Wat is er aan de hand?
Waarom krijg ik geen antwoord?
Ik denk terug aan ons bezoek aan Tsjechië
De vriendelijke, af en toe vertrouwelijke gesprekken
Hoe enthousiast hij was over het project
Zijn aanbod om een appartement in te richten en daarna te kopen
Hij moet toch beseffen dat we niet zomaar een dergelijk bedrag overmaken?
Hij is druk, ja, dat zei hij
Maar te druk om afspraken na te komen?
Dat wil er bij mij niet in
Ik weet niet precies wanneer de termijn verloopt
Lang zal het echter niet meer duren
Ik kàn niet meer wachten
Tijd voor plan B
Ik maak gebruik van één van de diensten die Holland Trade House biedt: aankoopbegeleiding
Op 28 juni 2004, 12.54 uur, verstuur ik het volgende berichtje naar M.W.E. ten Dam (ITPS), ******@nlchamber.info:
“Geachte heer Ten Dam,
Zoals u weet hebben wij plannen om, in samenwerking met Wekostav (Henk Westerterp),
Kasteel Zacler te renoveren en geschikt te maken voor (koop)appartementen.
Eind april hebben wij **.***.- euro overgemaakt teneinde een optie te verkrijgen op het kasteel.
Deze optie was 2 maanden geldig en loopt dus binnenkort af.
In deze maanden hadden wij informatie verwacht betreffende o.a. de toestand van het gebouw (bouwtechnisch rapport af andere stukken waaruit blijkt dat we geen 'kat in de zak' kopen), een vertaalde koopovereenkomst en een onderbouwing van de commerciële mogelijkheden voor exploitatie van het kasteel.
Waarschijnlijk door de drukke werkzaamheden van de heer Westerterp hebben we, behalve een begroting op A4 formaat, echter nog niets mogen ontvangen.
Ondanks de (prettige) gesprekken met Henk zult u begrijpen dat we toch het een en ander 'zwart op wit' moeten hebben om tot aankoop over te gaan. Vandaar dat we alsnog graag een beroep willen doen op uw organisatie om aankoopbegeleiding.
Voor alle duidelijkheid: we hebben geen problemen met de heer Westendorp maar betreuren het wel dat de toegezegde informatie op zich laat wachten.
Vriendelijke groet,
Jos Davids” Ik leun achterover in mijn kantoorstoel
Ben toch wel blij dat ik nu een gerenommeerde organisatie ingeschakeld heb
Het voelt geruststellend aan
Maar ik wil mijn relatie met Henk niet verpesten
Misschien heeft hij een goed excuus
Nog diezelfde middag word ik gebeld vanuit Tsjechië
De heer Dennis Rinkema, medewerker van Holland Trade House, Brno
Hij vertelt dat hij ons verzoek om aankoopbegeleiding van Maarten ten Dam vernomen heeft
Informeert naar mijn probleem
Ik vertel mijn verhaal
Zeg dat ik geen geld over zal maken voordat ik e.e.a. zwart-op-wit heb
Hij begrijpt mijn standpunt
Hij kent overigens het kasteel in Zacler
Is er al eens geweest
Weet van de plannen
Zegt dat het een mooi project kan worden
Eigenlijk kàn ik er helemaal niet op verliezen
Hij zal ons per e-mail een offerte aankoopbegeleiding sturen
Wanneer ik akkoord ga moet ik het bevestigingsformulier ondertekenen en per fax retourneren
Ik bedank hem voor zijn telefoontje en beëindig het gesprek
Woensdag 30 juni
Ik open mijn e-mail
Klik op het bericht van Dennis Rinkema ********@hth.cz:
“Geachte heer en mevrouw Davids,
Naar aanleiding van ons eerder gevoerd telefoongesprek dinsdag 28 juni jl. ontvangt u hierbij de afgesproken offerte voor de begeleiding van aankoop van het kasteel te Zacler.
Ten aanzien van uw wens om bouwtechnische inventarisaties en rapporten kunnen wij indien u dat wenst meerdere offertes voor u opvragen bij gerenommeerde partijen die een inventarisatie of keuring kunnen uitvoeren. Uiteraard zullen wij alle door ons van verkopende partij en of overheidsinstanties ontvangen technische informatie per ommegaand aan u doen toekomen.
Mocht u nog vragen hebben kunt u mij bereiken op telefoonnummer +420 *** *** ***.
Met vriendelijke groet,
Dennis M. Rinkema
Nederlandse Kamer van Koophandel in Praag
Holland Trade House s.r.o.”
Offertes aanvragen voor “bouwtechnische inventarisaties en rapporten”?
Ik kijk bedenkelijk
Daar gaan weken overheen
En dan het onderzoek zelf nog
Zoveel tijd heb ik niet
Hoogstens nog een dag of tien
In de bijlage de offerte:
“NETHERLANDS CHAMBER OF COMMERCE IN PRAGUE
Nádra¸ní 25, Zlatý Anděl, 150 00 Praha 5, Czech Republic
Tel.: 00420 *** *** ***, Fax: 00420 *** *** ***
E-mail: *********@nlchamber.cz,
http://www.nlchamber.cz De heer J. Davids
**********straat **
**** ** Hengelo
Brno, 30 juni 2004
Offerte no.: 30/06/04.01
Betreft: Offerte aankoopbegeleiding
Geachte Heer Davids,
Naar aanleiding van onze eerdere contacten en uw verzoek per e-mail van 28 juni 2004 treft u hierbij ons voorstel voor de werkzaamheden uit te voeren door ons kantoor in Brno (Holland Trade House) met betrekking tot het begeleiden van de aankoop.
1. Begeleiding aankoop onroerend goed
Doordat de werkwijze en wetgeving in Tsjechië op sommige gebieden sterk afwijken van de Nederlandse blijkt begeleiding bij de koop van onroerend goed in Tsjechië in de praktijk van grote waarde te zijn. Holland Trade House kan u desgewenst actief begeleiden bij de aankoop van een object.
Deze begeleiding omvat de ondersteunende activiteiten, zoals:
Onderzoek naar:
- Kadastrale registratie van perceel; teneinde duidelijkheid te creëren over eigendomsverhoudingen dan wel juridische status van de verkopende partij
- Makelaarskantoor; teneinde nadere informatie te verkrijgen over de betrouwbaarheid van
deze betrokken partij
- Lokaal bestemmingsplan waaronder het perceel valt; dit geeft u meer zekerheid als kopende partij over de mogelijkheden welke het perceel en object u biedt voor bijvoorbeeld verbouwingen, recreatie en exploitatie.
Contractueel / financiële begeleiding en advies:
- Koopcontract; juridisch advies bij het opstellen van de koopakte teneinde uw positie als kopende partij te optimaliseren.
- Vertaling van het koopcontract van het Tsjechisch naar het Engels
- Financiële afwikkeling; toezicht houden op de financiële afwikkeling van de aankoop, borg, aanbetaling en vereiste afdrachten.
Algehele begeleiding, betreffende:
- Advies over vraag- en biedprijs
- Contact onderhouden met alle partijen, waaronder de verkopende partij alsmede makelaarskantoor teneinde communicatie problemen vroegtijdig te ondervangen.
De kosten verbonden aan de begeleiding van de aankoop van het onroerend goed bedragen ¤ 1500,-
2. Opdrachtverlening en betaling
Indien u ons voorstel als passend beschouwd, verzoeken wij u vriendelijk dit kenbaar te maken middels het retourneren van het betreffende bevestigingsformulier. Na ontvangst van het bevestigingsformulier, verzoeken wij u vriendelijk per ommegaande de betaling te voldoen van ¤ 1500,-. U ontvangt uiteraard een factuur voor uw boekhouding. Na ontvangst van de betaling, zullen wij starten met de geoffreerde activiteiten.
Wij vertrouwen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Mocht u echter vragen en/of opmerkingen hebben ten aanzien van dit voorstel, aarzelt u dan niet contact op te nemen.
Met vriendelijke groet,
L.G. Rinkes”
Ik lees het verhaal aandachtig door
Het straalt vertrouwen en gedegenheid uit, vind ik
Ik moest het maar doen
Ik bekijk het bevestigingsformulier
“Cliënt: De heer J. Davids
*******straat **
**** ** Hengelo
Offerte no.: 30/06/04.01
Offerte datum: 30 juni 2004
Betreft: Begeleiding aankoop onroerend goed
Middels het ondertekenen van dit bevestigingsformulier verleent de heer Davids de Nederlandse Kamer van Koophandel in Praag in casu Holland Trade House de opdracht tot het uitvoeren van de werkzaamheden omschreven in het voorgaande voorstel en accepteert alle tarieven en voorwaarden. De kosten voor de begeleiding aankoop bedragen ¤ 1500,- (exclusief BTW).
De Nederlandse Kamer van Koophandel in Praag zal zich graag inspannen voor een kwalitatief hoogwaardige uitvoering van de gekozen diensten.
- Werk wordt aangenomen met inspanningsverplichting. De Kamer is slechts aansprakelijk tot het bedrag waarvoor werkzaamheden aangenomen zijn.
- De Kamer is slechts aansprakelijk voor werkzaamheden uitgevoerd door haar personeel of derden onder direct contract met de Kamer.
- De Kamer is niet verantwoordelijk voor werkzaamheden door derden onder direct contract met de cliënt.
- De Kamer is niet verantwoordelijk voor schade ontstaan daar onjuiste interpretatie of gebruik van informatie verstrekt aan de cliënt.
Datum, 30 juni 2004
Ik plaats mijn handtekening.
Namens de Nederlandse KvK in Praag tekent de heer L.G. Rinkes
Ik verzend de fax naar het opgegeven nummer
Verstuur een mail naar Dennis Rinkema
Vraag adres- en bankgegevens
Merk op dat het wel “kort dag” is om offertes op te vragen voor een bouwkeuring
De termijn verloopt binnenkort
Henk moet toch wel ièts onderzocht hebben?
Het antwoord volgt al snel.
Ik word bedankt voor mijn snelle reactie
Dennis heeft met Henk gebeld.
Henk vertelde dat de conceptkoopovereenkomst door “aanpassingen van de verkopende partij” lang op zich had laten wachten
Een exacte datum voor ondertekening van de overeenkomst kon hij nog niet geven
Dennis had bij Henk aangedrongen om hem de overeenkomst toe te sturen
Een vertaling zouden ze mij doen toekomen
Ook zou Henk van de verkopende partij “projectgegevens” hebben ontvangen
Kopieën daarvan zouden mij ter hand gesteld worden
Hij besluit met: “Morgenochtend zal een van mijn medewerkers contact opnemen met een tweetal medewerkers van het monumentenfonds. Ik verwacht dat we daar een behoorlijk deel van de benodigde technische informatie vandaan halen”
We maken ¤ 1500.- over naar Brno, op naam van Holland Trade House, spol s.r.o.
Tot dusver ben ik tevreden over hun optreden
Ik hoor tenminste iets en er wordt nu ècht werk van gemaakt
Om half zeven komt de fax weer tot leven
Ook bij Henk is blijkbaar doorgedrongen dat hij actie ondernemen moet
Het is een bericht opgesteld in het Tsjechisch
De kop luidt “Kupní smlouva”
Onderaan, in het inmiddels bekende spijkerschrift:
“Dit is het contrakt Groetjes Henk”
Ik scan de fax en stuur hem, voor vertaling, in een bijlage mee naar Holland Trade House
Dan vind ik het wel genoeg voor vandaag
De laatste dag van juni is een druk dagje geweest
Hopelijk verloopt de rest van het traject zonder verdere problemen
Maar ik blijf wel op mijn qui-vive…
[ Bericht 0% gewijzigd door JohannesP op 07-10-2010 21:25:44 ]