Dat vind ik ook het doodenge aan sommigen hier!quote:Op woensdag 15 september 2010 09:50 schreef simmu het volgende:
nja, met de topickick maak ik een einde aan mijn twijfel om te posten![]()
we hadden vorige week eindgesprek met de kinderarts uit meppel. ik had het even over dit topic, dat ik er van schrok hoe veel mensen blijkbaar over down denken. hij werd echt eventjes kwaad en zei: "nou, gelukkig denkt de medische wereld er anders over!". ik ervaar dat iig al troostend. al vinden sommige mensen hier blijkbaar dat zij uit mogen maken wie wel en wie niet recht van leven heeft, de medische wereld denkt daar gelukkig anders over
Stropoppen, heerlijk om daar tegen te vechten.quote:Op woensdag 15 september 2010 10:00 schreef twentemeisje het volgende:
[..]
Dat vind ik ook het doodenge aan sommigen hier!
Ik ben ook nog steed erg blij dat het hele OK en kinderartsen team dat Isis precies 2 jaar geleden op de wereld heeft gezet niet op dat moment gezegd heeft "Volgensmij is er iets mis met dit kindje, dus laat die reanimatie maar zitten", maar gewoon keihard heeft geknokt voor het leven van m'n meiske.quote:Op woensdag 15 september 2010 09:50 schreef simmu het volgende:
nja, met de topickick maak ik een einde aan mijn twijfel om te posten![]()
we hadden vorige week eindgesprek met de kinderarts uit meppel. ik had het even over dit topic, dat ik er van schrok hoe veel mensen blijkbaar over down denken. hij werd echt eventjes kwaad en zei: "nou, gelukkig denkt de medische wereld er anders over!". ik ervaar dat iig al troostend. al vinden sommige mensen hier blijkbaar dat zij uit mogen maken wie wel en wie niet recht van leven heeft, de medische wereld denkt daar gelukkig anders over
op het moment dat reanimatie nodig is is er natuurlijk wat mis met het kindjequote:Op woensdag 15 september 2010 14:06 schreef Jojogirl het volgende:
[..]
Ik ben ook nog steed erg blij dat het hele OK en kinderartsen team dat Isis precies 2 jaar geleden op de wereld heeft gezet niet op dat moment gezegd heeft "Volgensmij is er iets mis met dit kindje, dus laat die reanimatie maar zitten", maar gewoon keihard heeft geknokt voor het leven van m'n meiske.
Ik ben blij dat de artsen er zo niet over denken, anders was ik nu niet getrouwd en had ik niet de kinderen gehad die ik nu heb.quote:Op woensdag 15 september 2010 14:08 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
op het moment dat reanimatie nodig is is er natuurlijk wat mis met het kindje
ik ben juist blij dat er ouders zijn welke van te voren aangeven dat als een kind niet levensvatbaar is van zichzelf na de geboorte dat de artsen dan niet in mogen grijpen om het in leven te houden![]()
(meegemaakt in nabije omgeving en vind het erg knap van die mensen! kind is dan ook spoedig overleden)
Daar ging het in dit geval dus duidelijk niet over.quote:Op woensdag 15 september 2010 14:08 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
op het moment dat reanimatie nodig is is er natuurlijk wat mis met het kindje
ik ben juist blij dat er ouders zijn welke van te voren aangeven dat als een kind niet levensvatbaar is van zichzelf na de geboorte dat de artsen dan niet in mogen grijpen om het in leven te houden![]()
(meegemaakt in nabije omgeving en vind het erg knap van die mensen! kind is dan ook spoedig overleden)
Ja zoveel mensen roepen maar wat. En anderen proberen te doen alsof het syndroom van down zeer normaal is en de mensen die het hebben misschien wel beter zijn dan de rest, want ze hebben geen drankprobleem.quote:Op woensdag 15 september 2010 14:19 schreef Estrys het volgende:
[..]
Daar ging het in dit geval dus duidelijk niet over.
Zoveel mensen in dit topic roepen gewoon maar wat, ze weten niet waar ze het over hebben.
Ik zag laatst het boek de upside van down. wauw.
De arts in dit filmpje (minuut 3) heeft denk ik een heldere verklaring voor de negatieve beeldvorming en misschien een zinnige bijdrage aan dit topic.
Jojo is je meisje vandaag jarig? Gefeliciteerd!
Weet je, mijn nichtje was zo ernstig ziek bij haar geboorte, ja, bij haar was het beter geweest als ze haar meteen hadden laten gaan.quote:Op woensdag 15 september 2010 14:15 schreef Leipo666 het volgende:
Fok hangt aan elkaar van uitzonderingen....zo ook jouw kind
Uiteraard is het allemaal wat aangedikt, waarschijnlijk ook van beide kanten uit.quote:Op woensdag 15 september 2010 14:21 schreef Trommeldaris het volgende:
[..]
