http://www.elsevier.nl/we(...)voorganger-Cohen.htmquote:De gemeente Amsterdam moet problemen die er met de islam zijn gewoon kunnen uitspreken, vindt burgemeester Eberhard van der Laan. 'Zoals we ook bij andere geloven doen.' De burgemeester is van mening dat er onder zijn voorganger Job Cohen te verhullend werd gedaan over problemen met religieuze genootschappen.
Dat meldt de Amsterdamse krant Het Parool. Van der Laan hield zaterdag een spreekuur in de Amsterdamse Thomaskerk.
Kerk en staat
De scheiding van kerk en staat moet strikter gehandhaafd worden, vindt Van der Laan. Dit is in tegenstelling tot de visie van Cohen, die de islam als een middel zag om integratie te bevorderen.
Ook is Van der Laan het oneens met het subsidiëren van bepaalde geloofsgemeenschappen. Cohen gaf tijdens zijn burgemeesterschap subsidie aan de Westermoskee die nog steeds niet is afgebouwd en het mislukte islamitisch centrum Marhaba.
'Cohen en ik zijn het voor 95 procent eens, maar over sommige dingen niet en dat betreft onder andere de scheiding tussen kerk en staat,' zei Van der Laan.
Jihadistische islam
Van der Laan vindt dat de scheiding van kerk en staat ook andersom werkt, dus dat de gemeente zich niet mag bemoeien met wat er in de geloofshuizen wordt gepredikt. Een uitzondering maakt hij voor de jihadistische islam, daar mag de overheid wel tegen optreden.
Ook de Amsterdamse GroenLinks-wethouder Andrée van Es heeft al eens gezegd dat ze het beleid van Cohen te soft vond en dat religie veel terughoudender moet worden ingezet.
Nee, je bent geen racist als je de problemen aankaart. je bent wél een racist aan het discrimineren als je vervolgens zegt dat, omdat er problemen zijn, moslims hun geloof niet meer mogen uitoefenen in Nederland, bij voorbaat geen scholen op basis van de islam mogen openen en moslims moeten worden gedeporteerd om het minste of geringste. Maar dat onderscheid lijkt nog steeds erg moeilijk voor niet alleen jou, maar die hele rechtse bende van het moment.quote:Op maandag 20 september 2010 15:20 schreef Holograph het volgende:
[..]
http://www.elsevier.nl/we(...)voorganger-Cohen.htm
Wow, lees ik het nou goed? Een PvdA'er met een beetje verstannd?
Van der Laan slaat de spijker op zijn kop (nooit gedacht dat ik dit ooit zou zeggen). Op veel geloven is (terecht) veel kritiek. Kijk naar het misbruik binnen de Katholieke Kerk. Daar is terecht kritiek op. Maar wanneer het gaat over misstanden binnen de Islam is het oogjes dicht en snaveltjes toe. Dan ben je een racist als je ze aankaart.
De cijfers over Islamitische scholen waren niet bepaald veelbelovend.quote:Op maandag 20 september 2010 15:29 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Nee, je bent geen racist als je de problemen aankaart. je bent wél een racist aan het discrimineren als je vervolgens zegt dat, omdat er problemen zijn, moslims hun geloof niet meer mogen uitoefenen in Nederland, bij voorbaat geen scholen op basis van de islam mogen openen en moslims moeten worden gedeporteerd om het minste of geringste. Maar dat onderscheid lijkt nog steeds erg moeilijk voor niet alleen jou, maar die hele rechtse bende van het moment.
Dan pak je toch de scholen aan die over de schreef gaan en laat je de andere scholen met rust.quote:Op maandag 20 september 2010 15:54 schreef Holograph het volgende:
[..]
De cijfers over Islamitische scholen waren niet bepaald veelbelovend.
Volgens NOVA had 1/3 van de Islamitische scholen banden met fundamentalistische Islamitische organisaties.
Lees wat verder, Artikel 1 v/d grondwet houdt dat tegen.quote:Op maandag 20 september 2010 15:58 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Dan pak je toch de scholen aan die over de schreef gaan en laat je de andere scholen met rust.
Sim-pel.
Er zijn anders verschillende islamistische scholen gesloten de afgelopen jaren, omdat de kwaliteit van het onderwijs niet voldoende was.quote:Op maandag 20 september 2010 16:04 schreef Holograph het volgende:
[..]
Lees wat verder, Artikel 1 v/d grondwet houdt dat tegen.
Op basis van de reguliere controle. Het lijkt me sterk dat deze ervan uitgaat dat scholen radicale banden aanhouden met radicale Islamitische organisaties.quote:Op maandag 20 september 2010 16:16 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Er zijn anders verschillende islamistische scholen gesloten de afgelopen jaren, omdat de kwaliteit van het onderwijs niet voldoende was.
Wat een gelul als een islamitische school banden heeft met Al Qaida is er geen wet die sluiting van die school nog tegen kan houden.quote:Op maandag 20 september 2010 16:04 schreef Holograph het volgende:
[..]
Lees wat verder, Artikel 1 v/d grondwet houdt dat tegen.
Hoho Koos, iedereen mag hier posten hoor.quote:Op maandag 20 september 2010 16:37 schreef KoosVogels het volgende:
Je hebt dus verstand als je een streng beleid voert ten aanzien van de islam. Weet je Holograph, die hele klote-islam kan mij gewoon geen reet schelen. Zoek een hobby ofzo in plaats van met je alu-hoedje elke dag achter de pc te kruipen.
Het zijn de priesters en de organisatie van de katholieke kerk die verantwoordelijk zijn voor het kindermisbruik en niet het geloof! Kritiek tegen het kindermisbruik is niet kritiek tegen een geloof, maar tegen iets wat plaatsvind binnen een geloofsgemeenschap.quote:Op maandag 20 september 2010 15:20 schreef Holograph het volgende:
Van der Laan slaat de spijker op zijn kop (nooit gedacht dat ik dit ooit zou zeggen). Op veel geloven is (terecht) veel kritiek. Kijk naar het misbruik binnen de Katholieke Kerk. Daar is terecht kritiek op. Maar wanneer het gaat over misstanden binnen de Islam is het oogjes dicht en snaveltjes toe. Dan ben je een racist als je ze aankaart.
Erg simpel geredeneerd.quote:Op maandag 20 september 2010 16:33 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Wat een gelul als een islamitische school banden heeft met Al Qaida is er geen wet die sluiting van die school nog tegen kan houden.
Als de Islam je niks kan schelen, post dan gewoon niks in een topic die over de Islam gaat...quote:Op maandag 20 september 2010 16:37 schreef KoosVogels het volgende:
Je hebt dus verstand als je een streng beleid voert ten aanzien van de islam. Weet je Holograph, die hele klote-islam kan mij gewoon geen reet schelen. Zoek een hobby ofzo in plaats van met je alu-hoedje elke dag achter de pc te kruipen.
Nee, want ik probeer landgenoten als jij erop te wijzen dat er geen islamitische revolutie ophanden is.quote:Op maandag 20 september 2010 17:02 schreef Holograph het volgende:
[..]
Als de Islam je niks kan schelen, post dan gewoon niks in een topic die over de Islam gaat...
Ik heb het hier over misstanden binnen Islamitische scholen en over de Islam in het algemeen. Lees eens voordat je post.quote:Op maandag 20 september 2010 17:03 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nee, want ik probeer landgenoten als jij erop te wijzen dat er geen islamitische revolutie ophanden is.
Misschien dat je ditmaal weet te nuanceren, doorgaans loop je echter blindelings achter je blonde messias aan.quote:Op maandag 20 september 2010 17:04 schreef Holograph het volgende:
[..]
Ik heb het hier over misstanden binnen Islamitische scholen en over de Islam in het algemeen. Lees eens voordat je post.
Het is een oppervlakkige OP, ik heb graag dat je hierop even reageerd om het wat helderder te krijgen:quote:Op maandag 20 september 2010 17:04 schreef Holograph het volgende:
[..]
Ik heb het hier over misstanden binnen Islamitische scholen en over de Islam in het algemeen. Lees eens voordat je post.
quote:Op maandag 20 september 2010 16:51 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Het zijn de priesters en de organisatie van de katholieke kerk die verantwoordelijk zijn voor het kindermisbruik en niet het geloof! Kritiek tegen het kindermisbruik is niet kritiek tegen een geloof, maar tegen iets wat plaatsvind binnen een geloofsgemeenschap.
Ik ben nu erg benieuwd naar je voorbeelden van sexmisbruik in moskees of andere misstanden binnen 'de islam' waar we nooit van horen, omdat iedereen zijn oogjes toe doet en zijn snaveltjes dicht. Ik zal zelf met een voorbeeld komen: Islam-gids: 'Gooi homo's van hoge gebouwen'. Daarbij gaat het toch ook om één mam/organisatie die de uitspraak doet niet het hele geloof. In zo'n geval mag zo'n man van mij uit zijn beroep worden gezet, hij mag van mij aangeklaagd worden voor haatzaaien, maar de islam geef ik er niet de schuld van.
Die man heet gewoon Wilders hoor. Termen als je blonde messias dragen sowieso nergens aan bij.quote:Op maandag 20 september 2010 17:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Misschien dat je ditmaal weet te nuanceren, doorgaans loop je echter blindelings achter je blonde messias aan.
Krijg ik dit soort reacties ook als ik allerlei theegrapjes maak over Cohen? Of Partij van de Allochtonen schrijf?quote:Op maandag 20 september 2010 17:40 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Die man heet gewoon Wilders hoor. Termen als je blonde messias dragen sowieso nergens aan bij.
Cohen lijkt mij eerlijk gezegd geen onaardige kerel.quote:Op maandag 20 september 2010 20:55 schreef eriksd het volgende:
Heb van der Laan een paar keer achter de schermen gezien, en in tegenstelling tot Cohen is het ook een hele vriendelijke vent. Ik kon hem wel pruimen
Dat kan.quote:Op maandag 20 september 2010 21:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Cohen lijkt mij eerlijk gezegd geen onaardige kerel.
Van der Laan is meer van de lijn Bos.quote:
Jij lijkt andere ervaringen te hebben. Daar ben ik eerlijk gezegd wel benieuwd naar.quote:
Mwah. Een echte sociaal-democraat heeft niet zoveel met geloof. Dan ben je meestal nog beter af bij de VVD, die zijn verdraagzamer en ruimdenkender.quote:Op maandag 20 september 2010 21:07 schreef IHVK het volgende:
Maar toch totaal anders dan de lijn Geert of Mark.
Heb je weleens kennis genomen van het schoppen van de SDAP tegen de gristenen en papen in den lande? Daar lustten de honden geen brood van.quote:Op maandag 20 september 2010 21:12 schreef IHVK het volgende:
Je hoeft dan ook niet gelovig of moslim te zijn om moslims te tolereren hé..
Ben jij christen?quote:Overigens is Wouter Bos overtuigd christen als ik
Misschien was misbruik binnen de Katholieke kerk een verkeerd voorbeeld, want dat heeft inderdaad weinig met het Christendom te maken.quote:Op maandag 20 september 2010 16:51 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Het zijn de priesters en de organisatie van de katholieke kerk die verantwoordelijk zijn voor het kindermisbruik en niet het geloof! Kritiek tegen het kindermisbruik is niet kritiek tegen een geloof, maar tegen iets wat plaatsvind binnen een geloofsgemeenschap.
Ik ben nu erg benieuwd naar je voorbeelden van sexmisbruik in moskees of andere misstanden binnen 'de islam' waar we nooit van horen, omdat iedereen zijn oogjes toe doet en zijn snaveltjes dicht. Ik zal zelf met een voorbeeld komen: Islam-gids: 'Gooi homo's van hoge gebouwen'. Daarbij gaat het toch ook om één mam/organisatie die de uitspraak doet niet het hele geloof. In zo'n geval mag zo'n man van mij uit zijn beroep worden gezet, hij mag van mij aangeklaagd worden voor haatzaaien, maar de islam geef ik er niet de schuld van.
Grosso modo waren verstokte rooien sterk antichristelijk.quote:Op maandag 20 september 2010 21:16 schreef IHVK het volgende:
Ik weet redelijk wat over de geschiedenis van de sociaaldemocratie, ik weet ook dat veel christenfamilies in Nederland 'rode nesten' zijn. Volgens mij is het, na de ontzuiling al helemaal, niet zo zwart-wit.
quote:Op maandag 20 september 2010 21:17 schreef IHVK het volgende:
Ja ik ben een undercover christen. Ik ben 's zondags te vinden in de linkerkerk!
Die zijn er zat, denk ik. Net als bij de meeste andere partijen. Dat jij verstand alleen maar gelijkstelt aan de onzin van Wilders kan ik ook niets aan doen.quote:Op maandag 20 september 2010 15:20 schreef Holograph het volgende:
[..]
Nu pas. Dit is echter iets dat al jaren speelt. Sinds het begin der tijden zelfs. Maar de concrete gevallen van nu dateren niet van recentelijk. En het is ook niet zo dat het niet algemeen bekend was. Nu komt het er echter harder door. En dat komt niet doordat de kerk het toelaat, maar omdat ze niet anders meer kunnen. En dan nog zijn we niet klaar. Vertel mij immers welke globale organisatie met zoveel medewerkers die zich zo zwaar misdragen hebben, dit overleeft? En hoeveel van deze werknemers worden vervolgd? Zo 'voor' loopt het katholicisme dus echt niet, net als de kritiek daarop en het aanpakken ervan.quote:Van der Laan slaat de spijker op zijn kop (nooit gedacht dat ik dit ooit zou zeggen). Op veel geloven is (terecht) veel kritiek. Kijk naar het misbruik binnen de Katholieke Kerk. Daar is terecht kritiek op.
Wat een onzin. Soms lijkt het wel alsof het nergens anders over gaat in de publieke discussies.quote:Maar wanneer het gaat over misstanden binnen de Islam is het oogjes dicht en snaveltjes toe. Dan ben je een racist als je ze aankaart.
Dus als een islamitische instelling boekjes in de kast heeft staan met discriminerende teksten over homo's, dan mag de burgermeester niet een kopje thee gaan drinken met de beheerders om daar eens over te praten?quote:Van der Laan vindt dat de scheiding van kerk en staat ook andersom werkt, dus dat de gemeente zich niet mag bemoeien met wat er in de geloofshuizen wordt gepredikt
Daar komt de uitdrukking "wij moesten maar eens een kopje thee gaan drinken" als understatement, vandaan. Een burgermeester kan natuurlijk niet boeken in beslag gaan nemen of gaan verbranden.quote:Op woensdag 22 september 2010 12:47 schreef damian5700 het volgende:
Is dat niet meer het werk van het Openbaar Ministerie, nog afgezien van jouw voorbeeld dat mijn inziens wel een heel erg beperkt beeld geeft over het vele werk dat Cohen als burgemeester heeft gedaan?
Ja, en nu? Dit nieuws komt 10 jaar te laat. Van der Laan kan wel meer goede voornemens hebben, hij heeft te maken met een stad waar diverse stadsdelen bij meerderheid islamitisch zijn. Het leed is al geleden en onomkeerbaar. En laten we wel zijn, geloven dat een PvdA- burgemeester ergens iets van meent, is gevaarlijker en dommer dan de haatbaardenclub aanhangen. Ik geloof die man gewoon niet, uit zelfbescherming.quote:Op maandag 20 september 2010 15:20 schreef Holograph het volgende:
[..]
Volgens mij ligt de kwestie fundamenteler dan een boekje in een moskee. Van der Laan wil een striktere scheiding van kerk en staat, terwijl Cohen vond (vindt) dat de islam een middel is tot integratie.quote:Op woensdag 22 september 2010 12:58 schreef Weltschmerz het volgende:
Maar moet je dan maar helemaal niks doen? Mag een burgermeester vanwege de scheiding tussen kerk en staat dan ook niet zijn overtuigingskracht aanwenden om het aanbod van het bibliotheekje gewijzigd te krijgen?
Dit taaltje van jou staat me echt niet aan.quote:Op woensdag 22 september 2010 17:31 schreef voice-over het volgende:
[..]
Ja, en nu? Dit nieuws komt 10 jaar te laat. Van der Laan kan wel meer goede voornemens hebben, hij heeft te maken met een stad waar diverse stadsdelen bij meerderheid islamitisch zijn. Het leed is al geleden en onomkeerbaar. En laten we wel zijn, geloven dat een PvdA- burgemeester ergens iets van meent, is gevaarlijker en dommer dan de haatbaardenclub aanhangen. Ik geloof die man gewoon niet, uit
zelfbescherming.
Mark my words, nu mooie woorden, volgende week hetzelfde PvdA-pamperbeleid. Aan hun daden zul je ze kennen, die rooie moslimvriendjes.
Just ignore.quote:Op woensdag 22 september 2010 18:39 schreef IHVK het volgende:
[..]
Dit taaltje van jou staat me echt niet aan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |