Dat is hem iddquote:Op maandag 18 oktober 2010 07:10 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Maak je pomp in het filter eens schoon. Let daarbij eigenlijk in het bijzonder op plantenrestjes en dergelijke. Het kan zijn dat er allemaal troep in het filter zit, waardoor de stroming wordt tegengehouden. Wellicht de rotor eens schoonmaken.. Het moet iig een oorzaak hebben dat ie nu zo zacht draait.
Als je zegt wat voor bak of filter het precies is, kan ik het wat duidelijker vertellen.
edit: ik kon het zelf ook al vinden in je eigen topic
Deze pomp zit er wrs in he?; http://www.juwel-aquarium.de/en/articleinfo.htm?matnr=85502
Iig dat zwarte stukje boven waar die tekst op staat aan de zijkant, kun je uit dat plastic klikken. Als je het voor het eerst doet kan het wat stroever gaan, maar als je er dan in kijkt nadat je dat los hebt, dan zie je daar de rotor zitten. Maak die maar eens even schoon.
als je dat zo leuk vind, mag je mn filter wel een keer komen schoonmaken hoorquote:Op maandag 18 oktober 2010 07:25 schreef BrandX het volgende:
[..]
Dat is hem idd.
Leuk klusje als ik vanavond thuis ben. Thanks!
quote:Op maandag 18 oktober 2010 17:07 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
als je dat zo leuk vind, mag je mn filter wel een keer komen schoonmaken hoor
bij zo'n juwelfilter kun je geloof ik wat extra filterwatten bovenop leggen als je minder stroming wil hebben, ik weet het niet precies meer, maar ik heb vroeger ook zo'n ding gebruikt.quote:Op maandag 18 oktober 2010 17:38 schreef BrandX het volgende:
[..]
nou goed,ik heb mijn filter uit elkaar gehaald, schoon gespoeld in een emmer water, de pomp idem.
Geen idee wat precies de boosdoener was, maar de pomp blaast weer als de eerste dag (veel te hard dus) Blijkbaar zat het echt niet goed, want als ik het gedrag van mijn vissen zo zie denk ik dat mijn water zuurstof arm is. Ze hangen doorlopend tegen de oppervlakte lucht te 'pakken'.
Hij blaast nu wel wat hard de pomp, maar ik laat hem maar even. Over een uurtje zal ik de tuut naar boven richten, dan valt de stroming grotendeels mee. Hoop dat mijn vissen straks iig weer gaan zwemmen ipv luchthappen
Zonde... Roodkopzalmen zijn nu niet de makkelijkste vissenquote:Op maandag 18 oktober 2010 17:53 schreef BrandX het volgende:
de spanning van het schoonmaken was overduidelijk te veel voor een van mijn roodkopzalmpjes
Hij rust nu in vrede samen met de eerste tetra die het leven gelaten heeft
Als ze zuurstof blijven happen, ververs dan even wat water.. Dan is het sneller goed. Wel qua temp. ongeveer gelijk houdenquote:Op maandag 18 oktober 2010 17:38 schreef BrandX het volgende:
[..]
nou goed,ik heb mijn filter uit elkaar gehaald, schoon gespoeld in een emmer water, de pomp idem.
Geen idee wat precies de boosdoener was, maar de pomp blaast weer als de eerste dag (veel te hard dus) Blijkbaar zat het echt niet goed, want als ik het gedrag van mijn vissen zo zie denk ik dat mijn water zuurstof arm is. Ze hangen doorlopend tegen de oppervlakte lucht te 'pakken'.
Hij blaast nu wel wat hard de pomp, maar ik laat hem maar even. Over een uurtje zal ik de tuut naar boven richten, dan valt de stroming grotendeels mee. Hoop dat mijn vissen straks iig weer gaan zwemmen ipv luchthappen
Ik kan een update doen!quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 00:05 schreef Stali het volgende:
Na teruglezen... Stinosss, wat heb je een mooi ingericht aquarium.
Ben ook benieuwd naar de ontwikkelingen bij Faith. Leuk om zo'n groot aquarium te starten.
Volg dat graag.
Dankje! Ik ben er ontzettend blij mee, hij draait super! Binnenkort eens kijken of ik een aantal Oto's algeneters erbij kan plaatsen :-).quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 00:05 schreef Stali het volgende:
Na teruglezen... Stinosss, wat heb je een mooi ingericht aquarium.
Ben ook benieuwd naar de ontwikkelingen bij Faith. Leuk om zo'n groot aquarium te starten.
Volg dat graag.
Jup dat is het dat is het!quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 11:44 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
first of all... KALM blijven
- Hoe lang staat de bak al?
- Heb je al eens plantenvoeding gebruikt?
Wat voor groene slierten?
Meer zoals dit?
[ afbeelding ]
Qua lamptijd is er niks aan de hand.
Heb je het water toevallig ook gemeten of niet?
Oh tofjes, mijn water is prima.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 13:43 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Verder is draadalg eigenlijk een compliment voor je water.. Wist je dat?
Dan is je waterkwaliteit prima in orde.
Jep!quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 00:50 schreef Stali het volgende:
Heb je zelf een tester, Faith?
Ik ben nl. zo blij dat eindelijk alles goed gaat met weinig onderhoud. Jij weet ook vast nog wel hoe ik heb lopen sukkelen met algen.
Wil je met plezier in aquariumwater een stuk filterspons toesturen. Die kun jij dan weer gewoon testen uiteraard. Wrs. is het toch een kwestie van de juiste bacteriebalans, dat ben ik inmiddels wel gaan geloven.
Begrijp goed dat jullie niet gaan sjoemelen met de opstart van zo'n groot aquarium. Beter in de start veel geduld. Kleinere bakjes zijn lastiger schijnt. Heel veel succes in ieder geval en volg het graag. Zoiets wil ik op termijn natuurlijk ook, dus kan er van leren.
Een stuk steen erop leggen. Over een week of 2 a 3 blijft 'ie wel liggen.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 14:56 schreef tliciouz het volgende:
We hebben een stuk Mangrove hout gekocht maar deze blijft maar drijven. Oplossingen?
Meen je dat?quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 14:59 schreef Faithfulness het volgende:
[..]
Een stuk steen erop leggen. Over een week of 2 a 3 blijft 'ie wel liggen.
Ik ben bloedserieusquote:
Dat maakt geen verschil.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 15:11 schreef tliciouz het volgende:
Bedankt voor de reacties. Wist niet dat dat zo lang duurde. Had ik beter kienhout kunnen halen.
Jawel hoor. Dat heb ik in goed kokend water gedaan en die zakte meteen naar de bodem toe.quote:
Ik heb het ook gehad, twee stukken hout gekocht, ongeveer even groot. Beiden uitgekookt.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 15:22 schreef tliciouz het volgende:
[..]
Jawel hoor. Dat heb ik in goed kokend water gedaan en die zakte meteen naar de bodem toe.
Toen ik mijn eerste aquarium nam deed ik hem er na even afspoelen gelijk in. Toen zaten er nog geen vissen in, maar ik heb er geen problemen mee gehad. Na een paar dagen was alles toppiequote:Op dinsdag 19 oktober 2010 15:51 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Uitkoken is niet ervoor zorgen dat ze wel meteen zakken..
Maar met uitkoken moet je ook oppassen.. Er zijn mensen die em uitkoken, en dat daarna het hout begint te rotten. Hoe/wat precies weet ik zo even niet. Want dan krijg je natuurlijk de meest vreemde en vervelende dingen![]()
Ik heb nu een stuk hout van ruim een meter lang. Zo'n grote pan heb ik nietquote:Op dinsdag 19 oktober 2010 15:51 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Uitkoken is niet ervoor zorgen dat ze wel meteen zakken..
Maar met uitkoken moet je ook oppassen.. Er zijn mensen die em uitkoken, en dat daarna het hout begint te rotten. Hoe/wat precies weet ik zo even niet. Want dan krijg je natuurlijk de meest vreemde en vervelende dingen![]()
Ik zie nu een hele grote pan voor mequote:Op dinsdag 19 oktober 2010 16:11 schreef Faithfulness het volgende:
[..]
Ik heb nu een stuk hout van ruim een meter lang. Zo'n grote pan heb ik niet
Ze bestaan welquote:Op dinsdag 19 oktober 2010 16:30 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Ik zie nu een hele grote pan voor me
Zal vanavond eens me best gaan doen. En anders morgen. Ben erg druk vanavondquote:Op dinsdag 19 oktober 2010 14:45 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Opzich is plantenvoeding niet verkeerd om diverse waardes goed te krijgen voor de planten, want ijzertekort is natuurlijk niet goed, al zitten er geen vissen in. Kheb zelf een plantenbak staan zonder vissen, en daar kieper ik elke 2 weken plantenvoeding in. Doe ik het niet, gaan die planten zachtjes aan kapot.
Ik ben wel benieuwd wat de waterwaardes + plantenvoeding ook_gek heeft. Zeker omdat planten dood aan het gaan zijn (wellicht wat foto's erbij plaatsen ook_gek)
ja daar heb je ook wel weer gelijk in, maar ik start mijn bakken altijd op met simpele snelgroeiers als waterpest en belgisch groen. soms vergeet ik dat niet iedereen mijn methode volgtquote:Op dinsdag 19 oktober 2010 14:45 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Opzich is plantenvoeding niet verkeerd om diverse waardes goed te krijgen voor de planten, want ijzertekort is natuurlijk niet goed, al zitten er geen vissen in. Kheb zelf een plantenbak staan zonder vissen, en daar kieper ik elke 2 weken plantenvoeding in. Doe ik het niet, gaan die planten zachtjes aan kapot.
Ik ben wel benieuwd wat de waterwaardes + plantenvoeding ook_gek heeft. Zeker omdat planten dood aan het gaan zijn (wellicht wat foto's erbij plaatsen ook_gek)
volgende keer spoelen voordat je het in je aquarium doet (al weet ik niet 100% zeker of dat met jouw speciale grind ook kan). nu kun je ervoor zorgen dat het oppervlaktewater gefilterd wordt, of met een lege PET fles het water van het oppervlak verwijderen. dan stroomt het stof mee de fles in. gewoon de fles horizontaal in het water duwen met de opening half onder, half boven water.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 17:44 schreef tliciouz het volgende:
Trouwens nog een vraagje, ik heb nu speciaal heel fijn grind dat tevens een voedingsbodem is, maar er kwam ontzettend veel stof af, nu is het meeste er uit en het water is helder, maar op de oppervlakte blijft nu een hele stoflaag drijven, hoe krijg ik dat weg?
Het grind was al een aantal keer gespoeld maar op het oppervlak blijft het drijven, maar zo'n fles is inderdaad wel een idee! Ga ik zo eens proberen, thanks!quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 18:00 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
volgende keer spoelen voordat je het in je aquarium doet (al weet ik niet 100% zeker of dat met jouw speciale grind ook kan). nu kun je ervoor zorgen dat het oppervlaktewater gefilterd wordt, of met een lege PET fles het water van het oppervlak verwijderen. dan stroomt het stof mee de fles in. gewoon de fles horizontaal in het water duwen met de opening half onder, half boven water.
Opzich is jou startmethode goed hoorquote:Op dinsdag 19 oktober 2010 17:58 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
ja daar heb je ook wel weer gelijk in, maar ik start mijn bakken altijd op met simpele snelgroeiers als waterpest en belgisch groen. soms vergeet ik dat niet iedereen mijn methode volgt
Welke kleur?quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 20:58 schreef Stinosss het volgende:
Ik heb de laatste tijd last dat er op een bepaald stuk kienhout een soort 'haren' groeien. Het lijkt wel schimmel, maar ik verwacht dat het alg is? Gek genoeg heb ik er op mijn andere stuk hout geen last van.
Wie weet wat dit is en hoe het komt?
DONT JINX IT!!!!!!!!!!!!!!!!quote:Op woensdag 20 oktober 2010 10:40 schreef BrandX het volgende:
het ziet er naar uit dat mijn bak wat helderder begint te worden
quote:koop een cementkuip bij de bouwmarkt. vul met aquarium water, doe hier je vissen en planten (die nog goed zijn) in. hang je verwarming erin en laat je filter hierop draaien. nu kun je rustig doen met het aquarium wat je wil. als je klaar bent een deel van het water terugpompen (airlift of opvoerpompje), planten terugzetten, vissen terugzetten, rest van het water terugpompen, verwarming weer naar je aquarium, filterpomp ook, klaarOp woensdag 20 oktober 2010 08:53 schreef Komakie het volgende:
Zo ongeveer al mijn jongen zijn dood. Waar anderhalve week lang papa en mama de enige waren die aan de rechterkant van de bak kwamen, zwemmen alle vissen weer vrij rond. Jonge visjes kan ik ook niet meer besporen.
Aan de ene kant jammer omdat het natuurlijk altijd leuk is om iets te zien groeien. Aan de andere kant ook wel een rustig idee dat ik er niet ineens 3 vissen bij heb ofzo. Aangezien ik niet zou weten wat ik er mee aan moet
Voordeel is wel dat ik nu mijn bak goed schoon kan maken en helemaal opnieuw ga inrichten.
Nu heb ik nog even een vraagje. Hoe kan ik dit het beste doen? De hele bak leeg gooien is een vereiste. Ik zal er voor moeten zorgen dat er een flinke sloot water van de orginele bak moet overblijven voor de waterwaarden, maar het zal toch gebeuren dat er flink wat nieuw water bij moet. 170 liter water kan ik nou eenmaal niet kwijt.
Nu hebben de vissen al bewezen dat ze een grote hoeveelheid nieuw water niet zo'n probleem vinden. Iets wat natuurlijk erg fijn is.
De kans is alleen groot dat er nu nog meer nieuw water bij moet dan de vorige keer.
Dus mijn idee is.
- Zo veel mogelijk water redden.
- Vissen in een zo groot mogelijke bak met water wat ik uit het aquarium heb gehaald.
- De rest van het water weg gooien.
- Zand, grind en (kaalgevreten) plantenresten eruit halen.
- Alles een goede schoonmaakbeurt geven. (zand, grind, achtergrond, glas, etc)
- Opnieuw inrichten.
- Het geredde water weer in de bak gooien en aanvullen met ander water.
- Een tijdje via het filter (zonder de vissen erin) laten lopen.
- Vissen erin.
- Na een dag de filters vervangen.
Ik heb tenminste begrepen dat je een groot gedeelte van je water kwaliteit terug krijgt door nieuw water een tijd door je oude filter te laten lopen.
Iemand aanvullingen of iets af te raden?
quote:Verwarming werkt nog wel goed?Op maandag 25 oktober 2010 11:15 schreef Komakie het volgende:
Ik heb nou weer iets....
Niet er aan toegekomen om mijn bak opnieuw in te richten dit weekend. jammer maar helaas, dan maar een weekje wachten.
Alleen nu zet ik vanmorgen het licht in de bak aan. Alle vissen op de bodem. Ze leven nog wel, maar er zit totaal geen pit meer in. Zelfs als ik het voer erin deed reageerden ze daar minimaal op.
Ik heb niets geks gedaan dit weekend. Donderdag voor het laatst water verschoond. Gisteren was alles nog prima. Ze zaten zelfs elkaar nog achterna als gekken.
Na een tijdje reageerden ze wel weer een beetje op het voer, maar het was nou ook weer niet echt van harte.
Ik snap er geen zak van. Ik heb nooit problemen gehad met mijn oude aquarium en nu ineens 2 weken geleden allemaal vissen dood door 1 of andere bacterie (die het na de anti-bioticakuur weer prima doet) en nu dit weer in de nieuw grote bak.
Terwijl ik toch niets anders heb gedaan dan de afgelopen paar jaar.
quote:Gisteravond waren ze nog vol energie. Achter elkaar aan zitten enzo. Zoals ze eigenlijk regelmatig doen.Op maandag 25 oktober 2010 11:20 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Huh das wel heel vreemd...
Deden ze het gisteravond nog wel goed?
En zwemmen ze nog wel, of liggen ze echt op de bodem?
Water evt. nog gemeten vanmorgen?
quote:Gisteravond nog wel naar de temperatuur in de bak gekeken en die stond gewoon op 26 graden. Iets wat normaal moet zijn voor Zebra Cichliden.Op maandag 25 oktober 2010 11:23 schreef Prowl het volgende:
[..]
Verwarming werkt nog wel goed?
Ik had eens een defecte verwarming en alle vissen lagen er ook als dood bij, 17 graden vonden ze niet zo lekker
quote:Goed bezig StaliOp maandag 25 oktober 2010 23:58 schreef Stali het volgende:
Ik heb vanavond de grote jaarlijkse schoonmaak gehouden in mijn 100 literbakje.
Drie uur mee bezig geweest. Bodem vervangen en gelukkig wel driekwart water kunnen overhevelen in een speciekuip.
Vind het altijd zo klote om de vissen te vangen vanwege de stress. Viel met een beslagkan en een netje dit keer enorm mee.
De mist moet nog neerdalen. Heb wit zand gekocht dat door kalk niet zo best voor de plantjes schijnt te zijn. Zie het wel. Heb gezonde planten genoeg iig en heb e.e.a. voor de nacht buiten gezet.
quote:Ik heb ook wit (lichtgeel) zand. Planten doen het prima. Doe wel af en toe een tablet erin en ik voer bij met plantenvoeding.Op maandag 25 oktober 2010 23:58 schreef Stali het volgende:
De mist moet nog neerdalen. Heb wit zand gekocht dat door kalk niet zo best voor de plantjes schijnt te zijn. Zie het wel. Heb gezonde planten genoeg iig en heb e.e.a. voor de nacht buiten gezet.
quote:Wauw die ziet er gaaf uitOp dinsdag 26 oktober 2010 08:26 schreef admiraal_anaal het volgende:
[ afbeelding ]
Ik zit idd naar zo iets te kijken van juwel (of andere) zodat ik alles goed kan wegwerken. Heb meteen bodemplanten besteld zodat dat woensdag erin kan en ik eindelijk kan beginnen met opstartenNou moet ik gewoon maar eens vaart er achter zetten zodat ik eindelijk kan indraaien
quote:Zoiets wil ik ook..Op dinsdag 26 oktober 2010 08:26 schreef admiraal_anaal het volgende:
[ afbeelding ]
Ik zit idd naar zo iets te kijken van juwel (of andere) zodat ik alles goed kan wegwerken. Heb meteen bodemplanten besteld zodat dat woensdag erin kan en ik eindelijk kan beginnen met opstartenNou moet ik gewoon maar eens vaart er achter zetten zodat ik eindelijk kan indraaien
quote:aquarium rueckwandOp dinsdag 26 oktober 2010 13:58 schreef Stinosss het volgende:
Wat voor zoektermen gebruik je dan op Ebay.de?
quote:Twee netjes.Op dinsdag 26 oktober 2010 18:23 schreef tliciouz het volgende:
Ik moet een vis er uit halen om apart te zetten, maar ik krijg hem met geen mogelijkheid te pakken. Iemand tips?
quote:En je kunt het niet hermetisch afsluiten zodat daar geen water komt? Of is dat niet de bedoeling?Op donderdag 28 oktober 2010 21:28 schreef admiraal_anaal het volgende:
Zo'n 3d achterwand is lastiger dan gedacht. Heb helemaal niet nagedacht dat de achterkant dus niet vlak is zodat je het makkelijker kan vastkitten. Ook moet er rekening gehouden worden met het lange stilstaande water achter de wand dus zou je bijv een mini stromingspompje achter je wand moeten hebben zodat je geen dood water gaat krijgen. Dus ik ben nog aan het overwegen hoe ik dat soort dingen moet oplossen
quote:Alles wegwerken gaat zeker lukken, alleen het bevestigen wordt lastig. Daar moet ik nog iets op bedenken.Op donderdag 28 oktober 2010 21:38 schreef stoeltafel het volgende:
Goed punt maar dit is toch niet met alle merken zo?
Je kan alles wel mooi weg werken.
quote:Dat gaat heel moeilijk of je moet purschuim gebruiken want de diepte van die 3d wanden aan de achterkant is ongeveer 3/4 cm.Op donderdag 28 oktober 2010 21:38 schreef Komakie het volgende:
[..]
En je kunt het niet hermetisch afsluiten zodat daar geen water komt? Of is dat niet de bedoeling?
quote:Nog geen een eigenlijk, wilde er 1 kopen, had in al mijn enthousiasme er al 1 uitgezocht en toen ging ik even babbelen met een verkoper en die wees mij op deze dingen om rekening mee te houden. En toen ging ik twijfelen want 140 euro aan een achterwand uitgeven en nog geen idee hebben hoe je die dingen op moest lossen was een te grote gok
quote:Bij een reguliere dierenwinkel weet ik niet zeker. Vaak niet. Maar koop het anders via internet.Op woensdag 27 oktober 2010 17:39 schreef tliciouz het volgende:
Ik heb denk ik witte stip bij mijn vissen ontdekt. Kan ik daar bij de dierenwinkel een kuur voor halen?
quote:Zonde van je bodem. Maar kan me wel voorstellen dat je het helemaal zat werd. Heb hetzelfde gehad maar toen was het een gevecht tegen snor- en baardalg. Heb toen alle planten vervangen en heb het niet meer teruggehad. Terwijl er in feite verder niets veranderde in de bak. Bizar is dat.Op donderdag 28 oktober 2010 21:24 schreef ook_gek het volgende:
* ook_gek was helemaal klaar met dat draad alg.
Omdat ik geen vissen in me bak heb zitten omdat ik aan het opstarten was heb ik alles er uit getrokken. Grind weg gegooid planten tot het minimun ingesnoeit alles met de hand schoongemaakt en helemaal opnieuw begonnen.
Moet nu goed gaan![]()
ik houd jullie op de hoogte
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |