Jij staat daar anders in omdat jij totaal niet weet hoe die zogenaamde niet goedkeuring maar geen afkeuring overkomt, omdat je dat niet meemaakt.quote:Op dinsdag 21 september 2010 13:45 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het gaat niet over mij? Hoe bedoel je? Ik maak geen deel uit van de Nederlandse samenleving?
Of mag ik niet meediscussiëren omdat ik niet lesbisch ben?
Dat hoeft natuurlijk weer niet. Er zijn zat andere onderwerpen waar zo'n soort "tussenvorm" tussen goed- en afkeuring door degene die afkeurt anders wordt gewaardeerd dan door degene die niet goedgekeurd wordt.quote:Op dinsdag 21 september 2010 13:47 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
Jij staat daar anders in omdat jij totaal niet weet hoe die zogenaamde niet goedkeuring maar geen afkeuring overkomt, omdat je dat niet meemaakt.
Daarom heeft die discussie geen nut, omdat jij dat nooit zult weten ook, of je moet spontaan lesbisch wordne.
Ik heb het over de gelovigen die je hier helemaal niet over hoort! Die hun niet goedkeuren/afkeuren voor zich houden! Die zijn er namelijk genoeg!quote:Op dinsdag 21 september 2010 13:47 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
Jij staat daar anders in omdat jij totaal niet weet hoe die zogenaamde niet goedkeuring maar geen afkeuring overkomt, omdat je dat niet meemaakt.
Daarom heeft die discussie geen nut, omdat jij dat nooit zult weten ook, of je moet spontaan lesbisch wordne.
Uiteraard, maar ik denk dat je dat niet echt kunt toepassen op deze discussie. Ik ken zelf genoeg gelovige mensen die naar hun eigen zeggen homo's niet goedkeuren, maar ook niet afkeuren, maar praktiserend keuren ze homo's toch wel degelijk af.quote:Op dinsdag 21 september 2010 13:48 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat hoeft natuurlijk weer niet. Er zijn zat andere onderwerpen waar zo'n soort "tussenvorm" tussen goed- en afkeuring door degene die afkeurt anders wordt gewaardeerd dan door degene die niet goedgekeurd wordt.
Ja, maar er zijn er ook genoeg die dat niet doen.quote:Op dinsdag 21 september 2010 13:49 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik heb het over de gelovigen die je hier helemaal niet over hoort! Die hun niet goedkeuren/afkeuren voor zich houden! Die zijn er namelijk genoeg!
Ja, dan moet je nog even teruglezen waar ik aanvankelijk op reageerde.quote:Op dinsdag 21 september 2010 13:51 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
Ja, maar er zijn er ook genoeg die dat niet doen.
Nee dat zeg ik niet.quote:Op dinsdag 21 september 2010 13:45 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het gaat niet over mij? Hoe bedoel je? Ik maak geen deel uit van de Nederlandse samenleving?
Of mag ik niet meediscussiëren omdat ik niet lesbisch ben?
Dat is ook niet redelijk inderdaad. Hetzelfde als de RKK die ooit meende (en wellicht nu nog steeds) dat een echtscheiding en een nieuw huwelijk helemaal niet erg is, zolang je het bed maar niet met elkaar deelt.quote:Op dinsdag 21 september 2010 13:51 schreef Heroinjunk het volgende:
Uiteraard, maar ik denk dat je dat niet echt kunt toepassen op deze discussie. Ik ken zelf genoeg gelovige mensen die naar hun eigen zeggen homo's niet goedkeuren, maar ook niet afkeuren, maar praktiserend keuren ze homo's toch wel degelijk af.
Precies. Alleen dat al.quote:Op dinsdag 21 september 2010 13:54 schreef Alicey het volgende:
Sowieso is het al een rare term "praktiserend homoseksueel". Alsof homoseksualiteit alleen maar iets is wat je doet en niet wat je bent.
Praktiserend homoseksueel is sowieso een pleonasme. Want als je alleen de gevoelens hebt en je praktiseert niet, dan ben je homofiel en niet homoseksueel (geloof ik).quote:Op dinsdag 21 september 2010 13:54 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat is ook niet redelijk inderdaad. Hetzelfde als de RKK die ooit meende (en wellicht nu nog steeds) dat een echtscheiding en een nieuw huwelijk helemaal niet erg is, zolang je het bed maar niet met elkaar deelt.
Sowieso is het al een rare term "praktiserend homoseksueel". Alsof homoseksualiteit alleen maar iets is wat je doet en niet wat je bent.
Ja, maar jouw post ging totaal niet over religieuzen die ik quote. Het ging erover dat jij niet mocht deelnemen in de discussie en daar reageerde ik op. Niet over religieuzen gebabbel of wat dan ook. Alleen dat haal jij er dan weer bij naderhand.quote:Op dinsdag 21 september 2010 13:52 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, dan moet je nog even teruglezen waar ik aanvankelijk op reageerde.
Onderscheid maken tussen homofiel en homoseksueel komt uit dezelfde koker schat ik zo..quote:Op dinsdag 21 september 2010 13:55 schreef Ang3l het volgende:
Praktiserend homoseksueel is sowieso een pleonasme. Want als je alleen de gevoelens hebt en je praktiseert niet, dan ben je homofiel en niet homoseksueel (geloof ik).
Homofiel is uit de tijd dat het nog op de lijst van ziekten stond en hopeloos ouderwets.quote:Op dinsdag 21 september 2010 13:55 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Praktiserend homoseksueel is sowieso een pleonasme. Want als je alleen de gevoelens hebt en je praktiseert niet, dan ben je homofiel en niet homoseksueel (geloof ik).
quote:Uit Wikipedia: Homofiel wordt nu door veel homoseksuelen als een verhullend en denigrerend woord beschouwd[1], een eufemisme dat de seksualiteit ontkent . Wie nu een neutraler woord wil gebruiken voor een homoseksueel kan simpel volstaan met homo.
Dat dus.quote:Op dinsdag 21 september 2010 13:58 schreef Alicey het volgende:
[..]
Onderscheid maken tussen homofiel en homoseksueel komt uit dezelfde koker schat ik zo..
O, maar daar heb ik alle begrip voor. Ik kan me ook wel eens niet buiten discussies houden die mij erg raken terwijl ik weet dat het energie vreet.quote:Op dinsdag 21 september 2010 13:53 schreef lezzer het volgende:
![]()
[..]
Nee dat zeg ik niet.
Ik bedoel dat ik dáárom geen zin heb in die oerverloze discussie over interpretatie van woorden.
Omdat het mij dus raakt, en jou waarschijnlijk niet.
Gristenen die best wel meevallen bijvoorbeeld, maar wel openlijk mijn levensstijl afkeuren.
Mij doet dat dus pijn. Ik vind het eng, dat ik in een land woon dat in de top 10 staat qua tolerantie, maar dat het allemaal schijntolerantie is.
Waar je tegenwoordig gewoon het goed moet vinden dat mensen jou minderwaardig vinden. Dat je moet kommaneuken in discussie over termen en blah blah en dat je dat nog leuk moet vinden ook.
Als ik door de Biblebelt rijd op zondag, en ik zie al die gehoede dames en fijngristelijke kerels ter kerke lopen, dan denk ik aan wat zij daar te horen krijgen. Dan denk ik aan hoe zij over mij denken. Dan voel ik me zo vreselijk ongewenst.
Ik zeg alleen dat het niet over jou gaat, maar wel over mij. En dan sta je dus anders in een discussie, en kost hij veel meer energie, dat is de reden dat ik er niet zo op zit te wachten.
Dat bedoel ik ook, alleen ik omschrijf het niet zo subtiel, denk ik.quote:Op dinsdag 21 september 2010 13:57 schreef Qebbel het volgende:
Ik denk dat er een beetje een miscommunicatie gaande is. Natuurlijk is het juist fijn dat Lienekien mee discussieert, juist omdat ze niet lesbisch is!
Wat Lezzer misschien bedoelt is het gegeven dat je als homo/lesbo je hele leven lang deze discussies blijft voeren met een hele ritst verschillend denkende mensen. Dikwijls is het zo dat je als hetero misschien minder snel beseft hoe het voelt als je anders gevonden wordt, of buitengesloten, of zelfs gediscrimineerd. Dat je er niet bij stilstaat dat het voor homo's/lesbo's niet vanzelfsprekend is om hand in hand over straat te gaan, romantisch een dineetje voor 2 hebt, of bij het boeken van een hotel in 1 bed slaapt. En je ALTIJD maar weer moet verdedigen/verklaren/verantwoorden tegenover deze en genen.
Dan hoeft het niet per se te maken hebben met homofobie, maar je kunt je in sommige gevallen behoorlijk onwelkom voelen, of niet geaccepteerd. Vandaar dat we misschien sneller spreken van homofobie dan nodig.
Vanzelfsprejkendheid zou fijner zijn ja, maar ik heb het er voor over om te kunnen zijn wie ik ben.quote:Op dinsdag 21 september 2010 13:57 schreef Qebbel het volgende:
Ik denk dat er een beetje een miscommunicatie gaande is. Natuurlijk is het juist fijn dat Lienekien mee discussieert, juist omdat ze niet lesbisch is!
Wat Lezzer misschien bedoelt is het gegeven dat je als homo/lesbo je hele leven lang deze discussies blijft voeren met een hele ritst verschillend denkende mensen. Dikwijls is het zo dat je als hetero misschien minder snel beseft hoe het voelt als je anders gevonden wordt, of buitengesloten, of zelfs gediscrimineerd. Dat je er niet bij stilstaat dat het voor homo's/lesbo's niet vanzelfsprekend is om hand in hand over straat te gaan, romantisch een dineetje voor 2 hebt, of bij het boeken van een hotel in 1 bed slaapt. En je ALTIJD maar weer moet verdedigen/verklaren/verantwoorden tegenover deze en genen.
Dat je het gevoel hebt fobisch aangekeken te worden zonder dat dit echt zo is, puur omdat de "standaard" uitgaat van man-vrouw en je er dus iets extra's bij uit moet leggen? Zit wat in ja. Of dat je je afvraagt "Nou ik ga het weer uitleggen... benieuwd hoe het bij deze persoon zal vallen, goed of slecht".quote:Dan hoeft het niet per se te maken hebben met homofobie, maar je kunt je in sommige gevallen behoorlijk onwelkom voelen, of niet geaccepteerd. Vandaar dat we misschien sneller spreken van homofobie dan nodig.
Denk aan als je je introduceert in een nieuwe groep (bijvoorbeeld werk).quote:Op dinsdag 21 september 2010 14:02 schreef Ang3l het volgende:
Dat je het gevoel hebt fobisch aangekeken te worden zonder dat dit echt zo is, puur omdat de "standaard" uitgaat van man-vrouw en je er dus iets extra's bij uit moet leggen? Zit wat in ja. Of dat je je afvraagt "Nou ik ga het weer uitleggen... benieuwd hoe het bij deze persoon zal vallen, goed of slecht".
Ik zie even geen nut in de "in een stad als Amsterdam" toevoeging, aangezien het overal zou moeten kunnen. Hooguit dat ik me voor kan stellen dat ze er in Staphorst of Urk wat meer moeite mee zullen hebben wegens religieuze overwegingen. Maar Amsterdam is al jaren niet meer het gay-mekka, zeker ook niet qua tolerantie en staat wat dat betreft in homo-acceptatie gelijk met andere steden in Nederland inmiddels.quote:Op dinsdag 21 september 2010 14:01 schreef Lienekien het volgende:
[..]
O, maar daar heb ik alle begrip voor. Ik kan me ook wel eens niet buiten discussies houden die mij erg raken terwijl ik weet dat het energie vreet.
Maar vergis je niet. Het is van homofobie niet zo'n heel grote stap naar andere collectieve, kwetsende afkeuring van mensen die om wat voor reden dan ook minderwaardig gevonden worden. En mij persoonlijk raakt dat flink.
Ik kan me ontzettend kwaad maken dat twee homomannen in een stad als Amsterdam niet hand in hand over straat durven. Ja, ik ben hetero en als ik met mijn vriend hand in hand loop of zoenend op straat sta, kraait geen haan daar naar. Dat homo's die vrijheid niet voelen raakt me diep.
Omdat ik vers in mijn geheugen heb dat Erwin Olaf hierover vertelde in Zomergasten.quote:Op dinsdag 21 september 2010 14:04 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Ik zie even geen nut in de "in een stad als Amsterdam" toevoeging, aangezien het overal zou moeten kunnen. Hooguit dat ik me voor kan stellen dat ze er in Staphorst of Urk wat meer moeite mee zullen hebben wegens religieuze overwegingen. Maar Amsterdam is al jaren niet meer het gay-mekka, zeker ook niet qua tolerantie en staat wat dat betreft in homo-acceptatie gelijk met andere steden in Nederland inmiddels.
Dat je je daar druk om maakt ligt uiteraard deels aan ervaringen uit het verleden, maar is ook af en toe ongegrond merk ik. Dat je er banger voor bent dan dat je zou moeten zijn. Toch kan het continu als een nieuwe coming-out voelen ja. Maar van de andeere kant: de hetero hoet ook niet zichzelf in de groep te introduceren met een "Hallo ik ben Jan, ik ben hetero". Zoiets vliegt ergens in een gesprek om de oren lijkt me.quote:Op dinsdag 21 september 2010 14:04 schreef lezzer het volgende:
[..]
Denk aan als je je introduceert in een nieuwe groep (bijvoorbeeld werk).
Dat je eerst aftast hoe het gaat vallen inderdaad.
Ah ok, ik las het een beetje als een "Als het zelfs in Amsterdam akl niet meer kan, dan...", vandaar.quote:Op dinsdag 21 september 2010 14:05 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Omdat ik vers in mijn geheugen heb dat Erwin Olaf hierover vertelde in Zomergasten.
Het is een voorbeeld.
Het is wel een geweldige maatstaf voor omgangsmateriaal. Degene bij wie het slecht valt zou ik meteen merken als krankzinnig en staat bovenaan mijn lijstje als de NSB kliklijn weer wordt ingesteld.quote:Op dinsdag 21 september 2010 14:02 schreef Ang3l het volgende:
Dat je het gevoel hebt fobisch aangekeken te worden zonder dat dit echt zo is, puur omdat de "standaard" uitgaat van man-vrouw en je er dus iets extra's bij uit moet leggen? Zit wat in ja. Of dat je je afvraagt "Nou ik ga het weer uitleggen... benieuwd hoe het bij deze persoon zal vallen, goed of slecht".
Ja, dat heb ik ook hoor, ik moet er niet aan denken!quote:Op dinsdag 21 september 2010 14:08 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik word altijd bang van de gedachte van een lul in m'n reet, misschien komt het daar vandaan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |