http://www.volkskrant.nl/(...)ia_zijn_oppervlakkigquote:AMSTERDAM - Moslimjongeren lezen meer kranten dan andere Nederlandse jongeren, blijkt uit onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam. Ook bekijken ze meer verschillende tv-programma’s en websites om aan informatie over actualiteiten, politiek en religie te komen dan niet-moslims.
De conclusies zijn gebaseerd op een enquête onder 2.400 Nederlandse jongeren tussen de 13 en 26 jaar. Daaruit blijkt dat moslims 15 procent meer gebruikmaken van het krantenaanbod in Nederland en 8 procent meer kijken naar Engelstalige televisie. Niet alleen raadplegen moslimjongeren meer verschillende media, ze zien die media ook vaker dan andere jongeren. Van de allochtonen in dit onderzoek zegt 40 procent moslim te zijn. Dit zijn merendeels Turkse en Marokkaanse Nederlanders.
Conflictgebieden
Naast een brede algemene belangstelling voor nieuws, noemen moslimjongeren als motief voor hun mediagebruik het op de hoogte willen blijven van wat er in de conflictgebieden in islamitische landen gebeurt. Ze zeggen zich sterk verbonden te voelen met de bevolking daar. Bovendien willen moslimjongeren weten wat er over ‘hen’ geschreven en gezegd wordt, omdat ze een sterke behoefte voelen om erbij te horen.
Veertig moslimjongeren werden diepgravender geïnterviewd. Zij noemen de Nederlandse media selectief, oppervlakkig en sensatiebelust. Veel geïnterviewden zeggen begrip te hebben voor autochtone Nederlanders die negatief denken over moslims, omdat het beeld dat de media geven, weinig aanleiding biedt tot een positieve houding.
Een 23-jarige islamitische student: ‘Als iemand een slechte ervaring heeft met moslims en Wilders bevestigt dit ook steeds, waarom zouden ze dan niet op hem stemmen? Dat zouden moslims ook doen.’ Anderen vinden dat de media te veel afgaan op de ‘ettertjes’. ‘Ze gaan altijd naar ROC’s of op straat, dat is wel eenzijdig.’
Wel als het algemeen heersende beeld is dat moslims minder kranten lezen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 21:12 schreef FunkyHomosapien het volgende:
niet noemenswaardig verschil, vind ik.
heh, is dat beeld er dan?quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 21:13 schreef IHVK het volgende:
[..]
Wel als het algemeen heersende beeld is dat moslims minder kranten lezen.
Bron?quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 21:13 schreef IHVK het volgende:
[..]
Wel als het algemeen heersende beeld is dat moslims minder kranten lezen.
Waar heb jij dat 'het algemeen heersende beeld dat moslims minder kranten lezen' vandaan?quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 21:26 schreef IHVK het volgende:
Goed topic dit. Jullie moeten niet zo reageren op die trollen. Ze willen juist dit topic dicht hebben.
Persoonlijke ervaring.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 21:29 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Waar heb jij dat 'het algemeen heersende beeld dat moslims minder kranten lezen' vandaan?
Ik vind het niet opvallend: ik vind het juist stuitend dat linkse en rechtse media elkaar proberen te vernietigen in plaats van het volk te informeren over actuele kwesties.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 21:08 schreef IHVK het volgende:
Moslimjongeren: media zijn oppervlakkig
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)ia_zijn_oppervlakkig
Toch weer opvallend. Ook die behoefte om erbij te horen.
* Ofyles2 een pdf'je eist met exacte data. Stelling wordt verworpen als het criminaliteitspercentage meer dan 2,5 procent verschilt met het geschatte percentage...quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 21:28 schreef koekjestrommeltje het volgende:
[..]
minimaal 40% van de moslims is verdacht van een misdrijf
Dezelfde groep laat ook vaak genoeg de Publieke Omroep links liggen. Exacte cijfers heb ik niet...quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 21:37 schreef Daniel1976 het volgende:
Is dat niet omdat de allochtone jongeren internet hebben ontdekt en ze de klassieke media links laten liggen?!
hihihihiquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 21:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik zou ook veel meer de krant lezen als ik geen werk had.
de krant wordt door de meeste jongeren voorgelezen en 'vertaald' voor de ouders die überhaupt niet kunnen lezen, of geen nederlands kunnen lezen. net als rapporten op school.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 21:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik zou ook veel meer de krant lezen als ik geen werk had.
