abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86890614
&
Nu mét gratis web-support!

Als je vragen hebt over C of C++, dan zit je hier goed met een (hopelijk later grote) kliek guru's.
Beperk je vragen niet tot "hij doet het niet" of "hij geeft een fout" - onze glazen bol is kapot en we willen graag van je weten wát er niet lukt en wélke foutmelding je precies krijgt. ;)

En onthoud: lieve modjes maken dit topic centraal! O+

Vorige delen:
[C(++)] voor dummies - Deel 1
:? FAQ :?
:? Ik wil beginnen met C/C++, wat voor IDE is het beste voor mij?
Dat ligt eraan. Als je alléén voor MS Windows wilt gaan developen, is Visual Studio een goede optie. Deze kun je bovendien als je student bent via Microsoft DreamSpark of MSDN Academic Alliance gratis downloaden. :)
Wil je echter cross-platform (dat wil zeggen: voor b.v. Windows én Linux, of Linux én Mac) gaan developen, dan zijn Dev-C++ en Code::Blocks een goede optie voor C++. Eclipse (ook voor C) en NetBeans zijn ook goede keuzes, alleen zijn deze meer op Java gericht. Een ander IDE, van Nokia's hand, is Qt Creator. Dit IDE maakt gebruik van het Qt-framework, een set van functies, types, variabelen etc. om programmeren makkelijker te maken. Dit framework is cross-platform. :)

:? Hoe gebruik ik x/wat houdt y in?
Stop! Voor vragen hoe je bepaalde ingebouwde functies, types of classes gebruikt kun je de C referentie of de C++ referentie gebruiken. Hier staat alles in wat je nodig hebt. :)

:? Wat is het verschil tussen C en C++?
C++ is, eenvoudig gezegd, een nieuwere versie van C (vandaar ook de naam, C++ wil zeggen: verhoog de waarde van C met 1). Het biedt onder andere betere klasse-ondersteuning en verschillende nieuwe types, zoals vectors en maps, om er maar een paar te noemen.
Als je wilt beginnen met leren, is C++ beter, want C wordt eigenlijk niet vaak meer gebruikt.

:? Wat is het Windows SDK?
Het Windows SDK is een set van functies, gemaakt door Microsoft, om het programmeren voor Windows te vereenvoudigen.
Als je ervoor kiest het Windows SDK te gebruiken, houd er dan rekening mee dat je applicatie Windows-only wordt!
Je kunt de laatste versie hier vinden ter download. :)

Handige links:

Referenties en tutorials:
Leer C en/of C++ (engels)
Leer programmeren met het Windows SDK (engels)
Info over het Windows SDK (engels)

Deze OP vind je hier.
pi_86891504
tvp. Ik ken het, wil het wel leren.
pi_86892079
tvp::tvp() {cout << "tvp\n";}
pi_86892210
tsss, geen std::endl gebruikt :P
pi_86892486
Eigenlijk had ik ook geen cout moeten gebruiken. :P.
pi_86892883
Niks mis met std::cout :7
pi_86895140
C is voor echte bazen.
Of toch du vader?
  maandag 27 september 2010 @ 17:33:51 #8
254493 Trollface.
gr rob fruithof, groningencity
pi_86907941
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
#include <stdio.h>
#include <fok/tvp.h>

#define USER_ID 254493

int main(int argc, char *argv[]) {
    if(argc < 2) {
        printf("Usage: %s <topic number>\n", argv[0]);
        exit(1);
    }

if(tvp_place(atoi(argv[1]), USER_ID)) {
        printf("TVP gemacht!\n");
        exit(0);
    } else {
        printf("Error placing TVP: %s", fok_last_error());
        exit(1);
    }
}
★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
  maandag 27 september 2010 @ 18:03:42 #9
189216 netolk
maar dan andersom
pi_86909190
@ Cruise.Elroy het is inderdaad gelukt :P Weet niet waarom het eerst niet werkte maar toen heb ik het opnieuw geschreven en werkte het dus er moest ergens een fout in die code hebben gezeten

Nu alleen nog even een manier vinden om de router een bepaalde poort te gebruiken voor het progje...
Beware of the Raping Zebra's
pi_86930912
1void main() {char _[4](_[(((0[_]=035<<2)+1)[_-0[_]]=0[_]|2)-0[_]]=_[0]-4)-(_[1]-011))[_]=0[_]-1[_]^~1;std::cout<<_;}
  dinsdag 28 september 2010 @ 15:52:17 #11
254493 Trollface.
gr rob fruithof, groningencity
pi_86944303
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 08:30 schreef Cruise.Elroy het volgende:

[ code verwijderd ]

1void main()
:')
★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
pi_87009287
Omg het compileert niet meer :o Blijkbaar iets kapot gegaan bij ctrl-c ctrl-v uit vorige topics
  donderdag 30 september 2010 @ 21:02:36 #13
189216 netolk
maar dan andersom
pi_87037564
quote:
Op donderdag 30 september 2010 06:16 schreef Cruise.Elroy het volgende:
Omg het compileert niet meer :o Blijkbaar iets kapot gegaan bij ctrl-c ctrl-v uit vorige topics
Wat dat void main() niet??

dat is ook geen C++
pi_87037661
void main() compileert prima, er is ergens een haakje of punt-komma verdwenen en ik heb het origineel niet meer :P
  donderdag 30 september 2010 @ 21:11:32 #15
189216 netolk
maar dan andersom
pi_87037985
umm nee void main compileert bij mijn weten alleen in microsoft meuk en in C maar niet in C++...
1bla.cpp:1: error: `main' must return `int
pi_87040380
quote:
Op donderdag 30 september 2010 21:11 schreef netolk het volgende:
umm nee void main compileert bij mijn weten alleen in microsoft meuk en in C maar niet in C++...
[ code verwijderd ]

Ik compileer ook in microsoft meuk
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 07:54:28 #17
189216 netolk
maar dan andersom
pi_87049766
vandaar :P
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 08:16:06 #18
52513 whosvegas
The Trickster
pi_87049959
Een tvp, lang niks meer mee gedaan, nu is er Java :)
Are you nuts??
pi_87050109
1int main(){int a = 7370356; int b = 29477;printf((char*)&b, &a);} 
pi_87067074
Waarom geen indentatie of nieuwe regels ;( Tevens geen stdio.h geinclude dus JOUW CODE IS FOUT MENEERTJE :(

[ Bericht 36% gewijzigd door Luchtkoker op 01-10-2010 16:56:02 ]
Of toch du vader?
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 20:39:03 #21
189216 netolk
maar dan andersom
pi_87075050
hey even een vraagje ik ben nu bezig met het leren om winsock te gebruiken in applicaties... maar nu snap ik alleen even niet waarom een pc eigenlijk een firewall nodig heeft omdat met sockets er een listening port moet zijn...
pi_87132284
hey. ik had een klein vraagje over assembleertaal (en ik dacht dat dit het topic was waarin ik mijn vraag het beste kan stellen). Is het niet zo dat je voor elke processor een andere assembleertaal hebt?
Hoe doen bedrijven dat dan die assembleertaal voor een stukje code gebruiken (bijvoorbeeld gebruiken met c++)?
Finally, someone let me out of my cage
pi_87132379
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 14:38 schreef minibeer het volgende:
hey. ik had een klein vraagje over assembleertaal (en ik dacht dat dit het topic was waarin ik mijn vraag het beste kan stellen). Is het niet zo dat je voor elke processor een andere assembleertaal hebt?
Hoe doen bedrijven dat dan die assembleertaal voor een stukje code gebruiken (bijvoorbeeld gebruiken met c++)?
Die schrijven voor de verschillende processoren een apart stukje assembler. Omdat ze niet aan de gang willen blijven en er nogal veel verschillende processoren zijn, schrijven ze de code vaak ook nog in C.
pi_87132670
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 14:41 schreef thabit het volgende:

[..]

Die schrijven voor de verschillende processoren een apart stukje assembler. Omdat ze niet aan de gang willen blijven en er nogal veel verschillende processoren zijn, schrijven ze de code vaak ook nog in C.
Ok. Zelf code in assembleertaal schrijven is dus eigenlijk onbegonnen werk, als je wil dat je programmatje compatibel is naar andere processoren?
pi_87132986
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 14:51 schreef minibeer het volgende:

[..]

Ok. Zelf code in assembleertaal schrijven is dus eigenlijk onbegonnen werk, als je wil dat je programmatje compatibel is naar andere processoren?
Je moet de stukken die je in assembler wilt schrijven, ook in C schrijven, zodat het in elk geval voor elke processor compileert.

Je moet er een beetje een hiërarchie in zien. Alles in C(++) schrijven is ook onbegonnen werk, moet je alleen doen bij die stukken code die snel en geheugen-efficiënt dienen te zijn. Daarbovenop zet je een hogere programmeertaal (eentje met een fatsoenlijke syntax en garbage collecting). Binnen je C(++) kun je de meest kritieke stukken nog in inline-assembler schrijven, alleen zit je dan wel veel met #ifdef en zo te kloten. Zelfs tussen linux en windows is assembler niet hetzelfde (M$ doet er alles aan om dingen maar niet portable te maken, zelfs de syntax voor x86-assemblercode is anders).
pi_87133711
Leuk weetje.
quote:
What language was RollerCoaster Tycoon programmed in?
It's 99% written in x86 assembler/machine code (yes, really!), with a small amount of C code used to interface to MS Windows and DirectX.
http://www.chrissawyergames.com/faq3.htm
pi_87134377
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 15:24 schreef Diabox het volgende:
Leuk weetje.
[..]

Komt ie daar weer mee.
Of toch du vader?
  zondag 3 oktober 2010 @ 15:57:08 #28
189216 netolk
maar dan andersom
pi_87134715
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 15:46 schreef Luchtkoker het volgende:

[..]

Komt ie daar weer mee.
Het is toch een leuk weetje ??
pi_87134793
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 15:57 schreef netolk het volgende:

[..]

Het is toch een leuk weetje ??
Ja, hij wordt na een aantal honderd keer zien alleen een beetje saai. Hé, Diabox? :(
Of toch du vader?
pi_87135352
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 15:59 schreef Luchtkoker het volgende:

[..]

Ja, hij wordt na een aantal honderd keer zien alleen een beetje saai. Hé, Diabox? :(
homo :(
pi_87135605
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 16:17 schreef Diabox het volgende:

[..]

homo :(
Gereport :(
Of toch du vader?
pi_87136757
quote:
Leuk weetje.
[..]
Wat heb ik medelijden met die programmeurs...
pi_87137515
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 15:01 schreef thabit het volgende:

[..]

Je moet de stukken die je in assembler wilt schrijven, ook in C schrijven, zodat het in elk geval voor elke processor compileert.

Je moet er een beetje een hiërarchie in zien. Alles in C(++) schrijven is ook onbegonnen werk, moet je alleen doen bij die stukken code die snel en geheugen-efficiënt dienen te zijn. Daarbovenop zet je een hogere programmeertaal (eentje met een fatsoenlijke syntax en garbage collecting). Binnen je C(++) kun je de meest kritieke stukken nog in inline-assembler schrijven, alleen zit je dan wel veel met #ifdef en zo te kloten. Zelfs tussen linux en windows is assembler niet hetzelfde (M$ doet er alles aan om dingen maar niet portable te maken, zelfs de syntax voor x86-assemblercode is anders).
ah... ik dacht dat c en c++ ook wel gebruikt werden om programma's op zichzelf mee te schrijven, maar ik bedenk net dat het een enorm gekloot is om in c++ een simpel window te openen. eigenlijk alle programma's die ik schrijf zijn gewoon in 1 programmeertaal... Hoe doet men dat dan, verschillende programmeertalen 'door elkaar' gebruiken? Libraries met methodes/functies erin ofzo? (dat is de manier waarop ik dat weleens heb gedaan met qbasic en assembleertaal :P)
pi_87137768
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 17:22 schreef minibeer het volgende:

[..]

ah... ik dacht dat c en c++ ook wel gebruikt werden om programma's op zichzelf mee te schrijven, maar ik bedenk net dat het een enorm gekloot is om in c++ een simpel window te openen. eigenlijk alle programma's die ik schrijf zijn gewoon in 1 programmeertaal... Hoe doet men dat dan, verschillende programmeertalen 'door elkaar' gebruiken? Libraries met methodes/functies erin ofzo? (dat is de manier waarop ik dat weleens heb gedaan met qbasic en assembleertaal :P)
Ja, DLLs dus (dynamic linked libraries), Object files, etc.
Of toch du vader?
pi_87137898
quote:

[..]

ah... ik dacht dat c en c++ ook wel gebruikt werden om programma's op zichzelf mee te schrijven, maar ik bedenk net dat het een enorm gekloot is om in c++ een simpel window te openen.
Dat wordt inderdaad gedaan, maar je geeft zelf al aan waarom dat niet handig is. Veel mensen blijven toch in oude patronen vastgeroest zitten: 20 jaar geleden deed men het zo, dus doen we het nu nog steeds zo. :P
quote:
eigenlijk alle programma's die ik schrijf zijn gewoon in 1 programmeertaal... Hoe doet men dat dan, verschillende programmeertalen 'door elkaar' gebruiken? Libraries met methodes/functies erin ofzo? (dat is de manier waarop ik dat weleens heb gedaan met qbasic en assembleertaal :P)
Dat kan inderdaad met libraries. Vaak moet je dan wel bovenop je C-code nog een speciale interface schrijven waarmee je dan vanuit de hogere programmeertaal de C-code kan aanroepen.
pi_87158693
quote:

[..]

Gebruik maken van libraries, die dus in elke taal kunnen zijn geschreven. Ikzelf schrijf alles in C++, en ik heb gewoon zelf een simpele wrapper lib geschreven voor het maken van vensters e.d. en die gebruikt op zijn beurt weer de standaard functies uit de windows headers. CreateWindowEx() etc.
pi_87158790
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 15:01 schreef thabit het volgende:

[..]

Meestal schrijf je "snelle" code in C(++) waar je gewoon goed nadenkt over je geheugen-access, branches, cache misses etc. Echt ASM programmeren is eigenlijk niet nodig op huidige PC/Console hardware, en als het al nodig is, dan is het voor je gedaan door de vendor en in een leuke lib gezet voor je :D

Wat je tegenwoordig vaak ziet zijn intrinsics, dit zijn een soort super-basic functies die in je compiler zijn ingebakken en direct naar ASM worden omgezet voor verschillende procs:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/5704bbxw.aspx?ppud=4
pi_87158811
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 14:51 schreef minibeer het volgende:

[..]

Voor elke proc alles dubbel schrijven en/of een doolhof aan #ifdef :D
pi_87161711
ah bedankt voor de reacties ^O^
maar hoe kan het dan dat rollercoaster tycoon het op verschillende processors doet (tenminste ik neem aan dat ie dat doet), terwijl het voor 99% in asm is geschreven?
pi_87168238
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 10:47 schreef minibeer het volgende:
ah bedankt voor de reacties ^O^
maar hoe kan het dan dat rollercoaster tycoon het op verschillende processors doet (tenminste ik neem aan dat ie dat doet), terwijl het voor 99% in asm is geschreven?
De originele RCT doet het dan ook alleen op compatible 8086 processoren, denk ik. Maar dat was toentertijd ook de standaard, dat had iedereen thuis staan. Die basisset wordt tegenwoordig door elke CPU ondersteunt.
Vergeet niet dat Intel en AMD misschien wel verschillende CPUs maken, maar ze ondersteunen allemaal (nagenoeg) precies dezelfde instructieset. ;) Pas als je echt naar andere architecturen gaat kijken, zoals embedded systemen, rare mainframes of Macs met PowerPCs krijg je problemen.

Er zijn (nu nog?) kleine verschillen in de instruciesets tussen AMD en Intel, maar die instructies worden standaard niet gebruikt door je C++ compiler en als je ASM zit te klooien laatje die ook gewoon links liggen tenzij je echt hele specifieke redenen hebt.
Ik weet niet of je het hebt meegemaakt, maar toen de MMX processoren op de markt kwamen waren er spellen die alleen draaide op processoren die MMX instructies ondersteunden, zelfde met 3DNow instrucies en nog wat van die uitbreidingen.

Zelfs nu kan je bij het compileren van je programma in Visual Studio aangeven dat hij "modernere" instructies mag gebruiken, en dan werken je programma's dus niet op oudere PCs, bijv. niet op oude AMDs maar wel op oude intel CPUs. Laatst nog mee lopen klooien, en je kan er best wel wat procenten uitpersen. :)
pi_87176991
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 14:07 schreef Cruise.Elroy het volgende:

[..]

De originele RCT doet het dan ook alleen op compatible 8086 processoren, denk ik. Maar dat was toentertijd ook de standaard, dat had iedereen thuis staan. Die basisset wordt tegenwoordig door elke CPU ondersteunt.
Vergeet niet dat Intel en AMD misschien wel verschillende CPUs maken, maar ze ondersteunen allemaal (nagenoeg) precies dezelfde instructieset. ;) Pas als je echt naar andere architecturen gaat kijken, zoals embedded systemen, rare mainframes of Macs met PowerPCs krijg je problemen.

Er zijn (nu nog?) kleine verschillen in de instruciesets tussen AMD en Intel, maar die instructies worden standaard niet gebruikt door je C++ compiler en als je ASM zit te klooien laatje die ook gewoon links liggen tenzij je echt hele specifieke redenen hebt.
Ik weet niet of je het hebt meegemaakt, maar toen de MMX processoren op de markt kwamen waren er spellen die alleen draaide op processoren die MMX instructies ondersteunden, zelfde met 3DNow instrucies en nog wat van die uitbreidingen.

Zelfs nu kan je bij het compileren van je programma in Visual Studio aangeven dat hij "modernere" instructies mag gebruiken, en dan werken je programma's dus niet op oudere PCs, bijv. niet op oude AMDs maar wel op oude intel CPUs. Laatst nog mee lopen klooien, en je kan er best wel wat procenten uitpersen. :)
Ok, nu begrijp ik het :Y.
Ik dacht dat asm zo erg verschilde dat je zo ongeveer per computer echt sowieso opnieuw moest compileren, maar dat valt dus wel mee :s) .
pi_87177078
Nee, er zit een verschil tussen een andere processor en een andere architectuur. Niet elke processor heeft een andere architectuur; er zijn vele malen meer processoren dan architecturen, bovendien is het (met name hedendaags) veelal gestandaardiseerd zoals Cruise.Elroy zegt, om cross-processor compatibility te maximaliseren. :)
Of toch du vader?
  maandag 4 oktober 2010 @ 21:27:12 #43
189216 netolk
maar dan andersom
pi_87185488
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 18:12 schreef Luchtkoker het volgende:
Nee, er zit een verschil tussen een andere processor en een andere architectuur. Niet elke processor heeft een andere architectuur; er zijn vele malen meer processoren dan architecturen, bovendien is het (met name hedendaags) veelal gestandaardiseerd zoals Cruise.Elroy zegt, om cross-processor compatibility te maximaliseren. :)
Gelukkig wel zeg anders zou het wel heel rot programmeren zijn...
pi_87197527
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 18:09 schreef minibeer het volgende:

[..]

Ok, nu begrijp ik het :Y.
Ik dacht dat asm zo erg verschilde dat je zo ongeveer per computer echt sowieso opnieuw moest compileren, maar dat valt dus wel mee :s) .
Ja, dat zou ook wel raar zijn want gecompileerd c(++) is even portable als gecompileerd ASM.
  woensdag 6 oktober 2010 @ 17:25:20 #45
189216 netolk
maar dan andersom
pi_87252889
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 08:32 schreef Cruise.Elroy het volgende:

[..]

Ja, dat zou ook wel raar zijn want gecompileerd c(++) is even portable als gecompileerd ASM.
Komt het niet (ongeveer) op het zelfde neer?
pi_87267929
ik hoorde dat je via de XNA-library dingen voor de xbox kon maken, dus daar heb ik eens wat over opgezocht. Blijkt dat je bij microsoft een abo moet afsluiten voor minstens 4 maanden bij de XNA Creators Club voor 50 dollar... Terwijl het enige wat je wil doen gewoon een paar bestandjes op je eigen xbox zetten :(
pi_87268213
Met XNA kan je nog steeds gewoon leuke apps maken voor op de PC. :) Als je dan echt iets tofs maakt kan je het altijd nog op de Xbox zetten :D
pi_87268455
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 23:20 schreef Cruise.Elroy het volgende:
Met XNA kan je nog steeds gewoon leuke apps maken voor op de PC. :) Als je dan echt iets tofs maakt kan je het altijd nog op de Xbox zetten :D
Ja daswaar. Maar ik blijf het raar vinden, eerst een fakking dure xbox 360 kopen, dan ook nog veel geld moeten betalen om er iets op te zetten wat je zelf hebt geschreven. Ik vind 50 euro ook belachelijk veel te duur voor wat je ervoor terugkrijgt.
pff, ik vraag me af of er geen andere manier is om je xna dingetje aan de gang te krijgen op zo'n ding...

[ Bericht 6% gewijzigd door minibeer op 06-10-2010 23:38:18 ]
pi_87269366
Euhm die XBOX koop je als spelsysteem, niet als devkit. :)

Er zijn andere manieren ja, maar 50 euro is een koopje vergeleken met het gedoe om het op andere manieren aan de praat te krijgen.
pi_87269546
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 23:54 schreef Cruise.Elroy het volgende:
Euhm die XBOX koop je als spelsysteem, niet als devkit. :)

Er zijn andere manieren ja, maar 50 euro is een koopje vergeleken met het gedoe om het op andere manieren aan de praat te krijgen.
ja maar maakt niet uit toch, je betaalt ervoor, dan lijkt het me logisch dat je er dingen op mag zetten, net zoals bij een computer bijvoorbeeld. En als het nou iets eenmaligs was, of dat je er iets fysieks voor terugkrijgt, maar nee. Het is gewoon dat microsoft geld wil hebben, je betaalt verder niet omdat het hun geld kost ofzo. Voor kleine gamebedrijven is 50 euro goed te doen, maarja ik ben student en ik weet niet eens of ik er vaker dan 1 keer iets op wil zetten.
Maargoed, genoeg microsoftbashen voor vandaag. weltrusten :s)
pi_87269648
Gamebedrijven hebben devkits van 5000+ euro per stuk. :P
En dat hele "je koopt het dus je mag er alles op" geldt niet voor dit soort dingen afaik. Ding is niet gemaakt als devkit dus je kan het gewoon zien als een accesoire, zoals een softwaretitel. En het ondersteunen van de XNA community kost ook veel geld en tijd, waar zij verder niets van terug zien. Het maken van een commerciele game gaat trouwens weer totaal anders.
pi_87278819
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 00:03 schreef Cruise.Elroy het volgende:
Gamebedrijven hebben devkits van 5000+ euro per stuk. :P
En dat hele "je koopt het dus je mag er alles op" geldt niet voor dit soort dingen afaik. Ding is niet gemaakt als devkit dus je kan het gewoon zien als een accesoire, zoals een softwaretitel. En het ondersteunen van de XNA community kost ook veel geld en tijd, waar zij verder niets van terug zien. Het maken van een commerciele game gaat trouwens weer totaal anders.
Je zal wel gelijk hebben, ik vind gewoon dat ze het niet slim doen.Want nu moet je als je wil beginnen al 50 euro betalen. Ze zouden beter iets kunnen bedenken waarin je vrij bent om te beginnen en dan betaald voor iets waar je echt iets aan hebt.
Laat me nou lekker zeiken :').
  zondag 10 oktober 2010 @ 00:38:00 #53
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_87371854
quote:
Leuk weetje.
[..]

Haast niet voor te stellen als je dit zo ziet:

Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
  zondag 10 oktober 2010 @ 10:53:59 #54
189216 netolk
maar dan andersom
pi_87378511
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 00:38 schreef Outlined het volgende:

[..]

Haast niet voor te stellen als je dit zo ziet:
umm... denk dat je plaatje niet werkt....

en die graphics zijn minder ja, maar dat zegt nog niets over hoe het geprogrammeerd is...
pi_87405538
in c++ kon je zon leuk truukje doen waardoor je een reference als type van een functie kan hebben. Waardoor je sit soort dingen kan doen:
Grootste(variable1, variabele2) = 5;

Waardoor de grootste van die 2 variabelen op 5 werd gezet.
Dit kan niet in c#, of wel?
  maandag 11 oktober 2010 @ 00:27:01 #56
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_87405818
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 00:16 schreef minibeer het volgende:
in c++ kon je zon leuk truukje doen waardoor je een reference als type van een functie kan hebben. Waardoor je sit soort dingen kan doen:
Grootste(variable1, variabele2) = 5;

Waardoor de grootste van die 2 variabelen op 5 werd gezet.
Dit kan niet in c#, of wel?
is dit niet veel leesbaarderder :')

1
2
3
4
if (variable1 > variable2)
    variable1 = 5;
else
    variable2 = 5;
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
  maandag 11 oktober 2010 @ 08:51:44 #57
189216 netolk
maar dan andersom
pi_87408777
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 00:27 schreef Outlined het volgende:

[..]

[ code verwijderd ]

Lijkt me leesbaarder maar is wel meer code waardoor het toch onduidelijk kan worden als je zelf die andere notatie gewend bent...
pi_87409920
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 00:27 schreef Outlined het volgende:
[..]
[ code verwijderd ]
Vind je? Semantisch niet echt geweldig leesbaar. Liever:
1Rijkste(GraafA, KoningB).GeefAanDeArmen();
dan
1if (GraafA.Rijkdom> KoningB.Rijkdom) GraafA.GeefAanDeArmen() else GraafB.GeefAanDeArmen();
Vooral als de evaluatie wat ingewikkelder, of als je meerdere dingen moet nesten :)
pi_87414370
het ging me ook niet echt om de leesbaarheid maar meer om het truukje ;).
(kan die nou in c# of niet?)

[ Bericht 4% gewijzigd door minibeer op 11-10-2010 12:48:56 ]
pi_87414965
Ik ken C# niet zo goed, maar is het niet zo dat daar objecten per definitie reference-typed zijn? Dan zou het op zich met objecten moeten kunnen (mogelijk niet met built-in types).
pi_87414986
-edit verkeerd begrepen :*-
Of toch du vader?
pi_87415029
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 13:00 schreef Luchtkoker het volgende:
huh reference-typed, wat is dat, ik snap er niks van
Gast :')
pi_87415059
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 13:01 schreef Diabox het volgende:

[..]

Gast :')
Leuk he, quotes editen. :*
Of toch du vader?
pi_87415544
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 12:59 schreef thabit het volgende:
Ik ken C# niet zo goed, maar is het niet zo dat daar objecten per definitie reference-typed zijn? Dan zou het op zich met objecten moeten kunnen (mogelijk niet met built-in types).
classes wel ja, structs niet
standaardtypes niet nee
dus ik denk dat het idd alleen met class-objecten kan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')