Die 2,5% is dus de verhouding tussen het geld WAT VAN DE BANK IS en het geld DAT DE BANK HEEFT AANGETROKKEN (van spaarders, obligaties etc).quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:40 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Nee want fractional reserve banking is gewoon TOEGESTAAN.
Lees Basel 3 eens door, de percentages zijn wat verhoogd van 2,5% naar 7% (in 2018) maar het is toegestaan.
Ik heb die filmpjes al eens eerder gezien, ze zijn niet helemaal correct. Ik heb ook zojuist nog de (engelse) wikipagina over die filmpjes bekeken, maar daar staat niet zoveel.quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:45 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Je wilt maar geen antwoord geven op mijn vaag: heb je de filmpjesdie ik heb gepost en waarin wordt uitgelegd hoe ons monetair systeem werkt al bekeken, maar niet beantwoorden.
Is daar een reden voor?
Die 2,5% is het percentage dat de bank van elke storting in kas (reserve) moet houden. Ik zou zeggen vraag het eens een bank want mij wil je niet geloven.quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die 2,5% is dus de verhouding tussen het geld WAT VAN DE BANK IS en het geld DAT DE BANK HEEFT AANGETROKKEN (van spaarders, obligaties etc).
Als jij 100 euro hebt en je leent er 1000 euro bij, hoeveel geld heb je dan? Ik zou zeggen 100 euro, want tegenover die 1000 euro staat ook een schlud van 1000 euro. Je eigen vermogen blijft dus 100 euro. Je kunt echter wel 1000 euro uitlenen, want die briefjes heb je gewoon.
Je rendement op die 100 euro eigen vermogen is natuurlijk wel hoog. Want omdat je maar 30 euro aan rente betaalt aan diegenen die het geld jou geleend heeft en wel 70 euro krijgt van diegene aan wie je het geld leent is het rendement op jouw 100 euro dus 40 euro. Een rendement van 40% (zonder alle kosten die je maakt natuurlijk)
schat,niet in kas, maar in reserve. Dat zijn echt andere dingen, dwz niet hetzelfde....quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:51 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Die 2,5% is het percentage dat de bank van elke storting in kas (reserve) moet houden. Ik zou zeggen vraag het eens een bank want mij wil je niet geloven.
Geloof je Willem Middelkoop wel?quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik heb die filmpjes al eens eerder gezien, ze zijn niet helemaal correct. Ik heb ook zojuist nog de (engelse) wikipagina over die filmpjes bekeken, maar daar staat niet zoveel.
Er heeft natuurlijk pas nog veel over BASEL III in de kranten gestaan. Lees nu zo'n artikel, daar staat dan in dat die 2,5% dus om het eigen vermogen gaat. Dus geld dat van de bank is. Geld dat jij op de bank zet is niet van de bank maar van jou.quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:51 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Die 2,5% is het percentage dat de bank van elke storting in kas (reserve) moet houden. Ik zou zeggen vraag het eens een bank want mij wil je niet geloven.
ik schat mijn tweedehands autohandelaar van het Joost de Momperplein in Eindhoven nog betrouwbaarder in. En ik heb ook meer respect voor zijn afgezaagde riotgun trouwens ....quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:54 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Geloof je Willem Middelkoop wel?
Als 2 burgers elkaar een papiertje geven met IOU 1000 daarop neemt de geld hoeveelheid uiteraard niet toe, want er zijn alleen 2 papiertjes bijgekomen waar IOU 1000 op staat, maar die accepteert de bakker - en niemand - als geld.quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar als we elkaar met z'n drieen dan elk 1000 euro uitlenen, is er volgens jou dan ook 3000 euro gecreeerd? Volgens mij niet, want tegenover die 1000 euro tegoed die ik bij de een heb, heb ik toch ook 1000 euro schuld bij de ander?
Als ik jou een papiertje geef met "I owe you 1000 euro", en ik krijg hiervoor een koffielepeltje terug, is er dan 1000 euro gecreeerd? Jij kunt denken van wel, maar als je bij mij aanklopt ben ik failliet. Als je bij iemand anders met dat briefje aankomt dan zal hij eerst kijken of ik wel kredietwaardig ben. Ik heb enkel een koffielepeltje, dus hij zal dat briefje nooit als betaling aannemen. Ik ben dus meteen failliet.
Geld dat jij op een rekening courant zet is per direct opneembaar en inderdaad van jou.quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er heeft natuurlijk pas nog veel over BASEL III in de kranten gestaan. Lees nu zo'n artikel, daar staat dan in dat die 2,5% dus om het eigen vermogen gaat. Dus geld dat van de bank is. Geld dat jij op de bank zet is niet van de bank maar van jou.
ik heb in beide gevallen een vordering en niet meer dan dat. Geen verschil Nul, de nada, zero.quote:Op zaterdag 18 september 2010 22:07 schreef Poekieman het volgende:
[..]
Geld dat jij op een rekening courant zet is per direct opneembaar en inderdaad van jou.
Geld dat op een niet-direct opneembare rekening staat niet. Dat is van de bank. Jij hebt alleen nog een vordering op de bank.
Eigen vermogen = 100quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
geniaal. Al eens een balans van een willekeurige bank bekeken? Tip: kijk eens aan de linkerkant, ONDER eigen vermogen.....
Slim he?
Daar heb je een punt. En dat hij internationaal lezingen geeft wil ook niks zeggen. Ik bedoel, die allerrijksten der aarde vervelen zich zo haha... ze zouden zelfs naar mij komen luisteren hahahaquote:Op woensdag 22 september 2010 20:28 schreef Halcon het volgende:
Veel boeken schrijven wil nog niet zeggen dat je per definitie gelijk hebt.
Scheringa geeft ook lezingen...quote:Op woensdag 22 september 2010 20:33 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Daar heb je een punt. En dat hij internationaal lezingen geeft wil ook niks zeggen. Ik bedoel, die allerrijksten der aarde vervelen zich zo haha... ze zouden zelfs naar mij komen luisteren hahaha
Shit.. heb je me weer door dammed
Terug naar de tekentafel...
Ik ben geen selectieve lezer. Jouw argumenten klopt gewoon van geen kanten. Iemand heeft niet per definitie gelijk omdat diegene weleens ´n boek schrijft of ´n presentatie geeft.quote:Op woensdag 22 september 2010 20:43 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Internationaal?
ps volgens mij ben jij een erg selectieve lezer... kan ik gelijk hebben?
"Geen interesse in lezing van Dirk Scheringa"quote:
Scheringa geeft inderdaad lezingen, ondanks dat deze lezing dus niet doorgegaan is.quote:Op woensdag 22 september 2010 20:47 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
"Geen interesse in lezing van Dirk Scheringa"
Assen Een lezing die Dirk Scheringa gisteren zou hebben ge- houden op het TT-complex in Assen, is afgelast wegens een gebrek aan belangstelling. Dat meldt De Telegraaf. De oud-DSB-baas zou in Drenthe spreken over ondernemen, maar ondanks vele affiches en aankondigingen waren er nauwelijks aanmeldingen binnengekomen. ...
http://www.fd.nl/artikel/(...)ezing-dirk-scheringa
Hij geeft lezingen, hij geeft zeker lezingen .......PROEST
Wat jij wil. Ik geef ook lezingen. Het probleem is dat ze steeds niet doorgaan hahaquote:Op woensdag 22 september 2010 20:52 schreef Halcon het volgende:
[..]
Scheringa geeft inderdaad lezingen, ondanks dat deze lezing dus niet doorgegaan is.
En nu?quote:Op woensdag 22 september 2010 21:04 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Wat jij wil. Ik geef ook lezingen. Het probleem is dat ze steeds niet doorgaan haha
Nu is het komkommertijd. En ja, voor iedereen die vindt dat het niks wil zeggen wanneer je vele bestsellers hebt geschreven, internationaal lezingen geeft waar men big bucks voor moet neerleggen, die ook nog bepaalde economische gebeurtenissen nauwkeurig heeft voorspeld....quote:Op woensdag 22 september 2010 21:05 schreef Halcon het volgende:
[..]
En nu?
Je punt is wel weggeschoffeld dacht ik zo...
Eentjes en nulletjes in de database van de bank.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |