Is het een leuke opleiding & school? Ik volg MWD aan de Hogeschool in Leiden.quote:Op donderdag 2 september 2010 12:45 schreef Heroinjunk het volgende:
Tweedejaars SPH'er aan de HU hier.
Ja hoor. MWD vind ik totaal niks aan.quote:Op donderdag 2 september 2010 12:57 schreef Swietje het volgende:
[..]
Is het een leuke opleiding & school? Ik volg MWD aan de Hogeschool in Leiden.
Waarom niet?quote:Op donderdag 2 september 2010 13:03 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
Ja hoor. MWD vind ik totaal niks aan.
Dat is een kunst op zich. Waar studeer je?quote:Op donderdag 2 september 2010 13:19 schreef -Strawberry- het volgende:
Eerstejaars sociologie.
Nu bezig mijn rooster te begrijpen.
MWD is in mijn ogen veel meer kantoorwerk en een op een werk. SPH is veel meer groepswerk, zoals groepswerker op een woongroep.quote:Op donderdag 2 september 2010 13:07 schreef Swietje het volgende:
[..]
Waarom niet?Wat is er zo verschillend? (Dat is me tot nu toe echt niet duidelijk geworden...)
MWD sprak me juist aan om een op een te werken en de kortere cyclus dat het vaak met zich meeneemt. Overigens wil ik de schuldhulpverlening in gaan als ik straks klaar ben.quote:Op donderdag 2 september 2010 13:21 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
MWD is in mijn ogen veel meer kantoorwerk en een op een werk. SPH is veel meer groepswerk, zoals groepswerker op een woongroep.
Rijksuniversiteit Groningen.quote:Op donderdag 2 september 2010 13:21 schreef Swietje het volgende:
[..]
Dat is een kunst op zich. Waar studeer je?
Hoeveelste jaars?quote:
Net tweedejaarsquote:Op donderdag 2 september 2010 14:26 schreef Swietje het volgende:
[..]
Hoeveelste jaars?
Vinden jullie het leuk als ik een lijstje bijhoud voor in de OP?
Ja, ik vind het vreselijk om een op een te werken en ik vind het leuke eraan ook dat je zo lang met cliënten samenwerkt!quote:Op donderdag 2 september 2010 13:45 schreef joyvke het volgende:
[..]
MWD sprak me juist aan om een op een te werken en de kortere cyclus dat het vaak met zich meeneemt. Overigens wil ik de schuldhulpverlening in gaan als ik straks klaar ben.
Tof, bevalt het goed?quote:Op donderdag 2 september 2010 17:12 schreef Compatibel het volgende:
Tweedejaars sociologie. Volgens mij is deze studie vergeleken met de andere opleidingen hier wel een beetje een vreemde eend in de bijt, vanwege het ontbreken van een 'hulpverlenend karakter'.
Klopt ik had eerst nog niet gezien dat je het per week kon bekijken, wel zo makkelijk. Beetje irritant om elke week een nieuw rooster te moeten uitprinten en dergelijke, maar wel uhh....afwisselend.quote:Over het rooster bij de RUG: gewoon per week kijken welke colleges je moet volgen, dat werkt het best.
Bevalt prima! Leuke mensen, goede docenten en organisatie en veel boeiende stof. Sommige vakken zijn wat saai (alle statistiekvakken bijvoorbeeld, waar ook geen einde aan komt..), maar zodra je deze stof toe gaat passen begrijp je het belang van statistische kennis in de kwantitatieve sociologie idd. Wat lijkt je boeiend aan het tweede jaar, want ik zie het zelf nog niet zo ?quote:Op donderdag 2 september 2010 18:08 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Tof, bevalt het goed?Mij lijken de colleges in het tweede jaar boeiender dan dit eerste jaar. Maar je kan natuurlijk niet zonder de basis beginnen.
[..]
Klopt ik had eerst nog niet gezien dat je het per week kon bekijken, wel zo makkelijk. Beetje irritant om elke week een nieuw rooster te moeten uitprinten en dergelijke, maar wel uhh....afwisselend.Ook met het zoeken van een bijbaan wordt het lastig, omdat je elke week weer op andere tijden klaar bent.
In Groningen (zal niet veel verschillen met Nijmegen en Utrecht, wel met Amsterdam, daar wordt meer historische sociologie bedreven):quote:Op donderdag 2 september 2010 18:11 schreef Swietje het volgende:
Een bijbaantje is echt lastig ja op die manier. Bij ons is het wel zo dat we dit hele blok op dezelfde dag vrij hebben, is dat bij jullie ook zo? Of hebben jullie geen vrij doordeweeks?
Welke vakken krijg je bij Sociologie?
(Ik oriënteer me stiekem een beetje omdat ik misschien met m'n HBO P naar de uni wil, alleen wat ik dan wil..)
Blijf dan lekker MWD doen, biedt iig perspectief op de arbeidsmarktquote:Op donderdag 2 september 2010 19:26 schreef Swietje het volgende:
Hm, dat is niet echt wat voor mij denk ik.. Klinkt wel heel interessant, maar niet interessant genoeg om me meerdere jaren mee bezig te houden denk ik en dat heb ik eigenlijk met alles.
Dan is er een kans dat ik je kenquote:Op donderdag 2 september 2010 21:21 schreef Two het volgende:
Ik doe nu het eerste jaar Psychologie op de UvT. En tot nu toe bevalt het erg goed. Vorig jaar psychologie gedaan op de EUR maar daar ben ik mee gestopt. Inhoudelijk vond ik het erg leuk maar het onderwijssysteem en het omstreden toetssysteem lagen mij niet. Dit jaar heerlijk gewoon op de UvT een traditioneel onderwijssysteem met boeken en colleges!
Ik heb me gewoon voor alle vakken ingeschreven, maar ik heb geen idee waar ik ben ingedeeld met werkcolleges. En ja die weeknummers had ik ook wel gezien, maar dat is niet echt overzichtelijk. Dat per week (in mijn geval als eerst: week 36) vind ik veel handiger. Staat bovenaan als je zo'n rooster voor je hebt.quote:Op donderdag 2 september 2010 18:44 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Bevalt prima! Leuke mensen, goede docenten en organisatie en veel boeiende stof. Sommige vakken zijn wat saai (alle statistiekvakken bijvoorbeeld, waar ook geen einde aan komt..), maar zodra je deze stof toe gaat passen begrijp je het belang van statistische kennis in de kwantitatieve sociologie idd. Wat lijkt je boeiend aan het tweede jaar, want ik zie het zelf nog niet zo ?Het eerste jaar heeft wel wat leuke vakken hoor! Pso en sociologische programma's bijvoorbeeld
Over het rooster: ik wist helemaal niet dat je ook per week kan kijken.. Ik doel op de weeknummers die achter de vakken op het rooster staan. Kijk je gewoon per week welke colleges er zijn. Daarnaast moet je in het begin even opletten met de indeling van werkcolleges enzo (en tijdig inschrijven als je een beetje op gunstige tijden wil..).
Werkcolleges komen later, bij het eerste college geloof ik (of is dat al geweest..?). Inschrijven voor alles na het eerste jaar zou ik later doen. Ik heb me ook nog niet ingeschreven voor een verbredingsminor, omdat hier eerst nog voorlichting over is.quote:Op donderdag 2 september 2010 21:23 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik heb me gewoon voor alle vakken ingeschreven, maar ik heb geen idee waar ik ben ingedeeld met werkcolleges. En ja die weeknummers had ik ook wel gezien, maar dat is niet echt overzichtelijk. Dat per week (in mijn geval als eerst: week 36) vind ik veel handiger. Staat bovenaan als je zo'n rooster voor je hebt.
Ook kan ik me al inschrijven voor verbredingsminoren, maar ik dacht dat dat pas het tweede jaar was en je het eerste jaar een verplicht programma moet volgen...
Dat hoop ik dan maar.quote:Op donderdag 2 september 2010 21:27 schreef Compatibel het volgende:
In het begin lijkt het allemaal veel en onoverzichtelijk enzo, maar na een tijdje wen je er aan.
Valt wel mee vind ik, als ik ten minste week 36 selecteer. Anders is het echt te onoverzichtelijk.quote:edit: ik heb ff gekeken, maar het eerstejaars roosters is echt een dikke chaos dit keer, succes!
Ja ik print gewoon per periode het rooster uit en markeer dan de colleges en groepen die ik moet volgen. Alleen in dit geval zijn er 8400 groepen (resulterend in bijna evenveel paginas) waar je eventueel deel van zou kunnen uitmaken die allemaal op het rooster staan. Check voor de grap mijn rooster maar, dat lukt prima hoor.quote:Op donderdag 2 september 2010 21:31 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat hoop ik dan maar.Ik verwacht ook zeker nog iets van voorlichting. Heb al wel een introductiedag gehad, maar daar vertelden ze ook niet echt iets nuttigs. Studiegids is wel heel handig.
[..]
Valt wel mee vind ik, als ik ten minste week 36 selecteer. Anders is het echt te onoverzichtelijk.
Weet je zeker dat je goed gekeken hebt? Het staat namelijk automatisch op het rooster van 2009/10 en niet 2010/11. Er zijn idd wel wat verschillende groepen, maar niet heel veel toch....quote:Op donderdag 2 september 2010 21:33 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Ja ik print gewoon per periode het rooster uit en markeer dan de colleges en groepen die ik moet volgen. Alleen in dit geval zijn er 8400 groepen (resulterend in bijna evenveel paginas) waar je eventueel deel van zou kunnen uitmaken die allemaal op het rooster staan. Check voor de grap mijn rooster maar, dat lukt prima hoor.
Vertel.quote:Op donderdag 2 september 2010 21:34 schreef Compatibel het volgende:
Ik zie dat de docent van inleiding nog hetzelfde is, succes daarmee.
Ja ik vind het veel groepen hoor, maargoed ik probeer ook maar met je mee te gaan verder in de onoverzichtelijkheid van het roosterquote:Op donderdag 2 september 2010 21:36 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Weet je zeker dat je goed gekeken hebt? Het staat namelijk automatisch op het rooster van 2009/10 en niet 2010/11. Er zijn idd wel wat verschillende groepen, maar niet heel veel toch....ik krijg dus op de uni te horen bij welke groep ik hoor, of kan je dat online ook ergens checken?
6 september begint het. De introductie was al een tijdje terug, maar colleges heb ik nog niet gehad.quote:Op donderdag 2 september 2010 21:41 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Ja ik vind het veel groepen hoor, maargoed ik probeer ook maar met je mee te gaan verder in de onoverzichtelijkheid van het rooster![]()
Ja dat krijg je allemaal nog te horen, je moet je namelijk inschrijven bij de eerste colleges (meestal). Verder krijg je alles nog wel te horen enzo en ben je al enorm goed bezig wanneer je je überhaupt hebt ingeschreven voor vakken via Progress. Je krijgt trouwens ook nog een verplichte wiskunde toets, die je even moet halen voor vrijstelling van de wiskunde vakken.
Begin je maandag pas dan? Ik dacht dat het eerste jaar al begonnen was...
Oh van die cursus wist ik wel ja. Ik dacht even dat je het over andere wiskunde vakken had.quote:Op donderdag 2 september 2010 21:47 schreef Compatibel het volgende:
Nee het wiskundevak, statistiek is wel verplicht. Ik zie dat het nu 'statistiek - wiskunde' heet (van knol). Als het goed is moet je daarvoor eerst een toets maken en krijg je dan vrijstelling. Nouja technisch is het volgens mij andersom: met de toets wordt gemeten of je wiskunde wel op niveau is en anders volg je verplicht een cursus. Kan zijn dat dit veranderd is natuurlijk, maar dat denk ik niet.
Ach statistiek is niet echt wiskunde, meer het onthouden van formules.quote:Op donderdag 2 september 2010 21:49 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Oh van die cursus wist ik wel ja. Ik dacht even dat je het over andere wiskunde vakken had.
Heb ik al gehad met Wiskunde A, was goed te doen.quote:Op donderdag 2 september 2010 21:50 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Ach statistiek is niet echt wiskunde, meer het onthouden van formules.
Wie ken je dan van de EUR die naar de UvT zijn gegaan?quote:Op donderdag 2 september 2010 21:23 schreef SH. het volgende:
[..]
Dan is er een kans dat ik je kenTenminste, ik weet van twee mensen dat ze naar UvT zijn gegaan.. En weet dat er nog meer zijn gegaan.
Niels en Davy, verder weet ik eigenlijk niet wie zijn gegaanquote:Op donderdag 2 september 2010 22:02 schreef Two het volgende:
[..]
Wie ken je dan van de EUR die naar de UvT zijn gegaan?
Volg jij een sociale studie? Zo ja, welke?quote:
Ik doe de master. Bevalt goed, is afwisselend, maar ik moet wel dit jaar de master af gaan maken..quote:Op vrijdag 3 september 2010 21:58 schreef Swietje het volgende:
RobertoCarlos, hoeveelste jaars ben je? Bevalt het?
Hmm check je priveberichten! Er zijn er echt heel veel uit Rotterdam naar de UvT gegaan!quote:Op vrijdag 3 september 2010 08:01 schreef SH. het volgende:
[..]
Niels en Davy, verder weet ik eigenlijk niet wie zijn gegaan
Inholland...tja, verschillende meningen. Mijn locatie is prima.quote:Op vrijdag 3 september 2010 21:58 schreef Swietje het volgende:
RobertoCarlos, hoeveelste jaars ben je? Bevalt het?
-XX-, op welke locatie van INHolland zit jij? Hoe is het daar? Ik hoor altijd heel veel negatieve verhalen over INHolland en vraag me af of het echt zo erg is?
quote:Op zondag 5 september 2010 11:00 schreef ReWout het volgende:
TT moet veranderd worden in "pretstudies [centraal]"
Wat een pret hebben we tochquote:Op zondag 5 september 2010 11:00 schreef ReWout het volgende:
Ja inderdaadquote:Op zondag 5 september 2010 11:00 schreef ReWout het volgende:
Ik vond het eerste jaar erg tegenvallen qua colleges, het werd pas aan het einde van het tweede jaar goed i.m.o., maar sinds mijn derde jaar is bijna elke vak wel echt extreem goed vind ik... Je zult dus misschien even door moeten bijtenquote:Op donderdag 2 september 2010 21:21 schreef Two het volgende:
Ik doe nu het eerste jaar Psychologie op de UvT. En tot nu toe bevalt het erg goed. Vorig jaar psychologie gedaan op de EUR maar daar ben ik mee gestopt. Inhoudelijk vond ik het erg leuk maar het onderwijssysteem en het omstreden toetssysteem lagen mij niet. Dit jaar heerlijk gewoon op de UvT een traditioneel onderwijssysteem met boeken en colleges!
Komt er nog een MTO die wat moeilijker is dan MTO-A is?quote:Op zondag 5 september 2010 20:51 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ik vond het eerste jaar erg tegenvallen qua colleges, het werd pas aan het einde van het tweede jaar goed i.m.o., maar sinds mijn derde jaar is bijna elke vak wel echt extreem goed vind ik... Je zult dus misschien even door moeten bijten
hahaha ja, mto-c kan pittig zijn, volgens mij haalt maar de helft het de eerste keer. Als je zelfde master als ik gaat doen krijg je ook vrij veel moeilijke statistiek.quote:Op zondag 5 september 2010 21:24 schreef Impressie het volgende:
[..]
Komt er nog een MTO die wat moeilijker is dan MTO-A is?![]()
En TVP als eerstejaars psychologie aan de uvt
Ben benieuwdquote:Op zondag 5 september 2010 21:26 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
hahaha ja, mto-c kan pittig zijn, volgens mij haalt maar de helft het de eerste keer. Als je zelfde master als ik gaat doen krijg je ook vrij veel moeilijke statistiek.
Een variant / kloon van AdvancedPower?quote:Op zondag 5 september 2010 17:49 schreef Ph.D.PowerPauper het volgende:
Hier nog een eerstejaars sociologie student aan de RuG. Met het rooster heb ik geen probleem, al heb ik wel het idee dat ik wat informatie mis, zoals in welke groep ik zit etc. Van de introdag werd ik niet heel veel wijzer. Morgen eerste collegedag, ik ben benieuwd!. Ik wil wel in het lijstje in de TS.
Ik doe een onderzoeks-master en dan is statistiek erg belangrijk. Sowieso klinken beide masters die je noemt als richtingen waar een gelimiteerde toelating toe is. Kan je aanraden om zo veel mogelijk hoge punten te halen en extracuriculaire dingen te doen (bv. meehelpen bij onderzoen etc.)quote:Op zondag 5 september 2010 21:44 schreef Impressie het volgende:
[..]
Ben benieuwdMaar ik heb nog helemaal geen idee welke master ik wil doen, het lijkt me allemaal wel heel tof! Aan de ene kant lijkt richting GGZ me erg leuk, aan de andere kant wil ik ook onderzoeker worden en vernieuwende onderzoeken doen. Niet zozeer om maar uniek en vernieuwend te zijn, maar meer om iets te doen waar men wat aan heeft
Ik word ooit nog een linkse hippie wereldverbeteraar
De hoge punten was ik sowieso al van plan, maar ik denk dat die vanzelf wel aan komen waaien als je regelmatig de stof bijhoudt en het snaptquote:Op zondag 5 september 2010 21:53 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ik doe een onderzoeks-master en dan is statistiek erg belangrijk. Sowieso klinken beide masters die je noemt als richtingen waar een gelimiteerde toelating toe is. Kan je aanraden om zo veel mogelijk hoge punten te halen en extracuriculaire dingen te doen (bv. meehelpen bij onderzoen etc.)
Serieus? Dat is wel heel weinig...quote:Op zondag 5 september 2010 11:04 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Wat een pret hebben we toch
-edit2: Hij heeft ook wel een beetje gelijk; slechts 20 procent van mijn jaar heeft de propedeuse gehaald, terwijl dit met 30 uur per week makkelijk te doen was![]()
Hetzelfde hier, vond de intro dag best nutteloos.... Werd niets nieuws verteld wat je in de eerste paar bladzijden van je studiegids ook niet kon lezen. Ik denk dat we deze week wel horen in welke groepen we zitten, althans dat hoop ik. Waarschijnlijk morgen..quote:Op zondag 5 september 2010 17:49 schreef Ph.D.PowerPauper het volgende:
Hier nog een eerstejaars sociologie student aan de RuG. Met het rooster heb ik geen probleem, al heb ik wel het idee dat ik wat informatie mis, zoals in welke groep ik zit etc. Van de introdag werd ik niet heel veel wijzer. Morgen eerste collegedag, ik ben benieuwd!. Ik wil wel in het lijstje in de TS.
Ja, dat is wel het grootste verschil inderdaad. Ik heb dan MWD gedaan, maar ik werk nu wel als SPHer (maar wel het salaris van MWD, hehe). Je kan ook vrij makkelijk van MWD naar SPH switchen, maar andersom is vaak lastiger.quote:Op donderdag 2 september 2010 13:21 schreef Heroinjunk het volgende:
MWD is in mijn ogen veel meer kantoorwerk en een op een werk. SPH is veel meer groepswerk, zoals groepswerker op een woongroep.
Die uren worden inderdaad door die mensen ingevuld (en soms door mensen uit het 2e jaar die het bij een verplicht vak moeten doen).quote:Op zondag 5 september 2010 22:00 schreef Impressie het volgende:
[..]
De hoge punten was ik sowieso al van plan, maar ik denk dat die vanzelf wel aan komen waaien als je regelmatig de stof bijhoudt en het snaptOver de onderzoeken heb ik nog niet zo nagedacht. Bedoel je hiermee die onderzoeken waarin we als eerstejaars ook 20 uur verplicht voor proefpersoon moeten spelen?
Ja maar dat zijn niet de dingen die ik bedoel. Wanneer je een beetje mee doet aan de lessen is het vaak mogelijk een soort stage bij onderzoekers te lopen waar je een beetje meehelpt bij het onderzoek, en als je geluk hebt krijg je een leuk persoon die je ook nog veel erbij leert. Zeker de moeite waard wanneer je iets speciaals wilt gaan doen voor de master. Uiteindelijk zit je met 350 man en je wil dat je op een positieve manier daartussen opvaltquote:Op zondag 5 september 2010 22:21 schreef automatic_ het volgende:
[..]
Die uren worden inderdaad door die mensen ingevuld (en soms door mensen uit het 2e jaar die het bij een verplicht vak moeten doen).
Ik denk dat ik zijn opmerking anders las ofzoquote:Op zondag 5 september 2010 22:27 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ja maar dat zijn niet de dingen die ik bedoel. Wanneer je een beetje mee doet aan de lessen is het vaak mogelijk een soort stage bij onderzoekers te lopen waar je een beetje meehelpt bij het onderzoek, en als je geluk hebt krijg je een leuk persoon die je ook nog veel erbij leert. Zeker de moeite waard wanneer je iets speciaals wilt gaan doen voor de master. Uiteindelijk zit je met 350 man en je wil dat je op een positieve manier daartussen opvalt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |