Ja, die vrijheid moet gewoon bestaan.quote:Op maandag 6 september 2010 14:50 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Zou ik ook zeggen.![]()
[..]
Overal en altijd?
Wel als je (zoals jij doet) daar voorwaarden of plichten aan vasthangt, nogal duidelijk.quote:Op maandag 6 september 2010 14:51 schreef Refragmental het volgende:
...
Trouwens... een recht opleggen. Wat een rampMeer rechten krijgen, stel je voor!!!
Hoe moet ik dat zien? Je mocht volgens jou toch alles kunnen zeggen? Hoe kan het dan zijn dat je achteraf verantwoording moet afleggen over hetgeen je hebt gezegd?quote:Op maandag 6 september 2010 14:52 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ja, die vrijheid moet gewoon bestaan.
Want met die vrijheid komt ook verantwoordelijkheid. Je kunt mensen verantwoordelijk houden voor hun uitspraken.
Welke voorwaarden of plichten hang ik vast aan het recht van meningsuiting?quote:Op maandag 6 september 2010 14:54 schreef DonJames het volgende:
[..]
Wel als je (zoals jij doet) daar voorwaarden of plichten aan vasthangt, nogal duidelijk.
Je moet niks. Maar die verantwoording is dus voor ieder persoon, niet voor een ander.quote:Op maandag 6 september 2010 14:56 schreef DonJames het volgende:
[..]
Hoe moet ik dat zien? Je mocht volgens jou toch alles kunnen zeggen? Hoe kan het dan zijn dat je achteraf verantwoording moet afleggen over hetgeen je hebt gezegd?
Publieke opinie.quote:Op maandag 6 september 2010 14:56 schreef DonJames het volgende:
[..]
Hoe moet ik dat zien? Je mocht volgens jou toch alles kunnen zeggen? Hoe kan het dan zijn dat je achteraf verantwoording moet afleggen over hetgeen je hebt gezegd?
Als daar gevolgen uit voortvloeien?quote:Op maandag 6 september 2010 14:56 schreef DonJames het volgende:
[..]
Het was meer vanuit de optiek "is er uberhaupt vraag naar bij de slachtoffers", tenslotte is het huidige spreekrecht er gekomen omdat de slachtoffers er om vroegen, dan lijkt het mij ook legitiem om eventuele uitbreiding aan hetzelfde criterium te laten voldoen.quote:Op maandag 6 september 2010 14:48 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Dat mag nooit een handvat zijn.
Ik ben het zowaar met je eens.quote:Op maandag 6 september 2010 14:58 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het was meer vanuit de optiek "is er uberhaupt vraag naar bij de slachtoffers", tenslotte is het huidige spreekrecht er gekomen omdat de slachtoffers er om vroegen, dan lijkt het mij ook legitiem om eventuele uitbreiding aan hetzelfde criterium te laten voldoen.
En waarom is hij/zij daar dan ineens verantwoordelijk voor?quote:Op maandag 6 september 2010 14:57 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Als daar gevolgen uit voortvloeien?
Kom op, dat was een inkoppertje.
Tuurlijk. En daarop zou ik zeggen dat deze discussie al toont dat er interesse voor is.quote:Op maandag 6 september 2010 14:58 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het was meer vanuit de optiek "is er uberhaupt vraag naar bij de slachtoffers", tenslotte is het huidige spreekrecht er gekomen omdat de slachtoffers er om vroegen, dan lijkt het mij ook legitiem om eventuele uitbreiding aan hetzelfde criterium te laten voldoen.
De waarom en in welke mate weet ik niet. Daar hebben we dan die rechters weer voor.quote:Op maandag 6 september 2010 15:01 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
En waarom is hij/zij daar dan ineens verantwoordelijk voor?
Ja daag. "Ik doe iets ongevraagd voor jou, en als jij niet hetzelfde voor mij doet ben ik beter"? Wat een onzin, maar als jij denkt dat je daardoor beter bent, be my guest. Ik zal het maar scharen onder een brainfart, ook die vallen onder vrijheid van meningsuiting. Gekwetst ben ik niet, daar heb je dan wel weer geluk mee.quote:Op maandag 6 september 2010 14:56 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Welke voorwaarden of plichten hang ik vast aan het recht van meningsuiting?
Let wel, ik vroeg enkel of jij mijn recht zou verdedigen zoals ik jou recht zou verdedigen. In geen enkel opzicht is dit het opleggen van een plicht of voorwaarde. Het was enkel om aan te tonen wie hier de morele superioriteit heeft.
Het is een rechtbank, geen scheldsessie..quote:Op maandag 6 september 2010 10:59 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Vind JIJ!
Ik vind dat men alles moet kunnen zeggen. Zeker tegen mensen die anderen doelbewust van je afgenomen hebben zeg.![]()
Het is een voorzichtige stap en Eerdmans heeft het hart op de juiste plek, maar het moet nog verder.
Nee, dat kun je niet stellen, ik heb geen idee wie hier slachtoffer is en ik zie weinig voorstanders van uitbreiding. Er is hier alleen interesse omdat er een nieuws post is, ik heb geen topic in POL gezien wat spontaan uit de behoefte is opgekomen.quote:Op maandag 6 september 2010 15:02 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Tuurlijk. En daarop zou ik zeggen dat deze discussie al toont dat er interesse voor is.
Correct?
Dat is de bedoeling. De praktijk laat wat anders zien.quote:Op maandag 6 september 2010 15:05 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Het is een rechtbank, geen scheldsessie..
Het maakt bovendien geen deel uit van de strafvervolging, met als doel genoegdoening voor de nabestaanden.
Verder horen in een rechtbank geen emoties thuis. Er moeten feiten en omstandigheden worden afgewogen zodat men tot een zo objectief mogelijk oordeel kan komen.
Toch grappig om te zien dat de rollen ineens omgedraaid zijn.quote:Op maandag 6 september 2010 15:02 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
De waarom en in welke mate weet ik niet. Daar hebben we dan die rechters weer voor.
Waar doel je precies op?quote:Op maandag 6 september 2010 15:07 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Dat is de bedoeling. De praktijk laat wat anders zien.
Weinig is geen kwantificering. 1 is al voldoende.quote:Op maandag 6 september 2010 15:07 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, dat kun je niet stellen, ik heb geen idee wie hier slachtoffer is en ik zie weinig voorstanders van uitbreiding. Er is hier alleen interesse omdat er een nieuws post is, ik heb geen topic in POL gezien wat spontaan uit de behoefte is opgekomen.
Laten we het anders stellen.quote:Op maandag 6 september 2010 15:04 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ja daag. "Ik doe iets ongevraagd voor jou, en als jij niet hetzelfde voor mij doet ben ik beter"? Wat een onzin, maar als jij denkt dat je daardoor beter bent, be my guest. Ik zal het maar scharen onder een brainfart, ook die vallen onder vrijheid van meningsuiting. Gekwetst ben ik niet, daar heb je dan wel weer geluk mee.
Als dat zo zou zijn dan was de wetgeving al aangepast, zie het groepje van Eerdmans, dat is niet het geval dus een is duidelijk onvoldoende.quote:Op maandag 6 september 2010 15:08 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Weinig is geen kwantificering. 1 is al voldoende.
Op die wijze zijne r vaker regels aangepast, dus waarom nu niet?
Mijn vrouw bedriegt me met de inbreker?quote:Op maandag 6 september 2010 15:10 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Laten we het anders stellen.
Bij jou gezin wordt ingebroken. De inbreker bedriegt je gezin. Ik loop toevallig langs en kom te hulp en voorkom ernstig leed bij jou gezin.
Dat is anders. Jij had het over een volledige, onbeperkte vrijheid van meningsuiting, die jij voor mij zou verdedigen, en wanneer ik niet datzelfde doe voor jou, zou jij superieur zijn. Fout. Ik zit niet te wachten op een volledige onbeperkte vrijheid van meningsuiting. Ik heb er niet om gevraagd.quote:Als jij niet hetzelfde doet wanneer de situatie omgekeerd zou zijn dan ben ik, wat buitenstaanders betreft, een beter persoon.
Terugkerend naar het onderwerp.
Jij zegt iets dat volgens veel mensen kwetsend is, dat kan gebeuren omdat 'kwetsen' zo subjectief en willekeurig als de pest is. Ik zie jou uitspraken en de reacties die het uitlokt. Ik verdedig daarna jou recht om dat te zeggen wat je hebt gezegd.
Ook hier weer omgekeerd.
Nu zeg ik iets wat blijkbaar veel mensen kwetst, jij ziet het en gaat vervolgens keihard roepen dat ik gestraft moet worden.
Wie denk je dat volgens buitenstaanders ook hier weer een beter persoon is?
Je hebt er zeker niet om gevraagd.quote:Op maandag 6 september 2010 15:20 schreef DonJames het volgende:
[..]
Mijn vrouw bedriegt me met de inbreker?![]()
[..]
Dat is anders. Jij had het over een volledige, onbeperkte vrijheid van meningsuiting, die jij voor mij zou verdedigen, en wanneer ik niet datzelfde doe voor jou, zou jij superieur zijn. Fout. Ik zit niet te wachten op een volledige onbeperkte vrijheid van meningsuiting. Ik heb er niet om gevraagd.
Jouw (ja, dat is met een "w" op het eind) voorbeeld is anders, omdat de publieke opinie is dat je iemand in zo'n situatie moet helpen, en dat iemand die dat niet doet moreel inferieur is aan iemand die dat wel doet. De publieke opinie is echter niet "we moeten altijd maar alles kunnen zeggen". Dat is slechts jouw mening.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |