abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85557731
Ik ben sinds kort op zoek naar een laptop. In eerste instantie dacht ik aan een Macbook Pro, aangezien ik van verschillende mensen in mijn omgeving heb gehoord dat de overstap van Windows naar Mac OS X hen erg goed is bevallen. Echter heb ik vanmiddag ook een paar laptops met Windows aan het werk gezien en sindsdien twijfel ik of het zinvol is om ¤800,- meer neer te leggen voor iets betere specificaties.

Een voorbeeld:
quote:
Sony Vaio VPCEB2Z1E/BQ
Intel Core i5 430M
2,26GHz
4GB
15,5"
Radeon Mobility HD5650
1366x768
500GB

Apple MacBook Pro MC371N/A
Intel Core i5 520M
2,4GHz
4GB
15,4"
GeForce GT330M
1440x900
320GB
De specificaties van de Macbook Pro zijn iets beter, het besturingssysteem werkt iets fijner, de verkoopwaarde daalt minder snel en daarnaast is heb je geen last van virussen en malware. Maar is het volgens jullie de moeite waarde om daar bijna twee keer zo veel voor te betalen?

Budget speelt hier geen rol in, maar ik vraag me gewoon af waarom mensen een veel duurdere Macbook Pro boven een laptop met Windows laptop die ongeveer dezelfde specificaties en een tegenwoordig prima besturingssysteem heeft verkiezen. Wat vinden jullie?
pi_85558678
... geen last van virussen en malware? Wie heeft je dat sprookje wijsgemaakt? Oh en kijk meteen maar uit naar een videokaart-upgrade want standaard zit er een baggerkaartje in. Kost je ongeveer 300,- extra omdat het voor de Mac is. Voor een Win_laptop kost hetzelfde kaartje 160,-. Maar goed, dan kun je wel pimpen met je MacBook he :P
Raak ik hier een gevoelige sneer?
  zondag 22 augustus 2010 @ 00:48:07 #3
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_85559509
Macbook, zijn het mooie dingen? antwoord: ja
Heb je beter voor het zelfde geld? antwoord ja
is het zinvol om je geld uit te geven aan een macbook? antwoord: alleen als je wilt showen met toffe design...
pi_85559560
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 00:24 schreef Bushmaster het volgende:
... geen last van virussen en malware? Wie heeft je dat sprookje wijsgemaakt? Oh en kijk meteen maar uit naar een videokaart-upgrade want standaard zit er een baggerkaartje in. Kost je ongeveer 300,- extra omdat het voor de Mac is. Voor een Win_laptop kost hetzelfde kaartje 160,-. Maar goed, dan kun je wel pimpen met je MacBook he :P
Jij koopt videokaarten voor je laptop? :')
quote:
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_85559840
quote:
Veel succes met het vervangen van de videokaart in een macbook pro of bij voorbaat een non-gaming-Windows-laptop die lichter dan 7 kilo is. Had je 'm netjes uit het logicboard willen halen met een figuurzaagje?
url
pi_85559888
Mac is gewoon duur. Als het budget je niet uitmaakt zou ik voor de MacBook gaan.
Tussen dromen en doen staat slechts het woord 'en'
pi_85560342
6 jaar geleden stond ik voor hetzelfde dilemma als jij, TS: een Mac of toch maar weer een Windows PC? Ik heb toen uiteindelijk de aankoop van een dure iMac aangedurfd en na een maand baalde ik ervan dat ik niet veel eerder de overstap had gemaakt. Ik vond dat ding zo relaxed werken, geen geklooi met virusscanners, hinderlijke popups en notificaties en onlogische instellingen. Alles werkte gewoon zonder enige vorm van onderhoud. Het hele systeem is opgebouwd vanuit de gedachte dat het computergebruik voor de gebruiker zo makkelijk mogelijk moet zijn. Die filosofie vind je ook terug in de OS X applicaties en daarom is het allemaal zo gebruiksvriendelijk. Maar dit moet je echt zelf ervaren voordat je er een goed beeld van hebt.

Mijn advies aan jou is dan ook om je keuze niet te baseren op wat lijstjes met specs maar om zelf even uitgebreid een Mac uit te proberen, je te laten informeren door iemand die er verstand van heeft en dan te kijken of je het de meerprijs waard vindt.
pi_85560543
Het is gewoon luxe hoor. Alles werkt net even iets fijner, mooier afgewerkt, superieur trackpad, etc. Als je niet te veel op een euro hoeft te letten is het de meerprijs imo waard. Zit je op een budget of wil je het gewoon niet te gek maken dan kan je ook prima eenderwelke 'Windows-laptop' kopen. Kwestie van wat je uit wil geven he. Is een Lexus de meerprijs waard tov een degelijke Toyota? Ze brengen je allebei naar je werk ;)

Misschien ook interessant om rekening mee te houden: Een Macbook Pro, eigenlijk alles van Apple, heeft de hoogste tweedehandswaarde op de markt. Zoek op tweedehandsmac de prijzen van 2 jaar oude macbook pro's maar eens op. Als je je mac goed onderhoudt dan is die op termijn meer waard dan een Vaio op diezelfde termijn.
graag verwijderen
pi_85560689
Ik ben overgestapt van 15 inch HP / Windows Laptop naar 13 inch MacBookpro en het is echt een verademing.

Alleen al dat je laptop binnen 10 seconden nadat je 'm opengeklapt hebt draait. Windows deed er minstens een 2 minuten over.

Prima apparaat en wil, zeker qua laptop, echt niks meer anders.
Leaf
pi_85560771
toshiba, hp, asus, samsung. allemaal goede merken met een betaalbare prijs/kwaliteit.

apple is geen slechte kwaliteit, maar je laat je wel flink afzetten
  Redactie Frontpage zondag 22 augustus 2010 @ 02:02:37 #11
4530 crew  Crazy Harry
pi_85561083
Ik ben nog niet zo heel lang geleden overgestapt, in april.
De reden is dat ik voor alle mobiele telefoons wil ontwikkelen, voor iPhone kan alleen met Mac, maar de rest kan er dus ook mee.
Ik had trouwens hetzelfde gevoel als retorbrabi, jammer dat ik het niet eerder heb gedaan.
Vooralsnog ben ik bijna alleen maar positieve dingen tegengekomen. Het enige dat ik tot nu toe tegen ben ik gekomen waarin WIndows de meerdere is (op de voordehandliggende games na), is met netwerken, daarin is Windows gewoon merkbaar geavanceerder.
Wat ik heel als heel positief heb ervaren is de makkelijke koppeling met Linux. Maar dat zal de doorsnee thuisgebruiker niet tegenkomen.
Daarnaast is het design niet alleen mooi maar ook erg functioneel. Vergeleken met mijn oude laptop is hij een stuk dunner en lichter, terwijl er wel zeer goed op te gamen valt.
En mocht je programma's tegenkomen die je perse wil gebruiken maar er niet voor Mac zijn, dan is dualboot een makkelijk klusje dat zelfs door de doorsnee thuisgebruiker uitgevoerd kan worden.

Een veel gehoord argument (tenminste, ik hoor m vaak, hier ben ik m nog niet zoveel tegengekomen) van Windows verdedigers is dat MacOSX gesloten zou zijn en dat je weinig aan kan passen. Maar dat argument kan enkel gebruikt worden door mensen zonder MacOS ervaring, root inschakelen is heel eenvoudig, en dan kan je alles (MacOSX is een *NIX OS).
De Mac heeft voor mij in ieder geval meer geopend dan een WIndows machine dat ooit heeft gedaan.

Voor mij was het zelfs de meerwaarde waard zonder ontwikkeling voor mobiele telefoons, maar daar kwam ik helaas afgelopen april pas achter.
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
pi_85562724
OS X heeft een aantal technieken die gewoon erg goed zijn afgewerkt, denk aan Spotlight en FSEvents, ik merk nooit op een vervelende manier dat ie aan het indexeren is (dat gebeurt namelijk in real time). Terwijl ik in Windows regelmatig heb dat ie onterecht vindt dat het systeem idle is en dus gaat indexeren. Het is tekenend dat je overal adviezen ziet dat je die indexing service dan maar moet uitschakelen (welke overigens niet eens de hele schijf indexeert, zoals onder OS X wel het geval is). Ik dacht dat zo een service de boel sneller moest maken :')

Een imagebestand mounten als schijf is verder een onverklaarbare afwezige feature in Windows. Dit is een basismogelijkheid in elk ander gangbaar besturingssysteem, in OS X gewoon door op het imagebestand te dubbelklikken (of met Schijfhulpprogramma of hdiutil)... maar bij Windows moet je er software van derden voor installeren.
In die categorie vallen ook meerdere desktops... windowmanagers voor Linux/UNIX systemen hebben het al 20 jaar... OS X was er al wat laat mee, maar heeft een strakke implementatie ervan gemaakt genaamd Spaces, en bij Windows moeten anderen het er maar in prakken.
OS X heeft Preview, waarmee je al vrij veel bestandsformaten kan vertonen en bewerken, zoals afbeeldingen en PDF of PS bestanden.

De ultieme test was toen m'n moeder eens foto's van haar digitale camera naar de computer wilde overzetten :P Zij is de grootste computernoob die ik ken, en wil eigenlijk meteen dat ik zoiets voor haar doe... ik zeg dus "hang je fototoestel maar aan die kabel daar en leun achterover", iPhoto start op en een minuut later waren alle foto's overgezet. Paar klikken later waren ze per mail verstuurd naar een collega.
En zoiets waardeert een gemiddelde computerveteraan ook, die wil ook niet over dat soort dingen hoeven nadenken.

Windows is een prima systeem, maar OS X voelt voor mij meer intuitief en compleet. En met m'n FreeBSD achtergrond waardeer ik de fatsoenlijke command line shell ook erg. Als EVE Online een degelijke Mac versie had gehad, had ik nu geen Windows systeem meer gehad.

[ Bericht 1% gewijzigd door Fleischmeister op 22-08-2010 04:24:39 ]
Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
  zondag 22 augustus 2010 @ 07:34:08 #13
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_85563500
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 04:18 schreef Henno het volgende:
De ultieme test was toen m'n moeder eens foto's van haar digitale camera naar de computer wilde overzetten :P Zij is de grootste computernoob die ik ken, en wil eigenlijk meteen dat ik zoiets voor haar doe... ik zeg dus "hang je fototoestel maar aan die kabel daar en leun achterover", iPhoto start op en een minuut later waren alle foto's overgezet. Paar klikken later waren ze per mail verstuurd naar een collega.
En zoiets waardeert een gemiddelde computerveteraan ook, die wil ook niet over dat soort dingen hoeven nadenken.
Zo'n speelgoed nep laptoppje is nog eenvoudiger in het gebruik. Zullen we die dan allemaal maar kopen?
Is toch geen argument man :{w
  zondag 22 augustus 2010 @ 07:40:30 #14
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_85563506
Apple fanboys die lopen te klagen over alle pop-ups, virus scanners e.d. kunnen er klaarblijkelijk niet mee om gaan. :')
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
  zondag 22 augustus 2010 @ 08:07:26 #15
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_85563552
Een legale Windows 7 met een goede virus scanner werkt prima in combinatie met een goede moderne laptop.

MacOS geeft alleen net dat beetje meer handigheid...het gevoel dat je op een goed gebalanceerde machine zit te werken.

Een nadeel van een laptop geleverd met Windows is dat er vaak dat er zoveel bloatware op zit geinstalleerd. Voor een noob niet altijd handig om te verwijderen.

Zelf draai ik Ubuntu en vind dat een goede tussenweg :)
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
  zondag 22 augustus 2010 @ 09:04:58 #16
315354 Fokkerinator
ex-vliegtuigbouwer
pi_85563708
Ik denk dat je vooral moet bedenken wat je met je PC wil gaan doen, als je alleen maar een beetje internet zul je de verschillen tussen Mac en Windows niet écht waarderen denk ik, maar als je veel met verschillende toepassingen werkt zul je al sneller blij worden van OSX.

Het geheel is beter afgewerkt en op elkaar ingesteld, de GUI is veel consistenter tussen alle applicaties.
De toolbars hebben over het algemeen veel minder icoontjes wat een veel rustigere werkomgeving geeft.
Het geheel werkt veel intuïtiever, om een voorbeeld te geven mijn dochter van tien moest een werkstuk maken voor school, ze heeft in één avondje een pracht van een werkstuk gemaakt (9) zonder dat ze ooit eerder met Pages (tekstverwerken van Apple) had gewerkt, zonder verdere uitleg. Dat moet je eens in Word proberen. speciale tekens zijn ook makkelijk alt(option in apple taal) + u is umlaut of trema als je die combinatie met bv e gebruikt krijg je: ë, alt + e is accent egu dus icm e: é.
Je kunt dit soort toetsen heel simpel zelf samenstellen in de instellingen.

Het gemis aan bevestigings-schermen (weet u zeker . . .?) en waarschuwings-schermen is een verademing.
Over het algemeen heb IK het idee dat ik sinds ik een Mac heb ik meer met mijn applicaties bezig ben en minder met het OS, onder windows had ik vaak toch wel het omgekeerde.

Dat een Mac goed waardevast is is ook een pluspunt; mijn vorige mac, een iMac g5 2.0Ghz, was 4 jaar oud toen ik hem verkocht, van de opbrengst heb ik voor de kinderen een nieuwe netbook gekocht en had nog over ook. (Ja op windows, omdat de kinderen vooral een beetje internetten en dus voor hun OSX geen echte meerwaarde bied.)

quote:
Op zondag 22 augustus 2010 07:40 schreef LasTeR het volgende:
Apple fanboys die lopen te klagen over alle pop-ups, virus scanners e.d. kunnen er klaarblijkelijk niet mee om gaan. :')
Dat heeft niets te maken met er wel of niet mee om kunnen gaan, het is gewoon irritant als je weloverwogen een keus maakt om iets te doen het OS vraagt of je het echt zeker weet, of je systeem ineens een stuk trager wordt omdat er een virusscanner actief word.
MS behandelt zijn klanten alsof het volslagen idioten zijn met al die pop-ups.

Je noemt Apple gebruikers Apple fanboys, maakt dat jou dan een Microsoft fanboy? ;-))
bool real_life() { return friends - PC; }
int main(void) {
if (!real_life()) GET_OUT();
}
  zondag 22 augustus 2010 @ 10:12:08 #17
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_85564074
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 09:04 schreef Fokkerinator het volgende:
[..]

Dat heeft niets te maken met er wel of niet mee om kunnen gaan, het is gewoon irritant als je weloverwogen een keus maakt om iets te doen het OS vraagt of je het echt zeker weet, of je systeem ineens een stuk trager wordt omdat er een virusscanner actief word.
MS behandelt zijn klanten alsof het volslagen idioten zijn met al die pop-ups.

Je noemt Apple gebruikers Apple fanboys, maakt dat jou dan een Microsoft fanboy? ;-))
Zou je kunnen zeggen ja. Mijn Windows laptop waar ik geen bevestiging schermpjes meer krijg omdat ik er wel mee om kan gaan. Mijn Xbox 360 (Microsoft) die ik er naadloos op aan kan sluiten en al mijn media kan streamen. Apple kwam dit jaar pas met een HDMI aansluiting voor de MacBook Pro terwijl mijn Windows laptop hier al 2 jaar gretig gebruik van maakt.

En het probleem dat je computer vertraagt door een virus scanner? Mij niet bekend, misschien moet je dan geen budget Acer kopen.
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 22 augustus 2010 @ 10:17:29 #18
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_85564106
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 07:34 schreef OEM het volgende:

[..]

Zo'n speelgoed nep laptoppje is nog eenvoudiger in het gebruik. Zullen we die dan allemaal maar kopen?
Is toch geen argument man :{w
Waarom is gebruiksgemak geen argument?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 22 augustus 2010 @ 10:19:06 #19
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_85564119
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 10:12 schreef LasTeR het volgende:
Apple kwam dit jaar pas met een HDMI aansluiting voor de MacBook Pro terwijl mijn Windows laptop hier al 2 jaar gretig gebruik van maakt.
Apple gebruikt al jaren het superieure (mini)displaypoort welke veel hogere resoluties aankan.
pi_85564176
Apple OSX heeft geen super videokaart en processor nodig om hetzelfde kunstje als windows te doen. Waar je op OSX met mindere specs een HD video monteert begint ie in windows al te haperen. Daarnaast zijn de macbook pro's zo duur omdat unibody, toetsenbord etc van hele hoge kwalitiet zijn. Dat zie je niet terug bij een dell, een hp, een acer, etc

[ Bericht 4% gewijzigd door NietTeVolgen op 22-08-2010 10:38:58 ]
pi_85570839
Bedankt voor de reacties. Ik neig toch sterk naar de Macbook Pro, vooral omdat ik niet wil dat de accu na 2,5 uur internetten, zoals bij een Vaio bijvoorbeeld het geval is, alweer leeg is.
pi_85571233
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 01:41 schreef VancouverFan het volgende:
Ik ben overgestapt van 15 inch HP / Windows Laptop naar 13 inch MacBookpro en het is echt een verademing.

Alleen al dat je laptop binnen 10 seconden nadat je 'm opengeklapt hebt draait. Windows deed er minstens een 2 minuten over.

Prima apparaat en wil, zeker qua laptop, echt niks meer anders.
Mijn Lenovo Thinkpad doet het gelijk :*
pi_85571251
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 01:21 schreef retorbrapi het volgende:
6 jaar geleden stond ik voor hetzelfde dilemma als jij, TS: een Mac of toch maar weer een Windows PC? Ik heb toen uiteindelijk de aankoop van een dure iMac aangedurfd en na een maand baalde ik ervan dat ik niet veel eerder de overstap had gemaakt. Ik vond dat ding zo relaxed werken, geen geklooi met virusscanners, hinderlijke popups en notificaties en onlogische instellingen. Alles werkte gewoon zonder enige vorm van onderhoud. Het hele systeem is opgebouwd vanuit de gedachte dat het computergebruik voor de gebruiker zo makkelijk mogelijk moet zijn. Die filosofie vind je ook terug in de OS X applicaties en daarom is het allemaal zo gebruiksvriendelijk. Maar dit moet je echt zelf ervaren voordat je er een goed beeld van hebt.

Mijn advies aan jou is dan ook om je keuze niet te baseren op wat lijstjes met specs maar om zelf even uitgebreid een Mac uit te proberen, je te laten informeren door iemand die er verstand van heeft en dan te kijken of je het de meerprijs waard vindt.
Daar heb jje onze fanboy weer O+
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 22 augustus 2010 @ 15:12:00 #24
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_85571259
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 15:10 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Sinds wanneer ben jij opeens anti-apple na jaren in de apple SC verblijven?
pi_85571293
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 15:10 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

ik zit op lenovo en het is niet meer wat het was helaas :') mijn laatste lenovootje dus.

mac it is :)
pi_85571356
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 15:12 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Sinds wanneer ben jij opeens anti-apple na jaren in de apple SC verblijven?
Oh ik ben niet anti-apple hoor. Ik geef alleen wat tegengas.

quote:
Op zondag 22 augustus 2010 15:13 schreef FkTwkGs2014 het volgende:

[..]

ik zit op lenovo en het is niet meer wat het was helaas :') mijn laatste lenovootje dus.

mac it is :)
Zeg je nu dat ik zit te liegen? :')

Ik klap mijn thinkpad dicht... HIj gaat op standby net als een mac... Ik klap hem open en gelijk is daar het inlogscherm..

Qua bouw is de lenovo trouwens heeeeel wat beter dan de witte macbook.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 22 augustus 2010 @ 15:15:53 #27
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_85571383
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 15:14 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Mjah met nogal vreemde argumenten. Maar waarom heb je opeens weer voor windows gekozen dan?
pi_85571436
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 15:14 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

[..]

Zeg je nu dat ik zit te liegen? :')

Ik klap mijn thinkpad dicht... HIj gaat op standby net als een mac... Ik klap hem open en gelijk is daar het inlogscherm..

Qua bouw is de lenovo trouwens heeeeel wat beter dan de witte macbook.
ik zei enkel dat lenovo niet meer is wat het was (onder ibm). het is overpriced meuk met gratis meegeleverde lenovo spamtool. :r
pi_85571474
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 15:15 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Mjah met nogal vreemde argumenten. Maar waarom heb je opeens weer voor windows gekozen dan?
Omdat ik zoveel problemen had met mijn Macbook uiteindelijk en omdat ik niet zoveel geld te besteden had dus maar gekozen voor een Lenovo... Wellicht dat ik straks overstap naar Linux maar dan moet ik eerst nog wat programma's zien te vinden (zoals lightroom). Het is niet dat ik specifiek Windows wil gebruiken verder...

Maar hoezo vreemde argumenten?
pi_85571490
Die schermresolutie van de mac is wel fijn, maar die is er ook wel voor windows laptops. Ikzelf heb ook zo'n standaard resolutie maar 768 pixels verticaal vind ik eigenlijk te weinig.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_85571507
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 15:17 schreef FkTwkGs2014 het volgende:

[..]

ik zei enkel dat lenovo niet meer is wat het was (onder ibm). het is overpriced meuk met gratis meegeleverde lenovo spamtool. :r
Overpriced valt wel mee, het zijn degelijke laptops en dan zou ik het ook niet roepen als je een Apple gaat kopen.. Die spamtools kan je er allemaal afhalen dus dat is ook onzin.
  zondag 22 augustus 2010 @ 15:20:38 #32
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_85571530
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 10:25 schreef NietTeVolgen het volgende:
Apple OSX heeft geen super videokaart en processor nodig om hetzelfde kunstje als windows te doen. Waar je op OSX met mindere specs een HD video monteert begint ie in windows al te haperen. Daarnaast zijn de macbook pro's zo duur omdat unibody, toetsenbord etc van hele hoge kwalitiet zijn. Dat zie je niet terug bij een dell, een hp, een acer, etc
Waarom liegen mensen toch altijd keihard om hun punt proberen kracht bij te zetten?
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 22 augustus 2010 @ 15:21:22 #33
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_85571556
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 15:18 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Omdat ik zoveel problemen had met mijn Macbook uiteindelijk en omdat ik niet zoveel geld te besteden had dus maar gekozen voor een Lenovo... Wellicht dat ik straks overstap naar Linux maar dan moet ik eerst nog wat programma's zien te vinden (zoals lightroom). Het is niet dat ik specifiek Windows wil gebruiken verder...

Maar hoezo vreemde argumenten?
Niet specifiek in dit topic, maar ik heb je al wat typisch non argumenten in andere topics zien gebruiken.
pi_85571708
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 14:57 schreef Tauchmeister het volgende:
Bedankt voor de reacties. Ik neig toch sterk naar de Macbook Pro, vooral omdat ik niet wil dat de accu na 2,5 uur internetten, zoals bij een Vaio bijvoorbeeld het geval is, alweer leeg is.
Een MacBook Pro is een prima keuze met inderdaad een nette accuduur. Vergeet niet dat het in het begin even wennen kan zijn, maar als je er niet uitkomt moet je maar even naar de Apple topics gaan daar kunnen ze je op weg helpen. ^O^
pi_85571718
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 15:21 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Niet specifiek in dit topic, maar ik heb je al wat typisch non argumenten in andere topics zien gebruiken.
Joah klopt. Soms is het ook leuk om wat reacties uit te lokken. Ik vind dat elk OS zijn voordeel en nadelen heeft. En ik word gewoon moe van die apple jehova's die zo fanatiek zijn dat ze vergeten dat er ook kanttekeningen zijn.
pi_85571745
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 15:25 schreef retorbrapi het volgende:

[..]

Een MacBook Pro is een prima keuze met inderdaad een nette accuduur. Vergeet niet dat het in het begin even wennen kan zijn, maar als je er niet uitkomt moet je maar even naar de Apple topics gaan daar kunnen ze je op weg helpen. ^O^
Zeg dan gewoon dat ie naar macmiep.nl toe moet gaan.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 22 augustus 2010 @ 15:27:28 #37
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_85571758
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 15:26 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Joah klopt. Soms is het ook leuk om wat reacties uit te lokken. Ik vind dat elk OS zijn voordeel en nadelen heeft. En ik word gewoon moe van die apple jehova's die zo fanatiek zijn dat ze vergeten dat er ook kanttekeningen zijn.
Ach kom, je bent jaren zelf een van de ergste jehova's geweest en nu ga je je opeens 180 graden anders gedragen om het te nuanceren ofzo :')

Dan ben je toch wel echt te dom om te poepen.
pi_85571783
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 15:19 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Overpriced valt wel mee, het zijn degelijke laptops en dan zou ik het ook niet roepen als je een Apple gaat kopen.. Die spamtools kan je er allemaal afhalen dus dat is ook onzin.
de bouwkwaliteit is aanzienlijk achteruit gegaan. ik gok dat een allu macbook pro weinig onderdoet. of een degelijke dell laptop (dimension serie geloof ik?)
pi_85571820
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 07:40 schreef LasTeR het volgende:
Windows is blijkbaar een systeem waar je mee moet leren omgaan, en daar heb ik gewoon geen zin in en geen tijd voor.
pi_85571897
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 15:27 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Zeg dan gewoon dat ie naar macmiep.nl toe moet gaan.
Macmiep is ook een goeie ja, maar in de topics hier kan hij wat directere terugkoppeling krijgen.
pi_85571909
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 15:27 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ach kom, je bent jaren zelf een van de ergste jehova's geweest en nu ga je je opeens 180 graden anders gedragen om het te nuanceren ofzo :')

Dan ben je toch wel echt te dom om te poepen.
Zou jou het wat uitmaken? O+ Daarnaast vind ik Mac nog steeds heerlijk werken hoor en mijn macbook staat nog altijd thuis aan :)

Maar mag je tegenwoordig niet meer matigen?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 22 augustus 2010 @ 15:33:20 #42
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_85571973
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 15:32 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Zou jou het wat uitmaken?
Dat blijkt

quote:
O+ Daarnaast vind ik Mac nog steeds heerlijk werken hoor en mijn macbook staat nog altijd thuis aan :)

Maar mag je tegenwoordig niet meer matigen?
Je matigt niet, je trolled. En JIJ kan je niet beroepen op onwetendheid
pi_85572094
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 15:33 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Dat blijkt
[..]

Je matigt niet, je trolled. En JIJ kan je niet beroepen op onwetendheid
Je weet toch wel beter :') Natuurlijk troll ik af en toe, dat is gewoon leuk om te doen bij mensen die net een Macbook hebben en zich alles aantrekken en dan mij proberen wijs te maken wat Mac allemaal wel niet kan terwijl ik Mac beter ken dan zij zelf :')

Kom op je weet best dat sommige apple gebruikers echt net jehova's zijn.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 22 augustus 2010 @ 15:37:31 #44
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_85572134
Tja ik vind je gewoon vreemd.
pi_85572151
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 15:37 schreef Swetsenegger het volgende:
Tja ik vind je gewoon vreemd.
Maar wel lekker? O+
pi_85572240
Ook iets om aan te wennen TS: de enthousiaste Apple gebruikers die heel erg tevreden zijn en dat graag laten merken, en de fanatieke haters die om een of andere reden altijd anti moeten zijn.
pi_85572310
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 15:40 schreef retorbrapi het volgende:
Ook iets om aan te wennen TS: de enthousiaste Apple gebruikers die heel erg tevreden zijn en dat graag laten merken, en de fanatieke haters die om een of andere reden altijd anti moeten zijn.
Ik ben geen hater, dat heb ik al gezegd. En als ik een hater was dan had ik daar meer dan genoeg gegronde redenen voor want ik heb 3 jaar lang een Macbook gebruikt O+
pi_85572423
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 15:42 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Ik ben geen hater, dat heb ik al gezegd. En als ik een hater was dan had ik daar meer dan genoeg gegronde redenen voor want ik heb 3 jaar lang een Macbook gebruikt O+
Maar wel opvallend dat je je aangesproken voelt.
pi_85572639
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 23:54 schreef Tauchmeister het volgende:
Ik ben sinds kort op zoek naar een laptop. In eerste instantie dacht ik aan een Macbook Pro, aangezien ik van verschillende mensen in mijn omgeving heb gehoord dat de overstap van Windows naar Mac OS X hen erg goed is bevallen. Echter heb ik vanmiddag ook een paar laptops met Windows aan het werk gezien en sindsdien twijfel ik of het zinvol is om ¤800,- meer neer te leggen voor iets betere specificaties.

Een voorbeeld:
[..]

De specificaties van de Macbook Pro zijn iets beter, het besturingssysteem werkt iets fijner, de verkoopwaarde daalt minder snel en daarnaast is heb je geen last van virussen en malware. Maar is het volgens jullie de moeite waarde om daar bijna twee keer zo veel voor te betalen?

Budget speelt hier geen rol in, maar ik vraag me gewoon af waarom mensen een veel duurdere Macbook Pro boven een laptop met Windows laptop die ongeveer dezelfde specificaties en een tegenwoordig prima besturingssysteem heeft verkiezen. Wat vinden jullie?
Zet ze gewoon eens naast elkaar, en ga gewoon eens met twee vingers over beide trackpads heen onderga de mogelijkheden en hoe soepel dat gaat, zie dan ook nog eens de kwaliteit van de weergave van dit alles op de monitor en dan begin je al aardig te snappen waarom zoveel mensen bereid zijn om meer te betalen dan wat ze zouden kunnen betalen voor een windows laptop die ook kan wat ze ermee zouden moeten doen.
pi_85572686
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 15:46 schreef retorbrapi het volgende:

[..]

Maar wel opvallend dat je je aangesproken voelt.
Je zei het na mijn post dus ik had het idee dat het betrekking had daarop...

Wat ik trouwens raar vind is dat er niet standaard een snelle manier is om je mac te locken... :{ Dan moet je er weer een actie voor zetten of een hot corner...
pi_85572779
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 15:53 schreef grindfreakje het volgende:

[..]

Zet ze gewoon eens naast elkaar, en ga gewoon eens met twee vingers over beide trackpads heen onderga de mogelijkheden en hoe soepel dat gaat, zie dan ook nog eens de kwaliteit van de weergave van dit alles op de monitor en dan begin je al aardig te snappen waarom zoveel mensen bereid zijn om meer te betalen dan wat ze zouden kunnen betalen voor een windows laptop die ook kan wat ze ermee zouden moeten doen.
Trackpad van mijn Lenovo gaat net zo soepel als die van mijn Macbook en mijn Lenovo beeldscherm is helderder dan die van mijn Macbook en allebei zijn ze 3 jaar oud :D Oh en mijn 14" heeft een hogere resolutie dan een 15.4" van een Macbook Pro :*
pi_85573555
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 15:55 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Je zei het na mijn post dus ik had het idee dat het betrekking had daarop...

Wat ik trouwens raar vind is dat er niet standaard een snelle manier is om je mac te locken... :{ Dan moet je er weer een actie voor zetten of een hot corner...
Een hot corner of een keyboard shortcut, hoe zou het sneller kunnen dan?
pi_85573678
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 15:57 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Trackpad van mijn Lenovo gaat net zo soepel als die van mijn Macbook en mijn Lenovo beeldscherm is helderder dan die van mijn Macbook en allebei zijn ze 3 jaar oud :D Oh en mijn 14" heeft een hogere resolutie dan een 15.4" van een Macbook Pro :*
Vraagt hij om een 3 jaar oude tweedehandse, of om een nieuwe......???
pi_85573854
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 16:24 schreef retorbrapi het volgende:

[..]

Een hot corner of een keyboard shortcut, hoe zou het sneller kunnen dan?
Keyboard shortcut.

quote:
Op zondag 22 augustus 2010 16:29 schreef grindfreakje het volgende:

[..]

Nee dat is waar. :D Maar het laatste punt staat nog steeds.
pi_85574089
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 16:29 schreef grindfreakje het volgende:

[..]

"maar ik vraag me gewoon af waarom mensen een veel duurdere Macbook Pro boven een laptop met Windows laptop die ongeveer dezelfde specificaties en een tegenwoordig prima besturingssysteem heeft verkiezen. Wat vinden jullie?"

dit vraagt hij. en hij geeft aan wat zijn persoonlijke ervaringen er mee zijn. probeer probeer dat niet te ontkrachten door er een andere vraag van te maken

maargoed. in mijn vriendengroep wordt het niet geaccepteerd als je een macbook koopt :P maar mijn ex had enorm veel gezeik met de garantie en klantenservice. was zo slecht geregeld dat ik alleen daarom al geen macbook zou kopen. het zal wel een uitzondering zijn geweest maar 10 keer moeten bellen en geweigerd worden bij een applestore omdat je hem bij een andere applestore hebt gekocht ging mij wat ver(toetsenbord deed het niet meer na 1 dag :') ).
pi_85574521
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 16:44 schreef PriapoZ het volgende:

[..]

"maar ik vraag me gewoon af waarom mensen een veel duurdere Macbook Pro boven een laptop met Windows laptop die ongeveer dezelfde specificaties en een tegenwoordig prima besturingssysteem heeft verkiezen. Wat vinden jullie?"

dit vraagt hij. en hij geeft aan wat zijn persoonlijke ervaringen er mee zijn. probeer probeer dat niet te ontkrachten door er een andere vraag van te maken

maargoed. in mijn vriendengroep wordt het niet geaccepteerd als je een macbook koopt :P maar mijn ex had enorm veel gezeik met de garantie en klantenservice. was zo slecht geregeld dat ik alleen daarom al geen macbook zou kopen. het zal wel een uitzondering zijn geweest maar 10 keer moeten bellen en geweigerd worden bij een applestore omdat je hem bij een andere applestore hebt gekocht ging mij wat ver(toetsenbord deed het niet meer na 1 dag :') ).
Ik maak er geen andere vraag van, maar probeer aan te geven waarom informatie en gegevens van 3 jaar oud de vraag van TS niet zullen beantwoorden. Als we alle oude computers die nu niet meer te koop zijn met elkaar gaan vergelijken dan schiet dit allemaal geen donder op.

Lekkere vriendengroep heb je trouwens als ze jou niet vrij laten in wat voor pc je kopen wilt.

En wat de Applestore betreft, ja als je importeert dan zullen wel meer bedrijven niet al te soepel doen. Dan heb je toch met verschillende bedrijven te doen. Dell Nederland zal je geimporteerde Dell ook niet gelijk aannemen.
Verder is mijn ervaring met Mac Resellers juist dat ze ongelofelijk soepel zijn met garantie, waar ter wereld je je mac op hebt gekocht, wij zijn al een paar maal met in zweden gekochte macbooks heengeweest en elke is het geen enkel gedoe.
pi_85574613
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 16:59 schreef grindfreakje het volgende:

[..]

Ik maak er geen andere vraag van, maar probeer aan te geven waarom informatie en gegevens van 3 jaar oud de vraag van TS niet zullen beantwoorden. Als we alle oude computers die nu niet meer te koop zijn met elkaar gaan vergelijken dan schiet dit allemaal geen donder op.

Lekkere vriendengroep heb je trouwens als ze jou niet vrij laten in wat voor pc je kopen wilt.

En wat de Applestore betreft, ja als je importeert dan zullen wel meer bedrijven niet al te soepel doen. Dan heb je toch met verschillende bedrijven te doen. Dell Nederland zal je geimporteerde Dell ook niet gelijk aannemen.
Verder is mijn ervaring met Mac Resellers juist dat ze ongelofelijk soepel zijn met garantie, waar ter wereld je je mac op hebt gekocht, wij zijn al een paar maal met in zweden gekochte macbooks heengeweest en elke is het geen enkel gedoe.
Apple resellers horen je altijd te helpen. Waar je ook je Macbook hebt gekocht. Ik heb bijvoorbeeld met mijn Nederlandse Macbook een gratis nieuwe batterij gekregen in Salt Lake City en een nieuwe oplader in Albuquerque

Oke zolang je binnen garantie zit....
pi_85574697
Apple Resellers zijn ook niet het probleem, Priapoz geeft aan dat hij garantie problemen heeft met een geimporteerde machine, dit is vrij normaal. De Mac resellers zelf doen hier niet moeilijk omdat dit anders geregeld is.

Maar als een computer uit bv, Amerika importeer, dan stuur ik hem als hij kapot is toch niet op naar Apple Nederland, terwijl elke Mac Reseller mij prima helpt.
pi_85574732
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 17:06 schreef grindfreakje het volgende:
Apple Resellers zijn ook niet het probleem, Priapoz geeft aan dat hij garantie problemen heeft met een geimporteerde machine, dit is vrij normaal. De Mac resellers zelf doen hier niet moeilijk omdat dit anders geregeld is.

Maar als een computer uit bv, Amerika importeer, dan stuur ik hem als hij kapot is toch niet op naar Apple Nederland, terwijl elke Mac Reseller mij prima helpt.
Je moet sowieso nooit je Apple opsturen.
pi_85574752
Daarom verbaast het mij dat hij dit wil regelen met de Apple Store, dan is opsturen de enige optie.
pi_85574966
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 16:35 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Keyboard shortcut.
Dan gebruik je dat toch, wat is het probleem precies?
pi_85575031
quote:

maargoed. in mijn vriendengroep wordt het niet geaccepteerd als je een macbook koopt :P
Dit is wel erg hoor :').
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 22 augustus 2010 @ 17:20:01 #63
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_85575054
Ik heb nog geen laptop gezien met een beter trackpad dan mijn macbook unibody. En recentelijk heb ik nog 3 laptops aangeschaft voor mijn afdeling, waaronder een dell en een thinkpad.
pi_85575056
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 17:16 schreef retorbrapi het volgende:

[..]

Dan gebruik je dat toch, wat is het probleem precies?
Ja maar ik snap niet waarom er geen standaard shortcut is...
pi_85575106
voor de duidelijkheid. gekocht in arnhem.. en gezeik in utrecht. maar zoals ik al zei. het zal wel een uitzondering zijn geweest of ergens een miscommunicatie. maar vond het maar erg raar dat ze zeiden dat we naar arnhem toe moesten omdat hij daar gekocht was. na wat bellen had ze het toch voor elkaar dat ie opgestuurd kon worden. 3 weken weg. daarna was ie weer meteen kapot en kon ie weer opgestuurd worden. maar dit is wat me ex er over heeft vertelt dus misschien lag het ook niet aan de applestore :D

maar goed dat het nou gaat over laptops van 3 jaar oud maakt mij ook niet uit. hoor altijd dat de schermen zo geweldig zijn en nu komt iemand met zijn mening dat het scherm van zijn laptop er niet voor onder doet. nu heb ik een alienware laptop en zal binnenkort waarschijnlijk kunnen vergelijken met een scherm van een macbook pro maar denk dat er geen schrikbarend verschil zal zijn.

en me vriendengroep.. tja die hebben een hekel aan applefanboys. kan ze geen ongelijk geven. ze kunnen soms bijzonder irritant zijn
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 22 augustus 2010 @ 17:23:27 #66
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_85575148
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 17:21 schreef PriapoZ het volgende:

en me vriendengroep.. tja die hebben een hekel aan applefanboys. kan ze geen ongelijk geven. ze kunnen soms bijzonder irritant zijn
Ja, en windows gebruikers zijn altijd genuanceerd :') Op een ander stukje fok loopt ook weer een discussie, waarbij mensen nog steeds beweren dat macs te duur zijn voor wat je krijgt en als klap op de vuurpijl dat de rechtermuisknop ontbreekt.
pi_85575230
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 17:21 schreef PriapoZ het volgende:
voor de duidelijkheid. gekocht in arnhem.. en gezeik in utrecht.
voor de duidelijkheid:

HEB HET DAN OOK NIET OVER DE APPLE STORE.......

zo dat moest ik even kwijt.
  zondag 22 augustus 2010 @ 17:26:43 #68
183846 joepie91
Eentjes en nulletjes genoeg.
pi_85575234
Skip die MacBook maar. Gewoon een Vaio halen, en desnoods Linux erop zetten (blah blah vooroordelen, forget it, is gewoon gebruiksvriendelijk) zoals bijvoorbeeld www.opensuse.org. GNOME als "bureaubladomgeving" kiezen, en het begint al heel wat meer op Mac OSX te lijken.
ChinaCheep: Goedkoop shoppen in China
Ook ik gebruik Bitcoin :3
Adres: 15kvR6gZTkRQCF9FU4vopbxTqQeDfeW47K
pi_85575259
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 17:26 schreef joepie91 het volgende:
Skip die MacBook maar. Gewoon een Vaio halen, en desnoods Linux erop zetten (blah blah vooroordelen, forget it, is gewoon gebruiksvriendelijk) zoals bijvoorbeeld www.opensuse.org. GNOME als "bureaubladomgeving" kiezen, en het begint al heel wat meer op Mac OSX te lijken.
Linux is niet gebruiksvriendelijk... punt uit.
pi_85575322
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 17:20 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Ja maar ik snap niet waarom er geen standaard shortcut is...
Volgens mij is dat er wel hoor. http://www.macworld.com/article/49080/2006/01/lockscreen.html
pi_85575338
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 17:30 schreef retorbrapi het volgende:

[..]

Volgens mij is dat er wel hoor. http://www.macworld.com/article/49080/2006/01/lockscreen.html
Lang antwoord voor een standaard shortcut :')
  zondag 22 augustus 2010 @ 17:31:57 #72
71435 King_of_cubes
Infantiele klootzak
pi_85575360
De hogere resolutie van de MBP lijkt me wel erg relaxed.
pi_85575369
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 17:23 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ja, en windows gebruikers zijn altijd genuanceerd :') Op een ander stukje fok loopt ook weer een discussie, waarbij mensen nog steeds beweren dat macs te duur zijn voor wat je krijgt en als klap op de vuurpijl dat de rechtermuisknop ontbreekt.
Oeh, waar kan ik dat topic vinden? :').
pi_85575390
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 17:31 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Lang antwoord voor een standaard shortcut :')
Ik heb het niet echt gelezen maar volgens mij zijn er meerdere opties.
  zondag 22 augustus 2010 @ 17:33:18 #75
183846 joepie91
pi_85575399
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 17:27 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Linux is niet gebruiksvriendelijk... punt uit.
Bullshit. Onderbouw je punt eerst maar eens.
pi_85575438
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 17:33 schreef joepie91 het volgende:

[..]

Fingerprint reader installeren... :')

Je weet best dat als je normaal gebruik van je computer wilt maken je moet weten hoe de CLI werkt...

quote:
Op zondag 22 augustus 2010 17:33 schreef retorbrapi het volgende:

[..]

Ik heb het niet echt gelezen maar volgens mij zijn er meerdere opties.
Ja maar geen standaard 1... :') Vind ik zo raar.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 22 augustus 2010 @ 17:34:40 #77
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_85575440
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 17:33 schreef joepie91 het volgende:

[..]

Ik installeerde ubuntu op mijn netbook. Geroemd als de meest gebruiksvriendelijke distri. Alleen levert men, om onduidelijke redenen, niet vor elke wifi adapter een driver mee ONDANKS dat een gnu gpl gelicenseerde beschikbaar is.

Dan heb je toch een dippie.
pi_85575451
quote:

Ik had bij een nieuwe Macbook Pro dat het scherm soms rode strepen vertoonde als je het bewoog, contactprobleem dus... ik bellen met Apple, probleem uitleggen, zegt ie: "ok lijkt een DOA gevalletje, maar we gaan toch eerst even wat testjes uitvoeren" (wat neerkwam op wat toetsencombo's bij opstarten e.d., zoals NVRAM resetten e.d.). Om een softwareprobleem uit te sluiten neem ik aan.
Uiteraard hielp dat niet, dus verbond ie me door met de afdeling sales waar ik een lieftallige mevrouw aan de lijn kreeg die me de keuze bood tussen nieuw apparaat of geld terug (ik koos voor het laatste, want ik zou snel voor langere tijd naar het buitenland vertrekken en niet meer op tijd een nieuwe online kunnen kopen met TU Delft korting en 'm ook nog kunnen testen en evt weer inruilen)
TNT Express mannetje kwam 'm de dag erop al ophalen, week later stond het geld weer op m'n rekening.

Wanneer ik nu een nieuwe koop weet ik nog niet, m'n oude zwarte Macbook hou ik nog even (en als deze gejat wordt heb ik niet veel schade, verzekeringstechnisch is ie al afgeschreven, elk nadeel hep z'n voordeel)

Samenvatting: garantieservice was perfect, ik heb 1 telefoontje gepleegd en via e-mail m'n bankgegevens doorgegeven, en het defecte apparaat werd opgehaald en het geld teruggestort. Dit was overigens een aankoop via de online Apple Store, niet in een winkel.
pi_85575490
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 17:34 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ik installeerde ubuntu op mijn netbook. Geroemd als de meest gebruiksvriendelijke distri. Alleen levert men, om onduidelijke redenen, niet vor elke wifi adapter een driver mee ONDANKS dat een gnu gpl gelicenseerde beschikbaar is.

Of grub loaders die corrupt raken..
  zondag 22 augustus 2010 @ 17:39:27 #80
183846 joepie91
pi_85575564
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 17:34 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ubuntu is naar mijn mening niet eens de meest gebruiksvriendelijke (dat is wat mij betreft toch echt OpenSuSE, die ook VEEL betere hardware-support heeft), maar meer de distributie die het meeste op Windows probeert te lijken.

quote:
Op zondag 22 augustus 2010 17:34 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Fingerprint reader installeren... :')

Je weet best dat als je normaal gebruik van je computer wilt maken je moet weten hoe de CLI werkt...

Neuh, ik zou niet weten waarom. In dit huis staan meerdere computers met OpenSuSE, die gebruikt worden door mensen die amper weten wat een browser is. Nooit problemen gehad. Systeem regelt zichzelf, terminal is nog nooit nodig geweest. Ik snap echt niet waarom mensen altijd denken dat iets dat "anders" is, gelijk "ongebruiksvriendelijk" is.

quote:
Op zondag 22 augustus 2010 17:36 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Of grub loaders die corrupt raken..
Nooit gehad. In tegenstelling tot de NT Boot Loader... :')

EDIT: Kleine kanttekening is hier wel op zijn plaats. Als je wubi gebruikt om (in Windows) Ubuntu te installeren, en je update je systeem, JA, dan raakt je GRUB loader corrupt. Maar dat is een probleem dat specifiek bij Ubuntu ligt, niet bij Linux zelf... en het komt in andere distro's praktisch niet voor.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 22 augustus 2010 @ 17:42:46 #81
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_85575668
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 17:39 schreef joepie91 het volgende:

[..]

Ubuntu is naar mijn mening niet eens de meest gebruiksvriendelijke (dat is wat mij betreft toch echt OpenSuSE, die ook VEEL betere hardware-support heeft), maar meer de distributie die het meeste op Windows probeert te lijken.

Dat veranderd niets aan mijn situatie
  zondag 22 augustus 2010 @ 17:46:51 #82
183846 joepie91
pi_85575778
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 17:42 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Dat veranderd niets aan mijn situatie
Klopt. Het laat echter wel zien dat het geen algemeen probleem is, maar bij die specifieke distribute ligt. En dat "Linux" zelf er dus niet op af te rekenen is.
pi_85575786
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 17:23 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

ja maar wie doet er dan ook maar een knop op een muis :P nee maar soms doen ze net alsof het het almachtige systeem is. ik zie het meer als bang en olufsen. design moet je net liggen van zowel de laptop als de OS. dan is het het waard. maar ik en mijn vriendengroep zijn meer van zo goed mogenlijke specs voor je geld. tja dan is een macbook niet je ding. (alienware wel dan? nee natuurlijk niet maar bij de deal die ik er bij had toevallig eens een keer wel)

Apple Centre HTR Arnhem dan.. ook goed :P maakt toch geen flikker uit waar je dat ding brengt ze moeten je helpen idd. deden ze niet.. en dat vond ik belachelijk. maar daar schijnt nu geen spreken meer van te zijn dus daar zal ik het maar bij laten. het doet mij ook alleen maar deugt om verhalen zoals die van Henno te horen.
pi_85575909
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 17:46 schreef joepie91 het volgende:

[..]

Klopt. Het laat echter wel zien dat het geen algemeen probleem is, maar bij die specifieke distribute ligt. En dat "Linux" zelf er dus niet op af te rekenen is.
Tja, uiteindelijk heeft de eindgebruiker niets te maken met de Linux kernel en juist alles met het complete pakket. OS X is ook een 'distributie' bestaande uit een kernel, een BSD userland, een hele zwik open source software zoals Samba en Apache, een Aqua GUI en een Cocoa/Carbon API voor de applicaties.
Linux is niet gebruiksvriendelijk, dat is enkel een kernel :P
pi_85576014
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 17:47 schreef PriapoZ het volgende:

[..]
Apple Centre HTR Arnhem dan.. ook goed :P maakt toch geen flikker uit waar je dat ding brengt ze moeten je helpen idd. deden ze niet.. en dat vond ik belachelijk. maar daar schijnt nu geen spreken meer van te zijn dus daar zal ik het maar bij laten. het doet mij ook alleen maar deugt om verhalen zoals die van Henno te horen.
Je bent niet de enige die anderen verward hiermee, er is maar één apple store in Nederland en dat is de Online van apple zelf, verder zijn er geen Apple eigen winkels en alleen maar Resellers. Vandaar dat ik gelijk dacht aan Import, en dan word verhaal halen bij Apple Nederland zelf al een iets ander verhaal.

Maar inderdaad tegenwoordig is garantie wereldwijd perfect geregeld. Als je een Mac koopt registreer je hem, (in 99,9% word hij bij verkoop al geregistreerd om de garantie termijn goed in te laten gaan) Elke Apple reseller kan dit zien als je hem langs brengt, en zal hem repareren als het in de garantie termijn is en de rekening naar Apple doorsturen die dit gewoon aan de winkel vergoed.
pi_85576080
Koop lekker die mooie Acer van 500 euro. Meer dan goed genoeg voor je.
  zondag 22 augustus 2010 @ 17:58:17 #87
183846 joepie91
pi_85576114
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 17:51 schreef Henno het volgende:

[..]

Tja, uiteindelijk heeft de eindgebruiker niets te maken met de Linux kernel en juist alles met het complete pakket. OS X is ook een 'distributie' bestaande uit een kernel, een BSD userland, een hele zwik open source software zoals Samba en Apache, een Aqua GUI en een Cocoa/Carbon API voor de applicaties.
Linux is niet gebruiksvriendelijk, dat is enkel een kernel :P
Ik heb het dan ook over "Linux" als verzamelnaam voor distributies, anders gaan mensen het sowieso niet begrijpen (een kernel? wat is dat? kun je dat eten? etc).

Mijn eigen ervaring is het beste met OpenSuSE (ik wil namelijk ook gewoon een systeem dat werkt zonder dat ik in een terminal moet gaan klooien). En die ervaring is een HEEL stuk beter dan Windows.
pi_85576439
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 17:57 schreef Jahr00n het volgende:
Koop lekker die mooie Acer van 500 euro. Meer dan goed genoeg voor je.
Als vervanger van mijn huidige desktop? Denk het niet.
pi_85576693
Fanboy topic :')
pi_85576756
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 18:10 schreef Tauchmeister het volgende:

[..]

Als vervanger van mijn huidige desktop? Denk het niet.
Sarcasme.
pi_85577636
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 18:20 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Sarcasme.
;(
  zondag 22 augustus 2010 @ 19:14:36 #92
315354 Fokkerinator
ex-vliegtuigbouwer
pi_85578538
Verkeerd begrepen

[ Bericht 96% gewijzigd door Fokkerinator op 22-08-2010 19:21:15 ]
bool real_life() { return friends - PC; }
int main(void) {
if (!real_life()) GET_OUT();
}
  maandag 23 augustus 2010 @ 03:33:41 #93
183846 joepie91
pi_85595025
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 18:18 schreef Rivalo het volgende:
Fanboy topic :')
Neuh, niet alleen. Fanboys zijn meer de mensen die iets verdedigen omdat het "nou eenmaal beter is". Ik heb hier toch al aardig wat mensen voorbij zien komen met goede argumenten :P
pi_85596807
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 03:33 schreef joepie91 het volgende:

[..]

Neuh, niet alleen. Fanboys zijn meer de mensen die iets verdedigen omdat het "nou eenmaal beter is". Ik heb hier toch al aardig wat mensen voorbij zien komen met goede argumenten :P
Die allemaal aardig persoonlijk zijn.
  Redactie Frontpage maandag 23 augustus 2010 @ 11:36:44 #95
4530 crew  Crazy Harry
pi_85600307
Wat ik ook nog tegen ben gekomen is dat de pdf implementatie van Preview (welke naar ik heb begrepen een open source variant is, alleen weet ik niet welke) ernstig te wensen overlaat.
Ik heb festival-tickets uit moeten printen voor anderen maar bij het openen van de PDF's waren de broodnodige streepjescodes niet aanwezig.
Gelukkig wist degene die het geprint moest hebben zeker dat er streepjescodes op moesten staan, anders had ik nooit de adobe reader gedownload. Die reader liet de streepjescodes vervolgens wel zien...
Als het voor mezelf was geweest en ik had niet van die streepjescodes geweten, had ik voor een voor mij gesloten festivalterrein gestaan omdat ik geen geldige kaartjes bij zou hebben gehad...
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
pi_85600572
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 11:36 schreef Crazy Harry het volgende:
Wat ik ook nog tegen ben gekomen is dat de pdf implementatie van Preview (welke naar ik heb begrepen een open source variant is, alleen weet ik niet welke) ernstig te wensen overlaat.
Ik heb festival-tickets uit moeten printen voor anderen maar bij het openen van de PDF's waren de broodnodige streepjescodes niet aanwezig.
Gelukkig wist degene die het geprint moest hebben zeker dat er streepjescodes op moesten staan, anders had ik nooit de adobe reader gedownload. Die reader liet de streepjescodes vervolgens wel zien...
Als het voor mezelf was geweest en ik had niet van die streepjescodes geweten, had ik voor een voor mij gesloten festivalterrein gestaan omdat ik geen geldige kaartjes bij zou hebben gehad...
Dit heb ik ook een keer gehad met e-tickets voor vliegen...
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 23 augustus 2010 @ 11:49:31 #97
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_85600833
Kan natuurlijk ook de pdf liggen :) En heb je 'm ook GEOPEND ipv alleen gepreviewd?
pi_85602544
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 11:36 schreef Crazy Harry het volgende:
Volgens mij staat er ook altijd een kaartnummer op. Die moeten ze dan handmatig invoeren. Dan heb je wel wat kwade gezichten achter je, maar moet je toch het terrein op kunnen komen ;)
Leaf
  Redactie Frontpage maandag 23 augustus 2010 @ 13:01:56 #99
4530 crew  Crazy Harry
pi_85603633
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 11:49 schreef Swetsenegger het volgende:
Kan natuurlijk ook de pdf liggen :) En heb je 'm ook GEOPEND ipv alleen gepreviewd?
Ehh, hoe bedoel je geopend? Preview is niet volledig openen dus?
Hoe doe ik een PDF verder openen dan? Kan het nog wel proberen, de betreffende PDF's heb ik nog.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 23 augustus 2010 @ 13:05:17 #100
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_85603756
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 13:01 schreef Crazy Harry het volgende:

[..]

Ehh, hoe bedoel je geopend? Preview is niet volledig openen dus?
Hoe doe ik een PDF verder openen dan? Kan het nog wel proberen, de betreffende PDF's heb ik nog.
Ik nam aan dat je de preview in mail bedoelde. Openen is gewoon dubbelklikken :)
  Redactie Frontpage maandag 23 augustus 2010 @ 13:10:13 #101
4530 crew  Crazy Harry
pi_85603916
Ah op die manier. Nee, ik bedoelde gewoon via het programma Preview :)
Toch jammer, begon hoop te krijgen dat ik Adobe Reader er weer af kon gooien...
pi_85604660
Ik ben overtuigd.

Nu twijfel ik nog tussen de 13" en de 15" MBP. Rekening houdend met de toekomst is de Core i5 natuurlijk een betere keuze dan de Core 2 Duo, maar de 13" is fijner om mee te nemen en bovendien ben ik niet van plan om zwaardere programma's dan Dreamweaver en Photoshop te draaien. Moeilijk :{
  maandag 23 augustus 2010 @ 14:41:01 #103
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_85607891
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 13:28 schreef Tauchmeister het volgende:
Ik ben overtuigd.

Nu twijfel ik nog tussen de 13" en de 15" MBP. Rekening houdend met de toekomst is de Core i5 natuurlijk een betere keuze dan de Core 2 Duo, maar de 13" is fijner om mee te nemen en bovendien ben ik niet van plan om zwaardere programma's dan Dreamweaver en Photoshop te draaien. Moeilijk :{
Een goede keuze! Zelf zou ik voor de 13 inch gaan...
Modus Vivendi!
pi_85608609
Ik vraag me af of de Core 2 Duo over bijvoorbeeld een jaar of vijf nog aan m'n wensen voldoet. Het wordt immers toch de vervanger van m'n desktop. Als er een Core i3 in had gezeten, had ik geen twijfel.
  Redactie Frontpage maandag 23 augustus 2010 @ 19:32:15 #105
4530 crew  Crazy Harry
pi_85619649
Als het een desktopvervanger is denk ik dat je beter voor een 15" kan gaan. 5 jaar is voor een computer best lang...
Geheugen kan je bij een laptop nog bijprikken maar een processor-upgrade wordt vaak toch lastig...
pi_85621586
Processor vervangen zit er denk ik niet in, nee. Denk dat ik m'n keuze dan gemaakt heb :)
pi_85624642
Als desktop vervanger zeker 15 inch. De 13 inch is ook niet fijn om langer dan 2-3 uur op te werken.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 23 augustus 2010 @ 21:32:21 #108
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_85624724
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 21:30 schreef Adames het volgende:
Als desktop vervanger zeker 15 inch. De 13 inch is ook niet fijn om langer dan 2-3 uur op te werken.
Ik werk er elke dag een uur of 4 minimaal op :)
pi_85624838
Ik heb ook heel lang een 13" als desktopvervanger gebruikt, ging prima.
pi_85624871
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 21:30 schreef Adames het volgende:
Echt wel. Ik heb 3 jaar lang alleen maar op 13 inch gewerkt en ik werk nu op 14 inch (wel 4:3 niet 16:9) En het werkt prima.
pi_85625192
Oh van wat ik heb gelezen was de 13 inch toch minder fijn, omdat je niet zo veel ruimte hebt om je polsen op te laten rusten. Nu vond ik zelf niet erg, heb ook de 13 inch besteld. Maar als desktop vervanger werd op verschillende sites toch zeker de 15 aangeraden.

Praktijk ervaring heb ik zelf dus nog niet.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 23 augustus 2010 @ 21:45:22 #112
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_85625285
Ik heb mijn polsen eigenlijk zelden op de macbook liggen. Nou werk ik er ook echt OP de bank mee, maar ik doe er alles mee. Ook websites bouwen enzo :)
pi_85625401
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 21:45 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik heb mijn polsen eigenlijk zelden op de macbook liggen. Nou werk ik er ook echt OP de bank mee, maar ik doe er alles mee. Ook websites bouwen enzo :)
Ik wel maar dat kan prima.
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 03:12:02 #114
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_85634989
13 inch is prima om ook lang op te werken en is dan ook nog wat makkelijker mee te nemen.
Maar ja zo'n Core i3/i5 processor werkt erg lekker. Als je het extra gewicht niet erg vind dan moet je gewoon voor de modernere techniek gaan. Zelf wil ik eigenlijk nooit groter dan 14 inch.
Modus Vivendi!
pi_85635616
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 21:47 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Ik wel maar dat kan prima.
en het allu verkleurt niet?
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 24 augustus 2010 @ 07:44:16 #116
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_85635624
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 07:42 schreef FkTwkGs2014 het volgende:

[..]

Nee.
pi_85635821
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 07:42 schreef FkTwkGs2014 het volgende:

[..]

had 1 van de eerste macbook alu gekocht, 1 week na releasedate inmiddels alweer 2 jaar terug, en kwalitatief ziet dit ding er nog keurig uit, nog geen mankementen gehad, aluminium is nog steeds zilver en zwart nog steeds zwart. trackpad doet het ook nog steeds top, zelfs nadat ik er inmiddels al 2x een glas drinken overheen heb geknoeid c_/ .
ik zeg doen, en gaan voor de 15". voor mijn macbook had ik een 17" schermpje, toen was de overstap niet zo groot, maar ik werk op mijn werk op een 24" imac en merk toch wel dat ik ruimte te kort heb op mijn 13". ben ook van plan om binnen 2 maanden een imac 21 of 27" te halen.
pi_85691708
Vanmiddag dan maar de MBP uit de openingspost gekocht. Wat een wereld van verschil (in positieve zin) :)

Bedankt voor jullie advies.
pi_85693065
Vraagje, Ik ben opzoek naar een goedkope mini laptop waarvan de kwaiteit goed is. Nodig voor school dus zaken als Wireless LAN, langdurige accu en een snel werkgeheugen zijn van belang. Kan iemand mij een tip geven??
pi_85693271
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 16:13 schreef Delens71 het volgende:
Vraagje, Ik ben opzoek naar een goedkope mini laptop waarvan de kwaiteit goed is. Nodig voor school dus zaken als Wireless LAN, langdurige accu en een snel werkgeheugen zijn van belang. Kan iemand mij een tip geven??
Topickaper :o
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')