Ik laat mij graag overtuigen. Ik kan er in komen dat de officiële theorie niet helemaal waar is, maar ik geloof niet dat men doelbewust en met grote overtuiging zijn eigen economisch centrum opblaast, vooral omdat het economisch meer schade opgeleverd heeft dan dat er winsten zijn behaald.
Dit is een complottheorie. Complottheorieën zijn het nieuwe geloof. Immers, mensen willen graag geloven in dingen waar ze geen invloed op hebben, het maakt het leven begrijpelijk en overzichtelijk. Gebeurt er iets naars? Dan is het God. Is God niet relevant in jouw leven geweest? Dan was het de overheid. Nog zo'n instantie ver buiten jouw bereik. Zoals religieuze fundamentalisten geloven dat alle wetenschappers betaald worden om te liegen over de leeftijd van de aarde, ondanks overweldigend wetenschappelijk bewijs, zo geloven de complotdenkers dat alle wetenschappers betaald worden door de overheid om valse theorieën te verkondigen. De media is natuurlijk hetzelfde lot toebedeeld.
Er wordt echter niet bij stilgestaan dan individuen of groeperingen op het zogenaamd vrije internet exact dezelfde agenda kunnen hebben. Waarom zouden al die websites en al die 'documentaires' over de waarheid achter wie 9/11 heeft opgezet wél waar zijn? Iedereen kan onzin verspreiden. Maar omdat complotdenkers bereikbare mensen zijn, ze antwoorden op jouw e-mail en kiezen een persoonlijke benadering, ben je veel meer geneigd om hun verhaal te geloven. Zij zijn de underdog, en de mens supportert van nature voor de underdog.
Iemand die in complottheorieën gelooft is vaak geen kritisch denker. Als je net als het officiële verhaal de complottheorie heel kritisch bekijkt, dan kan je daar vaak nog wel grotere gaten in schieten. Op school wordt je geleerd om alles kritisch te bekijken. Ook de underdog, en ook de zogenaamde vrije media. Wetenschappers zijn wel kritische denkers. Ze beoordelen elkaar op fouten en hebben de kennis in huis om allerlei zaken tegen een kritisch licht te houden. Bovendien zijn hun resultaten meetbaar. Het doel is dan ook om, als je het ergens niet mee eens bent, die resultaten als eerste onderuit te halen, en niet een alternatieve theorie los te laten zonder de andere te ontkrachten.
Dan nog even een reactie op het volgende:
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 07:42 schreef NorthernStar het volgende:
Onze zogenaamde leiders liegen en onze zogenaamde vijand spreekt de waarheid, dat is de trieste realiteit. De geschiedenis zal uiteindelijk mensen als Ahmadinejad rehabiliteren en vernietigend zijn over de schoften die zelfs oorlogen beginnen op basis van bedrog.
Wacht, jij schaalt Ahmadinejad op de schaal van schofterigheid lager in dan bijvoorbeeld een Tony Blair?