Even nog over je zolder: ik heb zelf mijn kamer op zolder, en ik ben ERG blij met mijn wandje dat mijn kamer afschermt van het 'voorzoldertje' waar de wasmachine staat. Het scheelt namelijk heel veel qua geluid; als ik de deur open heb en de wasmachine staat te centrifugeren word ik horendol van het geluid. Eenmaal de deur dicht, hoor ik nauwelijks/niks meer. Misschien wel handig om rekening mee te houden als je er echt wil kunnen werken. (Ik weet natuurlijk niet wanneer je de wasmachine aan hebt staan - misschien wel 's nachts - dan is het wellicht geen probleem. )
Qua vliering: bedenk of je de opbergruimte echt nodig hebt. Het kan heel handig zijn, maar het maakt de ruimte wel lager. (duh...

) Wij hebben hier een vliering die niet over de gehele zolder loopt, maar enkel boven mijn kamer. Vanaf het voorzoldertje kun je er dan gemakkelijk bij, en de ruimte is hier dan ook wat hoger - open tot de nok. (Als je een vliering helemaal doortrekt moet je met een luik naar boven). Maar nogmaals, dat moet je wel willen.
Boven de trap hebben we dan zelf nog stevige planken opgehangen, zodat we ook hier tot de nok kunnen doorstapelen met dozen. Zoiets is misschien ook nog een idee, want de ruimte boven het trapgat is anders toch maar loze ruimte. (Wel natuurlijk de planken hoog genoeg ophangen, anders stoot je je hoofd. De planken hoeven natuurlijk ook niet zo diep als het trapgat zelf te zijn, dat maakt de boel misschien wat benauwd.
En verder natuurlijk schuifdeuren voor de lage ruimtes onder het dak. Dat is echt heerlijke ruimte om spullen achter te zetten. (En natuurlijk een speelhutje te maken!)