Ach alle auto's hebben voor- en nadelen, zelfs een Iveco heeft goede punten. Ja echt, ze trekken bijvoorbeeld als een malle, en omdat ze van plastic zijn roesten ze niet

Principieel ben ik anti-benz, ondanks dat ze vast geen hele slechte producten hebben. De EPS schakeling, die halfautomaat met zo'n kutpookje, is wel een waardeloos iets. Verder heb ik met de huidige generatie actros nooit gereden, dus ik kan er ook niet echt een oordeel over vellen. Nouja, de instap is gi-gan-tisch hoog in de megaspace uitvoering. Wil je die hoge instap niet? Dan krijg je de lage cabinevariant met een behoorlijke motortunnel. De black edition is wel een lust voor het oog, eerlijk is eerlijk.
Scania heeft mooie grote spiegels, en het overzicht vanachter het stuur is ook alleraardigst, maar de vering is in 1 woord kut. De cabine-indeling kan ook een stuk handiger, waardoor eindelijk eens een fatsoenlijk bed gemonteerd zou kunnen worden. Het nieuwe uitschuifbed is te zacht, en als je midden in de nacht wilt pissen moet je eerst je bed inschuiven, dan de stoel aan de kant schuiven, en dan kan je uitstappen. Jammer dat ze, net als benz in de personenwagens, het succes van vroeger omgezet hebben in een onmetelijke arrogantie met betrekking tot het heden. Vroeger, in de tijd van de 2 en 3-series kon je geen betere auto dan een scania hebben. Op dat niveau zijn ze stil blijven staan, luisteren naar chauffeurs doen ze nog altijd niet, en toch vinden ze dat ze nog altijd het beste product hebben. Dat de concurrentie wel doorgegaan is in ontwikkeling van kwaliteit en comfort willen ze niet zien. U wilt een voorbeeld? U krijgt een voorbeeld. De 4-balgs luchtvering is nog steeds niet standaard op de R-series. De standaard 2-balgs achteras stamt al van de 2-serie, alleen de overbrenging is iets aangepast. Geen wonder dat er standaard een luchtgeveerde cabine op zit, anders was het helemáál niet te doen.
Dan Daf. Uit het rijtje tot nog toe mijn favoriet. De stoelen passen mij als gegoten (zal per persoon verschillend zijn), het bed is onovertroffen, de vering van het hele spul is goed, en zo kan ik wel even doorgaan. Toch is ook een Daf niet zaligmakend, zo is er het spijltje in de zijruiten waardoor je bij een verkeerde afstelling van de spiegelsteun niet goed in de spiegels kan kijken. Ook staat het stuur te ver naar links, je zit net niet recht achter het stuur. Verder staat de stoel ook te ver naar links, waardoor je te dicht op de deur zit. Gevolg is dat iedereen met de arm op de deur gaat hangen, met schouderklachten als gevolg. Een collega kwam ermee bij de arbo-arts terecht, en die kon naar aanleiding van de klachten het merk auto raden. Ook het middenstuk van het dashboard is vrij fors, waardoor ruimte op de motortunnel (of wat daar van over is) verloren gaat.
Volvo bouwt ook prachtige auto's, zeker geen straf om mee te moeten werken. Trekken als een malle, de automaat is onovertroffen, veert goed, remt goed, het stuurt zo scherp als een scheermes en er gaat niets boven de VEB, de volvo motorrem. Maar. Het standaard bed is ronduit klote, je voelt de spiraalveren in je rug prikken. Door de schuine voorruit heb je niks aan de kastjes boven de voorruit, op het dashboard kun je je papieren niet kwijt waardoor die altijd door de cabine heen vliegen (scania zelfde verhaal trouwens) en doordat de deur, wederom door de schuine voorruit, ver naar achter staat in verhouding tot de trap aan de buitenkant, sodemieter ik er altijd half af, hoe goed ik er ook bij nadenk. Ook is het bed niet al te breed, met een rechtere voorruit zou de stoel wat naar voren kunnen, en dus het bed breder.
MAN bouwt prachtige auto's, maar ik heb er nog nooit mee gereden. Van wat ik er uit het wereldje van hoor moet het qua comfort op het moment de top zijn, en het ziet er inderdaad verrekt goed en doordacht uit. Maar ook daar zijn puntjes van kritiek. Zo zijn de nieuwe spiegelhuizen zo groot dat je niet meer tussen de spiegels en de raamstijl door kunt kijken. Resultaat is een dode hoek waar zomaar 2 complete vrachtwagens in verdwijnen. Dat dat een typegoedkeuring heeft gekregen snap ik echt niet. Ook zitten de knopjes van van alles en nogwat in het dashboard zo dicht bij elkaar en lijken zo sterk op elkaar dat het verwarrend werkt. Zal wel een kwestie van wennen zijn, maar het zal wel ff duren voor je in de gaten hebt wat waar zit. Ook die mooie grote hoge voorruit heeft een nadeel: in de zomer is het net een broeikas, zonder standairco zou ik in zo'n ding echt niet willen liggen.
Renault heeft tegenwoordig de Volvo aandrijflijnen, dus daar ga ik het niet meer over hebben. De cabineindeling van zowel de Magnum als de Premium is typisch Frans. In de Premium is het bovenbed letterlijk een hangmat, en daardoor onbruikbaar om spullen op te sodemieteren. Laat staan voor gebruik door een bijrijder. Voor de middellange afstand is de Premium wat klein af, en dan kom je gauw bij de Magnum terecht. Dat concept, met die grepen aan de buitenkant, heb ik nooit begrepen. Je wilt je cabine schoonhouden, hoe ga je dat doen als je zwarte klauwen hebt van het in- en uitstappen, zo vaak als je dat moet doen? Dan erbij is het een behoorlijke klim naar boven, net als bij de Benz Megaspace. Ook de ruimte van binnen vond ik zeer teleurstellend. Van buiten lijkt het heel wat, maar van binnen is het huilen. Ja, stoelen zijn goed, overzicht is ook verrassend goed, maar op het oog is het bovenbed van een Scania nog breder dan het onderbed van de Magnum. En ik ben geen fan van het bovenbed van Scania. Absoluut niet zelfs. Leuk hoor, dat je er een kantoorzitje van maken kunt. Maar hoe ga ik dan m'n bed fatsoenlijk opmaken? Of mag ik dat iedere dag opnieuw doen? Hmm?
Moraal van het verhaal: het is maar net waar je waarde aan hecht. Wil je goed uitziend spul, en hecht je minder waarde aan ontwikkeling en comfort? Kies een Scania! Rij je lange afstanden maar wil je ook een nette cabine? Ga voor de Benz Megaspace! Middellange afstand maar toch een goed bed en een ruime cabine? Neem de Daf of de MAN! Of de Volvo, maar dan wel met het extra dikke bed

Heeft de baas de centen op en moet het vooral goed trekken? Iveco is je vriend, Renault ook. Voor ieder wat wils