quote:D66 torpedeert weggeefactie 'ongezonde' patat
FOTO ANP
ROTTERDAM - Pech voor Rotterdamse patatliefhebbers. Onder druk van D66 is een einde gemaakt aan een kortingsactie, waarmee lekkerbekken het hele jaar gratis patat konden krijgen bij aankoop van een hamburger.
Met de door de gemeente gesubsidieerde Rotterdampas kan eenmalig een gratis hamburger van McDonald's worden gehaald en krijgt de consument het hele jaar gratis friet bij aankoop van een burger. Het Rotterdamse D66-raadslid Jos Verveen vindt dat Rotterdam zo ongezond eten promoot, schrijft het AD.
Zijn standpunt is met hoon ontvangen door andere politieke partijen, die het 'betuttelend' vinden van D66. Ook verantwoordelijk wethouder Dominic Schrijer (Economie, PvdA) ziet het probleem niet van korting bij de snackketen. "De hamburger wordt steeds gezonder." Toch wordt de gratis patat vanaf volgend jaar geschrapt. De eenmalige gratis hamburger blijft waarschijnlijk wel.
De rillingen lopen over m'n rug als ik het woord patat hoor, maar in Rotterdam is het geen friet, maar patat.quote:
een denkverbod voor andersdenkenden?quote:Op vrijdag 17 september 2010 09:38 schreef Wokkel het volgende:
What's next? Een snackbar verbod in achterstandswijken?
Que? Eerst bemoeit de overheid zich met het menu door sommige etenwaren te subsidieren / aan te prijzen (kortingsbonnen voor minima), en dat (deels) afschaffen zou betuttelend zijn?quote:Op vrijdag 17 september 2010 09:22 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Een pareltje toch. Ze laten zich bij D66 wel weer erg kennen. Zij weten wel wat goed voor ons is.
Wat denk je zelf? De gemeente bedrukt papiertjes en als reactie daarop delen ondernemers korting uit aan mensen met een bedrukt papiertje.quote:Op vrijdag 17 september 2010 09:56 schreef Boze_Appel het volgende:
Wie betaalt die friet/patat dan? De gemeente door dat Rotterdampasgebeuren of McDonalds?
Volgens mij is er weinig liberaals aan als een overheid "gratis" patat weggeeft.quote:Op vrijdag 17 september 2010 09:30 schreef mlg het volgende:
Liberaal? Nee, jij mag geen gratis patat!
Mwah.. ik vind het argument dat ze gebruiken wel wat betuttelend.quote:Op vrijdag 17 september 2010 10:40 schreef devlinmr het volgende:
Ben het er wel mee eens.
Ten eerste lijkt het er op dat met die pas valse concurrentie wordt gecreeerd.
Ten tweede, verbieden ze helemaal niemand om friet/patat te eten, ze vinden slechts dat de overheid ongezond voedsel niet hoeft te subsidieren. Niks betuttelends aan
Het helpt ook niet mee dat de overheid zelf verkeerde informatie verspreidt over voedsel. Die hele focus op vetvrij eten is complete waanzin, zeker gecombineerd met het advies 60% van je calorieen via koolhydraten binnen te krijgen.quote:Op vrijdag 17 september 2010 10:55 schreef Karstman het volgende:
En dan maar vreemd vinden dat het armste deel van de bevolking het dikst is...
Zijn en blijven koolhydratenbommen.quote:
Wanneer kom jij met het voorstel om een koolhydraten belasting te heffen?quote:Op vrijdag 17 september 2010 11:17 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Zijn en blijven koolhydratenbommen.
Niet nodig hoor. Betere educatie is genoeg. Maar dat zal de voedselindustrie niet zinnen, dus die zullen dat tegenwerken. kapitalisme, in de weg staand naar een betere wereld.quote:Op vrijdag 17 september 2010 11:59 schreef mlg het volgende:
[..]
Wanneer kom jij met het voorstel om een koolhydraten belasting te heffen?
Wat let jou dan om mensen te informeren? Kom eens met linkjes van wetenschappelijke artkelen. Ik ben nu wel benieuwd eigenlijk.quote:Op vrijdag 17 september 2010 12:01 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Niet nodig hoor. Betere educatie is genoeg. Maar dat zal de voedselindustrie niet zinnen, dus die zullen dat tegenwerken. kapitalisme, in de weg staand naar een betere wereld.
New Yorkse toestandenquote:Op vrijdag 17 september 2010 09:22 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Een pareltje toch. Ze laten zich bij D66 wel weer erg kennen. Zij weten wel wat goed voor ons is.
Maar die "betere" educatie kunnen we mooi financieren uit de koolhydraten belastingquote:Op vrijdag 17 september 2010 12:01 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Niet nodig hoor. Betere educatie is genoeg. Maar dat zal de voedselindustrie niet zinnen, dus die zullen dat tegenwerken. kapitalisme, in de weg staand naar een betere wereld.
Godver, hoe verzinnen fokkers het ook altijd om zelfs een topic als deze in een allochtonenbashtopic te veranderen.quote:Op vrijdag 17 september 2010 12:19 schreef Knip het volgende:
Als het om gratis döner ging, durfden ze uit polieke correctheid de zaak niet aan te kaarten.
Voor alle duidelijkheid: Ik had niet de bedoeling om allochtonen te bashen. Mijn pijlen waren gericht op D66 (en hun misplaatste politieke correctheid).quote:Op vrijdag 17 september 2010 16:25 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Godver, hoe verzinnen fokkers het ook altijd om zelfs een topic als deze in een allochtonenbashtopic te veranderen.
Lekker liberaal ook om zoiets te subsidiëren.quote:Op vrijdag 17 september 2010 09:30 schreef mlg het volgende:
ja, maar volgens mij wil die d66'er juist gratis wortels ipv gratis patatquote:Op vrijdag 17 september 2010 16:56 schreef IHVK het volgende:
Het is juist liberaal, want waarom geeft de overheid gratis patat weg ?
Ze zouden een gratis kapsalon weg moeten geven, dat is tenminste echt Rotterdams,quote:Op vrijdag 17 september 2010 16:38 schreef mlg het volgende:
Ik denk dat je D66 inderdaad niet over een broodje doner hoort na al dat Wilders gebash. Komt raar bij de media over.
Volgens mij is dat helaas niet aan de orde.quote:Op vrijdag 17 september 2010 17:08 schreef Sloggi het volgende:
Hoe kan het betutteling zijn als er besloten wordt te stoppen met overheidsingrijpen, namelijk het verstrekken van subsidie?
quote:Op vrijdag 17 september 2010 17:09 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Volgens mij is dat helaas niet aan de orde.
quote:ROTTERDAM - Pech voor Rotterdamse patatliefhebbers. Onder druk van D66 is een einde gemaakt aan een kortingsactie, waarmee lekkerbekken het hele jaar gratis patat konden krijgen bij aankoop van een hamburger.
Met de door de gemeente gesubsidieerde Rotterdampas kan eenmalig een gratis hamburger van McDonald's worden gehaald en krijgt de consument het hele jaar gratis friet bij aankoop van een burger.
Ja, en jij denkt dat de subsidie nu teruggegeven wordt?quote:
Is niet veel moeilijks aan hoor. Koolhydraten worden omgezet in insuline, en insuline is de veroorzaker van het aanmaken van vetcellen. Vrijwel alles in het menselijk metabolisme is gericht op het afbreken van vet, behalve insuline. En veel koolhydraten is niet eens een probleem, mits je na een bord brood/pasta/rijst/aardappels (wat de meeste mensen 3x per dag eten) flink gaat sporten. Dat doen we echter niet, dus worden we dikker.quote:Op vrijdag 17 september 2010 12:22 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Wat let jou dan om mensen te informeren? Kom eens met linkjes van wetenschappelijke artkelen. Ik ben nu wel benieuwd eigenlijk.
Dat doet er niet toe. De subsidie wordt stopgezet.quote:Op vrijdag 17 september 2010 17:11 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ja, en jij denkt dat de subsidie nu teruggegeven wordt?![]()
Die gaat natuurlijk ergens anders naartoe.
Dat staat nergens.quote:Op vrijdag 17 september 2010 17:15 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat doet er niet toe. De subsidie wordt stopgezet.
Kapsalon.quote:Op vrijdag 17 september 2010 17:06 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ze zouden een gratis kapsalon weg moeten geven, dat is tenminste echt Rotterdams,
Linkse mensen als TS die graag overheidsubsidie willen en gratis patat op kosten van de staatquote:Op vrijdag 17 september 2010 09:22 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Gister nog gegeten en het was geweldig.quote:
Rotterdam hoort zo'n pas helemaal niet te sponsoren. Laat de gemeente Rotterdam zich aub bij haar kerntaken houden, en die goed uitvoeren.quote:Op vrijdag 17 september 2010 18:09 schreef Zith het volgende:
[..]
Linkse mensen als TS die graag overheidsubsidie willen en gratis patat op kosten van de staat![]()
En daar zit het hem in de kneep.quote:Met de door de gemeente gesubsidieerde Rotterdampas
Zelfs als je met een kronkel in je hersenen nog concludeert dat het willen verbieden van door de staat gesubsidieerde korting op junkfood ''bemoeizucht'' of ''machtsgeilheid'' is, dan nog is D66 veruit de meest anti-bemoeienis partij van ons gehele politieke bestel.quote:Op vrijdag 17 september 2010 21:28 schreef sneakypete het volgende:
Ieder normaal mens wist het al, maar het is idd prachtig om het maar weer 'ns bewezen te zien: Ook D66-ers zijn uit op controle over anderen
Dat is helemaal niet zo erg hoor, het is menselijk en zefs onontkoombaar. Het erge is alleen dat D66-ers er altijd zo over lopen te liegen.
D66 is nl helemaal niet neutraal als het om menselijk handelen gaat. Er is weldegelijk de wil om gedrag te beïnvloeden dmv bijvoorbeeld belastingen. Nogmaals het gaat mij er niet om dat dat per definitie erg is. In dit specifieke geval is het zelfs zeer goed verdedigbaar (welke gek heeft zelfs ooit die bonnen uitgedeeld?).
Het is alleen zo erg dat er continue wordt gedaan alsof bemoeizucht en machtsgeilheid iets exclusiefs is, iets wat iedereen doet behalve zijzelf.
Knap dat jij al bij elke what-if situatie conclusies durft te trekken. En met ''knap'' bedoel ik nergens op gebaseerd en compleet achterlijk.quote:Op vrijdag 17 september 2010 12:19 schreef Knip het volgende:
Als het om gratis döner ging, durfden ze uit polieke correctheid de zaak niet aan te kaarten.
Ik denk dat jouw idee over D66 niet klopt, in plaats van dat D66 hypocriet is.quote:Op vrijdag 17 september 2010 21:28 schreef sneakypete het volgende:
Ieder normaal mens wist het al, maar het is idd prachtig om het maar weer 'ns bewezen te zien: Ook D66-ers zijn uit op controle over anderen
Dat is helemaal niet zo erg hoor, het is menselijk en zefs onontkoombaar. Het erge is alleen dat D66-ers er altijd zo over lopen te liegen.
D66 is nl helemaal niet neutraal als het om menselijk handelen gaat. Er is weldegelijk de wil om gedrag te beïnvloeden dmv bijvoorbeeld belastingen. Nogmaals het gaat mij er niet om dat dat per definitie erg is. In dit specifieke geval is het zelfs zeer goed verdedigbaar (welke gek heeft zelfs ooit die bonnen uitgedeeld?).
Het is alleen zo erg dat er continue wordt gedaan alsof bemoeizucht en machtsgeilheid iets exclusiefs is, iets wat iedereen doet behalve zijzelf.
Inderdaad, het is niet goed of het deugt nietquote:Op vrijdag 17 september 2010 10:02 schreef sigme het volgende:
[..]
Que? Eerst bemoeit de overheid zich met het menu door sommige etenwaren te subsidieren / aan te prijzen (kortingsbonnen voor minima), en dat (deels) afschaffen zou betuttelend zijn?
Met zo'n redenering is het toppunt van betuttelendheid dat de overheid het helemaal aan de burger laat..
Klinkt een beetje als een straw manquote:Op vrijdag 17 september 2010 19:12 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Rotterdam hoort zo'n pas helemaal niet te sponsoren. Laat de gemeente Rotterdam zich aub bij haar kerntaken houden, en die goed uitvoeren.
Ja en nee. Het is op geen enkele manier betuttelender dan die bonnen op zich al. Het is de overheid, het zijn al de partijen die er voorstander van zijn, die betuttelend zijn door deze bonnen uit te delen; D66 wil er juist van af. Tegelijkertijd is de reden van D66, of van de persoon, om ze af te schaffen er een van een zekere persoonlijke inmenging: het moet afgeschaft worden niet omdat het betuttelend is, maar omdat het ongezond is. Althans, dat maak ik op uit de woorden van de D66-er. Misschien bedoelt-ie wel: "Het is verkeerd, én daarnaast is het belachelijk omdat het ook nog eens ongezond is', maar zo staat het er niet.quote:
voor een liberale partij is dit wel een kwestie van erg triest.quote:Op vrijdag 17 september 2010 09:22 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Kan ik het toch nog over iets met je eens zijn.quote:Op vrijdag 17 september 2010 18:09 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Gister nog gegeten en het was geweldig.
quote:Op zaterdag 18 september 2010 13:06 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
De gemeente mag toch zeker zelf weten waar ze subsidie aan geeft?
Ja, dat zeg ik toch? De gemeente heeft hier dan ook (onder druk van D66) terecht besloten om met die subsidie te stoppen.quote:Op zaterdag 18 september 2010 13:26 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
![]()
Nee, een gemeente mag geld vrijmaken voor een overheidstaak. Mensen aanzetten tot het nuttigen van fastfood lijkt mij geen overheidstaak.
Was het maar betutteling, dan is het tenminste nog ERGENS goed voor.quote:Op zaterdag 18 september 2010 13:06 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Mensen die dit betutteling noemen.
De gemeente mag toch zeker zelf weten waar ze subsidie aan geeft?
Mensen aanzetten tot het eten van een ijsje lijkt me dan ook wel behoorlijk discutabel worden. En de korting op de Pannenkoekenboot kan ook echt niet door de beugel.quote:Op zaterdag 18 september 2010 13:26 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
![]()
Nee, een gemeente mag geld vrijmaken voor een overheidstaak. Mensen aanzetten tot het nuttigen van fastfood lijkt mij geen overheidstaak.
Larie. Het staat ondernemers nog steeds vrij om gratis patatfriet uit te delen. Dat wordt niet verboden.quote:Op vrijdag 17 september 2010 09:30 schreef mlg het volgende:
Het is juist niet betuttelend. Ze verbieden niemand om gratis patatfriet weg te geven, alleen niet uit naam van de overheid.quote:
Ik vind dat niet door de beugel kunnen inderdaad. Het zijn symptomen van een overheid die totaal niet nadenkt over wat de overheid moet doen en wat de overheid moet laten.quote:Op zaterdag 18 september 2010 13:35 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Mensen aanzetten tot het eten van een ijsje lijkt me dan ook wel behoorlijk discutabel worden. En de korting op de Pannenkoekenboot kan ook echt niet door de beugel._!
Maar je volvreten met pannenkoeken 'uit naam van de overheid' of een ijsje eten mag dan weer wel...quote:Op zaterdag 18 september 2010 13:40 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Het is juist niet betuttelend. Ze verbieden niemand om gratis patatfriet weg te geven, alleen niet uit naam van de overheid.
http://d66rotterdam.nl/ne(...)er_fastfoodpromotie/quote:Rotterdampas volgend jaar gezonder
donderdag 16 september 2010
In de actualiteitenraad van vanmiddag heeft Wethouder Schrijer toegezegd, op aandringen van D66, om de gratis friet die de houders van de Rotterdampas dagelijks kunnen afhalen bij McDonalds uit de Rotterdampas te halen. Deze gratis friet kunnen zij keer op keer blijven halen wanneer zij daar een Big Mac, Quarter Pounder of McChicken bijkopen.
D66 vond deze ‘fastfoodpromotie’ niet passen in het gezondheidsbeleid van de stad en kreeg voor haar oproep steun van Professor Katan, hoogleraar in de voedingsleer aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Hij verklaarde in een reactie het ‘zeer onverstandig’ te vinden dat de gemeente via de Rotterdampas grote groepen, vaak kwetsbare, mensen stimuleert fastfood te consumeren.
D66 raadslid Verveen benadrukte in het debat dat Rotterdammers vrij zijn zelf te bepalen wat, waar en wanneer ze eten. D66 vindt dat het promoten van fastfood als dagelijkse maaltijd in conflict is met het gezondheidsbeleid. De raad besloot in een later stadium in commissieverband verder te praten over dit onderwerp. Als voorschot op deze discussie deed wethouder Schrijer echter alvast de toezegging. De afgelopen week werd in de media veelvuldig gepraat en geschreven over dit onderwerp.
Hmm, niet echt consequent nee.quote:
lees eens iets over liberalisme (grondbeginsel origineel van de d66). daarbij subsidieren ze de patat niet.quote:Op zaterdag 18 september 2010 15:53 schreef Geitsu het volgende:
Waarom zou de overheid friet moeten subsidieren? En sterker nog, waarom maakt het een partij betuttelend als ze dit willen afschaffen?
Wie denk je dat deze 'gratis' friet betaalt? Bovendien heeft friet gefinancierd via overheidswege vrij weinig met het liberalisme te maken.quote:Op zaterdag 18 september 2010 16:35 schreef FkTwkGs2014 het volgende:
lees eens iets over liberalisme (grondbeginsel origineel van de d66). daarbij subsidieren ze de patat niet.
Teering, heb je je speciaal ingeschreven om dat hele verhaal hier neer te plempen! Jij gaat wel ver voor je patatten, repsect!quote:Op zaterdag 18 september 2010 20:05 schreef loladevries het volgende:
Ik kan mij echt heel boos maken over al dit gedoe...
blablabla
* knip *
blablabla
Speculatie.quote:Op vrijdag 17 september 2010 12:19 schreef Knip het volgende:
McDonalds kan wel aangepakt worden want De Grote M is de vijand van elk weldenkend mens.
Een jaar lang gratis zilvervliesrijst!quote:Op zondag 19 september 2010 08:46 schreef Compatibel het volgende:
Subsidieer dan gezond (en bovenal duurder) voedsel.
Dat dus. Volgens mij gaat het om een actie vanuit de overheid:quote:Op zondag 19 september 2010 08:46 schreef Compatibel het volgende:
Wordt die friet/patat nou betaald door de overheid of is het een promotiestunt van de Mac? Wanneer de overheid hier voor betaald, en besluit dit niet meer te doen, dan is dit toch geen betutteling? Subsidieer dan gezond (en bovenal duurder) voedsel.
Dan vind ik het niet meer dan begrijpelijk om hier hele grote vraagtekens bij te zetten, en niet in de laatste plaats omdat bij armere huishoudens overgewicht relatief al vaker voorkomt juist omdat ongezonde troep goedkoper is dan gezond eten. Het laatste wat je dan moet willen is om nog meer ongezonde troep te promoten en dan nog voor niks ook.quote:Met de door de gemeente gesubsidieerde Rotterdampas kan eenmalig een gratis hamburger van McDonald's worden gehaald
Maar waarom zou je uberhaupt, los van alle andere al-bestaande sociale voorzieningen, met zo'n Rotterdampas voedsel subsidieren?quote:Op zondag 19 september 2010 09:57 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Dat dus. Volgens mij gaat het om een actie vanuit de overheid:
[..]
Dan vind ik het niet meer dan begrijpelijk om hier hele grote vraagtekens bij te zetten, en niet in de laatste plaats omdat bij armere huishoudens overgewicht relatief al vaker voorkomt juist omdat ongezonde troep goedkoper is dan gezond eten. Het laatste wat je dan moet willen is om nog meer ongezonde troep te promoten en dan nog voor niks ook.
En ook dat, ja. Hoewel niemand het erg gevonden had als je met die pas een zak Jonagold kon komen ophalen.quote:Op zondag 19 september 2010 10:02 schreef huhggh het volgende:
[..]
Maar waarom zou je uberhaupt, los van alle andere al-bestaande sociale voorzieningen, met zo'n Rotterdampas voedsel subsidieren?
Voor voedsel kan men landelijke sociale voorzieningen al aanspreken en eigenlijk zou het zo moeten zijn dat zo'n Rotterdampas zaken subsidieert die buiten de andere bestaande voorzieningen vallen om daarmee als aanvulling te dienen.
Maar daarmee geef je veel minder directe sturing dan blijkbaar in de huidige situatie door binnen 1 onderwerp (namelijk: voedsel) enkele zaken wel te subsidieren en iets anders expliciet niet, terwijl het uiteindelijk allemaal voedsel is.quote:Op zondag 19 september 2010 10:23 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
En ook dat, ja. Hoewel niemand het erg gevonden had als je met die pas een zak Jonagold kon komen ophalen.
Overigens kun je met die pas ook goedkoper zwemmen etc. dus dat soort dingen zitten er wel degelijk in.
Dat is dus ueberhaupt al zo met subsidie. Of je het nou om zwemmen doet of om gezond eten, het is allemaal even betuttelend.quote:Op zondag 19 september 2010 10:33 schreef huhggh het volgende:
Daarmee geef je dus duidelijk sturing. En het onderstreept iets wat eerder in dit topic al is aangegeven, namelijk dat D66 hiermee haar eigen smaak/wil op wil leggen.
En dat is helemaal niet liberaal, waar D66 zo graag altijd mee pronkt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |