Ook als die wapens door de Russen bediend zouden zijn zouden ze uiteindelijk verloren hebben. De Russen hebben goeie producten gemaakt, als je let op het doel waarvoor ze ontworpen zijn. Maar het schortte gewoon aan hun tactieken, en vooral aan eigen initiatief. Iets waar veel Arabische landen tot op de dag van vandaag mee worstelen, gelet op het enorme aantal 'civiele' westerse adviseurs die de arabieren in dienst hebben. Saoedi Arabië is een bekend voorbeeld: Je wordt daar geen jachtvlieger omdat je een vliegerhandje hebt, maar omdat je een lid bent van de elite, en je Lamborghini is niet exclusief genoeg meer. Na de Golfoorlog van 91 heb ik met aardig wat 'advisuers' gesproken, en eigenlijk waren ze het er alemaal over eens: Als je je F-15 van A naar B wilt laten vliegen, moet je vooral een Arabier inhuren, dat doen ze keurig. Maar als je er mee wilt vechten moet je er een Amerikaan of Europeaan in zetten.quote:Op dinsdag 28 september 2010 18:12 schreef thesystem het volgende:
[..]
Migs waren soms in het voordeel.
Wat men totaal vergeet is dat de tanks en wapens in de golf export wapens waren en niet door de russen zelf bediend werden.
In de Yom Kippur hadden de Israeli's op t begin het nakijken, toen waren de Egyptenaren en Syriers beter....tot men tactieken verzon tegen hun wapens....
En hoe kwamen ze aan dat overwicht? Irak had het vierde leger van de wereld destijds. De Geallieerden hadden nummeriek zeker geen overwicht. Dat was puur tactiek.quote:Dat amerika zo makkelijk won was mede te danken aan hun enorm luchtoverwicht......
zelfs Chinees materieel was in dat politieke klimaat genoeg geweest om die toestellen buiten de gevechten te houdenquote:Op dinsdag 28 september 2010 20:04 schreef Pumatje het volgende:
Het russische materieel ( AA ) was voor de Amerikanen een groot genoeg probleem om hun Apache gunships maar aan de grond te houden in Yougoslavie
Tja, in de oorlog in voormalig Joegoslavië werden vooral politieke beslissingen genomen.quote:Op dinsdag 28 september 2010 20:33 schreef sp3c het volgende:
[..]
zelfs Chinees materieel was in dat politieke klimaat genoeg geweest om die toestellen buiten de gevechten te houden
de legerleiding wilden ze maar wat graag inzetten
Heb er een heel mooi boek over...wel aardig lees werkquote:Op dinsdag 28 september 2010 20:11 schreef Iska het volgende:
Moet eerlijk gezegd toegeven dat ik voor dit topic nog nooit had gehoord van de Yom Kippur oorlog. Net toch maar even ingelezen
Een beetje offtopic maar je als je meer wil weten over de oorlogen waar arabische landen aan hebben deelgenomen en vaak ook in hebben verloren moet je echt 'Arabs at war' lezen van Kenneth Pollack. Super boek waarin uitvoerig wordt beschreven hoe het nou komt waarom Arabische landen nu zo vaak verliezen in oorlogen. Grotendeels blijkt dat dus te komen door een gebrek aan een fatsoenlijke militaire doctrine/cultuur. In dat opzicht doen de oorlogen in het Midden-Oosten, waarin veelal gebruik is gemaakt van Russisch matrieel door de Arabieren, geen eer aan de kwaliteit van Russische toestellen e.d. Losstaand natuurlijk van het feit dat exportversies ge-downgrade versies zijn van het orgineel zoals de Russen ze zelf gebruiken.quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:11 schreef thesystem het volgende:
Tijdens de Yom Kippur lag het niet aan de aantallen van de Syriers en de Egyptenaren (Israel heeft uiteindelijk ook gewonnen) Maar het lag ook aan tactiek en en verrassing. Tevens door zwaar te moderniseren, alleen wist men het niet volledig te benutten. De russische (Syrische) tanks waren uitgerust met nachtzicht apparatuur.....de israelische amper tot niet....toch wist men te winnen.
Arabieren een gebrek aan militaire cultuur? Als er iets gebakken zit in de Arabier dan is het wel de bereidheid tot de 'strijd'. De Koran kent bijvoorbeeld een groot aantal passages waar dit uitdrukkelijk naar voren komt. Men kan het eerder gooien op een laagopgeleide bevolking, verzwakte moraal, wetenschappelijke achteruitgang en niet de bereidheid om te vechten voor Arabische dictators die enkel uit eigen belang handelen.quote:Op dinsdag 28 september 2010 22:00 schreef MoChe het volgende:
Een beetje offtopic maar je als je meer wil weten over de oorlogen waar arabische landen aan hebben deelgenomen en vaak ook in hebben verloren moet je echt 'Arabs at war' lezen van Kenneth Pollack. Super boek waarin uitvoerig wordt beschreven hoe het nou komt waarom Arabische landen nu zo vaak verliezen in oorlogen. Grotendeels blijkt dat dus te komen door een gebrek aan een fatsoenlijke militaire doctrine/cultuur. In dat opzicht doen de oorlogen in het Midden-Oosten, waarin veelal gebruik is gemaakt van Russisch matrieel door de Arabieren, geen eer aan de kwaliteit van Russische toestellen e.d. Losstaand natuurlijk van het feit dat exportversies ge-downgrade versies zijn van het orgineel zoals de Russen ze zelf gebruiken.
Dat zeg ik net, het Russische wapentuig is NIET superieur.quote:Op dinsdag 28 september 2010 18:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kan allemaal waar zijn, maar waar heeft het russische wapentuig hun superieuriteit bewezen?
Ik blijf volhouden dat Russische icbm's superieur zijn.quote:Op woensdag 29 september 2010 09:55 schreef von_Preussen het volgende:
Dat zeg ik net, het Russische wapentuig is NIET superieur.
Dat vind ik toch wel erg slecht als ik eerlijk ben..quote:Op dinsdag 28 september 2010 20:11 schreef Iska het volgende:
Moet eerlijk gezegd toegeven dat ik voor dit topic nog nooit had gehoord van de Yom Kippur oorlog. Net toch maar even ingelezen
I know, heb al geklaagd bij mij oudersquote:Op woensdag 29 september 2010 15:44 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Dat vind ik toch wel erg slecht als ik eerlijk ben..
Onderbouw dat eens.quote:Op woensdag 29 september 2010 15:27 schreef Northside het volgende:
[..]
Ik blijf volhouden dat Russische icbm's superieur zijn.
Ik heb er ook wel eens over horen zeggen, they could not hit Nevada on a clear dayquote:Op woensdag 29 september 2010 20:30 schreef Pumatje het volgende:
Nou ja, dat zijn ze ook in principe.
Bedoel je dat de Israelisch de zaak zo slecht onderhouden, of dat de techniek gewoon uit zichzelf zwak was?quote:Op woensdag 29 september 2010 20:22 schreef Pumatje het volgende:
Hier in Nederland werden als een gek alle motoren uit onzecenturions gebaco'd om naar Israel gevlogen te worden... zo erg was de scheit daar..
Techniek was erg zwak, britten en motoren bouwen is hetzelfde als Frans zijn en overwinningen boeken.quote:Op woensdag 29 september 2010 20:34 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Bedoel je dat de Israelisch de zaak zo slecht onderhouden, of dat de techniek gewoon uit zichzelf zwak was?
het is gewoon zo.quote:Op woensdag 29 september 2010 20:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik heb er ook wel eens over horen zeggen, they could not hit Nevada on a clear day
Kom eens met een onderbouwing, je kan wel roepen dat het zo is, maar dat is geen argument.quote:Op woensdag 29 september 2010 20:39 schreef Pumatje het volgende:
[..]
het is gewoon zo.
Russen lopen op sommige punten gewoon voor....
De Duitsers weer op andere..
toch zit ik liever in een Duitse tank dan een Russische.
Russische tanks zijn net het A-team, veel vuurkracht, maar ze raken niks.quote:Op woensdag 29 september 2010 20:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kom eens met een onderbouwing, je kan wel roepen dat het zo is, maar dat is geen argument.
Geloof dat Pumaatje niet begreep dat ik het over ICBM's heb.quote:Op woensdag 29 september 2010 21:00 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Russische tanks zijn net het A-team, veel vuurkracht, maar ze raken niks.
Dat is echt bullshit..quote:Op woensdag 29 september 2010 21:00 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Russische tanks zijn net het A-team, veel vuurkracht, maar ze raken niks.
Bron?quote:Op woensdag 29 september 2010 21:17 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Dat is echt bullshit..
De russen waren de allereerste die rijdend konden vuren en treffen in Wo2... zonder stabilisatie systeem..
gewoon omdat ze poep goed waren.
Bron?quote:, en met een stabilsatie systeem kwamen ze als allereerste in hun KV-1 laat in Wo2 geloof ik.
quote:Vuurleidingssysteem van de russen is nagenoeg niets over bekend, dus niemand kan daar uitspraken over doen. Het vuurleidingssysteem is overigens het meest geheime van een tank tesamen met bepantsering samenstelling....
verder is er met een statische tank zonder vuurleidings systeem prima te schieten...ala ww2. Kan ik ook.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |