abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86809750
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 22:21 schreef capricia het volgende:

Zie OP.. ;)
Dat heeft de ING voor ons berekend.
Ik weet ook dat er ongeveer 7,5 miljoen gezinnen zijn in NL en als je dat door 18 miljard deelt kom je op die 200 euro per maand.

Maar kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat 18 miljard bezuiniging door de overheid de burger 18 miljard kost?

Want dat is natuurlijk de vraag die ik stel en ik verbaas mij erover dat die niet meteen werd gesteld.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  vrijdag 24 september 2010 @ 22:45:48 #92
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_86810667
quote:
Op donderdag 23 september 2010 14:20 schreef capricia het volgende:

[..]

Dan heb ik nog het gevoel dat je zo de economie kapot bezuinigt.
Wel grappig hoe je het zegt. Laat ik dit erop zeggen:

Een "economie" dat gebasseerd is op geld uitgeven dat je niet hebt is geen economie en gedoemd om te mislukken.
pi_86811384
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 22:26 schreef DS4 het volgende:
Ik weet ook dat er ongeveer 7,5 miljoen gezinnen zijn in NL en als je dat door 18 miljard deelt kom je op die 200 euro per maand.
Daar dacht ik ook al aan maar had geen zin om het uit te rekenen. :')

quote:
Maar kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat 18 miljard bezuiniging door de overheid de burger 18 miljard kost?
Omdat alle belastingen uiteindelijk door natuurlijke personen moeten worden opgebracht.
pi_86811783
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 23:01 schreef Bolkesteijn het volgende:

Omdat alle belastingen uiteindelijk door natuurlijke personen moeten worden opgebracht.
Lastenverhogingen zijn geen bezuinigingen... Maar goed, ze worden vaak wel als zodanig gebracht.

Maar laten we wel zijn: er is helemaal geen sprake van een lastenverhoging van 18 miljard.

Om nou eens een voorbeeld te pakken: bezuinigen op ontwikkelingshulp... hoe kost dat de Nederlander geld?
pi_86812517
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 23:08 schreef DS4 het volgende:
Lastenverhogingen zijn geen bezuinigingen... Maar goed, ze worden vaak wel als zodanig gebracht.

Maar laten we wel zijn: er is helemaal geen sprake van een lastenverhoging van 18 miljard.

Om nou eens een voorbeeld te pakken: bezuinigen op ontwikkelingshulp... hoe kost dat de Nederlander geld?
Het kost de Nederlander 'geld' omdat er van die bezuinigingen geen belastingen verlaagd worden. Eenzijdig versobert de overheid zijn uitgaven terwijl het inkomstenniveau even hoog blijft. Maar je kan het dus ook andersom stellen, in de afgelopen 2 jaar van crisis heeft de Nederlander te veel overheidsuitgaven ontvangen. :) Maar ik ben het met je eens dat je niet één op één van 18 miljard kosten kunt spreken, dat zou namelijk betekenen dat de overheid met die 18 miljard ook 18 miljard aan waarde gecreeerd zou hebben wat ik sterk betwijfel.
pi_86812729
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 23:25 schreef Bolkesteijn het volgende:

Het kost de Nederlander geld omdat er van die bezuinigingen geen belastingen verlaagd worden.
Dat is wel een hele ruime betekenis van "kosten". Bovendien heeft het artikel het overduidelijk over meerkosten.

quote:
Eenzijdig versoberd de overheid zijn uitgaven terwijl het inkomstenniveau even hoog blijft.
Het versoberen van uitgaven die niet ten gunste van Nederlanders komen maakt voor de Nederlander op zich niets uit. Zoals die ontwikkelingshulp.

Ik waag, kortom, te betwijfelen dat de ING de stelling als gedaan in de OP werkelijk zo heeft gedaan en vermoed een journalist met voor een journalist gebruikelijke intelligentie. Ze begrijpen het niet en schrijven dus maar wat op.
  zaterdag 25 september 2010 @ 05:38:20 #97
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_86818940
quote:
Op donderdag 23 september 2010 14:42 schreef Wokkel het volgende:

[..]

De staatsschuld bedraagt eind dit jaar zo'n 317 miljard, daar moeten we 13 miljard rente over betalen.

Die schuld gaat dus nooit meer weg, de rente betalen is al een heikel karwei.

Bron
Sterker, hij wordt alleen maar groter en groter en groter en groter en ...
quote:
Staat verwacht in 2011 118 miljard te lenen
DEN HAAG (AFN) - De Nederlandse staat verwacht volgend jaar een financieringsbehoefte te hebben van 117,9 miljard euro. Dat heeft het Agentschap van het ministerie van Financiën vrijdag bekendgemaakt.

De aanname stoelt op een kastekort dat op basis van de Miljoenennota volgend jaar 22,9 miljard euro zal bedragen, het herfinancieren van 28,1 miljard euro aan aflossingen en het doorrollen van de verwachte eindejaars geldmarktstand van 66,9 miljard euro. Het financieringsplan voor 2011 wordt op 10 december gepresenteerd.

Het Agentschap maakte vrijdag ook bekend in het vierde kwartaal tussen de 4 en 6 miljard euro op te willen halen met langlopende leningen. Het gaat om de eerste heropening van een 30-jarige lening die in januari 2042 expireert en een 10-jarige lening die loopt tot 15 juli 2020. Voor de langstlopende lening mikt de staat bij de veiling op 12 oktober op een opbrengst van 1,5 tot 2,5 miljard euro. Bij de kortere lening, die op 9 november wordt geveild, is het streefbedrag 2,5 tot 2,5 miljard euro.
----------------------------------
quote:
Op donderdag 23 september 2010 16:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik adviseer je je werk op te zeggen, je als een tokkie te gedragen, een dagje in de week zwart gaat klussen, hou je stuk meer over.
Ik heb geen kinderen, wel een eigen huis. En ik zou inderdaad meer geld kunnen overhouden bij een uitkering dan met mijn huidige salaris (en dan werk ik voor een overheid...)
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  zaterdag 25 september 2010 @ 08:59:01 #98
165633 eriksd
The grand facade...
pi_86819437
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 22:14 schreef capricia het volgende:

[..]

Want?
Omdat dat gat dichtmoet?

Come on :')
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zaterdag 25 september 2010 @ 09:52:43 #99
3542 Gia
User under construction
pi_86820193
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 21:44 schreef JellieVrolijk het volgende:

[..]

Kun je ook uitleggen hoe dat gemiddelde tot stand komt? Want het betekent waarschijnlijk alleen maar dat een minderheid in dit land schofterig veel verdient en een grote meerderheid zeer weinig.
Mijn man heeft een normaal inkomen van 1600 euro, netto. Ik heb een WAO van 1100. Dat zijn echt geen giga bedragen. Bij elkaar is dat toch 2700 euro.
De meeste echtparen werken beide en de iets hoger opgeleiden hebben zelfs meer dan dit.

Ik geloof echt niet dat de meerderheid minder dan 2500 euro per maand heeft, als gezinsinkomen.

En ja, er zullen enkele heel rijken tegenover de allerarmsten staan, maar procentueel gezien minder dan je denkt.
Nogmaals, de allerarmsten zullen hier weinig van gaan merken. De allerrijksten zullen het leeuwendeel ophoesten en de middenmoot zal het met iets minder luxe moeten doen.
Wat ik al eerder zei: Dan doe je de tweede auto de deur uit, probleem opgelost.
  zaterdag 25 september 2010 @ 09:55:23 #100
165633 eriksd
The grand facade...
pi_86820231
Meer mensen met een instelling van Gia gaarne.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_86820281
Lijkt me sterk. Stukje slechte journalistiek.

Mocht het waar zijn, we hebben jarenlang te ruim geleefd dus nu moeten we onze schuld betalen.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_86821307
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 21:40 schreef Gia het volgende:

In elk geval is, volgens onderstaande gegevens het gemiddeld besteedbare inkomen, zo'n 33.400 per jaar.
Dat zit toch redelijk dicht bij de 3000 euro per maand.

En vooruit, laat het gemiddelde dan 2600 zijn, dan nog is een gemis van 200 euro hooguit wat luxe verlies. Allemaal een jaar langer doen met de winterjas van vorig jaar en het is weer opgelost.

De lagere inkomens worden waarschijnlijk toch weer gecompenseerd uit één of ander potje.
Meer zorgtoeslag, meer huurtoeslag en ook die kunnen het redden.

Verder hoop ik dat er met een nieuw kabinet een groter verschil komt tussen de laagste lonen en de uitkeringen. Werken moet lonen.
Ik denk dat dat gemiddelde bruto is en dus niet besteedbaar.
En je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat je makkelijk wat langer met je jas kunt doen maar als wij dat doen dan gaat de overheid weer miepen dat de consument weer te weinig uitgeeft en dat gaan ze premies geven op het kopen van auto's of huizen of ze geven het spaarloon vrij.
pi_86821473
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 13:08 schreef Gia het volgende:

[..]

Gemiddeld!!

De meeste gezinnen hebben een dubbel inkomen van zo'n 3000 euro (netto) per maand.
Met 200 euro minder, geven ze hooguit wat luxe toe.

Doe je toch gewoon één van de 2 auto's de deur uit!

De laagste inkomens worden waarschijnlijk ook hierin wel weer gecompenseerd door één of andere regel, dus die merken er toch niks van.

We zullen nu eenmaal met zijn allen even moeten bloeden om het weer beter te krijgen.

Ben er ook wel voorstander van om eerst eens te investeren in het eigen land en dan pas bekijken wat er overblijft voor ontwikkelingshulp.
Voor iemand die zelf geniet van een uitkering (die opgebracht wordt door mensen die daar wél voor werken) praat je wel erg gemakkelijk over de portomonnee van een ander :Y

Aangezien het hier over een gemiddeld (bruto!) bedrag gaat en er 200 euro netto afgaat per gezin, kan de schade voor een gezin toch behoorlijk groot worden. Om het nog maar niet te hebben over de vele eenoudergezinnen die vaak net buiten alle subsidieregelingen vallen.
  zaterdag 25 september 2010 @ 11:16:25 #104
3542 Gia
User under construction
pi_86821791
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 11:02 schreef PaarsBeestje het volgende:

[..]

Voor iemand die zelf geniet van een uitkering (die opgebracht wordt door mensen die daar wél voor werken) praat je wel erg gemakkelijk over de portomonnee van een ander
Ja, ik geniet ook met volle teugen!! 8)7
Alsof ik voor de lol in de WAO zit.
quote:
Aangezien het hier over een gemiddeld (bruto!) bedrag gaat en er 200 euro netto afgaat per gezin, kan de schade voor een gezin toch behoorlijk groot worden. Om het nog maar niet te hebben over de vele eenoudergezinnen die vaak net buiten alle subsidieregelingen vallen.
Besteedbaar inkomen is geen bruto bedrag.

Eenoudergezinnen krijgen een alleenstaande ouder aftrek/toeslag, whatever, dus ze vallen niet overal buiten. Daarbij krijgen zij ook zorgtoeslag, wat al zo'n 60 euro per maand scheelt.

Verder is dit hele topic natuurlijk onzin. Wat DS hierboven al aangeeft: Als de overheid bezuinigt op bepaalde uitgaven, heeft dat geen gevolgen voor de portemonnee van de burger. Sterker nog, dan zou op den duur de belasting omlaag kunnen, waardoor wij netto meer overhouden.
pi_86822059
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 11:16 schreef Gia het volgende:

Besteedbaar inkomen is geen bruto bedrag.

Dat zeg ik:

Het bruto modale inkomen is volgens het CPB in 2007 ¤30.000 (vakantietoeslag meegerekend). Per maand is dat ongeveer ¤2.500,- (bruto). Het brutoloon exclusief vakantietoeslag is ¤2.315,- bruto per maand. In 2006 was het ¤29.500. Voor 2008 kunt u onderaan de tabel zien hoeveel het gemiddelde inkomen per Nederlander is. Voor 2009 wordt ongeveer ¤31.930 geschat.
pi_86822551
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 09:52 schreef Gia het volgende:
Ik geloof echt niet dat de meerderheid minder dan 2500 euro per maand heeft, als gezinsinkomen.
Aldus CBS is het gemiddelde besteedbaar gezinsinkomen 29000 euro netto per jaar (incl. vakantiegeld). Dat is dus minder dan 2500 euro per maand. De meerderheid heeft dus minder en dat kun je gewoon vinden op de site van CBS.

Kortom: jij behoort tot de rijkeren.
pi_86822662
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 11:02 schreef PaarsBeestje het volgende:

Aangezien het hier over een gemiddeld (bruto!) bedrag gaat en er 200 euro netto afgaat per gezin,
Er gaat helegaar geen 200 euro netto vanaf!!!!

Waarom wordt die OP zo kritiekloos geslikt, terwijl deze OVERDUIDELIJK onzin bevat?
pi_86823206
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 11:50 schreef DS4 het volgende:

[..]

Waarom wordt die OP zo kritiekloos geslikt, terwijl deze OVERDUIDELIJK onzin bevat?
Het is een cijfer wat de ING heeft berekend. Als je de preciese berekening wilt hebben, dan moet je bij de ING zijn.
Ik ga er van uit dat ze geen onzin berekenen. Ook al ben jij het er niet mee eens, dan nog zou er wel eens een kern van waarheid in kunnen zitten, toch?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_86823260
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 11:46 schreef DS4 het volgende:

[..]

Aldus CBS is het gemiddelde besteedbaar gezinsinkomen 29000 euro netto per jaar (incl. vakantiegeld). Dat is dus minder dan 2500 euro per maand. De meerderheid heeft dus minder en dat kun je gewoon vinden op de site van CBS.

Kortom: jij behoort tot de rijkeren.
BRUTO 2500 euro per maand.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Modaal_inkomen
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_86823307
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 11:50 schreef DS4 het volgende:

Huishoudens gaan de komende jaren gemiddeld 2500 euro per jaar inleveren, oftewel zo'n 200 euro per maand.
Dat concludeert de ING Budgetbarometer donderdag op basis van genoemde bedragen in de Miljoenennota en de bezuinigingen die er in de komende kabinetsperiode lijken aan te komen.

Bron, nu.nl
pi_86823337
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 12:09 schreef capricia het volgende:

Het is een cijfer wat de ING heeft berekend. Als je de preciese berekening wilt hebben, dan moet je bij de ING zijn.
Ik ga er van uit dat ze geen onzin bereken. Ook al ben jij het er niet mee eens, dan nog zou er wel eens een kern van waarheid in kunnen zitten, toch?
Nogmaals: er zijn 7,5 miljoen gezinnen in NL. Dat is een feit.

Er wordt verwacht dat de bezuinigingen (ook al is die term niet altijd even correct) 18 miljard beslaan.

18 miljard / 7,5 miljoen is.... 2400 euro. Per maand dus...

Wetende dat niet iedere bezuiniging volledig ten koste gaat van de Nederlanders weet ik dus dat het onzin is.

Zoiets noem je logisch denken. Probeer het eens... :)
pi_86823411
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 12:14 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nogmaals: er zijn 7,5 miljoen gezinnen in NL. Dat is een feit.

Er wordt verwacht dat de bezuinigingen (ook al is die term niet altijd even correct) 18 miljard beslaan.

18 miljard / 7,5 miljoen is.... 2400 euro. Per maand dus...

Wetende dat niet iedere bezuiniging volledig ten koste gaat van de Nederlanders weet ik dus dat het onzin is.

Zoiets noem je logisch denken. Probeer het eens... :)
het is helemaal niet gezegd dat dat de berekening is.
Maar goed, dat word een welles nietes spelletje. En daar heb ik geen zin in.
Misschien is het wel 180 euro per maand, maar misschien oom wel 220.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_86823423
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 12:11 schreef capricia het volgende:

Als je niet weet wat modaal inkomen is en besteedbaar inkomen, dan houdt het snel op...

