Evil_Koekje | vrijdag 13 augustus 2010 @ 04:04 |
Hoi, Ik reed vandaag in de auto van m'n opa, en toen ging dit lampje branden. Jullie kunnen mij vast vertellen wat er aan de hand is? ![]() ![]() | |
DeeBee | vrijdag 13 augustus 2010 @ 04:05 |
Te hoge temperatuur van je (koel)water. ![]() | |
Evil_Koekje | vrijdag 13 augustus 2010 @ 04:11 |
quote:Thnx. ![]() ![]() | |
DeeBee | vrijdag 13 augustus 2010 @ 04:13 |
IJsblokjes in je motor... Nee, ik zou het niet zo weten, misschien even kijken of hij het morgen weer heeft? ![]() En als het een aanhoudend probleem blijkt misschien iets defect met de waterpomp of zo en even langs garage? ![]() | |
maffemuts | vrijdag 13 augustus 2010 @ 04:23 |
hoeveelheid water checken ? controleren op lekken etc etc etc | |
#ANONIEM | vrijdag 13 augustus 2010 @ 07:19 |
In je profiel staat dat je een man bent. Kom op nou jongen. Dit is toch parate kennis? Je hebt dit verdorie zelfs op je rijlessen gehad. Daarnaast heeft elke auto een boekje waar dit in staat. Iedereen weet dit toch? Nou ja behalve jij dan | |
Fortune_Cookie | vrijdag 13 augustus 2010 @ 07:23 |
Sailmode on | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 13 augustus 2010 @ 08:31 |
quote:Ik heb tijdens mijn rijlessen nooit de lampjes geleerd, hoor. | |
L0we | vrijdag 13 augustus 2010 @ 08:36 |
Oef, gelijk stoppen als je zo'n lampje ziet. Bij een beetje oude auto is het vaak nog net erop of eronder als dat lampje eenmaal gaat branden. Ik zou hem even na laten kijken door de garage! | |
DroogDok | vrijdag 13 augustus 2010 @ 08:43 |
Koelvloeistof bijvullen? Maar aan de andere kant het is jou auto niet, dus boeiend. | |
TR08 | vrijdag 13 augustus 2010 @ 10:21 |
-Kijk je koelvloeistof niveau na -Kijk of je radiator nog goed is (maw of de vinnen er niet af komen cq het ding vuil is) Mijn radiator was een poos geleden een beetje op haar eind (mag ook wel na > 300k km) waardoor het koelwater bij warm weer + hard werken toch wel erg warm werd. Wat zegt je koelwater temperatuur meter tijdens het rijden? | |
100% Tukker | vrijdag 13 augustus 2010 @ 10:28 |
quote:Die gaat branden zodra je onder het NAP rijdt... ![]() | |
Alicey | vrijdag 13 augustus 2010 @ 11:12 |
Controleer hoeveel koelwater je hebt (Doe dat als de motor koud is, als je brandwonden en andere ongelukken wilt voorkomen). Is dat weinig, vul dan bij en zoek naar een eventueel lek. Is dat in orde, probeer dan na te gaan of er een pomp stuk is. | |
Fortune_Cookie | vrijdag 13 augustus 2010 @ 11:12 |
- doe eens normaal - [ Bericht 63% gewijzigd door Anne op 13-08-2010 11:16:23 ] | |
Evil_Koekje | vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:06 |
Bedankt (bijna) allemaal. ![]() quote:Hm, het gaat om een Clio uit '93 dus ik hoop dat het goedkomt dan. | |
fokkieslim | vrijdag 13 augustus 2010 @ 21:19 |
Ik dacht dat je nu een zeil moet opzetten. | |
Sounddragon | zaterdag 14 augustus 2010 @ 12:05 |
quote:Jah, héél eenvoudig; je hebt nog niet in het boekje van de auto gekeken ![]() Je temperatuur loopt op, dus je koelvloeistof niveau is te laag waarschijnlijk. Zoniet, kan je fan, of waterpomp kaduuk zijn, of je thermostaat heeft het opgegeven. Overigens kan als je doorrijdt met dat lampje, de thermostaat en/of de waterpomp de geest gáán geven ivbm de hogere temperatuur in de motor, niet te spreken van een koppakking die er de brui aan geeft, maar dan ben je wel érg dom bezig geweest .. Bijvullen mits nodig, en kijken waar die zooi weglekt; zie je niks, dan moet je opa met de auto naar de garage om er een monteur naar te laten kijken ![]() | |
T42 | zaterdag 14 augustus 2010 @ 12:35 |
quote:koelvloeistof geen water aub | |
T42 | zaterdag 14 augustus 2010 @ 12:38 |
quote:dan heb je een hele slechte rijschool gehad! weet je zeker ook niet hoe een stoplicht werkt?? ROOD lampje = STOPPEN! (er is een groot probleem! olie, koeling, enz.) oranje lampje= er is een probleem maar niks ernstig (wel naar de garage of nakijken) groen lampje = doorrijden. sommige mogen van mij zoal hun rijbewijs inleveren ![]() ![]() | |
-_Tommy_- | zaterdag 14 augustus 2010 @ 12:48 |
Naar een garage gaan en daar even laten kijken. Probleem kan ook zitten in de sensor natuurlijk! Maar grootste kans te weinig koelvloeistof, kapotte radiator, kapotte fan en ga zo maar door. | |
T42 | zaterdag 14 augustus 2010 @ 12:52 |
quote:hoop dat ze dat ooit bij jou ook doen ![]() | |
Kluupkluup | zaterdag 14 augustus 2010 @ 13:53 |
Ik zat vorige week in Kroatië (30+ graden) toen de remmen ineens begonnen te roken (door het (te hard) rijden in bergachtig gebied).. Reden om ook eens even alle vloeistoffen te checken van de Volvo uit '95.. Bleek er geen druppel koelvloeistof meer in het tankje te zitten ![]() Hebben even met de ANWB gebeld. We moesten het meteen bijvullen met 1/3 anti-freeze en 2/3 water. Eenmaal bij de garage aangekomen vroeg de monteur of we 'de roze' of 'de blauwe' vloeistof hadden, deze twee mag je blijkbaar absoluut niet mengen. Omdat we geen idee hadden welke we moesten hebben.. Hebben we het gewoon met (gekookt) water bijgevuld en om de paar honderd km gecheckt. Waarschijnlijk geen lek, want hij bleef op 'max' staan, maar hij gaat nu even naar de garage. De auto was vlak voor de reis nog APK gecheckt.. - Klopt het trouwens dat 'koelvloeistof' de benaming is voor 'water + anti-freeze'..? | |
Sounddragon | zaterdag 14 augustus 2010 @ 14:02 |
quote:Neen, dat zijn 2 verschillende dingen; koelvloeistof is bij mijn weten een kant en klare premix, en antivries moet je volgens mij altijd in een bepaalde verhouding mengen met water ![]() | |
Sounddragon | zaterdag 14 augustus 2010 @ 14:03 |
quote:Ik heb bij mijn rijschool zelfs een keertje een band moeten verwisselen ![]() SPOILER | |
Anne | zaterdag 14 augustus 2010 @ 14:17 |
Misschien zijn de tijden gewoon veranderd ![]() | |
Sounddragon | zaterdag 14 augustus 2010 @ 14:23 |
quote:Ik denk dat dat écht een fail is van je instrukteur, ik vind dat er gewoon bijhoren. Je leert bij zo'n rijschool volgens mij hoe je een voertuig op een veilige mmanier moet besturen, en het negeren of niet goed interpreteren van storingsmeldingen van je auto leiden niet echt tot een veiliger gebruik van je voertuig imho ![]() | |
Anne | zaterdag 14 augustus 2010 @ 14:24 |
Misschien kunnen ze het beter in de theorie stoppen. | |
Sounddragon | zaterdag 14 augustus 2010 @ 14:27 |
Als ik instructeur was, fopte ik je gewoon door een storing te faken (lampje ergens uitdraaien zodat je verlichtings waarschuwingslampje gaat branden ofzo), en dan mocht je het even oplossen ![]() | |
Anne | zaterdag 14 augustus 2010 @ 14:29 |
Zo'n instructeur had ik wel ja. | |
Kluupkluup | zaterdag 14 augustus 2010 @ 14:34 |
quote:Dit is de basis die je moet kennen bij het afrijden volgens mij.. En wat die logo'tjes dan betekenen is volgens mij minder belangrijk aangezien dit per auto kan verschillen. | |
vannelle | zaterdag 14 augustus 2010 @ 15:10 |
quote:Dikke fail zelfs. Op het examen kan er naar gevraagd worden, bepaalt de 1e indruk van de examinator op de kandidaat. Bovendien hoort het er gewoon bij, je hoort gewoon een bepaalde basiskennis van je voertuig te hebben. En idd veiligheid, 100 kilometer rijden met een rood lampje aan dat waarschuwt voor een defect in je remsysteem maakt het er niet veiliger op. Oftewel: Dit hoort absoluut in de rij-opleiding. Toen ik nog les gaf tankte ik ook nooit zelf, laat hun dat maar doen, hoort er ook bij. Heb er zelfs eens een vrije zondag aan opgeofferd om aan een groepje leerlingen te laten zien hoe je een wiel verwisseld. Zo veel mensen hebben geen idee hoe dat moet, nou..........dat zal MIJN leerlingen niet overkomen. Maar goed, die tijden zijn voorbij. Nu heb ik lekker zelf het stuur weer in handen én ik weet wat welk lampje betekent. Of een storingscode in de reachstacker. | |
Guus Muisarm | zaterdag 14 augustus 2010 @ 15:22 |
quote:Gewoon klep open en kijken is genoeg hoor. Kan bij draaiende moter, het expansievat is doorzichtig. Zolang je nog vloeistof ziet (zelfs onder min streep heb je voldoende om thuis te komen. Je kan er gewoon water inflikkeren, dat antivries hoeft pas als het uhmmm, vriest. quote:Dit gedeelte is wel beter bij koude moter. | |
vannelle | zaterdag 14 augustus 2010 @ 15:24 |
quote:Dat water bevat kalk en dat wil je niet in je koelsysteem. Bovendien zijn de eigenschappen van water iets anders dan die van kvs. | |
-_Tommy_- | zaterdag 14 augustus 2010 @ 15:34 |
quote:je hebt niet te hard gereden maar waarschijnlijk te hard en teveel geremd bij het naar beneden rijden. Je moet in de bergen veel meer op de motor remmen | |
Kluupkluup | zaterdag 14 augustus 2010 @ 16:19 |
quote:Ik reed op dat moment niet, maar dat was het idd.. ![]() Het was overigens een automaat, dus afremmen op een lagere versnelling ging niet zo makkelijk. | |
De_Melkboer | zaterdag 14 augustus 2010 @ 16:26 |
Bij een Clio moet je helemaal oppassen want die hebben geen temperatuurmeter, als het lampje brandt dan is de motor dus echt goed heet. Clio's hebben nog wel eens een kapotte waterpomp, en als dat zo is, ligt de koppakking er ook zo uit. | |
daNpy | zaterdag 14 augustus 2010 @ 16:27 |
quote:Er zat geen 1,2 en/of 3 op? | |
Alicey | zaterdag 14 augustus 2010 @ 18:14 |
quote:Maar was dat in Nederland of in Duitsland? ![]() | |
-_Tommy_- | zaterdag 14 augustus 2010 @ 18:53 |
quote:Kan wel, daar zijn de 3, 2, 1 en L voor! | |
Anne | zaterdag 14 augustus 2010 @ 19:07 |
quote:Nederland. | |
vannelle | zaterdag 14 augustus 2010 @ 19:19 |
quote:In de tijd dat jij leste had je dat echt verteld moeten worden, slechte zaak...... | |
Herkauwer | zaterdag 14 augustus 2010 @ 19:21 |
quote:Niet veel bestuurders weten dat, zie ook Autoweek | |
L0we | zaterdag 14 augustus 2010 @ 19:31 |
quote:Bij de APK wordt het koelvloeistofnivo vaak helemaal niet gecontroleerd. Dat is je eigen verantwoordelijkheid ![]() | |
Anne | zaterdag 14 augustus 2010 @ 19:52 |
quote:Ik kan er om eerlijk te zijn geen seconde van wakker liggen ![]() | |
-_Tommy_- | zaterdag 14 augustus 2010 @ 20:38 |
quote:En dan moeten al die mensen gewoon hun instructieboekje lezen! | |
Alexxxxx | zaterdag 14 augustus 2010 @ 20:41 |
Volgens mij lesten we ongeveer tegelijk Anne? Ik had het gewoon bij de theorie, plus bij de praktijklessen is het ook behandeld? | |
T42 | zondag 15 augustus 2010 @ 00:29 |
quote:heb je ook niet oder de motorkap hoeven te kijken? wasr de olie pijlstok enz zit? want dat hoor er ook bij te zitten. die lampjes, wiel, eenkomen bij je auto en onder je auto kijke naar lekkage, en onder de motorkap kunnen exame vragen zijn voordat je met de praktijk examen begint! en flink mee tellen met of je slaagt of zakt | |
T42 | zondag 15 augustus 2010 @ 00:34 |
quote:tot je auto stuk gaat en het door deze ontbreken van kennis buiten de garantie valt ![]() | |
Anne | zondag 15 augustus 2010 @ 02:59 |
quote:Ik zeg niet dat ik die kennis niet heb, ik zei dat ik het niet hoefde te leren bij theorie of in de praktijk. | |
Barcaconia | zondag 15 augustus 2010 @ 03:10 |
quote:Boeit weinig. Gewoon water inflikkeren totdat het (eventuele) probleem is opgelost en dan ververs je het voor KVS. Je kunt wel bij blijven vullen met KVS maar als er een lek is dan wordt het een duur grapje en het is nergens voor nodig. quote:De noodzakelijke lampjes voor storingen zoals KVS niveau, oliedruk, motorstoring etc zijn allemaal standaard. Die verschillen dus niet per auto. Als een auto zijn eigen manier van notificatie gebruikt is het ZO overduidelijk dat je er niet omheen kunt, zoals een tekst op het display bijvoorbeeld. | |
vannelle | zondag 15 augustus 2010 @ 04:49 |
quote:zoals ik al typte: water wil je niet in je systeem. Jouw optie is om een tijdje met water te rijden en daarna heel de boel te verversen. Je kunt natuurlijk ook bijvullen met kvs, lekkage oplossen als die er al is. Wil je heel je systeem aftappen omdat je er 1x water bij hebt gegooid? En wat kost kvs nou tegenwoordig..........echt verkeerde vorm van bezuiniging. Doe je het met je olie net zo? Gooi je er frituurvet in tot de goede olie in de aanbieding is? | |
Barcaconia | zondag 15 augustus 2010 @ 06:22 |
Water is gewoon niet slecht voor je koelsysteem. Dat beetje kalk of roestvorming dat ontstaat spoel je in 1x weg met verversen en al blijft het zitten doet het nog geen schade. Je motorblok roest echt niet weg van binnen ofzo, slangen ook niet en je radiateur ook niet. Ga naar zuid-Europa waar het nooit vriest en er is geen hond die KVS koopt. Daar rijdt alles op water... Olie daarentegen is iets belangrijker. Alhoewel ik liever mijn motor vul met goedkope meukolie en iedere 5000km ververs dan 4x zo dure olie er 20.000km in te laten zitten. Maar dat is een hele andere discussie. | |
ziggyziggyziggy | zondag 15 augustus 2010 @ 09:37 |
Vijftien jaar geleden leerde je dat soort dingen nog niet met rijles. | |
TR08 | zondag 15 augustus 2010 @ 12:15 |
quote:In Australie en Nieuw Zeeland wordt ook veel met gewoon water gereden. Het kan dus blijkbaar prima. En zoveel kalk zit er niet in die paar liter water. Het is niet zoals een toilet spoelbak waar je keer op keer vers water met nieuwe kalk ingooit ![]() | |
Sounddragon | zondag 15 augustus 2010 @ 12:21 |
En toch is water in je koelsysteem geen goed idee, wat water veroorzaakt roest in je koelsysteem, en dat verstopt koelkanalen, radiateur en het verkloot je thermostaat ![]() | |
Providentia | zondag 15 augustus 2010 @ 12:28 |
waarom zou je er water in gooien als je voor 5 euro een kannetje koelvloestof hebt. En ga eens met water in je koelsysteem rijden in de winter ![]() | |
Sounddragon | zondag 15 augustus 2010 @ 12:36 |
quote:Het is niet overal onder nul in de winter he ![]() | |
daNpy | zondag 15 augustus 2010 @ 13:10 |
quote:Gedestilleerd water kan wel. Bovendien werd er vroeger ook gewoon water met anti-vries ingegooid, staat in de boekjes. | |
Kluupkluup | zondag 15 augustus 2010 @ 14:39 |
quote:Het is niet mijn auto, maar ik kon kiezen uit, P, R, N, D, L.. Park, Reverse, Neutral, Drive, Low-Gear.. Of moet je hem dan ook bij berg-af in z'n L zetten? | |
Kluupkluup | zondag 15 augustus 2010 @ 14:40 |
We praten over een 460 btw.. | |
-_Tommy_- | zondag 15 augustus 2010 @ 14:44 |
quote:Ja, maar het lijkt me dat dat je ook nog een 3 en 2 moet hebben gehad, anders zou je maar een 2 versnellingen automaat hebben gehad... | |
-_Tommy_- | zondag 15 augustus 2010 @ 14:47 |
Net even gezocht en inderdaad, bizar, maar dan moet je hem inderdaad in L zetten en dan houdt de auto langer versnellingen vast en remt meer op de motor. | |
Sounddragon | zondag 15 augustus 2010 @ 15:37 |
quote:Is niet bizar ?? niet alle auto's hebben de 1,2,3 keuze erbij, misschien ook een indicatie dat je versnellingsbak wel of niet is berekend op trekken van aanhangers ![]() Ik heb 3 auto's met een automaaat, en ik kan er maar met 2 afremmen op de motor; met de oudste en de nieuwste ![]() | |
Barcaconia | zondag 15 augustus 2010 @ 15:49 |
quote:Roest is echt niet meer dan een aanslaglaagje en dat verstopt je koelsysteem echt niet, zeker omdat met 1x spoelen het meeste weg is. Ik flikker al jaren water in mijn koelsysteem als ik iets gesleuteld heb en nog nooit problemen gehad. Vele anderen met mij... | |
daNpy | zondag 15 augustus 2010 @ 16:11 |
quote:Toch wel basiskennis voor automaatrijders IMHO. | |
Alicey | zondag 15 augustus 2010 @ 17:38 |
quote:... op de lange termijn. Als je een probleem bemerkt met je koelsysteem kun je er beter gewoon eerst water ingooien en kijken wat er gebeurt. Sowieso is koelvloeistof ook niet veel meer dan gedestilleerd water met antivries. | |
Sounddragon | zondag 15 augustus 2010 @ 18:04 |
quote:Ik heb het filmpje weggegooid kom ik net achter, maar ik heb vorig jaar de radiateur van de Chevy een hele middag laten doorspoelen om de roest eruit te krijgen, nu zit er een nieuwe in ![]() ![]() Ik ben- en blijf er geen voorstander van, mits uiterste nood bij lekkages onderweg ofzo, maar dan gaat het er ASAP weer uit. Daarbij is- en blijft het kookpunt van water een stuk lager als van kvs ![]() | |
-_Tommy_- | zondag 15 augustus 2010 @ 18:09 |
quote:Dat kookpunt wordt verhoogd door de druk in het systeem. | |
TommyGun | maandag 16 augustus 2010 @ 08:06 |
Als je dit al moet vragen... | |
T42 | maandag 16 augustus 2010 @ 10:13 |
quote:40jaar geleden al... | |
T42 | maandag 16 augustus 2010 @ 10:15 |
quote:afgelopen jaar was het ook veel boven 0 ![]() | |
TR08 | maandag 16 augustus 2010 @ 14:07 |
quote:En nog iets meer door de additieven in het water ![]() Bij 105 graden en schoon water heb je al 0.2 Bar overdruk te pakken. Volgens mij vindt je koelreservoir het dan al lang leuk geweest en loopt de boel over... Als je water mengt met bepaalde stoffen zakt het vriespunt en stijgt het kookpunt. |