Niet alle Marokkanen zijn moslims, en niet alle moslims zijn Marokkanen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 21:28 schreef koekjestrommeltje het volgende:
[..]
minimaal 40% van de moslims is verdacht van een misdrijf
Is dat niet iets van pak m beet 10-20 jaar geleden?quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 21:42 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
de krant wordt door de meeste jongeren voorgelezen en 'vertaald' voor de ouders die überhaupt niet kunnen lezen, of geen nederlands kunnen lezen. net als rapporten op school.
goed punt. ook de linkse rukkers die ik ken willen hun winst constant houden.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 21:42 schreef koekjestrommeltje het volgende:
[..]
hoezo?
zijn 400.000 marokkanen.
pvda/sp/gl vertegendwoordigd 40% van de totale bevolking, dus dan kunnen de "linkse" ondernemers jullie toch aannemen
(of willen die linkse ondernemers jullie eigenlijk ook niet omdat ze zulke goede ervaringen met jullie hebben)
nee hoor.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 21:45 schreef IHVK het volgende:
[..]
Is dat niet iets van pak m beet 10-20 jaar geleden?
Zo de eerste serieuze reactie in dit topic.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 21:47 schreef Hondenbrokken het volgende:
Ik had eigenlijk niet verwacht dat moslims meer kranten zouden lezen. Ik kan me wel voorstellen dat ze meer interesse in het nieuws hebben omdat kranten vol staan met berichten die op een of andere wijze op invloed zijn op moslims (en vaak ook negatief). En ze hebben denk ik wel een punt als ze zeggen dat de Nederlandse kranten nogal sensatiebelust zijn, zeker de telegraaf e.d.
per familie die crimineel marokkaans is en eigenlijk uitgezet moet worden. ik weet dat jij daar niet toe hoort.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 21:47 schreef IHVK het volgende:
[..]
Oh bij de mensen die ik ken anders wel. Maar goed, zal we natuurlijk per ouder verschillen.
Wat zeg je nu weer voor rare dingen ineens. Nja crimineel toevoegen maakt het iets minder erg, maar in mijn ogen natuurlijk niet acceptabel als linksmens.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 21:48 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
per familie die marokkans is en eigenlijk uitgezet moet worden. ik weet dat jij daar niet toe hoort.
Denk je werkelijk dat die 'straatterroristen' geen alcohol drinken, 5 keer per dag bidden en netjes naar koranles gaan?quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 21:45 schreef koekjestrommeltje het volgende:
[..]
niet alle moslims zijn marokkaan
maar wel (nagenoeg allemaal) alle marokkanen zijn moslim
Dat doen Nederlanders al lang niet meer, net zoals de krant lezen want de media is toch alleen maar oppervlakkige sensatie.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 21:46 schreef IHVK het volgende:
jullie , jullie.
Ga toch lekker fietsen in de regen.
Rot op, omdat deze toevallig jouw mening vertegenwoordigd? Wat een idioot ben jij zegquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 21:48 schreef IHVK het volgende:
[..]
Zo de eerste serieuze reactie in dit topic.
ja, dat kan, acceptabel voor mij als 'rechtsmens'.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 21:49 schreef IHVK het volgende:
[..]
Wat zeg je nu weer voor rare dingen ineens. Nja crimineel toevoegen maakt het iets minder erg, maar in mijn ogen natuurlijk niet acceptabel als linksmens.
Het opinieblad Elsevier is anders ook een onruststoker...quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 21:47 schreef Hondenbrokken het volgende:
Ik had eigenlijk niet verwacht dat moslims meer kranten zouden lezen. Ik kan me wel voorstellen dat ze meer interesse in het nieuws hebben omdat kranten vol staan met berichten die op een of andere wijze op invloed zijn op moslims (en vaak ook negatief). En ze hebben denk ik wel een punt als ze zeggen dat de Nederlandse kranten nogal sensatiebelust zijn, zeker de telegraaf e.d.
ik hoop dat jouw opmerking anders niet serieus bedoeld was want deze is logisch inconsistent.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 21:57 schreef Griebus het volgende:
[..]
Rot op, omdat deze toevallig jouw mening vertegenwoordigd? Wat een idioot ben jij zeg![]()
Meteen een kuttopic geworden
Ach ik heb in ieder geval een mening, jij zeurt alleen over die van anderenquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 22:01 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
ik hoop dat jouw opmerking anders niet serieus bedoeld was want deze is logisch inconsistent.
Niet waar.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 21:20 schreef Atheist_ het volgende:
Dit is niet zo raar. Moslims weten dat de media niet betrouwbaar is en wordt gecontroleerd door zionistische joden die leugens verkondigen en de niet-joodse Nederlandse massa hersenspoelen met anti-islampropaganda. Anderhalf miljoen Nederlandsers zijn gevoelig voor de joods-zionistische propaganda en daarom stemmen ze ook op Wilders die loyaal is aan zionistenstaat Israël.
quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 22:06 schreef Griebus het volgende:
[..]
Ach ik heb in ieder geval een mening, jij zeurt alleen over die van anderen
Ja hallo ze spreken/lezen toch geen nederlands HAHAHAquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 21:23 schreef koekjestrommeltje het volgende:
als moslims meer de krant lezen waarom slaan de het katern met vacatures dan over![]()
En weer ga je zeiken over de mening van een ander... En nog ononderbouwd ookquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 22:17 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Want ononderbouwde meningen hebben we nog niet genoeg in Nederland...
Niet je mening, je uitspraak dat het hebben van een mening belangrijk is en toegejuigd zou moeten worden. Met een argument waarom dat naar mijn mening niet zo zou moeten zijn. Maar ja je hebt me sukkel genoemd, dus jij wint.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 22:22 schreef Griebus het volgende:
[..]
En weer ga je zeiken over de mening van een ander... En nog ononderbouwd ooksukkel
ik zou de FP nou niet direct onder 'de media' scharenquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 22:13 schreef KurdKasim het volgende:
[..]
Niet waar.![]()
Het is gewoon waar dat de media in NL erg sensatiebelust zijn en dat zijn de meesten beu. Kijk maar eens op de FP van FOk en je begrjipt het al.
In plaats dat je met argumenten mijn stelling weerlegd ga je als een wijf zo'n kutreactie plaatsen? Sneu...quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 22:43 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Niet je mening, je uitspraak dat het hebben van een mening belangrijk is en toegejuigd zou moeten worden. Met een argument waarom dat naar mijn mening niet zo zou moeten zijn. Maar ja je hebt me sukkel genoemd, dus jij wint.
Je hebt gelijk, Marokkanen lezen meer de krant omdat ze het ongemakkelijk vinden om met de waarheid geconfronteerd te worden.
Als je me eerder sukkel had genoemd had ik misschien wel eerder door gehad hoe briljant en intelligent die uitspraak eigenlijk was.
Nee, maar het geeft wel aan wat er vooral in de media wordt gebracht.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 22:49 schreef karton het volgende:
[..]
ik zou de FP nou niet direct onder 'de media' scharen
Tja dit onderzoek van studenten aan de VU legt meteen zijn eigen zwakheden bloot, daarbij is de vorm van onderzoek niet betrouwbaar want iedereen die zo'n vragenlijst invult, moslim of niet moslim, zal zichzelf beter voordoen dan werkelijk.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 22:52 schreef oompaloompa het volgende:
het onderzoek is overigens hier na te lezen: http://www.camera.vu.nl/n(...)Jongeren_VU_2010.pdf
dus wanneer iedereen zich beter voor doet, zowel nederlanders en marokkanen, treden er spontaan verschillen tussen de twee op?quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 23:17 schreef Griebus het volgende:
[..]
Tja dit onderzoek van studenten aan de VU legt meteen zijn eigen zwakheden bloot, daarbij is de vorm van onderzoek niet betrouwbaar want iedereen die zo'n vragenlijst invult, moslim of niet moslim, zal zichzelf beter voordoen dan werkelijk.
Als je je onderzoek richt op moslimjongeren en of zij zich achtergesteld voelen of dat er in de media een verkeerd beeld van ze wordt geschetst, dan zul je automatisch zien dat degenen die dat inderdaad zo vinden daar een positief antwoord op geven. Autochtonen hebben dat gevoel niet of nauwelijks dus zullen de antwoorden die zij geven dit niet bevestigen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 23:23 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
dus wanneer iedereen zich beter voor doet, zowel nederlanders en marokkanen, treden er spontaan verschillen tussen de twee op?
?quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 23:32 schreef Griebus het volgende:
[..]
Als je je onderzoek richt op moslimjongeren en of zij zich achtergesteld voelen of dat er in de media een verkeerd beeld van ze wordt geschetst, dan zul je automatisch zien dat degenen die dat inderdaad zo vinden daar een positief antwoord op geven. Autochtonen hebben dat gevoel niet of nauwelijks dus zullen de antwoorden die zij geven dit niet bevestigen.
Btw het zijn wél studenten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |