abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86137413
quote:
Op maandag 6 september 2010 19:13 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

In het Limburgse is dat voor zover ik weet nooit een probleem geweest. De loketbeambten en ambtenaren zijn, voor zover het geen geïmporteerde Hollanders betreft, op z'n minst tweetalig (en vaak veel meer).
En wat is er mis mee om dat te waarborgen middels een verankering in de grondwet? Nederland bestaat toch, het is toch een bestuurlijke eenheid, dan is het toch niet gek dat er één taal is die overheid spreekt? Dat hebben zoveel landen vastgelegd in hun grondwet.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_86137420
quote:
Op maandag 6 september 2010 18:47 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

fuck them. ok.

DIT IS NEDERLAND.
NOU EN?

Mijn vrouw heeft 6 jaar in Nederland gewoont zonder een woord Nederlands te kennen (nou ja, ok, een paar woorden wel) en nooit geen probleem gehad. Ze kon overal terecht met Engels.
pi_86137440
quote:
Op zondag 5 september 2010 20:00 schreef 0013379 het volgende:
Nederlands als hoofdtaal in de Grondwet

Het kabinet gaat de Nederlandse taal in de Grondwet opnemen, zo besloot het vrijdag. Het Nederlands wordt erin vastgelegd als de officiële taal van ons land. Ook komt erin te staan dat de overheid het gebruik van het Nederlands bevordert.

Het is voor alle Nederlanders de gemeenschappelijke taal en de hoofdtaal, stelt het kabinet. ,, Het voorstel tot wijziging van de Grondwet moet waarborgen dat men in Nederland te allen tijde met de Nederlandse taal terecht kan in het verkeer met de overheid.''

Daarbij kunnen andere talen een gewaarborgde positie in de wet hebben, zoals het Fries.

http://www.dvhn.nl/nieuws(...)dtaal-in-de-Grondwet

_O-
Een ieder die de grondwet wil wijzigen is toch al snel een fascist... Of is dat alleen als het uitkomt?
pi_86137478
Oprotten met dat domme geneuzel, mensen moeten maar eens eerst goed Nederlands leren.
pi_86137481
quote:
Op maandag 6 september 2010 19:27 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

keihard lachen @ 'nooit vrijwillig'.

rot dan ff helemaal kankersnel op naar het land waar je wel vrijwillig woonde.

:D ^O^ _O-
dat stukje geschiedenis kun je hier mooi terug lezen:http://www.ppsimons.nl/stamboom/separisme1842.htm
Limburg is inderdaad nooit vrijwillig deel uit gaan maken van Nederland. In 1830 scheidde Limburg zich samen met Luxemburg en België af van Nederland maar Willem I moest ons toen perse terug hebben. Kunnen we op zich ook wel mee leven, Nederland is een prima land om deel van uit te maken maar ga niet verwachten dat we onze complete taal en cultuur overboord gaan flikkeren omdat jullie dat zo graag willen hebben, in dat geval tonen jullie aan niks meer dan een ordinaire bezettingsmacht te zijn.
  maandag 6 september 2010 @ 19:38:59 #106
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_86137599
quote:
Op maandag 6 september 2010 19:31 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Uh, er zijn legio plekken in Nederland waar de inboorlingen nauwelijks te verstaan zijn, zie Achterhoek, Zuid Limburg, Friesland en Groningen en oh, in Amsterdam kunnen ze er ook wat van.
onzin! en wat betreft jouw vrouw die het allemaal niet kan volgen. zielig!!!
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_86137602
quote:
Op maandag 6 september 2010 19:35 schreef ThePianoMan het volgende:
Oprotten met dat domme geneuzel, mensen moeten maar eens eerst goed Nederlands leren.
Heh, dat leggen we gewoon in de Grondwet vast, dan komt het wel goed :D
pi_86137684
Meh, een wanhoopspoging van verliezende cultuurstrijders. Ach, ach, soms droom ik dat de sociale en culturele vernietiging van Nederland op handen is, dergelijke wanhoopsdaden geven mij hoop.
pi_86137935
quote:
Op maandag 6 september 2010 19:39 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Heh, dat leggen we gewoon in de Grondwet vast, dan komt het wel goed :D
Dat zal wel weer discriminerend zijn t.o.v. de beroepsslachtoffers van discriminatie...
pi_86138005
quote:
Op maandag 6 september 2010 19:47 schreef Sakit-Gede het volgende:

Dat zal wel weer discriminerend zijn t.o.v. de beroepsslachtoffers van discriminatie...
Dat lijkt mij nou een mooi beroep...wat is het jaarsalaris of kan ik het er part-time bij doen?
pi_86138407
quote:
Op maandag 6 september 2010 16:57 schreef superworm het volgende:

[..]

Juist, en alle talen waarbij men geprobeerd heeft ze vast te stellen, zijn ontzettend snel vergaan. Dat gebeurde met Latijn bijvoorbeeld ook - haast zodra het vastgesteld was, groeiden de Spaanse, Franse en Italiaanse dialecten in nog geen eeuw uit elkaar tot volledig aparte talen.
Maar wanneer is het Engels aan de beurt? Het Engels moet eraan!

Het Latijn kon zich trouwens handhaven, tot het West-Romeinse Rijk de geest gaf (toen de cultuur tenonder ging, ging de taal kapot en viel uiteen). Vanaf dan werd het iets obscuurs voor geleerden dat kunstmatig als tweede (dode) taal geleerd werd. Potentieel kan men het Latijn wel terug gaan invoeren, indien men het écht wide (vgl. Hebreeuws als werkende taal); gewoon een moderne woordenschat geven en media produceren in die taal en massaal kinderen die taal aanleren. Perfect mogelijk om Latijn terug tot leven te wekken.

[ Bericht 4% gewijzigd door Danielion op 06-09-2010 20:15:39 ]
  maandag 6 september 2010 @ 20:02:41 #112
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_86138594
quote:
Op maandag 6 september 2010 19:34 schreef Sakit-Gede het volgende:

[..]

Een ieder die de grondwet wil wijzigen is toch al snel een fascist... Of is dat alleen als het uitkomt?
wanneer komt het een fascist uit dan als ie de grondwet wil veranderen?
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_86138623
quote:
Op zondag 5 september 2010 20:17 schreef Pizzakoppo het volgende:
Taal is overschat.
quote:
Op maandag 6 september 2010 16:51 schreef DonJames het volgende:
Taal is een middel, geen doel op zich.
Hangt af. Het is ook bepalend voor de invloedsfeer. In grensgebieden wordt het duidelijk, zoals in België. De machtsverhoudingen worden door de taal bepaald. Het is daarom ook dom om Nederlandstalig onderwijs te beperken in Brussel, of om er massaal weg te trekken, want allochtonen zijn een gunstige visvijver vóórdat ze autochtoniseren.
Taal is meer dan een communicatiemiddel, maar ook een invloedssfeerbepalend gegeven. Laten we niet naief zijn. Engels-, Frans- en Duitstaligen zijn véél slimmer dan de gemiddelde Nederlandstalige, die vergeten is dat cultuur onderhouden moet worden of anders doodgaat. Zelf invloed verspreiden betekent ook vaak zelf de leiding nemen i.p.v. slaafs te volgen.

Taal is geen doel, maar wel een niet te onderschatten onderdeel om je cultuur te handhaven.

[ Bericht 1% gewijzigd door Danielion op 06-09-2010 20:13:35 ]
pi_86138625
quote:
Op maandag 6 september 2010 20:02 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

wanneer komt het een fascist uit dan als ie de grondwet wil veranderen?
Vrijdag, 14:30.
pi_86138886
Trouwens, in Nederlandse hogescholen en universiteiten zijn een 20% van de opleidingen in een soortement slecht Interationaal Engels. Desondanks zijn de topstudenten op die scholen vaak Nederlandstaligen. Wel frappant dat toen Nederland nog Nobelprijzen binnenhaalde alles 100% in het Nederlands was. Ra-ra! Hoe komt dat? Zelfverloochening betekent vaak zelfverzwakking.
  Redactie Frontpage maandag 6 september 2010 @ 20:17:59 #116
145738 superworm
is erbij
pi_86139229
quote:
Op maandag 6 september 2010 20:10 schreef Danielion het volgende:
Trouwens, in Nederlandse hogescholen en universiteiten zijn een 20% van de opleidingen in een soortement slecht Interationaal Engels. Desondanks zijn de topstudenten op die scholen vaak Nederlandstaligen. Wel frappant dat toen Nederland nog Nobelprijzen binnenhaalde alles 100% in het Nederlands was. Ra-ra! Hoe komt dat? Zelfverloochening betekent vaak zelfverzwakking.
Dat is verbanden leggen van het niveau 'het komt door de moslims!' of 'door de tv!' of wat ook.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_86139311
quote:
Op maandag 6 september 2010 20:10 schreef Danielion het volgende:
1. 20% van de hogere opleidingen zijn in slecht engels.
2. Nederlandse topstudenten kunnen Nederlands.
3. Toen we nobelprijzen binnenhaalden was alles Nederlandstalig.

Waar baseer je 1 op, hoe de fuck impliceert 2 dat 1 niet noodzakelijk danwel dom zou zijn, en hoe zouden 1 en 2 in verdersnaam 3 onderbouwen? Ra-ra: correlatie betekent geen gevolgtrekking!
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_86139426
quote:
Op maandag 6 september 2010 20:17 schreef superworm het volgende:
Dat is verbanden leggen van het niveau 'het komt door de moslims!' of 'door de tv!' of wat ook.
Van een iets hoger niveau. Ja het is extreem kort door de bocht, maar we kunnen van onszelf allemaal wel denken dat we goed Engels spreken, maar om op de pieken van je intellectuele kunnen te communiceren in een taal die zowel niet je moedertaal is als niet de taal uit je dagelijkse omgeving, dat is echt heel wat anders een gesprekje voeren.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_86139441
quote:
Op maandag 6 september 2010 20:17 schreef superworm het volgende:

[..]

Mogelijk. Alleen is het wel zo dat het International Engels van extreem bedroevend allooi is, en dat het niveau van het Nederlands als cultuurtaal erdoor vermindert. Bovendien trekt het geen noemenswaardige kwaliteitsstudenten aan.
Het brengt meer nadelen dan voordelen, volgens mij. Schijnbaar goed voor nepkosmopolieten (in werkelijkheid: Anglo-suckup consumerists).

Weet dat schoolboeken voor het secundair onderwijs vaak opgesteld zijn in een wetenschappelijk jargon dat gehanteerd wordt door onze academici. Technische termen in het Nederlands gaan verloren door de verengelsing van onze opleidingen. Verder is het ook zo dat die verengelsing vaak weinig met kosmopolitisme van doen heeft, omdat de Engelstalige landen betere nuances weten te leggen (het Latijn had dat probleem niet, wegens tweede taal voor iedereen).
  maandag 6 september 2010 @ 20:30:15 #120
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_86139806
:D OMG, ik weet niet of ik moet lachen of huilen. Wat een symboolpolitiek zeg. Zijn we bang dat we anders vergeten om Nederlands te praten ofzo?
En wat is Nederlands? Taal is dynamisch, misschien ver-engelst het wel zo dat Engels en Nederlands over tien jaar niet meer van elkaar te onderscheiden zijn :+
pi_86139901
quote:
Op maandag 6 september 2010 20:19 schreef trancethrust het volgende:

[..]

1. 20% van de hogere opleidingen zijn in slecht engels.
2. Nederlandse topstudenten kunnen Nederlands.
3. Toen we nobelprijzen binnenhaalden was alles Nederlandstalig.

Waar baseer je 1 op, hoe de fuck impliceert 2 dat 1 niet noodzakelijk danwel dom zou zijn, en hoe zouden 1 en 2 in verdersnaam 3 onderbouwen? Ra-ra: correlatie betekent geen gevolgtrekking!
Nummer 1 baseer ik op een artikel dat ik las over de verengelsing, in het Belgische blad Knack. De hoofdreden waarom men opleidingen in het Engels geeft is om internationale topstudenten en docenten aan te trekken, maar gewoonlijk zijn de beste studenten én docenten Nederlandskundig. Verder is het zo dat door die kunstmatige verengelsing die haar ware doel mist (nl. 'kosmopolitisme' verwezenlijken) er de uitgebreide jargons die het Nederlands doorheen de eeuwen heeft opgebouwd mee verloren gaan. Dit laatste is nefast wanneer dat zich doortrekt tot de secundaire leerstof.
De kennis van de eigen moedertaal zal er voor de generatie die volgen steeds minder op worden, desondanks wordt er ook geen verfijnd Engels gehanteerd. Men hanteert tout court geen jargon meer als gevolg.
Ik denk dat de lamlendigheid uit een decadentie als deze, de kwaliteit van het onderwijs ook ondermijnt.
pi_86139982
quote:
Op maandag 6 september 2010 20:30 schreef Vandaag... het volgende:
:D OMG, ik weet niet of ik moet lachen of huilen. Wat een symboolpolitiek zeg. Zijn we bang dat we anders vergeten om Nederlands te praten ofzo?
En wat is Nederlands? Taal is dynamisch, misschien ver-engelst het wel zo dat Engels en Nederlands over tien jaar niet meer van elkaar te onderscheiden zijn :+
Over het voorbestaan van het Nederland noch het Engels maak ik me de minste zorgen. Indien Nederlands zou verdwijnen, het zij zo. Primitief taalgebruik daarentegen... Verder is het ook zo dat taal in taalgemengde landen politiek bepaald is. Het is niet alsof iedereen gelijk is en iedereen dezelfde cultuur heeft waarbij enkel de taal verschilt. Er worden smerige spelletjes gespeeld om taalgebieden opzettelijk te verkleinen en om de invloed van een taal te vergroten in deze wereld? Waarom denk je?

[ Bericht 2% gewijzigd door Danielion op 06-09-2010 20:39:43 ]
pi_86140092
quote:
Op maandag 6 september 2010 20:32 schreef Danielion het volgende:

[..]

Nummer 1 baseer ik op een artikel dat ik las over de verengelsing, in het Belgische blad Knack. De hoofdreden waarom men opleidingen in het Engels geeft is om internationale topstudenten en docenten aan te trekken, maar gewoonlijk zijn de beste studenten én docenten Nederlandskundig. Verder is het zo dat door die kunstmatige verengelsing die haar ware doel mist (nl. 'kosmopolitisme' verwezenlijken) er de uitgebreide jargons die het Nederlands doorheen de eeuwen heeft opgebouwd mee verloren gaan. Dit laatste is nefast wanneer dat zich doortrekt tot de secundaire leerstof.
De kennis van de eigen moedertaal zal er voor de generatie die volgen steeds minder op worden, desondanks wordt er ook geen verfijnd Engels gehanteerd. Men hanteert tout court geen jargon meer als gevolg.
Ik denk dat de lamlendigheid uit een decadentie als deze, de kwaliteit van het onderwijs ook ondermijnt.
Als je een Engelstalige opleiding in Nederland hebt waarbij de enige verbinding met Nederland is dat het fysiek op Nederlands grondgebied plaatsvind, maar verder inhoudelijk helemaal niets met Nederland te maken heeft dan kun je je toch wel afvragen of dat zo nuttig voor ons land.
pi_86140243
quote:
Op maandag 6 september 2010 20:37 schreef Sakit-Gede het volgende:

Als je een Engelstalige opleiding in Nederland hebt waarbij de enige verbinding met Nederland is dat het fysiek op Nederlands grondgebied plaatsvind, maar verder inhoudelijk helemaal niets met Nederland te maken heeft dan kun je je toch wel afvragen of dat zo nuttig voor ons land.
Dat is zeker nuttig, daarmee kunnen universiteiten namelijk buitenlandse studenten binnenhalen waar ze geld aan kunnen verdienen. Waar is je VOC mentaliteit?
pi_86140327
quote:
Op maandag 6 september 2010 20:40 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat is zeker nuttig, daarmee kunnen universiteiten namelijk buitenlandse studenten binnenhalen waar ze geld aan kunnen verdienen. Waar is je VOC mentaliteit?
Geld aan verdienen? Leg eens uit. Volgens mij kosten buitenlandse studenten alleen maar geld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')