abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 7 oktober 2010 @ 18:49:45 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_87294638
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 18:46 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

En wat jij niet lijkt te snappen, is dat in die behoeften moet worden voorzien in de voorgestelde samenleving met behulp van technologie.
Nee, er wordt alleen maar beweert dat dit de problemen oplost, zonder dat dit onderbouwt wordt. Je kan net zo goed zeggen dat het opgelost wordt door toverkracht.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 7 oktober 2010 @ 18:52:01 #2
45206 Pietverdriet
pi_87294729
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 18:47 schreef -Mellow- het volgende:
In een wereld zonder geld denk ik dat het in de eerste plaats ook nodig zal zijn dat mensen weer leren hoe ze moeten overleven. In de huidige maatschappij weet bijna niemand nog hoe dat moet, het wordt ons sterker genoeg zelfs moeilijk gemaakt om dat te doen.
Een wereld zonder geld zal een wereld zijn zonder industrie, en die is zeker niet in staat 6.500.000.000 mensen te voeden
pi_87294730
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 17:23 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Volgens mij wordt er in dit ideaalbeeld van een maatschappij die hier geschetst wordt nu juist gesproken van wat het iedereen oplevert, er wordt mensen voorgehouden dat er geen gebrek zal zijn aan wat dan ook en het wat doen voor anderen wordt op geen enkele manier aangemoedigd. Juist de mensen die heel veel willen doen voor anderen worden volkomen gelijk gezet men mensen die dat helemaal niet doen en alleen maar aan zichzelf denken.
Nee, in de ideale situatie is het zo dat jij nog steeds een groter huis of grotere auto kan hebben dan een ander. Alleen zal je er in die situatie voor moeten zorgen dat anderen je dat grotere huis gunnen. Dat lukt je niet door op je luie krent te blijven zitten. Jij vindt het nu ook prima dat anderen mensen meer verdienen dan jij, maar dan moeten ze wel waar maken voor dat geld.

quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 18:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Scholen zijn dus overbodig
Integendeel, die nieuwsgierigheid moet gevoed worden, dan lijkt een school mij juist ideaal.
pi_87294769
Ah piet je bent er nog...

quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 15:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het gaat er niet om dat ik de antibiotica niet wil geven, het gaat erom wat ik ervoor terug krijg
Gezondere blije mensen.
quote:
Het belang van de mensheid meer centraal stellen, wat heeft dat met een wereld zonder geld te maken?
Geld maakt corrupt. Geld is gebakken lucht en heel langzaam is het aan het instorten,
Dat proces is al lang aan de gang.

quote:
Waarom zou ik gaan studeren en heel veel moeite gaan doen nieuwe antibiotica te ontwikkelen? Wat zit daar voor mij in?
Omdat je een knap koppie hebt, dat heeft niet iedereen. Je mag dan meedoen aan projecten waar men nu alleen maar van kan dromen, grote laboratoriums, alles wat je nodig hebt om ziektes tegen te gaan. En moeite? Dat is er dan ook niet meer, je bewandeld dan een hele andere weg.
Zonder winst bejag.
Je doet het omdat het goed is voor de mens. Dus ook voor jezelf.
quote:
Je zegt het goed, het eten komt niet vanzelf je mond binnen gewandeld, dus, hoe draag je de economische waarde van wat ik kan over zodat ik eten krijg?
Dat is de vraag.
Zoals jij dus goed bent in het een, zal de ander goed zijn in brood bakken...slachten van dieren etc etc
Het maakt niet meer uit wie wat doet. Je maakt zoveel als men nodig heeft. Dus er is geen sprake van ruilhandel.

Het gaat hierom, als je rond de wereld kijkt zie je dat er genoeg bronnen zijn die hele wereld kunnen voeden en iedereen een dak boven zijn hoofd heeft.
Die twee zijn van levens belang. En imo heeft iedereen daar recht op.
Dus niet omdat je in Afrika, India whatever geboren bent je maar honger moet hebben.

Maar..hoe krijg je "iedereen" (althans 95 % ) met de neus dezelfde kant op?
Hoe krijg je 100.000 (?) verschillende culturen en achtergronden zo ver?

Dat gaat een lang, lang proces worden...zeker met mensen die op een bepaalde manier zijn groot gebracht.
En dat zijn er heel wat.

(volgens mij is dat wat die meneer verteld in die filmpjes, die heel interessant zijn!)
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_87294783
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 18:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, er wordt alleen maar beweert dat dit de problemen oplost, zonder dat dit onderbouwt wordt. Je kan net zo goed zeggen dat het opgelost wordt door toverkracht.
Plaats je de originele OP ook weer effe hier. Anders krijgen we hier allemaal users die zich de huidige wereld minus valute voorstellen. En voor de honderste keer: dat is dus niet het geval. De complete wereld moet worden hervormd, wil dit slagen. En ik ben er ook niet honderd procent van overtuigd dat het kan slagen, maar het is zeker de moeite waard om te onderzoeken of zoiets werkt.

En nu ben ik weg, want er moet geld worden verdiend.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  donderdag 7 oktober 2010 @ 18:53:28 #6
45206 Pietverdriet
pi_87294802
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 18:52 schreef Casos het volgende:

[..]

Nee, in de ideale situatie is het zo dat jij nog steeds een groter huis of grotere auto kan hebben dan een ander. Alleen zal je er in die situatie voor moeten zorgen dat anderen je dat grotere huis gunnen. Dat lukt je niet door op je luie krent te blijven zitten. Jij vindt het nu ook prima dat anderen mensen meer verdienen dan jij, maar dan moeten ze wel waar maken voor dat geld.
[..]
Vertel dan eens hoe je dat verrekend? Dat heb jij of koosvogels nog steeds niet gedaan
pi_87294907
Is best grappig, man is zo zacht aardig als hij bullshit ed zegt zit ik te grinniken.... :D
  donderdag 7 oktober 2010 @ 18:57:53 #8
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_87295005
ik had al een nieuwe gemaakt Een wereld zonder geld #2
mijn internet is niet zo snel
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_87295054
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 18:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vertel dan eens hoe je dat verrekend? Dat heb jij of koosvogels nog steeds niet gedaan
De details daarvan heb ik niet, maar iig niet op de manier waarop het nu gaat. Uiteindelijk zal het middel voor jou toch op geld uitdraaien, maar zelfs dan, wat oblivion ook al zegt, geld is geen verreken middel meer. Teveel lucht, teveel waarde, die er alleen maar is omdat we dat prijskaartje er aan hebben gehangen. Geld op zich is niet eens "slecht", meer de manier waarop we het nu gebruiken.

Een ander middel (ik denk dat zolang dat middel geld blijft heten, het sowieso niet zal gaan), geredeneerd vanuit de gedachte, een ander moet het je gunnen. Zegmaar, de werknemers bepalen het salaris van de baas.
pi_87295089
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 18:57 schreef -Mellow- het volgende:
ik had al een nieuwe gemaakt Een wereld zonder geld #2
mijn internet is niet zo snel
Gelukkig kost dubbele topics maken geen geld
  donderdag 7 oktober 2010 @ 19:00:37 #11
45206 Pietverdriet
pi_87295108
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 18:59 schreef Casos het volgende:

[..]

De details daarvan heb ik niet, maar iig niet op de manier waarop het nu gaat.
Je weet het dus niet, maar het is wel het essentiële punt.
  donderdag 7 oktober 2010 @ 19:04:55 #12
45206 Pietverdriet
pi_87295306
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 18:59 schreef Casos het volgende:

Een ander middel (ik denk dat zolang dat middel geld blijft heten, het sowieso niet zal gaan), geredeneerd vanuit de gedachte, een ander moet het je gunnen.
Dus alles wat nu gesubsidieerd wordt door de overheid verdwijnt.
  donderdag 7 oktober 2010 @ 19:08:59 #13
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_87295508
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 18:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Een wereld zonder geld zal een wereld zijn zonder industrie, en die is zeker niet in staat 6.500.000.000 mensen te voeden
theoretisch is het mogelijk. Er is genoeg op de wereld om iedereen te geven wat hij nodig heeft. De vraag is hoe je dat in praktijk kan brengen, ik denk namelijk ook niet dat dat kan gebeuren in een wereld met geld. Daarvoor moeten we nogal out of the box gaan denken en een hele andere mentaliteit gaan creeren. Maar de meeste mensen zijn daar (nog) niet klaar voor/ toe bereid.

Er zijn altijd mensen die inderdaad profiteren van anderen zonder iets bij te willen dragen. Hoe we dat oplossen dat zou ik ook niet weten. Soms geloof ik graag dat de evolutie wel zijn werk doet en dat we uiteindelijk verder komen als soort. Zoals we nu leven kan in ieder geval ook niet. We zijn aan de ene kant de intelligentste soort, maar aan de andere kant ook de enige soort die zijn eigen soort en leefomgeving zo kapot maakt. Is dat nou zo intelligent vraag ik me wel eens af.

Het zal hoe dan ook anders moeten....
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_87295687
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 19:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dus alles wat nu gesubsidieerd wordt door de overheid verdwijnt.
Subsidie, dat woord zullen we dan idd niet meer gebruiken. Extra geld om iets te doen, wat alleen maar kan omdat dat extra geld er niet is.
pi_87295928
De OP graag plaatsen

quote:
Resource based economy

The term and meaning of a Resource-Based Economy was originated by Jacque Fresco. It is a system in which all goods and services are available without the use of money, credits, barter or any other system of debt or servitude. All resources become the common heritage of all of the inhabitants, not just a select few. The premise upon which this system is based is that the Earth is abundant with plentiful resource; our practice of rationing resources through monetary methods is irrelevant and counter productive to our survival.

Modern society has access to highly advanced technology and can make available food, clothing, housing and medical care; update our educational system; and develop a limitless supply of renewable, non-contaminating energy. By supplying an efficiently designed economy, everyone can enjoy a very high standard of living with all of the amenities of a high technological society.

A resource-based economy would utilize existing resources from the land and sea, physical equipment, industrial plants, etc. to enhance the lives of the total population. In an economy based on resources rather than money, we could easily produce all of the necessities of life and provide a high standard of living for all.

Consider the following examples: At the beginning of World War II the US had a mere 600 or so first-class fighting aircraft. We rapidly overcame this short supply by turning out more than 90,000 planes a year. The question at the start of World War II was: Do we have enough funds to produce the required implements of war? The answer was no, we did not have enough money, nor did we have enough gold; but we did have more than enough resources. It was the available resources that enabled the US to achieve the high production and efficiency required to win the war. Unfortunately this is only considered in times of war.

In a resource-based economy all of the world's resources are held as the common heritage of all of Earth's people, thus eventually outgrowing the need for the artificial boundaries that separate people. This is the unifying imperative.

We must emphasize that this approach to global governance has nothing whatever in common with the present aims of an elite to form a world government with themselves and large corporations at the helm, and the vast majority of the world's population subservient to them. Our vision of globalization empowers each and every person on the planet to be the best they can be, not to live in abject subjugation to a corporate governing body.

Our proposals would not only add to the well being of people, but they would also provide the necessary information that would enable them to participate in any area of their competence. The measure of success would be based on the fulfilment of one's individual pursuits rather than the acquisition of wealth, property and power.

At present, we have enough material resources to provide a very high standard of living for all of Earth's inhabitants. Only when population exceeds the carrying capacity of the land do many problems such as greed, crime and violence emerge. By overcoming scarcity, most of the crimes and even the prisons of today's society would no longer be necessary.

A resource-based economy would make it possible to use technology to overcome scarce resources by applying renewable sources of energy, computerizing and automating manufacturing and inventory, designing safe energy-efficient cities and advanced transportation systems, providing universal health care and more relevant education, and most of all by generating a new incentive system based on human and environmental concern.

Many people believe that there is too much technology in the world today, and that technology is the major cause of our environmental pollution. This is not the case. It is the abuse and misuse of technology that should be our major concern. In a more humane civilization, instead of machines displacing people they would shorten the workday, increase the availability of goods and services, and lengthen vacation time. If we utilize new technology to raise the standard of living for all people, then the infusion of machine technology would no longer be a threat.

A resource-based world economy would also involve all-out efforts to develop new, clean, and renewable sources of energy: geothermal; controlled fusion; solar; photovoltaic; wind, wave, and tidal power; and even fuel from the oceans. We would eventually be able to have energy in unlimited quantity that could propel civilization for thousands of years. A resource-based economy must also be committed to the redesign of our cities, transportation systems, and industrial plants, allowing them to be energy efficient, clean, and conveniently serve the needs of all people.

What else would a resource-based economy mean? Technology intelligently and efficiently applied, conserves energy, reduces waste, and provides more leisure time. With automated inventory on a global scale, we can maintain a balance between production and distribution. Only nutritious and healthy food would be available and planned obsolescence would be unnecessary and non-existent in a resource-based economy.

As we outgrow the need for professions based on the monetary system, for instance lawyers, bankers, insurance agents, marketing and advertising personnel, salespersons, and stockbrokers, a considerable amount of waste will be eliminated. Considerable amounts of energy would also be saved by eliminating the duplication of competitive products such as tools, eating utensils, pots, pans and vacuum cleaners. Choice is good. But instead of hundreds of different manufacturing plants and all the paperwork and personnel required to turn out similar products, only a few of the highest quality would be needed to serve the entire population. Our only shortage is the lack of creative thought and intelligence in ourselves and our elected leaders to solve these problems. The most valuable, untapped resource today is human ingenuity.

With the elimination of debt, the fear of losing one's job will no longer be a threat This assurance, combined with education on how to relate to one another in a much more meaningful way, could considerably reduce both mental and physical stress and leave us free to explore and develop our abilities.

If the thought of eliminating money still troubles you, consider this: If a group of people with gold, diamonds and money were stranded on an island that had no resources such as food, clean air and water, their wealth would be irrelevant to their survival. It is only when resources are scarce that money can be used to control their distribution. One could not, for example, sell the air we breathe or water abundantly flowing down from a mountain stream. Although air and water are valuable, in abundance they cannot be sold.

Money is only important in a society when certain resources for survival must be rationed and the people accept money as an exchange medium for the scarce resources. Money is a social convention, an agreement if you will. It is neither a natural resource nor does it represent one. It is not necessary for survival unless we have been conditioned to accept it as such.
http://www.thevenusprojec(...)source-based-economy

pi_87296121
-weg-
  donderdag 7 oktober 2010 @ 19:24:46 #17
104871 remlof
Europees federalist
pi_87296478
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 19:08 schreef -Mellow- het volgende:
Er is genoeg op de wereld om iedereen te geven wat hij nodig heeft.
Ik blijf de vraag stellen: wat heeft een mens nodig?

Enkele economische principes:
-middelen zijn eindig
-behoeftes zijn oneindig
pi_87296583
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 19:30 schreef beeer het volgende:

[..]

Ik blijf de vraag stellen: wat heeft een mens nodig?
Niet meer dan hem toekomt om gelukkig te zijn.

Wat dat is is natuurlijk heel erg afhankelijk van de persoon zelf en in wat voor maatschapij hij opgroeit. Zijn eigen keuze (levenswijze) is daarbij cruciaal.

Dus geen overheersend antwoord.
pi_87296621
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 19:33 schreef boyv het volgende:

[..]

Niet meer dan hem toekomt.
Correct. En wie (of wat) bepaalt wat hem toekomt?
pi_87296738
Het collectief? Gaat wel conflicten op leveren met de eigen keuzevrijheid denk ik. Ben zelf ook nog aan het nadenken.
pi_87296898
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 19:33 schreef beeer het volgende:

[..]

Correct. En wie (of wat) bepaalt wat hem toekomt?
Jij zelf.
pi_87296917
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 19:36 schreef boyv het volgende:
Het collectief? Gaat wel conflicten op leveren met de eigen keuzevrijheid denk ik. Ben zelf ook nog aan het nadenken.
Wat is het collectief? De vrije markt of de staat?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-10-2010 19:44:17 ]
  donderdag 7 oktober 2010 @ 22:49:08 #24
45206 Pietverdriet
pi_87306527
Waarom zou je mensen belonen op basis van wat ze nodig hebben ipv op hun merits?
pi_87307054
Wat een stilte. Is de discussie eindelijk beslecht?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')