abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86715776

Laatste punten der discussie:
Waarom is wtc7 ingestort?
Waarom is er gesmolten beton gevonden terwijl de brand niet extreem heet was?
Hoe heet was de brand uberhaupt?

Ik begin er wel eentje, als jokkebrok aan een mooie op bezig is kan dit geplakt worden.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_86715805
laatste inhoudelijke post:

quote:
Op woensdag 22 september 2010 16:29 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Het gaat toch om de temperaturen die bereikt moeten worden om dat voor elkaar te krijgen? Het wordt alleen zo gedraaid dat het niet meer gaat waarover het gaat.

Die temps om dat te verkrijgen zijn niet te verklaren door een kantoorbrand.

Oh en A-tuinhek: FAIL! :+
?
Er zijn geen temperaturen die beton doen smelten.
Dus
of: het is geen beton
of het is niet gesmolten

zo moeilijk is het niet.
Heb je de faal al gevonden overigens? Of roep je dat gewoon omdat ik zeg dat hij het fout heeft zonder te weten wat hij uberhaupt fout heeft?

quote:
Op woensdag 22 september 2010 16:30 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Ik kom hier voor de inhoudelijke discussies, die ik regelmatig heb. Er valt alleen niet te discussieren met iemand die zo subjectief met onformatie om gaat. Die bewust informatie negeert als het niet binnen zijn verhaal past en boos wordt wanneer je hem wijst op fouten in zijn redenatie.

lol freudian slip
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_86715889
Ik ben even klaar met de discussie. Haal er geen plezier meer uit op deze manier. :{

[ Bericht 38% gewijzigd door #ANONIEM op 22-09-2010 16:42:32 ]
pi_86716125
quote:
Op woensdag 22 september 2010 16:42 schreef J0kkebr0k het volgende:
Ik ben even klaar met de discussie. Haal er geen plezier meer uit op deze manier. :{
denk je nog steeds dat het gesmolten beton is? :D
pi_86716238
quote:
Op woensdag 22 september 2010 16:42 schreef J0kkebr0k het volgende:
Het heeft ook geen zin.
  woensdag 22 september 2010 @ 16:50:49 #6
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_86716281
quote:
Op woensdag 22 september 2010 16:47 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Of dat er bij een kantoorbrand geen koolwaterstoffen branden, wat dat betreft.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_86716315
quote:
Op woensdag 22 september 2010 16:47 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Doe nou niet of je de wijsheid in pacht hebt, want je hebt hard moeten googlen om te concluderen dat het niet bestaat. ;)

Nogmaals: Het gaat toch om de temperaturen die bereikt moeten worden om dat voor elkaar te krijgen? Het wordt alleen zo gedraaid dat het niet meer gaat waarover het gaat. Gesmolten of gestold, als diezelfde temps behaald moeten worden om het te stollen, dus wat doe je dan eigenlijk moeilijk?

Die temps om dat te behalen zijn niet te verklaren door een kantoorbrand...voor zover ik weet.

EDIT: Zo... en nu ben ik weg. :W

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 22-09-2010 16:52:25 ]
  woensdag 22 september 2010 @ 16:52:23 #8
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_86716350
quote:
Op woensdag 22 september 2010 16:40 schreef oompaloompa het volgende:
laatste inhoudelijke post:
Er zijn geen temperaturen die beton doen smelten.
Dus
of: het is geen beton
of het is niet gesmolten
Occams razor : de stelling "er zijn geen temperaturen die beton doen smelten." is niet in overeenkomst met de werkelijkheid.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_86716385
quote:
Op woensdag 22 september 2010 16:50 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Of dat er bij een kantoorbrand geen koolwaterstoffen branden, wat dat betreft.
hey aapie, daar heeft ie wel gelijk in!
Koolwaterstoffen worden in principe alleen gebruikt om pure koolwaterstoffen aan te geven, dus nC, 2nH+2. Je haalt het volgens mij door de war met organische stoffen die bestaan uit koolwaterstoffen + extras.
Het lijkt me trouwens dat ook benzeenringen etc. koolwaterstoffen zijn alhoewel die niet in de nC2nH2 formule passen.
pi_86716463
quote:
Op woensdag 22 september 2010 16:52 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Occams razor : de stelling "er zijn geen temperaturen die beton doen smelten." is niet in overeenkomst met de werkelijkheid.
Omdat er 1 keer iets gevonden is waarvan een obscure website op het internet claimt dat het gesmolten beton is?
Ik denk dat Occam zou zeggen dat ze het gewoon fout hebben. Is een stuk aannemelijker dan dat alle mensen overal ter wereld die er ooit iets over gezegd hebben het tot nu toe fout gehad hebben.
  woensdag 22 september 2010 @ 16:57:53 #11
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_86716600
quote:
Op woensdag 22 september 2010 16:53 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

hey aapie, daar heeft ie wel gelijk in!
Koolwaterstoffen worden in principe alleen gebruikt om pure koolwaterstoffen aan te geven, dus nC, 2nH+2. Je haalt het volgens mij door de war met organische stoffen die bestaan uit koolwaterstoffen + extras.
Het lijkt me trouwens dat ook benzeenringen etc. koolwaterstoffen zijn alhoewel die niet in de nC2nH2 formule passen.
Voor het grootste deel wel ja ;) Echte koolwaterstoffen komen er ook wel voor Daar ging het me vooral om.
Onikaan ni ov dovah
pi_86716637
quote:
Op woensdag 22 september 2010 16:54 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Omdat er 1 keer iets gevonden is waarvan een obscure website op het internet claimt dat het gesmolten beton is?
Ik denk dat Occam zou zeggen dat ze het gewoon fout hebben. Is een stuk aannemelijker dan dat alle mensen overal ter wereld die er ooit iets over gezegd hebben het tot nu toe fout gehad hebben.
Bron 2:

quote:
Boven 1100 °C begint de cementsteen (afhankelijk van
de chemische samenstelling) te smelten.
Portlandcementpasta bijvoorbeeld begint te smelten bij
ongeveer 1350 °C.
BRON: klik

Hoewel hier weer heel andere temps worden genoemd. :{ Overigens is cementsteen de basis voor beton....

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 22-09-2010 16:59:57 ]
pi_86716692
quote:
Op woensdag 22 september 2010 16:51 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Doe nou niet of je de wijsheid in pacht hebt, want je hebt hard moeten googlen om te concluderen dat het niet bestaat. ;)

Nogmaals: Het gaat toch om de temperaturen die bereikt moeten worden om dat voor elkaar te krijgen? Het wordt alleen zo gedraaid dat het niet meer gaat waarover het gaat. Gesmolten of gestold, als diezelfde temps behaald moeten worden om het te stollen, dus wat doe je dan eigenlijk moeilijk?

Die temps om dat te behalen zijn niet te verklaren door een kantoorbrand...voor zover ik weet.

nee stollen is wat er gebeurt wanneer men cement in een vormpje giet. Daarna is het beton. Geen enkele manier doet beton smelten (dus ook niet vervolgens stollen)

zo veel moeite is het trouwens niet, du dat harde googlen valt wel mee (denk eigenlijk dat het moeilijker is dat allemaal te negeren en stug door te zoeken naar een temperatuur):
http://tinyurl.com/358sew4

de berichten die in de ondertekst het wel over smelten hebben, zeggen duidelijk in de uitleg dat het over decomposing gaat, de stof valt dus uit elkaar in "substofjes".
pi_86716726
quote:
Op woensdag 22 september 2010 16:51 schreef J0kkebr0k het volgende:

Oompadinges had wel een punt in het vorige topic over die wapens, als het beton al gesmolten zou zijn (bij 3000 graden Celsius, naar verluid), waarom smolten de wapens van metaal dan niet?
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_86716983
quote:
Op woensdag 22 september 2010 16:58 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Bron 2:
[..]

BRON: klik

Hoewel hier weer heel andere temps worden genoemd. :{ Overigens is cementsteen de basis voor beton....
volgens mij begrijp je niet helemaal hoe stofjes werken.

