quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 02:01 schreef Justinn het volgende:Er zijn praktische redenen zat waarom mensen juist niet voor een iPhone 4 zouden gaan. Redenen die niets met de prijs van het apparaat te maken hebben. '
De iPhone 'de beste telefoon op de markt' noemen getuigt in mijn ogen van egoisme, omdat het hebben van een voorkeur subjectief is. Iedereen heeft andere (primaire) voorkeuren als het gaat om het kiezen van een telefoon die bij je past en om deze reden zijn die 'iPhone vs de rest'-discussies zo zinloos. Mensen beoordelen telefoons op bepaalde specificaties die voor hem of haar belangrijk zijn. Zelfs al zou je alle voor- en nadelen van verschillende apparaten objectief met elkaar vergelijken kan je daar nog geen 'beste telefoon' uitkiezen, omdat iedereen de nadruk legt op verschillende eigenschappen. Één belangrijk voordeel van andere telefoon kan doorslaggevend zijn, terwijl een ander geen zak om dat voordeel geeft.
Ik ben nog op zoek naar een nieuwe smartphone en ben zeker geinteresseerd in de iPhone 4, maar dan wacht ik eerst tot de problemen met betrekking tot de death grip voorbij zijn. Hopelijk worden nieuwe iPhone 4 toestellen dus aangepast zodat dat probleem niet meer aanwezig is. Op dit moment is het risico om er één aan te schaffen mij iets te groot, omdat ik dus erg veel bel.
Je kunt voor $2,80 een clearskin bestellen. "onbekrasbaar" beschermfolie voor de voor-, achter- en zijkant van de iPhone wat het death grip probleem oplost.
Overigens is het best mogelijk om een beetje te generaliseren en te kijken naar wat het merendeel van de consumenten met een smartphone doet. Zakenmannetjes kunnen nog steeds een blackberry gebruiken omdat die de 'zakelijke dingen' (mail etc) gewoon goed doen, maar het gros van de smartphonegebruikers gebruikt zijn telefoon als allround entertainmenttoestel: muziek luisteren, video's kijken, browsen en vooral constant verbonden zijn met hyves, facebook, twitter, msn en andere IM-services.
Met dat in overweging genomen ligt het grootste belang bij een heldere, overzichtelijke en vooral toegankele UI. Android mag dan een goede tweede genoemd worden, maar de UI van de iPhone is nog steeds de meest vanzelfsprekende om te gebruiken. Niemand die met mijn iPhone heeft gespeeld heeft vaker dan een enkele keer gevraagd hoe iets werkte. Bij de Desires, Nexus Ones en andere Android telefoons is niet alles zo vanzelfsprekend. Een vriendin van mij wist van haar Wildfire niet eens waar ze naar updates moest zoeken en toen iemand die zijn Desire net een dag eerder had geupdate dit uit wilde leggen, moest ook hij even zoeken. Deze dingen heb je bij een iPhone simpelweg niet, omdat alles vanzelfsprekend is. Je klikt een app aan en het werkt.
Android heeft ook een app voor Facebook. Zelfde geldt voor Hyves en Twitter, en IM+ is er ook voor Android. Maar vergelijk die apps met hun equivalenten op de iPhone en het is na enkele minuten duidelijk welke het beste werkt.
De gemiddelde gebruiker hecht meer waarde aan gebruiksgemak dan optimale functionaliteit. Een Nokia N900 is bijvoorbeeld een verschrikkelijk krachtige smartphone, maar slechts enkelen willen de tijd en moeite erin steken om er een echt functionele smartphone van te maken. Customizen gaat bij Android wat makkelijker, en dankzij het Sense-sausje van HTC is het een erg toegankelijk besturingssysteem geworden, dat het maken van aanpassingen (vooral door widgets) leuk maakt. Verder werkt alles redelijk goed, en is vooral browsen minstens net zo goed als op de iPhone.
Toch is het allemaal niet zo gladjes afgewerkt als bij de iPhone en omdat Android een open platform is, zie ik dat ook niet snel gebeuren. Iedereen kan apps voor Android maken en deze aanbieden. Dit geldt tot op zekere hoogte ook voor iOS, maar daarbij moet de basale functionaliteit hetzelfde zijn als bij alle andere apps. Dit zorgt ervoor dat alles altijd in essentie hetzelfde werkt, wat overzicht en gebruiksgemak ten goede komt.
Daarbij komt dat Android, ondanks de snelle snapdragon processor, zelfs met Froyo nog steeds niet zo lekker loopt als de iPhone. Zoomen in de browser, switchen tussen pages, zwaardere spellen spelen zonder haperingen.. Android kán het ook allemaal, maar doet het net niet zo vloeiend als de iPhone.
Dus, om terug te komen op wat ik eerder zei, voor het merendeel van de smartphonegebruikers is de iPhone 4 wel degelijk de beste telefoon die op de markt is. Nu zal een groot deel toch voor Android gaan, zeker gezien de grote keus in toestellen. En velen van hen zullen (onterecht) een zeker gevoel van superioriteit hebben omdat zij 'niet in de Apple-hype zijn getrapt'. Maar, in tegenstelling tot wat jij -en met jou een hoop anderen- beweren zijn juist die personen een stuk minder objectief dan ze denken. Zij verfoeien de beste smartphone van dit moment, puur vanwege het feit dat er een appeltje op de achterkant staat.