abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87126470
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 00:12 schreef Challi het volgende:
Ok, dus als ik het goed begrijp liever een wcd dan een lasdoos IP X4 of X5? Ik ben eigenlijk bang voor een eventueel lekkende kitrand precies boven de wcd.

Is een aardedraad vanuit de wcd of lasdoos naar het centraal aardpunt voldoende of moet er echt een aardedraad vanaf het chassis van de motor naar het centraal aardpunt?
Het gaat hier trouwens om een bubbelbad met afneembare frontplaat.
Geen vaste aansluiting maken,voor de wandcontactdoos kan je een WD uitvoering gebruiken en de kabel aan de onderzijde invoeren.
Voor de aarde in de badkamer zie schema

1) is de 230V installatie met aarde
2) zijn de potentiaal vereffeningsdraden van af het CAP
pi_87138259
Dank voor het schema Exlurker.
pi_87726118
Nogmaals mijn vraag: ik heb een lamp in zone 1 met gevaar van inkomende douchestralen, dus moet IPX5 hebben.
Maar moet de lamp of de spotjes daar ook 12v zijn? Is nu namelijk niet zo, maar wil misschien nieuwe spotjes installeren of anders in elk geval een nieuwe lamp ophangen.

quote:
Op zondag 26 september 2010 17:27 schreef Beijtje het volgende:

[..]

Thx! Ik snap het nu...

En 12 V dus niet nodig?
pi_87728928
Om maar even met wat normen te gaan gooien...

quote:
701.512.4 - Installatie van schakel-, beveiligings- en besturingsmaterieel met toebehoren afhankelijk van uitwendige invloeden
Het volgende schakel-, beveiligings- en besturingsmaterieel is toegelaten binnen de zones.

Zone 0:
geen.

Zone 1:

lasdozen en aansluitpunten voor de voeding van elektrische toestellen die zijn toegelaten in de zones 0 en 1 overeenkomstig 701.55;
toebehoren, met inbegrip van contactdozen, van stroomketens die worden beschermd door SELV of PELV met een nominale spanning van ten hoogste 25 V wisselspanning of 60 V gelijkspanning. De voedingsbron moet zich bevinden buiten de zones 0 en 1.

Zone 2:

ander toebehoren dan contactdozen;
toebehoren, met inbegrip van contactdozen, van stroomketens die worden beschermd door SELV of PELV. De voedingsbron moet zich bevinden buiten de zones 0 en 1;
scheerwandcontactdozen volgens NEN-EN-IEC 61558-2-5;
toebehoren, met inbegrip van contactdozen, voor materieel voor signalering en communicatie, mits dit materieel is beschermd door SELV of PELV.
quote:
701.55 - Elektrische toestellen
Voeg toe:
In zone 0 mogen uitsluitend elektrische toestellen zijn geïnstalleerd indien dit materieel gelijktijdig:

voldoet aan de desbetreffende norm en geschikt is voor gebruik in die zone volgens de gebruiks- en montageaanwijzingen van de fabrikant,
vast is opgesteld en vast is aangesloten en
is beschermd door SELV met een nominale spanning van ten hoogste 12 V wisselspanning of 30 V gelijkspanning

In zone 1 mogen uitsluitend vast opgestelde en vast aangesloten elektrische toestellen zijn geïnstalleerd. Dit materieel moet geschikt zijn voor installatie in zone 1 volgens de gebruiks- en montageaanwijzingen van de fabrikant. Voorbeelden van dit materieel zijn:

wervelbaden;
douchepompen;
materieel dat is beschermd door SELV of PELV met een nominale spanning van ten hoogste 25 V wisselspanning of 60 V gelijkspanning, bijvoorbeeld verlichtingstoestellen;
ventilatiematerieel;
handdoekrekken;
toestellen voor waterverwarming;
verlichtingstoestellen.
Ik heb het zelf 3 keer moeten lezen... maar er staat dus dat in zone 1 gewoon 230V inbouwspots gebruikt mogen worden, zolang deze maar IPX5 (in dit geval) zijn.. ik denk alleen dat je die niet zo snel zal vinden (als ze al bestaan)
pi_87735711
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 20:55 schreef _Jeffrey_ het volgende:
Om maar even met wat normen te gaan gooien...
[..]

[..]

Ik heb het zelf 3 keer moeten lezen... maar er staat dus dat in zone 1 gewoon 230V inbouwspots gebruikt mogen worden, zolang deze maar IPX5 (in dit geval) zijn.. ik denk alleen dat je die niet zo snel zal vinden (als ze al bestaan)
Pfff dat kan ik er niet uit opmaken hoor, haha. Maar goed, 12v of 230 maakt dus niet uit. Goed om te weten. (Het ging me trouwens niet alleen om inbouwspots maar ook om gewone plafondlampen, voor het geval ik toch helemaal afzie van het inbouwspotavontuur ;))
pi_123829646
hi Vonkenboer (of anderen),

naar aanleiding van de post van Vonkenboer voor de zekerheid een vraag. Begrijp ik goed dat toegestaan is:

een wasmachine staat in zone 2

wanneer

een trekschakelaar gemonteerd is buiten zone 2

groet, Wuss
  donderdag 3 april 2014 @ 10:38:55 #32
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_138464258
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 16:15 schreef Wuss het volgende:

naar aanleiding van de post van Vonkenboer voor de zekerheid een vraag. Begrijp ik goed dat toegestaan is:

wanneer

groet, Wuss
Ook al is het een oud topic ben ik hier wel benieuwd naar.

Ik heb zelf geen douchebak. Daardoor zit de trekschakelaar van het licht waarschijnlijk in zone 1 (al vanaf de bouw) moet ik me daar druk om maken?
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
  Moderator zondag 6 april 2014 @ 21:02:19 #33
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_138586303
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 16:15 schreef Wuss het volgende:

wanneer

groet, Wuss
Ja, dit is gewoon toegestaan.

quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2014 10:38 schreef BartNH het volgende:

[..]

Ook al is het een oud topic ben ik hier wel benieuwd naar.

Ik heb zelf geen douchebak. Daardoor zit de trekschakelaar van het licht waarschijnlijk in zone 1 (al vanaf de bouw) moet ik me daar druk om maken?
Bevind de schakelaar zich binnen een straal van 1m 20 cm vanaf de douchekop ?

[ Bericht 0% gewijzigd door Vonkenboer op 06-04-2014 21:30:00 ]
pi_138588268
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 21:02 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ja, dit is gewoon toegestaan.

[..]

Bevind de schakelaar zich binnen een straal van 120m vanaf de douchekop ?
Waarschijnlijk alle schakelaars in huis wel.
  Moderator zondag 6 april 2014 @ 21:29:44 #35
92034 crew  Vonkenboer
pi_138588501
quote:
1s.gif Op zondag 6 april 2014 21:26 schreef tiho1 het volgende:

[..]

Waarschijnlijk alle schakelaars in huis wel.
Ik bedoelde 1m en 20 cm _O-
  zondag 6 april 2014 @ 22:31:38 #36
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_138592512
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 21:02 schreef Vonkenboer het volgende:
Bevind de schakelaar zich binnen een straal van 1m 20 cm vanaf de douchekop ?
Horizontaal gemeten 85 cm vanaf de douchekop zelf, 110 vanaf de wandmontage. De schakelaar zit ruim 215 cm boven de vloer. Was dat vroeger ook niet een aparte zone? Die schakelaar verplaatsen ben ik absoluut niet van plan, dat is een behoorlijke verbouwing. Dit zit zo sinds de bouw.
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
  maandag 7 april 2014 @ 06:50:33 #37
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_138600396
Nou, dan niet lullen maar douchen :)
Laat die handjes wapperen!
  Moderator maandag 7 april 2014 @ 17:33:29 #38
92034 crew  Vonkenboer
pi_138617960
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 22:31 schreef BartNH het volgende:

[..]

Horizontaal gemeten 85 cm vanaf de douchekop zelf, 110 vanaf de wandmontage. De schakelaar zit ruim 215 cm boven de vloer. Was dat vroeger ook niet een aparte zone? Die schakelaar verplaatsen ben ik absoluut niet van plan, dat is een behoorlijke verbouwing. Dit zit zo sinds de bouw.
Die schakelaar zit daar sinds de bouw al prima; is het toevallig zo'n trekschakelaar ? :)
Vroeger waren de zones ook maar tot 2,05m qua hoogte.
  maandag 7 april 2014 @ 17:56:03 #39
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_138618701
Dank je, het is inderdaad zo'n vervelende trekschakelaar. Zolang ie het doet blijft ie nog wel zitten. Mocht ik ooit de overloop opnieuw behangen dan maak ik gelijk wel een schakelaar buiten de badkamer.

Toch interessant zoals die NEN1010 in de loop der jaren aangepast wordt. Voor een amateur niet bij te houden in ieder geval. Eigenlijk wonderlijk dat in twintig jaar de ideeën over elektrische veiligheid zo veranderd zijn.
  Moderator dinsdag 8 april 2014 @ 18:58:59 #40
92034 crew  Vonkenboer
pi_138659989
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 17:56 schreef BartNH het volgende:
0 in de loop der jaren aangepast wordt. Voor een amateur niet bij te houden in ieder geval. Eigenlijk wonderlijk dat in twintig jaar de ideeën over elektrische veiligheid zo veranderd zijn.
Eisen veranderen doordat men tegenwoordig ook veel meer electrische apparaten in huis heeft; waar men vroeger genoeg had aan een lichtpunt in de woonkamer en drie wandcontactdozen is dat tegenwoordig wel heel anders ;)

Ook heb je steeds meer technische vooruitgang in materialen e.d. en ontstaan er op den duur nieuwere inzichten waar regelgeving dan op aangepast wordt.
  Moderator zondag 10 december 2017 @ 14:38:35 #41
92034 crew  Vonkenboer
pi_175621081
Ook dit topic maar eens bijgewerkt; aangevuld.
Ook hier werkten de afbeeldingen niet meer. :{
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')