abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85218614
God, wat een treurnis weer :r

quote:
'Ook wegenbelasting voor milieuvriendelijke auto's'
vrijdag 13 augustus 2010 07:31

Wat de VVD betreft is het afgelopen met het belastingvoordeel voor milieuvriendelijke auto's als de Toyota Prius en de Fiat 500. Door de populariteit van deze voertuigen is er een gat van tientallen miljoenen euro's in de begroting geslagen.

Minister Van der Hoeven stapt in haar Toyota Prius
Dat zegt VVD-Kamerlid Anne Mulder vrijdag in het AD.

'Dit lek moet worden gedicht, ook al is het een teleurstelling voor veel mensen die nu net zo'n auto hebben gekocht,' zegt Mulder.

34 miljoen euro
Een op de vijf auto’s die op dit moment wordt verkocht is volgens branchevereniging BOVAG belastingvrij. Het voordeel kan oplopen tot 1.000 euro per maand. Het Financieele Dagblad berichtte eerder deze maand dat de overheid hierdoor 34 miljoen euro aan belasting misloopt.

VVD'er Mulder ergert zich aan de regeling, die bedoeld was om het milieu te ontzien: 'Belastingen zijn er niet om gedrag te veranderen, maar om geld binnen te halen. Want het risico is heel groot dat je met een gat in je begroting komt te zitten als mensen inderdaad hun gedrag gaan veranderen.'

Formatie
Wat haar betreft zet het nieuwe kabinet dan ook een rem op alle maatregelen die gewenst gedrag stimuleren. Of milieuvriendelijke auto's aan bod komen tijdens de onderhandelingen voor een nieuw kabinet, weet Mulder niet omdat ze 'er te ver van af' zit.

De PVV, de partij die het VVD-CDA-kabinet gedoogsteun wil verlenen, stemde eerder tegen invoering van de milieumaatregel.

Door Jeroen Langelaar
Nederland weer :r Het land waar we de automobilist het liefst twee poten uitdraaien :r

Hoe kan de politiek dit nou recht praten? Begrijp me goed hoor, ik snap niet dat mensen zo'n prutsauto als een aygo kopen, of dat mensen zich durven te vertonen in een prius, of willen rondrijden in zo'n bluemotion 3 cilinder kutauto, maar ik snap best dat mensen dit soort auto's kopen omdat ze wegenbelastingvrij en redelijk zuinig zijn.

Dat is toch juist wat de politiek wil? Zuinige auto's? Minder Co2? Of is dat toch de schatkist ineens weer belangrijker?

BPM :r
Accijns :r
Kwartje van kok :r
Wegenbelasting :r

Autorijden is bijna gratis hier.
pi_85218646
Door de VVD nog wel.
pi_85218719
Ah man wtf, en ik wilde net (serieus) zo'n zuinige Punto of Ibiza gaan aanschaffen vanwege de belasting en het verbruik. De kanker voor ze! :(
Op maandag 8 augustus 2011 09:53 schreef McBlackLake het volgende:
Als alles fokkers de algemene consument zouden vertegenwoordigen zou de hele wereldeconomie in elkaar storten omdat ze alles kut en kanker vinden ;(
pi_85218785
Logisch, ze maken net zo goed gebruik van de weg als iemand in een niet BPM-vrije auto.

Wel grappig dat dit van de VVD komt, een partij die, dacht ik in elk geval, redelijk pro-autmobilist is.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_85218795
Dat was natuurlijk wel te verwachten.
pi_85218804
Tja, het verbaast me eigenlijk niet. Er staat namelijk nergens hoe láng die auto's belastingvrij zouden zijn, dus daar is na massale aanschaf altijd een streep doorheen te zetten. Dat verwacht ik ook voor een eventuele kilometerheffing :r die kunnen ze na verloop van tijd ook zo hoog maken als ze zelf willen om extra miljarden binnen te harken.

Ik voorspel dan ook een aardappelaccijns, een patattax (lekker dubbel vangen), een fietsheffing en een verhoogd BTW-tarief voor bier. En die zuinige kleine auto's worden straks juist extra belast wegens vervuiling van het Nederlandse straatbeeld ;)
Nothing has changed. Everything has changed.
pi_85218817
die mensen die erin rijden kopen hem toch niet omdat ze het beste voorhebben met het milieu maar enkel om de voordeeltjes.

waarom zouden mensen met een zuinige auto korting moeten krijgen op wegenbelasting? ze nemen evenveel plek in op de weg.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 08:38:41 #8
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_85218827
Da's balen... Koop je een kleine auto voor de belasting voordeel, moet je alsnog betalen. Menigeen heeft nu spijt van de aanschaf en denken: had ik net zo goed toch een grote zuipbak kunnen aanschaffen ipv dat ik me nu steeds in zo'n klein geval moet persen en voor lul rijd.
Hypocriete overheid.
How can I make this topic about me?
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 08:41:29 #9
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_85218858
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 08:18 schreef kikoooooo het volgende:
Dat is toch juist wat de politiek wil? Zuinige auto's? Minder Co2? Of is dat toch de schatkist ineens weer belangrijker?
Het milieu is belangrijk voor de politiek, tenzij het geld kost of de verkiezingen eraan komen.
How can I make this topic about me?
pi_85218865
PRIUS :')
FIAT 500 :')

Afzichtelijke bakken die ze nog eens 100% wegenbelasting extra zouden moeten laten betalen voor schade aan mijn ogen :r :r :r
U MAD?
  Forum Admin vrijdag 13 augustus 2010 @ 08:41:54 #11
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_85218867
:') dan ook meteen die nonsense subsidie van groene stroom af, laat de mensen maar eens voelen wat het milieu kost.
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
pi_85218895
't Erge is nog waarom men 't weer wil terugdraaien. Er is 'n gat in de begroting gekomen. Hadden ze daar niet eerder aan kunnen denken?

Dit valt voor mij in 'tzelfde straatje als de politie die aan 't begin van 't jaar 'n budget aan boetes heeft wat in dat jaar binnengeharkt moet worden. Triest dus.
"If you're not a manc, you're a wank"
  Forum Admin vrijdag 13 augustus 2010 @ 08:44:26 #13
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_85218909
quote:
'Belastingen zijn er niet om gedrag te veranderen, maar om geld binnen te halen. Want het risico is heel groot dat je met een gat in je begroting komt te zitten als mensen inderdaad hun gedrag gaan veranderen.'
Vandaar dat de accijns op sigaretten beetje bij beetje maar omhoog gaat...
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 08:45:30 #14
7091 punchdrunk
The occasional acid flashback.
pi_85218923
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 08:35 schreef DroogDok het volgende:
Logisch, ze maken net zo goed gebruik van de weg als iemand in een niet BPM-vrije auto.

Wel grappig dat dit van de VVD komt, een partij die, dacht ik in elk geval, redelijk pro-autmobilist is.
hoeveel procent van de VVD aanhang beweegt zich voort in een 1.3 liter diesel-puntootje denk je?


ontopic: terecht. volkomen belachelijke symboolpolitiek, die bpm/wegenbelasting/bijtelling korting. het slaat werkelijk he-le-maal nergens op.
If you can lie on the floor without holding on, you're not really drunk
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 08:45:30 #15
37248 BertV
Klei indiaan
pi_85218924
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 08:21 schreef Rectum het volgende:
Door de VVD nog wel.
Een VVD'er "past" toch niet in een kleine auto?
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_85218928
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 08:38 schreef Salatrel het volgende:
die mensen die erin rijden kopen hem toch niet omdat ze het beste voorhebben met het milieu maar enkel om de voordeeltjes.
Ja en?
pi_85218940
En terecht! Want men doet alsof dit soort auto's zaligmakend is voor het milieu.. Maar ze gebruiken maar net iets minder brandstof en daar zou dus het voordeel in moeten zitten.. Stop de wegenbelasting in de brandstof, dan pas loont het om een zuinige auto te kopen en om zuinig te rijden. Want mensen die nu flink doorblazen met hun "zuinige auto" vervuilen de boel nog net zo als iemand die verantwoord rijdt met een "minder zuinige auto"
Win een iPad, BlackBerry of iPhone! Kras hier ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ met een sleutel of ander scherp voorwerp.
  Forum Admin vrijdag 13 augustus 2010 @ 08:46:36 #18
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_85218943
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 08:43 schreef Eric_Cantona het volgende:
't Erge is nog waarom men 't weer wil terugdraaien. Er is 'n gat in de begroting gekomen. Hadden ze daar niet eerder aan kunnen denken?

Dit valt voor mij in 'tzelfde straatje als de politie die aan 't begin van 't jaar 'n budget aan boetes heeft wat in dat jaar binnengeharkt moet worden. Triest dus.
Ja, andere tijden, andere politici...
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
pi_85218966
Ik gas trouwens wel gewoon door in mijn energielabeltje E hoor :')

Maar hoe kut moet het zijn voor de mensen die zo'n Polo Bluemotion hebben besteld? Deze heeft een levertijd van 6 maanden geloof ik... Rond december/januari komt er weer een batch binnen bij de dealer.

Zouden deze mensen er nog vanaf kunnen of?
pi_85218989
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 08:46 schreef OpperTokkie het volgende:
En terecht! Want men doet alsof dit soort auto's zaligmakend is voor het milieu.. Maar ze gebruiken maar net iets minder brandstof en daar zou dus het voordeel in moeten zitten.. Stop de wegenbelasting in de brandstof, dan pas loont het om een zuinige auto te kopen en om zuinig te rijden. Want mensen die nu flink doorblazen met hun "zuinige auto" vervuilen de boel nog net zo als iemand die verantwoord rijdt met een "minder zuinige auto"
Daar gaat het niet om. Ik weet best dat deze auto's echt niet zo zuinig zijn als de fabrikant vertelt, Polo Bluemotion 1 op 30 my ass, maar het gaat om het idee.

Eerst mensen pushen zo'n auto te koppen en lokken met wegenbelasting vrij rijden (die is best hoor voor een polo diesel normaal gesproken) en vervolgens 2 jaar later het weer terugdraaien.

Slaat toch nergens op?
pi_85218993
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 08:28 schreef sinadO het volgende:
Ah man wtf, en ik wilde net (serieus) zo'n zuinige Punto of Ibiza gaan aanschaffen vanwege de belasting en het verbruik. De kanker voor ze! :(
koop een lpg (g3) bak.

heb eens vergeleken met een polo bouwjaar rond 1998.

wegenbelastingverschil was slechts 40 euro over een heel jaar.
verzekering hetzelfde.

prijs lpg= 55 cent liter
prijs benzine= 1.55 liter

verbruik benzine= 1 op 15
verbruik lpg= 1 op 12

aankoop benzine vs lpg scheelt ook weinig.
pi_85219027
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 08:50 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Daar gaat het niet om. Ik weet best dat deze auto's echt niet zo zuinig zijn als de fabrikant vertelt, Polo Bluemotion 1 op 30 my ass, maar het gaat om het idee.

Eerst mensen pushen zo'n auto te koppen en lokken met wegenbelasting vrij rijden (die is best hoor voor een polo diesel normaal gesproken) en vervolgens 2 jaar later het weer terugdraaien.

Slaat toch nergens op?
mwah...mijn record met een 1.4 tdi polo is toch echt 1 op 26.2222 over een afstand van 500 km.

en ja dan rij ik heel zuinig en heel berekenend (uitrollen, rechtrijbaan 100 kachelen) etc.

normaal haalt de onze bij de korte stukjes 1 op 20
lange reizen met doortrappen 1 op 22
  Forum Admin vrijdag 13 augustus 2010 @ 08:52:15 #23
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_85219030
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 08:38 schreef gebrokenglas het volgende:
Da's balen... Koop je een kleine auto voor de belasting voordeel, moet je alsnog betalen. Menigeen heeft nu spijt van de aanschaf en denken: had ik net zo goed toch een grote zuipbak kunnen aanschaffen ipv dat ik me nu steeds in zo'n klein geval moet persen en voor lul rijd.
Hypocriete overheid.
Had je dat van te voren maar moeten bedenken. Vind het verder vrij kortzichtig om die auto's überhaupt te subsidiëren, ik durf de stelling wel aan dat 10 jaar doorblijven rijden in een auto milieu vriendelijker is dan om de 3 jaar een nieuwe bifuelhybridecocar aan te schaffen.
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
pi_85219081
Kansloze k*t overheid.. Dat hadden ze toch ook eerder kunnen bedenken :') :')
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_85219082
Jaarlijks word er 18 miljard verdiend op autos, ongeveer 5 miljard gaat terug naar infrastructuur, kortom men verdiend nu al 13 miljard per jaar op de automobilist, een modaal gezin betaald dus 3200 euro per jaar....
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')