abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87101323
Ik blijf soms ook gewoon rustig met 100km/h rechts hangen. Dat is natuurlijk afhankelijk van hoe druk het op de snelweg is e.d. Ik hou er ook van om met 140 door te rijden :)
pi_87102165
Van 120 naar 130 km/u is wat mij betreft tekenend voor de Telegraaf/Sbs6 cultuur in Nederland en helaas ook bij de bewindsvoerders.

Argumenten als:in Duitsland en Frankrijk mag je ook 130, slaan mij inziens nergens op. In Duitsland en Frankrijk praten we over afstanden waar je 8 uur over kan doen. In Nederland zit je met 2 uur bij de grens.

En hoeveel kilometer rijdt de gemiddelde Nederlander nou per dag op een snelweg waarbij de mogelijkheid aanwezig is om 120 te rijden? In de spits heb je geen kans.

Kortom: hoeveel tijdswinst heb je over 30 kilometer snelweg als je 130 ipv 120 rijd (het zal hooguit een paar minuten schelen)? Hoeveel extra benzine wordt er verstookt?
pi_87102639
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 16:15 schreef Freak188 het volgende:
Argumenten als:in Duitsland en Frankrijk mag je ook 130, slaan mij inziens nergens op. In Duitsland en Frankrijk praten we over afstanden waar je 8 uur over kan doen. In Nederland zit je met 2 uur bij de grens.
Nou moet ik zeggen dat jouw argumentatie ook niet echt hout snijdt...

Dat er binnen Duitsland en Frankrijk afstanden te overbruggen zijn waar je 8 uur over kan doen, betekent niet dat het dagelijkse verkeer ook daadwerkelijk ritten van 8 uur heeft, of wel soms? Het woon-werkverkeer zal in die landen vrij vergelijkbaar zijn met het Nederlandse gok ik zo, dus als je het dan toch al op die manier bekijkt, zou ik niet weten waarom hier geen 130 ingevoerd zou kunnen worden.

quote:
En hoeveel kilometer rijdt de gemiddelde Nederlander nou per dag op een snelweg waarbij de mogelijkheid aanwezig is om 120 te rijden? In de spits heb je geen kans.

Kortom: hoeveel tijdswinst heb je over 30 kilometer snelweg als je 130 ipv 120 rijd (het zal hooguit een paar minuten schelen)? Hoeveel extra benzine wordt er verstookt?
Zo'n snelheidsverhoging heeft inderdaad geen enkele zin als we straks 'met 130 km/h' in de file staan, maar juist op de rustige momenten is het net even een iets lekkerdere snelheid. Tussen de 130 en 140 vind ik persoonlijk een prettige 'cruisesnelheid'... Nu is dat eigenlijk net niet mogelijk, maar met een kleine verhoging van de max. snelheid wel.

Wat de tijdwinst betreft: mij gaat het als ik harder rijd niet eens om de tijdwinst, maar puur omdat het gewoon lekkerder rijdt. De benzine-afweging maakt iedereen voor zich; dat de max. snelheid verhoogd wordt betekent toch niet dat je zo hard móet gaan rijden? Ik zie het probleem niet hoor, je blijft toch gewoon lekker 120 rijden als je dat liever hebt... Maar neem het andere mensen niet kwalijk als zij wél iets harder willen.
pi_87103280
Wat een onzin Omniej.. met alle respect.. Als jij straks 130 rijdt, zal 150 wel comfortabeler zijn. Ik vind het echt makkelijk scoren en zo te lezen trapt het overgrote deel erin. Ineens is het milieu geen 'hot' item meer, terwijl feitelijk vast staat dat auto's onevenredig meer gaan verbruiken bij hogere snelheden. Dan is de winst met je Toyoya Aigo in één weg... Want juist die auto'tjes vebruiken veel als ze sneller moeten gaan rijden. Onbegrijpelijk.
pi_87103310
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 16:41 schreef Freak188 het volgende:
Wat een onzin Omniej.. met alle respect.. Als jij straks 130 rijdt, zal 150 wel comfortabeler zijn. Ik vind het echt makkelijk scoren en zo te lezen trapt het overgrote deel erin. Ineens is het milieu geen 'hot' item meer, terwijl feitelijk vast staat dat auto's onevenredig meer gaan verbruiken bij hogere snelheden. Dan is de winst met je Toyoya Aigo in één weg... Want juist die auto'tjes vebruiken veel als ze sneller moeten gaan rijden. Onbegrijpelijk.
:')

Ik vind juist dat je de spijker op z'n kop slaat, Omniej ^O^
Of toch du vader?
pi_87103510
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 16:41 schreef Freak188 het volgende:
Wat een onzin Omniej.. met alle respect.. Als jij straks 130 rijdt, zal 150 wel comfortabeler zijn. Ik vind het echt makkelijk scoren en zo te lezen trapt het overgrote deel erin. Ineens is het milieu geen 'hot' item meer, terwijl feitelijk vast staat dat auto's onevenredig meer gaan verbruiken bij hogere snelheden. Dan is de winst met je Toyoya Aigo in één weg... Want juist die auto'tjes vebruiken veel als ze sneller moeten gaan rijden. Onbegrijpelijk.
Makkelijk scoren is het zeker, maar onaangenaam is het niet. Ik vind al jaren dat de maximumsnelheid omhoog moet... Dat dat blijkbaar alleen kan als er vanuit de politiek zieltjes gewonnen moeten worden is natuurlijk jammer, maar dat maakt het niet minder prettig dat de snelheid waarschijnlijk omhoog gaat.
pi_87104674
quote:
Op donderdag 30 september 2010 18:41 schreef Ploertendoder het volgende:

[..]


Daar heeft Socios gelijk in. Hoe harder een auto gaat, hoe meer die uitstoot, maar dat snap je niet?
Absolute onzin, een gemiddelde auto die 130 rijdt zuiniger dan een auto van 100, ooit van de kruissnelheid gehoord?
Een heer met stijl
pi_87105728
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 17:05 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Absolute onzin, een gemiddelde auto die 130 rijdt zuiniger dan een auto van 100, ooit van de kruissnelheid gehoord?
Nou ik zie graag een aantal grafieken van verschillende auto types.

Ik weet niet wat je met kruissnelheid bedoeld, maar 100 km/u kan ook best kruissnelheid zijn. Misschien bedoel je max range of max endurance, maar dan nog steeds zie ik graag bewijzen. Boven de 100 km/u neemt de weerstand (parasitair en wind) onevenredig toe waardoor het nooit zuiniger wordt. Wellicht zijn er motoren (vooral zwaardere) die het meest efficient zijn bij een bepaald toerental (let wel.. geen snelheid), maar door de eerder genoemde weerstand zal die efficientie teniet worden gedaan.
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 18:22:12 #284
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_87108097
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 17:05 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Absolute onzin, een gemiddelde auto die 130 rijdt zuiniger dan een auto van 100, ooit van de kruissnelheid gehoord?
:'). Ooit van luchtweerstand gehoord?
De luchtweerstand neemt boven de 100kmph neemt expotioneel toe. Over het algemeen is een auto het zuinigst tussen de 90 en 110kmph.
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 18:24:46 #285
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_87108174
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 15:29 schreef Joppy het volgende:

[..]

Als je 100/110 rijdt dan moet je juist regelmatig remmen. Met die snelheid hoor je thuis op de rechterbaan, waar ook de langzamere vrachtwagens resideren. Aangezien je sneller bent zul je dan van baan moeten wisselen. Daar is lang niet altijd ruimte voor, dus moet je remmen om niet in de vrachtwagen te rijden en te vervolgens te wachten op ruimte om naar de linkerbaan te gaan. Waar je weer flink moet optrekken om je aan te passen aan de snelheid daar.

Of ben je zo iemand die blind zijn auto naar links gooit en rustig door tuft met 100?
110kmph is een prima kruissnelheid op een doordeweekse dag in de randstad. Bij 110kmph hoef je maar heel weinig te remmen. Als je 120 - 130kmph gaat rijden is mijn ervaring dat je veel vaker moet remmen.

Zet je cruisecontrol maar eens vast op 110 en op 130. Bij de 130kmph zal je veel vaker van de CC af moeten.
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 18:28:08 #286
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_87108278
Heeft dat mooie rode streepje op mijn snelheidsmeter eindelijk betekenis, dat alleen is genoeg reden.
pi_87108869
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 18:22 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

:'). Ooit van luchtweerstand gehoord?
De luchtweerstand neemt boven de 100kmph neemt expotioneel toe. Over het algemeen is een auto het zuinigst tussen de 90 en 110kmph.
Ooit gehoord van versnellingsbakoverbrengingen?
Elke bak heeft een ideale verhouding waarbij de motor het efficientste (zuinigst) is. Daardoor zijn er veel auto's die gewoon zuiniger zijn bij 120/130 dan bij 90/100.
quote:
Een auto rijdt het zuinigst bij die snelheid waarbij de motor (in de hoogste versnelling) het mooist loopt. Een driecylinder Suzuki verbruikt bij 90 KM/u ongeveer 1:19 maar bij 110 KM/u slechts 1:22. Ook een experiment met een Fiat Cinquecento Sporting leerde dat deze auto bij 110 KM/u ongeveer 1:17 rijdt en bij 130 KM/u nog maar 1:19. Het kan de moeite waard zijn hiermee te experimenteren.
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 18:55:11 #288
251574 Zuunigerd
Ons is zuunig
pi_87109143
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 18:28 schreef Nobu het volgende:
Heeft dat mooie rode streepje op mijn snelheidsmeter eindelijk betekenis, dat alleen is genoeg reden.
Die zit bij mij op de toerenteller :P
Op vrijdag 15 januari 2010 17:14 schreef Runselpink het volgende:
TS verdient een standbeeld.
pi_87112466
Of we voeren een limiet in per kenteken.
Dat zeg maar jouw Passat uit 2005 max 110 mag, omdat bij 110 het aantal grammen CO2 het laagste ligt per afgelegde kilometer. En dat dan iemand anders z'n Golfje diesel uit 89 max 90 mag :Y

Voor nieuwe auto's lijkt het me makkelijk over te nemen van de fabrikant, kan er nog wel bij in het kentekenregister. :P
pi_87114420
Ja, leuk en aardig, maar mijn oldtimertje haalt maar 110 ofzo :')
Remember to let her into your heart
Then you can start to make it better
Was ooit triptamine, account is verneukt :(
pi_87114831
TS heeft al voldoende laten zien slecht een beperkt verkeersinzicht te hebben. Ja, bepaalde snelheden zijn zuiniger en ja, zeker bij druk verkeer heeft hardrijden weinig zin. Dit zijn echter geen argumenten om geen gas te mogen geven of altijd in treinen te zitten die jij nu ophemelt maar ook vaak overvol zitten en te laat komen. Bovendien is er weinig verbetering gekomen in het openbaar vervoer in 10 jaar, waardoor die nu relatief gezien een stuk vervuilender zijn geworden.

Bovendien, ik heb mijn rijbewijs in 10 lessen gehaald i.p.v. 19, ben ik nu een betere chauffeur?

Autorijden gaat om anticiperen en om kunnen gaan met de situatie. Pertinent volhouden dat je 100 of minder moet rijden is gar nicht im frage daarbij. Je moet ook in staat zijn het gas in te trappen als de situatie dat vereist, en er is niks misdadigs met de limiet rijden of soms iets erboven.

De autobahn in Duitsland is, al moet ik toegeven dat het asfalt daar wel rap minder aan het worden is, een goed voorbeeld van hoe een hoop mensen prima met snelweg-etiquette om kunnen gaan.
Langzaam rechts, snel links, en elkaar de ruimte geven.
pi_87114905
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 18:28 schreef Nobu het volgende:
Heeft dat mooie rode streepje op mijn snelheidsmeter eindelijk betekenis, dat alleen is genoeg reden.
En wat dacht je van de toerenbegrenzer ;-) heeft die ook nog eens zin!
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 21:53:46 #293
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_87114986
Venturi effect
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 22:28:59 #294
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_87116094
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 10:04 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Je hebt ook radardetectoren die niet detecteerbaar zijn, dwaas.

Verder rijdt de politie bijna niet meer met die rdd's, dus je kunt zelfs je pauper quintezz weer voor het raam hangen.
enerby ftw
pi_87118214
sinds wanneer is harder mogen rijden , reden tot klagen?

wees blij dat wij eindelijk iets sneller mogen..........
de morderne auto is in alle opzichten 100% verbeterd dan een auto uit 1970....ok, misschien niet het verbruik...
maar qwua veiligheid en techniek is alles vooruitgegaan, maar de snelheden gaan met de jaar steeds omlaag? 8)7

en kom a.u.b niet met, 130 verbruikt de auto meer....
dagelijks in de file staan omdat een 100 weg 80 word (rotterdam?amsterdam?etc) da's pas schadelijk voor het milieu & economie.

beste keuze, één snelheid voor ons gehele snelweg systeem.
dan maakt het mij niet uit of het max 100 is of totaal 130.....

en voor wie 130 te hard is, en die het gevaarlijk vind.....
kom die Fiat Panda, Daihatsu cuore inruilen voor een wat groter auto met een wat groter motor.... dan zul je zien dat autorijden niet eng is :P
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 23:42:12 #296
284024 ecktebaas
Hardwerkende Yugoslav
pi_87118499
Al die mensen die zeiken over snelheden op snelwegen :')
In mijn land heb je niet eens snelwegen :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
somige mense zijn belangerijk (L) andere niet
pi_87118836
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 23:42 schreef ecktebaas het volgende:
Al die mensen die zeiken over snelheden op snelwegen :')
In mijn land heb je niet eens snelwegen :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
laat me raden!
dat ''land'' is amsterdam!!!! :P
ja, daar is idd weinig asfalt ja....appart stukje ''land'' w/
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 23:53:03 #298
284024 ecktebaas
Hardwerkende Yugoslav
pi_87118894
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 23:51 schreef EuroBirdV8 het volgende:

[..]

laat me raden!
dat ''land'' is amsterdam!!!! :P
ja, daar is idd weinig asfalt ja....appart stukje ''land'' w/
Nee ik had het over Bosnië en Hercegovina :')
somige mense zijn belangerijk (L) andere niet
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 23:56:40 #299
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_87119039
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 18:22 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

:'). Ooit van luchtweerstand gehoord?
De luchtweerstand neemt boven de 100kmph neemt expotioneel toe. Over het algemeen is een auto het zuinigst tussen de 90 en 110kmph.
Onder de 100 km/h neemt de luchtweerstand ook exponentieel toe.
2000 light years from home
pi_87119068
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 23:53 schreef ecktebaas het volgende:

[..]

Nee ik had het over Bosnië en Hercegovina :')
is daar nog volk dan?
dacht dat al dat volk inmiddels nederlander is geworden :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')