Bronquote:Hét kernprobleem waar de linkse partijen niet uitkomen is dat ze een hekel aan het volk hebben gekregen.
Ik zat in de trein met het Wildersboek De tovenaarsleerling van Meindert Fennema. Goed boek. Een vooraanstaande PvdA’er schoof aan. Ik liet hem het boek zien. Hij keek misprijzend. Een omhooggevallen fractiemedewerker, was het oordeel, of woorden van die strekking. Maar dat is Wilders nu juist niet!, zei ik. Hij was hoog bij de VVD, bijna tweede man in de fractie. Hij wist alles van het sociale stelsel, en van het Midden-Oosten. Lees dat boek dan!
Het mocht niet baten. Wilders werd bij wijze van spreken afgeserveerd als een havo-klantje. Ayaan Hirsi Ali had in haar tijd, ondanks haar even radicale ideeën, altijd wel een zekere grachtengordel–appeal. Wilders niet. Ayaan is niet alleen beeldschoon, maar ook een deftige dame. Zij mocht nog wel eens een sjieke lezing houden. Wilders niet. Hij was een havo-klantje. Hij moet dat neerbuigende oordeel gevoeld hebben.
Goede smaak
Wat tegenwoordig van links resteert, is vooral de goede smaak, beweerde Hendrik Jan Schoo altijd. Ook ik vind dat kapsel raar en de pakken van Wilders slecht. En goede manieren in de Tweede Kamer worden op prijs gesteld. Maar precies die opmerking over een omhooggevallen fractiemedewerker – vroeger was daar een woord voor: standsbesef.
Waarom heeft iedereen een hekel aan ons? Vragen ze zich bij de PvdA tegenwoordig wanhopig af. Dit is het antwoord. Standsbesef. De revolutie van de jaren zestig keerde zich tegen de standenmaatschappij. ‘Power to the people.’ Sinds Nieuw Links stond de opstand onder aanvoering van de PvdA. Tegen de regenten en tegen de vermolmde instituties.
Nu zijn de rollen omgekeerd. De sans-culotten zijn rechts geworden. En de verdedigers van de status quo links. Het volk moet zich er toch maar niet te veel mee bemoeien, vanwege slechte smaak en opvoeding. Zie de discussie die deze week door Anil Ramdas werd gestart op de site van het Vlaamse debatcentrum De Buren over ‘het culturele drama’. Daarin schrijft Ramdas: ‘Wat kun je anders zeggen van de meeste Telegraaf-lezers, SBS-6- en RTL-kijkers en PVV-stemmers dan dat ze boers, onbehouwen, ruw, plat, vulgair, ordinair en ongemanierd zijn?’
Hekel
Dat is hét kernprobleem waar de linkse partijen niet uitkomen, aangezien ze zichzelf nog altijd beschouwen als dragers van de emancipatiegedachte.
Maar toen kwam Pim Fortuyn en was het in één klap afgelopen met de liefde voor het volkZe hebben een hekel aan het volk gekregen.
Een fraai voorbeeld staat ook in het laatste nummer van het politieke blad S & D, een themanummer over democratisering. Dick Pels beschrijft in het meest prikkelende stuk hoe men bij GroenLinks is omgesprongen met de ‘populistische uitdaging’. Namelijk niet.
In het laatste verkiezingsprogramma heeft GroenLinks het referendum geschrapt. Toch maar liever geen directe invloed van het volk. De geschiedenis die daaraan voorafging, begint met de oprichting in 1990.
De meest tamme van de vier fusiepartijen was toen de evangelische EVP, en die pleitte voor buitenparlementaire acties en directe democratie. De radicalere PSP en CPN hadden het over de schijndemocratie waarin wij verkeerden, die niet meer was dan een karikatuur van de ware volksmacht. Van het koningshuis moest men uiteraard niks hebben.
Liefde
Tot 2002 was radicale democratisering altijd een hoofdbestanddeel van het GroenLinkse ideeëngoed. Maar toen kwam Pim Fortuyn en was het in één klap afgelopen met de liefde voor het volk. Sinds dat jaar komt de term ‘radicale democratisering’ niet meer in GroenLinkse programmateksten voor. En sinds Nederland in 2005 ‘nee’ zei tegen Europa, daalde het enthousiasme bij GroenLinks voor directe democratie tot het nulpunt. Pels spreekt van ‘verbraving’ en ‘een steeds sterkere vereenzelviging met het parlementaire bestel en de democratische rechtsstaat'. Zo komen we bij de formatie, die deze dagen ook een spectaculaire Umwertung aller Werte te zien geeft.
De drie rechtse partijleiders Rutte, Verhagen en Wilders bekommeren zich niet om de regels, was de indirecte klacht van informateur Tjeenk Willink. De regels, zeker als die verband houden met de koningin, hoorden vroeger bij de gevestigde macht. Maar nu hecht links ineens enorm aan zoals het hoort, en zijn de betrekkingen met ‘het paleis’ warmer dan ooit. Nadat de drie rechtse partijleiders de koningin feitelijk in de kou hadden latenlieten staan, was de bezorgde vraag van Pechtold (D66) of we binnenkort alleen nog naar het paleis gaan om een kopje koffie te drinken.
Goede vraag, met dien verstande dat juist D66 ooit was opgericht om het systeem te laten ‘ontploffen’. Ook Pechtolds enthousiasme voor die ontploffing is aanzienlijk gezakt, sinds de directe democratie in de formulering van Dick Pels door rechts is ‘gekaapt’. Wat resteert is uithuilen in de mantel van majesteit.
Tja, in het PvdA verkiezingsprogramma 2010 stond nog een heel stuk over een 'nieuw democratisch contract' tussen burger, politiek en overheid. Blijkbaar niet interessant voor de schrijver die zijn analyses baseert op wat hij in de trein hoort van mensen.quote:Op zaterdag 18 september 2010 12:57 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Bron
En zo is het maar net. De zgn bezorgdheid die links etaleert waar het de toekomst van Henk en Ingrid betreft onder het PVV gedoogde kabinet is hol. Het liefste zou links dit gepeupel nl zelf nog veel harder pakken. De minachting voor het gewone volk druipt er aan alle kanten af. Niet gek dat links dan ook gedecimeerd wordt bij de verkiezingen, en het verklaart ook waarom links zo wanhopig probeert om directe democratie buiten de deur te houden. Men is bang voor het volk...
De pvda betichten van minachtingen voor het volk maar henk en ingrid hier als gepeupel weg zetten. Goed bezig hoor.quote:Op zaterdag 18 september 2010 12:57 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Bron
En zo is het maar net. De zgn bezorgdheid die links etaleert waar het de toekomst van Henk en Ingrid betreft onder het PVV gedoogde kabinet is hol. Het liefste zou links dit gepeupel nl zelf nog veel harder pakken. De minachting voor het gewone volk druipt er aan alle kanten af. Niet gek dat links dan ook gedecimeerd wordt bij de verkiezingen, en het verklaart ook waarom links zo wanhopig probeert om directe democratie buiten de deur te houden. Men is bang voor het volk...
trol troll de lol de roll.......quote:Op zaterdag 18 september 2010 12:57 schreef Sachertorte het volgende:
De minachting voor het gewone volk druipt er aan alle kanten af. Niet gek dat links dan ook gedecimeerd wordt bij de verkiezingen,
wie is hun ?quote:Op zaterdag 18 september 2010 13:14 schreef 08gnoT. het volgende:
Eens, met hun Bruin I gedoe als verwijzing naar de WOII
Ik zet Henk en Ingrid niet weg als gepeupel hoor...quote:Op zaterdag 18 september 2010 13:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De pvda betichten van minachtingen voor het volk maar henk en ingrid hier als gepeupel weg zetten. Goed bezig hoor.
Nee wij lezen het foutquote:Op zaterdag 18 september 2010 13:26 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Ik zet Henk en Ingrid niet weg als gepeupel hoor...
Ik heb het ook niet over alle linksen natuurlijk. Stond gisteren op het teletekst, zal eens kijken of ik het bericht nog kan vinden.quote:Op zaterdag 18 september 2010 13:25 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
wie is hun ?
je generaliseert nogal....
Maar PVV roept zelf de assiociatie op met donkere tijden door hun systematische haat naar bepaalde reli-etnische groepen
Dat doe je inderdaad. Ik schrijf daar wat links denkt. Hoe je er bij komt dat het mijn eigen mening zou zijn is me werkelijk een raadsel.quote:
Niettemin lieg je gewoon dat links tegen directe democratie is, aangezien dat in het verkiezingsprogramma stond. Vergelijk dat eens met VVD-CDA.quote:Op zaterdag 18 september 2010 13:35 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Dat doe je inderdaad. Ik schrijf daar wat links denkt. Hoe je er bij komt dat het mijn eigen mening zou zijn is me werkelijk een raadsel.
Nog erger jii weet hoe links denkt, terwijl links er ook in alle maten en soorten zijn. Als jij weet hoe andere denken is dat een mening ja niets meer niets minder.quote:Op zaterdag 18 september 2010 13:35 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Dat doe je inderdaad. Ik schrijf daar wat links denkt. Hoe je er bij komt dat het mijn eigen mening zou zijn is me werkelijk een raadsel.
Het schort nogal aan je vermogen tot begrijpend lezen. Zoals uit het artikel van Sommer blijkt hebben de linksen nogal moeite met het referendum ed gekregen sinds blijkt dat het volk weleens een andere opinie kan hebben dan de linkse elite.quote:Op zaterdag 18 september 2010 13:40 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
[..]
Niettemin lieg je gewoon dat links tegen directe democratie is, aangezien dat in het verkiezingsprogramma stond. Vergelijk dat eens met VVD-CDA.
Ik ben niet de enige die deze analyse maakt, Martin Sommer doet het ook, en tig anderen. Waar denk je dat die analyse vandaan komt?quote:Op zaterdag 18 september 2010 13:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nog erger jii weet hoe links denkt, terwijl links er ook in alle maten en soorten zijn. Als jij weet hoe andere denken is dat een mening ja niets meer niets minder.
Dan nog blijft het feit dat wiegel het referendum persoonlijk tegen gehouden heeft toen rechts er niet echt goed voor stond in de peilingen en kun je er eilk meer van spreken dat de nederlandse politiek in het algemeen het referndum in de ban doen als een bepaalde stroom er slecht voor staat in de peilingen.quote:Op zaterdag 18 september 2010 13:43 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Het schort nogal aan je vermogen tot begrijpend lezen. Zoals uit het artikel van Sommer blijkt hebben de linksen nogal moeite met het referendum ed gekregen sinds blijkt dat het volk weleens een andere opinie kan hebben dan de linkse elite.
Onzin. GroenLinks, dat sterk pro-Grondwet was, kondigde na het mislukken van het Europese-Grondwetreferendum bijvoorbeeld aan dat er wat GroenLinks betreft vaker referenda mogen worden gehouden.quote:Op zaterdag 18 september 2010 13:43 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Het schort nogal aan je vermogen tot begrijpend lezen. Zoals uit het artikel van Sommer blijkt hebben de linksen nogal moeite met het referendum ed gekregen sinds blijkt dat het volk weleens een andere opinie kan hebben dan de linkse elite.
Wiegel is geen hypocriet.quote:Op zaterdag 18 september 2010 13:51 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Dan nog blijft het feit dat wiegel het referendum persoonlijk tegen gehouden heeft toen rechts er niet echt goed voor stond in de peilingen en kun je er eilk meer van spreken dat de nederlandse politiek in het algemeen het referndum in de ban doen als een bepaalde stroom er slecht voor staat in de peilingen.
quote:Op zaterdag 18 september 2010 13:35 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Ik schrijf daar wat links denkt.
Niet zo'n kleintje, nee. Verdiep je eens in de politiek van de jaren 70 en durf dat dan nog eens te beweren.quote:
nee, het is een van de weinige partijbaronnen die daadwerkelijk nog iets te zeggen heeft en vanwege principele redenen tegen gestemd heeft, toch blijft dan de vraag waarom links nu opeens een hekel aan het volk moet hebben, terwijl rechts de enige keer dat het mogelijk was om deze regelgeving er door te krijgen(CDA is altijd tegen) het op de gronden van Wiegel tegen gehouden heeft.quote:
Ja, daarom zet de PvdA meer directe democratie in haar programma. Is dit vrouwenlogica ofzo!?quote:Op zaterdag 18 september 2010 13:43 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
De PvdA zegt voor het volk op te komen. Uit alles blijkt dat ze dat niet meer doen, ze minachten het volk duidelijk. Dat mag natuurlijk, maar dan moet je ook niet zeuren dat het volk zich van je afkeert. Als de PvdA weer de volkspartij wil worden die ze ooit was, moet men wat doen met deze analyse. Ik denk dat het eerste begin moet zijn schoon schip te maken binnen het kader van de partij. Een voorzichtige schatting mijnerzijds is dat 80% van het actieve kader er slechts voor zichzelf en de eveneens hoogopgeleide sociale kring zit.quote:Op zaterdag 18 september 2010 13:53 schreef IHVK het volgende:
Het volk bestaat niet alleen uit Henk en Ingrid. De PvdA is groter geworden dan de PVV om maar iets te noemen..
De volkskrant, de volkskrant, de volkskrant is een kutkrant...quote:Op zaterdag 18 september 2010 14:02 schreef Ascendancy het volgende:
of lees je alleen maar artikeltjes van onbekende bronnen die jou bekrompen links-rechts wereldbeeld bevestigen om ze vervolgens op FOK! neer te zetten met een dom stukje polariserende tekst eronder.
De bron is de Volkskrant, het stuk is geschreven door Martin Sommer, chef politiek van de Volkskrant. Geen kleine jongen dus binnen opinierend Nederland.quote:Op zaterdag 18 september 2010 14:02 schreef Ascendancy het volgende:
Zeg Sachertorte, denk jij nog wel eens zelf na, of lees je alleen maar artikeltjes van onbekende bronnen die jou bekrompen links-rechts wereldbeeld bevestigen om ze vervolgens op FOK! neer te zetten met een dom stukje polariserende tekst eronder.
Dit bedoel ik. De voorhoedegedachte uit het leninisme is duidelijk nog springlevend. Als je het niet erg vindt, geef ik de voorkeur aan democratie.quote:In werkelijk ieder politiek topic lok je een links-rechts discussie uit. Die helemaal niet relevant is. CDA is midden en de PVV is standpunten aan het verdedigen binnen de besprekingen die ieder mens als links zou beschouwen.
En daarnaast hebben Henk en Ingrid een te laag IQ om politiek te begrijpen en zijn zij dus totaal niet relevant voor deze discussie. Zij stemmen enkel met hun onderbuik.
Dat is geen minachting voor 'het volk', dat is minachting voor PVV-stemmers.quote:Op zaterdag 18 september 2010 14:07 schreef Pietverdriet het volgende:
De linksmensch en de minachting voor het volk lees je ook hieruit af
1.5 analfabeten in Nederland en 1.5 miljoen PVV-ers. Toeval?
Martin Sommer als opinieschrijver wel. Hij neemt wel een heel duidelijke kleur aan en wijkt daar niet van af.quote:Op zaterdag 18 september 2010 14:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De volkskrant, de volkskrant, de volkskrant is een kutkrant...
Laat ik nu gedacht hebben dat de onderkant van de samenleving traditioneel de groep was waar links het voor op nam.quote:Op zaterdag 18 september 2010 14:08 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Dat is geen minachting voor 'het volk', dat is minachting voor PVV-stemmers.
Niet als die onderkant uit rechtse racisten bestaat.quote:Op zaterdag 18 september 2010 14:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Laat ik nu gedacht hebben dat de onderkant van de samenleving traditioneel de groep was waar links het voor op nam.
Verdacht maken van iedereen die afwijkt van de partijlijn, LOLwaar kennen we dat toch van...quote:Op zaterdag 18 september 2010 14:09 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Martin Sommer als opinieschrijver wel. Hij neemt wel een heel duidelijke kleur aan en wijkt daar niet van af.
Niet tegen elke prijs.quote:Op zaterdag 18 september 2010 14:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Laat ik nu gedacht hebben dat de onderkant van de samenleving traditioneel de groep was waar links het voor op nam.
Kijkend naar zijn recente artikelen zegt zijn tunnelvisie mij al genoeg.quote:Op zaterdag 18 september 2010 14:08 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
De bron is de Volkskrant, het stuk is geschreven door Martin Sommer, chef politiek van de Volkskrant. Geen kleine jongen dus binnen opinierend Nederland.
Dus jij wilt beweren dat Henk en Ingrid intelligente mensen zijn? Ik zeg niet dat ze geen stemrecht dienen te hebben, want uiteraard verdienen ze dat wel, maar politiek begrijp je imo niet als je PVV stemt. Je stemt namelijk tegen enkele essentiële grondrechten. Dat is simpelweg een feit.quote:[..]
Dit bedoel ik. De voorhoedegedachte uit het leninisme is duidelijk nog springlevend. Als je het niet erg vindt, geef ik de voorkeur aan democratie.
De PVV?quote:Op zaterdag 18 september 2010 14:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Verdacht maken van iedereen die afwijkt van de partijlijn, LOLwaar kennen we dat toch van...
Ah, dus de Wilders stemmer wordt gelijk weg gezet als rechtse racisten.quote:Op zaterdag 18 september 2010 14:13 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Niet als die onderkant uit rechtse racisten bestaat.
Altijd weer diezelfde drogredeneringen. De PvdA is momenteel de tweede partij van het land. Ik denk dat andere partijen zich druk moeten maken om kiezers terugkrijgen.quote:Op zaterdag 18 september 2010 14:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ah, dus de Wilders stemmer wordt gelijk weg gezet als rechtse racisten.
Dat gaat de kiezer echt terug brengen bij de PvdA...
Veel verder als wij zijn niet de PVV komen de meeste partijen niet..quote:Op zaterdag 18 september 2010 14:16 schreef IHVK het volgende:
[..]
Altijd weer diezelfde drogredeneringen. De PvdA is momenteel de tweede partij van het land. Ik denk dat andere partijen zich druk moeten maken om kiezers terugkrijgen.
Een goed opinieschrijver zou ook de negatieve gebeurtenissen rond de huidige vorming van een zogenaamd rechts kabinet belichten.quote:Op zaterdag 18 september 2010 14:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Verdacht maken van iedereen die afwijkt van de partijlijn, LOLwaar kennen we dat toch van...
Waarom heeft de VVD dat een jaar of twaalf geleden dan niet gedaan, toen was er nl een meerderheid voor. Nu is er geen meerderheid zonder de PvdA en zelfs als de PvdA in de tweede kamer mee zou stemmen zullen er een paar senatoren zitten die oud zeer voelen, waar de VVD nu opeens wel zou mee moeten stemmen. De enige partij die in deze kwestie niet draaiend is is de CDA en die zijn tegen.quote:Op zaterdag 18 september 2010 14:08 schreef Sachertorte het volgende:
Dit bedoel ik. De voorhoedegedachte uit het leninisme is duidelijk nog springlevend. Als je het niet erg vindt, geef ik de voorkeur aan democratie.
Een goede zinnenschrijver maakt haar zinnen af.quote:Op zaterdag 18 september 2010 14:19 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Een goed opinieschrijver zou ook de negatieve gebeurtenissen rond de huidige vorming van een zogenaamd rechts kabinet.
Fixed.quote:Op zaterdag 18 september 2010 14:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een goede zinnenschrijver maakt haar zinnen af.
Ik zie je niet als gelijkwaardig tegenstander, dus geen zin.quote:Op zaterdag 18 september 2010 14:14 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Kijkend naar zijn recente artikelen zegt zijn tunnelvisie mij al genoeg.
Maar nu ga je alleen in op wat ik over de bron zeg, dat ging ook meer over het algemeen dan dit specifieke artikel. Maar ga nu ook eens in op wat ik zeg over jou polarisering, jou totaal vertekende wereld mbt links en rechts etc. Durft je daar de discussie niet over met mij aan te gaan?
Nee. Maar daarom kunnen ze nog wel gelijk hebben. En in ieder geval hebben zij net zo goed als ieder ander recht op behartiging van hun belangen.quote:[..]
Dus jij wilt beweren dat Henk en Ingrid intelligente mensen zijn?
Waarom niet? Er bestaat geen juiste of onjuiste keuze.quote:Ik zeg niet dat ze geen stemrecht dienen te hebben, want uiteraard verdienen ze dat wel, maar politiek begrijp je imo niet als je PVV stemt.
Ik denk dat jij niet eens weet wat grondrechten zijn.quote:Je stemt namelijk tegen enkele essentiële grondrechten. Dat is simpelweg een feit.
Jij snapt niet dat je niet slim hoeft te zijn om toch belangen te hebben. En los daarvan overschat je intelligentie schromelijk. Ook intelligente mensen maken aan de lopende band foutieve analyses, hebben (domme) vooroordelen, etc. Een beetje meer nederigheid graag.quote:En Lenin had wel een vooruitstrevende blik wat dat tergaat. Jij kent het volk teveel intelligentie toe, terwijl dat op het VMBO volledig ontbreekt.
Jij wil alleen maar horen wat je aanstaat dus, liever de pravda dan een vrije meningsuiting dus.quote:Op zaterdag 18 september 2010 14:19 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Een goed opinieschrijver zou ook de negatieve gebeurtenissen rond de huidige vorming van een zogenaamd rechts kabinet belichten.
En de vinger doet op meer plekken pijn dan waar Martin Sommer over schrijft en dat is dus zijn gebrek.quote:Op zaterdag 18 september 2010 14:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jij wil alleen maar horen wat je aanstaat dus, liever de pravda dan een vrije meningsuiting dus.
Een goede opinieschrijver legt juist de vinger waar het pijn doet. Dat is de rol van een vrije pers in een vrij land. Begrijp dat dit lastig is voor je dogmatische wereld.
http://www.scribd.com/doc(...)ezingsprogramma-2010quote:1.2.4 Vertrouwen in Democratie
Iedereen een stem geven in de toekomst is de manier om ons allemaal betrokken te houden bij de samenleving. Daarom is het een voorrecht om in een democratie te leven. Maar die democratie vraagt onderhoud, zij moet aan de eisen van onze tijd worden aangepast. Mensen nemen tegenwoordig veel minder vanzelfsprekend het gezag aan van diegenen die ons vertegenwoordigen en besturen. Eens in de vier jaar stemmen is niet genoeg om mensen de invloed te bieden die ze verlangen. Burgers willen meer invloed dan zij nu heb- ben. De kern van democratie is dat iedereen meetelt. Burgers moeten vertrouwen hebben in politici, politici in burgers. Aan beide kanten van die streep ervaren velen het in de praktijk anders. Politiek en overheid moeten het vertrouwen (her)winnen. Deels is dat een kwestie van lange adem, deels kunnen we stappen zetten die snel effect hebben. Minder bureaucratie, een effectiever parlement en de introductie van enkele vormen van meer directe democratie, dragen bij aan het herstel van vertrouwen. Dit vraagt het doorbreken
van de huidige patstellingen. Het is zaak om breed en langjarig politiek draagvlak te organiseren
Grappig toch dat je dit verhaal niet wil horen, terwijl het een zeer goed verhaal is en wilt dat hij over andere dingen schrijft. Waarom doe je dat zelf niet? Waarom kom je überhaupt op het idee er een mening over te willen hebben waar iemand anders over moet schrijven.quote:Op zaterdag 18 september 2010 15:18 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
En de vinger doet op meer plekken pijn dan waar Martin Sommer over schrijft en dat is dus zijn gebrek.
Ik wil helemaal niet alleen lezen waar ik het mee eens ben, maar het stuk uit de OP is gewoon ronduit belachelijk.
Dit is denk ik veel belangrijker. PvdA is een status-quo partij geworden. De andere grote status-quo partij: het CDA is ook afgestraft voor hun gebrek aan visie. Dat was even leuk toen het erg goed ging met de economie en het rommeltje was bij LPF en VVD maar nu verlangen de mensen meer naar aanpak en visie. Dat is nu eenmaal niet in het straatje van PvdA (en CDA).quote:Nieuw Links stond de opstand onder aanvoering van de PvdA. Tegen de regenten en tegen de vermolmde instituties.
Nu zijn de rollen omgekeerd. De sans-culotten zijn rechts geworden. En de verdedigers van de status quo links
Niet echt. Het hele stukje tekst is veel te sumier. Het is een beschouwing, geen betoog, maar het belicht slechts een enzijdig stuk, zonder de andere kant ervan te bekijken. Tevens neemt het wederom links als 1 geheel en dat kan niet.quote:Op zaterdag 18 september 2010 15:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Grappig toch dat je dit verhaal niet wil horen, terwijl het een zeer goed verhaal is en wilt dat hij over andere dingen schrijft. Waarom doe je dat zelf niet? Waarom kom je überhaupt op het idee er een mening over te willen hebben waar iemand anders over moet schrijven.
Het stuk is niet belachelijk, verre van, hij heeft een heel goed punt.
Boehoehoe, er staat een scherp en critisch opiniestukje in de volkskrant waar de schrijver een heel goed punt heeft, maar volgens jou is het eenzijdig..quote:Op zaterdag 18 september 2010 16:23 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Niet echt. Het hele stukje tekst is veel te sumier. Het is een beschouwing, geen betoog, maar het belicht slechts een enzijdig stuk, zonder de andere kant ervan te bekijken. Tevens neemt het wederom links als 1 geheel en dat kan niet.
Ik kan ook een tekst schrijven waarin ik rechts neerzet als egoistische klootzakken. Genoeg argumenten die dat standpunt zouden kunnen ondersteunen als ik de tekst in dezelfde stijl schrijf. Maar is het daarmee direct de waarheid? Nee, verre van.
Ik val overigens helemaal niet onder het links wat in de tekst staat, want ik ben sterk tegen de zogenaamde "radicale democratisering".
quote:Op zaterdag 18 september 2010 17:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Boehoehoe, er staat een scherp en critisch opiniestukje in de volkskrant waar de schrijver een heel goed punt heeft, maar volgens jou is het eenzijdig..
De schrijver heeft wel degelijk een punt, maar jij wil de boodschap niet horen en sleept er zaken aan de haren bij om dat punt maar niet te hoeven zien. Je jengelt over de vorm, de opbouw, de eenzijdigheid, maar inhoudelijk heb je er nog niets aan af kunnen doen. Je bent bezig met immunisatie.
Nee dat lijkt me in deze ook niet nodig.quote:
Abject idd.quote:Op zaterdag 18 september 2010 13:14 schreef 08gnoT. het volgende:
Eens, met hun Bruin I gedoe als verwijzing naar de WOII
Piet schrijft zeer helder en duidelijk. Maar wrs ben je nog geen 18. Het is je vergeven.quote:Op zaterdag 18 september 2010 17:50 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Nee dat lijkt me in deze ook niet nodig.
Verder dan persoonlijke aanvallen op een totaal verkeerd beeld dat je van mij hebt kom je namelijk niet.
Het is inderdaad een prima artikel, en daar heb ik een neus voor. Dank voor het compliment.quote:Op zaterdag 18 september 2010 17:42 schreef TomLievense het volgende:
Ik las dit artikel in de VK van ochtend en dacht: "Dit gaat geplaatst worden op FOK!" Het kwam nog uit ook. Dat het Sachertorte is was ook te verwachten, al had ik dat niet geraden van ochtend.
Maakte een samenvatting van de inhoud van je posts, dat je dat beeld niet bevalt, tja, het beeld van links beviel je ook al niet.quote:Op zaterdag 18 september 2010 17:50 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Nee dat lijkt me in deze ook niet nodig.
Verder dan persoonlijke aanvallen op een totaal verkeerd beeld dat je van mij hebt kom je namelijk niet.
De mensen aan de onderkant hebben niet rechts gestemd het is de groep die er direct boven zit. die met veel moeite een iets duurdere huur of net aan een koopwoning bewoont. Ze merken dat hun wijk er op achteruit gaat omdat die echte onderkant geen moeite hoeft te doen om de huur te kunnen betalen. Ze hebben het gevoel dat deze groep aan alle kanten wordt geholpen terwijl zij het steeds moeilijker hebben en steeds meer belastingdruk voelen. Naar hun wordt niet gekeken. Zij zijn de portomonnee van de overheid. Zij willen nu eindelijk na al die jaren van geleuter en gezalf dat ook deze groep eens voor zichzelf gaat zorgen.quote:Op zaterdag 18 september 2010 13:07 schreef Tja..1986 het volgende:
Voor directe democratie zijn is dan ook best wel dom. In iedere fractie zitten al specialisten waar goed naar geluisterd wordt (in de meeste partijen dan). Je kan niet overal een goede afweging maken als indiviueel persoon. Zeker niet omdat de meeste mensen gewoon nog een fulltime baan hebben ook.
Dat links een hekel aan het volk zou hebben en ze harder zou willen pakken is dan ook niet op feiten gebaseerd maar alleen maar op huilie huil van rechts. Zeker de mensen aan de onderkant van de samenleving moeten zich zorgen maken over het aankomende kabinet. Zij zullen hard gepakt worden.
Waar het bij links aan ontbreekt (en bij rechts op het moment niet) is samenwerking tussen de partijen.
Je denkt als links persoon dus dat omdat je een hekel aan het volk hebt, dat Wilders dat ook moet hebben?quote:Op zondag 19 september 2010 10:53 schreef Hexagon het volgende:
"Rechts" heeft net zo goed een hekel aan het "volk"
Of dacht je nu werkelijk dat Geert een hoge pet op had van zijn kiezers
Zijn die fok! achievements er al? Sarcheratortle verdient er één!quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:28 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Het is inderdaad een prima artikel, en daar heb ik een neus voor. Dank voor het compliment.
Het feit dat Geert geen partijleden toelaat is al een teken hoeveel vertrouwen hij er in heeft.quote:Op zondag 19 september 2010 11:31 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Je denkt als links persoon dus dat omdat je een hekel aan het volk hebt, dat Wilders dat ook moet hebben?
Ik denk wel een dat je gelijk hebt hoor (waarmee ik niet wil impliceren dat ik links ben).quote:Op zondag 19 september 2010 11:37 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het feit dat Geert geen partijleden toelaat is al een teken hoeveel vertrouwen hij er in heeft.
Het is ook niet echt vreemd. De belangrijkste politici horen tot de elite (ook die van de PVV) en daar is altijd al wat spanning geweest met Henk en Ingrid..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |