abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86242024
Zo, na maanden van extreem lurken bij anderen die al bezig waren met hun verbouwing, is het eindelijk mijn kans om iets terug te doen :P

In dit topic kunnen jullie de verbouwing volgen van mijn nieuwbouwhuis in Utrecht (nouja, Vleuterweide, Leidsche Rijn) dat volgende week (de 15e) wordt opgeleverd. Ik zal hieronder eerst de tijdlijn een klein beetje weergeven met wat foto's van tijdens de bouw. Daarna een overzicht van wat er allemaal gaat gebeuren. En dan hoop ik vanaf volgende week vaak nieuwe foto's te kunnen plaatsen :)

(Dit topic is trouwens ook een beetje voor mijn vriendin, die aan de andere kant van de wereld moet vertrouwen op foto's om het resultaat te zien :* Pas na de kerst zal zij het in het echt kunnen aanschouwen!)

Het project
Het project is de Voorburcht in Vleuterweide, één van de laatste deelplannen van de bouw van Leidsche Rijn, he stadsdeel ten westen van Utrecht. Dit specifieke project ligt net ten zuiden van de spoorlijn Utrecht - Den Haag, ongeveer 100m van het station Vleuten. Binnen dit project worden 57 tussen- en hoekwoningen gebouwd in de prijsklasse ¤ 220.000 t/m ¤ 280.000. Ik heb hierin een eengezinswoning in het vijfde en laatste blok gekocht, voor ¤ 239.000.

Hier de plattegrond. Ik heb gekozen om slaapkamer 1 en 3 samen te trekken (wand vervalt), waardoor ik een supergrote master bedroom heb *)

De tuin staat er niet op, maar is ongeveer 10 meter diep en 5.40 meter breed.. Genoeg voor een BBQ dus ;)

De geschiedenis
Vorige zomer begon ik me te oriënteren op een huis in de buurt van Utrecht, allereerst om te huren. Toen bleek dat vrije sector wegens inkomenseisen totaal niet reëel is, ben ik naar koophuizen gaan kijken. Er wordt niet zoveel meer gebouwd in Leidsche Rijn, maar van dit project kon ik net de laatste woning meepikken. Zo heb ik op 16 september vorig jaar als laatste een handtekening gezet onder het koop- en aanneemcontract bij de makelaar *O*

Het heeft toen nog tot januari dit jaar geduurd voordat de hypotheek volledig rond was en ik kon gaan passeren, dat is uiteindelijk gelukt op 25 januari *O*

In de tussentijd is de aannemer (BAM) gelukkig gewoon gaan bouwen en kon er in oktober begonnen worden met heien.

Helaas heb ik een woning in de laatste van 5 woningblokken, dus bij mij duurde alles het langst. Maar toch, eind januari stond ook bij mij de eerste begin van een huis. Bij de eerste huizen lagen toen de pannen er al bijna op; dat geeft een indicatie van het snelle bouwproces.

Daarna ging het snel en werden de andere verdiepingen er ook op gezet. Hier het dak in aanbouw in maart dit jaar;

En toen konden ze de boel dicht gaan maken. Het storten van de betonnen basis is eigenlijk het enige wat echt op lokatie gebeurt, de rest is bijna allemaal prefab. Hier (april dit jaar) de binnenspouwbladen inclusief kozijnen, glas etc. geplaatst;

En begonnen met het metselwerk aan de gevels, in dit geval de achtergevel;

Na het dichtmetselen werd de fundering voor de schuurtjes gebouwd;

Vervolgens in juni op de kijkdag geweest en konden we voor het eerst ook (legaal :P) binnen kijken :W

Vanuit de woonkamer gezien links de voordeur en entree, rechts de (open) keuken.

Vanuit tegenovergestelde hoek de rest van de woonkamer met schuifpui en achterdeur naar de achtertuin;

Nogmaals de keuken, met openslaande deuren naar de 'verranda' voor;

Boven, de casco-op-te-leveren badkamer;

En één van de slaapkamers met openslaande deuren en frans balkon;

De zolder (groot :o)

En het binnenplein (waar ook geparkeerd wordt);

De stand van zaken
Inmiddels op de voorschouw geweest (weinig punten gelukkig) en nu wachten op de oplevering op 15 september a.s. c_/

Plannen
De plannen die ik heb zijn vrij simpel: de hele woning moet afgewerkt worden, m.u.v. de tuin. Die bewaar ik tot volgend voorjaar, heb nu genoeg aan m'n hoofd (en pijn in de portemonnee :') )

Wat ik ga doen, in volgorde van mijn planning;
- Paar kleine dingetjes zoals stopcontactje bijmaken/verplaatsen
- In het toilet beneden een hangtoilet maken
- Verlaagd plafond in de badkamer maken voor halogeenspotjes
- Alle wanden laten spackspuiten
- Vloerverwarming in de badkamer aanleggen
- Badkamer verder afmonteren met bad, regendouce, hangtoilet etc.
- Toilet en badkamer (laten!) tegelen
- Eikenhouten vloer leggen op de begane grond
- Grenenhouten vloer leggen op de verdieping
- Keuken (laten!) plaatsen
- .. wat er nog meer tussendoor komt :P

Zal proberen jullie vanaf de oplevering wat leuke dingen te laten zien, graag hoor ik wat jullie er allemaal van vinden ^O^
pi_86242139
Zier er super leuk uit. Ben benieuwd naar de pics als het wat minder kaal is ;)
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_86242510
Gefeliciteerd! Ik ga het volgen! :Y Succes! ^O^
pi_86242709
Tvp.
pi_86242972
Gaat er vast goed uitzien. Zo aan de plannen te horen dan ;)
pi_86244887
Goed bezig! Succes met alles!
Al een beetje een planning van wanneer je het af wilt hebben?
pi_86245347
Jups, ik heb mijn huidige huurhuis per 1 november opgezegd. Dus ik moet voor die tijd verhuizen :P

Nee, de keuken wordt in principe de 5 weken na oplevering geplaatst, dus in de week van 18 oktober. Dat is meteen, volgens planning, ook het laatste dat moet gebeuren, ik wil voor die tijd eigenlijk alle grote dingen afhebben. Dus in theorie kan ik na die week verhuizen :)
pi_86255104
Leuk, nog een nieuwbouwhuis! Ga ik volgen.

Meteen een vraagje: vind je het niet riskant om de muren te laten spuiten?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86256460
Mja, ik heb voor mezelf een afweging gemaakt. De ene helft van de wereldbevolking zegt 'nooit doen, je moet 2 jaar wachten', de andere helft zegt 'geen enkel probleem'. Voor mij persoonlijk weegt het risico op scheuren (die in principe best te repareren zijn) makkelijk op tegen een tijd aankijken tegen behang en het gezeik om je muren in 2 jaar tijd tweemaal te laten afwerken.

Maargoed, dat is mijn afweging - ik heb dan ook een grafhekel aan behang. Voor iedereen zal dit weer anders zijn :)
pi_86256608
Ik zou dezelfde afweging maken, hoor. Maar ik heb begrepen dat spuitwerk juist lastiger is te repareren dan stucwerk en ook meer/makkelijker scheurt. Of heb ik dat verkeerd begrepen? En je zit met die eeuwige structuur in je muren.
pi_86260830
Volgens mij zit er niet vreselijk veel verschil in qua scheurrisico, maar heb me daar niet heel erg in verdiept. De keuze voor spuitwerk is vooral op budgetaire gronden gemaakt :P Stucwerk, ook spachtelputz, is twee tot driemaal zo duur als spuitwerk. En dat is geld dat ik dan liever ergens anders in steek, zoals de keuken of badkamer. En omdat de plafonds toch al in spuitwerk worden opgeleverd, leek het me wel een mooie eenheid :) Maar als ik vrije keuze zou hebben gehad, had ik denk ik fijnschuurwerk gekozen.
pi_86268493
Zo te lezen heb je het allemaal goed voor elkaar! Ik ben benieuwd wat je vriendin hiervan vindt. Het is wel fijn dat ze het een beetje kan volgen. Ik wens je veel plezier en suc6 en zal regelmatig even een kijkje nemen op je forum.

[ Bericht 0% gewijzigd door Stoetel86 op 11-09-2010 09:25:23 ]
pi_86268582
Ziet er super uit!
Ik begreep dat je dit forum bent gestart om je vriendin op de hoogte te houden want die zie je na de kerst? Dat maakt me nieuwsgierig!

je hebt in ieder geval nog genoeg te klussen zo te zien!

Groeten,

Daan
groeten
pi_86269674
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 09:16 schreef daan.w het volgende:
Ik begreep dat je dit forum bent gestart om je vriendin op de hoogte te houden want die zie je na de kerst? Dat maakt me nieuwsgierig!
Vrij makkelijk hoor ;) Mijn vriendin zit 6 maanden voor stage in Nieuw-Zeeland en komt pas na de kerst terug...
pi_86270294
leuk, een nieuwbouwhuisje!

ziet er leuk & ruim uit :), jullie gaan wel samenwonen? of nog niet?
ben benieuwd hoor. Zal voor je vriendin ook wel spannend zijn ;) haha

suc6, en ik zal je topic gaan volgen, altijd leuk :)
ben ook benieuwd naar je keuken, ga je een hoek/bar keuken doen

enn de toilet boven, blijft die een gewone toilet?

en echt gaaf die 'master bedroom' haha
die ramen boven zijn ook gaaf zeg, die zijn openslaand? O+
~ Bonito La Risa ~
pi_86270690
Ziet er leuk uit zeg. Mijn nieuwbouwhuis is nu tot aan foto 5, dus met kozijnen erin en foli tegen de voor en achterkant. Wel grappig om te zien dat ze dezelfde volgorde aanhouden. Dat verschilt nogal per nieuwbouwhuis volgens mij. Maar wij hebben tot nu toe dezelfde volgorde dus leuk om te zien.
pi_86271622
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 10:22 schreef Mixende_match het volgende:
leuk, een nieuwbouwhuisje!

ziet er leuk & ruim uit :), jullie gaan wel samenwonen? of nog niet?
ben benieuwd hoor. Zal voor je vriendin ook wel spannend zijn ;) haha
Nog niet direct helemaal (ik heb het ook op mijn salaris gekocht), maar ze zal er wel veel zijn ja :) En het is inderdaad wel spannend of het helemaal haar smaak wordt :P
quote:
suc6, en ik zal je topic gaan volgen, altijd leuk :)
ben ook benieuwd naar je keuken, ga je een hoek/bar keuken doen
De keuken komt in de lengte; het aanrecht met spoelen en koken links (vanuit de woonkamer gezien) en rechts hoge kasten met koelkast/vriezer en ovens. En aan de kopse kant van het aanrecht komt inderdaad een soort bar-blad uit ongeveer 1.20 meter uit de wand. Aanrechtblad wordt trouwens het pronkstuk van de keuken: het is van glas *)

Beetje moeilijk uitleggen allemaal, zal binnenkort even een foto/tekening uploaden.

quote:
enn de toilet boven, blijft die een gewone toilet?
Toilet wordt 'gewoon' een hangtoilet :)

quote:
en echt gaaf die 'master bedroom' haha
die ramen boven zijn ook gaaf zeg, die zijn openslaand? O+
De ramen van de master bedroom zijn gewoon kiep/kantelramen en niet zo speciaal. De slaapkamer aan de voorzijde (logeerkamer) heeft inderdaad openslaande deuren met een hekje ervoor :Y)
pi_86271710
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 10:40 schreef Stansfield het volgende:
Ziet er leuk uit zeg. Mijn nieuwbouwhuis is nu tot aan foto 5, dus met kozijnen erin en foli tegen de voor en achterkant. Wel grappig om te zien dat ze dezelfde volgorde aanhouden. Dat verschilt nogal per nieuwbouwhuis volgens mij. Maar wij hebben tot nu toe dezelfde volgorde dus leuk om te zien.
Gefeliciteerd! Ik weet hoe het voelt om te wachten :X Maar 't gaat voor je gevoel best snel, zeker de laatste tijd..

En veel wordt inderdaad volgens hetzelfde principe gebouwd, zeker als je dezelfde aannemer hebt. BAM, bijvoorbeeld, bouwt volgens het W&R principe. Dat is een volledig gefinetuned bouwproces waarbij dit soort dingen allemaal gestandaardiseerd zijn om zo efficiënt mogelijk te bouwen.

Edit: hier plaatjes van de keuken;

^ ^ De muur links in beeld is in werkelijkheid geen muur, dat is de rest van de woonkamer ;)

[ Bericht 28% gewijzigd door JSS op 10-09-2010 11:34:35 ]
pi_86272209
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 11:17 schreef JSS het volgende:

[..]

Gefeliciteerd! Ik weet hoe het voelt om te wachten :X Maar 't gaat voor je gevoel best snel, zeker de laatste tijd..

En veel wordt inderdaad volgens hetzelfde principe gebouwd, zeker als je dezelfde aannemer hebt. BAM, bijvoorbeeld, bouwt volgens het W&R principe. Dat is een volledig gefinetuned bouwproces waarbij dit soort dingen allemaal gestandaardiseerd zijn om zo efficiënt mogelijk te bouwen.
Onze bouwer is heijmans. Een vriend van mij heeft ook een nieuwbouwhuis gekocht en daar doen ze eerst een verdieping dan metsen dan weer een verdieping enz. Dus die heeft een andere volgorde. Zal eens zoeken op dat principe.

Wachten duurt af en toe best lang. Maar nog even en we kunnen alles gaan finetunen met de badkamer en keuken enz en de meubels dus al met al gaat het nog wel redelijk snel ja.
pi_86278362
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 11:14 schreef JSS het volgende:

[..]

Nog niet direct helemaal (ik heb het ook op mijn salaris gekocht), maar ze zal er wel veel zijn ja :) En het is inderdaad wel spannend of het helemaal haar smaak wordt :P
Toen je het had over het samentrekken van de slaapkamers vermoedde ik al meteen dat er nog geen concrete babyplannen waren. ;)

Weet je al hoe je de eettafel neer gaat zetten? De plattegrond van je woonkamer is vrij vergelijkbaar met mijn plattegrond en ik worstel er nog mee. Er is niet zo heel veel ruimte voor.
pi_86279088
Nee klopt :{ Ik ben ook heel benieuwd hoe dat gaat passen.

Ben tijdje terug voor de grap eens naar Het Kabinet in Bunnik geweest voor een interieuradvies en met die dame op papier zitten schuiven met meubels. Zij kwam toch op een eet-opstelling in het verlengde van de keuken en daarachter de zithoek. In de 'nis' bij de achterdeur zou dan een dressoir met televisie komen. Zal binnenkort de tekening eens inscannen :)
pi_86279223
Als je de afmeting van de tafel (en bank!) bescheiden houdt dan lukt dat wel. Ik heb een tafel van 2 bij 1 meter en die krijg ik er met geen mogelijkheid in. Onze bank is ookal vrij groot.

Je kunt denken aan een opstelling dwars op de muur, net boven de keuken. Of een ronde tafel!
pi_86279245
Ben heel benieuwd hoe het gaat worden! Fijn huis! Spannend he!
Ben ook bezig met een nieuw flatje
En ondanks dat dat geheel mijn flat is, ben ik ook al beig met inrichting eea op mijn O+ af te stemmen zodat hij zich net zo goed thuis voelt.

Maar even een tip, of opmerking, weet niet of dit huis je einddoel is? Want hoe gaaf het ook is, megaslaapkamer O+, erg praktisch is het niet. Toen ik met mijn ex samen was, waren er ook plannen voor gezinsuitbreiding, en de mooiste woningen vielen af vanwege het gebrek aan een extra slaapkamer, en dat was voor meer stellen een dealbreaker. Ook al kan een kamer weer opnieuw gedeeld worden.. Als het niet hoeft liever niet. Dus ik weet niet of je ooit weer wilt verkopen?
pi_86279288
Helaas voor je in het sfeerloze Leidsche Rijn.
pi_86279604
een glazen aanrechtsblad O+ waaaauw! ben zeer benieuwd!

ja en dat wachten... :( ik ben ook al vanaf begin dit jaar aan het wachten! bij ons doen ze ook alles hetzelfde. Dus niet bij huis 1 eerst alle lagen, dan 2 enz...

maar openslaande deuren vind ik zoo mooi haha

leuk hoor, vriendin zal denk ook vaak bij jou zijn met zo'n huis ;)
~ Bonito La Risa ~
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')