abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86082095
Qua locatie zo gek niet; 10 minuten fietsen sta je op centraal, 10 minuten fietsen sta je in het winkelcentrum en genoeg OV in de buurt. 1 groot nadeel; op de rand van Floradorp..
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
pi_86082293
Dit zijn de plattegronden van de twee-onder-éénkapwoningen. De entree ligt een niveau lager, de woonkamer is 45 m2 en wat je niet ziet is dat de tuin rondom het huis loopt.

Ik zei overigens dat er geen berging is, maar er staat in de tuin een berging (net als bij de tussenwoningen). Ik vermoed dat je hier vooral fietsen en wat gereedschap en tuinspullen zet. Misschien zou je die berging wat groter kunnen maken? Of misschien is er zelfs ruimte voor een tuinhuisje?

[ Bericht 10% gewijzigd door Claudia_x op 05-09-2010 10:12:53 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86082317
quote:
Op zondag 5 september 2010 09:20 schreef miss_sly het volgende:
En wanneer zouden dez eopgeleverd gaan worden?
De start van de bouw staat nog niet vast. De projectontwikkelaar wil eerst ongeveer 70% verkocht hebben; de verwachting is dat dat binnen nu en een paar maanden zal gebeuren (in ieder geval voor het eind van het jaar).
pi_86082340
quote:
Op zondag 5 september 2010 09:37 schreef Leandra het volgende:
Kan me voorstellen dat die keukenindeling wat lastig is, persoonlijk zou ik met de laatstgegeven indeling de kookplaat iig tegen een muur doen, want spetters van het koken, en twee kleintjes van twee kanten in de gaten moeten houden om te voorkomen dat ze een handje op het fornuis leggen is ook niet makkelijk.
Dat is een goed punt; we hebben nu ook een L-vormige keuken en daar zit de gootsteen in het 'vrije' gedeelte. Er is bovendien een soort rand tegen dat blok aan gemonteerd zodat je ook wat 'muurruimte' hebt en daarmee de apparaten en zo uit het zicht haalt. Maar ik denk dat deze oplossing wel ten koste gaat van kostbare kastruimte?

quote:
Maar wat anders: hoe hoog begint dat raam in de keuken?? Kan er niet gewoon een L- of U- vormig aanrecht komen wat oa voor het raam staat? Dan heb je sowieso meer ruimte qua inloop en je zou de eettafel een kwartslag kunnen draaien en deels in de keuken kunnen zetten.
Dat was ook onze eerste gedachte, maar het raam is daar echt te laag voor.

[ Bericht 2% gewijzigd door Claudia_x op 05-09-2010 10:22:20 ]
pi_86082354
quote:
Op zondag 5 september 2010 09:41 schreef Cheiron het volgende:
Qua locatie zo gek niet; 10 minuten fietsen sta je op centraal, 10 minuten fietsen sta je in het winkelcentrum en genoeg OV in de buurt. 1 groot nadeel; op de rand van Floradorp..
Maar wat merk je van dat laatste, denk je? Ik woon nu aan de rand van de Indische buurt en daar merk ik niets van, tenzij ik bewust wat toko's opzoek. Ik heb hiervoor in de Transvaalbuurt gewoond (een van de zogenaamde Vogelaarwijken) en daar heb ik nooit overlast gehad.
pi_86082531
Oh, en ik heb nog een filmpje van de kavel. Je ziet dat het terrein pal naast de hoger gelegen Kamperfoelieweg ligt. Ik verwacht dat de rijtjeswoningen daar niet zoveel last van zullen hebben, vooral niet vanuit de achtertuin, maar de tuinen van de twee-onder-éénkapwoningen grenzen eraan. Er wordt wel een haag geplaatst (van ongeveer 1 meter hoog, meen ik me te herinneren).

pi_86084016
Wat grappig, wij gaan ook naar van Oost naar Noord, maar dan naar Elzenhage. Nog een paar maanden, en dan is ons huis alweer klaar. Heb er zo veel zin in. Noord is echt steeds leuker aan het worden!
  zondag 5 september 2010 @ 18:24:35 #58
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86095550
Okay, raam te laag om het aanrecht daar te doen.... dan een heel andere optie, maar die is nogal afhankelijk van je behoefte aan een open keuken en het gevoel hebben niet in de keuken te eten....

Een soort mix van keuken 1 en keuken 2 maar dan net anders, ik gap je plaatjes even ;)

Dan de indeling zoals in keuken 1 maar dan een U-vormige keuken, en dus een muur tussen de keuken en de woonkamer, en de deur tegenover de deur naar de WC.....
De tafel weer op de plek zoals in keuken 1 maar dan tgen de muur zoals in keuken 2.
Omdat je dan een U-vormige keuken hebt, heb je ook niet zo'n diepe keuken nodig en zou je wellicht uit kunnen komen met een muur die gelijk loopt aan de deur van de gang naar de woonkamer.

Maar je zou ook kunnen besluiten tot een klein tafeltje in de keuken, of helemaal geen tafel, maar bijvoorbeeld een speelhoekje voor de kinderen, aan de kant van het raam, en dan heb je in de woonkamer een muur extra, dus je zou de eettafel met gemak tegen die muur van de keuken kunnen plaatsen (die muur die dan zou ontstaan en die nu niet bestaat)

En als je vanuit de keuken echt graag contact hebt met de woonkamer zou je daar ook nog een soort raampje met louvredeurtjes kunnen maken.... een charmantere variant op een doorgeefluik bij de chinees ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_86100562
Het linkse plaatje van Leandra is een eye opener - wat mij betreft.
Een speelse variant op te weinig opties.

De tafel - minimaal 6 peronen ? - kun je nog eens variëren tegen de muur of haaks op het raam.
Het lost het gedoe met het (domme) lage raam op.
De tekenaar heeft niet nagedacht.
Overigens is er geen modelwoning óf virtueel plaatje van het huis ?
Het zal mij nix verbazen als de meeste bewoners eenzelfde indeling gaan maken omdat zij (ook) stuk lopen op het basisontwerp van vloeroppervlak en ruimten.

Op het tweede plaatje gaat veel vloeroppervalk verloren of je zet er nog een keukenkast neer.
Em dat kan weer niet vanwege het smalle stuk muur.

Ik ben benieuwd wat het gaat worden.
pi_86105593
quote:
Op zondag 5 september 2010 18:24 schreef Leandra het volgende:
Dan de indeling zoals in keuken 1 maar dan een U-vormige keuken, en dus een muur tussen de keuken en de woonkamer, en de deur tegenover de deur naar de WC.....
De tafel weer op de plek zoals in keuken 1 maar dan tgen de muur zoals in keuken 2.
Omdat je dan een U-vormige keuken hebt, heb je ook niet zo'n diepe keuken nodig en zou je wellicht uit kunnen komen met een muur die gelijk loopt aan de deur van de gang naar de woonkamer.

Maar je zou ook kunnen besluiten tot een klein tafeltje in de keuken, of helemaal geen tafel, maar bijvoorbeeld een speelhoekje voor de kinderen, aan de kant van het raam, en dan heb je in de woonkamer een muur extra, dus je zou de eettafel met gemak tegen die muur van de keuken kunnen plaatsen (die muur die dan zou ontstaan en die nu niet bestaat)

En als je vanuit de keuken echt graag contact hebt met de woonkamer zou je daar ook nog een soort raampje met louvredeurtjes kunnen maken.... een charmantere variant op een doorgeefluik bij de chinees ;)
Geen gek idee. Het is ook een van de meerwerkopties, om een wandje te laten plaatsen tussen woonkamer en keuken en een extra deur naar de gang. Ik houd wel erg van een open keuken, dus ik weet niet of ik dit wel wil, maar ik zal erover nadenken. Wat mij betreft is 'gewoon een kleinere tafel nemen' en de keuken zoals in het plaatje links behouden ook nog een prima optie. Ik zit zelfs te denken aan een ronde tafel, lekker knus. Het enige nadeel vind ik dan dat een groot kerstdiner met de hele familie er niet in zit. Maar goed, de realiteit is dat we bijna alle dagen van het jaar met z'n viertjes zullen zijn.
pi_86108511
Ach met X-mas bouw ik de boel hier ook om zodat iedereen aan tafel kan zitten in een 2pp huishouden.

Bij de schetsen ga ik wel uit van wat erin gevoegd is.
Het is natuurlijk beter als je de harde meters weet.
Zoveel cm. om ergens omheen te kinnen lopen en een stoel naar achter te schuiven etc.

Uit ervaring: een kleine verhoging als afscheiding keuken/woongedeelte is nog zo gek niet.
Daarachter kun je de zooi uit het zicht plaatsen.
En door het lage muurtje werkt het toch ruimtelijk, denk ik allemaal.

Affijn leuk om je hiermee bezig te houden en te gaan shoppen en bladeren.

edit: je reageert op de post boven mij. sorry.
pi_86116207
Nee, ik waardeer je input juist erg, AnneX! Het 'probleem' van de schetsen zoals ze er liggen is dat sommige objecten een wel heel bescheiden afmeting hebben gekregen, zoals de tafel met stoelen (en ook de bank, bijvoorbeeld). Als wij onze tafel onderin tegen de muur zouden zetten, dan zou er bovenin amper ruimte voor een keuken overblijven. Ik zal nog wat afmetingen laten zien.

Maar ik begrijp dat jij de oplossing zoals in de standaardschets op zich wel aardig vindt?
  maandag 6 september 2010 @ 08:23:13 #63
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86116331
Ah, Anne heeft dezelfde suggestie gedaan als ik wilde doen: de half open keuken, maar dan anders.... wel een muur tussen de woonkamer en de keuken maar slechts half hoog; dan hou je het voordeel van het contact kunnen houden met de woonkamer en je hebt in de woonkamer een extra muur waartegen je de eettafel zou kunnen plaatsen, en dan zou je dat halve muurtje gewoon ter hoogte van de deur van de gang naar de woonkamer kunnen doen, want op zich heb je dan aan een keuken van 3,20 bij 2,70 meer dan genoeg voor een U-vormige keuken.

Ik zou dan overigens de spoelbak in het midden van de U doen, met zicht op de kamer dus, en de waterleidingen en afvoeren wel gewoon aan een van de 2 zijmuren laten zitten, dan wordt het eventueel veranderen van de keuken op termijn een minder grote klus dan wanneer je de toe- en afvoeren daar ook uit de vloer zou laten komen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_86116943
Hm, ik weet niet of ik veel voel voor zo'n halfslachtige oplossing. Je hebt de keuken dan niet helemaal afgesloten, want in het zicht, maar je kunt er ook niet bij komen en dus is de open opstelling een illusie. Ik geloof dat wij een open keuken belangrijker vinden dan een grote eethoek.

En je hebt gelijk, AnneX, met Kerst bijvoorbeeld kun je eenmalig wel een andere oplossing bedenken. Als de kinderen ouder zijn vinden ze het toch geweldig om juist een aparte tafel te hebben. En in de warmere maanden kunnen we buiten in de tuin zitten. We hebben ook over bijvoorbeeld terrasverwarming na zitten denken, maar dat lijkt toch een dure grap te worden waarvan we de voor- en nadelen nog niet goed kunnen overzien. Daar wachten we dus maar mee.

Het is heel leuk om ermee bezig te zijn. En spannend ook, want als de knoop eenmaal is doorgehakt is het afwachten of het er in de praktijk ook geslaagd uitziet.
  maandag 6 september 2010 @ 10:02:05 #65
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_86117920
Ik kom hier toevallig langs, leuk om te lezen.

een kritische noot echter, ik zou die keuken nooit zo doen.
dan heb je het kookgedeelte aan de binnenkant van de kamer. das niet kindveilig.

achter het poppetje in de keuken heb je zo superveel loze ruimte.
of je moet daar de koelkast zetten of zo.
ik zou een U-vorn doen, langs het raam aan de voorkant.
of het aanrecht met je gezicht naar het raam, en dan aan de andere kant een bar. wij hebben in de bar twee grote ladekasten zitten. dan kanje ontbijten an de bar, (was ons idee, doen we nooit) en je hebt er prima aflegruimte, en superveel opslagruimte.
dan heb je een open keuken, en de keuken komt minder ver de tafel in.

ik zie alleen de speelhoek niet helemaal nu.
door de bank helemaal rechts te doen en de tv helemaal links, heb je de hele kamer vol.

je kan ook de grote grijze bank een kwart slag draaien, dat je met je rug tegen het raam zit, en dan de tv in dat kleine hoekje achter de deur. win je ook superveel ruimte mee aan de rechterkant.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_86118823
Ah, nog een meedenker, fijn!

Dat koken aan de binnenkant van de kamer zal ik in m'n achterhoofd houden. Het lijkt me dat het koken met zo'n opstelling ook nogal gauw een troep wordt, maar misschien kunnen beide problemen verholpen worden door een laag 'muurtje' achter het vrijstaande gedeelte?

Ik denk dat een U-vorm met een deel langs het raam niet haalbaar is als ik 80cm neem als minimale afstand tussen bijvoorbeeld raam en keuken. Dat wil zeggen, ik denk dat je een heel krappe keuken krijgt of alsnog heel weinig ruimte overhoudt aan de bovenkant voor een eettafel. Maar ik zal het eens uittekenen. Een bar gaat er niet komen omdat dat me het probleem alleen groter lijkt te maken; er moet dan een keuken én een bar én een eettafel in.

Ik heb alternatieve opstellingen in mijn hoofd voor de bank (bijvoorbeeld voor de boekenkast), maar die zijn alleen mogelijk als de eettafel niet op de plek van het laatste plaatje komt. Anders staat de bank te dicht op de tafel. Een speelhoek komt er waarschijnlijk niet. We zullen wel een opberghoekje maken in de kast onder de trap voor speelgoed zodat daarmee op de begane grond gespeeld kan worden, er kan in de tuin gespeeld worden en op zolder is wel plaats voor een speelhoekje.
pi_86118907
quote:
Op zondag 5 september 2010 11:43 schreef Bleie het volgende:
Wat grappig, wij gaan ook naar van Oost naar Noord, maar dan naar Elzenhage. Nog een paar maanden, en dan is ons huis alweer klaar. Heb er zo veel zin in. Noord is echt steeds leuker aan het worden!
Ik was hier nog helemaal vergeten op te reageren! Leuk! Ik ben benieuwd naar de woning; heb je een link? En waar in Oost woon je nu?

Misschien via pm als je dit niet op een openbaar forum wilt zetten?
pi_86120175
Ik lees graag mee!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_86120319
Ik weet niet hoe laag het raam eindigt, maar je hebt ook van die lage grote gootstenen. Jullie zijn weliswaar niet klein, maar ik neem aan dat er een vaatwasser in de keuken komt, dus over het algemeen zul je niet langdurig aan de gootsteen hoeven te staan. Dan is het misschien een optie (afhankelijk van hoe laag het raam is dus) een keuken te zoeken met een lage gootsteen voor het raam en de rest van de U-vorm dus aan beide zijden ernaast.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_86120721
quote:
Op maandag 6 september 2010 11:28 schreef miss_sly het volgende:
Ik weet niet hoe laag het raam eindigt, maar je hebt ook van die lage grote gootstenen. Jullie zijn weliswaar niet klein, maar ik neem aan dat er een vaatwasser in de keuken komt, dus over het algemeen zul je niet langdurig aan de gootsteen hoeven te staan. Dan is het misschien een optie (afhankelijk van hoe laag het raam is dus) een keuken te zoeken met een lage gootsteen voor het raam en de rest van de U-vorm dus aan beide zijden ernaast.
Oh, dat is nog een goede tip! Ik heb de tekeningen op schaal erbij gepakt en daaruit maak ik op dat er een blok van 80cm net onder past. Onze huidige keuken is 90-91 cm hoog.

(Voor de beeldvorming: wij zijn 1.74m en 1.84m lang.)
  maandag 6 september 2010 @ 12:20:55 #71
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86122021
90-91 cm hoog is toch wel een vereiste met zo'n lengte, overigens is de vensterbank aan de binnenkant hier ook iets lager dan het aanrecht zelf, en tussen de vensterbank en het aanrecht zit een opstaand randje zodat er niets van het aanrecht de vensterbank oprolt.

De vensterbank aan de buitenkant is nog weer lager dan dat....

Verhouding: de bovenrand van het opstaande randje is vrijwel gelijk met de rand waar het glas van het openslaande raam begint.

In dat geval zou ik het er op wagen en gewoon een U-vormig aanrecht aan de raamkant maken.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_86122169
Je zou ook nog kunnen overwegen om dan juist het gasfornuis lager te doen, aansluitend op de vensterbank. Dan staan je pannen wat lager op het vuur, is makkelijker roeren en erin kijken.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  maandag 6 september 2010 @ 12:36:39 #73
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86122467
Is dat handig? Koken voor een raam?? Qua spetters schoonmaken en hitte en dergelijke?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_86122651
Het zijn allemaal aardige suggesties en ik noteer ze zodat we er binnenkort met de aannemer over kunnen praten. Daarna zal het wel keukenboerhoppen worden.

Overigens krijgen we geen gas, zoals volgens mij in alle (?) nieuwbouwwoningen in Amsterdam het geval is. Nog een ander aardig 'detail': er komen geen radiatoren op de begane grond maar er komt alleen vloerverwarming.
  maandag 6 september 2010 @ 12:48:29 #75
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86122844
Geen radiatoren scheelt iig.... zeker als je een U-vormig aanrecht zou willen hebben voor het raam; in een hoop huizen waar de indeling zo is, was er namelijk een radiator voor dat raam, en als je die verwijdert om een U-vormig aanrecht te kunnen neerzetten, en je plaatst diezelfde radiator niet elders in de kamer, dan is de kans groot dat de capaciteit van de overgebleven radiatoren onvoldoende is om de ruimte te verwarmen.

Bij helemaal geen gas zou ik er ook overnadenken of je op een of andere manier direct een vorm van zonnecollectoren of elementen voor een zonneboiler in het dak zou kunnen laten plaatsen, dat scheelt een hoop energie.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_86122971
We hebben stadsverwarming!
  maandag 6 september 2010 @ 12:56:07 #77
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86123081
Ah, okay... dan maakt het niet (veel) uit.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_86123284
quote:
Op maandag 6 september 2010 11:41 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Oh, dat is nog een goede tip! Ik heb de tekeningen op schaal erbij gepakt en daaruit maak ik op dat er een blok van 80cm net onder past. Onze huidige keuken is 90-91 cm hoog.

(Voor de beeldvorming: wij zijn 1.74m en 1.84m lang.)
90-91 cm is idd standaard, dat hebben wij zelfs en wij zijn nogal klein ;)

Maar een diepe spoelbak die wat lager valt met zo'n mooie hoge kraan kan dus heel goed daar. Je zult er neit zo lang staan als met koken bijvoorbeeld en het is voor de kinderen straks ook gemakkelijker om hun handen te wassen met een klein krukje/trapje. Ik vind een spoelbak zo voor het raam zelf ook altijd erg gezellig, maar goed, dat is heel persoonlijk natuurlijk.

In ieder geval als je zo een U-keuken zou kunnen plaatsen, en je laat die twee stukjes muur weg bij de kamer, dan heb je denk ik een heel mooie indeling te pakken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_86123343
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:25 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Je zou ook nog kunnen overwegen om dan juist het gasfornuis lager te doen, aansluitend op de vensterbank. Dan staan je pannen wat lager op het vuur, is makkelijker roeren en erin kijken.
Of de keuken laten uitgraven? Dat is wel radicaal natuurlijk en de vraag is maar of het haalbaar en betaalbaar is, maar ik ken verschillende huizen waar ze dat hebben laten doen en het geeft een heel mooi en heel ruimtelijk effect.

Ik moet zeggen dat het wel een gemiste kans van de tekenaar vindt om het raam én te laag én te breed te maken. Verder lijkt het me een heerlijk huis worden, lekker ruim en fijn ook met een tuin! :)
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_86123458
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:02 schreef miss_sly het volgende:

In ieder geval als je zo een U-keuken zou kunnen plaatsen, en je laat die twee stukjes muur weg bij de kamer, dan heb je denk ik een heel mooie indeling te pakken.
Ja, ik zie het ook wel zitten! Maar het raam is wel heel breed, dus dat wordt geen spoelbak maar een ligbad. (Is dat probleem ook meteen weer opgelost. :Y) ) En zou het er niet raar uitzien als je de rest van het blad dan weer hoger hebt liggen?

Ik begrijp de keuze van de tekenaar trouwens ook niet.
pi_86123702
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:04 schreef Clubsoda het volgende:

Ik moet zeggen dat het wel een gemiste kans van de tekenaar vindt om het raam én te laag én te breed te maken. Verder lijkt het me een heerlijk huis worden, lekker ruim en fijn ook met een tuin! :)
Daar heeft een tekenaar niks over te zeggen, dat beslist de architect. ;).
Maar dat raam daar op die manier is wel raar inderdaad, het beperkt teveel de vrijheid van keukenplaatsing.
pi_86123802
Wat doen die architecten tegenwoordig nog wél dan? :+

Ik verbaas me er bij de wat oudere 'nieuwbouwwoningen' (zeg, jaren '80/'90) ook over dat de keuze voor materialen vaak zo belabberd is. Veel wijken in Noord hebben een troosteloze uitstraling doordat de gevels er verweerd uitzien. Ik ben daar ook een beetje bang voor bij ons type woning, niet zozeer bij de rode baksteen maar bij het witte hardhoutgedeelte.
pi_86123826
Oo ja, potato - potato (valt het op dat ik nooit een nieuwbouwhuis heb gekocht? :@ ) Ik bedoelde maar te zeggen dat ik het een gemiste kans vind van degene die bedacht heeft dat dit de handigste oplossing is ;)
  maandag 6 september 2010 @ 13:20:36 #84
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86123969
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:14 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Daar heeft een tekenaar niks over te zeggen, dat beslist de architect. ;).
Maar dat raam daar op die manier is wel raar inderdaad, het beperkt teveel de vrijheid van keukenplaatsing.
Ja, die maken wel vaker domme fouten.

Zelfs het tekenen van een ziekenhuis waarbij de gangen breed genoeg zijn voor een ziekenhuisbed, en de deuren naar de kamers ook, maar de combinatie niet breed genoeg om een ziekenhuisbed vervolgens die kamer in te kunnen draaien is niets vreemds.... en dat zijn dan de "experts".

Een raam net te laag maken om een aanrecht onder te kunnen zetten is gewoon dom, het is al triest als de architecten van goedkope woningen de boel zo ontwerpen dat de bewoners maar weinig keuze blijft, maar de arrogantie waarmee dat ook voor duurdere woningen gebeurt is stuitend.

Maar goed, typisch zo'n beroepsgroep die gebruik maakt van de "vrijheden" die ze hebben omdat de consument het zich niet kan permitteren het product te weigeren.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 6 september 2010 @ 13:23:38 #85
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86124082
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:17 schreef Claudia_x het volgende:

Ik verbaas me er bij de wat oudere 'nieuwbouwwoningen' (zeg, jaren '80/'90) ook over dat de keuze voor materialen vaak zo belabberd is. Veel wijken in Noord hebben een troosteloze uitstraling doordat de gevels er verweerd uitzien. Ik ben daar ook een beetje bang voor bij ons type woning, niet zozeer bij de rode baksteen maar bij het witte hardhoutgedeelte.
De gemiddelde (goedkope) jaren 70 woning is kwalitatief idd vaak beter dan zijn jaren 80/90 opvolger.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_86124122
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:17 schreef Claudia_x het volgende:

Architecten zijn ook maar mensen, ze maken ook fouten (al geven ze die natuurlijk nooit toe ;) ).
Vaak is overigens van tevoren niet goed in te schatten hoe een (nieuw) materiaal zich in de toekomst gaat houden. Combineer dat met periodes waarin de hand stevig op de knip gehouden werd (jaren '80) en je hebt een recept voor treurnis, inderdaad.
Dat is wel iets van alle tijden, trouwens, ook in de door velen geliefde "jaren '30" is troep gebouwd. Alleen de echt goede panden zijn overgebleven.
pi_86124304
Of mijn goede vriend Rem Koolhaas (*kuch*) die een kantine bouwt met de akoestiek van een 25-meterbad, zodat je je stem al moet verheffen om alleen te kunnen praten met degene die naast je zit. En laat ik nou net de lunchpauze aan willen grijpen om met mijn collega's te kunnen praten }:| Maar oh wat een architectonisch hoogstandje, bussen Japanners komen langs om foto's te maken terwijl je daar stilzwijgend te midden van het gegalm je broodje zit weg te knabbelen.

Excuus, kleine frustratie. Over tot de orde van de dag. :+
pi_86124310
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:20 schreef Leandra het volgende:
Ja, die maken wel vaker domme fouten.

Zelfs het tekenen van een ziekenhuis waarbij de gangen breed genoeg zijn voor een ziekenhuisbed, en de deuren naar de kamers ook, maar de combinatie niet breed genoeg om een ziekenhuisbed vervolgens die kamer in te kunnen draaien is niets vreemds.... en dat zijn dan de "experts".
Experts die gebonden zijn aan een budget en eisen/wensen van de opdrachtgever. Als een gang een halve meter breder maken op het hele gebouw een paar miljoen kost, dan wordt de keuze al een stuk moeilijker.

quote:
Een raam net te laag maken om een aanrecht onder te kunnen zetten is gewoon dom, het is al triest als de architecten van goedkope woningen de boel zo ontwerpen dat de bewoners maar weinig keuze blijft, maar de arrogantie waarmee dat ook voor duurdere woningen gebeurt is stuitend.

Maar goed, typisch zo'n beroepsgroep die gebruik maakt van de "vrijheden" die ze hebben omdat de consument het zich niet kan permitteren het product te weigeren.
Nou, volgens mij dwingt niemand diezelfde consument zo'n woning te kopen, hoor. Zeker niet in deze tijd.
(even los van dat ik dit ook wel een gemiste kans van de architect vind).
pi_86124349
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:24 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Architecten zijn ook maar mensen, ze maken ook fouten (al geven ze die natuurlijk nooit toe ;) ).
Vaak is overigens van tevoren niet goed in te schatten hoe een (nieuw) materiaal zich in de toekomst gaat houden. Combineer dat met periodes waarin de hand stevig op de knip gehouden werd (jaren '80) en je hebt een recept voor treurnis, inderdaad.
Dat is wel iets van alle tijden, trouwens, ook in de door velen geliefde "jaren '30" is troep gebouwd. Alleen de echt goede panden zijn overgebleven.
Ja, dat wil ik wel geloven! Mijn schoonouders wonen in een fantastisch en relatief nieuw gebouw aan het IJ en daar hebben de architecten zich ook flink vergist in de materiaalkeuze. Bij dat gebouw valt het ook op dat de gevel er van dichtbij heel mooi uitziet terwijl je je van veraf afvraagt of het gebouw is afgefikt.

Ik wil trouwens ook wel geloven dat het onderhoud dat mensen zelf in hun woning steken ook bepalend is voor het straatbeeld. En tja, dat ligt met sociale woningbouw toch vaak net iets anders.
  maandag 6 september 2010 @ 13:30:10 #90
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_86124354
claudia, heb ff heel snel een ppt-dinges in elkaar geflanst met mijn idee :)

oei, is een beetj eklein gworden. naja, je kan het wel lezen, toch?
pi_86124447
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:30 schreef DaviniaHR het volgende:
claudia, heb ff heel snel een ppt-dinges in elkaar geflanst met mijn idee :)

[ afbeelding ]

oei, is een beetj eklein gworden. naja, je kan het wel lezen, toch?
Mijn eerste idee is dat jij je nogal verkijkt op hoe groot een eettafel met 6 stoelen is.
In werkelijkheid heb je daar ca. 2,7 m breedte, een beetje tafel is 80 cm, hou je 1,9 m over waar nog twee keer stoelen in moeten, dus als je tafel bezet is heb je eigenlijk geen ruimte meer om achter de stoelen langs van keuken naar woonkamer te lopen.
pi_86124467
Wat lief, Davinia!

Hoe moet ik de positie van de bank begrijpen? Die neemt namelijk ongeveer 2/3e deel van de breedte van de woning in beslag.
  maandag 6 september 2010 @ 13:34:23 #93
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_86124522
twas ff uit de losse pols :o

de ruimte voor de bank is meer een 'reservering' zeg maar. in die ruimte kan je dan de bank en evt. bijzettafeltje of salontafel zetten. kweetniet wat voor bank je hebt, nl ;)
pi_86124547
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:29 schreef Clubsoda het volgende:
Of mijn goede vriend Rem Koolhaas (*kuch*) die een kantine bouwt met de akoestiek van een 25-meterbad, zodat je je stem al moet verheffen om alleen te kunnen praten met degene die naast je zit. En laat ik nou net de lunchpauze aan willen grijpen om met mijn collega's te kunnen praten }:| Maar oh wat een architectonisch hoogstandje, bussen Japanners komen langs om foto's te maken terwijl je daar stilzwijgend te midden van het gegalm je broodje zit weg te knabbelen.

Excuus, kleine frustratie. Over tot de orde van de dag. :+
Haha. Dat klinkt als onze kantine (in het Ruppertgebouw op de Uithof).
pi_86124562
Ik heb anderhalf jaar in Noord gewoond, vlakbij de lange pont.

Afgezien van enkele problemen is Noord bij vlagen echt een fantastisch mooie buurt. Als je een beetje van fietsen of wandelen houdt ben je ook binnen no-time ergens midden in het land in alle stilte. Bovendien zit het dichter bij het station dan veel andere buurten in Amsterdam zoals Oud-Zuid.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_86124685
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:35 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Haha. Dat klinkt als onze kantine (in het Ruppertgebouw op de Uithof).
Dat kan kloppen, want die bedoelde ik ook :Y
pi_86124754
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:32 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Mijn eerste idee is dat jij je nogal verkijkt op hoe groot een eettafel met 6 stoelen is.
In werkelijkheid heb je daar ca. 2,7 m breedte, een beetje tafel is 80 cm, hou je 1,9 m over waar nog twee keer stoelen in moeten, dus als je tafel bezet is heb je eigenlijk geen ruimte meer om achter de stoelen langs van keuken naar woonkamer te lopen.
Het is bij ons nog erger. We hebben een tafel die 1m diep is (bij 2m lang) en de stoelen kun je er niet goed onder schuiven waardoor ze zo'n 38cm uitsteken. Dat stond geweldig in de achterkamer van onze woning uit het begin van de 20e eeuw, maar sindsdien worstelen we om er een plaatsje voor te vinden. Dit is onze huidige opstelling (ook niet ideaal):

Nou ja, goed, die tafel is geen designklassieker (Sanders Meubelstad :') ) dus we kunnen er wel afstand van doen.
pi_86124772
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:38 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Dat kan kloppen, want die bedoelde ik ook :Y
Ik wist niet eens dat dat een ontwerp van Koolhaas was! :o Wij gaan meestal bovenin zitten, dat scheelt wel wat.
pi_86124853
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:35 schreef JohnDDD het volgende:
Ik heb anderhalf jaar in Noord gewoond, vlakbij de lange pont.

Afgezien van enkele problemen is Noord bij vlagen echt een fantastisch mooie buurt. Als je een beetje van fietsen of wandelen houdt ben je ook binnen no-time ergens midden in het land in alle stilte. Bovendien zit het dichter bij het station dan veel andere buurten in Amsterdam zoals Oud-Zuid.
Kijk, dit stelt me wat gerust over Noord!
pi_86124856
Kom ik me er ook nog mee bemoeien maar vraag me niet om iets in elkaar te klunen voor een plaatje want ben niet zo slim...
Vooruit, een nogal drastisch idee van mij dan. Als je de deur naar de woonkamer nou eens vóór de trap laat plaatsen, dus de trap in de wk (is je halletje wel kleiner maar tja), vanaf dat punt tot waar de deur komt de muur naar de keuken vervalt, mist dat geen draagmuur is (snap je het nog?) zodat je meer open ruimte hebt en dan de keuken als eiland in het midden van de keuken plaatst, in de lengterichting dus (hou je naar mijn berekening 80 cm rondom over als loopruimte, is genoeg) en dan, vanaf het keukenblok in hetzelfde materiaal als je aanrecht een geïntegreerde eettafel (lager dan het aanrecht) door laten lopen, eetstoelen eraan en klaar. Zou een rustig beeld geven want alles in één en zwevend in de ruimte hetgeen ook optisch ruimer werkt.
Hoop dat je het een beetje snapt maar nogmaals, ben een kluns in die floorplanners, vergeef me.
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')