Ja zoveel mensen roepen maar wat. En anderen proberen te doen alsof het syndroom van down zeer normaal is en de mensen die het hebben misschien wel beter zijn dan de rest, want ze hebben geen drankprobleem.Die discussie is sowieso helemaal los gegaan wat dat betreft.
Wat is normaal? Het is gewoon een relatief veel voorkomende aandoening en in die zin dus normaal. En nee, ze zijn niet beter dan de rest, maar ook niet slechter. Voornamelijk gewoon anders. En het is raar dat we in een tijd waarin iedereen uniek wil zijn, ineens zo'n moeite hebben met deze diversiteit.quote:Op woensdag 15 september 2010 14:21 schreef Trommeldaris het volgende:
[..]
Ja zoveel mensen roepen maar wat. En anderen proberen te doen alsof het syndroom van down zeer normaal is en de mensen die het hebben misschien wel beter zijn dan de rest, want ze hebben geen drankprobleem.Die discussie is sowieso helemaal los gegaan wat dat betreft.
Er zit gewoon een upside en downside aan down en aan ieder ander kind!quote:Op woensdag 15 september 2010 14:29 schreef Jojogirl het volgende:
[..]
Wat is normaal? Het is gewoon een relatief veel voorkomende aandoening en in die zin dus normaal. En nee, ze zijn niet beter dan de rest, maar ook niet slechter. Voornamelijk gewoon anders. En het is raar dat we in een tijd waarin iedereen uniek wil zijn, ineens zo'n moeite hebben met deze diversiteit.
En dank voor de felicitaties
Met normaal bedoel ik gezond. En je kan veel zeggen over het syndroom van down, maar gezond is het niet. Dat de ene persoon dat, nadat het in vroeg stadium bekend is, uit zou willen bannen, dat is niet perse slecht.quote:Op woensdag 15 september 2010 14:29 schreef Jojogirl het volgende:
[..]
Wat is normaal? Het is gewoon een relatief veel voorkomende aandoening en in die zin dus normaal. En nee, ze zijn niet beter dan de rest, maar ook niet slechter. Voornamelijk gewoon anders. En het is raar dat we in een tijd waarin iedereen uniek wil zijn, ineens zo'n moeite hebben met deze diversiteit.
Dus je moet perse gezond zijn om te mogen leven?quote:Op woensdag 15 september 2010 14:32 schreef Trommeldaris het volgende:
[..]
Met normaal bedoel ik gezond. En je kan veel zeggen over het syndroom van down, maar gezond is het niet. Dat de ene persoon dat, nadat het in vroeg stadium bekend is, uit zou willen bannen, dat is niet perse slecht.
kennis van me is ambulancebroeder en heeft een niet-reanimeren verklaring op zak en als ketting om zijn nek hangen. door zijn jaren ervaring in het ziekenhuis (allerlei afdelingen) heeft hij kunnen zien hoe meerendeel van de mensen uiteindelijk er vanaf komen, dat is meestal niet zo goedquote:Op woensdag 15 september 2010 14:23 schreef snakelady het volgende:
Sterker nog, als je zo denkt zouden ze bij een volwassen persoon met een hartstilstand ook niet mogen helpen, wat is immers het verschil?
Niemand zal ook met je in discussie gaan over de vrijheid van keuze hierin. En als iemand het niet aan kan om een kindje met down op de wereld te zetten, dan is dat zijn of haar keuze. Maar dit is een keuze die de aanstaande vader en moeder zelf moeten maken. Daar moeten buitenstaanders (wat me opvalt in dit topic is dat de meerderheid daarvan man is, is dat toevallig?) zich vooral niet mee bemoeien. Niemand, behalve ik en mijn partner, beslist over wat er in mijn buik en met mijn kind(eren) gebeurt.quote:Op woensdag 15 september 2010 14:32 schreef Trommeldaris het volgende:
[..]
Met normaal bedoel ik gezond. En je kan veel zeggen over het syndroom van down, maar gezond is het niet. Dat de ene persoon dat, nadat het in vroeg stadium bekend is, uit zou willen bannen, dat is niet perse slecht.
Ik ben het volledig met je eens.quote:Op woensdag 15 september 2010 15:09 schreef djenneke het volgende:
Wat een droevigheid zeg, in deze topic.
Wij hebben er bewust niet voor gekozen om de combinatietest te doen. Ik zou de keuze voor het al dan niet afbreken van de zwangerschap niet hebben kunnen nemen. Te meer omdat het zwanger worden al niet een heel makkelijke onderneming was en ik ervan overtuigd was dat ik sowieso van mijn kindje zou houden, gezond of niet. Daarnaast vind ik persoonlijk een afbreking van de zwangerschap na de 20ste week behoorlijk ingrijpend. Iets waar hier eigenlijk maar weinig over gesproken is.
Uiteraard hoopt iedereen en dus ook ik op een gezond kindje en ook dat dit altijd zo blijft.
Het krijgen van kindjes is niet te rationaliseren. Een kinderwens is namelijk helemaal niet rationeel. Dus hier posters gaan verwijten dat ze (te) emotioneel reageren is eigenlijk een beetje vreemd.
Daarnaast is het allemaal zo makkelijk praten als je zelf nooit zwanger bent geweest of kinderen hebt.
er is nog geen leven na die paar wekenquote:Op woensdag 15 september 2010 16:13 schreef twentemeisje het volgende:
Dat is ook hetgeen me tegen de borst stuit (auw) in deze topicreeks, het gemak waarmee er over leven en dood besloten wordt. Niet goed? Aborteren die handel, want je bent nutteloos voor de maatschappij (volgens hun criteria dan).
Nee, klopt, en als iemand dat wil doen dan is dat zijn of vooral haar eigen beslissing, maar het is geen beslissing die je anderen kunt opdringen, en daar draait het hele topic zo ongeveer om.quote:Op woensdag 15 september 2010 14:32 schreef Trommeldaris het volgende:
[..]
En dat iedereen uniek wil zijn maar moeite heeft met deze diversiteit slaat dan nergens op.
Net zoals niemand wil uniek zijn met een arm minder. Of extreem lelijke mensen. Zo wil ook niemand uniek zijn.
En als je het topic had gelezen had je ook geweten dat als je abortus wil ondergaan vanwege down dat je daar pas achter komt rond de 20 weken.quote:Op donderdag 16 september 2010 08:53 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
er is nog geen leven na die paar weken
quote:Een gemiddeld kind met Down heeft een IQ van rond de 80. Dat is altijd nog 10 punten hoger dan de ondergrens voor deelname in het Amerikaanse leger!
Dat ligt wel meer aan de toelatingseis van het leger dan aan hoe slim een kind met Down is.quote:Op donderdag 16 september 2010 09:17 schreef snakelady het volgende:
[..]
En als je het topic had gelezen had je ook geweten dat als je abortus wil ondergaan vanwege down dat je daar pas achter komt rond de 20 weken.
En geloof me, met 20 weken is het al echt een mensje en voel je het bewegen in je buik.
Overigens is het dan ook geen gewone abortus meer hoor, dan wekken ze de bevalling op en moet je vaak gewoon bevallen.
Kwam overigens nog wel een leuke quote tegen.
[..]
Oh, de foetus is nog dood? Wat is dat nu voor stellingquote:Op donderdag 16 september 2010 08:53 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
er is nog geen leven na die paar weken
Op het moment dat het van een embryo een foetus is geworden is er sowieso leven...quote:Op donderdag 16 september 2010 10:11 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Oh, de foetus is nog dood? Wat is dat nu voor stelling
Behalve dat er helemaal niets van klopt. Een foetus van 20 weken (op dit moment de termijn waarop down kan worden geconstateerd) is al behoorlijk ontwikkeld.quote:Op donderdag 16 september 2010 10:11 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Oh, de foetus is nog dood? Wat is dat nu voor stelling
Dat wist ik niet. Wel dat vlokkentest een grotere kans geeft op miskraam dan een vruchtwaterpunctie.quote:Op donderdag 16 september 2010 10:53 schreef Leandra het volgende:
Met een vlokkentest kun je ook al vrij zeker vaststellen of er sprake is van Down, maar ook dan zit je op minstens 13 weken zwangerschap voor je die beslissing kunt nemen.
En ook met 13 weken is het al een redelijk ontwikkelde vrucht... eigenlijk is het vanaf het moment dat een embryo een foetus wordt een compleet kindje, het moet alleen groter en sterker groeien.
Daarom kan het als je in een risicogroep zit, van belang zijn om bijtijds de NT-meting te laten doen, zodat je eventueel nog vroeg genoeg bent voor een vlokkentest en niet automatisch moet wachten op de vruchtwaterpunctie en de uitslag daarvan.quote:Op donderdag 16 september 2010 11:55 schreef djenneke het volgende:
[..]
Dat wist ik niet. Wel dat vlokkentest een grotere kans geeft op miskraam dan een vruchtwaterpunctie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |