quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 23:15 schreef Chanel5 het volgende:Veel gebeurd in chatland, zoals we eigenlijk wel gewend zijn de laatste tijd.
Veel gezeur en gezeik over en weer, whats new??
Maar dan wordt er een geintje uitgehaald!!! Weet er het fijne niet van, iets met hacken!
Tja dat valt niet goed en als je als chatter dat niet kunt waarderen ben je geen "echte'chatter, zo luidt de uitspraak van een van de voortrekkers van deze "grap".
Dat kan! maar als er al zoveel geouwehoer is onderling moet je jezelf, volgens mij, wel ff op je kop krabben om zo'n aktie uit te halen...
Tough stuff. Je hebt gelijk, maar ook weer niet. Laten we het maar houden op het 'ongelijk van het gelijk'.

Laten we vooropstellen: hacken is in principe nooit netjes, maar dit soort hacken heeft een lange traditie en is in de loop der jaren verheven tot een soort van kunst.
Je moet weten dat de chatkanalen van Ustream via IRC -spreek uit
URK- (Internet Relay Chat) lopen, één van de oudste chatsystemen op o.a. internet. Een jaar of vijftien geleden was IRC helemaal hot. Logisch ook, want er waren weinig andere vormen van snel heen en weer communiceren (afgezien van usenet dan, maar dat kun je dan ook weer niet echt met chat vergelijken).
Op IRC kan iedereen eigen chatkanalen aanmaken en daarvoor mensen uitnodigen en mod-opties (OP's) geven. In de glorietijd van IRC was het vaak een sport om elkaars kanalen te kapen en over te nemen.
Vijandige overnames kwamen vaak voor en zo konden kanalen ook regelmatig van "eigenaar" wisselen. Je kon er voor vervloekt worden, maar nooit bestraft door je internetprovider, want dat hoorde er gewoon bij.
Eigenlijk kun je het een beetje zien als een digitale vorm van duivenmelkerij. In de duivensport is het ook een sport en kunst om elkaars duiven af te pikken en zo gold het ook met IRC-kanalen.
Vandaag de dag wordt IRC in principe vooral nog gebruikt door "oude internetfossielen" en nieuwkomers die gebruiksvriendelijke programmaatjes als mIRC gebruiken.
Het toeval wil dat Ustream als één van de grote webcamcommunities zijn (of is het haar) chatsysteem via IRC laat lopen. En zo is het voor een IRC-veteraan dus een koud kunstje om de bijbehorende chat van een Ustream-account te kapen.
Overigens denk ik dat Blindevink zich hiermee wel op glad ijs heeft begeven, want ik denk dat de meeste internetproviders van deze tijd het standpunt innemen dat het kapen van een (geïntegreerd) IRC-kanaal niets minder is dan hacken. De moderne (commerciële) ISP's hebben weinig praktijkkennis van de diverse facetten van het internet en al helemaal niet van de digitale historie, zodat je na zo'n actie een groot risico loopt je account kwijt te raken, mochten er klachten komen.
Een tip dus voor iemand die dit soort geintjes vandaag de dag nog wil uithalen: zorg dat je voor je internetaansluiting klant bent bij XS4ALL of Demon. Dat zijn nog providers van de oude stempel en zullen IRC-kapingen niet zien als misbruik van het net.
Overigens moet ik eerlijk zeggen dat, hoewel ik er in een grijs verleden zelf net zo vrolijk aan heb meegedaan, mijn vriendin Sandwoman en ik waren tamelijk berucht

), ik het in dit verband toch wel een flauw geintje vind, omdat argeloze chatters binnen een systeem als Ustream ongelijke tegenstanders zijn, die hier niet op zitten te wachten.
[ Bericht 0% gewijzigd door Pearlbitch op 21-08-2010 03:47:01 ]