Zo, na maanden van extreem lurken bij anderen die al bezig waren met hun verbouwing, is het eindelijk mijn kans om iets terug te doen
In dit topic kunnen jullie de verbouwing volgen van mijn nieuwbouwhuis in Utrecht (nouja, Vleuterweide, Leidsche Rijn) dat volgende week (de 15e) wordt opgeleverd. Ik zal hieronder eerst de tijdlijn een klein beetje weergeven met wat foto's van tijdens de bouw. Daarna een overzicht van wat er allemaal gaat gebeuren. En dan hoop ik vanaf volgende week vaak nieuwe foto's te kunnen plaatsen

(Dit topic is trouwens ook een beetje voor mijn vriendin, die aan de andere kant van de wereld moet vertrouwen op foto's om het resultaat te zien

Pas na de kerst zal zij het in het echt kunnen aanschouwen!)
Het projectHet project is de Voorburcht in Vleuterweide, één van de laatste deelplannen van de bouw van Leidsche Rijn, he stadsdeel ten westen van Utrecht. Dit specifieke project ligt net ten zuiden van de spoorlijn Utrecht - Den Haag, ongeveer 100m van het station Vleuten. Binnen dit project worden 57 tussen- en hoekwoningen gebouwd in de prijsklasse ¤ 220.000 t/m ¤ 280.000. Ik heb hierin een eengezinswoning in het vijfde en laatste blok gekocht, voor ¤ 239.000.
![]()
Hier de plattegrond. Ik heb gekozen om slaapkamer 1 en 3 samen te trekken (wand vervalt), waardoor ik een supergrote master bedroom heb
![]()
De tuin staat er niet op, maar is ongeveer 10 meter diep en 5.40 meter breed.. Genoeg voor een BBQ dus
De geschiedenisVorige zomer begon ik me te oriënteren op een huis in de buurt van Utrecht, allereerst om te huren. Toen bleek dat vrije sector wegens inkomenseisen totaal niet reëel is, ben ik naar koophuizen gaan kijken. Er wordt niet zoveel meer gebouwd in Leidsche Rijn, maar van dit project kon ik net de laatste woning meepikken. Zo heb ik op 16 september vorig jaar als laatste een handtekening gezet onder het koop- en aanneemcontract bij de makelaar
Het heeft toen nog tot januari dit jaar geduurd voordat de hypotheek volledig rond was en ik kon gaan passeren, dat is uiteindelijk gelukt op 25 januari
In de tussentijd is de aannemer (BAM) gelukkig gewoon gaan bouwen en kon er in oktober begonnen worden met heien.
![]()
![]()
![]()
Helaas heb ik een woning in de laatste van 5 woningblokken, dus bij mij duurde alles het langst. Maar toch, eind januari stond ook bij mij de eerste begin van een huis. Bij de eerste huizen lagen toen de pannen er al bijna op; dat geeft een indicatie van het snelle bouwproces.
![]()
Daarna ging het snel en werden de andere verdiepingen er ook op gezet. Hier het dak in aanbouw in maart dit jaar;
![]()
En toen konden ze de boel dicht gaan maken. Het storten van de betonnen basis is eigenlijk het enige wat echt op lokatie gebeurt, de rest is bijna allemaal prefab. Hier (april dit jaar) de binnenspouwbladen inclusief kozijnen, glas etc. geplaatst;
![]()
En begonnen met het metselwerk aan de gevels, in dit geval de achtergevel;
![]()
Na het dichtmetselen werd de fundering voor de schuurtjes gebouwd;
![]()
Vervolgens in juni op de kijkdag geweest en konden we voor het eerst ook (legaal

) binnen kijken
Vanuit de woonkamer gezien links de voordeur en entree, rechts de (open) keuken.
![]()
Vanuit tegenovergestelde hoek de rest van de woonkamer met schuifpui en achterdeur naar de achtertuin;
![]()
Nogmaals de keuken, met openslaande deuren naar de 'verranda' voor;
![]()
Boven, de casco-op-te-leveren badkamer;
![]()
En één van de slaapkamers met openslaande deuren en frans balkon;
![]()
De zolder (groot

)
![]()
En het binnenplein (waar ook geparkeerd wordt);
De stand van zakenInmiddels op de voorschouw geweest (weinig punten gelukkig) en nu wachten op de oplevering op 15 september a.s.
PlannenDe plannen die ik heb zijn vrij simpel: de hele woning moet afgewerkt worden, m.u.v. de tuin. Die bewaar ik tot volgend voorjaar, heb nu genoeg aan m'n hoofd (en pijn in de portemonnee

)
Wat ik ga doen, in volgorde van mijn planning;
- Paar kleine dingetjes zoals stopcontactje bijmaken/verplaatsen
- In het toilet beneden een hangtoilet maken
- Verlaagd plafond in de badkamer maken voor halogeenspotjes
- Alle wanden laten spackspuiten
- Vloerverwarming in de badkamer aanleggen
- Badkamer verder afmonteren met bad, regendouce, hangtoilet etc.
- Toilet en badkamer (laten!) tegelen
- Eikenhouten vloer leggen op de begane grond
- Grenenhouten vloer leggen op de verdieping
- Keuken (laten!) plaatsen
- .. wat er nog meer tussendoor komt

Zal proberen jullie vanaf de oplevering wat leuke dingen te laten zien, graag hoor ik wat jullie er allemaal van vinden