hebben ze daar in de regering weinig trek in.
Ze doen wat ze kunnen, op een uiterst conservatieve manier de kwaliteit van leven verbeteren. Kapitalisme heb je al in China, oost-China blaast Nederland weg wat betreft innovatie en infrastructuur.
Maar nee, wij gaan maar gewoon kritiek leveren op het ondemocratische systeem daar. Newsflash, democratisch zijn ze in China nog nooit geweest, is waarschijnlijk ook geen uiterste noodzaak daar.
Andere werelden enzo.