De 'tijdloze essentie' is wel een beetje de crux van het verhaal. Het verschil met de traditionele godsdiensten is dat er vanaf dat punt geen straffende 'hogere macht'/ballotagecommissie achter zit. En ookal is het vanaf een ander perspectief allemaal zo verschrikkelijk nog niet daar hebben wij, op dit moment, geen zier aan natuurlijk. Ik bedoel eigenlijk te zeggen, mensen blijven mensen met al hun voor en nadelen, gidsen zijn gidsen met de daarbij horende voor en nadelen en ga zo maar door, je kan (vrije wil) kiezen om alles maar over je heen te laten komen en onverschillig om de ellende op de wereld te verblijven maar ook om zwaar verschillig en strijdend tegen het onrecht/domheid of voor welke reden dan ook met een doel en een streven je tijd door te brengen. Jij bent degene die je leven een invulling geeft en er is niemand die aan het eind van je leven met een stok op je staat te wachten om je te straffen voor wat je allemaal uitgevroten hebt oid. Eigenlijk lijkt het nog het meest op humanisme omdat er geen redders zijn of hogere machten die aan je etherische touwtjes trekt.. Maar mocht je ze nodig hebben zijn ze er voor je, dat is alles. Alles wat hier gebeurt, positief en negatief, is door onszelf gedaan door onze actie of inactie.quote:Op dinsdag 7 september 2010 14:05 schreef keesjeislief het volgende:
Ok, dank voor de geduldige uitleg steeds. Ik moet eerlijk zeggen dat ik je niet echt kan volgen, ik weet bijv. niet wat een 'tijdloze essentie' is. Ik begrijp dat je zegt dat vanuit een groter perspectief de (aardse) gruweldaden wel degelijk worden opgemerkt, een doel dienen en een stuk minder verschrikkelijk zijn. Een beetje dezelfde verklaring als de traditionele godsdiensten hebben voor aardse misstanden dus, die dat uitdrukken met zinnen als "God's wegen zijn ondoorgrondelijk". Ik blijf het lastig te bevatten vinden moet ik bekennen, een onschuldig schepsel een leven vol pijn en ellende heeft, zoals we een aantal voorbeelden genoemd hebben, en toch geloven in een hogere macht die het beste met iedereen voor heeft.
Dat zou kunnen zijn omdat we allemaal naar dezelfde school gaan misschien?quote:Op dinsdag 7 september 2010 15:32 schreef JoepiePoepie het volgende:
Want ik vind dat namelijk wel een erg interessante vraag!
Wat mij betreft is dat niet het geval in ieder geval, voor de rest kan ik niet spreken.quote:Op dinsdag 7 september 2010 15:13 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Ik zal je wat aanvallende toon (van de post boven degene die ik gequote heb) maar laten voor wat het is. Denk je dan dat iedereen in TRU uiteindelijk in essentie hetzelfde gelooft? Of is het meer dat jullie erg jullie best doen om zo dicht mogelijk bij elkaar uit te komen (die indruk heb ik wel eens nl.)?
Verwar een religie even niet met algemene spiritualiteit graag.quote:Op dinsdag 7 september 2010 15:11 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Tja, en andere mensen geloven weer dat als je iemand vermoordt, je in dit leven de straf ervoor krijgt (en dan bedoel ik niet gevangenisstraf o.i.d., maar 'straf op spiritueel niveau') en dat je dus uiteindelijk zult branden in de hel en helemaal niet meer terugkomt in een ander leven.
Daarom is het voor mij zo moeilijk om al die geloven te zien als meer dan een geloof, een ondersteuning, een houvast, een veiligheid. Juist omdat alle gelovigen weer wat anders beweren.
Nee, want dat is TRU. De mensen die ik daarentegen in het echt ken delen veelal dezelfde overtuiging.quote:Op dinsdag 7 september 2010 15:13 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Ik zal je wat aanvallende toon (van de post boven degene die ik gequote heb) maar laten voor wat het is. Denk je dan dat iedereen in TRU uiteindelijk in essentie hetzelfde gelooft? Of is het meer dat jullie erg jullie best doen om zo dicht mogelijk bij elkaar uit te komen (die indruk heb ik wel eens nl.)?
Wut?quote:Op woensdag 8 september 2010 11:14 schreef Loppe het volgende:
Op een forum zijn de ego's belangrijker dan een gezamenlijke, eenheidsgezinde overtuiging.
en die uit zich meestal in stiltequote:Op woensdag 8 september 2010 11:39 schreef Bastard het volgende:
[..]
Er heerst ook wel ergens een eensgezindheid, ieder forum zal dat wel hebben.
En waarom heeft het niks met spiritualiteit te maken als mensen geloven dat je in dit leven op spiritueel niveau gestraft wordt voor je daden, en dat er helemaal geen volgend leven is (als je je niet naar behoren gedraagt)?quote:Op woensdag 8 september 2010 00:24 schreef vogeltjesdans het volgende:
Verwar een religie even niet met algemene spiritualiteit graag.
Ik heb gemist waar ik ergens heb gezegd dat dat inderdaad het geval is?quote:Op woensdag 8 september 2010 13:08 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
En waarom heeft het niks met spiritualiteit te maken als mensen geloven dat je in dit leven op spiritueel niveau gestraft wordt voor je daden, en dat er helemaal geen volgend leven is (als je je niet naar behoren gedraagt)?
Nou, dan heb ik gemist waar ik religie verwar met spiritualiteitquote:Op woensdag 8 september 2010 13:58 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ik heb gemist waar ik ergens heb gezegd dat dat inderdaad het geval is?
quote:Op woensdag 8 september 2010 00:24 schreef vogeltjesdans het volgende:
Verwar een religie even niet met algemene spiritualiteit graag.
Religiositeit en spiritualiteit als uiting van een levensweg zin in de TRU context heel verschillend. Volgens wikipedia is religie ook spiritueel maar hier is het eerder zo van al het religieuze is spiritueel maar niet al het spirituele is religieus. Elke koe is een zoogdier maar niet elk zoogdier is een koe, zegmaar.quote:Op woensdag 8 september 2010 13:08 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
En waarom heeft het niks met spiritualiteit te maken als mensen geloven dat je in dit leven op spiritueel niveau gestraft wordt voor je daden, en dat er helemaal geen volgend leven is (als je je niet naar behoren gedraagt)?
Reactie 71.quote:Op woensdag 8 september 2010 14:07 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Nou, dan heb ik gemist waar ik religie verwar met spiritualiteit.
[..]
En daar heb ik toch deze reactie al op gegeven:quote:
En dan zeg jij weer dit:quote:Op woensdag 8 september 2010 13:08 schreef JoepiePoepie het volgende:
Enzovoort...quote:Op woensdag 8 september 2010 13:58 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ik heb gemist waar ik ergens heb gezegd dat dat inderdaad het geval is?
Ja, maar daar ging het mij niet zozeer om. Mij ging het erom dat zoveel mensen zoveel verschillende dingen geloven, dus waarom zou jij (of wie dan ook) gelijk hebben? Daarom zie ik al die verschillende dingen dus als een visie, eventueel als een interpretatie, dus als een geloof (in de letterlijke zin van het woord) en dus niet als een 'zeker-weten'.quote:Op woensdag 8 september 2010 14:35 schreef jogy het volgende:
Religiositeit en spiritualiteit als uiting van een levensweg zin in de TRU context heel verschillend. Volgens wikipedia is religie ook spiritueel maar hier is het eerder zo van al het religieuze is spiritueel maar niet al het spirituele is religieus. Elke koe is een zoogdier maar niet elk zoogdier is een koe, zegmaar.
Ik verwijs je naar reactie 89.quote:Op woensdag 8 september 2010 15:02 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
En daar heb ik toch deze reactie al op gegeven:
[..]
En dan zeg jij weer dit:
[..]
Enzovoort...
Nope. Het ene volgt een doctrine, het andere laat mensen vrij.quote:Op woensdag 8 september 2010 15:07 schreef sc00p het volgende:
Spiritualiteit en Religie is hetzelfde, als je het bekijkt als in ''waar of niet waar''.
Lees: als in ''waar of niet waar''.quote:Op woensdag 8 september 2010 15:07 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Nope. Het ene volgt een doctrine, het andere laat mensen vrij.
Spiritualiteit en religie geloven beiden in engelen en demonen, omdat het geesten betreft kan daar geen hard bewijsmateriaal voor gegeven worden. Jouw visie op de echtheid of niet is jouw zaak.quote:Op woensdag 8 september 2010 15:12 schreef sc00p het volgende:
[..]
Lees: als in ''waar of niet waar''.
Dat lijken me twee uitersten welke voor ons mensen alles afhankelijk is van de perceptie. Wat voor jou waar is, hoeft voor mij nog niet waar te zijn.quote:Op woensdag 8 september 2010 15:12 schreef sc00p het volgende:
[..]
Lees: als in ''waar of niet waar''.
Verschillende mensen, verschillende culturen, verschillende opvattingen en eventuele dogma's en doctrines die leidend zijn voor die persoon. Het is subjectief, geen wiskundige formule die je even uitrekent en tot een vervullend antwoord kan laten komen. Iedereen laat zich leiden vanuit zijn eigen wereldbeeld en criteria, hoe onwerkelijk of gekleurd dat wereldbeeld ook is.quote:Op woensdag 8 september 2010 15:06 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Ja, maar daar ging het mij niet zozeer om. Mij ging het erom dat zoveel mensen zoveel verschillende dingen geloven, dus waarom zou jij (of wie dan ook) gelijk hebben? Daarom zie ik al die verschillende dingen dus als een visie, eventueel als een interpretatie, dus als een geloof (in de letterlijke zin van het woord) en dus niet als een 'zeker-weten'.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |