quote:Op maandag 13 september 2010 10:43 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Nou, ik ben vroeger zo vervelend geweest af en toe dat een tik dan op zijn plaats was ja. Sorry, maar maak het nu niet zo dramatisch aub.
Yep, zit ook wel weer wat in. Maar zoals Trui het beschrijft, zit er nog een rem op. Als je handelt uit onmacht/verlies van je geduld/oplopen van emoties is die rem er niet en is het meer onbeheerst waardoor het imo sneller uit de hand kan lopen.quote:Op maandag 13 september 2010 10:43 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Hmz, ik weet eigenlijk niet welke situatie ik nou verraderlijker vind. Wanneer je het BEWUST doet vind je fysiek straffen gewoon een goed idee en helemaal bon ton.
Inderdaad, op het moment dat een kind een tik krijgt is het bezig met de tik en de aandacht van hetgene wat ze verkeerd deed gewoon al verdwenen.quote:Op maandag 13 september 2010 10:49 schreef Ticootje het volgende:
Ik merk dat het gewoon geen zin heeft. Dan krijgt madam een tik op de vingers omdat ik na 3x waarschuwen bij de hete thee het gewoon genoeg vind. Maar het effect is dat ik me nog meer erger aan het drama dat volgt. En dat als jen klaar is met het drama hetgene waarvoor ze een tik kreeg meteen weer doet, gewoon om haar punt te maken. Het heeft dus gewoon geen enkele zin.
Ik ben er nog niet echt achter hoe ik haar wel goed bereik. Op de gang zetten heeft namelijk ook al zo weinig zin.
grappig, ik was voorheen juist altijd van mening (en nog steeds wel) dat het geen goede opvoedmethode is, maar ik ben in de praktijk een minder geduldige moeder gebleken dan ik vooraf dacht te zijn.quote:Op maandag 13 september 2010 10:43 schreef Swetsenegger het volgende:
Anyway, voordat ik kinderen kreeg was ik van mening dat een corrigerende tik een prima opvoed methode was. Tegenwoordig ben ik daar niet meer zo zeker van en merk ik dat ik het vooral deed in momenten van onmacht. Dan realiseer je je ook dat het opvoedkundige effect nihil moet zijn.
Och, als je kwaad ben heb je toch nog steeds een rem? En wanneer je fysiek straffen een goed idee vind en je merkt dat een zachte tik niet werkt kan het imo net zo snel uit de hand lopen omdat 'een beetje harder dan maar' geheel binnen je overtuiging past.quote:Op maandag 13 september 2010 10:53 schreef Moonah het volgende:
Yep, zit ook wel weer wat in. Maar zoals Trui het beschrijft, zit er nog een rem op. Als je handelt uit onmacht/verlies van je geduld/oplopen van emoties is die rem er niet en is het meer onbeheerst waardoor het imo sneller uit de hand kan lopen.
Hm.quote:Op maandag 13 september 2010 10:54 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Och, als je kwaad ben heb je toch nog steeds een rem? En wanneer je fysiek straffen een goed idee vind en je merkt dat een zachte tik niet werkt kan het imo net zo snel uit de hand lopen omdat 'een beetje harder dan maar' geheel binnen je overtuiging past.
Moét een corrigerende tik pijn doen?quote:Op maandag 13 september 2010 10:53 schreef Moonah het volgende:
[..]Pardon? Wat is er dramatisch aan het feit dat alles in mij zich ertegen verzet degene van wie ik het meest houd pijn te doen?
Tnx Snake!
Ik ben even ongeduldig als ik altijd al vermoed hadquote:Op maandag 13 september 2010 10:54 schreef trui het volgende:
[..]
grappig, ik was voorheen juist altijd van mening (en nog steeds wel) dat het geen goede opvoedmethode is, maar ik ben in de praktijk een minder geduldige moeder gebleken dan ik vooraf dacht te zijn.
nou ja, het idee is wel om je kind even te laten schrikken, zodat ie stopt met wat ie deed, niet?quote:Op maandag 13 september 2010 10:57 schreef nummer_zoveel het volgende:
Moét een corrigerende tik pijn doen?
Persoonlijk vind ik een niet-buitenspeelstraf of een niet-metvriendjesafspreekstraf erger dan een corrigerende tik. De corrigerende tik is een uitstekende manier om aan te geven dat je kind écht te ver is gegaan. En nee... Dat doe je niet als het een vaas per ongeluk heeft omgegooid of als het veel te laat thuis is gekomen. Dat doe je alleen als het waarschuwing na waarschuwing negeert. Als laatste 'redmiddel'. Al klinkt dat behoorlijk desperate.quote:Op vrijdag 10 september 2010 13:17 schreef Spuuglokje het volgende:
Ik denk dat een klap geven meestal een teken is van je zelfbeheersing verliezen. Zelf sla ik mijn kinderen nooit. Ik straf ze op andere manieren. Toen ze kleiner waren de hoek in, en nu ze groter zijn werkt bijvoorbeeld (dreigen met) een niet-gamestraf of niet-buitenspeelstraf of niet-meteenvriendjeafspreekstraf uitstekend. (Belangrijk is dat je consequent blijft, dus als je dreigt te straffen en ze luisteren niet, dan wordt een straf daadwerkelijk uitgevoerd. Maar dat is weer een andere punt dan de wel/niet slaan-discussie.)
nou ja, het idee is wel om je kind even te laten schrikken, zodat ie stopt met wat ie deed, niet?quote:Op maandag 13 september 2010 10:57 schreef trui het volgende:
quote]Op maandag 13 september 2010 10:57 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Aan het melodrama wat mijn zes-jarige tevoorschijn tovert bij de minste fysieke aanraking (Nee, niet door mij maar ook door broertjes en zusjes en vriendjes) zou ik zeggen, nee.quote:Op maandag 13 september 2010 10:57 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Wat is het nut er dan van?quote:Op maandag 13 september 2010 10:57 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
ik denk toch dat een tik per definitie pijnlijk is.quote:Op maandag 13 september 2010 10:58 schreef nummer_zoveel het volgende:
Inderdaad. Het doel is niet je kind pijn te doen, dat dat er van wordt gemaakt is in mijn ogen overdreven ja.
Of ' Boe!' roepen!quote:Op maandag 13 september 2010 10:58 schreef snakelady het volgende:
[..]
Wat is het nut er dan van?
Als het om het schrikeffect gaat kan je hard in je handen klappen of een boze toon gebruiken.
Ik kan me voorstellen dat je bij een ouder kind, wat kan praten en begrijpen wat je zegt en uitlegt, en wat vervelend is en na uitleggen, waarschuwen en boos worden blijft etteren en vervelend doen eens een tik kan geven ja. Dus die boze toon hebben we dan al gehad. En in je handen klappen werkt niet bij een acht-jarige denk ik.quote:Op maandag 13 september 2010 10:58 schreef snakelady het volgende:
[..]
Wat is het nut er dan van?
Als het om het schrikeffect gaat kan je hard in je handen klappen of een boze toon gebruiken.
hoe weet je dat zo zeker?quote:Op maandag 13 september 2010 10:58 schreef Karammel het volgende:
Alternatieve straffen zoals huisarrest of het niet met vriendjes af mogen spreken heb ik nooit gehad. Daar zal een kind nooit beter van worden.
Inderdaad. Het doel is niet je kind pijn te doen, dat dat er van wordt gemaakt is in mijn ogen overdreven ja.quote:Op maandag 13 september 2010 10:58 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
[quote]
nou ja, het idee is wel om je kind even te laten schrikken, zodat ie stopt met wat ie deed, niet?
Als de straf gelijk staat aan het gene wat het kind gedaan heeft vind ik het een effectieve methode en ja, ik merk dat mijn kinderen daar beter van worden.quote:Op maandag 13 september 2010 10:58 schreef Karammel het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik een niet-buitenspeelstraf of een niet-metvriendjesafspreekstraf erger dan een corrigerende tik. De corrigerende tik is een uitstekende manier om aan te geven dat je kind écht te ver is gegaan. En nee... Dat doe je niet als het een vaas per ongeluk heeft omgegooid of als het veel te laat thuis is gekomen. Dat doe je alleen als het waarschuwing na waarschuwing negeert. Als laatste 'redmiddel'. Al klinkt dat behoorlijk desperate.
Bij mij werkte het in ieder geval, net als bij TS, erg goed. De keren dat ik een corrigerende tik heb gekregen zullen net niet op één hand te tellen zijn, maar veel meer zullen er niet langs zijn gekomen. En ik wist erg goed dat die tik op zijn plaats was. Dan was ik namelijk flink te ver gegaan. Dat doet een kind nou eenmaal eens in de zoveel tijd. Grenzen opzoeken.
Alternatieve straffen zoals huisarrest of het niet met vriendjes af mogen spreken heb ik nooit gehad. Daar zal een kind nooit beter van worden.
Ik weet niets zeker. Het is slechts mijn bescheiden idee van hoe opvoeden werkt.quote:Op maandag 13 september 2010 11:01 schreef trui het volgende:
[..]
hoe weet je dat zo zeker?
bovendien kun je je ook afvragen of straf sowieso nodig is. je kunt wel eens boos worden, laten merken dat je iets niet goed vindt, zonder daar meteen een straf aan te koppelen. belonen van goed gedrag schijnt veel beter te werken dan het straffen van slecht gedrag.
Dat heb ik inderdaad ook, wat doe je als de corrigerende tik niet meer werkt, en blijkbaar werkt het bij vele niet aangezien ze de corrigerende tik moeten herhalen.quote:Op maandag 13 september 2010 11:04 schreef simmu het volgende:
het zal wellicht niet het doel zijn, maar in de praktijk is het wel snel wat je bereikt.
voor de duidelijkheid: ik ben heus niet strak tegen lijfstraffen. ik vind het alleen voor ons geen goed idee omdat ik er zelf negatieve ervaringen mee heb. er zullen heus wel ouders en kinderen zijn bij wie het prima werkt. ik denk wel dat je als ouder sterk in je schoenen moet staan dan omdat het snel uit de hand kan lopen.
Nou, gezien de stelligheid waarmee je eea beweert mag je dat ' bescheiden' er wel af laten!quote:Op maandag 13 september 2010 11:06 schreef Karammel het volgende:
[..]
Ik weet niets zeker. Het is slechts mijn bescheiden idee van hoe opvoeden werkt.
Een corrigerende tik is daar dan ook totaal niet op zijn plaats.quote:Op maandag 13 september 2010 11:04 schreef snakelady het volgende:
[..]
Als de straf gelijk staat aan het gene wat het kind gedaan heeft vind ik het een effectieve methode en ja, ik merk dat mijn kinderen daar beter van worden.
Aangezien de oudste bv nu zelf zonder mokken haar kamer opruimt, ze maakt het leuk ( net als mama) met wat muziek en danst als opruimens haar kamertje door.
De jongste vind opruimen gewoon leuk dus die doet het zonder mokken, ook al hoeft ze het vanwege haar leeftijd niet alleen te doen.
Kan me niet voorstellen dat ze dat ook zou hebben gedaan als ik haar een tik had geveven inplaats van zeggen dat als je kamer niet opgeruimd is er geen vriendinnetjes mogen spelen.
Nadeel is alleen wel dat ze het ook tegen me gebruikt, vorige week was het nogal een bende in de huiskamer en een vriendin belde op om op visite te komen, zegt ze "Mama, je moet wel eerst opruimen hoor anders mag er niemand komen spelen"![]()
Ach, hebben we snel even samen opgeruimd onder gezellige muziek.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |