abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86611097
Wij willen graag een huis kopen, maar krijgen geen hypotheek omdat mijn inkomen niet als vast wordt gezien. Ik heb namelijk een WIA uitkering (=arbeidsongeschiktheidsuitkering 100%). Groot kans dat we nog lang in deze situatie zitten maar een huis kopen zit er toch niet in. Ik vind dit zo zuur.

Mijns inziens is mijn inkomen niet minder vast dan elke "vaste" baan. Want ook met een baan ben je niet zekerder dan ik dat dat niet zomaar minder kan worden, door ziekte, ongeval wat dan ook.
Hoe zien jullie dit?
Misschien iemand nog een tip om toch een hypotheek te kunnen krijgen... Starterslening wordt in onze gemeente niet gegeven trouwens.
  zondag 19 september 2010 @ 20:13:24 #2
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_86611219
Een bank die op basis van een WIA een hypotheek geeft ben ik nog niet tegengekomen.

Maar als jouw ouders (of zijn ouders) garant kunnen staan voor de hypotheek, kun je vaak een hoger bedrag bedingen. Zeker als het 'gat' tussen wat je kan krijgen wat je wil krijgen niet groot is, kan dit een interessante optie zijn.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  zondag 19 september 2010 @ 20:16:31 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_86611344
Er is geen zekerder inkomen dan een uitkering! Wat dat betreft raar dat de bank hier moeilijk over doet. Heb je al wat verschillende banken geprobeerd? Meestal zijn banken juist dol op ambtenaren en uitkeringsgerechtigden.
The End Times are wild
pi_86611367
Helaas, aan beide kanten geen ouders die dat kunnen opbrengen... ;(

En ja: meerdere banken al geprobeerd. Allemaal zeggen ze dat het niet als vast kan worden gezien. Maar nou vraag ik je: wat is nou eigenlijk écht een vast inkomen in deze tijd??
  zondag 19 september 2010 @ 20:18:35 #5
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_86611435
Het hoeft niet per se te betekenen dat ze echt iets betalen he. Als jij maar blijft aflossen (en die verwachting voor de toekomst ook kunt wekken ;) ) is het neutraal voor ze. Ze moeten wel eigen vermogen hebben, bijvoorbeeld een (grotendeels) afbetaald huis, anders denkt de bank dat er niks te halen is.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  zondag 19 september 2010 @ 20:19:30 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_86611471
quote:
Op zondag 19 september 2010 20:16 schreef LXIV het volgende:
Er is geen zekerder inkomen dan een uitkering! Wat dat betreft raar dat de bank hier moeilijk over doet. Heb je al wat verschillende banken geprobeerd? Meestal zijn banken juist dol op ambtenaren en uitkeringsgerechtigden.
Een WIA kun je kwijtraken (herkeuring!). En dan kom je in de bijstand en als je een verdienende partner hebt, heb je daar geen recht op.

Dus toch een onzekere situatie.
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 19 september 2010 @ 20:20:19 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_86611502
quote:
Op zondag 19 september 2010 20:19 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Een WIA kun je kwijtraken (herkeuring!). En dan kom je in de bijstand en als je een verdienende partner hebt, heb je daar geen recht op.

Dus toch een onzekere situatie.
Dat is ook zo. Met AOW is dat weer anders. In ieder geval, dat was vroeger zo.
The End Times are wild
pi_86611590
quote:
Op zondag 19 september 2010 20:18 schreef eleusis het volgende:
Het hoeft niet per se te betekenen dat ze echt iets betalen he. Als jij maar blijft aflossen (en die verwachting voor de toekomst ook kunt wekken ;) ) is het neutraal voor ze. Ze moeten wel eigen vermogen hebben, bijvoorbeeld een (grotendeels) afbetaald huis, anders denkt de bank dat er niks te halen is.
Ook dat zit er niet in.
  zondag 19 september 2010 @ 20:24:18 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_86611644
Ga dan werken en doe je best zodat je na een jaar een vast contract hebt. Dat is ook nog een optie.
The End Times are wild
pi_86611720
quote:
Op zondag 19 september 2010 20:24 schreef LXIV het volgende:
Ga dan werken en doe je best zodat je na een jaar een vast contract hebt. Dat is ook nog een optie.
Lief dat je meedenkt hoor, maar echt... er is een reden waarom ik die arbeidsongeschiktheiduitkering heb... en dat is dus dat ik ongeschikt ben om te werken...
pi_86611789
quote:
Op zondag 19 september 2010 20:24 schreef LXIV het volgende:
Hoe kan je gaan werken als je 100 % afgekeurd bent? :D
Hallon!
  zondag 19 september 2010 @ 20:31:06 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_86611943
quote:
Op zondag 19 september 2010 20:26 schreef Sandrasan het volgende:

[..]

Lief dat je meedenkt hoor, maar echt... er is een reden waarom ik die arbeidsongeschiktheiduitkering heb... en dat is dus dat ik ongeschikt ben om te werken...
Uiteraard. Maar je hoeft het maar een jaar vol te houden. Daarna blijft je hypo gewoon staan hoor, zolang je maar betaalt.
En als je helemaal 100% afgekeurd bent, bijvoorbeeld doordat je verlamd in een rolstoel zit, dan kun je toch ook nooit meer goedgekeurd worden. Dan lijkt mij het risico voor de bank juist bijzonder klein.
The End Times are wild
pi_86612170
Koop een huis met starterslening op basis van je partners inkomen, en alles op je partners naam :)
pi_86613524
quote:
Op zondag 19 september 2010 20:35 schreef Tarabass het volgende:
Koop een huis met starterslening op basis van je partners inkomen, en alles op je partners naam :)
Onze gemeente geeft geen startersleningen.
  zondag 19 september 2010 @ 21:00:36 #15
1723 zeeuws jongetje
inmiddels ouwe lul
pi_86613609
quote:
Op zondag 19 september 2010 20:31 schreef LXIV het volgende:

[..]

Uiteraard. Maar je hoeft het maar een jaar vol te houden. Daarna blijft je hypo gewoon staan hoor, zolang je maar betaalt.
En als je helemaal 100% afgekeurd bent, bijvoorbeeld doordat je verlamd in een rolstoel zit, dan kun je toch ook nooit meer goedgekeurd worden. Dan lijkt mij het risico voor de bank juist bijzonder klein.
In zo'n geval ga je vanuit de WIA naar de IVA. Blijkbaar is TS (nog) niet duurzaam volledig arbeidsongeschikt verklaard?
  zondag 19 september 2010 @ 21:01:24 #16
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_86613661
quote:
Op zondag 19 september 2010 20:22 schreef Sandrasan het volgende:

[..]

Ook dat zit er niet in.
Dan zie ik niet echt opties. Dan maar een sociale huurwoning regelen voorlopig, pauper maar wel goedkoop... En dan maar sparen en hopen op een huizencrash! Er gaat vast wel wat af de komende jaren. En als je bereid bent om flink te klussen, zijn er echt wel koopjes die je op 1 inkomen kan kopen.
pi_86613673
LXIV. je hebt wel een beetje een simplistische kijk op volledig arbeidsongeschikt zijn hoor :D Als je niet kan werken, kan je dat ook niet voor een jaartje :P

En ik vrees dat je partner gewoon meer moet verdienen zodat jullie alleen op zijn inkomen een hypotheek kunnen nemen, want op uitkeringen wordt gewoon geen hypotheek verstrekt.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_86613735
@LXIV: Als je voor 100% bent afgekeurd, betekent dat niet dat dat voor altijd is. In zo'n geval (mijn geval dus) is er nog kans (en hoop!) dat ik weer beter wordt en minder dan 100% afgekeurd ben. In het ideale geval zelfs weer helemaal goedgekeurd.

[ Bericht 1% gewijzigd door Sandrasan op 19-09-2010 21:10:42 ]
pi_86614097
Het risico voor de geldverstrekker is toch eigenlijk hetzelfde tussen mij en iemand met een vaste baan of zie ik dat verkeerd? Mijn WIA mindert of stopt als ik beter wordt, ok. Maar, bij iemand met een vaste baan is het risico net zo groot dat zijn inkomen ineens daalt. Hij kan zijn baan kwijtraken, ziek worden enz... Wat is het verschil?
  zondag 19 september 2010 @ 21:12:48 #20
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_86614292
quote:
Op zondag 19 september 2010 21:02 schreef Sandrasan het volgende:
@LXIV: Als je voor 100% bent afgekeurd, betekent dat niet dat dat voor altijd is. In zo'n geval (mijn geval dus) is er nog kans (en hoop!) dat ik weer beter wordt en minder dan 100% afgekeurd ben. In het ideale geval zelfs weer helemaal goedgekeurd.
Ja, vroeger met de AOW was dat anders. Als je daar eenmaal inzat dan was je verzekerd voor de rest van je leven. Nu is het allemaal strenger geworden natuurlijk.

Je vriend moet gewoon meer gaan verdienen, of jij moet beter worden en weer gaan werken of jij moet voor 100% voor altijd afgekeurd raken.
The End Times are wild
pi_86614366
quote:
Op zondag 19 september 2010 21:09 schreef Sandrasan het volgende:
Het risico voor de geldverstrekker is toch eigenlijk hetzelfde tussen mij en iemand met een vaste baan of zie ik dat verkeerd? Mijn WIA mindert of stopt als ik beter wordt, ok. Maar, bij iemand met een vaste baan is het risico net zo groot dat zijn inkomen ineens daalt. Hij kan zijn baan kwijtraken, ziek worden enz... Wat is het verschil?
De bank vindt het gewoon te veel risico. Dan kan je logisch redeneren wat je wilt, maar dat verandert de boel niet.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zondag 19 september 2010 @ 21:15:16 #22
1723 zeeuws jongetje
inmiddels ouwe lul
pi_86614433
quote:
Op zondag 19 september 2010 21:09 schreef Sandrasan het volgende:
Als jij straks (hopelijk) herstelt, en bijvoorbeeld nog maar 50% arbeidsongeschikt bent, zal je de overige 50% zelf moeten gaan invullen. Dat kan nog best lastig zijn. Niet alle bedrijven staan te trappelen om gedeeltelijk arbeidsongeschikten aan te nemen.
Risico voor de bank dat jij je hypotheek niet kunt opbrengen lijkt me groter dan gemiddeld.
  maandag 20 september 2010 @ 06:14:32 #23
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_86625599
quote:
Op zondag 19 september 2010 21:12 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja, vroeger met de AOW was dat anders. Als je daar eenmaal inzat dan was je verzekerd voor de rest van je leven. Nu is het allemaal strenger geworden natuurlijk.

Je vriend moet gewoon meer gaan verdienen, of jij moet beter worden en weer gaan werken of jij moet voor 100% voor altijd afgekeurd raken.
WAO. En ook dat was niet zo 'rooskleurig' als je doet voorkomen.
  maandag 20 september 2010 @ 07:44:17 #24
284036 Kotsemmer
Uit naastenliefde
pi_86625938
quote:
Op zondag 19 september 2010 20:16 schreef LXIV het volgende:
Ik heb 3 jaar geleden een huis gekocht en we (ambtenaar en uitkeringsgerechtigde) zijn bij de ING beland, dat was een van de weinige banken die ons wilde hebben. Ik denk dat het anno nu nog moeilijker is.
pi_86626206
Heb je al bij Florius geinformeerd?
Vorig jaar hebben wij een hypotheek gekregen waar mijn Wajong-uitkering (85%) volledig werd meegerekend.
Ook was het niet verplicht om een ORV af te sluiten, iets wat misschien bij jou ook lastig kan worden...
pi_86627575
quote:
Op zondag 19 september 2010 21:02 schreef Sandrasan het volgende:
Hier sluit ik mij volledig bij aan. Wij hebben zelf in een soortgelijke situatie gezeten; ook al ben je 10% arbeidsongeschikt, er is altijd een hoop.. en vaak ook een bijzonder grote wil!

Ik kan je aanraden om eens bij een tussenpersoon te gaan praten over de situatie. Sommige mensen zullen de waarde van tussenpersonen discutabel vinden, maar in je huidige situatie kan ik je dat prima aanraden :)
Even a broken clock is right twice a day.
pi_86627783
Maar wat is er mis met huren totdat je situatie zich wat stabiliseert, en je hopelijk niet meer afhankelijk bent van een uitkering?
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_86628051
Maar wat dan voor de mensen die nooit uit een uitkeringssituatie komen?
pi_86628103
TS: Kun je helemaal geen hyp. krijgen of alleen niet maximaal?

Bedoel, stel dat je een huis wilt kopen van 200K, dan kan ik me voorstellen dat de bank moeilijker doet over een hyp van 200K dan van 100K.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 20 september 2010 @ 10:05:41 #30
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_86628155
quote:
Op zondag 19 september 2010 21:12 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee, de AOW zit je nu ook voor de rest van je leven in. Of je moet jonger worden, maar ik zie het niet gebeuren.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_86639575
quote:
Op maandag 20 september 2010 10:00 schreef heaven7 het volgende:
Die kunnen huren?
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_86639883
De rest van hun leven?
  maandag 20 september 2010 @ 16:16:02 #33
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_86639985
Juist.
Maar key-question is nog steeds: niet kunnen lenen, of niet genoeg.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_86640451
quote:
Op zondag 19 september 2010 20:10 schreef Sandrasan het volgende:
Wij willen graag een huis kopen, maar krijgen geen hypotheek omdat mijn inkomen niet als vast wordt gezien. Ik heb namelijk een WIA uitkering (=arbeidsongeschiktheidsuitkering 100%). Groot kans dat we nog lang in deze situatie zitten maar een huis kopen zit er toch niet in. Ik vind dit zo zuur.

Mijns inziens is mijn inkomen niet minder vast dan elke "vaste" baan. Want ook met een baan ben je niet zekerder dan ik dat dat niet zomaar minder kan worden, door ziekte, ongeval wat dan ook.
Hoe zien jullie dit?
Misschien iemand nog een tip om toch een hypotheek te kunnen krijgen... Starterslening wordt in onze gemeente niet gegeven trouwens.
Als herkeuring en goedgekeurd, heb je (en de bank ook) een enorm probleem. Vandaar een nee.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
  maandag 20 september 2010 @ 16:46:13 #35
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_86641152
quote:
Op maandag 20 september 2010 10:00 schreef heaven7 het volgende:
Lekker een sociale huurwoning huren? En als je toch geen werk hebt, hoef je ook niet hartje Randstad te wonen, dus kan het best in een durp :) Tja, misschien niet het mooiste ooit maar een gegeven paard etc..
  maandag 20 september 2010 @ 16:50:16 #36
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_86641354
quote:
Op maandag 20 september 2010 16:16 schreef GSbrder het volgende:
Juist.
in de meeste gevallen niet kunnen lenen. Ik draag mijn hypotheek zelf, maar de bank gaf al aan dat bij een hypotheek aanvraag mijn vriendin niet werd meegenomen omdat ze een uitkering met herkeuringsmogelijkheid had.
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  maandag 20 september 2010 @ 16:58:31 #37
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_86641788
quote:
Op maandag 20 september 2010 16:50 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

in de meeste gevallen niet kunnen lenen. Ik draag mijn hypotheek zelf, maar de bank gaf al aan dat bij een hypotheek aanvraag mijn vriendin niet werd meegenomen omdat ze een uitkering met herkeuringsmogelijkheid had.
Of je moest een iets van het uwv kunnen overleggen waarin staat dat dit blijvend is. Nou is dat voor mijn uitkering geen probleem.... maar voor sommige uitkeringen dus wel.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  maandag 20 september 2010 @ 16:59:31 #38
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_86641837
Maar een verstandig mens koopt niet op 2 hypotheken een huis... waar dat toe leidt is de afgelopen jaren pijnlijk duidelijk geworden :+
[..]
pi_86643294
quote:
Op maandag 20 september 2010 16:50 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Zat verstrekkers die op basis van een tijdelijk inkomen/uitkering een hypotheek verstrekken, hoor. :)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_86643567
quote:
Op maandag 20 september 2010 16:13 schreef heaven7 het volgende:
De rest van hun leven?
Is dat zo'n wereldramp? Ik ga misschien ook wel de rest van m'n leven huren en ik ben gezond en werk gewoon. Op 1 lerarensalaris kun je wel kopen, maar in mijn dure stad zou dat neerkomen op een flatje in een wijk waar ik niet wil zitten. Kan heel goed zijn dat ik het bij huren hou, nu zit ik tenminste op 'n leuke plek. Ik ervaar dat niet als iets vreselijks hoor, kopen is niet het walhalla en zeker in deze onzekere tijden niet.
pi_86644092
quote:
Op maandag 20 september 2010 17:43 schreef ShadyLane het volgende:
en zeker in deze onzekere tijden niet.
En wat heeft dat precies met het kopen van een huis te maken? :)
pi_86644404
Dat je je hypotheek iets gemakkelijker kunt betalen als je niet je baan verliest.
pi_86644470
quote:
Op maandag 20 september 2010 18:09 schreef ShadyLane het volgende:
Dat je je hypotheek iets gemakkelijker kunt betalen als je niet je baan verliest.
En je huur hoef je niet te betalen :?
pi_86644649
quote:
Op maandag 20 september 2010 16:16 schreef GSbrder het volgende:
Juist.
Dit vraag ik me dus ook af.
Ik denk 'niet genoeg'. :)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_86644725
quote:
Op maandag 20 september 2010 18:11 schreef Five_Horizons het volgende:
En je huur hoef je niet te betalen :?
Valt iets makkelijker op te zeggen, zonder restschuld.
pi_86644779
quote:
Op maandag 20 september 2010 18:19 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Valt iets makkelijker op te zeggen, zonder restschuld.
NHG? Maar dan nog: wonen moet je toch.
pi_86644942
Tuurlijk, maar doe mij dan maar een tijdje een goedkoper kamertje ipv die restschuld, als ik dan toch een sterk verlaagd inkomen heb.

Ik weet dat jij het kopen graag promoot, moet je vooral doen, ik stip alleen even aan dat ik niet vind dat de wereld vergaat als iemand geen hypotheek kan krijgen door een uitkering.
pi_86645058
quote:
Op maandag 20 september 2010 18:25 schreef ShadyLane het volgende:
.

Ik weet dat jij het kopen graag promoot,
Ik weet niet waar dat vandaan komt, maar dat is in elk geval niet zo. :)
  maandag 20 september 2010 @ 21:23:27 #49
165633 eriksd
The grand facade...
pi_86653290
Ga je dan ook de HRA toepassen?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  maandag 20 september 2010 @ 21:25:57 #50
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_86653419
quote:
Op maandag 20 september 2010 16:13 schreef heaven7 het volgende:
De rest van hun leven?
ja, who fucking cares zeg? Niet alles is voor iedereen weggelegd.
Ik huur ook, en ik huur hartstikke scheef, dus ik kan hier niet weg want als ik koop moet ik veel kleiner gaan wonen ;).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_86657734
Volgens mij wonen er heel wat huurders scheef en is dat een van de problemen van de woningmarkt. Maar goed, daar schiet ts niets mee op :)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_86658167
quote:
Op zondag 19 september 2010 20:59 schreef Sandrasan het volgende:

[..]

Onze gemeente geeft geen startersleningen.
is een starterslening afhankelijk van de gemeente waar je nu woont, of waar je naartoe wilt eik?
pi_86664055
Jullie kunnen ook de woonwens tijdelijk wat naar beneden bijstellen, en niet zo krampachtig proberen iets te willen kopen. Een huis kopen op het randje van wat mogelijk is, en dan alleen maar stress en bidden dat er niks kapotgaat is ook niet veel waard. Zie huren in dit geval als een stukje bescherming tegen onvoorziene kosten, als dan de CV klapt komen ze die gewoon vervangen, en hoef je geen 2000 euro ineens op te hoesten. :Y
  dinsdag 21 september 2010 @ 09:15:23 #54
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_86664693
quote:
Op maandag 20 september 2010 22:46 schreef capricia het volgende:
Volgens mij wonen er heel wat huurders scheef en is dat een van de problemen van de woningmarkt. Maar goed, daar schiet ts niets mee op :)
dat is slechts 4%

Overigens is dat compleet legaal omdat het een kwestie van dat men meer is gaan verdienen ten opzichte van de stijging van de huur. Kan de huurder ook niets aan doen.
[..]
pi_86667905
quote:
Op maandag 20 september 2010 10:05 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Nee, de AOW zit je nu ook voor de rest van je leven in. Of je moet jonger worden, maar ik zie het niet gebeuren.
:D
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_86667976
quote:
Op maandag 20 september 2010 16:59 schreef MikeyMo het volgende:
Maar een verstandig mens koopt niet op 2 hypotheken een huis... waar dat toe leidt is de afgelopen jaren pijnlijk duidelijk geworden :+
Het is amper mogelijk om een redelijk huis te kunnen kopen op één salaris (ik neem aan dat je dat bedoelt). Daar is eigenlijk vrij weinig aan veranderd.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_86669578
Sowieso is huren altijd beter tenzij je helemaal vrij wilt wonen.
  dinsdag 21 september 2010 @ 12:10:52 #58
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_86669613
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 12:09 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Altijd beter? Ik zou niet in dergelijke absolute termen spreken.
pi_86669619
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 12:09 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
:?
leg die eens uit..
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 21 september 2010 @ 12:18:47 #60
8369 speknek
Another day another slay
pi_86669825
Banken zijn dom, zeker de mensen die over hypotheken gaan ('we zijn allebei aio', 'oh eh.. heeft tenminste een van jullie wel een afgeronde mbo?'). Treurig maar waar. Hoe je in deze tijd nog steeds kunt hameren op een vast contract voor onbepaalde tijd is beyond me. Met een werkgeversverklaring waar precies niets instond, want bij een universiteit kunnen ze geen baangarantie leveren, omdat je afhankelijk bent van projecten binnenhalen, was het ineens wel goed.
Een WIA is een zekerdere inkomstenbron dan vrijwel elke baan in een kredietscrisis, maar zo zijn nou eenmaal de regeltjes, en tot in de afgrond krampachtig vastklampen aan foute regeltjes is heilig in het bankwezen, zoals we wel gezien hebben.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 21 september 2010 @ 12:20:32 #61
8369 speknek
Another day another slay
pi_86669875
quote:
Op maandag 20 september 2010 22:46 schreef capricia het volgende:
Het feit dat iemand anders beslist dat je duurder moet huren is volgens mij anders ook niet echt goed.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 21 september 2010 @ 12:21:19 #62
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_86669897
Kom, als je een WIA-uitkering kwijtraken vergelijkt met een baan kwijtraken, spreek je toch wel van twee heel verschillende uitgangspunten voor het (weer) vinden van betaald werk. Zo onredelijk is het niet dat een bank de risico's bij een WIA-uitkering zo anders inschat.
pi_86669952
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 12:20 schreef speknek het volgende:

[..]

Het feit dat iemand anders beslist dat je duurder moet huren is volgens mij anders ook niet echt goed.
Van mij hoeft niemand duurder te wonen. Wat ik wel scheef vind, is dat er vervolgens maatschappelijk geld in gestoken wordt.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 21 september 2010 @ 12:24:36 #64
8369 speknek
Another day another slay
pi_86669983
Nouja, technisch gezien is het kwijtraken van een WIA niet veel anders dan het kwijtraken van een baan, want je wordt geacht weer te kunnen werken. Je kunt beargumenteren dat iemand die de WIA kwijtraakt er slechter voorstaat omdat deze altijd nog wel arbeidsongeschikt is, maar als dat zo is zouden ze waarschijnlijk ook de WIA niet kwijtraken. Ander argument is dat ze minder werkervaring hebben. Maar goed, dat geldt ook voor starters.

edit: oh ja je krijgt geen bijstand, de hypotheekverstrekker zou inderdaad daarvoor kunnen eisen dat je je verzekert.
  dinsdag 21 september 2010 @ 12:26:06 #65
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_86670022
Is het niet gewoon zo dat WIA-ers procentueel gezien meer kans hebben op overlijden voordat de hypotheek is afgelost, dat ze daarom moeilijk doen?
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  dinsdag 21 september 2010 @ 12:26:26 #66
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_86670035
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 12:24 schreef speknek het volgende:
Nouja, technisch gezien is het kwijtraken van een WIA niet veel anders dan het kwijtraken van een baan, want je wordt geacht weer te kunnen werken. Je kunt beargumenteren dat iemand die de WIA kwijtraakt er slechter voorstaat omdat deze altijd nog wel arbeidsongeschikt is, maar als dat zo is zouden ze waarschijnlijk ook de WIA niet kwijtraken. Ander argument is dat ze minder werkervaring hebben. Maar goed, dat geldt ook voor starters.
Starters hebben geen gat in hun cv. Fris van een opleiding komen is nog weer wat anders dan een paar jaar arbeidsongeschikt zijn geweest.
  dinsdag 21 september 2010 @ 12:27:14 #67
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_86670060
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 12:26 schreef Maanvis het volgende:
Is het niet gewoon zo dat WIA-ers procentueel gezien meer kans hebben op overlijden voordat de hypotheek is afgelost, dat ze daarom moeilijk doen?
Nou ja, dan kan een bank een ORV eisen. Lijkt me niet zo'n probleem.
  dinsdag 21 september 2010 @ 12:28:47 #68
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_86670103
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 12:27 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Nou ja, dan kan een bank een ORV eisen. Lijkt me niet zo'n probleem.
Zo'n ORV wordt onbetaalbaar.
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 21 september 2010 @ 12:29:17 #69
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_86670120
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 12:28 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Dat ligt natuurlijk aan de ziekte.
pi_86670542
Ziekte? Dood is dood hoor.
niet geschoten is ook niet verkeerd.
  dinsdag 21 september 2010 @ 12:43:27 #71
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_86670580
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 12:42 schreef NightFlight het volgende:
Ziekte? Dood is dood hoor.
D'r is nog niemand dood als de premie voor de ORV wordt bepaald.
  dinsdag 21 september 2010 @ 19:01:37 #72
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_86683776
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 12:28 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Dat valt alleszins mee, als er al een correctie op medische gronden komt, wat zeker niet altijd het geval is.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_86779036
Wow wat een berichten!
Het meest opvallende vond ik dit:
quote:
Op maandag 20 september 2010 17:36 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]

Zat verstrekkers die op basis van een tijdelijk inkomen/uitkering een hypotheek verstrekken, hoor. :)
Wil je hier wat meer over vertellen Five_Horizons?

@GirlGoneBad: Florius ga ik bekijken, had ik volgens mij nog niet gedaan.

@TronCarter: Bedoel je met tussenpersoon een hypotheekadviseur? Die hebben we namelijk al een paar keer over de vloer gehad. Wel al een tijdje terug maar niet één kon mijn WIA meerekenen. Sommigen zeiden van wel, wij helemaal blij... en dan belden ze later dat er een vergissing was gemaakt... het kon toch niet.

@fruityloop: Er is absoluut niks mis met huren. We zitten nu in een huurwoning, een flat. Het punt is dat we te klein zitten en ik dolgraag wat "buitenruimte" wil zoals ze dat zo mooi zeggen, een tuin dus. Ik heb mijn jeugd in Frankrijk doorgebracht waar we woonden op een stuk land van 25 hectare, stel je voor: bossen en heuvellandschap... dat mis ik heel erg, zeker hier in dit flatje.
Oplossing zou kunnen zijn om een woning met tuin te huren zou je zeggen. Maar we wonen randje randstad en het lijkt wel of hier niemand meer verhuisd, zo weinig huizen komen vrij. De wachttijd is dan ook enorm opgelopen de laatste jaren. Toen wij hier kwamen wonen 8 jaar geleden zeiden ze dat het waarschijnlijk nog zo'n 7-8 jaar zou duren voor we in aanmerking zouden komen voor een eengezinswoning... Nu schatten ze de wachttijd in op 11 jaar... En ik denk dat het de komende jaren alleen maar erger wordt.

@capricia: Gebaseerd op mijn man's inkomen kunnen we een hypotheek krijgen van hooguit 100K of misschien 110K. Voor die prijs koop je hier echt geen eengezinswoning.

Alles zo op een rijtje gezet is misschien een oplossing om te verhuizen naar een plek waar de huizen wat minder duur zijn, en er meer natuur is, richting oosten of noord-oosten van het land, of misschien Limburg? Maar daar kleven ook heel wat problemen aan. Ten eerste, mijn man heeft hier zijn werk, we hebben hier vrienden en familie. We zijn beiden in ons leven al heel wat keren verhuisd en ik zie het eigenlijk niet zitten om weer helemaal aan een nieuwe streek te wennen, nieuwe vrienden te maken, familie nóg verder weg te hebben... Bovendien zit ons zoontje hier op school, heeft het er erg naar zijn zin...
  vrijdag 24 september 2010 @ 09:28:06 #74
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_86779079
Sandrasan, ook in limburg heb je geen huizen in jouw categorie voor 100K of 110K.
Misschien in duitsland, maar ik ben niet zo bekend met de prijzen daar.
Een gedicht over Maanvis
pi_86779151
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 09:26 schreef Sandrasan het volgende:
Toen wij hier kwamen wonen 8 jaar geleden zeiden ze dat het waarschijnlijk nog zo'n 7-8 jaar zou duren voor we in aanmerking zouden komen voor een eengezinswoning... Nu schatten ze de wachttijd in op 11 jaar... En ik denk dat het de komende jaren alleen maar erger wordt.
Ach nog maar 3 tot 4 jaar dus wachten om door te kunnen stromen naar een huurwoning met tuin. ;)
pi_86779360
Ik vrees dat de wachttijden over 3-4 jaar nog verder opgelopen zijn en het dan 15 a 16 jaar is ofzo :{
pi_86779419
Ik zie hier toch een flink gat tussen de wensen en het beschikbare budget. ;) Eén van beide zal dus aangepast moeten worden, maar dat kunnen alleen jullie zelf doen. Ik kan je wel zeggen dat een vrijstaand huisje hier in het oosten in een middelgrote stad ook 215k doet, dus verwacht niet te veel van verhuizen.

Daarvoor hebben we samen gewoont in een 2 kamer appartement om te sparen, pal voor het parkeerterrein van een winkelcentrum. Soms is het ook een kwestie van stug doorgaan, en Funda & co gewoon links laten liggen.
pi_86780351
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 09:42 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ik kan je wel zeggen dat een vrijstaand huisje hier in het oosten in een middelgrote stad ook 215k doet, dus verwacht niet te veel van verhuizen.
[..]
Een vrijstaand huisje zou echt heerlijk zijn, maar in een (middel)grote stad hoeft echt niet.
Waar kan je wel iets vinden voor 110K?
Enne... naar Duitsland verhuizen gaat me echt te ver hoor.

Ergens anders iets huren zal denk ik ook niet zo gauw gaan? Want onze inschrijftijd geldt alleen voor de randstad.
pi_86781012
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 10:17 schreef Sandrasan het volgende:

Ergens anders iets huren zal denk ik ook niet zo gauw gaan? Want onze inschrijftijd geldt alleen voor de randstad.
De wachttijden in de buurt van kerkrade en delfzijl zijn niet zo lang.
pi_86785216
quote:

[..]

Een vrijstaand huisje zou echt heerlijk zijn, maar in een (middel)grote stad hoeft echt niet.

Misschien een klein boerderijtje in noord-Groningen wat je helemaal op moet knappen, maar zelfs in de kop van Friesland, waar ik familie en vrienden heb, red je het daar niet. En je wilt toch ook wel wat basisvoorzieningen in de buurt neem ik aan?
  vrijdag 24 september 2010 @ 12:55:08 #81
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86785694
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 12:24 schreef speknek het volgende:

edit: oh ja je krijgt geen bijstand, de hypotheekverstrekker zou inderdaad daarvoor kunnen eisen dat je je verzekert.
Alleen het simpele feit dat iemand niet meer voldoet aan de (steeds veranderende) regels die het UWV hanteert voor een keuring wil niet zeggen dat iemand die ipv 100% nog maar 50% afgekeurd is ook werkelijk weer aan het werk kan, het wil waarschijnlijk voornamelijk zeggen dat hij zelf zijn tanden kan poetsen en z'n billen kan afvegen als hij gepoept heeft.

Daarbij is de kans dat iemand na een herkeuring met een (gedeeltelijke) goedkeuring van het UWV weer aan de slag kan beduidend kleiner dan iemand die "alleen maar" de pech heeft dat hij zijn baan is kwijt geraakt, al dan niet door de economische crisis.

Werkgevers zitten simpelweg niet te wachten op werknemers met een "vlekje", ook niet met al die "mooie regelingen" die het UWV biedt bij het in dienst nemen van een arbeidsgehandicapte.
Al was het alleen al omdat de uitvoering van die regelingen vaak met zoveel fouten gepaard gaat dat het meer tijd, geld en energie kost om je er als werkgever op te beroepen dan om het zelf te ondervangen.

Iemand met een WIA-uitkering is dus zeker wel een risico voor een hypotheekverstrekker, en met een rechts kabinet in de maak helemaal.... juist omdat het iemand is met een partner, als alleenstaande was er waarchijnlijk zelf minder risico, want als alleenstaande is er altijd recht op een vervangende uitkering (bijstand).
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 24 september 2010 @ 12:58:36 #82
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_86785794
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 12:55 schreef Leandra het volgende:

Daarbij is de kans dat iemand na een herkeuring met een (gedeeltelijke) goedkeuring van het UWV weer aan de slag kan beduidend kleiner dan iemand die "alleen maar" de pech heeft dat hij zijn baan is kwijt geraakt, al dan niet door de economische crisis.

Werkgevers zitten simpelweg niet te wachten op werknemers met een "vlekje", ook niet met al die "mooie regelingen" die het UWV biedt bij het in dienst nemen van een arbeidsgehandicapte.
Al was het alleen al omdat de uitvoering van die regelingen vaak met zoveel fouten gepaard gaat dat het meer tijd, geld en energie kost om je er als werkgever op te beroepen dan om het zelf te ondervangen.
Hier zijn gespecialiseerde bedrijven voor, die zelfs zitten te azen op medewerkers met een beperking. Als gezond mens kom je daar juist niet binnen.
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 24 september 2010 @ 13:00:39 #83
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86785878
quote:
[..]

Niet in NL tenzij je naar noord-oost Groningen wilt verhuizen of in een stacaravan wilt gaan wonen...
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 24 september 2010 @ 13:01:28 #84
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86785902
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 12:58 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Hier zijn gespecialiseerde bedrijven voor, die zelfs zitten te azen op medewerkers met een beperking. Als gezond mens kom je daar juist niet binnen.
Ja, die zijn wel heel dun gezaaid....
En vreemd genoeg zijn er maar weinig reïntegratiebureaus die er contact mee lijken te hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 24 september 2010 @ 13:03:57 #85
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_86785980
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 13:01 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, die zijn wel heel dun gezaaid....
En vreemd genoeg zijn er maar weinig reïntegratiebureaus die er contact mee lijken te hebben.
TS heeft als voordeel dat ze hierin zelf ook initiatief kan nemen, aangezien ze op internet kan. In de randstad zijn er genoeg.
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 24 september 2010 @ 13:21:06 #86
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86786561
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 13:03 schreef Maanvis het volgende:
[..]
TS heeft als voordeel dat ze hierin zelf ook initiatief kan nemen, aangezien ze op internet kan. In de randstad zijn er genoeg.
Mocht ze idd weer (deels) arbeidsgeschikt verklaard worden wel... vooralsnog lijkt het me iig nog geen optie, anders zou de volledige afkeuring discutabel kunnen zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 24 september 2010 @ 13:23:58 #87
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_86786639
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 13:21 schreef Leandra het volgende:

[..]

Mocht ze idd weer (deels) arbeidsgeschikt verklaard worden wel... vooralsnog lijkt het me iig nog geen optie, anders zou de volledige afkeuring discutabel kunnen zijn.
Nou, zoals jij zegt, als TS haar billen kan afvegen en tanden kan poetsen dan kan ze ook werken ;). Dus in dat geval kan ze misschien beter contact opnemen met zo'n bedrijf :).

bah, bij iedere WIA-er denken dat diegene zijn billen niet kan vegen
Een gedicht over Maanvis
pi_86787153
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 13:23 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Nou, zoals jij zegt, als TS haar billen kan afvegen en tanden kan poetsen dan kan ze ook werken ;). Dus in dat geval kan ze misschien beter contact opnemen met zo'n bedrijf :).

Toch zie ik dat altijd voor me hoor, een arbeidsongeschikt iemand kan in mijn gedachten niets echt zelfstandig.

De praktijk is echter anders geloof ik. Geen idee wat de criteria zijn voor een WIA uitkering, maar als je geen enkel werk meer kan doen moet je toch wel praktisch volledig lichamelijk of geestelijk gehandicapt zijn lijkt mij zo.
Only when the power of love is greater than the love for power, there will be peace
  vrijdag 24 september 2010 @ 13:49:04 #89
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_86787677
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 13:37 schreef SebasM het volgende:

[..]

Toch zie ik dat altijd voor me hoor, een arbeidsongeschikt iemand kan in mijn gedachten niets echt zelfstandig.

De praktijk is echter anders geloof ik. Geen idee wat de criteria zijn voor een WIA uitkering, maar als je geen enkel werk meer kan doen moet je toch wel praktisch volledig lichamelijk of geestelijk gehandicapt zijn lijkt mij zo.
Marktincompatibiliteit is hierin wel een sleutelwoord, ivm het verhaal dat Leandra net vertelde.
Ik vind persoonlijk dat er een onderscheid tussen markcompatibiliteit en echte beperking gesteld zou moeten worden. Iemand die lichamelijk 50% is maar 90% marktincompatibel moet gematched worden aan een ander integratietraject dan nu het geval is, want nu wordt in deze situatie voor 100% afkeur gekozen.
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 24 september 2010 @ 14:17:18 #90
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86788795
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 13:23 schreef Maanvis het volgende:
[..]

Nou, het was meer een reactie op de criteria die nu gelden, en ik geloof best dat er mensen zijn die zowel hun tanden kunnen poetsen als hun eigen billen afvegen, maar die niet meer in staat zijn te werken....
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 24 september 2010 @ 14:24:04 #91
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_86789049
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 14:17 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nou, het was meer een reactie op de criteria die nu gelden, en ik geloof best dat er mensen zijn die zowel hun tanden kunnen poetsen als hun eigen billen afvegen, maar die niet meer in staat zijn te werken....
Heb je het dan over marktincompatible mensen of over mensen die echt fysiek danwel mentaal niet in staat zijn tot werken?
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 24 september 2010 @ 14:26:04 #92
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86789123
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 14:24 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Heb je het dan over marktincompatible mensen of over mensen die echt fysiek danwel mentaal niet in staat zijn tot werken?
Het hele systeem draait om verdiencapaciteit, dus altijd om marktcomptible.

Pietje met een mavodiploma kan misschien wel in staat zijn om met 10 uur per week werken als advocaat ruimschoots boven het minimum te verdienen, maar feit is dat Pietje met zijn mavodiploma niet als advocaat aan het werk kan wegens een gebrek aan opleiding, hoewel hij daar geestelijk wellicht wel de capaciteiten voor heeft.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 24 september 2010 @ 14:34:53 #93
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_86789464
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 14:26 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het hele systeem draait om verdiencapaciteit, dus altijd om marktcomptible.

Pietje met een mavodiploma kan misschien wel in staat zijn om met 10 uur per week werken als advocaat ruimschoots boven het minimum te verdienen, maar feit is dat Pietje met zijn mavodiploma niet als advocaat aan het werk kan wegens een gebrek aan opleiding, hoewel hij daar geestelijk wellicht wel de capaciteiten voor heeft.
ik vind dat daar wel onderscheid in gemaakt moet worden. Zodat marktincompatible mensen scholing krijgen en fysiek/mentaal afgekeurde mensen een uitkering.
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 24 september 2010 @ 15:16:31 #94
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86791235
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 14:34 schreef Maanvis het volgende:
[..]
ik vind dat daar wel onderscheid in gemaakt moet worden. Zodat marktincompatible mensen scholing krijgen en fysiek/mentaal afgekeurde mensen een uitkering.
Ja, daar beginnen ze dus niet aan, want ongeacht of Pietje met zijn mavodiploma een IQ van 140 is en buiten zijn fysieke beperkingen om dus ook geestelijke klachten kan krijgen als hij werk doet waar hij echt te intelligent voor is, dan heeft Pietje pech, en zit hij dus waarschijnlijk hele dagen op FOK! nutteloze posts in discussietopics te doen waardoor het toch nog lijkt alsof er tenminste één plek is waar Pietje wel gewaardeerd wordt.

En jezelf opwerken gaat het nou eenmaal niet meer worden met zo'n 10 uur per week kunnen werken.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 24 september 2010 @ 15:25:09 #95
8369 speknek
Another day another slay
pi_86791605
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 12:55 schreef Leandra het volgende:
Ja hier heb je waarschijnlijk ook wel gelijk in.

Ik denk sowieso dat het niet alleen de WIA is die een probleem is bij TS, want voor 110k (en, mocht ze wel een hypotheek krijgen 160k) vind je alsnog geen enkel huis in de buurt van de randstad met een tuin.
  vrijdag 24 september 2010 @ 15:30:05 #96
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86791799
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 15:25 schreef speknek het volgende:
[..]
Ja hier heb je waarschijnlijk ook wel gelijk in.

Ik denk sowieso dat het niet alleen de WIA is die een probleem is bij TS, want voor 110k (en, mocht ze wel een hypotheek krijgen 160k) vind je alsnog geen enkel huis in de buurt van de randstad met een tuin.
Ook buiten de Randstad moet je al flink afstand nemen.... op de Veluwe kun je het ook schudden voor dat bedrag, sterker nog; sommige delen van de Randstad zijn goedkoper dan sommige delen Veluwe.

Lelystad is wellicht een optie, maar zelfs op zo'n plek waar je niet dood gevonden wilt worden, wordt het in die categorie nog lastig.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_86792162
De woningbouwvereniging waarbij we nu huren is bezig allerlei huizen in de verkoop te doen volgens het Koopgarant systeem. Dan koop je een voomalig huurhuis met korting, en zonder kosten koper. Dat scheelt nogal. Laatst was er weer een: 147K, tuin, leuke/goede buurt. Nadeel is dan wel dat het ervoor een huurhuis was maar daar zou ik nu echt niet moeilijk over doen.
Dit huis hadden we makkelijk kunnen krijgen als mijn inkomen ook meetelde in de hypotheek berekening.

[ Bericht 13% gewijzigd door Sandrasan op 24-09-2010 15:40:49 (aanvulling) ]
pi_86792400
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 15:39 schreef Sandrasan het volgende:
De woningbouwvereniging waarbij we nu huren is bezig allerlei huizen in de verkoop te doen volgens het Koopgarant systeem. Dan koop je een voomalig huurhuis met korting, en zonder kosten koper. Dat scheelt nogal. Laatst was er weer een: 147K, tuin, leuke/goede buurt. Nadeel is dan wel dat het ervoor een huurhuis was maar daar zou ik nu echt niet moeilijk over doen.
Dit huis hadden we makkelijk kunnen krijgen als mijn inkomen ook meetelde in de hypotheek berekening.
Dat is dan een aanbieding voor de huidige bewoners neem ik aan? Met naar ik vermoed een paar clausules over het wel/niet mogen doorverkopen etc etc. Maar daar kan je mazzel mee hebben inderdaad.
  vrijdag 24 september 2010 @ 15:52:09 #99
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_86792678
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 15:16 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, daar beginnen ze dus niet aan, want ongeacht of Pietje met zijn mavodiploma een IQ van 140 is en buiten zijn fysieke beperkingen om dus ook geestelijke klachten kan krijgen als hij werk doet waar hij echt te intelligent voor is, dan heeft Pietje pech, en zit hij dus waarschijnlijk hele dagen op FOK! nutteloze posts in discussietopics te doen waardoor het toch nog lijkt alsof er tenminste één plek is waar Pietje wel gewaardeerd wordt.
In dit geval heeft pietje dus geen recht op een uitkering. Mentale zwakte is mijns insziens geen reden tot een uitkering. Pietje is mentaal zwak, niet psychisch ziek of fysiek ziek. De laatste 2 groeperingen hebben wel recht op een uitkering naar mijn mening, de 1e groep niet.

quote:
En jezelf opwerken gaat het nou eenmaal niet meer worden met zo'n 10 uur per week kunnen werken.
10 uur is beter dan 0 uur :).
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 24 september 2010 @ 15:52:48 #100
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86792708
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 15:39 schreef Sandrasan het volgende:
Ik weet niet hoe oud jullie zijn, maar als je voor 147K twee inkomens nodig hebt dan gok ik dat je partner nog niet heel erg oud is.... waarbij datzelfde dan dus waarschijnlijk voor jou geldt.

Het risico dat jij nog weer (deels) goedgekeurd wordt en dan moeite zult hebben een baan te krijgen is waarschijnlijk wat groter dan bij iemand van 50 die in de WIA zit, en ik denk dat ze daarom dat risico niet willen nemen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 24 september 2010 @ 15:56:55 #101
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86792857
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 15:52 schreef Maanvis het volgende:
[..]
In dit geval heeft pietje dus geen recht op een uitkering. Mentale zwakte is mijns insziens geen reden tot een uitkering. Pietje is mentaal zwak, niet psychisch ziek of fysiek ziek. De laatste 2 groeperingen hebben wel recht op een uitkering naar mijn mening, de 1e groep niet.
[..]
10 uur is beter dan 0 uur :).
Ik heb het over fysiek ziek maar niet zo ziek dat hij zijn reet niet meer kan afvegen, maar het zal weinig zinvol zijn om Pietje op een sociale werkplaats aan de gang te zetten, al was het alleen maar omdat de begeleider op de sociale werkplaats binnen de kortste keren door Pietje onder tafel zal worden geveegd.

Als Pietje (fysiek) in staat is 10 uur arbeid te verrichten wil dat niet zeggen dat hij dat ook automatisch in iedere functie op iedere locatie kan doen, daarbij zal het vrij zinloos zijn als die 10 uur verdeeld moet worden over 5 dagen, tenzij het idd een baan is die je voor bijvoorbeeld 2 uur kunt doen, en die voor een werkgever dan ook nog interessant is.
En dan praat je meestal niet over laag- of ongeschoold werk ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 24 september 2010 @ 15:59:57 #102
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_86792961
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 15:56 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik heb het over fysiek ziek maar niet zo ziek dat hij zijn reet niet meer kan afvegen, maar het zal weinig zinvol zijn om Pietje op een sociale werkplaats aan de gang te zetten, al was het alleen maar omdat de begeleider op de sociale werkplaats binnen de kortste keren door Pietje onder tafel zal worden geveegd.
Geloof mij, Pietje zal daar binnen de kortste keren zelf de begeleider worden en een glansrijke toekomst in de sociale werkplaats tegemoet gaan. Dit heb ik meegemaakt bij zo'n bedrijf dat voor het bedrijf waar ik toen werkte inpakwerk deed.

quote:
Als Pietje (fysiek) in staat is 10 uur arbeid te verrichten wil dat niet zeggen dat hij dat ook automatisch in iedere functie op iedere locatie kan doen, daarbij zal het vrij zinloos zijn als die 10 uur verdeeld moet worden over 5 dagen, tenzij het idd een baan is die je voor bijvoorbeeld 2 uur kunt doen, en die voor een werkgever dan ook nog interessant is.
En dan praat je meestal niet over laag- of ongeschoold werk ;)
Dat zeg jij :D.
Preizetten is bijv. 2 uur in een ochtend. Inpakwerk vaak ook :). En schoonmaakwerk is precies hetzelfde. 'sochtends ff 2 uur bij een bedrijf schoonmaken.
Genoeg mogelijkheden dus, je moet ze alleen ff zien :).
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 24 september 2010 @ 16:06:32 #103
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86793193
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 15:59 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Geloof mij, Pietje zal daar binnen de kortste keren zelf de begeleider worden en een glansrijke toekomst in de sociale werkplaats tegemoet gaan. Dit heb ik meegemaakt bij zo'n bedrijf dat voor het bedrijf waar ik toen werkte inpakwerk deed.
Niet als Pietje fysieke beperkingen heeft waardoor hij maar 10 uur per week kan werken.... als Pietje wel full-time (of fatsoenlijk part-time) kon werken dan had hij dat probleem niet.
quote:
[..]
Dat zeg jij :D.
Preizetten is bijv. 2 uur in een ochtend. Inpakwerk vaak ook :). En schoonmaakwerk is precies hetzelfde. 'sochtends ff 2 uur bij een bedrijf schoonmaken.
Genoeg mogelijkheden dus, je moet ze alleen ff zien :).
Ja, daar noem je nogal wat zaken waarbij je fysiek ook gewoon gezond moet zijn....
Schoonmaken gaat m niet worden als je voor je eigen huis al een PGB hebt zodat je een schoonmaakster kunt inhuren hè....

Want laten we Pietje nou niet allerlei fysieke vaardigheden toedichten die hij sowieso al niet meer had, ik had het over een Pietje met fysieke beperkingen die met bij voorbeeld 10 uur zeer goed betaald werk (en meestal fysiek niet erg inspannend) nog wel boven het sociaal minimum zou kunnen verdienen, maar daar niet toe in staat was wegens een gebrek aan opleiding.
Terwijl hij als advocaat of fiscalist bijvoorbeeld wel zou kunnen rondkomen van die 10 uur per week, simpelweg omdat het beduidend beter betaald wordt.

Om dan aan te komen met allerlei functies die op fysieke gronden al geen optie meer waren is wel heel erg afwijkend van het scholingstraject en de noodzaak daarvan in sommige gevallen, waar we het eerder over hadden.
Wullie bin KOEL © Soneal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')