Thnx.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 04:05 schreef DeeBee het volgende:
Te hoge temperatuur van je (koel)water.
Ik heb tijdens mijn rijlessen nooit de lampjes geleerd, hoor.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 07:19 schreef TheFrankey het volgende:
In je profiel staat dat je een man bent. Kom op nou jongen. Dit is toch parate kennis? Je hebt dit verdorie zelfs op je rijlessen gehad.
Daarnaast heeft elke auto een boekje waar dit in staat. Iedereen weet dit toch? Nou ja behalve jij dan
Die gaat branden zodra je onder het NAP rijdt...quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 04:04 schreef Evil_Koekje het volgende:
Hoi,
Ik reed vandaag in de auto van m'n opa, en toen ging dit lampje branden. Jullie kunnen mij vast vertellen wat er aan de hand is?
[ afbeelding ]
Hm, het gaat om een Clio uit '93 dus ik hoop dat het goedkomt dan.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 08:36 schreef L0we het volgende:
Oef, gelijk stoppen als je zo'n lampje ziet. Bij een beetje oude auto is het vaak nog net erop of eronder als dat lampje eenmaal gaat branden.
Ik zou hem even na laten kijken door de garage!
Jah, héél eenvoudig; je hebt nog niet in het boekje van de auto gekekenquote:Op vrijdag 13 augustus 2010 04:04 schreef Evil_Koekje het volgende:
Hoi,
Ik reed vandaag in de auto van m'n opa, en toen ging dit lampje branden. Jullie kunnen mij vast vertellen wat er aan de hand is?
[ afbeelding ]
koelvloeistof geen water aubquote:Op vrijdag 13 augustus 2010 04:23 schreef maffemuts het volgende:
hoeveelheid water checken ?
controleren op lekken
etc etc etc
dan heb je een hele slechte rijschool gehad!quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 08:31 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Ik heb tijdens mijn rijlessen nooit de lampjes geleerd, hoor.
hoop dat ze dat ooit bij jou ook doenquote:Op vrijdag 13 augustus 2010 08:43 schreef DroogDok het volgende:
Koelvloeistof bijvullen?
Maar aan de andere kant het is jou auto niet, dus boeiend.
Neen, dat zijn 2 verschillende dingen; koelvloeistof is bij mijn weten een kant en klare premix, en antivries moet je volgens mij altijd in een bepaalde verhouding mengen met waterquote:Op zaterdag 14 augustus 2010 13:53 schreef Kluupkluup het volgende:
Ik zat vorige week in Kroatië (30+ graden) toen de remmen ineens begonnen te roken (door het (te hard) rijden in bergachtig gebied).. Reden om ook eens even alle vloeistoffen te checken van de Volvo uit '95..
Bleek er geen druppel koelvloeistof meer in het tankje te zitten
Hebben even met de ANWB gebeld. We moesten het meteen bijvullen met 1/3 anti-freeze en 2/3 water. Eenmaal bij de garage aangekomen vroeg de monteur of we 'de roze' of 'de blauwe' vloeistof hadden, deze twee mag je blijkbaar absoluut niet mengen.
Omdat we geen idee hadden welke we moesten hebben.. Hebben we het gewoon met (gekookt) water bijgevuld en om de paar honderd km gecheckt. Waarschijnlijk geen lek, want hij bleef op 'max' staan, maar hij gaat nu even naar de garage. De auto was vlak voor de reis nog APK gecheckt..
- Klopt het trouwens dat 'koelvloeistof' de benaming is voor 'water + anti-freeze'..?
Ik heb bij mijn rijschool zelfs een keertje een band moeten verwisselenquote:Op zaterdag 14 augustus 2010 12:38 schreef T42 het volgende:
[..]
dan heb je een hele slechte rijschool gehad!
weet je zeker ook niet hoe een stoplicht werkt??
ROOD lampje = STOPPEN! (er is een groot probleem! olie, koeling, enz.)
oranje lampje= er is een probleem maar niks ernstig (wel naar de garage of nakijken)
groen lampje = doorrijden.
sommige mogen van mij zoal hun rijbewijs inleverendamn jah dan moet je wel lid zijn van de wegenwacht als je dit niet kunt snappen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
Ik denk dat dat écht een fail is van je instrukteur, ik vind dat er gewoon bijhoren.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 14:17 schreef Anne het volgende:
Misschien zijn de tijden gewoon veranderd. Want ik heb die lampjes ook niet hoeven leren.
Dit is de basis die je moet kennen bij het afrijden volgens mij..quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 12:38 schreef T42 het volgende:
ROOD lampje = STOPPEN! (er is een groot probleem! olie, koeling, enz.)
oranje lampje= er is een probleem maar niks ernstig (wel naar de garage of nakijken)
groen lampje = doorrijden.
Dikke fail zelfs. Op het examen kan er naar gevraagd worden, bepaalt de 1e indruk van de examinator op de kandidaat.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 14:23 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik denk dat dat écht een fail is van je instrukteur, ik vind dat er gewoon bijhoren.
Je leert bij zo'n rijschool volgens mij hoe je een voertuig op een veilige mmanier moet besturen, en het negeren of niet goed interpreteren van storingsmeldingen van je auto leiden niet echt tot een veiliger gebruik van je voertuig imho
Gewoon klep open en kijken is genoeg hoor. Kan bij draaiende moter, het expansievat is doorzichtig. Zolang je nog vloeistof ziet (zelfs onder min streep heb je voldoende om thuis te komen. Je kan er gewoon water inflikkeren, dat antivries hoeft pas als het uhmmm, vriest.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 11:12 schreef Alicey het volgende:
Controleer hoeveel koelwater je hebt (Doe dat als de motor koud is, als je brandwonden en andere ongelukken wilt voorkomen).
Dit gedeelte is wel beter bij koude moter.quote:Is dat weinig, vul dan bij
Dat water bevat kalk en dat wil je niet in je koelsysteem. Bovendien zijn de eigenschappen van water iets anders dan die van kvs.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 15:22 schreef Guus Muisarm het volgende:
Je kan er gewoon water inflikkeren, dat antivries hoeft pas als het uhmmm, vriest.
je hebt niet te hard gereden maar waarschijnlijk te hard en teveel geremd bij het naar beneden rijden. Je moet in de bergen veel meer op de motor remmenquote:Op zaterdag 14 augustus 2010 13:53 schreef Kluupkluup het volgende:
Ik zat vorige week in Kroatië (30+ graden) toen de remmen ineens begonnen te roken (door het (te hard) rijden in bergachtig gebied)..
Ik reed op dat moment niet, maar dat was het idd..quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 15:34 schreef -_Tommy_- het volgende:
[..]
je hebt niet te hard gereden maar waarschijnlijk te hard en teveel geremd bij het naar beneden rijden. Je moet in de bergen veel meer op de motor remmen
Er zat geen 1,2 en/of 3 op?quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 16:19 schreef Kluupkluup het volgende:
[..]
Ik reed op dat moment niet, maar dat was het idd..
Het was overigens een automaat, dus afremmen op een lagere versnelling ging niet zo makkelijk.
Maar was dat in Nederland of in Duitsland?quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 14:17 schreef Anne het volgende:
Misschien zijn de tijden gewoon veranderd. Want ik heb die lampjes ook niet hoeven leren.
Kan wel, daar zijn de 3, 2, 1 en L voor!quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 16:19 schreef Kluupkluup het volgende:
[..]
Ik reed op dat moment niet, maar dat was het idd..
Het was overigens een automaat, dus afremmen op een lagere versnelling ging niet zo makkelijk.
Nederland.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:14 schreef Alicey het volgende:
[..]
Maar was dat in Nederland of in Duitsland?
Niet veel bestuurders weten dat, zie ook Autoweekquote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:53 schreef -_Tommy_- het volgende:
[..]
Kan wel, daar zijn de 3, 2, 1 en L voor!
Bij de APK wordt het koelvloeistofnivo vaak helemaal niet gecontroleerd. Dat is je eigen verantwoordelijkheidquote:Op zaterdag 14 augustus 2010 13:53 schreef Kluupkluup het volgende:
.... De auto was vlak voor de reis nog APK gecheckt....
Ik kan er om eerlijk te zijn geen seconde van wakker liggenquote:Op zaterdag 14 augustus 2010 19:19 schreef vannelle het volgende:
[..]
In de tijd dat jij leste had je dat echt verteld moeten worden, slechte zaak......
En dan moeten al die mensen gewoon hun instructieboekje lezen!quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 19:21 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Niet veel bestuurders weten dat, zie ook Autoweek
heb je ook niet oder de motorkap hoeven te kijken? wasr de olie pijlstok enz zit?quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 14:17 schreef Anne het volgende:
Misschien zijn de tijden gewoon veranderd. Want ik heb die lampjes ook niet hoeven leren.
tot je auto stuk gaat en het door deze ontbreken van kennis buiten de garantie valtquote:Op zaterdag 14 augustus 2010 19:52 schreef Anne het volgende:
[..]
Ik kan er om eerlijk te zijn geen seconde van wakker liggen.
Ik zeg niet dat ik die kennis niet heb, ik zei dat ik het niet hoefde te leren bij theorie of in de praktijk.quote:Op zondag 15 augustus 2010 00:34 schreef T42 het volgende:
[..]
tot je auto stuk gaat en het door deze ontbreken van kennis buiten de garantie valtdan lig je wakker
Boeit weinig. Gewoon water inflikkeren totdat het (eventuele) probleem is opgelost en dan ververs je het voor KVS. Je kunt wel bij blijven vullen met KVS maar als er een lek is dan wordt het een duur grapje en het is nergens voor nodig.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 15:24 schreef vannelle het volgende:
[..]
Dat water bevat kalk en dat wil je niet in je koelsysteem. Bovendien zijn de eigenschappen van water iets anders dan die van kvs.
De noodzakelijke lampjes voor storingen zoals KVS niveau, oliedruk, motorstoring etc zijn allemaal standaard. Die verschillen dus niet per auto. Als een auto zijn eigen manier van notificatie gebruikt is het ZO overduidelijk dat je er niet omheen kunt, zoals een tekst op het display bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 14:34 schreef Kluupkluup het volgende:
[..]
Dit is de basis die je moet kennen bij het afrijden volgens mij..
En wat die logo'tjes dan betekenen is volgens mij minder belangrijk aangezien dit per auto kan verschillen.
zoals ik al typte: water wil je niet in je systeem.quote:Op zondag 15 augustus 2010 03:10 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Boeit weinig. Gewoon water inflikkeren totdat het (eventuele) probleem is opgelost en dan ververs je het voor KVS. Je kunt wel bij blijven vullen met KVS maar als er een lek is dan wordt het een duur grapje en het is nergens voor nodig.
In Australie en Nieuw Zeeland wordt ook veel met gewoon water gereden. Het kan dus blijkbaar prima. En zoveel kalk zit er niet in die paar liter water. Het is niet zoals een toilet spoelbak waar je keer op keer vers water met nieuwe kalk ingooitquote:Op zondag 15 augustus 2010 06:22 schreef Barcaconia het volgende:
Water is gewoon niet slecht voor je koelsysteem. Dat beetje kalk of roestvorming dat ontstaat spoel je in 1x weg met verversen en al blijft het zitten doet het nog geen schade. Je motorblok roest echt niet weg van binnen ofzo, slangen ook niet en je radiateur ook niet. Ga naar zuid-Europa waar het nooit vriest en er is geen hond die KVS koopt. Daar rijdt alles op water...
Olie daarentegen is iets belangrijker. Alhoewel ik liever mijn motor vul met goedkope meukolie en iedere 5000km ververs dan 4x zo dure olie er 20.000km in te laten zitten. Maar dat is een hele andere discussie.
Het is niet overal onder nul in de winter hequote:Op zondag 15 augustus 2010 12:28 schreef Providentia het volgende:
waarom zou je er water in gooien als je voor 5 euro een kannetje koelvloestof hebt.
En ga eens met water in je koelsysteem rijden in de winter
Gedestilleerd water kan wel.quote:Op zondag 15 augustus 2010 12:21 schreef Sounddragon het volgende:
En toch is water in je koelsysteem geen goed idee, wat water veroorzaakt roest in je koelsysteem, en dat verstopt koelkanalen, radiateur en het verkloot je thermostaat
Het is niet mijn auto, maar ik kon kiezen uit, P, R, N, D, L..quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:53 schreef -_Tommy_- het volgende:
[..]
Kan wel, daar zijn de 3, 2, 1 en L voor!
Ja, maar het lijkt me dat dat je ook nog een 3 en 2 moet hebben gehad, anders zou je maar een 2 versnellingen automaat hebben gehad...quote:Op zondag 15 augustus 2010 14:39 schreef Kluupkluup het volgende:
[..]
Het is niet mijn auto, maar ik kon kiezen uit, P, R, N, D, L..
Park, Reverse, Neutral, Drive, Low-Gear.. Of moet je hem dan ook bij berg-af in z'n L zetten?
Is niet bizar ?? niet alle auto's hebben de 1,2,3 keuze erbij, misschien ook een indicatie dat je versnellingsbak wel of niet is berekend op trekken van aanhangersquote:Op zondag 15 augustus 2010 14:47 schreef -_Tommy_- het volgende:
Net even gezocht en inderdaad, bizar, maar dan moet je hem inderdaad in L zetten en dan houdt de auto langer versnellingen vast en remt meer op de motor.
Roest is echt niet meer dan een aanslaglaagje en dat verstopt je koelsysteem echt niet, zeker omdat met 1x spoelen het meeste weg is.quote:Op zondag 15 augustus 2010 12:21 schreef Sounddragon het volgende:
En toch is water in je koelsysteem geen goed idee, wat water veroorzaakt roest in je koelsysteem, en dat verstopt koelkanalen, radiateur en het verkloot je thermostaat
Toch wel basiskennis voor automaatrijders IMHO.quote:Op zondag 15 augustus 2010 14:47 schreef -_Tommy_- het volgende:
Net even gezocht en inderdaad, bizar, maar dan moet je hem inderdaad in L zetten en dan houdt de auto langer versnellingen vast en remt meer op de motor.
... op de lange termijn. Als je een probleem bemerkt met je koelsysteem kun je er beter gewoon eerst water ingooien en kijken wat er gebeurt. Sowieso is koelvloeistof ook niet veel meer dan gedestilleerd water met antivries.quote:Op zondag 15 augustus 2010 12:21 schreef Sounddragon het volgende:
En toch is water in je koelsysteem geen goed idee, wat water veroorzaakt roest in je koelsysteem, en dat verstopt koelkanalen, radiateur en het verkloot je thermostaat
Ik heb het filmpje weggegooid kom ik net achter, maar ik heb vorig jaar de radiateur van de Chevy een hele middag laten doorspoelen om de roest eruit te krijgen, nu zit er een nieuwe inquote:Op zondag 15 augustus 2010 15:49 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Roest is echt niet meer dan een aanslaglaagje en dat verstopt je koelsysteem echt niet, zeker omdat met 1x spoelen het meeste weg is.
Ik flikker al jaren water in mijn koelsysteem als ik iets gesleuteld heb en nog nooit problemen gehad. Vele anderen met mij...
Dat kookpunt wordt verhoogd door de druk in het systeem.quote:Op zondag 15 augustus 2010 18:04 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik heb het filmpje weggegooid kom ik net achter, maar ik heb vorig jaar de radiateur van de Chevy een hele middag laten doorspoelen om de roest eruit te krijgen, nu zit er een nieuwe inTevens alle slangen e.d. vervangen, die waren al niet veel meer, maar er zaten op sommige stukken gewoon brokken en plakjes roest in aangekoekt
![]()
Ik ben- en blijf er geen voorstander van, mits uiterste nood bij lekkages onderweg ofzo, maar dan gaat het er ASAP weer uit.
Daarbij is- en blijft het kookpunt van water een stuk lager als van kvs
40jaar geleden al...quote:Op zondag 15 augustus 2010 09:37 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Vijftien jaar geleden leerde je dat soort dingen nog niet met rijles.
afgelopen jaar was het ook veel boven 0quote:Op zondag 15 augustus 2010 12:36 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Het is niet overal onder nul in de winter he
En nog iets meer door de additieven in het waterquote:Op zondag 15 augustus 2010 18:09 schreef -_Tommy_- het volgende:
[..]
Dat kookpunt wordt verhoogd door de druk in het systeem.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |