abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86458775
Ik woon sinds kort in Amsterdam en ik heb het hier erg naar mijn zin. maar er is een ding dat ik wat minder prettig vind: ik ben namelijk erg bang in het verkeer. Ik heb geen auto dus als ik niet met de tram naar een bepaalde plek kan en lopen te lang duurt moet ik wel fietsen... dit vind ik echter heel eng.

Hiervoor zijn twee verklaringen: ten eerste ben ik in mijn oude stad een keer overvallen terwijl ik naar huis fietste, hierdoor durf ik niet meer 's nachts naar buiten op de fiets. Ik neem dan liever de nachtbus.

Ten tweede heb ik vorig jaar een heel naar ongeluk gezien op de weg waar stukken vlees, bot en bloed overal verspreid lagen... nu vind ik het soms doodeng om over te steken, en fietsen al helemaal...
pi_86458893
Je zal je toch in het verkeer moeten bevinden. Dus het enige wat je kan doen is die angst overwinnen en je realiseren dat je dit waarschijnlijk niet snel weer zal meemaken. Genoeg mensen die dat namelijk nooit meemaken.
  woensdag 15 september 2010 @ 13:41:57 #3
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_86458919
Je hebt toch ogen in je hoofd? Gebruik ze dan extra goed op de fiets. Je wordt echt niet zomaar overhoop gereden, ook niet in Amsterdam.
En vind je het 's nachts vervelend om te fietsen, dan pak je toch gewoon de nachtbus? Of een taxi tot aan de voordeur.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_86458955
Ik ben een keer overvallen in de nachtbus, dus dat is ook geen succes hoor..
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
pi_86458957
Ja 's nachts neem ik de nachtbus of een taxi inderdaad maar ik moet nu elke week voor stage ergens heen fietsen en dat vind ik dood eng... ik weet dat het moet maar toch zit ik daar elke keer met een paniekerig gevoel... :{
  woensdag 15 september 2010 @ 13:45:29 #6
267547 smegmanus
FOK! ambassadeur
pi_86459049
@ Mod: Waarom is mijn post nu weggehaald? :')
Een auto kopen lijkt mij toch een goede optie of zie ik dat verkeerd.
Op donderdag 15 januari 2015 19:01 schreef Maanvis het volgende:
smegmanus is de as van het kwaad. een verbrand stukje Hitler.
pi_86459135
Gewoon goed vooruit kijken is er niks aan de hand, woon al vanaf me 7e in amsterdam nog nooit een ongeluk met de fiets gehad.
En ik stop over het algemeen echt niet voor roodlicht en nee ook geen bijna aanrijdingen daardoor, gewoon het verkeer goed inschatten.
pi_86459180
quote:
Op woensdag 15 september 2010 13:45 schreef smegmanus het volgende:
@ Mod: Waarom is mijn post nu weggehaald? :')
Een auto kopen lijkt mij toch een goede optie of zie ik dat verkeerd.
Ik heb geen rijbewijs. Dat vind ik al helemaal eng, dan rijd ik nog iemand dood ofzo.
  woensdag 15 september 2010 @ 13:48:56 #9
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_86459205
quote:
Op woensdag 15 september 2010 13:43 schreef Sparklehorse het volgende:
Ja 's nachts neem ik de nachtbus of een taxi inderdaad maar ik moet nu elke week voor stage ergens heen fietsen en dat vind ik dood eng... ik weet dat het moet maar toch zit ik daar elke keer met een paniekerig gevoel... :{
En is er al een keer iets gebeurd wat dit paniekgevoel realistisch maakt? Je maakt jezelf juist kwetsbaarder door zo verkrampt op je fiets te zitten.
Ga desnoods de komende tijd met de tram/bus en maak een stappenplan (fietsplan) van het overwinnen van je irreële angst. Door steeds verder te fietsen, grotere 'obstakels' te nemen en te ervaren dat je met gezond verstand een heel eind komt.
pi_86459283
Dat zijn toch best heftige dingen die je hebt gezien en meegemaakt. Hoe heb je dit verwerkt, heb je dit een beetje kunnen verwerken?
  woensdag 15 september 2010 @ 13:50:45 #11
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_86459300
Aemstelledamofobie, interessant :).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  woensdag 15 september 2010 @ 13:52:07 #12
267547 smegmanus
FOK! ambassadeur
pi_86459376
quote:
Op woensdag 15 september 2010 13:48 schreef Sparklehorse het volgende:

[..]

Ik heb geen rijbewijs. Dat vind ik al helemaal eng, dan rijd ik nog iemand dood ofzo.
O, in de OP staat dat je geen auto hebt... maar dat gaat inderdaad lastig worden zonder rijbewijs.
Op donderdag 15 januari 2015 19:01 schreef Maanvis het volgende:
smegmanus is de as van het kwaad. een verbrand stukje Hitler.
pi_86459431
Gewoon zo vaak mogelijk met iemand meefietsen tot je eraan gewend bent lijkt me :).

het is ook gewoon een teringbende, ik ben het mijn hele leven gewend, maar kan me echt wel voorstellen dat het pittig is voor een buitenstaander :).
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_86459483
Het probleem is niet het verkeer, het probleem is jouw angst er voor. Vertrouw in je eigen capaciteit om verkeerssituaties in te schatten en chill da fuck out.
  woensdag 15 september 2010 @ 13:55:07 #15
262 Re
Kiss & Swallow
pi_86459507
wat reacties verwijderd (niet die van smegma trouwens dus daar ga ik even achteraan)
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_86459526
Smegma.
  woensdag 15 september 2010 @ 14:01:02 #17
262 Re
Kiss & Swallow
pi_86459740
die kloterige toeristen op hun fiets ook, of die kloterige toeristen die niet weten wat een fietspad is...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  woensdag 15 september 2010 @ 14:01:46 #18
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_86459767
quote:
Op woensdag 15 september 2010 13:53 schreef HeatWave het volgende:
Gewoon zo vaak mogelijk met iemand meefietsen tot je eraan gewend bent lijkt me :).

het is ook gewoon een teringbende, ik ben het mijn hele leven gewend, maar kan me echt wel voorstellen dat het pittig is voor een buitenstaander :).
De wijk montmartre in Parijs is al helemaal erg ;). Overal Algerijnen. Hele aardige jongens maar ze leven op straat en lijken op marokkanen, dus je hebt een natuurlijke angst voor ze. En jij daar in je eentje als nederlander in het buitenland (ik was daar voor mijn werk). Stoplichten springen op rood, iedereen loopt door en jij blijft staan. Uiteindelijk loop je ook maar door want je wilt er toch bij horen :Y.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  woensdag 15 september 2010 @ 14:01:54 #19
317039 Printerkabel
Hello darkness, my old friend
pi_86459774
:')

Ontopic: Verkeer in Amsterdam is wel klote, maargoed dat is in elke grote stad zo :(
pi_86459802
quote:
Op woensdag 15 september 2010 14:01 schreef Maanvis het volgende:

[..]

De wijk montmartre in Parijs is al helemaal erg ;). Overal Algerijnen. Hele aardige jongens maar ze leven op straat en lijken op marokkanen, dus je hebt een natuurlijke angst voor ze. En jij daar in je eentje als nederlander in het buitenland (ik was daar voor mijn werk). Stoplichten springen op rood, iedereen loopt door en jij blijft staan. Uiteindelijk loop je ook maar door want je wilt er toch bij horen :Y.
Ik steek overal over als het kan, niet als het licht groen is, dat vinden ze in het buitenland nog wel eens raar :P.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  woensdag 15 september 2010 @ 14:02:52 #21
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_86459812
Op deze website kan je het hoofdnet-fiets in Amsterdam bekijken :

http://www.amsterdam.nl/v(...)art?ActItmIdt=277911

Al deze fietspaden zijn grotendeels vrijliggend, hebben veelal groene stroom-stoplichten, zijn iets breder (als dat kan), en worden veel gebruikt waardoor automobilisten op deze routes vrijwel altijd fietsers ook zullen verwachten. Misschien een idee om deze routes zoveel mogelijk te gebruiken in 1e instantie?
  woensdag 15 september 2010 @ 14:12:28 #22
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_86460170
quote:
Op woensdag 15 september 2010 14:01 schreef Re het volgende:
die kloterige toeristen op hun fiets ook, of die kloterige toeristen die niet weten wat een fietspad is...
MacBikemongolen.
  woensdag 15 september 2010 @ 14:12:36 #23
125855 xprotagonistx
FEED ME A STRAY CAT
pi_86460174
Je zult je toch over je angst heen moeten zetten. Het uiterste alternatief, een sociaal isolement, is ook niet leuk. Wees realistisch: wat is nu eigenlijk de kans om goed aan gort gereden te worden? Klein. Wat kun je er zelf aan doen om die kans nog kleiner te maken? Best veel: niet met muziek op fietsen, je aan de verkeersregels houden, geduld hebben met oversteken, je ogen openhouden en gevaarlijk situaties vermijden (zoals uit dode-hoek-punten van vrachtwagens blijven).

Succes!
  woensdag 15 september 2010 @ 14:14:17 #24
285545 Rupsebeest
Wordt ooit een mooie vlinder
pi_86460248
Het verkeer in Amsterdam vind ik best wel veilig hoor. Overal staan stoplichten en ik zie zelden dat iemand die daar niet aan houdt. Gewoon lekker gaan fietsen en niet teveel nadenken. :)
  woensdag 15 september 2010 @ 14:17:34 #25
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_86460389
quote:
Op woensdag 15 september 2010 14:14 schreef Rupsebeest het volgende:
Het verkeer in Amsterdam vind ik best wel veilig hoor. Overal staan stoplichten en ik zie zelden dat iemand die daar niet aan houdt. Gewoon lekker gaan fietsen en niet teveel nadenken. :)
Auto's houden zich vrijwel allemaal aan de stoplichten (gelukkig), fietsers en wandelaars een stuk minder. Echter, dit hoeft niet gevaarlijk te zijn voor fieters die stoppen voor rood licht, aangezien auto's dus niet door rood rijden. Als je zelf dus gewoon stopt voor rood, duidelijk aangeeft wat je gaat doen (hand uitsteken, zelfde tempo blijven fietsen, goed kijken) zal er nooit wat gebeuren.

Je moet uitkijken dat je jezelf geen complex aanpraat.
  woensdag 15 september 2010 @ 14:19:54 #26
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_86460487
quote:
Op woensdag 15 september 2010 14:02 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Ik steek overal over als het kan, niet als het licht groen is, dat vinden ze in het buitenland nog wel eens raar :P.
Doe ik ook altijd :')
  woensdag 15 september 2010 @ 14:28:49 #27
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_86460787
Ik moet ook altijd weer even wennen als ik in Amsterdam aan het fietsen ben, de eerste keer was het helemaal eng inderdaad. Gewoon blijven doen en rustig maar, de kans dat je omver gereden wordt als je gewoon uitkijkt is nagenoeg nihil. Fiets eerst gewoon kleine stukjes en maak de cirkel steeds groter, als je het echt eng begint te vinden tot aan paniek toe zet je de fiets aan de kant, op slot en ga je later een keer terug ( als die dan natuurlijk niet gejat is :P )
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_86461671
Je moet voor jezelf fietsen. Niet met de meute mee aangezien de meute vaak lak heeft aan bepaalde situaties (verkeerslichten, wegen van rechts etc.) auto's houden zich aardig aan de regels in Amsterdam (alleen taxi chauffeurs zijn aso's) als jij dat ook doet dan zal er echt niet zo snel iets gebeuren.
  woensdag 15 september 2010 @ 16:24:33 #29
17113 annoh
Beating hearts baby
pi_86465012
Vorig jaar ben ik hard van mijn fiets gevallen doordat een idioot op de fiets voor me opeens afsloeg zonder om te kijken of zijn hand uit te steken. Daarna ben ik ook een aantal maanden een stuk banger geweest op de fiets. Ik zag in mijn hoofd mijzelf of anderen al door de lucht vliegen en gewond raken als er een auto te hard de hoek om kwam, mensen zomaar de straat op stapten of fietsers te dicht bij me fietsten. Ik schrok van alles en tijdens het fietsen dacht ik regelmatig 'dit is het, nu gaat het echt fout'. Inmiddels is het gelukkig een stuk minder geworden en kan ik weer normaal door de stad fietsen.
Voor mij helpt het om me zelf goed aan de regels te houden en heel alert te fietsen. En te blijven fietsen, ook als je bang bent. Je hebt zelf een heleboel in de hand.
Oh, en nog iets wat mij geholpen heeft, ik had op een weblog een filmje gezien gemaakt door de maker van dat weblog bij het weteringscircuit, met als onderschrift iets in de trant van hoe mooi het is dat al die fietsers en auto's zo soepel langs elkaar heen gaan en dat dat allemaal goed gaat, ook als het heel druk is. Daardoor probeer ik nu te focussen op hoe goed het (meestal) gaat, en dat hielp wel. Ik kan het filmje nu niet vinden maar ik zal nog even verder zoeken!

Edit: ik kan het niet vinden, maar het was van deze kerel: http://amsterdamize.wordpress.com. Leuk blog :)

[ Bericht 9% gewijzigd door annoh op 15-09-2010 16:34:18 ]
I'm just a girl in the world.
  woensdag 15 september 2010 @ 16:27:04 #30
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_86465106
quote:
Op woensdag 15 september 2010 13:48 schreef Copycat het volgende:

[..]

En is er al een keer iets gebeurd wat dit paniekgevoel realistisch maakt? Je maakt jezelf juist kwetsbaarder door zo verkrampt op je fiets te zitten.
Ga desnoods de komende tijd met de tram/bus en maak een stappenplan (fietsplan) van het overwinnen van je irreële angst. Door steeds verder te fietsen, grotere 'obstakels' te nemen en te ervaren dat je met gezond verstand een heel eind komt.
Nee, juist enkel en alleen de fiets pakken, door de fiets te vermijden maak je het alleen maar erger.

Het verkeer in amsterdam *;
  woensdag 15 september 2010 @ 16:28:21 #31
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_86465143
quote:
Op woensdag 15 september 2010 14:19 schreef skippy22 het volgende:

[..]

Doe ik ook altijd :')
wie niet :')
pi_86465697
Wat veel therapeuten doen bij fobieën is dat je samen met hem/haar een lijst maakt van dingen die met je angst te maken hebben, van minst eng naar het meest eng. En dan ga je die afwerken.
Is dat een idee om zelf te proberen? Met dingen als met iemand samen fietsen. En uiteraard zelf door het centrum fietsen als allerlaatst.
  woensdag 15 september 2010 @ 17:30:38 #33
30751 DaMayan
Turtle Warriors
pi_86467407
Probeer iig niet heel langzaam te fietsen en op elke auto/tram/fietser te letten. Dan word je aan alle kanten voorbij gereden en raak je alleen maar meer in de stress.

Je kan beter tempo maken en bezig blijven met wat er voor je gebeurt zoals wie je moet inhalen of ontwijken, of degene voor je gaat afslaan of niet, of de stoplicht voor je op rood of groen staat etc.
Gebruik ook je oren! Oa. om te horen of er een auto van achter komt of niet en kijk altijd(!) over je schouder als je gaat afslaan of afremmen om te stoppen. Daarmee geef je namelijk aan je mede-fietsers aan wat je gaat doen.
One good thing about music. When it hits you feel no pain.
pi_86474277
Dat moet een bizar ongeluk zijn geweest!
pi_86481640
Was het ook, het was nog een oud vrouwtje ook die het allemaal niet eens echt doorhad, ze leefde nog wel gelukkig....Maar wat ik ook erg vind is dat ik bar weinig van de verkeersregels afweet. Ik heb hiervoor in een stad gewoond die qua verkeer gewoon helemaal geplanned was met gescheiden fietspaden en autos ten alle tijden. Als ik fietste dan was het nooit over drukke kruizingen heen... de verkeersles die ik heb gehad in groep 8 was ook alleen schriftelijk.
pi_86481694
Verzekeringstechnisch gezien zit je als fietser altijd gebeiteld, dus dat is een zorg minder.
pi_86481961
Zou mij wat geld kunnen schelen als ik straks een verminkt gezicht heb of verlamd ben...
pi_86484550
Probeer wat fietsregels te vinden op het internet dan. Ik zou zo ook niets weten, haaientanden, rechts voorrang, zebrapaden. Het kan niet moeilijk zijn, want hoevaak hoor je nou dat een toerist een ongeluk veroorzaakt? Die kunnen zeker niet beter fietsen dan jij, die doen het vaak voor het eerst en fietsen ook vaak onvoorzichtig als malloten.

Succes! Voor mij was het ook wennen hoor, maar ben inmiddels heel assertief en aso geworden in het fietsverkeer. Ik ben niet echt zo, maar je komt wel het snelste op je bestemming dan :P
pi_86484669
Slachtofferhulp niets voor ts?
Je hebt ergens een flink trauma overgehouden aan wat je meemaakte...en logisch hoor!
Kan het me goed voorstellen nml.
Bah bah! :{
Snollebolt
pi_86485173
Waarvoor staat dit in R&P? En niet in een topic als boeren in de grote stad?
Er is nog een boekenplank actief op ons mooie forum, dat is boekenplank. jawel deze creatieve geest jat mijn naam en zet er een punt achter. Deed hij dat laatste maar.
pi_86489175
quote:
Op woensdag 15 september 2010 14:01 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Nou, nee. Zo natuurlijk is dat niet. :')
pi_86489195
In groningen vind ik het verkeer ook best een chaos trouwens. Al 3 keer bijna aangereden omdat iedereen zo'n haast lijkt te hebben en niemand wacht. Op sommige punten komt het van alle kanten en kun je vrijwel nooit oversteken zonder met je fiets tegen iemand op te knallen. Best irritant. Misschien dat dit in alle grotere steden zo is, maar ik ben het iig niet gewend.
pi_86492301
Ik ben geen boer. Ik woonde hiervoor in Almere. Wat overigens ook een kutstad is, daar niet van, maar het verkeer is er prachtig geregeld, ook die busbanen enzo...
pi_86492338
quote:
Op donderdag 16 september 2010 00:48 schreef Zhe-AnGeL het volgende:
Slachtofferhulp niets voor ts?
Je hebt ergens een flink trauma overgehouden aan wat je meemaakte...en logisch hoor!
Kan het me goed voorstellen nml.
Bah bah! :{
Ja misschien moet ik maar eens met een psycholoog gaan praten, hoewel dit al een jaar geleden is en die beroving nog veel eerder...
  donderdag 16 september 2010 @ 12:03:11 #45
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_86493096
quote:
Op donderdag 16 september 2010 11:41 schreef Sparklehorse het volgende:
Ik ben geen boer. Ik woonde hiervoor in Almere. Wat overigens ook een kutstad is, daar niet van, maar het verkeer is er prachtig geregeld, ook die busbanen enzo...
correctie.
  donderdag 16 september 2010 @ 12:18:58 #46
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_86493633
he bah, weer een import provinciaal
Intelligent, but fucked up.
  Moderator donderdag 16 september 2010 @ 20:55:12 #47
9859 crew  Karina
Woman
pi_86512324
Zo vaak hoor je niet dat een fietser overhoop is gereden hoor, volg maar eens een tijdje AT5 nieuws of de lokale krantjes, ik lees het echt zelden. Plus dat de meeste automobilisten fietsers gewend zijn, dat scheelt.

In een dorp is het vaak nog erger, mijn zus woont in een dorp en daar rijden de fietsers zowat midden op de rijbaan, ik vind dat gevaarlijker dat hoe het in Amsterdam is, ik moet daar echt veel beter op de fietsers letten dan hier.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_86632232
Je bent een huilerd, was dan lekker in Friesland gebleven!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')