Tip: het balkje zo zetten dat je bij alle huishoudens zo dicht mogelijk bij 50% komt.

Graag gedaan.
  zaterdag 25 september 2010 @ 12:18:25 #114
3542 Gia
User under construction
pi_86823463
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 11:27 schreef thumbnail het volgende:

[..]

Dat zeg ik:

Het bruto modale inkomen is volgens het CPB in 2007 ¤30.000 (vakantietoeslag meegerekend). Per maand is dat ongeveer ¤2.500,- (bruto). Het brutoloon exclusief vakantietoeslag is ¤2.315,- bruto per maand. In 2006 was het ¤29.500. Voor 2008 kunt u onderaan de tabel zien hoeveel het gemiddelde inkomen per Nederlander is. Voor 2009 wordt ongeveer ¤31.930 geschat.
Zie deze link:
http://statline.cbs.nl/St(...)=G1,G2,G3&STB=T&VW=T

BESTEEDBAAR inkomen: 33.400 per jaar.
BRUTO inkomen: 55.600 per jaar.

En dat is een staatje dat het gemiddelde inkomen aangeeft.
pi_86823482
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 12:16 schreef capricia het volgende:

het is helemaal niet gezegd dat dat de berekening is.
O nee?

Als de kabinetsformatie van VVD en CDA, met gedoogsteun van de PVV, uitkomt op de beoogde bezuinigingen ter hoogte van 18 miljard euro per jaar , dan gaat dat een gemiddeld huishouden 200 euro per maand kosten

Echt, lees je nou zelf niet eens wat je post?
pi_86823497
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 12:17 schreef DS4 het volgende:

[..]

Als je niet weet wat modaal inkomen is en besteedbaar inkomen, dan houdt het snel op...

Tip: het balkje zo zetten dat je bij alle huishoudens zo dicht mogelijk bij 50% komt.

Graag gedaan.
Het staat er letterlijk hoor:

"Het bruto modale inkomen is volgens het CPB in 2010 ¤ 32.500 (vakantietoeslag meegerekend). Per maand is dat ¤ 2.508,- (bruto, exclusief 8% vakantietoeslag). In 2007 was het ¤ 30.000, in 2008 ¤ 30.975 en in 2009 was het ¤ 31.659."
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 25 september 2010 @ 12:20:36 #117
3542 Gia
User under construction
pi_86823518
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 12:11 schreef capricia het volgende:

[..]

Modaal is niet gelijk aan gemiddeld.

Lees anders even de gehele tekst in je link.
pi_86823547
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 12:19 schreef DS4 het volgende:

[..]

O nee?

Als de kabinetsformatie van VVD en CDA, met gedoogsteun van de PVV, uitkomt op de beoogde bezuinigingen ter hoogte van 18 miljard euro per jaar , dan gaat dat een gemiddeld huishouden 200 euro per maand kosten

Echt, lees je nou zelf niet eens wat je post?
Je snapt och ook wel dat het delen van 2 getallen door elkaar misschien een wat te simpele berekening is...maar goed, over die berekening ga ik ophouden. Daarvoor moet je bij de ING zijn.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_86823584
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 12:20 schreef Gia het volgende:

[..]

Modaal is niet gelijk aan gemiddeld.

Lees anders even de gehele tekst in je link.
Das waar :)
Er blijft echter gewoon staan dat Jan Modaal 2500 euro bruto in de maand heeft.
Hoeveel zou dat netto zijn? 1600 euro of zo?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_86823589
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 12:21 schreef capricia het volgende:

Je snapt och ook wel dat het delen van 2 getallen door elkaar misschien een wat te simpele berekening is...maar goed, over die berekening ga ik ophouden. Daarvoor moet je bij de ING zijn.
Serieus... kom je nou echt niet uit die tekst? Zo moeilijk is het niet.

Die 18 miljard is een GEGEVEN. Het aantal gezinnen ook. Zou het echt toeval zijn dan het precies op hetzelfde bedrag uit komt? Lijkt mij niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')