Laat ik dan maar meteen het 3e deel posten, het deel met mijn hoogtepunten erin. De dolfijnen, het noorderlicht en de landing op een ijsberg, en laat nu ook toevallig het zonnetje door breken

![]()
En dan eindelijk... ik word wakker en zie een blauwe lucht, voor het eerst op deze reis. En meteen krijg je prachtige licht op de omringende bergen.
![]()
Terwijl we met zodiacs aan land worden gebracht op de Sydkap, vaart het schip rondjes rondom grote ijsbergen. Het is te gevaarlijk om hier voor anker te gaan door de ijsbergen, ook is het kustgebied hier nog niet goed in kaart gebracht.
![]()
Een kleine baai omringt door bergen.
![]()
Ik klim een stukje de berg op en geniet van de zon. De ijsbergen drijven langzaam voorbij....
![]()
Lange schaduwen
![]()
Enkele oude jagers hutjes beneden
![]()
Even een switch naar zwart/wit voor de hut. Deze hut wordt nog sporadisch gebruikt door jagers uit Ittoqqorrotoormiitt, ondanks dat deze op een dag varen van het dorp ligt.
![]()
De woonkamer.
![]()
Leuke decoratie
![]()
![]()
Dat ligt hier al een tijdje
![]()
Keukenkastje staat nog vol met zooi.
![]()
Ik nam een foto van een willekeurige pagina uit het logboek. Pas achteraf zie ik de naam, Gary Rolfe. Dat is dezelfde man die ik in Ittoqqorrotoormiitt heb gezien!
![]()
![]()
Buiten ligt een stapel botten, tja vuil wordt niet echt opgehaald hier.
![]()
Misschien komt het door de strakblauwe lucht, maar de bergen zien er vandaag pas echt spectaculair uit...
![]()
![]()
Zie jij ook de gelijkenis tussen de bergen en die ijsberg?
![]()
Lekker op de boeg staan in het zonnetje
![]()
We varen dieper in de fjord. Een gletsjer markeert het einde van de fjord.
![]()
Per ongeluk een zeehond op de foto

![]()
Een fjord waar we doorheen wilden gaan, maar deze was helaas geblokkeerd door een groot aantal ijsbergen.
![]()
Een grappige ijsberg
![]()
Een dramatische zonsondergang. De wolken kwamen weer terug, en ik vreesde dat we weinig te zien zouden krijgen van het noorderlicht....
![]()
Er is toch een klein glimpsje te zien van het noorderlicht vanaf de boeg. Iedereen staat op de boeg hierna te kijken. Echter achter ons gebeurt er ook van alles.... We zijn dichtbij enkele ijsbergen voor anker gegaan, dit was de enige plek waar de fjord niet te diep was. Plotseling komt een grote ijsberg ineens onze kant op drijven. We liggen voor anker en de motoren zijn uitgeschakeld. Ik let er eerst niet echt op, maar als ik paar minuten later weer naar achter kijk, is deze gevaarlijk dicht genaderd. Ik haast mij naar het achterdek en neem net op tijd deze foto, enkele momenten voordat we daadwerkelijk de ijsberg raken. De snelheid waarop we elkaar raken is misschien klein, maar de energie van 2 grote massas die botsen is niet te onderschatten. Vooral omdat deze ons aan de achterkant raakt, het zwakste gedeelte van de romp, en ook waar de schroeven zich bevinden. Ik hoor nog iemand op het achterdek roepen:”Oh Fuck!”. Dat zijn naar horen zeggen de exacte woorden die de kapitein van de M/S Explorer riep nadat hij 2,5 jaar geleden tegen een ijsberg was geknalt. Met dat schip liep het slecht af, en ligt momenteel ergens op de bodem bij Antarctica. Ons schip is de vervanger voor de M/S Explorer.... Als er hier iets fout gaat, er zijn geen schepen binnen 1 dag varen in de buurt...
![]()
Inmiddels is de anker gehesen en zijn de motoren gestart. De kapitein besluit niet meer voor anker te gaan en laat het schip de gehele nacht heen en weer door de fjord varen. Echter is de fjord gevult met ijsbergen, dus met grote zoeklampen houden ze de ijsbergen in de gaten.
![]()
Maar goed, iedereen heeft een vleugje noorderlicht kunnen zien en meesten gaan voor middernacht naar bed. Ik en nog wat anderen besluiten nog wat te wachten. En iets na middernacht worden we beloont...
![]()
Het is zeer lastig om scherpe fotos te schieten vanaf een varend schip. Ik heb geen idee hoe ik deze zo scherp heb gekregen met 8 seconde sluitertijd.
![]()
![]()
![]()
Het noorderlicht is moeilijk met woorden te beschrijven. Groene golvende gordijnen die uit de hemel worden neergelaten als magie. Op sommige momenten vult het de gehele horizon en is het onwaarschijnlijk mooi. Ik heb echt last gekregen van mijn nek door het omhoog kijken.
![]()
![]()
Ik zit als enige op de boeg, daar schoot ik deze 2 onwaarschijnlijke fotos van de zoeklichten.
![]()
Even geprobeerd mijzelf op de foto te zetten met het licht. Maar toen realiseerde ik mij dat ze dat op de brug niet kunnen waarderen (ik moest mijn flits hiervoor gebruiken). En op de brug waren ze al flink gestresst over het ijsberg incident....
![]()
Maar goed, we worden wakker terwijl het schip nog gewoon drijft. Er stond een landing in de planning voor de ochtend, maar de expeditieleider heeft besloten een zodiac tochtje te maken rond de ijsbergen van gisternacht. De ijsbergen hadden zich mooi in een hoekje van de fjord verzameld.
![]()
Dit was echt een wonderbaarlijk mooi tochtje. Zelfs in Antarctica niet zulke mooie ijsbergen gezien.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
En dan zie ik ineens een zodiac een ijsberg naderen. En zie zelfs dat er iemand op klimt! Voorheen werden we altijd gewaarschuwd dat we ver van ijsbergen moesten blijven. Op elk moment kan er een stuk afbrokkelen en de hele ijsberg om laten rollen. Gevaarlijk dus.... dat wil ik ook doen!!!!! De zodiac verderop wordt bestuurd door een zeer ervaren expeditielid, en hij geeft onze minder ervaren zodiac bestuurder toestemming ook te landen. Wij zijn natuurlijk blij met dit nieuws

Later blijkt dat we de enige 2 zodiacs zijn die zijn geland, de rest vondt het te gevaarlijk. Onze zodiac bestuurder heeft achteraf nog wel flink op zijn kop gekregen voor deze stunt.
![]()
We hebben zelfs een ijsbeer!!
![]()
Een mooie blauwe lijn door het ijs. Dit is een oude breuk in het ijs dat later is opgevuld met smeltwater. Geen idee of dit de ijsberg zwakker maakt...
![]()
Bij het weer instappen gaat het bijna toch fout. Bij het landen drukte de zodiac zijn punt in het ijs, zodat we via de boeg op het ijs konden stappen. Echter bij het weer instappen glijdt de punt van het ijs af, waardoor een van ons bijna het water in valt.... Toch best gevaarlijk... Hierdoor moet de zodiac een klein rondje maken om zich te herpositioneren. Dat is dan weer een extra minuutje voor mij op de ijsberg. We staan dan nog maar met z’n 5’en op de ijsberg. Ik zorg ervoor dat ik de laatste ben die afstapt. Op het moment dat de andere 4 in de zodiac stappen, ben ik de enige en zeer waarschijnlijk laatste persoon ooit die voet zet op deze ijsberg. Mijn ijsberg!
![]()
Notitie op de kaart over onze aanvaring van gisternacht, een “kiss”....
![]()
Laatste landing alweer. Hekla Havn
![]()
Ook weer hier een hut.
![]()
Laatste fotos aan land
![]()
![]()
Of je zoekt een rustige bergtop op.
![]()
Ik zoek mijn rustige bergkam op.
![]()
![]()
![]()
![]()
En dan wil ik teruglopen naar de landingsplaats voor mijn laatste zodiac tripje terug naar het schip. Ineens word ik door iemand anders tot stilte gemaand. Er zit een vos achter de hut. In al deze dagen op Groenland heb ik nog geen wilde dieren van dichtbij gezien, tot nu, de laatste momenten op Groenland.
![]()
Het nieuwsgierige beestje blijft in onze buurt hangen.
![]()
![]()
![]()
in de hut vinden we nog een oude lokale krant, geschreven in Inuit taal natuurlijk.
![]()
Ondanks deze zonsondergang krijgen we toch weer een mooi noorderlicht deze nacht
![]()
Helaas waren we in open water en op volle snelheid aan het varen, fotos waren nu helemaal onmogelijk te maken. Dit is een shot recht omhoog.
![]()
Deze vage foto om een indruk te geven hoe overweldigend het is om het noorderlicht te zien. Horizon vullend.
![]()
Compilatiefoto van een bultrug walvis. Ik had nog nooit een bultrug walvis gezien, en wilde dolgraag deze zien met zijn staart omhoog. Ik lag te slapen midden op de dag, ik had wat slaap in te halen na de 2 noorderlicht nachten. Via het omroep systeem krijg ik te horen dat er een walvis is gespot. Ik denk nog even na of ik op zal staan of niet. Ik besluit toch op te staan, en mij zeer langzaam om te kleden. Dan komt het bericht binnen dat het een bultrug is! Ik haast mij om mijn 5 lagen kleding aan te trekken en ren naar boven. Als ik door de lounge ren, schreeuwt een oud vrouwtje dat de walvis vlak naast het schip ligt. Ik zie de gekromde rug van de walvis op minder dan 25 meter van het schip. Bijna instinctief schiet ik snel een handvol fotos.... Helaas stonden mijn instellingen nog op de “noorderlicht” stand, met deze overbelichte fotos tot gevolg.
![]()
10 minuten later krijg ik een herkansing en schiet ik deze mooie set

Op dat moment waren we omsingelt door een stuk of 5 walvissen.
![]()
Waarom deze foto? Nou, ik met 4 anderen waren uitgenodigd voor een rondleiding door de machine kamer. Leuk, dacht ik. In 45 minuten worden we door de onderste regionen van het schip geloodst, compleet met uitleg. Wat niet te zien is op deze foto zijn de 6-7 orkas die nu rond het schip varen. Ze blijven 20 minuten zeer dicht bij het schip hangen. In de machinekamer kan je nu eenmaal niet het omroepsysteem horen... Dus wij met z’n 5’en zijn de enige die de orkas hebben gemist. Nou, in ieder geval waren wij wel het dichtsbij de orkas....
![]()
Een dwergvinvis die rakelinks voor onze boeg opduikt maar het wel beetje goed
![]()
Maar deze whitebeak dolfijnen maken het pas echt goed! 2 dolfijnen blijven iets van 10 minuten voor onze boeg zwemmen, echt fantastisch om ze door het water te zien schieten.
![]()
![]()
![]()
![]()
En dan komen we aan in Reykjavik waar onze expeditiecruise eindigt. Ineens middenin de moderne samenleving weer na 14 dagen afgezondert te zijn. Iedereen zit nu druk op zijn mobieltje te SMS’en en mailtjes te lezen....
Dit was dan de expeditiecruise verslag. Ik heb hierna nog 2 dagen in Reykjavik doorgebracht, daar zijn ook wel enkele leuke fotos uitgerold. Die zullen later nog wel worden gepost.