abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86295912
Welkom op de Erasmus slowchat @ FOK!

Woudestein / Hoboken

Canadezen in Kralingen op studiereis

Voorgaande delen
Erasmus Universiteit Rotterdam #17
Erasmus Universiteit Rotterdam #16
Erasmus Universiteit Rotterdam #15
Erasmus Universiteit Rotterdam #14: voor denkers en doeners.
Erasmus Universiteit Rotterdam #13
Erasmus Universiteit Rotterdam #12
Erasmus Universiteit Rotterdam #11
Erasmus Universiteit Rotterdam #10
Erasmus Universiteit Rotterdam #9
Erasmus Universiteit Rotterdam #8
Erasmus Universiteit Rotterdam #7
Erasmus Universiteit Rotterdam, Deel 6.
Erasmus Universiteit Rotterdam, Deel 5; het jaarplansysteem!
Erasmus Universiteit topic, Deel 4:
Erasmus Universiteit topic, Deel 3: Een nieuwe start
Erasmus Universiteit topic, Deel 2: Op naar MyEur
[SC] Erasmus Universiteit Slowchat

Handige Links
EUR website
MyEUR
Blackboard
OSIRIS
SIN-Online
EURmail
ERNA
StudieLink O+
Studiekeuzetest

FOK!ers @ EUR

RSM Erasmus University

BliksemSchigt - BSc International Business Administration
Public_NME - MSc Strategic Management
wikwakka2 - BSc International Business Administration
unioz - BSc International Business Administration
Version1 - MSc Finance & Investments

Erasmus School of Economics

Artianos - BSc Economie & Bedrijfseconomie
BoerBert - BSc Economie & Bedrijfseconomie
Bolkesteijn - BSc Economie & Bedrijfseconomie
BVO - MSc Economics & Business
Carducci - BSc Economie & Bedrijfseconomie & LL.B Rechtsgeleerdheid
Chabo - BSc Economie & Bedrijfseconomie
ChRoNiC - MSc Economics & Business en LL.B Rechtsgeleerdheid
eleusis - MSc Economics & ICT
Finitio - MSc Economics & Business en LL.B Rechtsgeleerdheid
hamster90 - BSc Economie & Bedrijfseconomie
Irritatie100 - BSc Economie & Bedrijfseconomie
Kaas - BSc Economie & Bedrijfseconomie en BA Filosofie van de Economie
Najir - BSc Economie & Bedrijfseconomie
Pulu - BSc Economie & Bedrijfseconomie
SnookieMJ - MSc Economics & Business
SuperHarregarre - MSc International Economics & Business Studies

Faculteit der Rechtsgeleerdheid
Carducci - BSc Economie & Bedrijfseconomie & LL.B Rechtsgeleerdheid
ChRoNiC - MSc Economics & Business en LL.B Rechtsgeleerdheid
DahaKa - LL.B Rechtsgeleerdheid
Finitio - MSc Economics & Business en LL.B Rechtsgeleerdheid
Fiskus - LL.B Fiscaal Recht
Flashwin - LL.M Bedrijfsrecht
Lucky_Strike - MSc Criminologie
Phaelanx_NL - BSc Rechtsgeleerheid

Erasmus MC
Andre Rouvoet - gewoon een bietje sneien in meesen!
Ludacriss - BSc Geneeskunde

Faculteit der Historische en Kunstwetenschappen
Nepthys - BA Algemene Cultuurwetenschappen

Faculteit der Sociale Wetenschappen
ThE_ED - BSc Sociologie
Triggershot - BSc Bestuurskunde

Faculteit der Wijsbegeerte
Kaas - BSc Economie & Bedrijfseconomie en BA Filosofie van de Economie

Overig
JoPiDo - Is er nog niet helemaal uit O+

Als je in/uit de OP wilt, pas het dan aan in de wiki
Game On!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 7% gewijzigd door SuperHarregarre op 10-09-2010 22:19:21 ]
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_86298592
Als het goed is kan Firefox bij SIN-online wel je inloggegevens bewaren. En als je via SIN naar alle andere websites gaat blijf je ingelogd, dus dat scheelt een hoop moeite.
Cool story, Hansel.
pi_86302686
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 23:10 schreef wikwakka2 het volgende:
Als het goed is kan Firefox bij SIN-online wel je inloggegevens bewaren. En als je via SIN naar alle andere websites gaat blijf je ingelogd, dus dat scheelt een hoop moeite.
Zo doe ik ´t ook. :Y
pi_86308043
KEN JE DAT NIE HORE DAN!
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_86308685
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 11:25 schreef eleusis het volgende:
KEN JE DAT NIE HORE DAN!
:') ?
pi_86308711
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 11:52 schreef Dalliance het volgende:

[..]

:') ?
quote:
Erasmus Universiteit Rotterdam #18 Komen wij uit Rotterdam?
Cool story, Hansel.
pi_86309229
Rotterdam, Rotterdam, Rotterdam...Rotterda-ham...Rotterdam! :D

Weet trouwens iemand een voetbalveldje in de buurt van de EUR zelf? Ze zouden echt gewoon zo'n Cruyff Court-achtig iets moeten hebben op de campus.

Of een kleinere versie voor 5 tegen 5 en dan gewoon drie van die veldjes.
pi_86311414
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 11:54 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

[..]

:X :D
pi_86315711
Ligt blackboard er ook uit bij jullie?
pi_86315745
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 16:06 schreef Mandal het volgende:
Ik krijg de vraag of ik het bestand wil openen als ik op de blackboardlink druk :').
Cool story, Hansel.
pi_86316323
Blackboard. :( Probeer er al vanaf 10 uur in te komen. :')
pi_86317903
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 16:07 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Ik krijg de vraag of ik het bestand wil openen als ik op de blackboardlink druk :').
Dito. Wat een kneuzen. Eergisteren lag BB er ook al uit in de ochtend.
pi_86322571
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 22:06 schreef SuperHarregarre het volgende:
Veiliger schmeiliger...

Econometrie valt me tot nu toe wel mee. Eigenlijk wel een leuk vak...ben tot nu toe sowieso best positief over m'n keuze voor deze master. Allemaal interessante colleges. :)
Goed nieuws. Volg je toevallig ook industrial organization en game theory? Indien ja, voel je vrij er iets over te vertellen.
pi_86322608
Game Theory. Ik heb er slechte ervaringen mee - met name door professoren die vragen rechtstreeks uit de slides overnemen op het tentamen, maar dan tóch een ander antwoord goed rekenen. Micro was na accounting & finance dan ook het vak met het laagste slagingspercentage.
Cool story, Hansel.
  zaterdag 11 september 2010 @ 20:36:03 #15
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_86322632
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 16:06 schreef Mandal het volgende:
Blij dat we daar dan tenminste wél vanaf zijn inmiddels. (sociologie / bestuurskunde)

Jammer alleen dat nu er voor alle literatuur betaald moet worden en dat gewoon belachelijk veel kost nu. ;(
pi_86322667
Tsja, vorig jaar was ik ook wel een euro of 800 kwijt aan alle boeken voor dat jaar. En maar "custom editions" uitbrengen om elk jaar opnieuw de volle mep er voor te kunnen vragen.
Cool story, Hansel.
pi_86322880
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 20:37 schreef wikwakka2 het volgende:
Tsja, vorig jaar was ik ook wel een euro of 800 kwijt aan alle boeken voor dat jaar. En maar "custom editions" uitbrengen om elk jaar opnieuw de volle mep er voor te kunnen vragen.
Idd. Meestal koop ik de boeken niet meer tegenwoordig, met een paar verslagen lukt het over het algemeen prima!
pi_86323793
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 20:45 schreef Finitio het volgende:

[..]

Idd. Meestal koop ik de boeken niet meer tegenwoordig, met een paar verslagen lukt het over het algemeen prima!
Ik koop ze toch maar voor de zekerheid - de meeste kan ik toch wel weer doorverkopen, en sommigen, zoals de wiskunde- en statistiekboeken e.d., zijn handig om te bewaren.
Cool story, Hansel.
pi_86341419
Weet iemand hoe cruciaal dat theorieboek van Fiscale Economie is? :D Over bijvoorbeeld de eerste 2 hoofdstukken (bladzij of 70) gaan maar 10 (beperkte) slides. :X

[ Bericht 58% gewijzigd door Conversatie op 12-09-2010 19:40:19 ]
pi_86344453
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 20:33 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Goed nieuws. Volg je toevallig ook industrial organization en game theory? Indien ja, voel je vrij er iets over te vertellen.
Volg ze allebei inderdaad maar die zitten pas in het volgende blok. Vond Game Theory wel te doen tijdens de bachelor, weet niet hoeveel hoger het niveau ligt bij de mastervariant. Als ik kijk naar de course guide van Industrial lijkt het een beetje een mix van supply chain management, micro-economie en game theory. Ze zeggen ook dat het aangeraden wordt om beide electives te nemen maar dat hoeft dus niet. Ik vond alleen de andere electives niet zo interessant. (Heb niet zoveel met al dat poverty/inequality gedoe als op zichzelf staande elective. Is toch al onderdeel van advanced modern macroeconomics dat je sowieso al hebt.)
pi_86350004
@Kaas-

Hoe bevalt Filosofie eigenlijk tot nu toe (studielast, interessant etc)? Of is het te kort om daar al wat over te zeggen? :P
  zondag 12 september 2010 @ 18:18:44 #22
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_86350385
quote:
Op zondag 12 september 2010 13:55 schreef Conversatie het volgende:
Weet iemand hoe cruciaal dat theorieboek van Fiscale Economie is? :D
Ik vraag mij sowieso af of die hoorcolleges nog belangrijk worden, want van die laatste (ik heb de eerste trouwens niet gezien) heb ik niet zo veel opgestoken :')
pi_86350911
Iemand bekend met het vak "quantitative decision making"?
Cool story, Hansel.
pi_86350995
quote:
Op zondag 12 september 2010 18:34 schreef wikwakka2 het volgende:
Ik doe meer aan de kwalitatieve vorm. In andere woorden; nee, ken 't niet. :P

Morgen weer lekker ochtendcollege, hoera. En daarna nog met eviews kloten in de middag. Heb er zin in. :P

Edit: Zo...tering m'n wiskunde is wel echt weggezakt. :P Bij macro-huiswerk echt aan het kutten met die logaritme-regels enzo. :|W Wiskundeboek er maar even bijgepakt. :') :') :') :|W

[ Bericht 35% gewijzigd door SuperHarregarre op 12-09-2010 22:10:56 ]
pi_86365693
quote:
Op zondag 12 september 2010 18:07 schreef Conversatie het volgende:
@Kaas-

Hoe bevalt Filosofie eigenlijk tot nu toe (studielast, interessant etc)? Of is het te kort om daar al wat over te zeggen? :P
Volg nu enkel het vak Geschiedenis van de Wijsbegeerte: Inleiding 1 naast mijn economiestudie. Dat is wel tof, wel heel anders dan economie (enige onderwijsvorm = hoorcolleges, zijn ook echt noodzakelijk om het te halen). Alleen klote dat het enige college per week voor dit vak precies tegelijk valt met het hoorcollege internationale economie op dinsdag. Moet wel keuzes maken dus, helemaal als ik straks meer vakken tegelijk ga volgen (heb bewust voor eentje gekozen nu om het rustig op te bouwen).

Weet alleen nog niet zeker of ik hiermee door wil tot het bitterende einde (lees: de bachelor afronden). Af en toe is het wel erg zweverig en vaak kan ik de argumentatie echt niet aannemen aangezien die niet wiskundig te bewijzen valt zoals bij economie meestal het geval is. Terwijl om me heen dan iedereen denkt 'ja, dat klinkt wel logisch' heb ik zoiets van maar heey, er valt nog van alles tegenin te brengen?

Ook is het tot nu toe meer het onthouden van feiten dan echt bepaalde concepten leren te begrijpen, wat me totaal niet ligt. Maar dat zal nog wel veranderen, het is immers een geschiedenisvak en wat ik heb gelezen aan ethiek, logica, politieke filosofie etc. (vakken die nog komen) zag er wel tof uit. Niet moeilijk maar interessant.

[ Bericht 1% gewijzigd door Kaas- op 12-09-2010 23:36:17 ]
pi_86365885
quote:
Op zondag 12 september 2010 18:36 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Ik doe meer aan de kwalitatieve vorm. In andere woorden; nee, ken 't niet. :P

Morgen weer lekker ochtendcollege, hoera. En daarna nog met eviews kloten in de middag. Heb er zin in. :P

Edit: Zo...tering m'n wiskunde is wel echt weggezakt. :P Bij macro-huiswerk echt aan het kutten met die logaritme-regels enzo. :|W Wiskundeboek er maar even bijgepakt. :') :') :') :|W
Niet zo erg toch? Ik vergeet 80% van wat ik leer binnen enkele weken, maar als je het opnieuw even doorleest snap je het wel direct weer. :)
pi_86366524
quote:
Op zondag 12 september 2010 18:34 schreef wikwakka2 het volgende:
Is er iets mis met het vak trouwens ww? :P
pi_86368887
quote:
Op zondag 12 september 2010 23:17 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Niet zo erg toch? Ik vergeet 80% van wat ik leer binnen enkele weken, maar als je het opnieuw even doorleest snap je het wel direct weer. :)
Da's waar...en het is altijd fijn om een paar "Eureka"-momentjes te hebben tijdens het uitwerken van de opdrachten. :P
pi_86388169
quote:
Op zondag 12 september 2010 23:14 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Volg nu enkel het vak Geschiedenis van de Wijsbegeerte: Inleiding 1 naast mijn economiestudie. Dat is wel tof, wel heel anders dan economie (enige onderwijsvorm = hoorcolleges, zijn ook echt noodzakelijk om het te halen). Alleen klote dat het enige college per week voor dit vak precies tegelijk valt met het hoorcollege internationale economie op dinsdag. Moet wel keuzes maken dus, helemaal als ik straks meer vakken tegelijk ga volgen (heb bewust voor eentje gekozen nu om het rustig op te bouwen).

Weet alleen nog niet zeker of ik hiermee door wil tot het bitterende einde (lees: de bachelor afronden). Af en toe is het wel erg zweverig en vaak kan ik de argumentatie echt niet aannemen aangezien die niet wiskundig te bewijzen valt zoals bij economie meestal het geval is. Terwijl om me heen dan iedereen denkt 'ja, dat klinkt wel logisch' heb ik zoiets van maar heey, er valt nog van alles tegenin te brengen?

Ook is het tot nu toe meer het onthouden van feiten dan echt bepaalde concepten leren te begrijpen, wat me totaal niet ligt. Maar dat zal nog wel veranderen, het is immers een geschiedenisvak en wat ik heb gelezen aan ethiek, logica, politieke filosofie etc. (vakken die nog komen) zag er wel tof uit. Niet moeilijk maar interessant.
Ah, ja geschiedenis is natuurlijk bij uitstek een feitjes vak. :P Denk ook wel dat de vakken die jij noemt tof zijn. Met hoeveel mensen zit je trouwens in zo'n zaal? Stuk of 100?
pi_86390070
Ja zoiets, ietsje minder zelfs geloof ik maar dat weet ik niet zeker. In ieder geval niet zo'n volle bak als bij economie. :P
pi_86390467
quote:
Op zondag 12 september 2010 23:30 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Is er iets mis met het vak trouwens ww? :P
Tot nu toe lijkt het op een vervelende combinatie van statistiek, wiskunde en operations management.
Cool story, Hansel.
pi_86391453
Iemand nog SIR-verslagen van afgelopen jaar (2009-2010) over.
Schakeljaar Economie & Business dus:

Internationale Economie
Accounting
Filosofie van de economie
Finance 1
Methoden & technieken
Toegepaste micro-economie

Post of mail me even.
martinii0610@gmail.com

Thanks
pi_86391803
quote:
Op maandag 13 september 2010 18:43 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Tot nu toe lijkt het op een vervelende combinatie van statistiek, wiskunde en operations management.
Ik dacht dat je de wat technischere vakken juist tof vond? :)

Ik vond vandaag rond 5 uur 's middags in tramlijn 7 (halte groene wetering) overigens een tasje met boeken van een rechtenstudent die het waarschijnlijk vergeten is. Er zat een veel gebruikt uitziende blauwe wettenbundel in (met op de eerste pagina de naam Daan, waarschijnlijk de eigenaar) en een paar collegeblokken. Heb het afgedragen aan de chauffeur wie beloofde ervoor te zorgen dat het @ gevonden voorwerpen van de RET zou komen.

Heb het ook al even naar de JFR gemaild, maar wellicht weet iemand hier om welke persoon het gaat en kan hij/zij hem even inlichten. Immers altijd klote als je aantekeningen etc. kwijt bent. ;)
pi_86392024
quote:
Op maandag 13 september 2010 19:19 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Operations Management was erg tof. Ik vond het college gewoon erg monotoon en het ging allemaal in een tergend langzaam tempo, hopelijk wordt het dus wat beter :P. Het is ook samen met de pre-masters, dus de hele zaal zit bomvol, wat helaas weer garant staat voor veel lawaai en zo.
Cool story, Hansel.
pi_86424362
quote:
Op maandag 13 september 2010 19:19 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Ik vond vandaag rond 5 uur 's middags in tramlijn 7 (halte groene wetering) overigens een tasje met boeken van een rechtenstudent die het waarschijnlijk vergeten is. Er zat een veel gebruikt uitziende blauwe wettenbundel in (met op de eerste pagina de naam Daan, waarschijnlijk de eigenaar) en een paar collegeblokken. Heb het afgedragen aan de chauffeur wie beloofde ervoor te zorgen dat het @ gevonden voorwerpen van de RET zou komen.

Heb het ook al even naar de JFR gemaild, maar wellicht weet iemand hier om welke persoon het gaat en kan hij/zij hem even inlichten. Immers altijd klote als je aantekeningen etc. kwijt bent. ;)
Was het een wettenbundel van loyens&loeff? In dat geval misschien even een mailtje sturen naar de christiaanse taxateur omdat het dan geen rechtenstudent is maar fiscale economie of fiscaal recht.
pi_86429956
Weet iemand hoe het zit met die opdracht van Fiscale Economie? Hij wordt beoordeeld met voldoende of onvoldoende ofzo, maar heb je dan standaard volle punten als het 'voldoende' is. :P Voldoende is een ruim begrip natuurlijk.

En is er tijdens het college uitgelegd hoe die wetbundel werkt? :P Of ben ik gewoon de enige die dat kennelijk niet uit zichzelf snapt. :D
pi_86430318
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 17:49 schreef Conversatie het volgende:
Weet iemand hoe het zit met die opdracht van Fiscale Economie? Hij wordt beoordeeld met voldoende of onvoldoende ofzo, maar heb je dan standaard volle punten als het 'voldoende' is. :P Voldoende is een ruim begrip natuurlijk.

En is er tijdens het college uitgelegd hoe die wetbundel werkt? :P Of ben ik gewoon de enige die dat kennelijk niet uit zichzelf snapt. :D
Volgens mij krijg je gewoon een 0 of een 10. Ik ga nu maar gauw beginnen en hoop dat het te doen is als ik alles gewoon gericht opzoek, want heb de boeken van fiscaal nog nooit opengeslagen op het moment van typen. :')

quote:
Op dinsdag 14 september 2010 15:42 schreef hamster90 het volgende:

[..]

Was het een wettenbundel van loyens&loeff? In dat geval misschien even een mailtje sturen naar de christiaanse taxateur omdat het dan geen rechtenstudent is maar fiscale economie of fiscaal recht.
Oh pff, geen idee jammer genoeg. :{
  dinsdag 14 september 2010 @ 18:47:51 #38
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_86432260
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 17:59 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Volgens mij krijg je gewoon een 0 of een 10. Ik ga nu maar gauw beginnen en hoop dat het te doen is als ik alles gewoon gericht opzoek, want heb de boeken van fiscaal nog nooit opengeslagen op het moment van typen. :')
[..]

Oh pff, geen idee jammer genoeg. :{
Ik vond de opdracht vrij prut, maar de meeste dingen zijn wel redelijk op te zoeken. Zeker nu de relevante hoofdstukken bij de opdracht staan.

Verders vind ik Fiscale Economie tot nu toe nog maar een wazig vak :{
pi_86433000
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 17:59 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Daar gaan je goede studievoornemens.
Cool story, Hansel.
pi_86433247
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 19:05 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Daar gaan je goede studievoornemens.
Hehe busted. :P Nee, maar ik heb er sowieso een handje in pas de tweede helft van elke periode echt wat te gaan doen. Werkt beter voor me; zit de kennis nog vers in je hoofd en kan je de eerste paar week fulltime chillen. Ik raad het je trouwens wel af aangezien jullie trimesters hebben en wij periodes van 8 week ofzo. :D
pi_86433330
Tja, boek openslaan...is best leuk in de trein. :P Vooral als het druk is, gewoon iets moeilijks met veel formules zitten lezen. En degene naast je echt zo van:

Maar goed, voor 't eerst trouwens dat ik wel blij ben met een boek (Econometric Models and Economic Forecasts van P&R) waarin alles netjes wordt behandeld. Had niet verwacht dat ik 't veel zou lezen maar niets is minder waar. ^O^
pi_86433442
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 19:11 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Hehe busted. :P Nee, maar ik heb er sowieso een handje in pas de tweede helft van elke periode echt wat te gaan doen. Werkt beter voor me; zit de kennis nog vers in je hoofd en kan je de eerste paar week fulltime chillen. Ik raad het je trouwens wel af aangezien jullie trimesters hebben en wij periodes van 8 week ofzo. :D
Het kan nu ook niet meer zo goed. Nu heb ik voor elk van bijna wel meerdere mid-terms. Dit jaar overigens 8 ( :') ) group assignments. Alle boeken zijn dit trimester ook nog eens zwart-wit. Dat maakt het lezen en studeren er niet makkelijker op.
Cool story, Hansel.
pi_86433522
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 19:13 schreef SuperHarregarre het volgende:
Tja, boek openslaan...is best leuk in de trein. :P Vooral als het druk is, gewoon iets moeilijks met veel formules zitten lezen. En degene naast je echt zo van:
[ afbeelding ]

Maar goed, voor 't eerst trouwens dat ik wel blij ben met een boek (Econometric Models and Economic Forecasts van P&R) waarin alles netjes wordt behandeld. Had niet verwacht dat ik 't veel zou lezen maar niets is minder waar. ^O^
Haha. :D Vaak zijn formules niet eens nodig trouwens, maar is het feit dat het in het Engels is geschreven al afdoende. ,,OMG nigga whut kan je een boek in het Engels lezen o.O?''

:')

Is econometrie ook inderdaad erg praktisch voor economisch onderzoek btw?
pi_86433627
Ik moest mijn kapster net proberen uit te leggen wat IBA nou eigenlijk is en wat je er precies mee kan doen. Toen bleek dat dat niet in één zin samen te vatten was, begreep ze er niks meer van.

Stiekem wist ik zelf ook nog niet echt wat ik er nou precies mee kan doen, "van alles" vat zo'n beetje samen waar ik op kon komen.
Cool story, Hansel.
pi_86433810
Wees blij dat je geen liberal arts and sciences studeert, hoe the fuck moet je dát uitleggen aan de kapper?

Laatst op een bbq kon een wat oudere man al niet eens accepteren dat ik economie studeer maar nog niet precies weet wat voor werk ik straks wil gaan doen. "Huh maar je gaat die opleiding toch doen omdat je daarmee iets worden wil :? " Kon hem er ook niet van overtuigen dat dat niet zo erg is en ik dat straks allemaal wel zie.

Maar goed, maar even verder met fiscaal.... heb opgave 1 vd 3 nu bijna af.
pi_86434186
Whehe :').

Het leven zou wel makkelijk zijn als je puur voor één beroep een opleiding zou volgen :'). Ik had precies hetzelfde, tegen de tijd dat ik mijn bachelor, master of stage afrond zie ik wel verder :P.
Cool story, Hansel.
pi_86435144
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 19:13 schreef SuperHarregarre het volgende:

Hmm toch eens naar kijken dan, het ziet er zo saai uit dat ik het nog nooit geopend heb..

Verder goed nieuws, de bachelor is eindelijk officieel 'cum laude' afgerond :)
pi_86435281
Cum Laude houdt in dat je gemiddeld een 8 staat? Ik sta na B1 op een 7,6 en heb het gevoel dat dat wel makkelijk een halve punt omhoog kan...
Cool story, Hansel.
pi_86436667
8,25 :)
pi_86437285
Zeker goed nieuws, gefeliciteerd man!

Edit: Mocht je het leuke informatie vinden, volgens de onderwijsstatistieken* rondt jaarlijks slechts 2 a 3% de bachelor economie & bedrijfseconomie cum laude af.

*http://folders.sin-online(...)statistieken2009.pdf , pagina 22

[ Bericht 35% gewijzigd door Kaas- op 14-09-2010 20:47:37 ]
pi_86437396
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 19:24 schreef Kaas- het volgende:
Wees blij dat je geen liberal arts and sciences studeert, hoe the fuck moet je dát uitleggen aan de kapper?

Laatst op een bbq kon een wat oudere man al niet eens accepteren dat ik economie studeer maar nog niet precies weet wat voor werk ik straks wil gaan doen. "Huh maar je gaat die opleiding toch doen omdat je daarmee iets worden wil :? " Kon hem er ook niet van overtuigen dat dat niet zo erg is en ik dat straks allemaal wel zie.

Maar goed, maar even verder met fiscaal.... heb opgave 1 vd 3 nu bijna af.
Ik heb ook daadwerkelijk geen flauw idee wat ik er mee wil. Maar goed met Economie als achtergrond zit je al snel goed denk ik.

quote:
Op dinsdag 14 september 2010 19:54 schreef Finitio het volgende:

Verder goed nieuws, de bachelor is eindelijk officieel 'cum laude' afgerond :)
Gefeliciteerd! :) Volg je nu de EMOP master?
pi_86443249
Weet iemand het antwoord op vraag 3.2? (fiscale economie)

Ik zit te denken aan Bo als management-bv (pagina 138 boek) die door de belastingdienst gewoon als werknemer wordt gezien en daarom gewoon als werknemer van JKBV wordt gezien.

[ Bericht 62% gewijzigd door Kaas- op 14-09-2010 22:40:29 ]
pi_86446196
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 19:18 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Haha. :D Vaak zijn formules niet eens nodig trouwens, maar is het feit dat het in het Engels is geschreven al afdoende. ,,OMG nigga whut kan je een boek in het Engels lezen o.O?''

:')

Is econometrie ook inderdaad erg praktisch voor economisch onderzoek btw?
Econometrie lijkt me wel redelijk essentieel omdat je leert met die modellen te werken. Beetje voortzetting van het hele statistiek-methoden&technieken gebeuren, dus de kans dat je het nodig hebt bij onderzoek lijkt me toch wel binnen het 95% confidence interval liggen. :+
pi_86448937
Ah die opdrachten voor fiscale economie, altijd leuk. Mochten er nog vragen zijn, kan ik misschien nog wel helpen. Anders wel voor de volgende opdracht. :)
tevens tvp.
  donderdag 16 september 2010 @ 13:56:19 #55
256829 Sokz
Livin' the life
pi_86496750
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 20:37 schreef Kaas- het volgende:

Edit: Mocht je het leuke informatie vinden, volgens de onderwijsstatistieken* rondt jaarlijks slechts 2 a 3% de bachelor economie & bedrijfseconomie cum laude af.

haha jemig econometrie 17% cumlaude
pi_86499750
Dat is wel erg veel inderdaad! Hoewel ik denk dat het wel gemakkelijker is een 10 te scoren voor een erg wiskundig onderwerp, iets wat bij econometrie vaker het geval is dan de andere studies aan de EUR.
pi_86501970
quote:

Die data over instroom bij verschillende masters :o Wist niet dat Financial Economics zó populair was en marketing en de algemene economie masters zó weinig populair.
pi_86510473
quote:

Thx :)

Leuk om te zien idd, het zal in de toekomst overigens wel wat minder worden, want ik hoorde dat ze de drempel vanaf volgend jaar gaan ophogen naar een 8.5.
pi_86511215
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 20:40 schreef Conversatie het volgende:

[..]

Ik heb ook daadwerkelijk geen flauw idee wat ik er mee wil. Maar goed met Economie als achtergrond zit je al snel goed denk ik.
[..]

Gefeliciteerd! :) Volg je nu de EMOP master?
Denk ik ook, economie is een ideale achtergrond voor heel veel banen, en economie aan de EUR is nog beter! :)

Jep, tot nu toe is de uitdaging helaas nog vrij minimaal maargoed het zal vast wel wat interessanter worden.
pi_86515552
Ah, denk juist dat het 1 van de moeilijkere masters is (van economie dan). Althans, als ik af ga op de slagingspercentages micro-economie in het eerste jaar. :D

quote:
Op donderdag 16 september 2010 20:15 schreef Finitio het volgende:

[..]

Thx :)

Leuk om te zien idd, het zal in de toekomst overigens wel wat minder worden, want ik hoorde dat ze de drempel vanaf volgend jaar gaan ophogen naar een 8.5.
Waarom? Meestal is het toch gewoon een 8,00? Ik dacht altijd dat die 8,25 al aan de hoge kant zat.

[ Bericht 11% gewijzigd door Conversatie op 16-09-2010 22:27:45 ]
pi_86608730
Misschien zijn de tentamens te makkelijk.
Cool story, Hansel.
pi_86650488
quote:
Op donderdag 16 september 2010 21:58 schreef Conversatie het volgende:
Ah, denk juist dat het 1 van de moeilijkere masters is (van economie dan). Althans, als ik af ga op de slagingspercentages micro-economie in het eerste jaar. :D
[..]

Waarom? Meestal is het toch gewoon een 8,00? Ik dacht altijd dat die 8,25 al aan de hoge kant zat.
Ja denk ook dat het een van de moeilijkere masters is.. het is gewoon niet veel anders dan de bachelor terwijl ik verwacht had dat je echt een niveau overgang zou merken.

En de docenten zijn niet best tot zover, vooral de colleges van de heer De Boer van Introduction to Econometrics zijn echt niet vol te houden, die gast kan echt totaal geen Engels en maakt continu slechte grappen :(

Maarja, nog een jaartje volhouden en dan zit het er weer op :)
pi_86659113
quote:
Op maandag 20 september 2010 20:27 schreef Finitio het volgende:

[..]

Ja denk ook dat het een van de moeilijkere masters is.. het is gewoon niet veel anders dan de bachelor terwijl ik verwacht had dat je echt een niveau overgang zou merken.

En de docenten zijn niet best tot zover, vooral de colleges van de heer De Boer van Introduction to Econometrics zijn echt niet vol te houden, die gast kan echt totaal geen Engels en maakt continu slechte grappen :(

Maarja, nog een jaartje volhouden en dan zit het er weer op :)
Hebben jullie bij EMOP ook Advanced Modern Macro-Economics? Vergeleken met dat is Intro to Econometrics echt een eitje. Goed, die de Boer is echt kansloos met z'n Engels maar tijdens de werkcolleges loopt hij zelf ook rond, dus kun je 'm gewoon dingen vragen. Moet alleen morgen wel even naar z'n spreekuur want een deel van de opdracht is echt wazig. :P

Bij Macro is het ook echt zo ontzettend vaag geregeld. Je hebt dus college en dan moet je opdrachten maken die tijdens het werkcollege behandeld worden. Je zit dus steeds achteraf te werken. En dan zetten ze de juiste antwoorden ook niet op blackboard. Ja, wat is dat dan? Dan heb je dus eerst allemaal fouten zitten maken, waarvoor je ook nog eens een cijfer krijgt, en dan kun je daarna ook niet rustig de antwoorden bestuderen. En het is al helemaal irritant als die studentendocenten of hoe die flappers ook mogen heten, de stof matig uitleggen. Serieus, de eerste werkgroep moest hij uitleggen waarom er ergens een ketting en productregel waren gebruikt en hoe dit was uitgewerkt en dat ging echt ongeveer van:

"Maar waarom heb je daar dan dL(t)/d(t) nog?"
"Eh, ja, eh..."
"Hoort dat bij die regel dan?"
"Nou, wacht, ja...nee...ja..."
"Kun je het anders uitschrijven?"
"Ja, eh, ik doe het altijd met f'g(x) enzo..."
"Maar doe dan met K en L..."
"Ja...goed, maar dan krijg je dus gewoon dit..."
"..."
"Dat is gewoon de regel."
"Bedankt."

Denk dat diegene "bedankt voor niks" bedoelde. Hebben ze nota bene in de "math sheets" op BB de kettingregel verkeerd opgeschreven. Ik bedoel maar... :') 2

Kutte is wel dat ik dit vandaag of morgen even moet afhebben, aangezien het uiterlijk woensdagnacht ingeleverd kan worden en ik dan bij Feyenoord-Roda JC ben. :P
pi_86664606
Kan iemand even snel vertellen hoe het printen werkt op de uni, heb het vandaag nodig
pi_86667947
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 09:11 schreef halohaloerasmus2 het volgende:
Kan iemand even snel vertellen hoe het printen werkt op de uni, heb het vandaag nodig
Je kunt printen in de ub dmv van je chipknip op jepinpas. Anders in het H-gebouw kan je ook printen met tegoed. Tegoed kan je verhogen bij de helfdesk op de 4e verdieping dacht ik.
  dinsdag 21 september 2010 @ 17:22:58 #66
256829 Sokz
Livin' the life
pi_86680424
Ik ga maybe met een maat in Rotterdam studeren. En een andere vriend wil graag aan de TU delft.
Is het voor die TU'er een optie om in Rotterdam te wonen en heen & weer te gaan? Qua reistijd e.d.? Zodat we met zn 3en in een huis/studentenflat/whatever kunnen.
pi_86681553
Je zou het zelfs kunnen fietsen (15Km).
pi_86684580
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 09:11 schreef halohaloerasmus2 het volgende:
Naast wat najir al zegt is er ook een goede copyshop in de straat onder de C-hal.
pi_86684664
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 17:22 schreef Sokz het volgende:
Ik ga maybe met een maat in Rotterdam studeren. En een andere vriend wil graag aan de TU delft.
Is het voor die TU'er een optie om in Rotterdam te wonen en heen & weer te gaan? Qua reistijd e.d.? Zodat we met zn 3en in een huis/studentenflat/whatever kunnen.
Denk niet dat dat leuk is voor de TU'er onder jullie. Na verloop van tijd krijgt hij waarschijnlijk steeds meer verplichtingen in Delft (vrienden, feestjes etc.) en op een gegeven moment ben je het wel zat dat eind te moeten voor een college of na het stappen. Hoewel Rotterdam CS - Delft CS overigens slechts een dikke tien minuten is geloof ik. Maar dan ben je waarschijnlijk nog niet op de TU.

Man, ik woonde afgelopen jaar op 20 minuten fietsen van de uni en vond dat al veel te gek nadat ik mijn hele middelbare schoolperiode al 1,5 uur per dag had moeten fietsen. :')
pi_86689727
quote:
Een vriend van mij studeert aan de EUR en de TUDelft, en hij fietst elke keer dat hele eind :').
Cool story, Hansel.
pi_86696150
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:26 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Een vriend van mij studeert aan de EUR en de TUDelft, en hij fietst elke keer dat hele eind :').
Gezond. w/
  dinsdag 21 september 2010 @ 23:54:16 #72
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_86696430
quote:
Kan prima mits je niet te ver van het centrum woont. Van Rotterdam CS naar de TU is minder dan een half uur (fiets op station Delft zetten).

Bus en geheel naar Delft fietsen is beetje kut.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_86764812
Wisten jullie trouwens dat de bekende en behoorlijk contoversiele tentoonstelling Body Worlds van Gunther von Hagens sinds vandaag in Rotterdam is? Ik kende het al een jaar of twee, maar hoorde vandaag pas dat het naar Rotterdam komt. Studenten kunnen het bezoeken voor 14 euro in LP2.

Denk dat ik mijn nieuwsgierigheid niet kan bedwingen en even ga kijken.
pi_86775922
Klinkt wel interessant, ja.
pi_86798310
Collegegeld is vreemd genoeg nog niet afgeschreven.
pi_86802353
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 18:14 schreef Mandal het volgende:
Collegegeld is vreemd genoeg nog niet afgeschreven.
Stufi wel erbij. O-)
pi_86811776
Heeft er iemand ervaring met de cursussen van het taal- en trainingscentrum? Voor de online variant van Academic writing for Ba/Ma students staat enkel dat de eerste sessie op vrijdagmiddag is, en dat is een sessie waarbij je persoonlijk aanwezig moet zijn, maar zijn de andere sessies op hetzelfde tijdstip online of kun je die op een willekeurig moment zelf bekijken?
RitseB: Dat leer je nog wel, koei heeft altijd gelijk
pi_86813561
Heb wel ervaring met TTC maar dat was voor een talencursus, dus ik denk dat je daar veel aan hebt. Vraag het anders gewoon bij die eerste sessie. ;)
pi_86813672
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 23:47 schreef SuperHarregarre het volgende:
Heb wel ervaring met TTC maar dat was voor een talencursus, dus ik denk dat je daar veel aan hebt. Vraag het anders gewoon bij die eerste sessie. ;)
Ja, maar als het idd op vrijdagmiddag is elke week dan ga ik er niet aan beginnen, dus het is wel handig om dat vooraf te weten. Eén of twee keer is geen probleem, maar elke week is niet handig.
RitseB: Dat leer je nog wel, koei heeft altijd gelijk
pi_86815839
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 19:51 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Stufi wel erbij. O-)
Mijn eerste loon van de uni ontvangen, wat een aangename verrassing was dat vandaag O+.
Cool story, Hansel.
pi_86817860
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 00:43 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Mijn eerste loon van de uni ontvangen, wat een aangename verrassing was dat vandaag O+.
Ben je zo'n studentassistent-tjappie?
pi_86831909
Hehe ik heb gister ook net mijn handtekening gezet onder het contract van zo'n tjappiebaan.
pi_86832013
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 02:07 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Ja. Ik ben zelfs twee studentassistent-tjappies.
Cool story, Hansel.
pi_86832463
Wat krijgen jullie nou per uur?
pi_86837284
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 02:07 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Leer je superveel van, ongeveer de beste werkervaring die je als student op kunt doen naar mijn mening. :)
pi_86847916
Ben persoonlijk niet onverdeeld positief over dat hele gebeuren. Af en toe zit er echt een snuiter die 't alleen doet om even snel knaken te verdienen terwijl 'ie er toch al studeert. "Lekker makkelijk." En dan rammelt de uitleg van de stof echt aan alle kanten.
pi_86848812
quote:
Op zondag 26 september 2010 00:19 schreef SuperHarregarre het volgende:
Ben persoonlijk niet onverdeeld positief over dat hele gebeuren. Af en toe zit er echt een snuiter die 't alleen doet om even snel knaken te verdienen terwijl 'ie er toch al studeert. "Lekker makkelijk." En dan rammelt de uitleg van de stof echt aan alle kanten.
Ik ben mentor en studentassistent voor het eerstejaarsvak Informatics (lees: hoe gebruik ik microsoft office). Alleen bij die eerste moet ik echt mensen iets proberen bij te brengen, bij dat tweede is het meer mensen helpen met vragen en hun werk nakijken. Als mentor ligt de focus meer op de eerstejaars zo goed mogelijk te laten integreren in NL/IBA/Rotterdam en mogelijke vragen beantwoorden. Echt lesgeven doe ik dus sowieso niet.

Ik heb de banen meer genomen om mijzelf een beetje te ontwikkelen. Het geld is een leuke bijkomstigheid, dat is waar, maar belangrijker is om mijn CV op te vullen.
Cool story, Hansel.
pi_86850953
Mja, doel meer op vakken waar echt stof wordt behandeld die eventueel terug zou kunnen komen op een tentamen. Ik doe zelf internationale economie maar een vriend die fiscaal doet, had onlangs hetzelfde. Tijdens een PC wordt de makkelijke stof dan extra lang behandeld, omdat de assistent dit wèl goed kan uitleggen. (Maar dus totaal onnodig eigenlijk.) Bij het lastige deel van de stof wordt het geheel afgeraffeld, zodat eventuele fouten en vragen die hij niet kan beantwoorden een beetje ondersneeuwen in het tempo.

Ook snap ik niet dat een gezamenlijke vraag vanuit de groep niet als zodanig zou kunnen worden doorgegeven aan de docent/professor zodat deze tijdens de kantooruren niet twintig maal dezelfde vraag krijgt. Zelfs een simpel verzoek tot het op BB plaatsen van de tijdens het PC besproken huiswerk, wordt afgedaan met een "dat moeten jullie dan maar vragen". Lijkt me handiger als hij dit gewoon aankaart bij de docent in kwestie, aangezien het jaar daarvoor wel alles op BB werd gezet.

Maar goed, niet alle assistenten zijn zo bureaucratisch aangelegd natuurlijk, dat is voorbehouden aan een select groepje wereldverbeteraars die later de gangen van een grote overheidsinstelling zullen bewandelen. Heb de afgelopen drie jaar ook best een aantal goede assistenten gehad, waarvoor dank. :P
pi_86854653
Oh ja, die mensen ben ik ook wel tegengekomen, hoor. Mijn oplossing was dan om gewoon niet naar de werkgroep in kwestie te gaan :P. Beter zou natuurlijk zijn als ze studenten aannemen die ook echt weten waar ze het over hebben.
Cool story, Hansel.
pi_86859550
quote:
Op zondag 26 september 2010 11:35 schreef wikwakka2 het volgende:
Oh ja, die mensen ben ik ook wel tegengekomen, hoor. Mijn oplossing was dan om gewoon niet naar de werkgroep in kwestie te gaan :P. Beter zou natuurlijk zijn als ze studenten aannemen die ook echt weten waar ze het over hebben.
Helaas zijn ze verplicht. (Tijdens de master. :') ) Zonder aanwezigheid mag je 't tentamen überhaupt niet eens maken.
pi_86863857
quote:
Op zondag 26 september 2010 00:50 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Ik ben mentor en studentassistent voor het eerstejaarsvak Informatics (lees: hoe gebruik ik microsoft office). Alleen bij die eerste moet ik echt mensen iets proberen bij te brengen, bij dat tweede is het meer mensen helpen met vragen en hun werk nakijken. Als mentor ligt de focus meer op de eerstejaars zo goed mogelijk te laten integreren in NL/IBA/Rotterdam en mogelijke vragen beantwoorden. Echt lesgeven doe ik dus sowieso niet.

Ik heb de banen meer genomen om mijzelf een beetje te ontwikkelen. Het geld is een leuke bijkomstigheid, dat is waar, maar belangrijker is om mijn CV op te vullen.
Ok cool :)
Aan die office vaardigheden heb je waarschijnlijk meer in het dagelijks leven en in je werk later dan aan vrijwel elk ander vak :P
pi_86864281
quote:
Op zondag 26 september 2010 00:19 schreef SuperHarregarre het volgende:
Heb je helaas absoluut gelijk in. Ik was ook vrij verbaasd dat ik in mijn tweede jaar les mocht geven aan andere tweedejaars (bij economie en informatica kregen ze macro-economie pas in het 2de jaar), je krijgt toch wel erg veel vertrouwen. Voor de studenten is het in principe niet altijd goed natuurlijk maar voor jou als student-assistent is het een geweldige ervaring, bovendien is het altijd leuk om weer een nieuwe groep mensen te leren kennen.

Nog een tip voor de nieuwe student-assistenten dan, probeer de meest lastige leerlingen vaak de beurt te geven en neem ze serieus ook als ze niet serieus antwoorden. Gewoon door blijven vragen en eventueel wat gemene opmerkingen maken waar de rest van de klas om kan lachen. Zodra zij je gaan respecteren wordt het een stuk leuker om les te geven, vaak blijken dit uiteindelijk de leukste mensen te zijn. :)
pi_86877939
quote:
Op zondag 26 september 2010 16:22 schreef Finitio het volgende:

[..]

Ok cool :)
Aan die office vaardigheden heb je waarschijnlijk meer in het dagelijks leven en in je werk later dan aan vrijwel elk ander vak :P
Al helemaal als je kijkt hoe weinig mensen ook maar de simpelste dingen van MS Office snappen :'). Ik sta af en toe toch wel versteld van al die onwetendheid.
Cool story, Hansel.
pi_86878690
Ah joh, je bent gewoon een nerd dat je én op Fok! zit én het vak informatica geeft.

Tja kan gebeuren we doen binnenkort ff biertje. :P
pi_86878858
Gelukkig, dan heb ik tenminste nog een beetje het gevoel dat ik sociaal vaardig ben :@ ;(.
Cool story, Hansel.
pi_86904614
ga je ICT geven matthjs?

[ Bericht 2% gewijzigd door Sjappel op 28-09-2010 11:08:21 ]
  maandag 27 september 2010 @ 17:03:58 #97
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_86906619
quote:
Op maandag 27 september 2010 16:19 schreef Sjappel het volgende:
ga je ICT geven matthijs?
Nouja, geven, het is meer nakijken geloof ik :P
pi_86913682
quote:
Op maandag 27 september 2010 17:03 schreef BoerBert het volgende:

[..]

Nouja, geven, het is meer nakijken geloof ik :P
Je moest eens weten wat voor een drama dat vak is :'). Ik ga hier op internet mijn gal niet spuwen (wie weet word ik ooit gegoogled :') ) maar toch :')...
Cool story, Hansel.
pi_86919007
quote:
Op maandag 27 september 2010 16:19 schreef Sjappel het volgende:
ga je ICT geven matthijs?
Macro-economie.
pi_86922984
quote:
Op maandag 27 september 2010 21:25 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Macro-economie.
Erg knap als 2e jaars student :)