abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85388261
Wat is reiki :?
Reiki is het Japanse woord voor universele levensenergie. Universele levensenergie is de energie rondom ons heen, alles wat leeft en groeit heeft deze energie nodig om te kunnen bestaan. We kunnen deze energie voelen wanneer we ons in de natuur begeven. Iedereen kent waarschijnlijk het onbeschrijfelijke gevoel één te zijn met de natuur, als je bijvoorbeeld langs de slootkant zit of in het bos wandelt.

Iedereen beschikt over Reiki. De universele levensenergie wordt bij onze geboorte meegegeven. Als klein kind ben je helemaal open en de Ki stroomt dan nog ongehinderd door je heen. Door het verdringen van emoties in de eerste levensjaren, problemen met je ouders, dingen die op je af komen die minder prettig zijn, wordt vrijwel bij iedereen deze levensenergie geblokkeerd. Een tekort aan deze energie veroorzaakt een grotere gevoeligheid voor ziekten en andere kwalen. Hoe meer de Ki wordt geblokkeerd des te meer je jezelf afsluit. Door je zelf te behandelen met Reiki kun je de pijn verzachten en je kwaal genezen.

Wat doet Reiki :?
Reiki is een geneeswijze die werkt door handoplegging. Het eerste wat Reiki voor ons doet is het op gang brengen van ons natuurlijk genezend vermogen. Door eenvoudig je handen op je lichaam te leggen stroomt Reiki door je heen naar de plaats waar het nodig is. Denk maar eens wat je automatisch doet als je kies- of hoofdpijn hebt, je legt je hand of handen op de pijnlijke plek. Als je ergens van schrikt, dan leg je je handen vaak automatisch op je keel of vlak daaronder. Reiki ontspant, geeft je rust en versterkt het afweersysteem dat je helpt je lichaam en geest te ontgiften. Oude emoties komen weer naar boven, door je zelf Reiki te geven kun je deze makkelijker loslaten. Je hoeft hiervoor niet bang te zijn, je krijgt niet meer te verwerken dan wat je aan kunt.
Je kunt met je handen Reiki aan je zelf geven of aan anderen. Iedereen kan het leren. Het is geen geloof en je hoeft niet paranormaal begaafd te zijn. Je hoeft het alleen maar te willen. Je kan het overal eenvoudig toepassen in allerlei situaties: op school, in huis, op je werk, overal waar stress, ongelukken of ziekte worden ervaren.

Kennismaken met Reiki? :?
Een goede manier is om eens een behandeling te ondergaan. Die ervaring zou waarschijnlijk aanleiding kunnen geven tot het doen van een eerste graad Reiki-cursus, die regelmatig en overal in het land gegeven wordt.

Hoe kun je het leren :?
Een Reiki cursus 1e graad bestaat uit vier dagdelen in een weekend of vier avonden. In elk dagdeel leer je de verschillende handposities om jezelf en anderen te behandelen. Tijdens zo'n dagdeel wordt je door een Reiki-Master afgestemd door een "inwijding" waardoor de energiekanalen die geblokkeerd zijn weer worden geopend. Na de cursus kun je je zelf of anderen een complete behandeling geven en hoe vaker je met Reiki werkt hoe sterker het wordt.
Ervaringen zijn ontelbaar, vele gebeurtenissen vinden plaats met Reiki. Zij die er actief mee bezig zijn voelen positieve reacties op geestelijk en emotioneel niveau.

Wat gebeurt er bij de Reiki I initiatie :?
Je wordt door 4 "inwijdingen" een kanaal voor Reiki. Hierbij geeft de Reiki-Master, met gebruikmaking van de oeroude Tibetaanse techniek, versterkte energie aan de 'inwijdeling'.
De energie zorgt ervoor dat er een open kanaal ontstaat, waarlangs kosmische energie via de kruin naar binnen kan stromen en door de bovenste energiecentra (chakra's) naar de handen kan doorstromen, voor toekomstige behandelingen.
Er wordt een soort beschermingsmechanisme in werking gesteld, dat verhinderd dat je eigen energie wordt weggegeven. Ook voorkomt deze bescherming dat de klachten van de behandelde persoon op jezelf worden overgedragen.
De gevoeligheid neemt toe (helder zien, voelen, horen, ruiken).
Je leert energie doorgeven door je handen te leggen op planten, dieren, en vooral ook op jezelf voor je eigen heling en persoonlijke groei.

En bij Reiki II? :?
Tijdens de cursus ontvang je een inwijding en een drietal symbolen en mantra's (heilige woorden die bepaalde krachten activeren en sturen).
Hiermee kun je je kracht versterken: een behandeling van een uur kun je in 20 minuten geven. Ook kun je op afstand meerdere mensen tegelijk behandelen. De derde mogelijkheid is de mentale genezing ondersteunen.

En wat is Reiki III? :?
De derde graad is de Master-graad, de graad van reiki-leraar. Je bent dan in staat anderen in te wijden. Hiermee kun je voor ieder mens een blijvend kontakt met de bron van de Universele Levensenergie tot stand brengen.

Handige linkjes:
Eerste topic
Tweede topic
Derde topic
www.reiki.nl
www.reikimaster.nl
Lijst met masters per provincie

Goede Reiki boeken
Om meer over Reiki te weten te komen raden wij de volgende boeken aan:
• Het Reiki compendium van Walter Lubeck
• Een heldere kijk op Reiki van Frank Arjava Petter
• Reiki als ambacht van Fons Delnooz

Reiki beoefenaars aangemeld in dit topic

• Summers
• Tot
• credendo_vides
• knokkels
• vogeltjesdans
• TeraMai
• shadowflash
• MNR
• berney
• Bastard

Zijn er mensen hier bekend al met deze energie, uit de omgeving? Heb je wel eens een behandeling gehad, hoe ervaarde je dat? Beoefen je zelf ook 'reiki' misschien? :)

Dit topic is bedoeld om respectvol met elkaar te praten over Reiki en de verschillende stromingen. Degene die dat niet kan opbrengen mag wegblijven.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_85388282
Kan een mod even de TT veranderen naar #4? Waarvoor dank.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_85388350
Daarnet een vriendin gesproken waarbij ik gisteravond zou proberen reiki op afstand naar te sturen, alleen zou ik geen tijd zeggen....En weer is het aangekomen ^O^
En nu begin ik me dus echt af te vragen of het voor mij nodig is om reiki 2 ooit te halen?
pi_85388374
@ die Japanse karakters: om eerlijk te zijn had ik bij HSZSN al meteen een vreemd gevoel bij: ook ik zag het puur als Japanse tekst.
De andere symbolen zijn sowieso wel oeroud en zien er ook heel anders uit.
pi_85388375
Okee, waar waren we gebleven?

edit: oh ja, daar dus
pi_85388448
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 12:38 schreef Laysa het volgende:
Daarnet een vriendin gesproken waarbij ik gisteravond zou proberen reiki op afstand naar te sturen, alleen zou ik geen tijd zeggen....En weer is het aangekomen ^O^
En nu begin ik me dus echt af te vragen of het voor mij nodig is om reiki 2 ooit te halen?
Doie wat je gevoel je zegt. Werk er een tijdje mee en zie dan wat je wilt. Je krijgt behalve het afstandsymbool ook het symbool voor mentale genezing en het krachtsymbool bij. En de kraacht van reiki gaat dan een stuk beter door je stromen :)
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 12:41:14 #8
8372 Bastard
Persona non grata
pi_85388462
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 12:29 schreef ToT het volgende:

[..]

Dat was Namasté toch? :@
Nee dat betekent zoiets als " ik buig voor jou " ;)
The truth was in here.
pi_85388512
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 12:40 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Doie wat je gevoel je zegt. Werk er een tijdje mee en zie dan wat je wilt. Je krijgt behalve het afstandsymbool ook het symbool voor mentale genezing en het krachtsymbool bij. En de kraacht van reiki gaat dan een stuk beter door je stromen :)
ja...ik wil denk ik dit toch zo voor een hele poos zo doen....tis ook niet echt heel goedkoop allemaal ;)
pi_85388525
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 12:38 schreef Laysa het volgende:
Top joh! Ja dat soort experimentjes doe ik ook wel eens.Regelmatig met echt bijzondere resultaten, met name 1 bepaald experiment! _O- :')
"Nodig" is het niet om Reiki 2 te halen, maar het is wel een verrijking! :)
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 12:42:57 #11
8372 Bastard
Persona non grata
pi_85388530
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 12:38 schreef ToT het volgende:
@ die Japanse karakters: om eerlijk te zijn had ik bij HSZSN al meteen een vreemd gevoel bij: ook ik zag het puur als Japanse tekst.
De andere symbolen zijn sowieso wel oeroud en zien er ook heel anders uit.
Klopt, dat had ik ook.. meteen bij het natekenen. Ook het krachtsymbool CKR heel sterk! En niet om er meer waarde aan te plakken dan dat zou moeten, je voelt dat dit krachtig is.
The truth was in here.
pi_85388570
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 12:41 schreef Bastard het volgende:

[..]

Nee dat betekent zoiets als " ik buig voor jou " ;)
Verrek, je hebt gelijk! :@
Ik had geleerd dat het betekende: "Het goddelijke in mij erkent het goddelijke in jou, en als we samen zijn, zijn wij één."
Of is dat WEER een ander symbool? :')
pi_85388596
Het gaat toch allemaal om focus en concentratie, niet?
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 12:45:13 #14
8372 Bastard
Persona non grata
pi_85388626
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 12:44 schreef ToT het volgende:

[..]

Verrek, je hebt gelijk! :@
Ik had geleerd dat het betekende: "Het goddelijke in mij erkent het goddelijke in jou, en als we samen zijn, zijn wij één."
Nee ook een uitleg van het zelfde symbool, mij is de boedha bijgebleven omdat ik het mooi verwoord vind :)
The truth was in here.
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 12:46:37 #15
8372 Bastard
Persona non grata
pi_85388675
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 12:44 schreef ToT het volgende:

Usui kent er gelukkig niet zo gek veel :D
The truth was in here.
pi_85388678
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 12:45 schreef Bastard het volgende:

[..]

Nee ook een uitleg van het zelfde symbool, mij is de boedha bijgebleven omdat ik het mooi verwoord vind :)
Nee ik had het over Namasté! ;)
pi_85388698
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 12:46 schreef Bastard het volgende:

[..]

Usui kent er gelukkig niet zo gek veel :D
Nee het was geen Tera Mai symbool, het was wat algemeners.
  † In Memoriam † dinsdag 17 augustus 2010 @ 12:47:41 #18
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_85388719
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 12:29 schreef ToT het volgende:

Dat was Namasté toch? :@
Namaste is in het sanskriet 'ik buig voor jou' en tevens een gebaar. De namasté mudra (mudra=gebaar) daarmee begroet je (een God).

Het is wel een mengelmoes aan talen en begrippen zeg! Hoezo zou het kunnen plaatsen van die symbolen of karakters gevaarlijk zijn?
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 12:49:40 #19
8372 Bastard
Persona non grata
pi_85388797
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 12:47 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Het is wel een mengelmoes aan talen en begrippen zeg! Hoezo zou het kunnen plaatsen van die symbolen of karakters gevaarlijk zijn?
Ik zeg niet 'gevaarlijk' (JP let je op?) het is een respect wat je hebt voor die symbolen, de kracht die er van uit gaat als je er mee werkt.
The truth was in here.
pi_85388838
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 12:47 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Namaste is in het sanskriet 'ik buig voor jou' en tevens een gebaar. De namasté mudra (mudra=gebaar) daarmee begroet je (een God).

Sommige symbolen hebben een heel specifieke werking. Met Tera Mai heb je bijvoorbeeld een symbool waarmee je entiteiten bij iemand kunt verdrijven. Mocht zo'n entiteit erg krachtig zijn, dan kan hij misschien vet pissig worden! :P
Wat algemener: er is een reinigingssymbool waarmee je lichamelijke en geestelijke ellende los kunt breken om het af te laten voeren. Dat kan bij labiele mensen wel heel erg confronterend zijn en die kunnen dan door een hel gaan, maar er wordt wel gezegd: "Er komt nooit meer los dan wat je aankunt.". Ik weet het niet....ik ben zelf liever wat voorzichtig daarin, wat mij weer door andere masters niet in dank wordt afgenomen, want dan zou ik geen vertrouwen in Reiki of in mezelf hebben....
pi_85389004
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 12:49 schreef Bastard het volgende:

[..]

Ik zeg niet 'gevaarlijk' (JP let je op?) het is een respect wat je hebt voor die symbolen, de kracht die er van uit gaat als je er mee werkt.
Tja ik heb ook een keer meegemaakt dat iemand die Reiki 2 had maar er tijdenlang niet meer mee gewerkt had, aan mij vroeg hoe de symbolen er ook al weer uit zagen. Ze wilde dat we in een aparte kamer gingen zitten, weg van het andere bezoek, omdat zij nog van de oude stempel is en geleerd heeft dat de symbolen absoluut geheim moeten blijven.
Ik vond dat niet nodig en ben gewoon met haar even apart in een hoekje gaan zitten.
Achteraf hoorde ik dat ze WOEST op me was, omdat ik zo achteloos met de symbolen omging door er in een hoekje met haar over te hebben. :')
pi_85389109
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 12:54 schreef ToT het volgende:

[..]

Tja ik heb ook een keer meegemaakt dat iemand die Reiki 2 had maar er tijdenlang niet meer mee gewerkt had, aan mij vroeg hoe de symbolen er ook al weer uit zagen. Ze wilde dat we in een aparte kamer gingen zitten, weg van het andere bezoek, omdat zij nog van de oude stempel is en geleerd heeft dat de symbolen absoluut geheim moeten blijven.
Ik vond dat niet nodig en ben gewoon met haar even apart in een hoekje gaan zitten.
Achteraf hoorde ik dat ze WOEST op me was, omdat ik zo achteloos met de symbolen omging door er in een hoekje met haar over te hebben. :')
zo heb ik het ook meegekregen van mijn master....maar zo geheim is het dus niet ?
pi_85390091
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 12:44 schreef Loppe het volgende:
Het gaat toch allemaal om focus en concentratie, niet?
Focus inderdaad, en om het loslaten van het proberen te sturen van de energie. Hoe minder je in de weg gaat staan hoe beter het stroomt.
pi_85390114
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 12:57 schreef Laysa het volgende:

[..]

zo heb ik het ook meegekregen van mijn master....maar zo geheim is het dus niet ?
Tijden veranderen, en zoals je ziet staat het ook gewoon op het internet.
Shit, er is zelfs een site die de hele inwijdingsprocedure per Reiki-graad per Reiki-soort online heeft staan. (Helaas staan er bij tera Mai wel grove fouten in.)

Maar het gaat er gewoon om dat je wel respectvol met de symbolen omgaat, en het is niet de bedoeling dat mensen het allemaal na gaan tekenen of wat dan ook. Ik leg het liever niet uit als er mensen meekijken die erg sceptisch zijn of die sensatiebelust zijn of zo.
  † In Memoriam † dinsdag 17 augustus 2010 @ 13:19:23 #25
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_85390235
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 12:49 schreef Bastard het volgende:

[..]

In het christendom vormen de Griekse letters Alfa en Omega het teken voor God.

De griekse letters Chi en Rho vormen weer het teken voor Christus.

Bij het Christendom ligt de kracht of de betekenis dus niet in het symbool zelf, maar in de betekenis ervan. Het is ook het geloof dat het pas kracht geeft. Een houten kruis is in de hand van een leek gewoon een houten kruis, maar voor een priester is het een hulpmiddel waarmee men geesten kan uitdrijven.

In het Hindoeïsme is het met name de klank die de kracht geeft. Het gaat dan niet om de betekenis van de karakters uit het schrift, noch om de boodschap, maar is het juist de klank die weergegeven staat kracht bij het uitspreken ervan.

Hoe zit dat dan bij Reiki?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')