abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 04:04:37 #1
23346 Evil_Koekje
Niet altijd evil...
pi_85217435
Hoi,

Ik reed vandaag in de auto van m'n opa, en toen ging dit lampje branden. Jullie kunnen mij vast vertellen wat er aan de hand is? :)

pi_85217441
Te hoge temperatuur van je (koel)water. :)
Jack does it in real time...
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 04:11:11 #3
23346 Evil_Koekje
Niet altijd evil...
pi_85217477
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 04:05 schreef DeeBee het volgende:
Te hoge temperatuur van je (koel)water. :)
Thnx. :) Wat doe ik daaraan? :+
pi_85217497
IJsblokjes in je motor...

Nee, ik zou het niet zo weten, misschien even kijken of hij het morgen weer heeft? :)

En als het een aanhoudend probleem blijkt misschien iets defect met de waterpomp of zo en even langs garage? :)
Jack does it in real time...
pi_85217557
hoeveelheid water checken ?
controleren op lekken
etc etc etc
Gewoon n stuiterballetje
http://youtu.be/JI-o25K6B-E
pi_85218251
In je profiel staat dat je een man bent. Kom op nou jongen. Dit is toch parate kennis? Je hebt dit verdorie zelfs op je rijlessen gehad.

Daarnaast heeft elke auto een boekje waar dit in staat. Iedereen weet dit toch? Nou ja behalve jij dan
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 07:23:00 #7
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_85218265
Sailmode on
Intelligent, but fucked up.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 08:31:08 #8
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_85218737
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 07:19 schreef TheFrankey het volgende:
In je profiel staat dat je een man bent. Kom op nou jongen. Dit is toch parate kennis? Je hebt dit verdorie zelfs op je rijlessen gehad.

Daarnaast heeft elke auto een boekje waar dit in staat. Iedereen weet dit toch? Nou ja behalve jij dan
Ik heb tijdens mijn rijlessen nooit de lampjes geleerd, hoor.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_85218799
Oef, gelijk stoppen als je zo'n lampje ziet. Bij een beetje oude auto is het vaak nog net erop of eronder als dat lampje eenmaal gaat branden.

Ik zou hem even na laten kijken door de garage!
pi_85218883
Koelvloeistof bijvullen?

Maar aan de andere kant het is jou auto niet, dus boeiend.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 10:21:26 #11
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_85220784
-Kijk je koelvloeistof niveau na
-Kijk of je radiator nog goed is (maw of de vinnen er niet af komen cq het ding vuil is)

Mijn radiator was een poos geleden een beetje op haar eind (mag ook wel na > 300k km) waardoor het koelwater bij warm weer + hard werken toch wel erg warm werd.

Wat zegt je koelwater temperatuur meter tijdens het rijden?
pi_85220961
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 04:04 schreef Evil_Koekje het volgende:
Hoi,

Ik reed vandaag in de auto van m'n opa, en toen ging dit lampje branden. Jullie kunnen mij vast vertellen wat er aan de hand is? :)

[ afbeelding ]
Die gaat branden zodra je onder het NAP rijdt... :')
pi_85222375
Controleer hoeveel koelwater je hebt (Doe dat als de motor koud is, als je brandwonden en andere ongelukken wilt voorkomen). Is dat weinig, vul dan bij en zoek naar een eventueel lek. Is dat in orde, probeer dan na te gaan of er een pomp stuk is.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 11:12:27 #14
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_85222385
- doe eens normaal -

[ Bericht 63% gewijzigd door Anne op 13-08-2010 11:16:23 ]
Intelligent, but fucked up.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:06:31 #15
23346 Evil_Koekje
Niet altijd evil...
pi_85241812
Bedankt (bijna) allemaal. :) Ik ga even kijken wat er loos is.

quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 08:36 schreef L0we het volgende:
Oef, gelijk stoppen als je zo'n lampje ziet. Bij een beetje oude auto is het vaak nog net erop of eronder als dat lampje eenmaal gaat branden.

Ik zou hem even na laten kijken door de garage!
Hm, het gaat om een Clio uit '93 dus ik hoop dat het goedkomt dan.
pi_85255899
Ik dacht dat je nu een zeil moet opzetten.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 12:05:36 #17
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_85274907
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 04:04 schreef Evil_Koekje het volgende:
Hoi,

Ik reed vandaag in de auto van m'n opa, en toen ging dit lampje branden. Jullie kunnen mij vast vertellen wat er aan de hand is? :)

[ afbeelding ]
Jah, héél eenvoudig; je hebt nog niet in het boekje van de auto gekeken ^O^

Je temperatuur loopt op, dus je koelvloeistof niveau is te laag waarschijnlijk. Zoniet, kan je fan, of waterpomp kaduuk zijn, of je thermostaat heeft het opgegeven.
Overigens kan als je doorrijdt met dat lampje, de thermostaat en/of de waterpomp de geest gáán geven ivbm de hogere temperatuur in de motor, niet te spreken van een koppakking die er de brui aan geeft, maar dan ben je wel érg dom bezig geweest ..

Bijvullen mits nodig, en kijken waar die zooi weglekt; zie je niks, dan moet je opa met de auto naar de garage om er een monteur naar te laten kijken ^O^
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 12:35:04 #18
53151 T42
Pinball Wizard
pi_85275625
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 04:23 schreef maffemuts het volgende:
hoeveelheid water checken ?
controleren op lekken
etc etc etc
koelvloeistof geen water aub
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 12:38:50 #19
53151 T42
Pinball Wizard
pi_85275718
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 08:31 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Ik heb tijdens mijn rijlessen nooit de lampjes geleerd, hoor.
dan heb je een hele slechte rijschool gehad!
weet je zeker ook niet hoe een stoplicht werkt??

ROOD lampje = STOPPEN! (er is een groot probleem! olie, koeling, enz.)
oranje lampje= er is een probleem maar niks ernstig (wel naar de garage of nakijken)
groen lampje = doorrijden.

sommige mogen van mij zoal hun rijbewijs inleveren :') damn jah dan moet je wel lid zijn van de wegenwacht als je dit niet kunt snappen :')
pi_85275941
Naar een garage gaan en daar even laten kijken. Probleem kan ook zitten in de sensor natuurlijk!

Maar grootste kans te weinig koelvloeistof, kapotte radiator, kapotte fan en ga zo maar door.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 12:52:55 #21
53151 T42
Pinball Wizard
pi_85276097
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 08:43 schreef DroogDok het volgende:
Koelvloeistof bijvullen?

Maar aan de andere kant het is jou auto niet, dus boeiend.
hoop dat ze dat ooit bij jou ook doen :')
pi_85277931
Ik zat vorige week in Kroatië (30+ graden) toen de remmen ineens begonnen te roken (door het (te hard) rijden in bergachtig gebied).. Reden om ook eens even alle vloeistoffen te checken van de Volvo uit '95..

Bleek er geen druppel koelvloeistof meer in het tankje te zitten :')

Hebben even met de ANWB gebeld. We moesten het meteen bijvullen met 1/3 anti-freeze en 2/3 water. Eenmaal bij de garage aangekomen vroeg de monteur of we 'de roze' of 'de blauwe' vloeistof hadden, deze twee mag je blijkbaar absoluut niet mengen.

Omdat we geen idee hadden welke we moesten hebben.. Hebben we het gewoon met (gekookt) water bijgevuld en om de paar honderd km gecheckt. Waarschijnlijk geen lek, want hij bleef op 'max' staan, maar hij gaat nu even naar de garage. De auto was vlak voor de reis nog APK gecheckt..

- Klopt het trouwens dat 'koelvloeistof' de benaming is voor 'water + anti-freeze'..?
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 14:02:33 #23
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_85278174
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 13:53 schreef Kluupkluup het volgende:
Ik zat vorige week in Kroatië (30+ graden) toen de remmen ineens begonnen te roken (door het (te hard) rijden in bergachtig gebied).. Reden om ook eens even alle vloeistoffen te checken van de Volvo uit '95..

Bleek er geen druppel koelvloeistof meer in het tankje te zitten :')

Hebben even met de ANWB gebeld. We moesten het meteen bijvullen met 1/3 anti-freeze en 2/3 water. Eenmaal bij de garage aangekomen vroeg de monteur of we 'de roze' of 'de blauwe' vloeistof hadden, deze twee mag je blijkbaar absoluut niet mengen.

Omdat we geen idee hadden welke we moesten hebben.. Hebben we het gewoon met (gekookt) water bijgevuld en om de paar honderd km gecheckt. Waarschijnlijk geen lek, want hij bleef op 'max' staan, maar hij gaat nu even naar de garage. De auto was vlak voor de reis nog APK gecheckt..

- Klopt het trouwens dat 'koelvloeistof' de benaming is voor 'water + anti-freeze'..?
Neen, dat zijn 2 verschillende dingen; koelvloeistof is bij mijn weten een kant en klare premix, en antivries moet je volgens mij altijd in een bepaalde verhouding mengen met water ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 14:03:46 #24
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_85278210
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 12:38 schreef T42 het volgende:

[..]

dan heb je een hele slechte rijschool gehad!
weet je zeker ook niet hoe een stoplicht werkt??

ROOD lampje = STOPPEN! (er is een groot probleem! olie, koeling, enz.)
oranje lampje= er is een probleem maar niks ernstig (wel naar de garage of nakijken)
groen lampje = doorrijden.

sommige mogen van mij zoal hun rijbewijs inleveren :') damn jah dan moet je wel lid zijn van de wegenwacht als je dit niet kunt snappen :')
Ik heb bij mijn rijschool zelfs een keertje een band moeten verwisselen ^O^

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_85278553
Misschien zijn de tijden gewoon veranderd B-). Want ik heb die lampjes ook niet hoeven leren.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 14:23:23 #26
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_85278749
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 14:17 schreef Anne het volgende:
Misschien zijn de tijden gewoon veranderd B-). Want ik heb die lampjes ook niet hoeven leren.
Ik denk dat dat écht een fail is van je instrukteur, ik vind dat er gewoon bijhoren.
Je leert bij zo'n rijschool volgens mij hoe je een voertuig op een veilige mmanier moet besturen, en het negeren of niet goed interpreteren van storingsmeldingen van je auto leiden niet echt tot een veiliger gebruik van je voertuig imho ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_85278776
Misschien kunnen ze het beter in de theorie stoppen.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 14:27:20 #28
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_85278844
Als ik instructeur was, fopte ik je gewoon door een storing te faken (lampje ergens uitdraaien zodat je verlichtings waarschuwingslampje gaat branden ofzo), en dan mocht je het even oplossen ^O^
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_85278889
Zo'n instructeur had ik wel ja.
pi_85279004
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 12:38 schreef T42 het volgende:

ROOD lampje = STOPPEN! (er is een groot probleem! olie, koeling, enz.)
oranje lampje= er is een probleem maar niks ernstig (wel naar de garage of nakijken)
groen lampje = doorrijden.

Dit is de basis die je moet kennen bij het afrijden volgens mij..
En wat die logo'tjes dan betekenen is volgens mij minder belangrijk aangezien dit per auto kan verschillen.
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
pi_85279946
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 14:23 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ik denk dat dat écht een fail is van je instrukteur, ik vind dat er gewoon bijhoren.
Je leert bij zo'n rijschool volgens mij hoe je een voertuig op een veilige mmanier moet besturen, en het negeren of niet goed interpreteren van storingsmeldingen van je auto leiden niet echt tot een veiliger gebruik van je voertuig imho ;)
Dikke fail zelfs. Op het examen kan er naar gevraagd worden, bepaalt de 1e indruk van de examinator op de kandidaat.
Bovendien hoort het er gewoon bij, je hoort gewoon een bepaalde basiskennis van je voertuig te hebben.
En idd veiligheid, 100 kilometer rijden met een rood lampje aan dat waarschuwt voor een defect in je remsysteem maakt het er niet veiliger op.
Oftewel: Dit hoort absoluut in de rij-opleiding.

Toen ik nog les gaf tankte ik ook nooit zelf, laat hun dat maar doen, hoort er ook bij.
Heb er zelfs eens een vrije zondag aan opgeofferd om aan een groepje leerlingen te laten zien hoe je een wiel verwisseld.
Zo veel mensen hebben geen idee hoe dat moet, nou..........dat zal MIJN leerlingen niet overkomen.
Maar goed, die tijden zijn voorbij. Nu heb ik lekker zelf het stuur weer in handen én ik weet wat welk lampje betekent. Of een storingscode in de reachstacker.
pi_85280291
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 11:12 schreef Alicey het volgende:
Controleer hoeveel koelwater je hebt (Doe dat als de motor koud is, als je brandwonden en andere ongelukken wilt voorkomen).
Gewoon klep open en kijken is genoeg hoor. Kan bij draaiende moter, het expansievat is doorzichtig. Zolang je nog vloeistof ziet (zelfs onder min streep heb je voldoende om thuis te komen. Je kan er gewoon water inflikkeren, dat antivries hoeft pas als het uhmmm, vriest.

quote:
Is dat weinig, vul dan bij
Dit gedeelte is wel beter bij koude moter.
pi_85280348
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 15:22 schreef Guus Muisarm het volgende:

Je kan er gewoon water inflikkeren, dat antivries hoeft pas als het uhmmm, vriest.

Dat water bevat kalk en dat wil je niet in je koelsysteem. Bovendien zijn de eigenschappen van water iets anders dan die van kvs.
pi_85280563
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 13:53 schreef Kluupkluup het volgende:
Ik zat vorige week in Kroatië (30+ graden) toen de remmen ineens begonnen te roken (door het (te hard) rijden in bergachtig gebied)..
je hebt niet te hard gereden maar waarschijnlijk te hard en teveel geremd bij het naar beneden rijden. Je moet in de bergen veel meer op de motor remmen
pi_85281567
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 15:34 schreef -_Tommy_- het volgende:

[..]

je hebt niet te hard gereden maar waarschijnlijk te hard en teveel geremd bij het naar beneden rijden. Je moet in de bergen veel meer op de motor remmen
Ik reed op dat moment niet, maar dat was het idd.. ;)
Het was overigens een automaat, dus afremmen op een lagere versnelling ging niet zo makkelijk.
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
pi_85281710
Bij een Clio moet je helemaal oppassen want die hebben geen temperatuurmeter, als het lampje brandt dan is de motor dus echt goed heet. Clio's hebben nog wel eens een kapotte waterpomp, en als dat zo is, ligt de koppakking er ook zo uit.
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 16:27:36 #37
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_85281734
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 16:19 schreef Kluupkluup het volgende:

[..]

Ik reed op dat moment niet, maar dat was het idd.. ;)
Het was overigens een automaat, dus afremmen op een lagere versnelling ging niet zo makkelijk.
Er zat geen 1,2 en/of 3 op?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_85284050
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 14:17 schreef Anne het volgende:
Misschien zijn de tijden gewoon veranderd B-). Want ik heb die lampjes ook niet hoeven leren.
Maar was dat in Nederland of in Duitsland? :?
pi_85284947
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 16:19 schreef Kluupkluup het volgende:

[..]

Ik reed op dat moment niet, maar dat was het idd.. ;)
Het was overigens een automaat, dus afremmen op een lagere versnelling ging niet zo makkelijk.
Kan wel, daar zijn de 3, 2, 1 en L voor!
pi_85285260
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:14 schreef Alicey het volgende:

[..]

Maar was dat in Nederland of in Duitsland? :?
Nederland.
pi_85285577
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 19:07 schreef Anne het volgende:

[..]


Nederland.
In de tijd dat jij leste had je dat echt verteld moeten worden, slechte zaak......
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 19:21:20 #42
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_85285640
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:53 schreef -_Tommy_- het volgende:

[..]

Kan wel, daar zijn de 3, 2, 1 en L voor!
Niet veel bestuurders weten dat, zie ook Autoweek
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_85285942
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 13:53 schreef Kluupkluup het volgende:
.... De auto was vlak voor de reis nog APK gecheckt....
Bij de APK wordt het koelvloeistofnivo vaak helemaal niet gecontroleerd. Dat is je eigen verantwoordelijkheid :).
pi_85286504
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 19:19 schreef vannelle het volgende:

[..]

In de tijd dat jij leste had je dat echt verteld moeten worden, slechte zaak......
Ik kan er om eerlijk te zijn geen seconde van wakker liggen :').
pi_85287731
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 19:21 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Niet veel bestuurders weten dat, zie ook Autoweek
En dan moeten al die mensen gewoon hun instructieboekje lezen!
pi_85287809
Volgens mij lesten we ongeveer tegelijk Anne? Ik had het gewoon bij de theorie, plus bij de praktijklessen is het ook behandeld?
  zondag 15 augustus 2010 @ 00:29:45 #47
53151 T42
Pinball Wizard
pi_85294536
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 14:17 schreef Anne het volgende:
Misschien zijn de tijden gewoon veranderd B-). Want ik heb die lampjes ook niet hoeven leren.
heb je ook niet oder de motorkap hoeven te kijken? wasr de olie pijlstok enz zit?
want dat hoor er ook bij te zitten.

die lampjes, wiel, eenkomen bij je auto en onder je auto kijke naar lekkage, en onder de motorkap kunnen exame vragen zijn voordat je met de praktijk examen begint! en flink mee tellen met of je slaagt of zakt
  zondag 15 augustus 2010 @ 00:34:11 #48
53151 T42
Pinball Wizard
pi_85294667
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 19:52 schreef Anne het volgende:

[..]


Ik kan er om eerlijk te zijn geen seconde van wakker liggen :').
tot je auto stuk gaat en het door deze ontbreken van kennis buiten de garantie valt ;) dan lig je wakker
pi_85298470
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 00:34 schreef T42 het volgende:

[..]

tot je auto stuk gaat en het door deze ontbreken van kennis buiten de garantie valt ;) dan lig je wakker
Ik zeg niet dat ik die kennis niet heb, ik zei dat ik het niet hoefde te leren bij theorie of in de praktijk.
  zondag 15 augustus 2010 @ 03:10:11 #50
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_85298649
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 15:24 schreef vannelle het volgende:

[..]

Dat water bevat kalk en dat wil je niet in je koelsysteem. Bovendien zijn de eigenschappen van water iets anders dan die van kvs.
Boeit weinig. Gewoon water inflikkeren totdat het (eventuele) probleem is opgelost en dan ververs je het voor KVS. Je kunt wel bij blijven vullen met KVS maar als er een lek is dan wordt het een duur grapje en het is nergens voor nodig.

quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 14:34 schreef Kluupkluup het volgende:

[..]

Dit is de basis die je moet kennen bij het afrijden volgens mij..
En wat die logo'tjes dan betekenen is volgens mij minder belangrijk aangezien dit per auto kan verschillen.
De noodzakelijke lampjes voor storingen zoals KVS niveau, oliedruk, motorstoring etc zijn allemaal standaard. Die verschillen dus niet per auto. Als een auto zijn eigen manier van notificatie gebruikt is het ZO overduidelijk dat je er niet omheen kunt, zoals een tekst op het display bijvoorbeeld.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')