abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 26 augustus 2010 @ 22:57:53 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_85751659


Komend weekend staat er op het circuit Spa-Francorchamps weer de Grand Prix van België op het programma. De race in de Ardennen is bij vele rijders en fans geliefd, omdat de baan snel is en er altijd onverwachte dingen gebeuren. Vaak is het weer spelbreker, iets wat voor veel actie zorgt. Zal Ferrari dit weekend haar opmars voortzetten of is het toch Red Bull dat bovenaan staat. En wat kan McLaren dat de in de laatste races achterop is geraakt? Kan Force India de stunt van vorig jaar herhalen en wat kunnen de nieuwe renstallen? We weten het zondagmiddag.



Spa-Francorchamps is een van de oudste circuits op de Formule 1-kalender. Een groot deel van de baan lag vroeger op een doorgaande weg, maar sinds enkele jaren is deze verplaatst. Hierdoor kan er bijna het hele jaar van het circuit gebruik gemaakt worden. De laatste jaren is er de baan behoorlijk aangepakt. Zo is er een nieuwe asfaltlaag gekomen en is de bus-stop-chicane tezamen met de pitingang veranderd.


Bron: FIA.com

Lengte: 7.004 km
Aantal ronden: 44
Totale lengte: 308.052 km
Ronderecord: 1:45.108 (K. Räikkönen - McLaren MP4-19B, 2004)



Coureurs
Pos. Rijder TeamPunten
1Mark Webber Red Bull Racing161
2Lewis Hamilton McLaren-Mercedes157
3Sebastian Vettel Red Bull Racing151
4Jenson Button McLaren-Mercedes147
5Fernando Alonso Ferrari 141
6Felipe Massa Ferrari 97
7Nico Rosberg Mercedes Grand Prix 94
8Robert Kubica Renault 89
9Michael Schumacher Mercedes Grand Prix 38
10Adrian Sutil Force India F1 35
11Rubens Barrichello Williams 30
12Vitaly Petrov Renault 17
13Kamui Kobayashi Sauber 17
14Vitantonio Liuzzi Force India F1 12
15Nico Hulkenberg Williams 10
16Sebastien Buemi Scuderia Toro Rosso 7
17Pedro de la Rosa Sauber 6
18Jaime Alguersuari Scuderia Toro Rosso 3
19Heikki Kovalainen Lotus F1 0
20Karun Chandhok HRT F1 Team 0
21Lucas Di Grassi Virgin Racing 0
22Jarno Trulli Lotus F1 0
23Bruno Senna HRT F1 Team 0
24Timo Glock Virgin Racing 0
25Sakon Yamamoto HRT F1 Team 0


Constructeurs
Pos. TeamPunten
1Red Bull Racing312
2McLaren-Mercedes304
3Ferrari 238
4Mercedes Grand Prix 132
5Renault 106
6Force India F1 47
7Williams 40
8Sauber 23
9Scuderia Toro Rosso 10
10Lotus F1 0
11HRT F1 Team 0
12Virgin Racing 0




De Grand Prix van België is vaak gehouden op het circuit Spa-Francorchamps, maar tussendoor werd er ook enkele malen op Nivelles gereden voordat de rijders tussen 1973 en 1984 veelvuldig Zolder aandeden. Dat circuit werd uiteindelijk te gevaarlijk bevonden, waardoor het circuit terugkeerde op Spa dat vele aanpassingen had ondergaan om veilig te worden.

De coureur die de race het vaakst won is Michael Schumacher. De Duitser zegevierde in 1992 in België in de Benneton-Ford voor het eerst in zijn Formule 1-loopbaan en wist in de jaren er na nog vijfmaal te winnen. De Duitser had dit vaker kunnen doen, maar in 1998 crashte hij op een natte baan in leidende positie tegen de bolide van David Coulthard, waardoor de Ferrari-rijder zijn bolide met schade in de pits moest parkeren. Hij was witheet en haalde verhaal bij de Schot die jaren later toegaf dat hij fout zat door op de racelijn te blijven rijden terwijl hij wist dat de leider in de race er aan kwam.



De race in 1998 was in meer opzichten opmerkelijk, omdat er vlak de start vijftien van de 22 gestarte coureurs elkaar raakten en zo de hele baan blokkeerden. De race moest herstart worden, waardoor vier rijders omdat er geen reserveauto's meer beschikbaar waren niet meer van start konden gaan. Damon Hill was uiteindelijk de winnaar van de race.

De race in 2000 werd in de geschiedenisboeken opgenomen dankzij een fraaie inhaalactie van Mika Häkkinen op Schumacher. De Fin passeerde achterblijver Ricardo Zonta rechts, terwijl de Duitser dit links deed. Hierdoor kwam de McLaren-rijder voor de Ferrari van Schumacher en kon Häkkinen de race winnen.



Een jaar later was er de heftige crash van Luciano Burti. De Prostrijder maakte contact met het achterwiel van de Jaguar van Eddie Irvine en verloor een voorvleugel. De Braziliaan ging bij Blanchimont zo hard de bandenstapels in dat hij de rest van het seizoen niet meer aan racen toekwam. De race werd uiteindelijk gewonnen door Schumacher.



De race in 2008 stond bol van de controverse. Het begin van de race was voor Kimi Räikkönen die een gat van drie seconden met Lewis Hamilton creëerde. De Fin wist dit gat te vergroten, maar toen het na veertig ronden begon te miezeren wist de McLaren-rijder het gat te dichten. Beide kemphanen vochten vervolgens op een steeds natter wordende baan een verbeten strijd uit waarbij ze elkaar meermalen inhaalden.

Hamilton ging in de chicane voor start/finish wijd en kwam door het afsnijden als eerste de bocht uit. De Brit gaf de plaats terug aan Räikkönen, maar passeerde de Ferrari-rijder weer in La Source. In een poging om terug te komen ging Räikkönen in de fout en parkeerde zijn bolide in de muur. Hamilton werd voor het niet goed teruggeven van de eerste plaats aan Räikkönen bestarft met 25 seconden straftijd, waardoor Felipe Massa won, voor Nick Heidfeld die door regenbanden te halen vele coureurs in wist te halen. Hamilton werd uiteindelijk als derde geklasseerd.



In 2009 was de verrassing groot dat Giancarlo Fisichella met de Force India naar de eerste poleposition voor het team ooit reed. Jarno Trulli pakte verrassend de tweede tijd, voor Nick Heidfeld. Fisichella bleef na de start leiden, terwijl Rubens Barrichello een slechte start kende en vrijwel achteraan aan moest sluiten.

Kampioenschapsleider Jenson Button kwam niet voorbij Les Combes, omdat Romain Grosjean de Brawn GP-coureur van achteren torpedeerde. Lewis Hamilton hield in, maar werd op zijn beurt door Jaime Alguersuari aangetikt, zodat vier rijders uit konden stappen. Dit veroorzaakte een safetycarsituatie, waarvan Kimi Räikkönen optimaal profiteerde. De Fin schoof door naar plaats twee toen Trulli pitte en wist na de herstart Fisichella in te halen door Eau Rouge en Raidillon sneller dan de Italiaan te nemen en via KERS de Force India te passeren op het Kemmel rechte stuk.

Fisichella bleef Räikkönen gedurende de race goed volgen, maar kon nimmer een aanval plaatsen, te meer omdat de pit stop-strategieën van de rijders gelijk liepen. Ferrari vertelde haar coureur dat hij zijn best moest blijven doen, omdat Fisichella achter hem sneller was. Achter dit duo kwam Sebastian Vettel uiteindelijk als derde over de streep. Barrichello wist na zijn slechte start met een rokende bolide toch nog zevende worden. Na de finish vatte de Brawn GP zelfs vlam, maar de brand was snel geblust.



Vrijdag 27 augustus 2010
10:00 - 11:30 vrije training 1
14:00 - 15:30 vrije training 2

Zaterdag 28 augustus 2010
11:00 - 12:00 vrije training 3
14:00 - 15:00 kwalificatie

Zondag 29 augustus 2010
14:00 2010 Formula 1 Belgian Grand Prix

Nederlandse tijden



Datum Tijd Programma
Za 28 augustus13.55-15.15 uur RTL GP: Formule 1 - België - Kwalificatie
Zo 29 augustus13.00-13.55 uur RTL GP: Formule 1 - België - Pre-show
Zo 29 augustus13.55-16.00 uur RTL GP: Formule 1 - België - Race
Zo 29 augustus18.00-18.30 uur RTL GP: Formule 1 - België - Samenvatting


Datum Tijd Programma
Za 28 augustus13.10-15.15 uur BBC1: Formule 1 - België - Kwalificatie
Zo 29 augustus13.10-16.00 uur BBC1: Formule 1 - België - Race
Zo 29 augustus20.00-20.45 uur BBC3: Formule 1 - België - Samenvatting
Nederlandse tijden



DagMinimumMaximumNeerslagkansWeerbeeld
Vrijdag12 °C17 °C80 %buiig
Zaterdag11 °C17 °C10 %bewolkt
Zondag9 °C16 °C60 %buien
Bron: The Weather Channel
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_85751831
Mooie OP :)

Spa O+
pi_85751864
Mooie OP weer!

Ik heb echt ontzettend veel zin in F1 na 4 weken pauze. Ben erg benieuwd hoe de verhoudingen er momenteel bij liggen. Ik verwacht veel van McLaren dit weekend. Ook Schumi hou ik in de gaten gezien de baan en de weersvoorspellingen... Kon wel eens een heel verrassend weekend gaan worden. Let's bring it on!

Nog even over die OP: die crash van Burti zal ik nooit meer vergeten. Ik dacht echt dat hij dood was toen, vreselijk. Maar wat een crash! En dan die inhaalactie van Häkkinen op Schumi... Ik had destijds een pesthekel aan Mika en McLaren, maar tering, wat was dat een fantastische inhaalactie!
's Avonds een man, overdags rustig an
pi_85751873
Wie is die vent in dat rode overall in de OP? :+
Calmer than you are
pi_85751926
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 23:02 schreef Burnie88 het volgende:
Mooie OP weer!

Ik heb echt ontzettend veel zin in F1 na 4 weken pauze. Ben erg benieuwd hoe de verhoudingen er momenteel bij liggen. Ik verwacht veel van McLaren dit weekend. Ook Schumi hou ik in de gaten gezien de baan en de weersvoorspellingen... Kon wel eens een heel verrassend weekend gaan worden. Let's bring it on!

Nog even over die OP: die crash van Burti zal ik nooit meer vergeten. Ik dacht echt dat hij dood was toen, vreselijk. Maar wat een crash! En dan die inhaalactie van Häkkinen op Schumi... Ik had destijds een pesthekel aan Mika en McLaren, maar tering, wat was dat een fantastische inhaalactie!
Mika: altijd +1 in mijn boek. Van alle tegenstanders van Schumacher de snelste en de meest oprechte.
Calmer than you are
pi_85752340
Die regenrace kan ik me nog wel herinneren . Heel bizar idd _O-
  donderdag 26 augustus 2010 @ 23:22:50 #7
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_85752762
Ik heb er weer heel veel zin in. Hopelijk een spectaculaire regen race, zonder ernstige ongelukken natuurlijk.
pi_85760393
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 23:02 schreef Burnie88 het volgende:

Nog even over die OP: die crash van Burti zal ik nooit meer vergeten. Ik dacht echt dat hij dood was toen, vreselijk.
ja Idd. wij zaten toen in pouhon en daar kon je toen een speld horen vallen zo stil was het... geen gastoeters, geen geschreeuw, niks. iedereen was aandachtig naar de speaker aan het luisteren of naar kleine radiotjes, echt bizar...
gelukkig is het nog goed afgelopen
blablablablablablablablablablablablablabla
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 09:50:33 #9
131800 Tarado
capô de fusca
pi_85762149
Mark Webber vandaag 34 *O*

tvp dus
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 09:52:48 #10
131800 Tarado
capô de fusca
pi_85762383
Eindelijk weer F1 :Y
Where facts are few, experts are many.
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 10:02:36 #12
131800 Tarado
capô de fusca
pi_85762493
Die stream die ik plaatste werkt niet, iemand een andere link?
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 10:02:57 #13
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_85762508
Het werd tijd :Y
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 10:14:53 #14
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_85762866
Zou wel leuk zijn als er een buitje valt midden in de race :+
Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 10:29:42 #16
131800 Tarado
capô de fusca
pi_85763180
quote:
dank je deze doet het ook maar niet met Google Chrome, pools? commentaar

http://eplsite.com/stream1.html
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 10:51:53 #17
131800 Tarado
capô de fusca
pi_85763763
MikeGascoyne

Also thunder around so will be very heavy rain, expect a red flag
pi_85764714
Olav Mol volgen op Twitter levert ook niks meer op dan mijn neefje van 7 vragen wat ie er van vindt.
Calmer than you are
pi_85765211
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 11:24 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Olav Mol volgen op Twitter levert ook niks meer op dan mijn neefje van 7 vragen wat ie er van vindt.
Deze toevoegen?
http://twitter.com/f1fanatic_co_uk
Where facts are few, experts are many.
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 12:06:35 #20
131800 Tarado
capô de fusca
pi_85766301
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 11:39 schreef Atreidez het volgende:

[..]

Deze toevoegen?
http://twitter.com/f1fanatic_co_uk
Ik heb de meeste al, vanaf Mike Gascoyne/Anthony Davidson tot Sarah Holt en Autosport Live. ;)

Olav voegt daar helemaal niks aan toe. Sterker nog, ik vond zijn tweets van behoorlijk laag niveau. Hij zal zich nog wel niet helemaal kunnen uiten op internet zoals ie dat op TV doet (qua enthousiasme, dan: niet qua feitelijkheden).

Van diezelfde Gascoyne btw

quote:
Lots of degredation with the full wet tyres, not a good sign with only 3 sets for the weekend
Calmer than you are
pi_85766413
Ach, gezeik altijd met die banden.. Het nieuwe gaat er misschien snel vanaf, maar heb wel aardig door dat van t punt dat ze gaan zeiken tot het punt dat het mogelijk gevaarlijk wordt een stuk of 30 rondjes zitten :')
Where facts are few, experts are many.
pi_85766651
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 12:10 schreef Atreidez het volgende:
Ach, gezeik altijd met die banden.. Het nieuwe gaat er misschien snel vanaf, maar heb wel aardig door dat van t punt dat ze gaan zeiken tot het punt dat het mogelijk gevaarlijk wordt een stuk of 30 rondjes zitten :')
En dat is op Spa toch al op driekwart van de race. :+
Calmer than you are
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 12:16:41 #24
131800 Tarado
capô de fusca
pi_85766677
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 12:07 schreef Walter_Sobchak het volgende:

[..]

Ik heb de meeste al, vanaf Mike Gascoyne/Anthony Davidson tot Sarah Holt en Autosport Live. ;)

Olav voegt daar helemaal niks aan toe. Sterker nog, ik vond zijn tweets van behoorlijk laag niveau. Hij zal zich nog wel niet helemaal kunnen uiten op internet zoals ie dat op TV doet (qua enthousiasme, dan: niet qua feitelijkheden).

Van diezelfde Gascoyne btw
[..]


op tv vind ik die Olav ook niks, ik kijk dus nooit RTL of het moet niet anders kunnen
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 12:21:23 #25
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_85766838
Zondag maar regenkleding meenemen :D
pi_85769635
ik hoop ook een spectaculaire regenrace op spa *O*
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 27 augustus 2010 @ 14:20:02 #27
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_85771170
Glock de muur in en Liuzzi in de grindbak _O-

Liuzzi is er trouwens achteruitrijdend wel weer uitgekomen _O_
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 27 augustus 2010 @ 14:41:50 #28
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_85771997
De baan droogt nu op, dus de tijden worden zo wel een stukje beter
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_85773452
Kom van die baan af!
Calm down, please!
pi_85773870
98 O+
Upon initial contact with ScareFreak
I had envisioned him to be an ill-mannered and psychologically unstable man
pi_85775855
Normaal spiekte ik altijd even hier voor de uitlsagen, maar iemand is aan t slacken :|W
Where facts are few, experts are many.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 27 augustus 2010 @ 16:28:35 #32
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_85775982
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 16:24 schreef Atreidez het volgende:
Normaal spiekte ik altijd even hier voor de uitlsagen, maar iemand is aan t slacken :|W
Gelukkig kun je het hier lezen: Uitslag tweede vrije training België
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 17:15:59 #33
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_85777623
Zondag daar bij
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_85779948
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 16:24 schreef Atreidez het volgende:
Normaal spiekte ik altijd even hier voor de uitlsagen, maar iemand is aan t slacken :|W
Alstu. 8-)

FP1

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Pos  Driver              Car                   Time       Gap       Laps
 1.  Fernando Alonso     Ferrari               2m00.797s            17
 2.  Lewis Hamilton      McLaren-Mercedes      2m01.567s  + 0.770s  7
 3.  Robert Kubica       Renault               2m02.081s  + 1.284s  14
 4.  Sebastian Vettel    Red Bull-Renault      2m02.450s  + 1.653s  11
 5.  Adrian Sutil        Force India-Mercedes  2m02.646s  + 1.849s  14
 6.  Jenson Button       McLaren-Mercedes      2m02.913s  + 2.116s  6
 7.  Mark Webber         Red Bull-Renault      2m02.926s  + 2.129s  11
 8.  Kamui Kobayashi     BMW Sauber-Ferrari    2m03.401s  + 2.604s  17
 9.  Rubens Barrichello  Williams-Cosworth     2m03.424s  + 2.627s  7
10.  Michael Schumacher  Mercedes              2m03.489s  + 2.692s  9
11.  Felipe Massa        Ferrari               2m03.601s  + 2.804s  17
12.  Nico Hulkenberg     Williams-Cosworth     2m03.649s  + 2.852s  17
13.  Nico Rosberg        Mercedes              2m03.654s  + 2.857s  6
14.  Pedro de la Rosa    BMW Sauber-Ferrari    2m03.851s  + 3.054s  17
15.  Vitantonio Liuzzi   Force India-Mercedes  2m04.145s  + 3.348s  12
16.  Jaime Alguersuari   Toro Rosso-Ferrari    2m04.250s  + 3.453s  16
17.  Vitaly Petrov       Renault               2m04.690s  + 3.893s  15
18.  Sebastien Buemi     Toro Rosso-Ferrari    2m05.680s  + 4.883s  6
19.  Timo Glock          Virgin-Cosworth       2m05.697s  + 4.900s  18
20.  Lucas di Grassi     Virgin-Cosworth       2m06.695s  + 5.898s  14
21.  Jarno Trulli        Lotus-Cosworth        2m07.189s  + 6.392s  15
22.  Bruno Senna         HRT-Cosworth          2m07.737s  + 6.940s  13
23.  Heikki Kovalainen   Lotus-Cosworth        2m07.955s  + 7.158s  15
24.  Sakon Yamamoto      HRT-Cosworth          2m10.507s  + 9.710s  18

All timing unofficial
FP2:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Pos Driver              Team                  Time       Gap   Laps
 1. Fernando Alonso     Ferrari               1m49.032s          25
 2. Adrian Sutil        Force India-Mercedes  1m49.157s  +0.125  17
 3. Lewis Hamilton      McLaren-Mercedes      1m49.248s  +0.216  14
 4. Robert Kubica       Renault               1m49.282s  +0.250  20
 5. Felipe Massa        Ferrari               1m49.588s  +0.556  23
 6. Sebastian Vettel    Red Bull-Renault      1m49.689s  +0.657  19
 7. Jenson Button       McLaren-Mercedes      1m49.755s  +0.723  20
 8. Pedro de la Rosa    Sauber-Ferrari        1m50.081s  +1.049  27
 9. Rubens Barrichello  Williams-Cosworth     1m50.128s  +1.096  22
10. Kamui Kobayashi     Sauber-Ferrari        1m50.200s  +1.168  24
11. Vitaly Petrov       Renault               1m50.251s  +1.219  24
12. Michael Schumacher  Mercedes              1m50.341s  +1.309  23
13. Nico Rosberg        Mercedes              1m50.382s  +1.350  21
14. Jaime Alguersuari   Toro Rosso-Ferrari    1m50.682s  +1.650  25
15. Nico Hulkenberg     Williams-Cosworth     1m50.831s  +1.799  20
16. Vitantonio Liuzzi   Force India-Mercedes  1m51.520s  +2.488  17
17. Sebastien Buemi     Toro Rosso-Ferrari    1m51.523s  +2.491  25
18. Mark Webber         Red Bull-Renault      1m51.636s  +2.604  19
19. Heikki Kovalainen   Lotus-Cosworth        1m53.480s  +4.448  15
20. Jarno Trulli        Lotus-Cosworth        1m53.639s  +4.607  21
21. Lucas di Grassi     Virgin-Cosworth       1m54.325s  +5.293  17
22. Bruno Senna         HRT-Cosworth          1m55.751s  +6.719  24
23. Sakon Yamamoto      HRT-Cosworth          1m56.039s  +7.007  21
24. Timo Glock          Virgin-Cosworth       2m03.179s +14.147   3
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 18:41:35 #35
34586 kepler
No bounce, no play
pi_85779952
Weer zin in *O*
Spa gebeurt altijd wel wat :D
The line is a dot to you!
pi_85780032
Red Bull speelt verstoppertje?
Calm down, please!
pi_85780084
Als t morgen net zo'n chaos wordt bij de Q als bij die GP2 qual van vandaag denk ik liever dat ik hoop op droog weer :X
Where facts are few, experts are many.
pi_85780086
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 18:44 schreef Googolplexian het volgende:
Red Bull speelt verstoppertje?
Zoals gebruikelijk verwacht ik van wel.
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 18:46:32 #39
34586 kepler
No bounce, no play
pi_85780102
Cool, Sutil zit er goed bij!

Ik ben benieuwd morgen bij de kwali, Red Bull zal wel weer hoog komen ondanks de trage FP :P
The line is a dot to you!
pi_85780560
Barrichello on Senna, Schumacher and 300 GPs

Masterlijke vent, die Rubens.
Calmer than you are
pi_85780786
quote:
Red Bull passes flexi-wing scrutiny

Red Bull Racing has passed the latest tougher front wing deflection tests introduced for the Belgian Grand Prix.

In the wake of intense scrutiny about possible flexing of the teams' front wings, the Red Bull RB6 was - along with the McLaren MP4-25 - subject to the new tests during post-practice inspection by the FIA at Spa-Francorchamps on Friday.

A report from Formula 1 technical delegate Jo Bauer on Friday revealed that Mark Webber's car, as well as Lewis Hamilton's McLaren, were subject to both the new front wing test and a front floor deflection test.

Both cars were, according to Bauer, "found to be in conformity with 2010 FIA Formula 1 technical regulations."

Red Bull's passing of the test will go some way to easing concerns about possible use of flexing bodywork – although the matter is unlikely to be put to rest until the Italian GP when new floor tests and regulations are introduced.

Mercedes GP team principal Ross Brawn, who has voiced his concern about possible flexing wings, said in Belgium on Friday that the technical controversy was just a normal part of F1 life.

"There was a clear obvious effect on the track between certain cars that was not explainable and we sought some clarifications on how the rules were to be applied," he said: "When we talk about the process that's gone on through the years, that is the process that we all do, that is the nature of Formula 1.

"I know that some of the teams involved were not very happy with comments I made, or McLaren made, but then I was not happy about comments they made about the double diffuser last year. It is the nature of Formula 1. That's the way we are and that's the way we work, and if we see something we don't like on another car, we will challenge it with the FIA, and if the FIA eventually say 'no, that's the way it's going to be', we join the club."

Although Ferrari has also been the subject of scrutiny about its front wings flexing, its car was not chosen for testing on Friday. It may, however, face a test after qualifying on Saturday or during post-race inspection.
pi_85780819
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 19:06 schreef ElmarO het volgende:

[..]


Toch raar, want je kunt toch vrij makkelijk constateren dat op de baan de Red Bull niet aan het reglement voldoet.
pi_85780857
Is het wel dezelfde spoiler dan? RB is niet zo overtuigend overheerschend dit keer in de VT's.
Calm down, please!
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 19:24:40 #44
131800 Tarado
capô de fusca
pi_85781284
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 19:08 schreef Googolplexian het volgende:
Is het wel dezelfde spoiler dan? RB is niet zo overtuigend overheerschend dit keer in de VT's.
Ze zijn al eerder gekeurd en goedgekeurd dus ik neem aan dat het dezelfde zijn, misschien is het zo dat bij een verticale kracht zoals bij de fia test de vleugels anders (stijver) reageren dan met een gecombineerde kracht van horizontaal naar verticaal zoals met rijwind meer een soort torsie dus, of is het heel onlogisch wat ik hier beweer?
pi_85781338
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 18:59 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Barrichello on Senna, Schumacher and 300 GPs

Masterlijke vent, die Rubens.
:Y
Calm down, please!
pi_85781495
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 19:08 schreef Googolplexian het volgende:
Is het wel dezelfde spoiler dan? RB is niet zo overtuigend overheerschend dit keer in de VT's.
circuit lay-out
pi_85781744
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 19:32 schreef M.Melandri het volgende:

[..]

circuit lay-out
O ... dus niet het nieuwe ontwerp van de vleugel?
Calm down, please!
pi_85783585
Op foto's kan het ook een ander deel op de auto zijn wat er voor zorgt dat de ene kant lager lijkt, hoeft niet perse de wing zelf te zijn die flexed, ook al zie je het daar het beste aan.
Where facts are few, experts are many.
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 22:44:52 #49
131800 Tarado
capô de fusca
pi_85789755
FIA to toughen up flexi-tests again

By Jonathan Noble Thursday, August 26th 2010, 08:53 GMT

quote:
The FIA is to ramp up its flexi bodywork tests further for the Italian Grand Prix, AUTOSPORT has learned, in a move to stop teams gaining a potential unfair advantage.

Although it is widely known that the FIA is to increase the loads it uses to test deflection of the front wings from this weekend's Belgian Grand Prix, sources have revealed that even more action is to be taken for the next event in Monza.

Amid mounting speculation that the lower front wings observed on the Red Bull Racing and Ferrari cars are being put into use through clever flexing of the car's floor, rather than the wings flexing down themselves, the FIA is to introduce extra tests on the underside area of the car.

In a document sent to teams during the summer break by Charlie Whiting, FIA technical chiefs have been informed that extra tests are to take place on the floor of the chassis - especially in the 'tea tray' area at the front edge.

The teams have not been told exactly what the tests will be - only that they will take place 380mm behind the front wheel centre line at points 100mm either side of the car centre line.

Furthermore, it is understood that the FIA is to revise the regulations regarding skid blocks, to ensure that joints in this area do not allow freedom that could help the floor to flex.

From the Italian Grand Prix it is understood that the skid block can comprise of no more than two pieces, and that no piece of the skid block can be less than one metre long. A number of teams are understood to use several sections of skid block on the underside of their floor.

To further ensure teams are not deflecting the floor, from Monza all joints, bearing pivots and any other form of articulation must also be fixed.

The move by the FIA comes on the back of weeks of controversy about flexible front wings - with Red Bull Racing and Ferrari's designs having come under intense scrutiny.

At the Hungarian Grand Prix, McLaren team principal Martin Whitmarsh said he was surprised by what he had observed on the Red Bull Racing and Ferrari cars.

"Clearly no wing can be infinitely rigid, but there are limits to which they should be allowed to flex," he said. "If you try to explain what is happening, either you can explain it by hugely raked cars - but if you do simple geometry then the ride height would be over 100mm and there is no evidence of that being the case.

"Or you do it by some means of the outer edge of the wings lowering down by more than we expect. Or the front of the floor is moving up further than we expect, because that is another part of bodywork that is intended to be rigidly attached.

"In truth we don't understand it and maybe there is another way but I, as a fairly simple engineer, can't think of anything other than those three explanations. If there is another one then I will be happy to hear it. It is surprising.

"I think the FIA has got to take a view now of what is acceptable, and if it is acceptable, to get the endplates down. Every millimetre is about one point of downforce at the front, although it also improves the rear. So 25-30mm of vertical lowering of the endplates is one second [per lap], so it is fairly substantial."
pi_85793802
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 18:59 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Barrichello on Senna, Schumacher and 300 GPs

Masterlijke vent, die Rubens.
:Y

een van de laatste overgebleven echte helden in de f1
blablablablablablablablablablablablablabla
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')