quote:Op zondag 5 september 2010 13:48 schreef SeaOfLove het volgende:
en de ongefundeerde meningen is wat mij hier ook behoorlijk dwars zit. Crisismeziele zeg, ik denk dat simmu en ik veel meer open staan voor andere meningen dan sommigen van jullie. Dit is 2010, we leven niet meer in 1960 ofzo
een goede troll die de gemoederen weet bezig te houdenquote:Op zondag 5 september 2010 14:16 schreef opgebaarde het volgende:
Maar, maar, ik wil weten watskeburt met Hans
exact dat. kansen. kansen zijn geen zekerheden. gegeven de kansruimte dat het kind downsyndroom heeft, is dus nog altijd niet gegeven dat het kind zich nooit verder zal ontwikkelen tot hoger dan niveau "2 jaar oud". je kunt vooraf niet weten hoe je leven eruit gaat zien met een kind. ook niet als dat kind down heeft.quote:Op zondag 5 september 2010 13:46 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Je bent vast knap beroerd in je werk, gezien logica niet aan je besteed lijkt te zijn. We hebben het hier namelijk niet over exacte, altijd u8itkomende voorspellingen, we hebben het hier over kansen. En de kansen van Downers zijn heel anders dan de kansen van 'normale' kinderen. Het is natuurlijk ook niet zomaar dat er getest wordt op de afwijking 'Downsyndroom' en niet op de afwijking 'normaal kind'.
dat weet ik maar al te goed. overigens zijn die hartafwijkingen tegenwoordig niet het grootste probleem hoor. die zijn nl fixbaar. ademhalingsproblemen zijn iets minder voorkomend dan hartproblemen, maar veel slechter behandelbaar.quote:Op zondag 5 september 2010 13:51 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Dat is wel leuk en aardig van een afstandje, maar de meeste downers hebben zserieuze gezondheidsproblemen zoals hartafwijkingen en worden meestal niet echt oud.
Ben het grotendeels met je eens hoor. En heus, ik weet dat het voor een deel beeldvorming is. Het is wel een feit dat het leven voor verstandelijk eghandicapten in veel gevallen geen pretje is. Iets om te overdenken in het genoemde geval.quote:Op zondag 5 september 2010 14:38 schreef simmu het volgende:
[..]
exact dat. kansen. kansen zijn geen zekerheden. gegeven de kansruimte dat het kind downsyndroom heeft, is dus nog altijd niet gegeven dat het kind zich nooit verder zal ontwikkelen tot hoger dan niveau "2 jaar oud". je kunt vooraf niet weten hoe je leven eruit gaat zien met een kind. ook niet als dat kind down heeft.
wb:
[..]
dat weet ik maar al te goed. overigens zijn die hartafwijkingen tegenwoordig niet het grootste probleem hoor. die zijn nl fixbaar. ademhalingsproblemen zijn iets minder voorkomend dan hartproblemen, maar veel slechter behandelbaar.
natuurlijk is het allemaal niet makkelijk. en zoals ik al vaker gezegd heb: het is ieders recht om te besluiten om een abortus te ondergaan zodra je weet dat het kindje down heeft. niemand hier zegt anders. maar down is niet alleen kwijlende mongooltjes met hartkwalen. down is ook gewone kindjes net als ieder ander. en zoals met alles in het leven is het gewoon een hele grote loterij waarin je pech of geluk kan hebben. het enige wat ik vraag is dat mensen iig hun mening en/of besluit baseren op kennis en niet op ouderwetse beeldvorming.
Ik doelde niet op het feit dat je bevooroordeeld zou worden genoemd als je een kind met down niet wil, dat lees ik idd ook nergens.quote:Op zondag 5 september 2010 11:49 schreef simmu het volgende:
[..]
ik heb in deze topicreeks nergens gelezen dat iemand niet mag zeggen dat die geen kindje met down wil. sterker nog; ik lees van de mensen die zelf een kindje met down hebben of gehad hebben dat er alle begrip voor is om dat niet te willen. deze mensen geven ook aan dat zij het ook niet zouden weten als ze wel een keus gehad zouden hebben. dat maakt je bevooroordeeld. niet je mening over een abortus als je zelf een downkindje verwacht.
Ik betwijfel of het grote verschil hier zit in kennis of beeldvorming. Volgens mij zit het m vooral in het gewicht dat iedereen zelf geeft aan de verschillende opties.quote:Op zondag 5 september 2010 14:38 schreef simmu het volgende:
maar down is niet alleen kwijlende mongooltjes met hartkwalen. down is ook gewone kindjes net als ieder ander. en zoals met alles in het leven is het gewoon een hele grote loterij waarin je pech of geluk kan hebben. het enige wat ik vraag is dat mensen iig hun mening en/of besluit baseren op kennis en niet op ouderwetse beeldvorming.
waar haal jij je informatie vandaanquote:Op zondag 5 september 2010 14:44 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ben het grotendeels met je eens hoor. En heus, ik weet dat het voor een deel beeldvorming is. Het is wel een feit dat het leven voor verstandelijk eghandicapten in veel gevallen geen pretje is. Iets om te overdenken in het genoemde geval.
Tweede punt is waar je de maatschappij mee opzadelt. Want veel ouders kunnen het gewoon niet aan (en daar kunnen ze zelf niets aan doen) en dat resulteert in kinderen die niet thuis kunnen wonen, maar bij een zorginstelling waar ze geen vakantie hebben maar verplicht de sociale werkplaats in moeten. Waar kinderen gewoon ziek nar school moeten, omdat er geen personeel is. Waar seksueel misbruik veel voorkomt etc.
Derde punt is het gevolg voor de ouders. Die zitten het hele leven van eht kind met een kind waarvan nu niet te voorspellen is of die het niveau van een 5-jarige zal ontstijgen en heel veel extra aandacht vraagt. Natuurlijk kun je dat egocentrisme noemen, maar het is wel waar. En zeker iets om mee te nemen in de keuze.
Anyway, ik wens hans veel succes met deze situatie, in alle gevallen een rotsituatie.
De voorbeelden die daarbij genoemd worden in dit topic vind ik juist heel erg gericht op het individu (te weinig verzorging, kans op misbruik etc.).quote:Op zondag 5 september 2010 14:49 schreef JaniesBrownie het volgende:
O en dat gelul over waar je de maatschappij mee opzadelt vind ik walgelijk.
De maatschappij bestaat uit individuen en die zijn ieder voor zich in hun eigen leven en omgeving een stuk belangrijker dan de maatschappij.
Als je gericht aangeeft waar jij je twijfels bij hebt, maak je het voor spanky een stuk makkelijker om zinvol te reageren.quote:Op zondag 5 september 2010 14:51 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
waar haal jij je informatie vandaan
Degene die het hierboven noemt wel ja, had dat stukje niet gelezen omdat ik het vermoeiend vind. Alsnog is dat ook een vrij bevooroordeeld beeld wat ie schetst.quote:Op zondag 5 september 2010 14:51 schreef Vanyel het volgende:
[..]
De voorbeelden die daarbij genoemd worden in dit topic vind ik juist heel erg gericht op het individu (te weinig verzorging, kans op misbruik etc.).
Een kind met down is per definitie niet gewoon. Dat sommige kinderen met down redelijk normaal kunnen leven en dus 'gewoon' lijken (of misschien wel bijna zijn) doet daar niets aan af.quote:Op zondag 5 september 2010 14:38 schreef simmu het volgende:
down is ook gewone kindjes net als ieder ander.
Het is wel opmerkelijk te noemen dat je vrouw een vlokkentest laat doen om dit uit te sluiten en dan helemaal een andere mening aanneemt... Zou het misschien kunnen dat ze jou naar de mond praat?quote:Op zondag 5 september 2010 16:14 schreef mijnnaamishans het volgende:
en wel opmerkelijk dat veel mannen hier zeggen dat ze gelukkig een vriendin hebben die wel voor abortus kiest of vrouwen die ervan overtuigd zijn...
3x raden wat mijn vrouw zei altijd ...
ze is/was introvert en durfde niet vaak haar mening te zeggen.quote:Op zondag 5 september 2010 16:31 schreef Paradijsvogeltje het volgende:
[..]
Het is wel opmerkelijk te noemen dat je vrouw een vlokkentest laat doen om dit uit te sluiten en dan helemaal een andere mening aanneemt... Zou het misschien kunnen dat ze jou naar de mond praat?
Je zei al ergens in één van de topics dat je haar vaak 'ergens uit moet redden/trekken'. Zou het kunnen dat ze meer waarde hecht aan jouw mening dan die van zichzelf en nu, dankzij de hormonen, voor haar eigen mening kiest...?
Maar is een hoge opleiding noodzakelijk om gelukkig te zijn?quote:Op zondag 5 september 2010 15:21 schreef Harajuku. het volgende:
Dat iemand met het syndroom van Down naar de universiteit gaat zal dus echt niet vaak voorkomen hè, het is al wereldnieuws als iemand met Down naar de mavo gaat. Mensen met Down zijn i.i.g. vaak zwakbegaafd (IQ ~75), daar zijn zat bronnen voor te vinden. Net zo'n deel heeft een verstandelijke beperking -> nog lager IQ. En ja, dan is er ook een groepje wat misschien ook de 100 haalt, maar diploma's behalen is niet reëel voor de meeste mensen met Down. En nee, dat ligt dan echt niet alleen aan een school.
Misschien vind jij het walgelijk, dat mag. Het opvoeden van een laagniveau downer is een enorme klus, nog een stuk lastiger dan het opvoeden van een 'normaal' kind. Er zijn ouder die dat niet aankunnen, zeker in het geval van laag niveau komen kinderen in gezinsvervangende tehuizen terecht. Is dat dan wenselijk? Naast het feit dat kinderen daar niet horen (kinderen horen tenslotte bij de ouders) krijgen ze vaak niet de nodige zorg (lees: jeugdzorg, zelfverrijkende zorgdirecteuren, misstanden etc).quote:Op zondag 5 september 2010 14:49 schreef JaniesBrownie het volgende:
O en dat gelul over waar je de maatschappij mee opzadelt vind ik walgelijk.
De maatschappij bestaat uit individuen en die zijn ieder voor zich in hun eigen leven en omgeving een stuk belangrijker dan de maatschappij.
pfff ik zeg niet dat die moet studeren maar onderwijs volgen en een leuke baan...quote:Op zondag 5 september 2010 16:42 schreef snakelady het volgende:
[..]
Maar is een hoge opleiding noodzakelijk om gelukkig te zijn?
Ik lees hier veel van Ts over dat zijn kind dan niet een hoge opleiding kan volgen, geen relatie kan krijgen, niet uit huis kan en hij kan geen opa worden.
Laten we eerlijk zijn, ook een kind zonder down kan niet altijd een hoge opleiding volgen, of wil het gewoonweg niet.
Een relatie krijgen kan iemand met down wel, die kan ook uit huis gaan.
Kinderen krijgen is idd niet wenselijk, maar je gaat toch niet aan kinderen beginnen met de bedoeling ooit opa te worden?
Waarom wordt er zoveel verwacht van een kind? Gaat het er niet om wat het kind wil en dat dat kind zijn of haar leven zo moet indelen dat het gelukkig is, of dat nu met of zonder hoge opleiding is, met of zonder relatie, met of zonder gezin?
Daarom denk ik dat TS heel het kind gebeuren zwaar onderschat en er alleen van uit gaat dat als het gehandicapt is hij niet kan krijgen wat hij wil, het ideale voorbeeldkind (wat al een mythe is)
Of ze nu wel of niet besluiten het kind te houden, denk dat TS nog eens goed na moet denken of een kind sowieso wel in zijn "perfecte" leventje past.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |