Nu is het wel zo dat in de MotoGP een felle strijd maar selectief wordt toegestaan. Het was in het verleden altijd zo dat de MotoGP het equivalent was van de F1, terwijl de Superbike meer touringcar was, waar het racen toch wat rauwer is en een beukje hier en een checkje daar wel toegestaan is. Toen Tamada op Montegi, geloof ik, in dat jaar (2003?) dat hij op die witte Pramac Honda op Bridgestones) een een derde plaats veroverde en daarmee (naar ik geloof) Gibernau wat wegzette werd Tamada gedisqualificeerd. Toen Rossi het een paar wedstrijden later deed, op een veel hardere manier, mocht dat opeens wèl. En wat later, met name de laatste jaren werd het meer MotoGP-eigen, die fysieke duels. Op zich kon dat ook wel met de 4-takten. De oude 2 takten waren een stuk minder vergeeflijk, en daar lag je er zo mee af. Dus door een combinatie van klassejustitie (als Rossi die trend niet had ingezet, was deze er niet gekomen) en de mogelijkheid dat het kon, en het gewenningsproces, is het wat harde geworden. Maar het mentale idee van de MotoGP als equivalent van de F1 in de motorracerij met een minder rauwe stijl, bestaat bij velen nog wel. Wellicht ook slechts selectief, afhankelijk van of ze er wel of niet van profiteren.