De hele wereld bestaat uit elementen. Dit zijn de kleinste units waarin je nog van stofjes kunt spreken.
Een voorbeeld is H, waterstof
Een aander voorbeeld is C, koolstof

Die kunnen of lekker zichzelf zijn, of zich binden aan andere stofjes.
Een voorbeeld is suiker: C6H12O6, dit is dus 6 c-tjes, 12 h-tjes en 6 o-tjes.
Of zetmeel: n*C6H10O5

Als die losse dingen vormen samen weer andere dingen. Bv zetmeel + suiker + boter + nog een boel is samen een cake.

Nu kan boter smelten, en is boter een bestandsdeel van cake.
Dit betekent niet dat een cake kan smelten, omdat boter dit kan.
pi_86717037
quote:
Op woensdag 22 september 2010 16:59 schreef oompaloompa het volgende:
nee stollen is wat er gebeurt wanneer men cement in een vormpje giet. Daarna is het beton. Geen enkele manier doet beton smelten (dus ook niet vervolgens stollen)
Dat heet 'verharden', niet stollen ;).

quote:
zo veel moeite is het trouwens niet, du dat harde googlen valt wel mee (denk eigenlijk dat het moeilijker is dat allemaal te negeren en stug door te zoeken naar een temperatuur):
http://tinyurl.com/358sew4

de berichten die in de ondertekst het wel over smelten hebben, zeggen duidelijk in de uitleg dat het over decomposing gaat, de stof valt dus uit elkaar in "substofjes".
Zou wel een interessante proef zijn, als beton echt uit elkaar valt in stoffen die samen weer beton zouden kunnen vormen (cement en toeslag), samen met bluswater bijvoorbeeld.
  woensdag 22 september 2010 @ 17:11:32 #17
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_86717202
quote:
Op woensdag 22 september 2010 17:07 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

[..]

Zou wel een interessante proef zijn, als beton echt uit elkaar valt in stoffen die samen weer beton zouden kunnen vormen (cement en toeslag), samen met bluswater bijvoorbeeld.
Lijkt me dat het eerder kapot 'kookt' vanwege het opgesloten water en CO2... Maar dat is meer een onderbuikgevoel van mijn kant.
Onikaan ni ov dovah
pi_86717234
quote:
Op woensdag 22 september 2010 17:00 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

Dus jij hebt dit helemaal bestudeerd en alles wat erin staat klopt?
(Gaat over WTC 7)

http://wtc7.net/articles/FEMA/WTC_ch5.htm
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_86717283
wet je nog wat ik zei over dingen in de context laten staan omdat dat meer informatie oplevert?

quote:
Tot 100 °C treedt eerst een lichte uitzetting van de cementsteen op, terwijl het beton zijn vrije water verliest: het
verdampt uit de capillaire poriën. Deze blootstelling aan warmte is over het algemeen onschadelijk voor het beton.
Vanaf 100 °C krimpt de cementpasta merkbaar, omdat
zowel het vrije als het chemisch gebonden water uit het
beton ontsnapt.
Vanaf 300 °C ontbindt de tobermoriet-gel (CSH) en de
in de cementsteen aanwezige ijzerhoudende verbindingen
oxideren. De kleur verandert van grijs naar rozerood.
De cementsteen trekt samen, terwijl de granulaten verder
uitzetten.
Bij 400 °C begint de calciumhydroxide Ca(OH)2 (portlandiet
of afgekort CH) te ontbinden in kalk (CaO) en water
(H2O). De ontbindingssnelheid is nul bij 400 °C, bereikt
een hoogtepunt bij ongeveer 500 °C en keert terug tot nul
bij 600 °C.
Bij 575 °C ondergaan de siliciumhoudende granulaten
(zand en grof grind) een endotherme kristallijne omzetting
van kwarts α in kwarts β. Dit gaat gepaard met een bruuske vermeerdering van hun volume met ongeveer 5,7%.
Deze vermeerdering kan schade veroorzaken aan het beton. Dergelijke granulaten zijn riviergrind, zandsteen en
kwartshoudende rotsen. Kalkhoudende granulaten zoals kalksteen en dolomiet zijn juist stabiel tot ongeveer 700 °C.
Boven 700 °C begint de decarbonatatie van de kalksteen (CaCO3) in calciumoxide (CaO of ‘ongebluste kalk’) en
kooldioxide (CO2). Deze endotherme reactie leidt tot een vertraging van de temperatuurverhoging in het beton en
maakt een belangrijke hoeveelheid CO2 vrij.
De ongebluste kalk die wordt geproduceerd door de dehydratatie van Ca(OH)2 (boven 400 °C) en de decarbonatatie
van CaCO3 (boven 700 °C), verbindt zich bij afkoeling met de omgevingsvochtigheid. Samen vormen ze Ca(OH)2.
Deze reactie gaat gepaard met een belangrijke volumevermeerdering (44%) die het uiteenvallen van het beton veroorzaakt.
Na een brand wordt daarom het beton vervangen in de zones die zijn blootgesteld aan temperaturen hoger
dan 300 °C.

Boven 1100 °C begint de cementsteen (afhankelijk van
de chemische samenstelling) te smelten.
Portlandcementpasta bijvoorbeeld begint te smelten bij
ongeveer 1350 °C.
In andere woorden: het beton ontbind eerst en bij lagere temperaturen. Het overgebleven deel (cementsteen) smelt bij temperaturen rond de 1100-1350, eerst verdwijnen alle silicium en kalk-houdende onderdelen.

conclusie is dus weer:
of het is geen beton
of het is niet gesmolten

Wat eventueel zou kunnen, is dat de hoeveelheid calcium, silicium etc extreem laag was wardoor het een soort lava-achtige steen zou zijn omdat de verdwenen "stukjes" niet genoeg van de massa waren om te voorkomen dat het beton uiteen viel.
pi_86717335
quote:
Op woensdag 22 september 2010 17:07 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

[..]

jargon van de opleiding denk ik :P
alhoewel het scheikundig ook niet echt stollen te nomen is bij nader inzien...
  woensdag 22 september 2010 @ 17:18:51 #21
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_86717491
quote:
Op woensdag 22 september 2010 17:15 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

jargon van de opleiding denk ik :P
alhoewel het scheikundig ook niet echt stollen te nomen is bij nader inzien...
Tis een chemische reactie toch? Geen simpele fase overgang :)
Onikaan ni ov dovah
pi_86718039
verdamping van het water dacht ik? Waardoor de boel verhardt.
pi_86718071
quote:
Op woensdag 22 september 2010 17:12 schreef Oblivion het volgende:
Dus jij hebt dit helemaal bestudeerd en alles wat erin staat klopt?
(Gaat over WTC 7)

http://wtc7.net/articles/FEMA/WTC_ch5.htm
Eh, die wapens in 'beton' zijn toch uit het puin onder 1 en 2 gehaald?
Of vergis ik mij? En dan nog, waarom zou ik een rapport gelezen moeten hebben om een vraag te kunnen stellen die daar op zijn best zijdelings mee te maken heeft?
pi_86718148
quote:
Op woensdag 22 september 2010 17:18 schreef ATuin-hek het volgende:
Tis een chemische reactie toch? Geen simpele fase overgang :)
Chemische reactie inderdaad tussen cement en water (thermisch zelfs). Beton blijft in principe ook altijd doorgaan met uitharden.
Er komt zoveel warmte bij het uitharden vrij dat de bekistingen voor de Hooverdam bijvoorbeeld voorzien zijn van koelleidingen omdat anders het niet gestort zou kunnen worden.
pi_86718180
Kan het weer ontopic? Die hele
discussie of beton wel of niet smelt is niet relevant. Zoek eerder eens naar de oorzaak van de extreme hitte... die overigens weken lang aanhield dat de zolen van de laarzen van de bergingswerkers smolten, dat er miljoenen liters bluswater nodig waren... dat soort dingen. Jullie discussie hoort in wetenschap thuis en leidt de aandacht af van het onderwerp....imho.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')