Nee, zo ben ik niet. Ik ben geen persoon van domme excuses. Dan begon ik hier ook niet aan.quote:Op vrijdag 3 september 2010 08:25 schreef Maanvis het volgende:
Mbt het pesten en jezelf zekerder voelen: Ga op een sport, bij voorkeur een vechtsport en daarmee zorg je dat je zelf wat zekerder wordt iig.
Pesten toendertijd heb ik zelf opgelost door iedereen die het deed in elkaar te slaan (1 op 1 was ik altijd sterker dan de raddraaiers). Maar daar is het nu dus te laat voor. Tenzij je zoiets hebt van ik ga alsnog wraak nemen, ik moet je zeggen dat dat ook heel bevrijdend kan werken.
Verder: Hoe is je sociaal leven eigenlijk? Heb je vrienden of wellicht kennissen of wellicht familie waarmee je veel optrekt?
Daarnaast: Met betrekking tot je geheugenproblemen; Slaap je wel genoeg? Blow je? Eet je wel genoeg? Dit zijn allemaal zaken die je geheugen kunnen beinvloeden en ook in grote mate je gedrag beinvloeden. Van weinig eten en weinig slapen word je depressief en krijg je soms ook hallucinaties, en van regelmatig blowen krije je ook soortgelijke reacties. Overigens kunnen je problemen met je geheugen niet alleen een psychische oorzaak hebben maar als ik dit zo lees lijkt het eerder dat het een medische oorzaak heeft? Zie bijvoorbeeld Xebro die ineens soortgelijke klachten had en een lintworm in zijn kop bleek te hebben.
Oh, en ik weet zeker dat je nu excuses gaat plaatsen om niet op een sport te gaan oid, maar ik zou zeggen; als je niet wilt dat je problemen opgelost worden moet je vooral onze suggesties niet opvolgen
Tuurlijk, dat snap ik. Alleen ik zou nooit accepteren als ik het moet doen met wat ik nu heb.quote:Op vrijdag 3 september 2010 08:54 schreef Murmeli het volgende:
Hey Roy!
Ik vind je problemen ook wel herkenbaar. Het klinkt voor mij een beetje als een vicueuze cirkel, en dat je nu voor de uitdaging staat om die te doorbreken.
Je bent dus thuis allereerst niet gestimuleerd om jezelf te ontwikkelen op een manier die goed bij jou past, met als gevolg dat je onzeker werd en een makkelijk doelwit voor pesterijen. Dat maakte je nog onzekerder en nu sta je op het punt dat je je afvraagt: wat is er toch allemaal fout aan mij, en wat heb ik allemaal verkeerd gedaan, dat mijn leven zo loopt?
Althans, zo interpreteer ik je verhaal.
Het eerste wat je denk ik moet doen, is stoppen jezelf dingen kwalijk te nemen en stoppen te denken dat er iets mis met je is. Ik vind het heel goed van je dat je veel bent gaan lezen om dingen over jezelf te weten te komen. Maar probeer de dingen wel positief te interpreteren. Het zal heus zo zijn dat je dingen anders had kunnen doen, maar dat kan je nu niet meer veranderen, dus je kan beter positief tegenover jezelf staan (zoals iemand hierboven ook al schrijft).
Verder: al zou er iets met je aan de hand zijn (ADD, Asperger, of iets anders), dat hoeft nog niet zozeer slecht te zijn, of een reden dat je leven niets meer waard is oid. Het betekent niet dat je hersenen een defect ofzo hebben, alleen ze werken anders dan bij een groot deel van de mensen (hoewel ik me afvraag of ze niet bij iedereen verschillend werken, en of je dus wel kan zeggen dat je echt anders bent als je ADDoid hebt).
Mocht je zoiets hebben (daar kom je overigens alleen maar achter door naar een psycholoog of psychiater te gaan), en je weet het, dan kan je voor jezelf een manier zoeken om ermee om te gaan, en er dus minder last van te hebben. Ter illustratie: ik heb ADHD, me 34 jaar afgevraagd wat er toch mis is met mij, had oa ook woedeaanvallen, en nu weet ik het en gaat het veel beter).
Nou ja, je hebt overkijken/lezen en nieuwe woorden leren. Dat is wel een groot verschil. Als je echt nieuwe woorden wilt leren of de betekenis beter wilt weten. Moet je boeken lezen en alles opschrijven en daar de betekenis van leren en dat herhalen of visualiseren. Ik wil het tweede. Sowieso onthoud ik helaas niet zoveel aangezien ik niet een geweldig geheugen heb.quote:Je schrijft nog iets over een gebrek aan woordenschat: dat heb ik ook heel lang van mezelf gedacht, en misschien was dat ook zo, maar dat gaat vanzelf wel over. Volgens mij lees jij nu ook best veel (of het nu een boek is of internet, dat maakt niet uit) en dan trekt dat heel snel bij. Ik merk niks meer van een achterstand.
En ik ben trouwens onder de indruk van je betoog over IQ. Ik ben het ook helemaal met je eens, maar vind je opmerking over Binet echt briljant!
Anyway, ik hoop dat je er iets mee kunt, en ook met de adviezen van de anderen, en geef het niet op. Volgens mij kan je veel meer dan je zelf denkt (zover ik dat kan afleiden uit je verhaal natuurlijk)
Natuurlijk, maar het kan ook een achterstand in mijn taalschat zijn waardoor ik moeite heb om humoristischer te zijn. Als je niet veel woordenkennis hebt, wordt het ook moeilijker om grappig te zijn of om jezelf te verdedigen tegen plagerijen en dergelijke.quote:Op vrijdag 3 september 2010 14:25 schreef Jovatov het volgende:
Ik heb je hele verhaal gelezen.
Ik denk dat het vooral schort aan een laag zelfbeeld. Daardoor ben je jezelf continu aan het wegcijferen (anderen zijn veel grappiger, kunnen beter leren, et cetera, et cetera).
Dat, terwijl je zelf zegt dat als je jezelf kan zijn, je best wel ene paar mooie opmerkingen kan maken. Oftewel, als je wél een goed beeld van jezelf hebt (moment dat je jezelf kan zijn) dan lukt het allemaal wel.
Daar ligt volgens mij dus de uitdaging: acht jezelf niet minder dan anderen, want dan ben je echt niet
Dan zou ik voelen alsof ik in een verkeerd lichaam ben geboren. Mijn karakter, mezelf anders dan mijn hersenen. Ja, dat is vaag maar zie het als ik die mezelf haat. Mijn hersenen.quote:Op vrijdag 3 september 2010 15:32 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
Stel je hebt ADD of Asperger, dan verandert er toch helemaal niks? Je bent- en blijft toch gewoon wie je bent.
Ohh..quote:Op vrijdag 3 september 2010 15:42 schreef Maanvis het volgende:
maareh, ik ben geen dokter, maar je problemen lijken eerder te duiden op een hersenafwijking CQ ziekte in je hersenen dan een echt psychisch syndroom. het lijkt wel of bepaalde hersengebieden uitgeschakeld zijn bij jou.
Je hebt dus het gevoel dat er 'iets mis' is, en je denkt (en hoopt) dat het ADD is?quote:Op vrijdag 3 september 2010 15:38 schreef roydenbos het volgende:
[..]
Dan zou ik voelen alsof ik in een verkeerd lichaam ben geboren. Mijn karakter, mezelf anders dan mijn hersenen. Ja, dat is vaag maar zie het als ik die mezelf haat. Mijn hersenen.
Maar ik zie wel een verschil tussen ADD en asperger.
Met ADD kan ik leven, met asperger niet. Dat klinkt raar maar zo moet je het maar zien. Zo zie ik het. Anderen denken daar heel anders over. Ik ben te arrogant om te accepteren dat ik nooit een sociaal persoon zou kunnen zijn of alles in kleine stapjes moet. Nee, dat is alles wat ik haat. Dat zou ik nooit accepteren. Wat is het nut dan in mijn leven? (Niet uit de oogpunt van depressie maar uit het rationele ervan) Handje vasthouden met de dokter?
Problemen met geheugen, met visueel denken, woedeaanvallen, etc etc.. Allemaal zaken die door specifieke delen in je hersenen geregeld worden. Lijkt wel of die delen van je hersenen gewoon niet werken?quote:Op vrijdag 3 september 2010 15:44 schreef roydenbos het volgende:
[..]
Ohh..
Kan je dat misschien wat specifieker uitleggen?
Lijkt me stug. Hooguit dopaminetekort en een verlaagde hersenactiviteit in de prefrontal cortex bij ADD.quote:Op vrijdag 3 september 2010 15:48 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Problemen met geheugen, met visueel denken, woedeaanvallen, etc etc.. Allemaal zaken die door specifieke delen in je hersenen geregeld worden. Lijkt wel of die delen van je hersenen gewoon niet werken?
+ problemen in de taalcentra, concentratieproblemen etcquote:Op vrijdag 3 september 2010 15:53 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
[..]
Lijkt me stug. Hooguit dopaminetekort en een verlaagde hersenactiviteit in de prefrontal cortex bij ADD.
Klopt, ik dacht aan een neuroloog of iets dergelijks. Probleem aan de andere kant is dat ik bang ben voorquote:Op vrijdag 3 september 2010 15:47 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
[..]
Je hebt dus het gevoel dat er 'iets mis' is, en je denkt (en hoopt) dat het ADD is?
Als je het officieel wilt weten, dan zit er niks anders op dan een psychiater raadplegen.
Vind je de opleiding die je nu doet overigens echt interessant? Je komt namelijk over als een intelligente gast.
Even wat extra informatie:quote:Op vrijdag 3 september 2010 15:48 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Problemen met geheugen, met visueel denken, woedeaanvallen, etc etc.. Allemaal zaken die door specifieke delen in je hersenen geregeld worden. Lijkt wel of die delen van je hersenen gewoon niet werken?
Je kunt het overwegen. En IQ-testen zeggen ook maar vrij weinig, ik heb er zelf ook een gedaan waaruit een redelijk lage score kwam terwijl ik gewoon vwo doe. Ze worden vaak gebruikt om te kijken of verschillende gebieden (bijvoorbeeld ruimtelijk inzicht en woordenschat) overeenkomen qua score of dat er grote verschillen zijn.quote:Op vrijdag 3 september 2010 15:56 schreef roydenbos het volgende:
[..]
Klopt, ik dacht aan een neuroloog of iets dergelijks. Probleem aan de andere kant is dat ik bang ben voor
1. een iq test
2. faal angst heb
3. Altijd slechter doe op testen dan wat ik kan ( ik weet niet eens wat ik kan of wat potentie is )
Ik bedoel, als je akkoord zou gaan met een onderzoek, dan hoort, als het goed is, die iq test erbij. Ook testen zoals abstract denkvermogen. Stel ik doe het fout. Dan wordt ik gek. Heck, als ik een hersenbeschadiging doe, word ik denk ik al 100 keer depressiever ( nah ja ik denk dat ik dan het leven nutteloos vind ).
Ik zeg dit puur om even realistisch te blijven met hoe ik zou reageren ( ik weet hoe frustrerend ik kan reageren dus tja ... Ik weet dat het niks helpt maarja, iedereen is anders )
Nee, het is een opleiding met cijfers ( niveau 4). Geen zak aan.
Klopt en ik geloof ook dat als je je potentie niet bereikt hebt, je het nog kan verbeteren. ( wie niet veel met abstract denken doet, zal zich daar ook niet in ontwikkelen, lijkt mij ) Constantheid is een vies begrip in IQ testen., vind ik.quote:Op vrijdag 3 september 2010 16:05 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
[..]
Je kunt het overwegen. En IQ-testen zeggen ook maar vrij weinig, ik heb er zelf ook een gedaan waaruit een redelijk lage score kwam terwijl ik gewoon vwo doe. Ze worden vaak gebruikt om te kijken of verschillende gebieden (bijvoorbeeld ruimtelijk inzicht en woordenschat) overeenkomen qua score of dat er grote verschillen zijn.
En wil je na je MBO gaan werken of doorstromen naar het HBO, waar waarschijnlijk wat meer uitdaging in zit. Misschien heb ik er overheen gelezen maar waar vul je de rest van je tijd (en weekend) mee?
Welke antwoorden bedoel je, diagnose?quote:Op vrijdag 3 september 2010 16:08 schreef roydenbos het volgende:
[..]
Klopt en ik geloof ook dat als je je potentie niet bereikt hebt, je het nog kan verbeteren. ( wie niet veel met abstract denken doet, zal zich daar ook niet in ontwikkelen, lijkt mij ) Constantheid is een vies begrip in IQ testen., vind ik.
Ik ga naar het HBO ja. Licht eraan eigenlijk. Toch eerst die antwoorden, anders kan ik niks eigenlijk met wat ik wil of als ik wel wil.
Ja diagnose. Als ik ADD heb, dan weet ik dat er voldoende oplossingen zijn ( ik heb er veel over gelezen), dus dan ga ik waarschijnlijk een jaartje ertussen uit ( amerika ofzo ) om te backpacken en mezelf te verbeteren.quote:Op vrijdag 3 september 2010 16:11 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
[..]
Welke antwoorden bedoel je, diagnose?
Waarom zou je het dan niet meer kunnen of willen?
Welke oplossingen zijn er dan voor ADD, volgens jou? Voor zover ik weet is ADD namelijk een hersenafwijking (specifiek: afwijking in de werking van de neurotransmitters.) die zowel positieve kanten als negatieve kanten met zich meebrengt.quote:Op vrijdag 3 september 2010 16:52 schreef roydenbos het volgende:
[..]
Ja diagnose. Als ik ADD heb, dan weet ik dat er voldoende oplossingen zijn ( ik heb er veel over gelezen), dus dan ga ik waarschijnlijk een jaartje ertussen uit ( amerika ofzo ) om te backpacken en mezelf te verbeteren.
Maar als ik iets heb wat je niet kan verbeteren en ik de rest van mijn leven in deze staat moet functioneren ( een hersenafwijking![]()
, ja dan gaat de idee al snel naar: is er iets om het op te lossen? ( al loop ik de helft van de wereld rond) Zoniet, dan is het leven nutteloos voor mij. Begrijp wel dat ik dit intuïtief zie. Ik heb genoeg negatieve ervaringen meegemaakt en eerlijk gezegd ben ik er moe van. Het is mijn eigen schuld maar in welke zin? Aangeboren ( ADD waar ik mee kan leven of een hersenafwijking ) of omgeving ( onzekerheid ) of een combinatie van iets anders of weer iets anders
![]()
![]()
![]()
. Ik heb geen zin om handjes vast te houden met iemand voor de rest van mijn leven. Ja... ik denk extreem en heel pessimistisch maar in mijn ogen is het de realistische manier die ik op het moment kan voorstellen ( het kan ook positief maar dat is mezelf blij maken met een dood vogeltje)
Ach en de vraag of humor aangeleerd is of niet ( je kan het veranders omdat je een gebrek aan woordenschat hebt ) is nog niet eens gevraagd door mij of beantwoord door anderen. pff...
ADD kan je mee leren omgaan ( het verdwijnt niet), maar in de emotionele zin is het voor mij acceptabel in tegenstelling tot NLD of een hersenbeschadiging die ervoor zorgt dat ik een tekortkoming van abstract denken ( hogere taken in de hersenen en mens zijnde ) heb. Het klinkt raar maar ik vind concentratieproblemen ( die niet de intelligentie beinvloeden ) lang niet zo erg als NLD of een hersenbeschadiging, die dingen als humor, abstract denken , ruimtelijk denken etc. wel beinvloeden., dus je intelligentie beinvloeden. Daar kan ik niet mee leven omdat ik dat haat. Ik zou veel moeilijkheden hebben in het dagelijks leven, routines leren ( op den duur zijn routines saai, vind ik persoonlijk) en voel ik me statisch, voel ik me beperkt. In die zin, zou ik gek worden ( gek= depressief) en zou ik het leven zinloos vinden.quote:Op vrijdag 3 september 2010 17:25 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
[..]
Welke oplossingen zijn er dan voor ADD, volgens jou? Voor zover ik weet is ADD namelijk een hersenafwijking (specifiek: afwijking in de werking van de neurotransmitters.) die zowel positieve kanten als negatieve kanten met zich meebrengt.
In ieder geval goed dat je zelf ook beseft dat je extreem pessimistisch denkt.![]()
Dat laatste stukje over humor snap ik niet helemaal, wat bedoel je daarmee?
Ben net terug van sporten. Wat ik ook merk als ik tegen een vriend van mij praat, is dat ik het gesprek soms niet kan volgen.Het lijkt wel alsof ik niet kan luisteren of heel veel moeite heb met luisteren. Irriteert me enorm. Verder voelde ik me erg leeg van binnen. Dat heb ik vaker. Het gekke is dat ik na het gesprek begin te denken over wat ik terug ga zeggen of kom ik opeens met gedachten. Wat ik ook vaak doe is denken wat ik tegen bijv. een persoon ga zeggen in de toekomst. Allemaal dat soort dingen. Word ik wel erg angstig van.quote:Op vrijdag 3 september 2010 18:51 schreef Murmeli het volgende:
Wat kwam er uit de gesprekken bij de psycholoog dan? Kwam die niet met een indicatie of diagnose?
En inderdaad, zoals de rest zegt, ik zou toch weer naar een psych gaan en daar aandringen op nader onderzoek. Zij doen inderdaad iq testen, maar meer om een beeld te krijgen van waar je goed in scoort, ook om een beter beeld van Jou als persoon te krijgen ipv om je een etiket als dom persoon op te plakken.
En stop verder met het stellen vqn die extreem hoge eisen aan jezelf. Dan kan je jezelf toch ook niet ontwikkelen.
Dat is alsof iemand je vraagt een mooi verhaal te schrijven met een pistool op je hoofd gericht.
Ik had erg diepgaand contact met mijn ouders, mijn stomme idee was dat ik mijn ouders niet tot last wilde zijn, ik werd ook intens gepest maar ik zei er nooit niks van, op het eind is het allemaal mijn eigen schuld geweest.quote:Op vrijdag 3 september 2010 22:45 schreef BoDee het volgende:
Ts waarom zie jij het als jou eigen fout als je ouders jou 6 jaar op een school laten zitten waar je intens gepest wordt.
Vraag je dat eens af...is dat jou fout?
Volgens mij is het kontakt met je ouders niet erg diepgaand en ligt daar een bron van je probleem.
Klopt dit?
Nee waarom moet iets je eigen schuld zijn, waarom praat je uberhaupt over schuld.quote:Op vrijdag 3 september 2010 22:52 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Ik had erg diepgaand contact met mijn ouders, mijn stomme idee was dat ik mijn ouders niet tot last wilde zijn, ik werd ook intens gepest maar ik zei er nooit niks van, op het eind is het allemaal mijn eigen schuld geweest.
Ja dat zeiden meer mensen al tegen me.quote:Op vrijdag 3 september 2010 22:54 schreef BoDee het volgende:
[..]
Nee waarom moet iets je eigen schuld zijn, waarom praat je uberhaupt over schuld.
Het feit ligt er nu eenmaal het is zo gegaan.
Nou klaar, laat dat even achter je en denk aan wat er voor je ligt, hoe meer jij denkt dat je van alles fout doet hoe onzekerder je wordt.
Het feit dat je al niet durft te vertellen hoe jij je voelt is erg tekenend voor je karakter, je bent een binnenvetter dus.
Is niet erg, gewoon een feit.
Een assertiviteitscursus is misschien een goed idee voor jou.
Ja, die hoge eisen bedoelde ik. En volgens mij heb je een te rooskleurig beeld over anderen ook. Bijna niemand is grappig als hij niet zichzelf kan zijn. Etc etc... voor mij ging ook een wereld open toen ik erachter kwam dat anderen ook vaak onzeker waren, of ook niet altijd precies wisten wat te doen in een situatie, of wat te zeggen.quote:Op vrijdag 3 september 2010 22:36 schreef roydenbos het volgende:
[..]
Ben net terug van sporten. Wat ik ook merk als ik tegen een vriend van mij praat, is dat ik het gesprek soms niet kan volgen.Het lijkt wel alsof ik niet kan luisteren of heel veel moeite heb met luisteren. Irriteert me enorm. Verder voelde ik me erg leeg van binnen. Dat heb ik vaker. Het gekke is dat ik na het gesprek begin te denken over wat ik terug ga zeggen of kom ik opeens met gedachten. Wat ik ook vaak doe is denken wat ik tegen bijv. een persoon ga zeggen in de toekomst. Allemaal dat soort dingen. Word ik wel erg angstig van.
Ik ga denk ik weer naar een psycholoog. Het kan ADD zijn, het kan Bi-polar, NLD ( technisch lezen was goed, begrijpend lezen en rekenen was slecht op de basischool. Ik had altijd een 5.5/6 op begrijpend lezen, maarja dat kan je ook krijgen met ADD of iets dergelijks ). Kan zelfs central auditory processing disorder zijn. Tja..... Ik ben geen fan van labels maar als het een idee geeft wat er anders is. Ach wat maakt het uit, enigste wat me interesseert is dat ik weet wat er aan de hand is.
De psycholoog ( 11 keer heen geweest) zei dat ik geen asperger had, geen autisme en ze had het niet over ADD. Wel heb ik gezegd dat ik empathisch was, dat ik niet obsessief was etc. etc. etc.
Ik weet eigenlijk niet meer als ik mezelf kan geloven en mijn ouders zeggen dat alles goed is. Ik word er echt niet goed van. Soort van krankzinnigheid begin ik te vertonen en heel veel angst.![]()
![]()
Wat bedoel je met hoge eisen ( humor, abstract denken?)? Dat zijn basis functies van een mens. Ik vind dat essentiële factoren die je nodig hebt.
PS: Oh ja... als ik iemand niet in de ogen aankijk, verwerk ik beter de informatie dan wanneer ik dat wel doe.
Succes en geluk is allemaal relatief.quote:Op vrijdag 3 september 2010 23:33 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Ja, die hoge eisen bedoelde ik. En volgens mij heb je een te rooskleurig beeld over anderen ook. Bijna niemand is grappig als hij niet zichzelf kan zijn. Etc etc... voor mij ging ook een wereld open toen ik erachter kwam dat anderen ook vaak onzeker waren, of ook niet altijd precies wisten wat te doen in een situatie, of wat te zeggen.
En heel veel van wat je opschrift herken ik in mezelf, van toen ik jonger was. Had allerlei ideeën van hoe het leven moest lopen om geluk en succes te hebben. Nu is alles anders gelopen dan ik dacht en uiteindelijk heb ik nu ook alles wat ik vroeger wilde (baan, huis, leuke relatie, vrienden, etc) heb alleen een andere route genomen.
Jij hebt het over ADHD. Dit is sluggish cognitive tempo http://nl.wikipedia.org/wiki/Sluggish_cognitive_tempoquote:Op zaterdag 4 september 2010 11:09 schreef Hapklare_visstick het volgende:
Om eerlijk te zijn, zie ik ADD niet terug in je verhaal. ADD'ers zijn over het algemeen sociale mensen. Dat wil niet zeggen dat een ADD'er niet door pesterij onzeker en terug getrokken kan worden, maar hoe jij jezelf omschrijft vind ik teveel tegen spreken met een ADD diagnose.
ADD'ers hebben vaak trouwens ook veel humor. Als ADD'er heb ik altijd een stuk of twintig mogelijke reacties in mijn hoofd wanneer er iemand met een grap komt. Je hebt het dan over "slow processing speed" en hoe het tijd kost om te verwerken, maar bij ADD is het dus zo dat je juist heel veel dingen tegelijkertijd in je hoofd hebt spelen. Je kan daardoor lekker adrem zijn, maar mist negen van de tien andere dingen om je heen. Een ADD'er heeft moeite om structuur aan te brengen in de gedachten en op één ding te concentreren. Je kan dan beter spreken van gedachten die een raketmotor onder hun kont hebben gebonden dan slow processing speed.
En om helemaal vervelend te zijn: als ik jouw stukjes lees, dan associeer ik het veel meer met autisme/asperge dan iets anders. Ik weet dat je het niet wil horen, maar goed. Je kan ook beter zo snel mogelijk naar een psycholoog of psychiater gaan om een echte diagnose te krijgen. Het constant op internet zoeken naar raakpunten kan een soort van "self fullfilling prophecy" veroorzaken. Het voegt ook verder weinig toe aan je huidige situatie.
Dus: maandag even afspraak maken met de huisarts voor een doorverwijzing?
Denk je nou echt dat die ouders daarvan weten?quote:Op vrijdag 3 september 2010 22:45 schreef BoDee het volgende:
Ts waarom zie jij het als jou eigen fout als je ouders jou 6 jaar op een school laten zitten waar je intens gepest wordt.
Vraag je dat eens af...is dat jou fout?
Volgens mij is het kontakt met je ouders niet erg diepgaand en ligt daar een bron van je probleem.
Klopt dit?
Ik was te serieus, reageerde overal over. Ik werd vaak snel gefrustreerd. Maarja, continue hé. Volgens mij kan niemand daar zo goed tegen. Het is ook vaak me eigen schuld. Soort van self furfilling prophecy. Dan probeer ik grappig, irritant, hoogmoedig of arrogant te zijn en dan krijg je het in dubbele lagen terug. Vaak ook warrig en chaotisch waardoor mensen je makkelijk beet kunnen nemen. Dit kan gebruikt worden in toekomstige situaties waardoor je er door herinnert wordt.quote:Op zaterdag 4 september 2010 14:07 schreef Flashwin het volgende:
Wat is de reden dat je bent gepest?
de mensen met Asperger die ik ken zijn egoïstisch, vol lof over zichzelf en hebben moeite met het begrijpen van lichaamstaal.quote:Op zaterdag 4 september 2010 14:04 schreef roydenbos het volgende:
- Arrogant ( aspergers zijn vaak eerlijke mensen. Dit hoor ik tenminste )
Het lijkt me idd. dat dat een karaktertrek is ( egoïstisch) . Anders heeft ieder mens aspergerquote:Op zaterdag 4 september 2010 14:33 schreef opastokvis het volgende:
[..]
de mensen met Asperger die ik ken zijn egoïstisch, vol lof over zichzelf en hebben moeite met het begrijpen van lichaamstaal.
en ze zijn erg creatief.
sommigen zijn ook erg manipulatief, maar dat kan ook een karaktertrek zijn.
Asperger wordt btw niet door iedereen als een vorm van autisme gezien.
Fok is inderdaad een goede leerschoolquote:Op vrijdag 3 september 2010 23:01 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Ja dat zeiden meer mensen al tegen me.En met schuld doel ik op het feit dat ikzelf niks zei, dus dat het mijn eigen fout was dat het zo lang heeft kunnen lopen. Tijdens die tijd was het wel zo dat ik dacht dat ik altijd alles fout deed inderdaad.
Tegenwoordig ben ik niet meer zo'n persoon die niks durft te zeggen gelukkig, en geloof het of niet maar dat komt gedeeltelijk ook door fok.
Het heeft me wel van heel veel dingen bewust gemaakt.quote:Op zaterdag 4 september 2010 22:15 schreef BoDee het volgende:
[..]
Fok is inderdaad een goede leerschool
Dat zou heel goed kunnen inderdaad.quote:Op zaterdag 4 september 2010 01:33 schreef opastokvis het volgende:
ik ben geen dokter of psycholoog, maar ik denk dat je het effect van het pesten onderschat.
je zei het al: het is een open wond die je met je meedraagt. die onzekerheid kan daar heel goed het gevolg van zijn (lijkt me zelfs zeer waarschijnlijk).
Ik herinner me nog dat ik in groep 7 nooit mijn huiswerk maakte. Ik maakte de rekensom en vervolgens dacht ik dat de rest ook zo was en schreef ik gewoon maar wat op. ( Ik dacht dat het te makkelijk was). Verder kan ik de boeken die ik gelezen heb op 4 handen tellen. ( een periode van 10 jaar)quote:chaotisch overkomen, omdat je niet zeker van je zelf bent? een opgejaagd gevoel hebben? niet meer uit je woorden kunnen komen, woorden husselen en dergelijke, terwijl je van te voren precies wist wat je ging zeggen en hoe je dat ging zeggen?
komt dit een beetje bekend voor?
het is overigens ook niet vreemd dat je dichtklapt als iemand een rotte opmerking plaatst (ik neem aan dat je dat bedoelt met blackout?), dat hebben veel mensen.
en het achteraf bedenken wat je 'had moeten zeggen', of 'volgende keer gaat zeggen', is volgens mij in zo'n situatie ook geen vreemd iets.
Je geheugenproblemen en concentratieproblemen kunnen ook hieruit voortvloeien.
Zeker, daar heb je gelijk in. Alleen naarmate ik ouder word, begin ik mijn ouders beter en beter te begrijpen waarom zij zo kortzichtig zijn. Zoals mijn ouders wil ik bijvoorbeeld niet leven. Dan kan ik niet leven, zo simpel is het.quote:De situatie met je ouders zal ook geen positieve invloed op je ontwikkeling hebben gehad. Ik moet trouwens zeggen, naarmate je ouder wordt ga je je ouders steeds beter begrijpen. (dat geldt voor mij iig)
Komt omdat ik hier al een jaar over nadenk. Sinds mijn eerste psycholoog bezoek eigenlijk.quote:Let wel, ik zeg niet dat je niets mankeert, maar denk er eens over na.
Ik moet trouwens zeggen, je komt over als een iemand die goed nadenkt over dingen die hem interesseren. Ik zie je in ieder geval bepaalde opmerkingen plaatsen over ADD etc. die een gemiddeld persoon echt niet zou weten.
Ik kan wel visualiseren alleen ik ben er niet tevreden mee. Ik heb een basis. Ik droom ( zie de beelden scherp), ik kan me dingen inbeelden, maar het is niet scherp, zeer wazig zelfs. Dat is niet mijn probleem. Ik ben erachter gekomen ( door veel oefeningen etc.) dat visualiseren niet echt nodig is. Als je conceptueel kan denken en abstract denkvermogen hebt, dan kan je nog zeer hoog scoren op ruimtelijk inzicht en dergelijke. Sowieso, visueel geheugen en visualiseren is niet hetzelfde als ruimtelijk denken. Dat staat los van elkaar.quote:Je zei ook het een en ander over visueel ingesteld zijn e.d.
ik weet uiteraard niet hoe het met een ander is, ikzelf kan dingen niet visualiseren, hooguit een heel vertroebeld beeld van hoe iets eruit ziet. ik heb daar geen probleem mee, want dat lost niets op. ik wist zelfs niet beter, dacht tot een paar jaar terug dat iedereen dat had. dat blijkt niet zo te zijn. mis ik dan wat? misschien, maar wat boeit het? Leg je neer bij dingen waar je niets aan kunt veranderen. Maak je niet bang over dingen waar je geen invloed op hebt.
'Een mens lijdt het meest door het lijden wat hij vreest.' is zeer zeker waar.
Probeer wat meer schijt aan zulke dingen te hebben.
Vergissing gemaakt. Ik wist nog niet wat ik wou en dat leek me wel interessant....quote:Ik vraag me trouwens af, waarom doe je deze opleiding, als je helemaal niets met cijfers hebt? wilden je ouders dat? wist je niet wat je wilde en heb je zomaar wat gekozen?
Ik kom toch terug op het abstract vs concreet manier van denken. Ik mis iets hierin + het feit dat ik me leeg voel i.v.m. gedachtengang van hersenen en traag reageren op geouwehoer.quote:je humor, je zou het inderdaad kunnen ontwikkelen, moet je zeker doen. en je hebt humor, anders kun je niet die grappige opmerking maken als jij je op je gemak voelt. je begrijpt de grappen en vindt ze ook grappig, dus natuurlijk heb jij humor.
grappen maken, opmerkingen maken: niet iedereen kan dat. accepteer dat.
ga jezelf niet onnodig onder druk zetten, omdat je denkt dat je grappig moet zijn. want dan krijg je dus dat je dichtklapt.
een grappige opmerking die ongedwongen komt is vaak ook veel leuker dan een 'ik moet een grap maken, want ik wil grappig gevonden worden-grap'.
Misschien, misschien niet.quote:je hebt angsten die je onder druk zetten, waardoor je in die vicieuze cirkel terecht komt.
bang dat er iets mis is in je hersenen, bang dat je anders bent dan anderen etc..
Ja, dat is de hele dag door. Wat in de eerste alinea's al zei: het is continue. Ik praat en denk niet , het komt er zo maar uit. Ik haat dat, ik walg ervan.quote:helemaal geen gedachten hebben. tja, die momenten heb je.
ik weet niet hoe lang je dit soort momenten hebt, is dit dan de hele dag door?
Ik ga zeker naar de psycholoog of neuroloog. Alleen ik zal nooit kunnen accepteren dat ik een hersenafwijking kan hebben en ze zeggen. Ja sorry jongeman, je abstract denkvermogen is aangetast, je frontale kwab is beschadigt etc. Dan is het leven voor mij, tja.. .nutteloos. Ik verlies hoop en een reden. Tenzij er een herstel is doormiddel van medicijnen. Het is mogelijk dat hersenen zichzelf herstellen en nieuwe connecties maken ( neuronen ---> connecties---> nieuwe verbindingen)quote:en zoals hiervoor al gezegd is, ieder mens is op bepaalde momenten onzeker of angstig. veel vaker dan jij denkt.
dat weet de één veel beter te verbergen als de ander, maar soms hoor je achteraf wel eens wat van iemand, dat hij zich op dat moment zo rot voelde, dat je dan zelf denkt van 'niks van gemerkt?'.
jij weet ook niet wat andere mensen denken. ik denk dat veel gedachten waarvan jij denkt dat niemand anders ze heeft, als je het na zou vragen veel mensen toe zouden geven dat ze ook wel eens zulke gedachten hebben.
een gesprek met je huisarts hierover is sowieso geen slecht idee. misschien stuurt hij je door naar een psycholoog of psychiater, dat zou kunnen. je bent al eens bij een psycholoog geweest en dit beviel niet, dat kan, ze hebben niet allemaal dezelfde methode en het moet ook gewoon klikken. ik zou het gewoon nog eens proberen bij een ander. kwaad kan het sowieso niet moet je maar denken.
en een reis ergens naar toe, even er tussen uit, tuurlijk is dat een goed idee als je in de put zit. of je nu eventueel een hersenafwijking zou hebben of niet, verandering van omgeving kan heel goed voor je zijn.
tenslotte: je moet leren te genieten van kleine dingen, het leven is gewoon niet altijd even rooskleurig, vaak zelfs helemaal niet, het kan af en toe goed tegenzitten.
nou het is weer een hele kwak geworden, ik hoop dat het enigzins leesbaar is, ik ben nl. af en toe net zo'n warhoofd die neerschrijft wat er in hem op komt.
Allereerst: ADD wordt gezien als een vorm van ADHD. Ik heb het verder in mijn bericht over ADD en niet over ADHD in het algemeen. Hoe jij ADD omschrijft in je berichten, past niet bij de algemene kenmerken van ADD. Je wikipedia link heeft het over SCT en dat dit een vorm van ADD is. Een belangrijk onderscheid is echter dat het een vorm van ADD is met een eigen naam. Je kan dus beter spreken van het hebben van een vermoeden dat je SCT hebt, dan dat je ADD hebt.quote:Op zaterdag 4 september 2010 14:04 schreef roydenbos het volgende:
[..]
Jij hebt het over ADHD. Dit is sluggish cognitive tempo http://nl.wikipedia.org/wiki/Sluggish_cognitive_tempo
Misschien blijkt het uiteindelijk wel dat je geen label opgeplakt kan krijgen? Ik vind dat je wel erg gefixeerd bent op het opstellen van lijstjes. Ik lees het ene naar het andere lijstje. Ik denk dat de lijstjes op een gegeven moment alleen maar contraproductief gaan werken. Je moet gewoon stoppen met het proberen te vinden van een diagnose en mensen dit laten doen die er verstand van hebben.quote:Een psycholoog zei tegen mij ( het was een vrouw) dat ik geen autisme had. Autisme heb ik ook niet, ook geen hoogfunctionerende autisme en ook geen asperger. Kijk asperger, tja... dit zijn redenen om niet over aspergers druk te maken.
Misschien kijk ik er op een andere manier naar. Ik bedoel, ik heb het zelfde soort verhaal op ADD forums gepost en mensen herkenden zich wel in mijn problemen.quote:Op zondag 5 september 2010 20:53 schreef Hapklare_visstick het volgende:
[..]
Allereerst: ADD wordt gezien als een vorm van ADHD. Ik heb het verder in mijn bericht over ADD en niet over ADHD in het algemeen. Hoe jij ADD omschrijft in je berichten, past niet bij de algemene kenmerken van ADD. Je wikipedia link heeft het over SCT en dat dit een vorm van ADD is. Een belangrijk onderscheid is echter dat het een vorm van ADD is met een eigen naam. Je kan dus beter spreken van het hebben van een vermoeden dat je SCT hebt, dan dat je ADD hebt.
[..]
Ik snap je punt maar het is een soort van herkenning zoals ik zei. Het is niet alsof ik lijstjes bijhoud of dergelijke. Het is meer om te weten als ik me daar mee kan inleven. Het is een trigger van angst om te weten als er iets mis is of niet. Het laten diagnosticeren door andere mensen kan ook gevaarlijk zijn. Er zijn genoeg amateurs die graag iemand in een hoekje willen plaatsen wat nare gevolgen kan hebben voor die individu. Ze zien het persoon maar als een nummertje.quote:Misschien blijkt het uiteindelijk wel dat je geen label opgeplakt kan krijgen? Ik vind dat je wel erg gefixeerd bent op het opstellen van lijstjes. Ik lees het ene naar het andere lijstje. Ik denk dat de lijstjes op een gegeven moment alleen maar contraproductief gaan werken. Je moet gewoon stoppen met het proberen te vinden van een diagnose en mensen dit laten doen die er verstand van hebben.
Misschien is het mijn ADD, maar ik word een beetje moedeloos van al die lijstjes die je opstelt. Het is net of je in excel allemaal spreadsheets bijhoudt voor elke mogelijke stoornis met daarbij de factoren die voor en tegen werken. Niet doen hoor, gebruik je tijd voor andere dingen.
Je hebt gelijk maar het is een ja en een nee antwoord eigenlijk. Het is toch voor ieder weer ietsjes anders. Ik ga denk ik deze week naar de dokter. Ik denk dat dat de beste stap is.quote:Op zondag 5 september 2010 23:31 schreef RobertKunath het volgende:
Ik kan me over het algemeen wel vinden in jouw post. Kortweg komt het er bij mij op neer dat ik veelste veel over alles nadenk. Zelfs tijdens het uiten van een zin denk ik na of desbetreffende zin correct is / zelfs of ik bepaalde dingen eraan moet veranderen. Dat gaat natuurlijk helemaal nergens over want hierdoor kom ik soms gewoon niet meer uit mijn woorden
Waarschijnlijk doe ik dit omdat ik teveel waarde hecht aan het beeld van mensen om me heen, zowel op inhoudelijk vlak als extrinsiek. ( Hoe kom ik over ? ) En dit in bijna alle situaties. Zowel zakelijk als gewoon een sociaal praatje in 't cafe.
Mede hierdoor kan ik me redelijk vinden in de conclusies van een aantal fok posters. Het komt neer op :
Laag zelfbeeld -> Onzeker -> chaos in je hoofd kwa gedachtes -> niet meer uit je woorden kunnen komen.
Het is niet alleen het lage zelfbeeld wat iemand onzeker maakt. Te hoge eisen aan jezelf stellen maakt je natuurlijk ook onzeker. Maar ik denk dat we niet moeten vergeten dat een laag zelfbeeld zowel voorvloeit uit te hoge eisen van jezelf uit, dan uit het verleden ( pesten )
Als ik me rustig op m'n gemak voel bij goede vrienden dan valt heel dit rijtje weg en kom ik gemakkelijk uit mijn woorden. Helemaal geen probleem dan.
We denken allemaal teveel na bij alles en willen er allemaal een ingewikkelde diagnose aan vast knopen omdat we denken dat het probleem dan rechtstreeks aangepakt kan worden.
Terwijl het gewoon een simpel iets is als een laag zelfbeeld. die de trigger is voor alle chaos in 't hoofd.
Dit bedoelde ik meer: ( tis wel in engels)quote:Op maandag 13 september 2010 14:11 schreef roydenbos het volgende:
[..]
Je hebt gelijk maar het is een ja en een nee antwoord eigenlijk. Het is toch voor ieder weer ietsjes anders. Ik ga denk ik deze week naar de dokter. Ik denk dat dat de beste stap is.
Het kan eigenlijk van alles zijn, tis allemaal een beetje lastig.
quote:Maybe i wasn't really spot on in my OP.
Well , in short my main problems are really:
- I have no thoughts.... i find this strange. When i concentrate, i do get sucked in. I sometimes, when i say something, i think about it again without wanting it, like i have no control about it ( i am talking about thoughts). I sometimes refuse to think further, being arrogant that i know enough. It's the most strangest thing in me.
- Memory issues ( universal ) ( terrible listener, short attention span etc.)
- bad at planning, organizing
- can be obsessive about things ( if i see solutions, i will do anything for it). However, it's not on one area. I have control about it. I can listen to the same music over and over by example ( it's strange)
- Anxciety issues
- Insecure ( due to bullying and the like)
- Concentration issues
- I also feel tired but i know this is because i don't sleep really allot.
- IMPULSIVE! I sometimes just for the sake of being, be annoying and childish. When i talk, for the most of the times, i don't think at all. I just blurt out answers unconciously.
Things i am afraid for:"
- i have no well developed abstract thinking skills. ( Life would be pointless if this where the case which would result for me that death would be less painful then life ( i'm a deep thinker in that)
- i can't create humor ( i do understand every form of humor) I can even create it when i'm relaxed but it feels not enough. It feels i can still be picked upon or that i'm a weak person that can easily be created if known well or if you go far with me.
- Not intelligent enough: Am i average, was it due to concentration and that i did nothing in school, that i had average/mediocre grades? Did i ever do something for math. Do i lack abstract thoughts? Am i just afraid. I scored 105-118 on online iq tests. I don't even concentrate really hard or gave everything i had. I don't believe in IQ, yet i'm afraid. I don't believe intelligence is conconstant, if it is, it is pointless because there is no improving. You stand still, your not moving. I travel the whole world to know if intelligence is constant. I don't care, i want to know, i do not believe in IQ or that your intelligence is constant.
I see those abstract thinking tests and i understand them ( all questions). For nothing or am i just making up excuses? Telling me accepting yourself is in my eyes, not living, and in that case i'm dying. I find average simple and dull. I am not a fan of society and the flaws it has.
Materialism etc. etc. is all pointless and has no point. It is just there for the sake of being there, to fill our simple needs, to boost that dopamine factor.
Sitting behind a desk, 40 hours workweeks ( in our country ) is also so..... empty..... Is that big part of my life so interesting? What did i do? Being a hooker for some damm company? That is what average is, that is what too much people do. Just working and doing allot of routine. Life, if that's the case, sucks. That's why i would hate average or be average. Math, history, psychologics and the like are interesting and i want that intelligence to understand it. I want the will to do it, yet i'm afraid that if i do it, i may not understand it. I would feel like i was eaten piece by piece inside of me.
I am not talking about knowledge , which can be learned but real intelligence, the insights, the connections. The most important thing in life because with some insights, you can have love and you can create it. So all the rest will flow to you if you are doing the right things ( i'm not talking about being nice, more about decisions ). Ofc. i know that not everything shines on your shoulders, not everything is enjoying to do. I know that but it is the principles, the context i'm talking about. They are my feathers, the thing i call hope.
What if i have brain damage. Everything would flow away and i would stand in the dark, in the emptyness without any signs to go for. It would all be pointless. Except if that also can be changed. I don't like the idea of IQ. I know surival of the fittest and that some people are better in things then others but i also know that we humans forget something. We just don't know what. Do wel really believe you can't change your insights. You can't change your way of thinking because the way of thinking will create easier solutions or may let you solve more problems. Or is it in neurologics all proved that we are just machines with emotions? That it is all genes that play the role, yes nutritions also but still..... the foundation has to be there. Are we trapped? What if average wants to be more? Is it too much, am i delusional? Living in a fantasy world?
These are things i'm wondering about. I wanna do math because i have seen the purpose of it and that it can be wonderful. Sigh...
But what if all these are excuses, making me feeling happy. Making me believe the wrong thing, the non-realistic train of thoughts. I feel life is pointless if i'm just a productive slave, a number. We are with too much numbers already, so too much averages and i don't wanna be one of them. ( most people i see on the street are soo........ i don't know how to explain but it gives me a sort of empty feeling. I know they are just like me but i just don't understand why most people, like my parents like what they seeing and what they do ).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |