De start van de bouw staat nog niet vast. De projectontwikkelaar wil eerst ongeveer 70% verkocht hebben; de verwachting is dat dat binnen nu en een paar maanden zal gebeuren (in ieder geval voor het eind van het jaar).quote:Op zondag 5 september 2010 09:20 schreef miss_sly het volgende:
En wanneer zouden dez eopgeleverd gaan worden?
Dat is een goed punt; we hebben nu ook een L-vormige keuken en daar zit de gootsteen in het 'vrije' gedeelte. Er is bovendien een soort rand tegen dat blok aan gemonteerd zodat je ook wat 'muurruimte' hebt en daarmee de apparaten en zo uit het zicht haalt. Maar ik denk dat deze oplossing wel ten koste gaat van kostbare kastruimte?quote:Op zondag 5 september 2010 09:37 schreef Leandra het volgende:
Kan me voorstellen dat die keukenindeling wat lastig is, persoonlijk zou ik met de laatstgegeven indeling de kookplaat iig tegen een muur doen, want spetters van het koken, en twee kleintjes van twee kanten in de gaten moeten houden om te voorkomen dat ze een handje op het fornuis leggen is ook niet makkelijk.
Dat was ook onze eerste gedachte, maar het raam is daar echt te laag voor.quote:Maar wat anders: hoe hoog begint dat raam in de keuken?? Kan er niet gewoon een L- of U- vormig aanrecht komen wat oa voor het raam staat? Dan heb je sowieso meer ruimte qua inloop en je zou de eettafel een kwartslag kunnen draaien en deels in de keuken kunnen zetten.
Maar wat merk je van dat laatste, denk je? Ik woon nu aan de rand van de Indische buurt en daar merk ik niets van, tenzij ik bewust wat toko's opzoek. Ik heb hiervoor in de Transvaalbuurt gewoond (een van de zogenaamde Vogelaarwijken) en daar heb ik nooit overlast gehad.quote:Op zondag 5 september 2010 09:41 schreef Cheiron het volgende:
Qua locatie zo gek niet; 10 minuten fietsen sta je op centraal, 10 minuten fietsen sta je in het winkelcentrum en genoeg OV in de buurt. 1 groot nadeel; op de rand van Floradorp..
Geen gek idee. Het is ook een van de meerwerkopties, om een wandje te laten plaatsen tussen woonkamer en keuken en een extra deur naar de gang. Ik houd wel erg van een open keuken, dus ik weet niet of ik dit wel wil, maar ik zal erover nadenken. Wat mij betreft is 'gewoon een kleinere tafel nemen' en de keuken zoals in het plaatje links behouden ook nog een prima optie. Ik zit zelfs te denken aan een ronde tafel, lekker knus. Het enige nadeel vind ik dan dat een groot kerstdiner met de hele familie er niet in zit. Maar goed, de realiteit is dat we bijna alle dagen van het jaar met z'n viertjes zullen zijn.quote:Op zondag 5 september 2010 18:24 schreef Leandra het volgende:
Dan de indeling zoals in keuken 1 maar dan een U-vormige keuken, en dus een muur tussen de keuken en de woonkamer, en de deur tegenover de deur naar de WC.....
De tafel weer op de plek zoals in keuken 1 maar dan tgen de muur zoals in keuken 2.
Omdat je dan een U-vormige keuken hebt, heb je ook niet zo'n diepe keuken nodig en zou je wellicht uit kunnen komen met een muur die gelijk loopt aan de deur van de gang naar de woonkamer.
Maar je zou ook kunnen besluiten tot een klein tafeltje in de keuken, of helemaal geen tafel, maar bijvoorbeeld een speelhoekje voor de kinderen, aan de kant van het raam, en dan heb je in de woonkamer een muur extra, dus je zou de eettafel met gemak tegen die muur van de keuken kunnen plaatsen (die muur die dan zou ontstaan en die nu niet bestaat)
En als je vanuit de keuken echt graag contact hebt met de woonkamer zou je daar ook nog een soort raampje met louvredeurtjes kunnen maken.... een charmantere variant op een doorgeefluik bij de chinees
Ik was hier nog helemaal vergeten op te reageren! Leuk! Ik ben benieuwd naar de woning; heb je een link? En waar in Oost woon je nu?quote:Op zondag 5 september 2010 11:43 schreef Bleie het volgende:
Wat grappig, wij gaan ook naar van Oost naar Noord, maar dan naar Elzenhage. Nog een paar maanden, en dan is ons huis alweer klaar. Heb er zo veel zin in. Noord is echt steeds leuker aan het worden!
Oh, dat is nog een goede tip! Ik heb de tekeningen op schaal erbij gepakt en daaruit maak ik op dat er een blok van 80cm net onder past. Onze huidige keuken is 90-91 cm hoog.quote:Op maandag 6 september 2010 11:28 schreef miss_sly het volgende:
Ik weet niet hoe laag het raam eindigt, maar je hebt ook van die lage grote gootstenen. Jullie zijn weliswaar niet klein, maar ik neem aan dat er een vaatwasser in de keuken komt, dus over het algemeen zul je niet langdurig aan de gootsteen hoeven te staan. Dan is het misschien een optie (afhankelijk van hoe laag het raam is dus) een keuken te zoeken met een lage gootsteen voor het raam en de rest van de U-vorm dus aan beide zijden ernaast.
90-91 cm is idd standaard, dat hebben wij zelfs en wij zijn nogal kleinquote:Op maandag 6 september 2010 11:41 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Oh, dat is nog een goede tip! Ik heb de tekeningen op schaal erbij gepakt en daaruit maak ik op dat er een blok van 80cm net onder past. Onze huidige keuken is 90-91 cm hoog.
(Voor de beeldvorming: wij zijn 1.74m en 1.84m lang.)
Of de keuken laten uitgraven? Dat is wel radicaal natuurlijk en de vraag is maar of het haalbaar en betaalbaar is, maar ik ken verschillende huizen waar ze dat hebben laten doen en het geeft een heel mooi en heel ruimtelijk effect.quote:Op maandag 6 september 2010 12:25 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Je zou ook nog kunnen overwegen om dan juist het gasfornuis lager te doen, aansluitend op de vensterbank. Dan staan je pannen wat lager op het vuur, is makkelijker roeren en erin kijken.
Ja, ik zie het ook wel zitten! Maar het raam is wel heel breed, dus dat wordt geen spoelbak maar een ligbad. (Is dat probleem ook meteen weer opgelost.quote:Op maandag 6 september 2010 13:02 schreef miss_sly het volgende:
In ieder geval als je zo een U-keuken zou kunnen plaatsen, en je laat die twee stukjes muur weg bij de kamer, dan heb je denk ik een heel mooie indeling te pakken.
Daar heeft een tekenaar niks over te zeggen, dat beslist de architect.quote:Op maandag 6 september 2010 13:04 schreef Clubsoda het volgende:
Ik moet zeggen dat het wel een gemiste kans van de tekenaar vindt om het raam én te laag én te breed te maken. Verder lijkt het me een heerlijk huis worden, lekker ruim en fijn ook met een tuin!
Ja, die maken wel vaker domme fouten.quote:Op maandag 6 september 2010 13:14 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Daar heeft een tekenaar niks over te zeggen, dat beslist de architect..
Maar dat raam daar op die manier is wel raar inderdaad, het beperkt teveel de vrijheid van keukenplaatsing.
De gemiddelde (goedkope) jaren 70 woning is kwalitatief idd vaak beter dan zijn jaren 80/90 opvolger.quote:Op maandag 6 september 2010 13:17 schreef Claudia_x het volgende:
Wat doen die architecten tegenwoordig nog wél dan?
Ik verbaas me er bij de wat oudere 'nieuwbouwwoningen' (zeg, jaren '80/'90) ook over dat de keuze voor materialen vaak zo belabberd is. Veel wijken in Noord hebben een troosteloze uitstraling doordat de gevels er verweerd uitzien. Ik ben daar ook een beetje bang voor bij ons type woning, niet zozeer bij de rode baksteen maar bij het witte hardhoutgedeelte.
Architecten zijn ook maar mensen, ze maken ook fouten (al geven ze die natuurlijk nooit toequote:Op maandag 6 september 2010 13:17 schreef Claudia_x het volgende:
Wat doen die architecten tegenwoordig nog wél dan?
Ik verbaas me er bij de wat oudere 'nieuwbouwwoningen' (zeg, jaren '80/'90) ook over dat de keuze voor materialen vaak zo belabberd is. Veel wijken in Noord hebben een troosteloze uitstraling doordat de gevels er verweerd uitzien. Ik ben daar ook een beetje bang voor bij ons type woning, niet zozeer bij de rode baksteen maar bij het witte hardhoutgedeelte.
Experts die gebonden zijn aan een budget en eisen/wensen van de opdrachtgever. Als een gang een halve meter breder maken op het hele gebouw een paar miljoen kost, dan wordt de keuze al een stuk moeilijker.quote:Op maandag 6 september 2010 13:20 schreef Leandra het volgende:
Ja, die maken wel vaker domme fouten.
Zelfs het tekenen van een ziekenhuis waarbij de gangen breed genoeg zijn voor een ziekenhuisbed, en de deuren naar de kamers ook, maar de combinatie niet breed genoeg om een ziekenhuisbed vervolgens die kamer in te kunnen draaien is niets vreemds.... en dat zijn dan de "experts".
Nou, volgens mij dwingt niemand diezelfde consument zo'n woning te kopen, hoor. Zeker niet in deze tijd.quote:Een raam net te laag maken om een aanrecht onder te kunnen zetten is gewoon dom, het is al triest als de architecten van goedkope woningen de boel zo ontwerpen dat de bewoners maar weinig keuze blijft, maar de arrogantie waarmee dat ook voor duurdere woningen gebeurt is stuitend.
Maar goed, typisch zo'n beroepsgroep die gebruik maakt van de "vrijheden" die ze hebben omdat de consument het zich niet kan permitteren het product te weigeren.
Ja, dat wil ik wel geloven! Mijn schoonouders wonen in een fantastisch en relatief nieuw gebouw aan het IJ en daar hebben de architecten zich ook flink vergist in de materiaalkeuze. Bij dat gebouw valt het ook op dat de gevel er van dichtbij heel mooi uitziet terwijl je je van veraf afvraagt of het gebouw is afgefikt.quote:Op maandag 6 september 2010 13:24 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Architecten zijn ook maar mensen, ze maken ook fouten (al geven ze die natuurlijk nooit toe).
Vaak is overigens van tevoren niet goed in te schatten hoe een (nieuw) materiaal zich in de toekomst gaat houden. Combineer dat met periodes waarin de hand stevig op de knip gehouden werd (jaren '80) en je hebt een recept voor treurnis, inderdaad.
Dat is wel iets van alle tijden, trouwens, ook in de door velen geliefde "jaren '30" is troep gebouwd. Alleen de echt goede panden zijn overgebleven.
Mijn eerste idee is dat jij je nogal verkijkt op hoe groot een eettafel met 6 stoelen is.quote:Op maandag 6 september 2010 13:30 schreef DaviniaHR het volgende:
claudia, heb ff heel snel een ppt-dinges in elkaar geflanst met mijn idee
[ afbeelding ]
oei, is een beetj eklein gworden. naja, je kan het wel lezen, toch?
Haha. Dat klinkt als onze kantine (in het Ruppertgebouw op de Uithof).quote:Op maandag 6 september 2010 13:29 schreef Clubsoda het volgende:
Of mijn goede vriend Rem Koolhaas (*kuch*) die een kantine bouwt met de akoestiek van een 25-meterbad, zodat je je stem al moet verheffen om alleen te kunnen praten met degene die naast je zit. En laat ik nou net de lunchpauze aan willen grijpen om met mijn collega's te kunnen pratenMaar oh wat een architectonisch hoogstandje, bussen Japanners komen langs om foto's te maken terwijl je daar stilzwijgend te midden van het gegalm je broodje zit weg te knabbelen.
Excuus, kleine frustratie. Over tot de orde van de dag.
Dat kan kloppen, want die bedoelde ik ookquote:Op maandag 6 september 2010 13:35 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Haha. Dat klinkt als onze kantine (in het Ruppertgebouw op de Uithof).
Het is bij ons nog erger. We hebben een tafel die 1m diep is (bij 2m lang) en de stoelen kun je er niet goed onder schuiven waardoor ze zo'n 38cm uitsteken. Dat stond geweldig in de achterkamer van onze woning uit het begin van de 20e eeuw, maar sindsdien worstelen we om er een plaatsje voor te vinden. Dit is onze huidige opstelling (ook niet ideaal):quote:Op maandag 6 september 2010 13:32 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Mijn eerste idee is dat jij je nogal verkijkt op hoe groot een eettafel met 6 stoelen is.
In werkelijkheid heb je daar ca. 2,7 m breedte, een beetje tafel is 80 cm, hou je 1,9 m over waar nog twee keer stoelen in moeten, dus als je tafel bezet is heb je eigenlijk geen ruimte meer om achter de stoelen langs van keuken naar woonkamer te lopen.
Ik wist niet eens dat dat een ontwerp van Koolhaas was!quote:Op maandag 6 september 2010 13:38 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Dat kan kloppen, want die bedoelde ik ook
Kijk, dit stelt me wat gerust over Noord!quote:Op maandag 6 september 2010 13:35 schreef JohnDDD het volgende:
Ik heb anderhalf jaar in Noord gewoond, vlakbij de lange pont.
Afgezien van enkele problemen is Noord bij vlagen echt een fantastisch mooie buurt. Als je een beetje van fietsen of wandelen houdt ben je ook binnen no-time ergens midden in het land in alle stilte. Bovendien zit het dichter bij het station dan veel andere buurten in Amsterdam zoals Oud-Zuid.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |