Jep. Met een bierbeslagje en dan hoppa in de zonnebloemolie.quote:
Thx! Ik zal eens kijken of er nog iets leuks tussen zit. Zo op het eerste gezicht zijn het wel allemaal gerechtjes die ik al ken/ al gevonden had...quote:Op woensdag 8 september 2010 16:27 schreef Krabs het volgende:
http://eten-en-drinken.in(...)e-hapjes-deel-1.html
http://eten-en-drinken.in(...)e-hapjes-deel-2.html
http://eten-en-drinken.in(...)e-hapjes-deel-3.html
http://www.recepten.net/r(...)opita-courgettetaart
http://www.recepten.net/recept.html?recept=spinazie-taart
Windigo, dit klinkt er lekker! Ik ga een recept zoeken (of heb je een ervarings-recept?)quote:Op woensdag 8 september 2010 17:54 schreef Windigo het volgende:
Skordalia (Griekse knoflook-brood dip)
Het is lekker, maar hoe het precies klaargemaakt wordt weet ik niet precies, want mn moeder maakt het altijd. Zij is een grote Griekenland fan, maar ik eet het eigenlijk alleen als ik bij haar ben.quote:Op woensdag 8 september 2010 17:55 schreef Tezz het volgende:
[..]
Windigo, dit klinkt er lekker! Ik ga een recept zoeken (of heb je een ervarings-recept?)
Dat mag hij vinden en jouw reactie is niet echt bijdragend aan dit topic. Heb je nog recepten?quote:
Hmm, maar ik vind het juist leuk om dat te doen! Ik zorg in de voorbereidingen (overdag) voor voldoende hulp. Het enige lastminute verhaal wat er op de avond zelf nog moet gebeuren is het frituren van de inktvis en het grillen van de souflaki.quote:Op woensdag 8 september 2010 18:33 schreef Thorical het volgende:
Tezz een raad.
Neem of wijs iemand aan die die spiesen gaat grillen. Het liefst iemand die het leuk vindt.
Anders ga je het hele feest missen.
Baklava en kadaifi hebben we besteld bij de Turk (dat ga ik niet zelf maken, nog nooit gedaan eigenlijk!)quote:Op woensdag 8 september 2010 19:06 schreef DarkElf het volgende:
baklava maken voor de zoete trek na het eten? en griekse yoghurt met honing en walnoot?
of gaat het alleen om hartige dingen?
is ook erg veel werk denk ik, en je hebt al genoeg te doen!quote:Op woensdag 8 september 2010 19:21 schreef Tezz het volgende:
[..]
Baklava en kadaifi hebben we besteld bij de Turk (dat ga ik niet zelf maken, nog nooit gedaan eigenlijk!)
Ik wilde net posten: een Turkse sarma is exact hetzelfde als een Griekse dolmadakia. Ze noemen het alleen anders. Er zullen vast ook wel wat turkse recepten tussen zitten, maar als ik tegen mijn ouders zeg dat het Grieks is geloven ze het ook. En inderdaad: wat maakt het uit.... Ik hou gewoon van de balkan-keuken qua smaak!quote:Op woensdag 8 september 2010 19:07 schreef dalaiblama het volgende:
Het is wel zo, meze zijn turks.
maar hoe je het ook wendt en keert, veel griekse specialiteiten zijn turks en kennen wij gewoon als zijnde Grieks.
Aardappels zijn ook zuid-Amerikaans. Who gives a fuck, behalve een paar nationalistische Grieken en Turken.
Ga je de Tarama zelf maken Tezz?
Ik mis nog tis skaras ortiki in je menu, net als de halloumien fava
met een mes?quote:Op woensdag 8 september 2010 19:26 schreef Tezz het volgende:
Dank allemaal voor het meedenken trouwens, keep up the good work zou ik zeggen, hihi!
Wel zie ik ook veel wat grotere dingen voorbij komen. Ik wil echt hapjes. Mousaka is bijvoorbeeld 1 van mijn favo-recepten en dat staat hier geregeld op het menu, maar ik zou niet weten hoe ik dat als hapje (als in tussen de vingers, hap-slik-weg) moet serveren.
Hihi! Ja. Zou kunnen inderdaad. Hmm. Eigenlijk toch best wel een goed idee ja!quote:
De watermeloensalade hou ik in optie. De spinazie-fetaflapjes staan al op het menu!quote:Op woensdag 8 september 2010 20:34 schreef Windigo het volgende:
Salade met watermeloen, feta en zwarte olijven. Spinazie-feta deegflapjes (is traditioneel Grieks, ben alleen de naam even kwijt), Raki (griekse anijslikeur), Gyros en pitabrood.
http://cpg.kokkieblanda.nl/Content/pid=1169.html gebakken sardientjes met knoflook, echt Grieks, heb ik daar ook gegeten.quote:Op woensdag 8 september 2010 20:41 schreef Tezz het volgende:
[..]
De watermeloensalade hou ik in optie. De spinazie-fetaflapjes staan al op het menu!
Pita gyros misschien in het mini?? Maar eigenlijk vind ik dat ik al genoeg vleesdingen heb. Ik wil eigenlijk nog iets met vis erbij!
Raki is turks, Ouzo is Grieksquote:Op woensdag 8 september 2010 20:34 schreef Windigo het volgende:
Salade met watermeloen, feta en zwarte olijven. Spinazie-feta deegflapjes (is traditioneel Grieks, ben alleen de naam even kwijt), Raki (griekse anijslikeur), Gyros en pitabrood.
Geen Griekse meze zonder octopus. Gegrild, met alleen olijfolie , zout en citroen als dressing. ( de tentakels dus )quote:Op woensdag 8 september 2010 20:41 schreef Tezz het volgende:
[..]
De watermeloensalade hou ik in optie. De spinazie-fetaflapjes staan al op het menu!
Pita gyros misschien in het mini?? Maar eigenlijk vind ik dat ik al genoeg vleesdingen heb. Ik wil eigenlijk nog iets met vis erbij!
Sorry heb de namen even door elkaar gehaald.quote:Op woensdag 8 september 2010 22:21 schreef dalaiblama het volgende:
[..]
Raki is turks, Ouzo is Grieks
Mijn moeder maakt regelmatig Griekse tomatenrijst, misschien is dat nog een idee? http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=7789.0quote:Op donderdag 9 september 2010 07:23 schreef Tezz het volgende:
Rigini ga ik eens vragen bij de Turkse winkel. Ik ken het kruid helemaal niet? Ik breng mijn tomatenrijst altijd op smaak met gewone oregano (witte rijst koken in tomatensap en een gefruit uitje/knof en dan op het laatst op smaak brengen met oregano en zeezout).
Nee, eigenlijk wil ik geen gerechten zoals rijst, griekse salade, giros etc. Ik wil gewoon echt hapjes! En dan voor de 'vulling' brood met smeerseltjes. Ik had trouwens gisteren in de turkse winkel een enorm lekker smeerseltje van feta en walnoot gekocht. Dat smaakte echt super ! Die komt dus misschien ook nog op het lijstje...quote:Op donderdag 9 september 2010 07:25 schreef Windigo het volgende:
[..]
Mijn moeder maakt regelmatig Griekse tomatenrijst, misschien is dat nog een idee? http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=7789.0
Dat gaat op de buitenbbq gebeuren! Als ook het opwarmen van de keftedes en het frituren van de calamaris! Mijn vader heeft speciaal een partytent gekocht om een buitenkeuken in te richten! Met partylichtjes enzo, hihi! Leuk hoor....quote:Op donderdag 9 september 2010 12:05 schreef Redcoon het volgende:
Kijk je uit met spetters tijdens dat "live grillen". Alleen het vlees moet heet worden, niet je gasten.
Thx voor de goede tips! Ik heb idd een recept met aardappel. Denk dat ik dat ook maar aanhoud, een neutrale(re) smaak is voor zoiets misschien het beste.quote:Op donderdag 9 september 2010 08:22 schreef dalaiblama het volgende:
Vwb de tarama, ik eet het heel vaak ( die van snoek kuit is bijna orgasmisch)
Er is echter een bizar verschil tussen bereidingswijzen. Mijn oma maakt het met miniscuul gesneden uitjes ( echt bijna gepureerd ) , een in melk geweekte boterham , de roze of spierwitte kuit, en dan olie druppelsgewijs toevoegen tot je een homogene massa hebt.
Turken doen er aardappel doorheen, ik vind het bah, maar het maakt de pasta wel neutraler. Minder visserig.
Het is makkelijk te maken, maar er is een wezenlijk verschil in smaak afhankelijk van je bindmiddel ( de aardappel of de melk boterham ). Toevoegen van zeer fijn gesneden ui geeft ook een andere smaak, pittiger.
Typisch een gerecht wat regio gebonden is qua bereidingswijze.
Raak ook niet teleurgesteld over het eindproduct; van een potje viskuit maak je voor 1 keer tarama. ( paar eitjes apart houden voor garnering, ziet er leuk uit! ).
dan zou ik persoonlijk meer naar de Samos Nectar nijgen.quote:
Wij hebben Samos Sweet besteld bij ons favoriete Griekse restaurant. Met een bolletje roomijs er in (of gewoon zo) wordt dit het dessert!quote:Op donderdag 9 september 2010 21:46 schreef z80 het volgende:
[..]
dan zou ik persoonlijk meer naar de Samos Nectar nijgen.
of de goedkopere variant Samos.
beide een zoete wijn met een eigen smaak.
Haha! Helaas niet mijn feestje, maar van mijn ouders!quote:Op donderdag 23 september 2010 16:13 schreef FutureFairytale het volgende:
Tezz; ik wacht nog op de uitnodiging!
aah ok nou je hebt je goed uitgesloofd! laat even weten hoe t feestje was en hoe iedereen t eten vondquote:Op donderdag 23 september 2010 16:33 schreef Tezz het volgende:
[..]
Haha! Helaas niet mijn feestje, maar van mijn ouders!
Ik vind het echt best wel eng eigenlijk. Ik met mijn 'ik doe het eten wel', pfff.......... Ik zal foto's maken in ieder geval!quote:Op donderdag 23 september 2010 16:37 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
aah ok nou je hebt je goed uitgesloofd! laat even weten hoe t feestje was en hoe iedereen t eten vond
Nu heb ik hier ook zin inquote:Op donderdag 23 september 2010 16:11 schreef Tezz het volgende:
Oke, de definitieve gerechten zijn bekend! Tralala! Zojuist boodschappen gedaan en morgen en zaterdag lekker koken. Zaterdagavond is het feestje!
Gerechten:
Keftedes (vers gehakt met kruiden en tomatensaus)
Tzaziki (yoghurt, knoflook, komkommer)
Feta Kadaifi (fetablokjes omwikkeld met kadaifi deeg uit de oven)
Tarama (viskuit-smeerseltje)
Melizano (aubergine smeerseltje)
Spanakopita (pasteitjes met kaas/spinazie)
Dolmadaki (wijnbladeren gevuld met rijst en lamsgehakt)
Calamaria (inktvisringen, geftrituurd)
Kolokythopia (courgettetaart)
Souflaki (varkenshaas van de grill)
Sardelles (sardientjes uit de oven)
Garides (garnalen met dressing en sla)
Daarnaast nog verschillende soorten olijven, brood, vijgen, dadels en pepertjes.
Qua drank (naast standaard bier/wijn/fris) ouzo, mastique, metaxa 7 sterren, kumquat en samos sweet
Voor bij de koffie of als dessert verschillende soorten grieks gebak (onder andere baklavas)
Dit alles aangekleed met de griekse vlag, mooie griekse muziek en leuke servetjes met olijven erop.
Ik heb er zin in!![]()
![]()
![]()
quote:Op vrijdag 24 september 2010 17:33 schreef Tezz het volgende:
Update: oh my god.............. waar ben ik aan begonnen!
Ik heb net schalen uitgezocht, warm-houd-plaatjes verzameld en gekeken hoe ik het buffet in ga delen. Toen ik al die lege schalen zag dacht ik: hoe heb ik in godsnaam kunnen zeggen dat ik die allemaal zou gaan vullen?????????
Maar goed: dolmadakia's zijn gelukt en overheerlijk, keftedes zijn ook klaar (het huis geurt helemaal naar kaneel en spicy kruiden) en de courgettetaart staat af te koelen.
De rest moet ik morgen allemaal maken, dus dat wordt vroeg opstaan!
Ik vind het nog steeds leuk, maar was blij dat mijn moeder me zojuist een wijntje kwam brengen en dat sigaretje in de tuin smaakte heerlijk, haha!
Ja, mijn man zegt ook dat ik mijn roeping gemist heb, maar ik weet wel zeker dat ik het niet zou redden in de proffesionele keuken, haha!quote:Op vrijdag 24 september 2010 17:37 schreef Windigo het volgende:
[..]
![]()
De stress van een echte chef, de reden waarom ik de koksschool niet kon afmakenMaar het lukt je wel, je hebt geen betalende gasten dus relax, er mag iets mis gaan
Ik zal volgende week foto's posten van de gerechten die gelukt zijnquote:Op vrijdag 24 september 2010 17:43 schreef DarkElf het volgende:
sterkte Tezz en als je ze hebt: wil je als je bijgekomen bent, volgende week, eens recepten posten??? T klinkt allemaal zo lekker!
quote:Op zaterdag 25 september 2010 15:28 schreef Windigo het volgende:
Wat leuk Tezz! Goed om te horen dat het is gelukt!
En veel plezier vanavond
De details zijn ook superquote:Op zondag 26 september 2010 10:10 schreef krakkemieke het volgende:
Geweldig Tezz! En wat een mooie aankleding.
Dat bruidspaartje!
Moblo, welk recept wil je hebben? Als ik alles moet posten ben ik een uur aan het typen denk ik haha. Zeg het maar!quote:Op zondag 26 september 2010 09:53 schreef motorbloempje het volgende:
wow, super!
En kom maar door met die recepten
zet er wel even bij dat het rollen van de wijnbladen de nodige tijd kost.quote:Op zondag 26 september 2010 12:00 schreef Tezz het volgende:
Dolmadakia's (voor ongeveer 40 stuks)
- bosje bladpeterselie (fijngehakt)
- bosje dille (fijngehakt)
- bosje munt (fijngehakt)
- eetlepel oregano (gedroogd)
- 3 lente uitjes in ringetjes
- 250 gram gekookte rijst
- 2 pakjes fetakaas
- 500 gram lamsgehakt
- 2 eieren
- peper/zout
- 2 pakjes of potten wijnbladeren (bij de turk te koop)
- 1 kippebouillon blokje
- scheut witte droge wijn
- sap van 1 citroen
- olijfolie
Kook de rijst net gaar. Doe het gehakt, de verkruimelde feta en de rijst in een kom en voeg alle kruiden en de lente-ui toe. Ook twee eitjes erdoor voor de smeuigheid. Goed kneden. Op smaak brengen met peper en zout. Ik proef altijd een beetje. Het gehakt is weliswaar rauw, maar het zou zonde zijn als je vulling niet goed op smaak is.
Peuter de wijnbladeren uit de pot/pak en spoel ze af onder de kraan. Dat is echt een vreselijk gepeuter...
Leg een wijnblad op je werkblad en snijd het steeltje en een stukje van de steelaanzet (= harde nerf) er uit. Leg een rolletje vulling op het wijnblad en rol de dolma zo dicht dat het een hermetisch pakketje is. Vouw eerst de zijkanten naar binnen en rol dan van beneden naar boven strak op.
Doe in een grote pan een laagje olijfolie op de bodem en leg de dolma's strak tegen elkaar. Gewoon stapelen. Zorg er wel voor dat ze strak tegen elkaar liggen, ze mogen niet gaan zweven in de pan want dan gaan ze open en mislukt het. Tussen de stapellagen door even wat citroensap en olijfolie er over sprenkelen.
Als je alles gerold hebt dan een flinke plens witte droge wijn er over, nog wat citroensap en een flinke scheut olijfolie. Vul verder bij met warm water waar je een kippebouillontabletje in hebt verkruimeld. De dolmadakia's moeten uiteindelijk net onder water staan.
Zet bovenop de dolma's een hittebestendig bord (zodat ze platgedrukt in de pan zitten) en zet hier eventueel nog iets zwaars bovenop, ze mogen echt niet gaan zweven tijdens het koken.
Dan aan de kook brengen en net tegen de kook aan ongeveer een uurtje laten pruttelen.
Dan zijn ze klaar! Succes met uit de pan vissen..........
Ja het kost zeker veel tijd! Het rollen is een hoop werk....... Op de bodem leg ik inderdaad vaak bladeren om plakken te voorkomen. Maar tussen de lagen in niet, ik schep ze er gewoon uit met een schuimspaan!quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 13:58 schreef z80 het volgende:
[..]
zet er wel even bij dat het rollen van de wijnbladen de nodige tijd kost.
door in de pan eerst een laagje wijnbladen te leggen, en dit ook tussen elke laag te doen.
kun je als de Dolmadakia's gaar zijn deze makkelijk uit de pan halen.
en ben er achter gekomen dat de Dolmadakia's beter smaken als ze warm zijn (had ik voor de potluck moeten weten)
Voorgekookte rijst, oregano, feta, ei en kippenbouilion? Is dit echt Griekse dolma?quote:Op zondag 26 september 2010 12:00 schreef Tezz het volgende:
Dolmadakia's (voor ongeveer 40 stuks)
- bosje bladpeterselie (fijngehakt)
- bosje dille (fijngehakt)
- bosje munt (fijngehakt)
- eetlepel oregano (gedroogd)
- 3 lente uitjes in ringetjes
- 250 gram gekookte rijst
- 2 pakjes fetakaas
- 500 gram lamsgehakt
- 2 eieren
- peper/zout
- 2 pakjes of potten wijnbladeren (bij de turk te koop)
- 1 kippebouillon blokje
- scheut witte droge wijn
- sap van 1 citroen
- olijfolie
Kook de rijst net gaar. Doe het gehakt, de verkruimelde feta en de rijst in een kom en voeg alle kruiden en de lente-ui toe. Ook twee eitjes erdoor voor de smeuigheid. Goed kneden. Op smaak brengen met peper en zout. Ik proef altijd een beetje. Het gehakt is weliswaar rauw, maar het zou zonde zijn als je vulling niet goed op smaak is.
Peuter de wijnbladeren uit de pot/pak en spoel ze af onder de kraan. Dat is echt een vreselijk gepeuter...
Leg een wijnblad op je werkblad en snijd het steeltje en een stukje van de steelaanzet (= harde nerf) er uit. Leg een rolletje vulling op het wijnblad en rol de dolma zo dicht dat het een hermetisch pakketje is. Vouw eerst de zijkanten naar binnen en rol dan van beneden naar boven strak op.
Doe in een grote pan een laagje olijfolie op de bodem en leg de dolma's strak tegen elkaar. Gewoon stapelen. Zorg er wel voor dat ze strak tegen elkaar liggen, ze mogen niet gaan zweven in de pan want dan gaan ze open en mislukt het. Tussen de stapellagen door even wat citroensap en olijfolie er over sprenkelen.
Als je alles gerold hebt dan een flinke plens witte droge wijn er over, nog wat citroensap en een flinke scheut olijfolie. Vul verder bij met warm water waar je een kippebouillontabletje in hebt verkruimeld. De dolmadakia's moeten uiteindelijk net onder water staan.
Zet bovenop de dolma's een hittebestendig bord (zodat ze platgedrukt in de pan zitten) en zet hier eventueel nog iets zwaars bovenop, ze mogen echt niet gaan zweven tijdens het koken.
Dan aan de kook brengen en net tegen de kook aan ongeveer een uurtje laten pruttelen.
Dan zijn ze klaar! Succes met uit de pan vissen..........
Geen idee! Ik begon met een origineel recept van google, maar door de jaren heen heb ik deze ingredienten zelf toegevoegd omdat dit (voor mij) het beste recept is! Ben een beetje gaan rommelen met hoeveelheden en werkwijze en zo vind ik ze het lekkerste.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 14:29 schreef Landysh het volgende:
[..]
Voorgekookte rijst, oregano, feta, ei en kippenbouilion? Is dit echt Griekse dolma?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |