Nog lichter? Is een een mountainbikeversnellinkje volgens mij. Ik wist uberhaupt niet dat deze combinatie kon op een racer, kom je daarmee uberhaupt vooruit? 30 voor en 25 achter is al klein zat voor de steile klimmen.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 17:35 schreef BillyBeflap het volgende:
[..]
Bedoel dit:
Voor kan ik 'm op het binnenblad (kleinste tandwiel van de drie tandwielen) zetten: dit tandwiel heeft 28 tandjes
Achter kan ik 'm op het grootste tandwiel (van de 8 tandwielen) zetten: dit tanwiel heeft 30 tandjes
Deze combinatie is mijn lichtst mogelijke versnelling.
Zijn er andere tandwielen waarmee ik nog lichter kan? En hoe duur zijn die?
Of kan de derailleur het dan niet meer aan?
Groetjes
Bij mijn triple zijn de bladen voor respectievelijk 52, 39 en 30 tanden. De cassette achter heeft 12-13-14-15-16-17-19-21-23-25 tanden. Dus het kleinste verzet wat ik kan rijden is 30:25. Daarmee kan ik heel veel steile klimmen wel aan (woon zelf in Zuid-Limburg, heuvels zat daar).quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 17:26 schreef BillyBeflap het volgende:
Op mijn fiets kan ik als kleinste versnelling rijden met 28 tanden voor en 30 tanden achter. Nu heb ik gelezen dat kleiner rijden nog wel mogelijk is, geloof 26 tanden voor en 36 tanden achter. Dit lijkt me wel lekker voor de echt steile bergen. Weet iemand hoe duur goede modellen cranks (triple) en cassettes kosten waarmee ik lekker licht kan rijden?
En vervolgvraagje: ik heb ook gehoord dat de derailleur dergelijk lichte versnellingen niet aankan....klopt dit?
Alvast bedankt
Ik rijd een combi van een wielrenfiets en een mountainbike, daarop is het dus mogelijk.Laat ik het zo zeggen, op de steile klimmen is het hard werken met deze versnelling.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 17:37 schreef marcodej het volgende:
[..]
Nog lichter? Ik wist uberhaupt niet dat deze combinatie kon, kom je daarmee uberhaupt vooruit? 30 voor en 25 achter is al klein zat voor de steile klimmen.
Een hybride dus? Rij je dan niet met een achterlijk hoog (te hoog?) beentempo? Op een gegeven moment houdt souplesse op (is dan niet efficient meer) en zou je wat meer op kracht moeten fietsen.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 17:40 schreef BillyBeflap het volgende:
[..]
Ik rijd een combi van een wielrenfiets en een mountainbike, daarop is het dus mogelijk.Laat ik het zo zeggen, op de steile klimmen is het hard werken met deze versnelling.
Maarre, misschien is de conditie wel gewoon niet goed genoeg
Thanks voor je antwoord.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 17:31 schreef marcodej het volgende:
[..]
Heb ik ook. En als het echt veel wordt, haal ik het er gewoon vanaf met een droge doek en zo'n kettingborstel (om het eruit te peuteren). Het voordeel van Squirt is dat het makkelijker ervan af te halen is. Bij normale middelen zit echt alles onder de zwarte troep en vettigheid, het is nog veel vuiler. Het vuil wat bij Squirt achterblijft is een beetje kleiachtig en daardoor makkelijker te verwijderen. Bovendien is het milieuvriendelijker.
Dat dus. Ik had mijn FM ook al gezegd dat hij de ketting niet hoefde te smeren, maar dit was hij vergeten. Ben gister met ontvetter aan de slag geweest. Ketting was behoorlijk vuil door die olie. Olie trekt ook vuil aan.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 17:42 schreef Marurk het volgende:
[..]
Thanks voor je antwoord.Het lijkt inderdaad een beetje kleiachtig. Ben er in ieder geval wel meer tevreden over dan dat andere zwarte spul van mijn FM. Als hij binnenkort teruggaat voor een beurt ga ik 'm toch zeggen dat ie niet dat zwarte spul erop moet smeren. Het heeft me best even tijd gekost om dat eraf te krijgen. Ondanks de regen en de modder die wat had weggespoeld, bleef er nog behoorlijk veel achter. Het bleef afgeven.
Op het vlakke kan ik 'm inderdaad niet ronddraaien, dat trap je niet bij zo'n licht verzetje.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 17:42 schreef marcodej het volgende:
[..]
Een hybride dus? Rij je dan niet met een achterlijk hoog (te hoog?) beentempo? Op een gegeven moment houdt souplesse op (is dan niet efficient meer) en zou je wat meer op kracht moeten fietsen.
Haha, balen. Gister ook met wasbenzine aan de gang geslagen om dat spul eraf te krijgen. Maar helaas was niet al het zwarte spul eraf (er zat nog wat tussen de schakeltjes), heb het wat te kort gedaan denk ik. Dus nu is dat Squirt Lube weer een beetje zwart geworden van het zwarte smeer dat nog een beetje tussen de schakels zat en niet was "opgelost". Hardnekkig spul.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 17:44 schreef marcodej het volgende:
[..]
Dat dus. Ik had mijn FM ook al gezegd dat hij de ketting niet hoefde te smeren, maar dit was hij vergeten. Ben gister met ontvetter aan de slag geweest. Ketting was behoorlijk vuil door die olie. Olie trekt ook vuil aan.
85 kg valt nog mee hoor.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 17:45 schreef BillyBeflap het volgende:
[..]
Op het vlakke kan ik 'm inderdaad niet ronddraaien, dat trap je niet bij zo'n licht verzetje.
Op stukken boven de 10% (richting 15%) had ik 'm echt nodig.
Ik weeg overigens 85 kilogram, dus ik ben zwaar voor een 'klimmer', dat zal de reden wel zijn denk ik
Een hybride is ook zwaarder dan een racer, dus wellicht dat de verzetten daarom wat lichter zijn. Een hybride is ook anders fietsen. Een 28x30 is iig niet gangbaar op een racer, dus vandaar dat ik het niet helemaal begreep.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 17:45 schreef BillyBeflap het volgende:
[..]
Op het vlakke kan ik 'm inderdaad niet ronddraaien, dat trap je niet bij zo'n licht verzetje.
Op stukken boven de 10% (richting 15%) had ik 'm echt nodig. (ter vergelijking: de col de la schlucht, 18 km a 5%, reed ik op met mijn 28t voor en 18t achter)
Ik weeg overigens 85 kilogram, dus ik ben zwaar voor een 'klimmer', dat zal de reden wel zijn denk ik
Ssst!!quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 20:59 schreef Yankee het volgende:
Grolloo en Appelscha vallen natuurlijk onder dezelfde wielrenomgeving
Geloof dat ie 13 kg weegt. Je kan er ook stukjes offroad mee, dus vandaar de lichte versnellingen denk ikquote:Op vrijdag 20 augustus 2010 18:06 schreef Marurk het volgende:
@ BillyBeflap: Hoeveel kg weegt je hybride? Want als ie echt veel zwaarder weegt dan een racer, kan ik me wel voorstellen dat je lichter wilt kunnen trappen. Ik weet ook niet of ik met een ± 20 kg wegende fiets gemakkelijk boven zou kunnen komen op sommige hellingen.
Waarom zou je willen? 28-30 is echt al superlicht. Je benen draaien dan sneller dan je wiel. Het enige effect is dat je alleen maar langzamer gaat fietsen en te licht gaat trappen, wat weer funest is voor je ademhaling.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 17:35 schreef BillyBeflap het volgende:
[..]
Bedoel dit:
Voor kan ik 'm op het binnenblad (kleinste tandwiel van de drie tandwielen) zetten: dit tandwiel heeft 28 tandjes
Achter kan ik 'm op het grootste tandwiel (van de 8 tandwielen) zetten: dit tanwiel heeft 30 tandjes
Deze combinatie is mijn lichtst mogelijke versnelling.
Zijn er andere tandwielen waarmee ik nog lichter kan? En hoe duur zijn die?
Of kan de derailleur het dan niet meer aan?
Groetjes
Niet eerlijk iddquote:Op zaterdag 21 augustus 2010 09:57 schreef Freddeh het volgende:
Het zou toch mooi weer worden vandaag? Vanochtend was het nog prima te doen, met 20C in het zonnetje. Moet je nu toch eens naar buiten kijken wat een grauwe lucht er hangt boven Rotterdam...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |