Nederland weerquote:'Ook wegenbelasting voor milieuvriendelijke auto's'
vrijdag 13 augustus 2010 07:31
Wat de VVD betreft is het afgelopen met het belastingvoordeel voor milieuvriendelijke auto's als de Toyota Prius en de Fiat 500. Door de populariteit van deze voertuigen is er een gat van tientallen miljoenen euro's in de begroting geslagen.
Minister Van der Hoeven stapt in haar Toyota Prius
Dat zegt VVD-Kamerlid Anne Mulder vrijdag in het AD.
'Dit lek moet worden gedicht, ook al is het een teleurstelling voor veel mensen die nu net zo'n auto hebben gekocht,' zegt Mulder.
34 miljoen euro
Een op de vijf auto’s die op dit moment wordt verkocht is volgens branchevereniging BOVAG belastingvrij. Het voordeel kan oplopen tot 1.000 euro per maand. Het Financieele Dagblad berichtte eerder deze maand dat de overheid hierdoor 34 miljoen euro aan belasting misloopt.
VVD'er Mulder ergert zich aan de regeling, die bedoeld was om het milieu te ontzien: 'Belastingen zijn er niet om gedrag te veranderen, maar om geld binnen te halen. Want het risico is heel groot dat je met een gat in je begroting komt te zitten als mensen inderdaad hun gedrag gaan veranderen.'
Formatie
Wat haar betreft zet het nieuwe kabinet dan ook een rem op alle maatregelen die gewenst gedrag stimuleren. Of milieuvriendelijke auto's aan bod komen tijdens de onderhandelingen voor een nieuw kabinet, weet Mulder niet omdat ze 'er te ver van af' zit.
De PVV, de partij die het VVD-CDA-kabinet gedoogsteun wil verlenen, stemde eerder tegen invoering van de milieumaatregel.
Door Jeroen Langelaar
Het milieu is belangrijk voor de politiek, tenzij het geld kost of de verkiezingen eraan komen.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 08:18 schreef kikoooooo het volgende:
Dat is toch juist wat de politiek wil? Zuinige auto's? Minder Co2? Of is dat toch de schatkist ineens weer belangrijker?
Vandaar dat de accijns op sigaretten beetje bij beetje maar omhoog gaat...quote:'Belastingen zijn er niet om gedrag te veranderen, maar om geld binnen te halen. Want het risico is heel groot dat je met een gat in je begroting komt te zitten als mensen inderdaad hun gedrag gaan veranderen.'
hoeveel procent van de VVD aanhang beweegt zich voort in een 1.3 liter diesel-puntootje denk je?quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 08:35 schreef DroogDok het volgende:
Logisch, ze maken net zo goed gebruik van de weg als iemand in een niet BPM-vrije auto.
Wel grappig dat dit van de VVD komt, een partij die, dacht ik in elk geval, redelijk pro-autmobilist is.
Ja en?quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 08:38 schreef Salatrel het volgende:
die mensen die erin rijden kopen hem toch niet omdat ze het beste voorhebben met het milieu maar enkel om de voordeeltjes.
Ja, andere tijden, andere politici...quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 08:43 schreef Eric_Cantona het volgende:
't Erge is nog waarom men 't weer wil terugdraaien. Er is 'n gat in de begroting gekomen. Hadden ze daar niet eerder aan kunnen denken?
Dit valt voor mij in 'tzelfde straatje als de politie die aan 't begin van 't jaar 'n budget aan boetes heeft wat in dat jaar binnengeharkt moet worden. Triest dus.
Daar gaat het niet om. Ik weet best dat deze auto's echt niet zo zuinig zijn als de fabrikant vertelt, Polo Bluemotion 1 op 30 my ass, maar het gaat om het idee.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 08:46 schreef OpperTokkie het volgende:
En terecht! Want men doet alsof dit soort auto's zaligmakend is voor het milieu.. Maar ze gebruiken maar net iets minder brandstof en daar zou dus het voordeel in moeten zitten.. Stop de wegenbelasting in de brandstof, dan pas loont het om een zuinige auto te kopen en om zuinig te rijden. Want mensen die nu flink doorblazen met hun "zuinige auto" vervuilen de boel nog net zo als iemand die verantwoord rijdt met een "minder zuinige auto"
koop een lpg (g3) bak.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 08:28 schreef sinadO het volgende:
Ah man wtf, en ik wilde net (serieus) zo'n zuinige Punto of Ibiza gaan aanschaffen vanwege de belasting en het verbruik. De kanker voor ze!
mwah...mijn record met een 1.4 tdi polo is toch echt 1 op 26.2222 over een afstand van 500 km.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 08:50 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Ik weet best dat deze auto's echt niet zo zuinig zijn als de fabrikant vertelt, Polo Bluemotion 1 op 30 my ass, maar het gaat om het idee.
Eerst mensen pushen zo'n auto te koppen en lokken met wegenbelasting vrij rijden (die is best hoor voor een polo diesel normaal gesproken) en vervolgens 2 jaar later het weer terugdraaien.
Slaat toch nergens op?
Had je dat van te voren maar moeten bedenken. Vind het verder vrij kortzichtig om die auto's überhaupt te subsidiëren, ik durf de stelling wel aan dat 10 jaar doorblijven rijden in een auto milieu vriendelijker is dan om de 3 jaar een nieuwe bifuelhybridecocar aan te schaffen.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 08:38 schreef gebrokenglas het volgende:
Da's balen... Koop je een kleine auto voor de belasting voordeel, moet je alsnog betalen. Menigeen heeft nu spijt van de aanschaf en denken: had ik net zo goed toch een grote zuipbak kunnen aanschaffen ipv dat ik me nu steeds in zo'n klein geval moet persen en voor lul rijd.
Hypocriete overheid.
met of zonder boetes?quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 08:54 schreef raptorix het volgende:
Jaarlijks word er 18 miljard verdiend op autos, ongeveer 5 miljard gaat terug naar infrastructuur, kortom men verdiend nu al 13 miljard per jaar op de automobilist, een modaal gezin betaald dus 3200 euro per jaar....
Dat is niet representatief. Gemiddeld ga je geen 1 op 26 rijden met dat ding.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 08:52 schreef emma1986 het volgende:
[..]
mwah...mijn record met een 1.4 tdi polo is toch echt 1 op 26.2222 over een afstand van 500 km.
en ja dan rij ik heel zuinig en heel berekenend (uitrollen, rechtrijbaan 100 kachelen) etc.
normaal haalt de onze bij de korte stukjes 1 op 20
lange reizen met doortrappen 1 op 22
Ze houden wel de BPM vrijstelling.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 08:48 schreef kikoooooo het volgende:
Ik gas trouwens wel gewoon door in mijn energielabeltje E hoor
Maar hoe kut moet het zijn voor de mensen die zo'n Polo Bluemotion hebben besteld? Deze heeft een levertijd van 6 maanden geloof ik... Rond december/januari komt er weer een batch binnen bij de dealer.
Zouden deze mensen er nog vanaf kunnen of?
Zonderd, 18 miljard zijn ruwweg de wegenbelasting, BPM en Accijns, en dan nog wat kruimeltjes aan andere zaken.quote:
In sommige landen betaal je wegenbelasting via de benzine. En die benzine is zelfs DAN nog goedkoper dan hier. We worden hard genaait.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 08:57 schreef Noisiv het volgende:
Je betaald dan wel geen wegenbelasting maar wel nog iets anders wat in de wegenbelasting meegerekend is. Provinciale nog wat heet het geloof ik. Dat is het deel wat je betaald voor het gebruik maken van de weg. Alleen het gedeelte wegenbelasting wat je betaald voor de uitstoot is eruit gelaten.
Deze regel is hetzelfde als HRA in een keer helemaal afschaffen. Wat ze trouwens wel zouden moeten doen. Daar haal je nog vele meerdere miljoenen mee binnen. Maar dan kunnen hun steenrijke aanhangers natuurlijk niet meer hun extratje uit hun 4e villa halenDan maar autobezitters pesten!
De domme hoger opgeleiden bedoel je?quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 09:01 schreef StreetLegal het volgende:
....Ze wisten van te voren dat die hoger opgeleiden de neiging hebben bij bedrijven te werken die wat verder van huis liggen.
Dan stop je toch met auto rijden en maak je gebruik van het ohw zo geweldig OV of nog beter: koop een motorquote:Op vrijdag 13 augustus 2010 09:02 schreef StreetLegal het volgende:
[..]
In sommige landen betaal je wegenbelasting via de benzine. En die benzine is zelfs DAN nog goedkoper dan hier. We worden hard genaait.
OVquote:Op vrijdag 13 augustus 2010 09:09 schreef von_manstein het volgende:
[..]
Dan stop je toch met auto rijden en maak je gebruik van het ohw zo geweldig OV of nog beter: koop een motor
Nou ik blijf wel lekker in mijn dikke vervuilende duitser rijden, je wordt toch wel keihard genaaid in Nederland.quote:Die 380 euro belasting die jij nu per kwartaal betaalt steek ik nu in de zak
quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 09:14 schreef Gavle het volgende:
Nou ik blijf wel lekker in mijn dikke vervuilende duitser rijden,
De VVD is er wel voor de automobilist, maar dan meer voor Audi/BMW/Mercedes rijders e.d. Niet voor bleke sojamelkdrinkersquote:
Dit dus.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 09:15 schreef Netsplitter het volgende:
Dan heb je echt boter op je hoofd gehad als je dacht dat dit eeuwig zou blijven duren, dat belastingvoordeel.
De politiek wil ook dat we stoppen met roken en drinken, maar als iedereen dat daadwerkelijk doet raken ze ook in paniek, want ze lopen al die accijns mis.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 08:18 schreef kikoooooo het volgende:
Dat is toch juist wat de politiek wil? Zuinige auto's? Minder Co2? Of is dat toch de schatkist ineens weer belangrijker?
Met het OV ben ik 4 keer zo lang onderweg naar mijn werk, dus ga ik liever op de fiets.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 09:09 schreef von_manstein het volgende:
[..]
Dan stop je toch met auto rijden en maak je gebruik van het ohw zo geweldig OV of nog beter: koop een motor
En niet zo'n klein beetje ook.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 09:32 schreef BobbyB het volgende:
[..]
De politiek wil ook dat we stoppen met roken en drinken, maar als iedereen dat daadwerkelijk doet raken ze ook in paniek, want ze lopen al die accijns mis.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |