Een WIA kun je kwijtraken (herkeuring!). En dan kom je in de bijstand en als je een verdienende partner hebt, heb je daar geen recht op.quote:Op zondag 19 september 2010 20:16 schreef LXIV het volgende:
Er is geen zekerder inkomen dan een uitkering! Wat dat betreft raar dat de bank hier moeilijk over doet. Heb je al wat verschillende banken geprobeerd? Meestal zijn banken juist dol op ambtenaren en uitkeringsgerechtigden.
Dat is ook zo. Met AOW is dat weer anders. In ieder geval, dat was vroeger zo.quote:Op zondag 19 september 2010 20:19 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Een WIA kun je kwijtraken (herkeuring!). En dan kom je in de bijstand en als je een verdienende partner hebt, heb je daar geen recht op.
Dus toch een onzekere situatie.
Ook dat zit er niet in.quote:Op zondag 19 september 2010 20:18 schreef eleusis het volgende:
Het hoeft niet per se te betekenen dat ze echt iets betalen he. Als jij maar blijft aflossen (en die verwachting voor de toekomst ook kunt wekken) is het neutraal voor ze. Ze moeten wel eigen vermogen hebben, bijvoorbeeld een (grotendeels) afbetaald huis, anders denkt de bank dat er niks te halen is.
Lief dat je meedenkt hoor, maar echt... er is een reden waarom ik die arbeidsongeschiktheiduitkering heb... en dat is dus dat ik ongeschikt ben om te werken...quote:Op zondag 19 september 2010 20:24 schreef LXIV het volgende:
Ga dan werken en doe je best zodat je na een jaar een vast contract hebt. Dat is ook nog een optie.
Hoe kan je gaan werken als je 100 % afgekeurd bent?quote:Op zondag 19 september 2010 20:24 schreef LXIV het volgende:
Ga dan werken en doe je best zodat je na een jaar een vast contract hebt. Dat is ook nog een optie.
Uiteraard. Maar je hoeft het maar een jaar vol te houden. Daarna blijft je hypo gewoon staan hoor, zolang je maar betaalt.quote:Op zondag 19 september 2010 20:26 schreef Sandrasan het volgende:
[..]
Lief dat je meedenkt hoor, maar echt... er is een reden waarom ik die arbeidsongeschiktheiduitkering heb... en dat is dus dat ik ongeschikt ben om te werken...
Onze gemeente geeft geen startersleningen.quote:Op zondag 19 september 2010 20:35 schreef Tarabass het volgende:
Koop een huis met starterslening op basis van je partners inkomen, en alles op je partners naam
In zo'n geval ga je vanuit de WIA naar de IVA. Blijkbaar is TS (nog) niet duurzaam volledig arbeidsongeschikt verklaard?quote:Op zondag 19 september 2010 20:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar je hoeft het maar een jaar vol te houden. Daarna blijft je hypo gewoon staan hoor, zolang je maar betaalt.
En als je helemaal 100% afgekeurd bent, bijvoorbeeld doordat je verlamd in een rolstoel zit, dan kun je toch ook nooit meer goedgekeurd worden. Dan lijkt mij het risico voor de bank juist bijzonder klein.
Dan zie ik niet echt opties. Dan maar een sociale huurwoning regelen voorlopig, pauper maar wel goedkoop... En dan maar sparen en hopen op een huizencrash! Er gaat vast wel wat af de komende jaren. En als je bereid bent om flink te klussen, zijn er echt wel koopjes die je op 1 inkomen kan kopen.quote:
Ja, vroeger met de AOW was dat anders. Als je daar eenmaal inzat dan was je verzekerd voor de rest van je leven. Nu is het allemaal strenger geworden natuurlijk.quote:Op zondag 19 september 2010 21:02 schreef Sandrasan het volgende:
@LXIV: Als je voor 100% bent afgekeurd, betekent dat niet dat dat voor altijd is. In zo'n geval (mijn geval dus) is er nog kans (en hoop!) dat ik weer beter wordt en minder dan 100% afgekeurd ben. In het ideale geval zelfs weer helemaal goedgekeurd.
De bank vindt het gewoon te veel risico. Dan kan je logisch redeneren wat je wilt, maar dat verandert de boel niet.quote:Op zondag 19 september 2010 21:09 schreef Sandrasan het volgende:
Het risico voor de geldverstrekker is toch eigenlijk hetzelfde tussen mij en iemand met een vaste baan of zie ik dat verkeerd? Mijn WIA mindert of stopt als ik beter wordt, ok. Maar, bij iemand met een vaste baan is het risico net zo groot dat zijn inkomen ineens daalt. Hij kan zijn baan kwijtraken, ziek worden enz... Wat is het verschil?
Als jij straks (hopelijk) herstelt, en bijvoorbeeld nog maar 50% arbeidsongeschikt bent, zal je de overige 50% zelf moeten gaan invullen. Dat kan nog best lastig zijn. Niet alle bedrijven staan te trappelen om gedeeltelijk arbeidsongeschikten aan te nemen.quote:Op zondag 19 september 2010 21:09 schreef Sandrasan het volgende:
Het risico voor de geldverstrekker is toch eigenlijk hetzelfde tussen mij en iemand met een vaste baan of zie ik dat verkeerd? Mijn WIA mindert of stopt als ik beter wordt, ok. Maar, bij iemand met een vaste baan is het risico net zo groot dat zijn inkomen ineens daalt. Hij kan zijn baan kwijtraken, ziek worden enz... Wat is het verschil?
WAO. En ook dat was niet zo 'rooskleurig' als je doet voorkomen.quote:Op zondag 19 september 2010 21:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, vroeger met de AOW was dat anders. Als je daar eenmaal inzat dan was je verzekerd voor de rest van je leven. Nu is het allemaal strenger geworden natuurlijk.
Je vriend moet gewoon meer gaan verdienen, of jij moet beter worden en weer gaan werken of jij moet voor 100% voor altijd afgekeurd raken.
Ik heb 3 jaar geleden een huis gekocht en we (ambtenaar en uitkeringsgerechtigde) zijn bij de ING beland, dat was een van de weinige banken die ons wilde hebben. Ik denk dat het anno nu nog moeilijker is.quote:Op zondag 19 september 2010 20:16 schreef LXIV het volgende:
Er is geen zekerder inkomen dan een uitkering! Wat dat betreft raar dat de bank hier moeilijk over doet. Heb je al wat verschillende banken geprobeerd? Meestal zijn banken juist dol op ambtenaren en uitkeringsgerechtigden.
Hier sluit ik mij volledig bij aan. Wij hebben zelf in een soortgelijke situatie gezeten; ook al ben je 10% arbeidsongeschikt, er is altijd een hoop.. en vaak ook een bijzonder grote wil!quote:Op zondag 19 september 2010 21:02 schreef Sandrasan het volgende:
@LXIV: Als je voor 100% bent afgekeurd, betekent dat niet dat dat voor altijd is. In zo'n geval (mijn geval dus) is er nog kans (en hoop!) dat ik weer beter wordt en minder dan 100% afgekeurd ben. In het ideale geval zelfs weer helemaal goedgekeurd.
Nee, de AOW zit je nu ook voor de rest van je leven in. Of je moet jonger worden, maar ik zie het niet gebeuren.quote:Op zondag 19 september 2010 21:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, vroeger met de AOW was dat anders. Als je daar eenmaal inzat dan was je verzekerd voor de rest van je leven. Nu is het allemaal strenger geworden natuurlijk.
Die kunnen huren?quote:Op maandag 20 september 2010 10:00 schreef heaven7 het volgende:
Maar wat dan voor de mensen die nooit uit een uitkeringssituatie komen?
Als herkeuring en goedgekeurd, heb je (en de bank ook) een enorm probleem. Vandaar een nee.quote:Op zondag 19 september 2010 20:10 schreef Sandrasan het volgende:
Wij willen graag een huis kopen, maar krijgen geen hypotheek omdat mijn inkomen niet als vast wordt gezien. Ik heb namelijk een WIA uitkering (=arbeidsongeschiktheidsuitkering 100%). Groot kans dat we nog lang in deze situatie zitten maar een huis kopen zit er toch niet in. Ik vind dit zo zuur.
Mijns inziens is mijn inkomen niet minder vast dan elke "vaste" baan. Want ook met een baan ben je niet zekerder dan ik dat dat niet zomaar minder kan worden, door ziekte, ongeval wat dan ook.
Hoe zien jullie dit?
Misschien iemand nog een tip om toch een hypotheek te kunnen krijgen... Starterslening wordt in onze gemeente niet gegeven trouwens.
Lekker een sociale huurwoning huren? En als je toch geen werk hebt, hoef je ook niet hartje Randstad te wonen, dus kan het best in een durpquote:Op maandag 20 september 2010 10:00 schreef heaven7 het volgende:
Maar wat dan voor de mensen die nooit uit een uitkeringssituatie komen?
in de meeste gevallen niet kunnen lenen. Ik draag mijn hypotheek zelf, maar de bank gaf al aan dat bij een hypotheek aanvraag mijn vriendin niet werd meegenomen omdat ze een uitkering met herkeuringsmogelijkheid had.quote:Op maandag 20 september 2010 16:16 schreef GSbrder het volgende:
Juist.
Maar key-question is nog steeds: niet kunnen lenen, of niet genoeg.
Of je moest een iets van het uwv kunnen overleggen waarin staat dat dit blijvend is. Nou is dat voor mijn uitkering geen probleem.... maar voor sommige uitkeringen dus wel.quote:Op maandag 20 september 2010 16:50 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
in de meeste gevallen niet kunnen lenen. Ik draag mijn hypotheek zelf, maar de bank gaf al aan dat bij een hypotheek aanvraag mijn vriendin niet werd meegenomen omdat ze een uitkering met herkeuringsmogelijkheid had.
Zat verstrekkers die op basis van een tijdelijk inkomen/uitkering een hypotheek verstrekken, hoor.quote:Op maandag 20 september 2010 16:50 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
in de meeste gevallen niet kunnen lenen. Ik draag mijn hypotheek zelf, maar de bank gaf al aan dat bij een hypotheek aanvraag mijn vriendin niet werd meegenomen omdat ze een uitkering met herkeuringsmogelijkheid had.
Is dat zo'n wereldramp? Ik ga misschien ook wel de rest van m'n leven huren en ik ben gezond en werk gewoon. Op 1 lerarensalaris kun je wel kopen, maar in mijn dure stad zou dat neerkomen op een flatje in een wijk waar ik niet wil zitten. Kan heel goed zijn dat ik het bij huren hou, nu zit ik tenminste op 'n leuke plek. Ik ervaar dat niet als iets vreselijks hoor, kopen is niet het walhalla en zeker in deze onzekere tijden niet.quote:
En wat heeft dat precies met het kopen van een huis te maken?quote:Op maandag 20 september 2010 17:43 schreef ShadyLane het volgende:
en zeker in deze onzekere tijden niet.
En je huur hoef je niet te betalenquote:Op maandag 20 september 2010 18:09 schreef ShadyLane het volgende:
Dat je je hypotheek iets gemakkelijker kunt betalen als je niet je baan verliest.
Dit vraag ik me dus ook af.quote:Op maandag 20 september 2010 16:16 schreef GSbrder het volgende:
Juist.
Maar key-question is nog steeds: niet kunnen lenen, of niet genoeg.
Valt iets makkelijker op te zeggen, zonder restschuld.quote:Op maandag 20 september 2010 18:11 schreef Five_Horizons het volgende:
En je huur hoef je niet te betalen
NHG? Maar dan nog: wonen moet je toch.quote:Op maandag 20 september 2010 18:19 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Valt iets makkelijker op te zeggen, zonder restschuld.
Ik weet niet waar dat vandaan komt, maar dat is in elk geval niet zo.quote:Op maandag 20 september 2010 18:25 schreef ShadyLane het volgende:
.
Ik weet dat jij het kopen graag promoot,
ja, who fucking cares zeg? Niet alles is voor iedereen weggelegd.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |