Ben jij sportief? Volg je alles wat met sport te maken heeft? Of heb je gewoon iets te melden of te vragen over een sport? Dan is dit het forum waar je zijn moet.
Komend weekend staat er op het circuit Spa-Francorchamps weer de Grand Prix van België op het programma. De race in de Ardennen is bij vele rijders en fans geliefd, omdat de baan snel is en er altijd onverwachte dingen gebeuren. Vaak is het weer spelbreker, iets wat voor veel actie zorgt. Zal Ferrari dit weekend haar opmars voortzetten of is het toch Red Bull dat bovenaan staat. En wat kan McLaren dat de in de laatste races achterop is geraakt? Kan Force India de stunt van vorig jaar herhalen en wat kunnen de nieuwe renstallen? We weten het zondagmiddag.
Spa-Francorchamps is een van de oudste circuits op de Formule 1-kalender. Een groot deel van de baan lag vroeger op een doorgaande weg, maar sinds enkele jaren is deze verplaatst. Hierdoor kan er bijna het hele jaar van het circuit gebruik gemaakt worden. De laatste jaren is er de baan behoorlijk aangepakt. Zo is er een nieuwe asfaltlaag gekomen en is de bus-stop-chicane tezamen met de pitingang veranderd.
Lengte: 7.004 km Aantal ronden: 44 Totale lengte: 308.052 km Ronderecord: 1:45.108 (K. Räikkönen - McLaren MP4-19B, 2004)
Coureurs
Pos.
Rijder
Team
Punten
1
Mark Webber
Red Bull Racing
161
2
Lewis Hamilton
McLaren-Mercedes
157
3
Sebastian Vettel
Red Bull Racing
151
4
Jenson Button
McLaren-Mercedes
147
5
Fernando Alonso
Ferrari
141
6
Felipe Massa
Ferrari
97
7
Nico Rosberg
Mercedes Grand Prix
94
8
Robert Kubica
Renault
89
9
Michael Schumacher
Mercedes Grand Prix
38
10
Adrian Sutil
Force India F1
35
11
Rubens Barrichello
Williams
30
12
Vitaly Petrov
Renault
17
13
Kamui Kobayashi
Sauber
17
14
Vitantonio Liuzzi
Force India F1
12
15
Nico Hulkenberg
Williams
10
16
Sebastien Buemi
Scuderia Toro Rosso
7
17
Pedro de la Rosa
Sauber
6
18
Jaime Alguersuari
Scuderia Toro Rosso
3
19
Heikki Kovalainen
Lotus F1
0
20
Karun Chandhok
HRT F1 Team
0
21
Lucas Di Grassi
Virgin Racing
0
22
Jarno Trulli
Lotus F1
0
23
Bruno Senna
HRT F1 Team
0
24
Timo Glock
Virgin Racing
0
25
Sakon Yamamoto
HRT F1 Team
0
Constructeurs
Pos.
Team
Punten
1
Red Bull Racing
312
2
McLaren-Mercedes
304
3
Ferrari
238
4
Mercedes Grand Prix
132
5
Renault
106
6
Force India F1
47
7
Williams
40
8
Sauber
23
9
Scuderia Toro Rosso
10
10
Lotus F1
0
11
HRT F1 Team
0
12
Virgin Racing
0
De Grand Prix van België is vaak gehouden op het circuit Spa-Francorchamps, maar tussendoor werd er ook enkele malen op Nivelles gereden voordat de rijders tussen 1973 en 1984 veelvuldig Zolder aandeden. Dat circuit werd uiteindelijk te gevaarlijk bevonden, waardoor het circuit terugkeerde op Spa dat vele aanpassingen had ondergaan om veilig te worden.
De coureur die de race het vaakst won is Michael Schumacher. De Duitser zegevierde in 1992 in België in de Benneton-Ford voor het eerst in zijn Formule 1-loopbaan en wist in de jaren er na nog vijfmaal te winnen. De Duitser had dit vaker kunnen doen, maar in 1998 crashte hij op een natte baan in leidende positie tegen de bolide van David Coulthard, waardoor de Ferrari-rijder zijn bolide met schade in de pits moest parkeren. Hij was witheet en haalde verhaal bij de Schot die jaren later toegaf dat hij fout zat door op de racelijn te blijven rijden terwijl hij wist dat de leider in de race er aan kwam.
De race in 1998 was in meer opzichten opmerkelijk, omdat er vlak de start vijftien van de 22 gestarte coureurs elkaar raakten en zo de hele baan blokkeerden. De race moest herstart worden, waardoor vier rijders omdat er geen reserveauto's meer beschikbaar waren niet meer van start konden gaan. Damon Hill was uiteindelijk de winnaar van de race.
De race in 2000 werd in de geschiedenisboeken opgenomen dankzij een fraaie inhaalactie van Mika Häkkinen op Schumacher. De Fin passeerde achterblijver Ricardo Zonta rechts, terwijl de Duitser dit links deed. Hierdoor kwam de McLaren-rijder voor de Ferrari van Schumacher en kon Häkkinen de race winnen.
Een jaar later was er de heftige crash van Luciano Burti. De Prostrijder maakte contact met het achterwiel van de Jaguar van Eddie Irvine en verloor een voorvleugel. De Braziliaan ging bij Blanchimont zo hard de bandenstapels in dat hij de rest van het seizoen niet meer aan racen toekwam. De race werd uiteindelijk gewonnen door Schumacher.
De race in 2008 stond bol van de controverse. Het begin van de race was voor Kimi Räikkönen die een gat van drie seconden met Lewis Hamilton creëerde. De Fin wist dit gat te vergroten, maar toen het na veertig ronden begon te miezeren wist de McLaren-rijder het gat te dichten. Beide kemphanen vochten vervolgens op een steeds natter wordende baan een verbeten strijd uit waarbij ze elkaar meermalen inhaalden.
Hamilton ging in de chicane voor start/finish wijd en kwam door het afsnijden als eerste de bocht uit. De Brit gaf de plaats terug aan Räikkönen, maar passeerde de Ferrari-rijder weer in La Source. In een poging om terug te komen ging Räikkönen in de fout en parkeerde zijn bolide in de muur. Hamilton werd voor het niet goed teruggeven van de eerste plaats aan Räikkönen bestarft met 25 seconden straftijd, waardoor Felipe Massa won, voor Nick Heidfeld die door regenbanden te halen vele coureurs in wist te halen. Hamilton werd uiteindelijk als derde geklasseerd.
In 2009 was de verrassing groot dat Giancarlo Fisichella met de Force India naar de eerste poleposition voor het team ooit reed. Jarno Trulli pakte verrassend de tweede tijd, voor Nick Heidfeld. Fisichella bleef na de start leiden, terwijl Rubens Barrichello een slechte start kende en vrijwel achteraan aan moest sluiten.
Kampioenschapsleider Jenson Button kwam niet voorbij Les Combes, omdat Romain Grosjean de Brawn GP-coureur van achteren torpedeerde. Lewis Hamilton hield in, maar werd op zijn beurt door Jaime Alguersuari aangetikt, zodat vier rijders uit konden stappen. Dit veroorzaakte een safetycarsituatie, waarvan Kimi Räikkönen optimaal profiteerde. De Fin schoof door naar plaats twee toen Trulli pitte en wist na de herstart Fisichella in te halen door Eau Rouge en Raidillon sneller dan de Italiaan te nemen en via KERS de Force India te passeren op het Kemmel rechte stuk.
Fisichella bleef Räikkönen gedurende de race goed volgen, maar kon nimmer een aanval plaatsen, te meer omdat de pit stop-strategieën van de rijders gelijk liepen. Ferrari vertelde haar coureur dat hij zijn best moest blijven doen, omdat Fisichella achter hem sneller was. Achter dit duo kwam Sebastian Vettel uiteindelijk als derde over de streep. Barrichello wist na zijn slechte start met een rokende bolide toch nog zevende worden. Na de finish vatte de Brawn GP zelfs vlam, maar de brand was snel geblust.
Vrijdag 27 augustus 2010 10:00 - 11:30 vrije training 1 14:00 - 15:30 vrije training 2
Zaterdag 28 augustus 2010 11:00 - 12:00 vrije training 3 14:00 - 15:00 kwalificatie
Zondag 29 augustus 2010 14:00 2010 Formula 1 Belgian Grand Prix
Ik heb echt ontzettend veel zin in F1 na 4 weken pauze. Ben erg benieuwd hoe de verhoudingen er momenteel bij liggen. Ik verwacht veel van McLaren dit weekend. Ook Schumi hou ik in de gaten gezien de baan en de weersvoorspellingen... Kon wel eens een heel verrassend weekend gaan worden. Let's bring it on!
Nog even over die OP: die crash van Burti zal ik nooit meer vergeten. Ik dacht echt dat hij dood was toen, vreselijk. Maar wat een crash! En dan die inhaalactie van Häkkinen op Schumi... Ik had destijds een pesthekel aan Mika en McLaren, maar tering, wat was dat een fantastische inhaalactie!
Ik heb echt ontzettend veel zin in F1 na 4 weken pauze. Ben erg benieuwd hoe de verhoudingen er momenteel bij liggen. Ik verwacht veel van McLaren dit weekend. Ook Schumi hou ik in de gaten gezien de baan en de weersvoorspellingen... Kon wel eens een heel verrassend weekend gaan worden. Let's bring it on!
Nog even over die OP: die crash van Burti zal ik nooit meer vergeten. Ik dacht echt dat hij dood was toen, vreselijk. Maar wat een crash! En dan die inhaalactie van Häkkinen op Schumi... Ik had destijds een pesthekel aan Mika en McLaren, maar tering, wat was dat een fantastische inhaalactie!
Mika: altijd +1 in mijn boek. Van alle tegenstanders van Schumacher de snelste en de meest oprechte.
Nog even over die OP: die crash van Burti zal ik nooit meer vergeten. Ik dacht echt dat hij dood was toen, vreselijk.
ja Idd. wij zaten toen in pouhon en daar kon je toen een speld horen vallen zo stil was het... geen gastoeters, geen geschreeuw, niks. iedereen was aandachtig naar de speaker aan het luisteren of naar kleine radiotjes, echt bizar... gelukkig is het nog goed afgelopen
Op vrijdag 27 augustus 2010 11:24 schreef Walter_Sobchak het volgende: Olav Mol volgen op Twitter levert ook niks meer op dan mijn neefje van 7 vragen wat ie er van vindt.
Ik heb de meeste al, vanaf Mike Gascoyne/Anthony Davidson tot Sarah Holt en Autosport Live.
Olav voegt daar helemaal niks aan toe. Sterker nog, ik vond zijn tweets van behoorlijk laag niveau. Hij zal zich nog wel niet helemaal kunnen uiten op internet zoals ie dat op TV doet (qua enthousiasme, dan: niet qua feitelijkheden).
Van diezelfde Gascoyne btw
quote:
Lots of degredation with the full wet tyres, not a good sign with only 3 sets for the weekend
Ach, gezeik altijd met die banden.. Het nieuwe gaat er misschien snel vanaf, maar heb wel aardig door dat van t punt dat ze gaan zeiken tot het punt dat het mogelijk gevaarlijk wordt een stuk of 30 rondjes zitten
Op vrijdag 27 augustus 2010 12:10 schreef Atreidez het volgende: Ach, gezeik altijd met die banden.. Het nieuwe gaat er misschien snel vanaf, maar heb wel aardig door dat van t punt dat ze gaan zeiken tot het punt dat het mogelijk gevaarlijk wordt een stuk of 30 rondjes zitten
En dat is op Spa toch al op driekwart van de race.
Ik heb de meeste al, vanaf Mike Gascoyne/Anthony Davidson tot Sarah Holt en Autosport Live.
Olav voegt daar helemaal niks aan toe. Sterker nog, ik vond zijn tweets van behoorlijk laag niveau. Hij zal zich nog wel niet helemaal kunnen uiten op internet zoals ie dat op TV doet (qua enthousiasme, dan: niet qua feitelijkheden).
Van diezelfde Gascoyne btw [..]
op tv vind ik die Olav ook niks, ik kijk dus nooit RTL of het moet niet anders kunnen