Yoan | woensdag 11 augustus 2010 @ 22:33 |
Deel 4 van mijn projecttopic. Het doel van dit project is om met een VW Golf IV TDI een gemiddeld verbruik van 1 op 30 te behalen. De eerste doelstelling was 1 op 25 en die is inmiddels behaald. De auto heeft nog een 'ouderwetse' verdelerpomp, en is dus geen pompverstuiver. De wagen is van 2001 en heeft nu bijna 285.000 op de teller staan. ![]() Waarom doe ik dit? Omdat het kan. Omdat het nog niet eerder is gedaan. En omdat het een geweldige (technische) uitdaging is. Niet omdat ik een milieufreak ben of omdat ik zuinig rijden zo gaaf vind. Ik ben autosport fan (vn. WRC en WTCC) dus houd wel van gasgeven Bijbehorende site Ik ben zelf webdeveloper, dus heb een bijbehorende site gebouwd waar alle updates en informatie rondom dit project geplaatst wordt: www.mijnbluemotion.nl Hoe doe ik dit? Ten eerste door het vinden van sponsoren die de auto aan kunnen passen, want het spreekt voor zich dat je de 1 op 30 niet haalt met alleen een lichte rechtervoet en eco-bandjes. Wat is er al aangepast? - aangepaste chip door Vagtechniek - smalle banden: Maxxis 165/80TR15 - aluminium gesmede lichtgewicht Audi velgen. 6Jx15. - verlaging 60-70mm rondom - Brandstof: BP Ultimate of Shell Fuelsave - Dunnere motorolie: Castrol Edge 5W-30 - reservewiel (15kg) eruit - complete trekhaak verwijderd (??kg) - inlaattraject geoptimaliseerd, ruimer, betere ademhaling - 2,5 inch freeflow rvs uitlaatsysteem, 3 inch downpipe - carbon motorkap - gecleanede bumpers Wat wordt er nog aangepast? - versnellingsbak - gladde bodemplaten monteren - achterbumper aansluiten op reservewielbak, bumper vangt nu veel wind - carbon kofferklep - complete airco verwijderen (was al kapot bij aankoop vd auto) - ruiten vervangen door lexan ruiten (behalve voorruit) - voorstoelen vervangen door kuipstoelen - licht gewicht accu Er zijn vast nog een hoop (kleine) dingen die ik vergeten ben te noemen. Reacties en tips zijn welkom! | |
-_Tommy_- | woensdag 11 augustus 2010 @ 22:37 |
Leuk project! Dingen als je antenne verwijderen, de naden dichtmaken, deurhandels verwijderen doe je dat ook? | |
TheThirdMark | woensdag 11 augustus 2010 @ 22:40 |
Achterbank en bijrijderstoel verwijderen ![]() | |
Yoan | woensdag 11 augustus 2010 @ 22:45 |
Antenne, naden en deurhandels doe ik niet. De bumpers zijn wel strakgezet. De achterbank is verwijderd en de voorstoelen worden nog vervangen door deze jongens: ![]() | |
OpperTokkie | woensdag 11 augustus 2010 @ 22:48 |
http://www.autojunk.nl/20(...)porsche-met-trappers is dit misschien een idee? | |
TheThirdMark | woensdag 11 augustus 2010 @ 22:49 |
Denk dat juist nu nog de Antenne, naden en vooral de deurhandels wegwerken de meeste winst voor je kan opleveren. | |
-_Tommy_- | woensdag 11 augustus 2010 @ 22:56 |
quote:Waarom niet? Dat zijn de dingen die de meeste luchtweerstand opwekken. Die naden bij je motorkap en je portieren zorgen voor flink wat weerstand. | |
Yoan | donderdag 12 augustus 2010 @ 09:27 |
De meeste luchtweerstand 'drag' wordt veroorzaakt door de hatchback vorm van de auto. Deurhandels wegwerken merk je nauwelijks en is erg duur. Ook nog eens onpraktisch. Naden dichtplakken is helemaal onpraktisch, ik rijd er iedere dag 140km mee, het is geen prototype. Alles moet gewoon open kunnen. Bovendien ziet dat er niet uit, afgeplakte naden. Qua aerodynamica zal misschien de bodem nog glad gemaakt worden. | |
Yoan | donderdag 12 augustus 2010 @ 22:40 |
Mijn auto moest gisteren gekeurd worden en hij is goedgekeurd: http://www.mijnbluemotion.nl/apk-goedgekeurd-72 Gelijk de radiateur laten vervangen, want die was lek en had meer de vorm van een banaan gekregen ![]() | |
Spamblik | vrijdag 13 augustus 2010 @ 09:26 |
Wat een lelijke stoelen ![]() Kun je zelf niet een beetje sleutelen? | |
het_fokschaap | vrijdag 13 augustus 2010 @ 09:31 |
en hoe zit het met je bpm ? kun je daar iets mee regelen op basis van je eigen aanpassingen ? of gaat dat alleen op catalogus info ? | |
Wartahl | vrijdag 13 augustus 2010 @ 10:41 |
quote:Ik denk dat hier nog wel aardig wat winst te halen is ja. Het zog achter je auto ga je vrij moeilijk wegwerken ben ik bang. | |
JJH | dinsdag 17 augustus 2010 @ 03:56 |
Dat ik dit tot nu toe heb weten te missen, gaaf project! ![]() quote:Ik vind ze ![]() | |
Yoan | dinsdag 17 augustus 2010 @ 21:21 |
Dat zijn gruwelijke stoelen (vind ik), Porsche GT3 replica's. Ik kan klein beetje sleutelen, maar mis de ruimte en gereedschap om zelf aan de gang te gaan. BPM? dat is niet meer van toepassing. Of bedoel je wegenbelasting? | |
Yoan | zondag 22 augustus 2010 @ 22:18 |
Als voorbereiding voor het inbouwen van de elektronische stuurpomp is gisteren bij Carrec Technocenter de accu naar achteren verplaatst: http://www.mijnbluemotion(...)onische-stuurpomp-75 Meteen een lichtere accu gemonteerd: ![]() ![]() Steunen gemaakt voor de stuurpomp: ![]() Er is nog geen datum geprikt voor wanneer de pomp ingebouwd gaat worden. Het inbouwen zal veel improviseren worden! | |
Yoan | dinsdag 24 augustus 2010 @ 23:43 |
Tijdje terug een vergelijkingtest gedaan met een nieuwe Golf VI BlueMotion die toen getest werd door autovandaag.nl: http://www.mijnbluemotion(...)e-golf-bluemotion-76![]() Beide auto's waren even zuinig! Zie het volledige verslag op autovandaag.nl: http://www.autovandaag.nl(...)nd-volkswagen-g.html | |
Yoan | donderdag 26 augustus 2010 @ 19:45 |
De carbon achterklep heb ik nog niet binnen, maar de lexaan ruiten wel. Vorige week zijn daarom de achterste zijruiten vervangen: http://www.mijnbluemotion.nl/lichte-zijruiten-gemonteerd-77![]() ![]() Ze zijn 50% (1,1kg) lichter dan standaard. Zaterdag ga ik de carbon klep ophalen. | |
JJH | donderdag 26 augustus 2010 @ 19:49 |
quote:Wat is dan precies het verschil. Dat de stuurpomp niet meer meedraait met de multiruim, maar via een electromotortje? | |
InTrePidIvity | donderdag 26 augustus 2010 @ 19:49 |
Hou je ook ergens bij wat de totale kosten zouden zijn, als je niet gesponsord werd? | |
dalonia | zondag 29 augustus 2010 @ 10:03 |
hoeveel scheelt het om je auto zuinig te laten tunen? | |
Robbiej | zondag 29 augustus 2010 @ 13:08 |
Ik zou je luchtfilter vervangen voor een CAI.. (cold air intake) je hebt nu een openluchtfilter (lampenkap) in je warme motorruimte liggen. Zo krijg je een veel te rijk mengsel gezien het feit warme lucht minder zuurstof bevat dan koude lucht. Dus of originele luchtfilter terug, of een CAI. ![]() | |
oshiro | zondag 29 augustus 2010 @ 14:13 |
quote:Dat heeft meer met vermogen te maken dan met brandstofverbruik en gaat meer op voor benzinemotoren. Diesels hebben sowieso een luchtovermaat. | |
Yoan | zondag 29 augustus 2010 @ 21:23 |
De stuurpomp draait dan idd niet meer met de multiriem mee. Zuiniger tunen scheelt minstens 5%. Ik houd de totale kosten niet bij. Het luchtfilter krijgt koude lucht via het originele kanaal via de grill achter de koplamp door. | |
Yoan | zondag 29 augustus 2010 @ 21:24 |
Carbon achterklep is binnen: http://www.mijnbluemotion.nl/carbon-achterklep-opgehaald-78![]() ![]() Weegt 5 kg minder dan origineel. Naar verwachting ergens volgende week het lexaan ruitje erin en dan monteren. | |
Michelle.T | zondag 29 augustus 2010 @ 21:31 |
Wat ik nog mis, is hoeveel je auto nu weegt met al die updates ![]() | |
oshiro | zondag 29 augustus 2010 @ 23:53 |
quote:Dat vind ik, voor carbon, een verdomd zwaar ding! | |
Yoan | maandag 30 augustus 2010 @ 21:02 |
@Michelle.T: als het gemonteerd is + plus achterruit dan reken ik uit hoeveel gewicht ik inmiddels bespaard heb | |
Michelle.T | maandag 30 augustus 2010 @ 21:32 |
Top! ![]() Dan zouden we ook inzicht kunnen krijgen hoeveel gewicht je nodig hebt om serieuze besparingen te kunnen doen. Als het goed is, weegt je 115pk versie 1228 kilo. | |
-_Tommy_- | maandag 30 augustus 2010 @ 22:05 |
Nog even een vraag, wat verwacht je dan dat je return on investment is? Dus alle aanpassingen die je nu doet om de wagen zuiniger te krijgen, wanneer verwacht je dat terug verdient te hebben en echt zuiniger te gaan rijden. Met 20.000 euro een wagen zuiniger maken dan moet je nog verdomd veel rijden of verschil hebben wil je dat eruit hebben. | |
erikkll | maandag 30 augustus 2010 @ 22:09 |
quote:Daar gaat het toch niet om ![]() | |
-_Tommy_- | maandag 30 augustus 2010 @ 22:38 |
quote:Dat weet ik niet, ik vraag het... | |
infinity_737 | dinsdag 31 augustus 2010 @ 01:46 |
Ik haak weer even in, mét een vraag.. Je hebt zelf al gezegd (voor zover ik mij kan herinneren..) dat die gewichtsbesparingen vrij weinig opleveren.. Je kunt het toch beter zoeken in het verminderen van de luchtweerstand? (vlakke bodem stond nog op je lijstje?) En andere, weliswaar duurdere, aanpassingen? | |
garnage-patrick | woensdag 1 september 2010 @ 00:18 |
quote:6kg zwaar? mwah vind ik niet echt! moet je eens kijken hoe zwaar een deur oid is! Nog steeds goed bezig Yoan! die 1 op 30 komt er wel! ![]() | |
Michelle.T | woensdag 1 september 2010 @ 00:34 |
Hoe meer km's dat blok heeft gedraaid, hoe verder dat 1 op 30 uit bereik lijkt te zijn, toch? | |
oshiro | woensdag 1 september 2010 @ 00:58 |
quote:Ik las 61 ![]() | |
Michelle.T | woensdag 1 september 2010 @ 01:06 |
Er staat toch ook echt 61 kg? | |
oshiro | woensdag 1 september 2010 @ 08:07 |
quote:De bootromp in m'n fobo weegt 30 kg, en daar kan nog wel een kg of 10 vanaf met vacuuminjectie als productieproces. Vandaar dat ik 61 kg nogal fors vind. Ik geloof het ook niet helemaal ![]() ![]() | |
RealBizkit666 | woensdag 1 september 2010 @ 08:28 |
quote:Even op de link klikken die bij de foto's staat en je kunt het lezen. ![]() | |
Metro2005 | woensdag 1 september 2010 @ 08:54 |
Hoeveel verbruikt het ding nou als je met constante snelheid op de snelweg rijdt? Als dat namelijk nog best fors is dan kan je het beste je aandacht gaan richten op zo min mogelijk luchtweerstand. En eerlijk is eerlijk, zo'n golf is nou niet bepaald het toonbeeld van een gestroomlijnde bolide. Eerder een soort fikse baksteen die door de wind rijdt. Denk dat daar nog héél veel winst is te behalen. Dus inderdaad: pak die bodem aan, zorg dat de wind geen rare dingen doet bij uitsteksels ed en wellicht kan je zelfs een keer een windtunnel test laten doen. Daar heb je qua verbruik denk ik stukken meer aan dan 5 kilo gewichtsbesparing. (even simpel voorbeeld: als ik ga kamperen en de auto ligt compleet afgeladen met 100 kilo aan kampeerzooi erin, 2 personen erin van samen 150 kilo dan rijdt de auto gemiddeld nauwelijks onzuiniger, alleen bij bergje op of bij het optrekken stijgt het verbruik iets maar eenmaal op gang scheelt het nauwelijks iets, hooguit een halve liter per 100 km. Deze vakantie heb ik echter fietsen meegenomen achterop de trekhaak en het verbruik schoot direct omhoog van 1 op 14 naar 1 op 11, en dat is echt niet door de 30 kilo aan fietsen maar wel doordat de luchtweestand gigantisch is toegenomen. Met een boedelbak is het zelfs nog erger, dan doet de auto nog maar 1 op 9! (vol of leeg maakte daarbij niet uit! ) | |
PerryVogelbekdier | woensdag 1 september 2010 @ 09:15 |
Tips voor de toekomst die ik zo kan bedenken (en wat ik hier zo nog niet zie); - Spoiler verwijderen - Antenne verwijderen - Lichtere motorkap - Compleet interieur strippen - Kost wat meer, maar je auto wat gladder laten maken.. Wielkasten steken nu uit, maar dit smaller/gestroomlijnder laten maken.. Verder; leuk project! ![]() | |
infinity_737 | woensdag 1 september 2010 @ 09:35 |
quote:Motorkap is al van carbon dacht ik! ![]() | |
PerryVogelbekdier | woensdag 1 september 2010 @ 10:53 |
Ah ok, dat kon ik zo 1-2-3 niet terugvinden, dus vandaar ![]() | |
BlackRhino | donderdag 2 september 2010 @ 16:36 |
Het einde van de TVP [ Bericht 93% gewijzigd door Sounddragon op 02-09-2010 16:39:42 ] | |
Yoan | donderdag 2 september 2010 @ 20:50 |
Mijn auto weegt op papier 1179 kg, het is een 110 pk. Heb al eens op de weegbrug gestaan: http://www.mijnbluemotion.nl/op-de-weegbrug-1200-kg-22 De carbon klep is 6,1 kilo: http://www.flickr.com/photos/mijnbluemotion/4935307336/ Dat je met aero mods meer kunt bereiken betekent niet dat je niets aan het gewicht meer moet doen. Iedere kilo eraf is winst. Kleine aero mods die ik nog wil doen zijn rechterspiegel eraf, antenne eraf, spoiler eraf. Ook wil ik nog aluminium platen aan de onderkant. Ik wil zoveel, maar ik kan helaas niet alles doen wat mogelijk is. Return on investment: daar doen we niet aan ![]() | |
Sounddragon | donderdag 2 september 2010 @ 21:00 |
quote:Op zich leveren al die kleine gewichtsbesparingen natuurlijk bij elkaar gewoon winst op, alleen is de vraag dan natuurlijk of je dat ooit nog terug gaat verdienen, zeker in geval van die carbon parts (die ik overigens supercool vind) ![]() ![]() Aan de andere kant gaat het er bij jou denk ik ook niet om dat het terugverdiend moet worden, maar is het een prototype waarmee je wilt proberen hoe gek je het kunt maken qua brandstofbesparing, en prototype's kosten natuurlijk altijd meer als ze uitendelijk opbrengen ![]() | |
Yoan | zondag 5 september 2010 @ 17:06 |
Carbon is inderdaad duur, maar de onderdelen die ik heb zijn niet op maat gemaakt, die zijn kant en klaar te verkrijgen. Ik heb nu meer concrete informatie over de trip van Amsterdam naar Stockholm: http://www.mijnbluemotion.nl/finalerit-naar-stockholm-79 30 september gaan we van start vanuit Amsterdam, de volgende dag 1 oktober verwachten we in Stockholm aan te komen. Ik rijd natuurlijk alleen in de auto, de VW Caddy van Carrec Technocenter rijdt met me mee. Misschien rijden er nog meer personen/auto's mee, dat wordt allemaal nog geregeld. Het grote doel is natuurlijk om minstens 1 op 30 te rijden en om tevens niet te tanken onderweg. Als ik moet tanken dan heb ik sowieso de 1 op 30 niet gehaald. Het is een rit van ongeveer 1570 kilometer, alleen over de weg, dus niet met de boot. De komende tijd zal er ongetwijfeld nog meer informatie volgen over de trip zelf en over de laatste aanpassingen aan de auto! | |
Pietverdriet | zondag 5 september 2010 @ 21:17 |
Leuk project | |
1299 | dinsdag 7 september 2010 @ 18:30 |
Ik zag je vannavond rijden om kwart over 6 op de a29 ![]() | |
Hyperdude | dinsdag 7 september 2010 @ 19:18 |
quote:Zo kan ik het ook. ![]() Wel erg leuk projec/topic. ![]() | |
garnage-patrick | dinsdag 7 september 2010 @ 20:16 |
ik heb tot Odeshog die route gereden in zweden, mooie wegen, lekker rustig! Succes met de reis naar zweden! hopelijk haal je het! Ga je / kan je de auto nog lager leggen als je naar zweden gaat? dat zou ook wel weer wat kunnen schelen toch?! | |
JJH | dinsdag 7 september 2010 @ 21:27 |
Gaaf! Die route was ook deel van onze route toen we onderweg gingen naar de noordkaap afgelopen zomer. Toen waren er in Duitsland trouwens erg veel baustelles, zelfs nog een klein uurtje in de file gestaan op zaterdagmiddag. Bruggen zijn ook machtig om overheen te rijden, succes! ![]() (En ga je de terugweg ook op 1 tank doen? ![]() | |
Hyperdude | dinsdag 7 september 2010 @ 21:47 |
quote:Tussen Bremen en Hamburg is de A1 nog steeds één grote bouwput. Ook met geregeld totaalafsluiting/omleidingen. ![]() http://www.a1-mobil.de/baustellen.php | |
JJH | dinsdag 7 september 2010 @ 21:58 |
quote:Dat bedoelde ik dus ook. Is nie leuk nie. ![]() Vooral op de terugweg, dan wil je erg graag naar huis en ondanks dat de Autobahn leeg is mag je maar 80 of 100 ofzo. | |
Sounddragon | dinsdag 7 september 2010 @ 22:15 |
quote:Wil je harder dan, als je zo zuinig mogelijk probeert te rijden ? | |
JJH | dinsdag 7 september 2010 @ 22:16 |
quote:Nee hij niet, bedenk ik me nu. ![]() Maar ik toen wel. ![]() | |
Yoan | maandag 13 september 2010 @ 12:50 |
A29 kan kloppen idd, rijd ik nu dagelijks. Lager leggen kan niet, anders raken de banden de wielkuipen. Bedankt voor de tips over de werkzaamheden in Duitsland. Het kan gunstig uitpakken als je constant 60 of 80 moet rijden, maar als er files staan.. Terugweg ga ik waarschijnlijk niet op 1 tank doen, er vanuit gaande dat ik het doel op de heenweg gehaald heb :-) | |
Mikkie | maandag 13 september 2010 @ 12:56 |
quote:Ik ben laatst mooi via Hannover terug gegaan 's nachts. Dat schiet een stuk beter op en ook geen snelheidscontrole gezien bij alle gelimiteerde stukken, dus lekker doorboemelen ![]() | |
Yoan | maandag 13 september 2010 @ 12:58 |
Het duurde even voordat ik het juiste gereedschap had, maar de carbon klep is gemonteerd + lexaan achterruit: http://www.mijnbluemotion(...)teerd-lexaan-ruit-80![]() ![]() ![]() De gewichtsbesparing is hierdoor 9,3 kilo. Ik heb alles opgeteld en blijk al 102 kilo bespaard te hebben! En er volgt nog meer.. De auto staat nu deze week bij Carrec Technocenter voor de laatste aanpassingen, o.a. voor het inbouwen van de elektronische stuurpomp, updates volgen! | |
SwiffMeister | maandag 13 september 2010 @ 13:14 |
Kan het kloppen dat ik deze auto ooit in de Autoweek heb zien staan? Super mooi om dit hier op Fok! terug te zien ![]() Die spoiler die er nu af is, weet je zeker dat dat een verbetering is wat de auto zuiniger maakt? Want ik kan me zomaar voorstellen dat die spoiler zorgt voor een betere luchtstroom waardoor er minder luchtweerstand ontstaat omdat de luchtstroom minder aan de achterkant trekt. Wellicht kun je de aerodynamica nog wat verbeteren door moondisks aan te brengen op je wielen. Ziet er wel heel erg hotrod uit, maar alle beetjes helpen toch ![]() Ook kan je de radio er in zijn geheel uit slopen, scheelt ook weer gewicht. Mocht je perse radio of muziek willen luisteren, koop dan ergens zo'n miniradio/mp3 speler, of gebruik je telefoon ervoor. En je kunt natuurlijk ook zelf af vallen. Ik weet niet wat je weegt, maar bij de meeste mensen mag er best een kg of wat af. Wellicht kunnen je ruitenwissers nog wat verder naar beneden zodat ze achter de motorkap vallen ipv er net boven. Dan vangen ze ook minder wind. [ Bericht 15% gewijzigd door SwiffMeister op 13-09-2010 13:28:37 ] | |
Yoan | woensdag 15 september 2010 @ 19:45 |
Hey SwiffMeister, Heeft inderdaad in de AutoWeek gestaan, zie artikel hier http://www.mijnbluemotion.nl/publicatie-autoweek-74 Ik weet alleen dat de achterspoiler gewicht scheelt. Aerodynamica is zo lastig; maar ik weet wel dat de spoiler boven de daklijn uitstak en juist weer iets naar boven boog terwijl de daklijn iets naar beneden wegbuigt. Naar mijn idee hindert hij de luchtstroom daardoor. Maar een spoiler die met de lijn meeloopt zou moeten helpen. Naar Stockholm zet ik de radio toch uit dus die haal ik er dan denk ik wel uit tijdelijk. En de ruitenwissers heb ik pas helemaal zo plat mogelijk gelegd. | |
Erasmo | woensdag 15 september 2010 @ 21:49 |
quote:Vergeet de antenne niet eraf te halen ![]() | |
Oksel | woensdag 15 september 2010 @ 21:55 |
Leuk.. maar haal eerst je zijspiegels er eens af? Zijn er geen setjes spiegels die je IN je auto monteert? En inderdaad, zoveel $$$ voor een paar kilo, er moeten toch goedkopere oplossingen zijn die meer opleveren, qua luchtweerstand dus. Verder vraag ik me dus af wat er gebeurt als je een 1 op 30 auto, die zo uit de winkel komt, zo zou aanpakken. Is daar nog veel winst te halen? | |
Michelle.T | donderdag 16 september 2010 @ 20:05 |
De meeste besparing zit 'm in de versnellingsbak. Vreemd genoeg pak je die als laatste aan... | |
Yoan | donderdag 16 september 2010 @ 21:15 |
Antenne gaat er nog af ;-) Ik haal de rechterspiegel er ook af, want die is niet verplicht. Een '1 op 30 auto uit de winkel' kun je niet veel meer aan verspijkeren qua techniek, alleen qua gewicht en elektronica denk ik. Wat betreft de versnellingsbak, ik heb niet alles voor het zeggen en voordat er iets aan de auto aangepast wordt, gaan er veel afspraken, veel tijd en veel energie in zitten. Ik ben al blij dat ik zover gekomen ben! Zoals gezegd staat de auto nu bij Carrec Technocenter voor behoorlijk ingrijpende aanpassingen: http://www.mijnbluemotion(...)rrec-technocenter-81 ![]() De stuurpomp wordt ingebouwd + schakelaar zodat ik hem op de snelweg uit kan zetten. Zo'n pomp inbouwen is enorm veel werk, het is natuurlijk niet plug-and-play. Alles moet op maat gemaakt worden. Dit betekent dus ook dat de oude pomp plus aircopomp komen te vervallen, andere multiriem, nieuwe distributieriem (als toch alles los is). Timing op tijd zetten, bleek nu niet zo te zijn, dus dat levert ook weer winst op. Daarnaast komt er een langere vijfde versnelling in, precieze details hierover heb ik nog niet. Kortom: er wordt hard aan gewerkt en ik heb er alle vertrouwen in dat het een succes wordt. | |
oshiro | donderdag 16 september 2010 @ 22:27 |
quote:Hm, ik denk dat als jouw riem niet op tijd stond je dat echt wel gemerkt zou hebben! Dan loopt je wagen namelijk nauwelijks tot helemaal niet. | |
Yoan | donderdag 16 september 2010 @ 22:53 |
Het ging over nokkenastiming, was ik niet duidelijk over. | |
oshiro | donderdag 16 september 2010 @ 23:37 |
quote:Ja, die nokkenastiming die wordt bepaald door de positie van je nokkenas ten opzichte van je krukas. Die worden aangedreven door je distributieriem. Als je nokkenas niet op tijd staat, is hij een tandje versprongen op je riem. En dan loopt je wagen dus echt voor geen meter ![]() | |
Yoan | zondag 19 september 2010 @ 12:58 |
Hmm dan weet ik het ook niet. Auto liep toch goed dacht ik zo. Ik zal maandag of dinsdag de details wel horen als ik 'm op ga halen. | |
ononono | zondag 19 september 2010 @ 14:24 |
Nokkenas timing kan prima 1 tandje naar voor of achter staan zonder dat het desastreuze effecten heeft. Nokkenas timing is ook echt geen vast gegeven! Als je een sportieve as er in legt krijg je een advies timing getal, het kan zijn dat in jou blok meer vermogen geproduceerd word een paar graden voor of na dit getal. Ook met de fabrieks as kan het zijn dat je meer top vermogen haalt met een iets andere timing (vaak ten koste van stationair) Dit ligt helemaal aan de exacte specs van jou blok en is niet te voorspellen alleen te meten op de rollenbank. | |
Michelle.T | zondag 19 september 2010 @ 14:59 |
quote:Oshiro, nog nooit gewerkt met nokkenassen? Wat jij zegt, is klinkklare onzin. Heb zelf een snelle nokkenas in m'n blok hangen. Tandje vooruit of achter, dan heeft het wel invloed op z'n loop... maar verder loopt hij nog prima. | |
oshiro | zondag 19 september 2010 @ 20:59 |
quote:Prima ervaring met nokkenassen, dat groene ding in m'n fobo heeft er ook twee ![]() | |
Yoan | woensdag 22 september 2010 @ 22:30 |
De auto heeft ruim een week bij Carrec Technocenter gestaan voor mooie updates. De elektronische stuurpomp is gemonteerd: http://www.mijnbluemotion(...)ingsbak-aangepast-83![]() Prachtig stukje maatwerk vind ik zelf ![]() ![]() Ook is de versnellingsbak voorzien van een langere vijfde versnelling. Bij 1800 toeren reed de auto 84 km/u, nu 90. Oftewel minder toeren bij dezelfde snelheid! Nog een paar updates en dan zijn we klaar voor de rit naar Stockholm. Leuk hierbij te vermelden is dat Shell de brandstof hiervoor sponsort! | |
garnage-patrick | woensdag 22 september 2010 @ 22:52 |
ziet er goed uit kerel! succes alvast met je monsterrit!! Wel grappig dat Shell je brandstof sponsort, terwijl je zelf vaak BP Ultimate ingooit! Vind het ook gaaf dat je zoveel sponsoren hebt! | |
Yoan | woensdag 22 september 2010 @ 23:06 |
Thanks! In het begin tankte ik inderdaad BP, toen ben ik eens Shell gaan proberen en zo kwam ik op de radar van Shell. Ze hebben me toen gevraagd met die Eco-marathon mee te doen in Duitsland en sindsdien ben ik 'om' :-) | |
Yoan | woensdag 29 september 2010 @ 11:54 |
Wat je niet wilt maar toch gebeurt: de auto gaat een dag voor vertrek stuk. CRISIS: http://www.mijnbluemotion.nl/auto-kapot-crisismanagement-84 Turbo is stuk en nog een aantal zaken. Op dit moment wordt er bij Carrec Technocenter met man en macht gewerkt om de auto weer rijdend te krijgen, want morgen om 10 uur willen we vertrekken voor de rit naar Stockholm! Dit is echt een zware domper, maar aan de andere kant is het helemaal erg als dit tijdens de reis gebeurt. Het wordt nu dus wel heel spannend! | |
its_me_ | woensdag 29 september 2010 @ 13:12 |
Succes met de reparatie. Komt nu wel erg slecht uit! | |
08gnoT. | woensdag 29 september 2010 @ 14:11 |
Zul je altijd zien. Hopelijk werkt alles weer op tijd naar behoren! | |
Turquaz52 | woensdag 29 september 2010 @ 14:49 |
woow das kut.. Hoe is dat zo ineens gebeurd? ![]() | |
Yoan | woensdag 29 september 2010 @ 22:46 |
De auto rijdt weer!! http://www.mijnbluemotion.nl/auto-rijdt-weer-85 Nieuwe turbo, rijdt wel anders en is niet optimaal, maar we gaan er het beste van maken. Morgen 10 uur vertrekken vanuit Amsterdam! En het mooie is, de reis is live te volgen via [b]http://www.mijnbluemotion.nl/live[/b] | |
PerryVogelbekdier | donderdag 30 september 2010 @ 07:29 |
Succes! ![]() | |
garnage-patrick | donderdag 30 september 2010 @ 09:08 |
klote dat je turbo kapot was!! ![]() Gelukkig doet je auto het weer! succes op weg naar stockholm, en laat die sda caddy niet zuiniger rijden ![]() | |
SwiffMeister | donderdag 30 september 2010 @ 10:52 |
Succes! Jammer van de files in Amsterdam. | |
ErkendFokker | donderdag 30 september 2010 @ 12:05 |
Het lampje van je airbag brandt | |
FransDeens | donderdag 30 september 2010 @ 17:42 |
Ik denk dat dat komt doordat de airbags in de stoelen er niet meer zijn. | |
Yoan | donderdag 30 september 2010 @ 23:13 |
We zijn in Denemarken aanbeland, verbruiksmeter staat op 3,3L/100km, maar met de huidige problemen is het maar de vraag of we het morgen wel halen. Nooit eerder heb ik met deze auto 800km aan 1 stuk gereden en nu komen er problemen naar voren die we morgenochtend moeten oplossen anders zal ik de 1 op 30 naar Stockholm niet halen ben ik bang. Lees hier de update: http://www.mijnbluemotion.nl/eerste-etappe-afgerond-denemarken-87 | |
1299 | donderdag 30 september 2010 @ 23:33 |
Ik zou zeggen trek het dempingsmateriaal uit je dempers. | |
AliKebap | vrijdag 1 oktober 2010 @ 08:15 |
Erg jammer. Heb altijd met plezier je blog en deze reeks gevolgd. Hopen dat je het alsnog haalt! | |
Sounddragon | vrijdag 1 oktober 2010 @ 10:55 |
quote:Helaas hoort tegenslag er bij, en gelùkkig zijn problemen er om op te lossen. Zou dat dichtkolen van de uitlaat al niet hebben bijgedragen aan het stukgaan van de oude turbo ?? of is dit precies iets van de nieuwe setup ?? | |
ononono | vrijdag 1 oktober 2010 @ 19:00 |
die uitlaat is naar alle waarschijnlijkheid een resultaat van het kapotgaan van de turbo. Bij het kapotgaan van een turbo loopt er vaak olie de uitlaat in. Dat loopt in het dempings materiaal wat nu aan het op gloeien is. Daar kan de boel flink van verstopt raken. demper er onderuit rausen en kijken of je een vervanger vind en anders proberen zoveel mogelijk troep er uit rammen (flink kloppen op de demper en met een staalborstel er door) | |
08gnoT. | vrijdag 1 oktober 2010 @ 19:06 |
Je hebt het gehaald zie ik? ![]() ![]() | |
densmee | vrijdag 1 oktober 2010 @ 19:26 |
van harte gefeliciteerd tering 1 op 31,67 | |
SwiffMeister | vrijdag 1 oktober 2010 @ 20:38 |
Geweldig ![]() Proficiat! | |
Yoan | vrijdag 1 oktober 2010 @ 22:29 |
WE HEBBEN HET GEHAALD!! Na 1615,17 zenuwslopende kilometers hebben we onze eindbestemming bereikt: Shell tankstation aan het Lindhagensplan in Stockholm. Niet alleen hebben we Stockholm gehaald, maar hebben we het doel van 1 op 30 ruimschoots overschreden. Er kon exact 51 liter bijgetankt worden, wanneer je de gereden afstand deelt door dit aantal liters kom je op een verbruik van 31,67 km/L Lees hier hoe we het voor elkaar gekregen hebben: http://www.mijnbluemotion.nl/we-hebben-het-gehaald-88 ![]() ![]() | |
garnage-patrick | zaterdag 2 oktober 2010 @ 00:26 |
geweldig man! Nou 400pk en 900kg van die golf maken? ![]() | |
Anne | zaterdag 2 oktober 2010 @ 00:58 |
Gefeliciteerd ![]() | |
Mikkie | zaterdag 2 oktober 2010 @ 01:34 |
Gaaf man, dat je het gehaald hebt! Ik zou het niet kunnen, al is het alleen al omdat ik in slaap sukkel bij een verbruiksvriendelijk tempo ![]() Ben benieuwd hoeveel je zou verbruiken bij normaal snelwegtempo, als in: overal de max snelheid rijden. | |
ooge | zaterdag 2 oktober 2010 @ 01:57 |
quote:Kom je daar de apk nog mee door ? lijkt me niet echt veilig je stuurbekrachtiging uit zetten, als je plotseling moet uitwijken kun je dus nauwelijks sturen ![]() Als je trouwens zoveel uitgeeft om gewicht te besparen zou ik ook maar een halve tank vullen, 25L minder diesel is ook een dikke 20kg, en kost niks extra. Wat voor turbo zit er nu op ? een 110pk versie heeft een vnt systeem wat vastkoekt met veelvuldig rustig rijden, dus ik zou een 90pk versie nemen, die is ook zuiniger denk ik omdat deze minder weerstand heeft op de uitlaat kant. | |
Sounddragon | zaterdag 2 oktober 2010 @ 02:22 |
Gefeliciteerd ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Blik | zaterdag 2 oktober 2010 @ 08:34 |
quote:Waarom? Er zijn toch genoeg auto's op de weg zonder stuurbekrachtiging? | |
PerryVogelbekdier | zaterdag 2 oktober 2010 @ 09:53 |
quote:Vroeger reden ze allemaal zonder, en als je al vaart hebt is het sturen amper zwaarder... APK maakt het geen bal uit.. | |
ooge | zaterdag 2 oktober 2010 @ 09:53 |
quote:Dat is zo, de originele stuurbekrachtigings pomp is verwijdert dan stuurt het inderdaad iets zwaarder maar wel normaal. Was even in de war, want als je namelijk de pomp nog wel hebt maar deze staat uit dan kun je echt bijna niet meer sturen, dat gaat veel zwaarder als een auto zonder stuurbekrachtiging. | |
Turquaz52 | zaterdag 2 oktober 2010 @ 11:56 |
Wat ik niet snap he? Jij hebt toch een freeflow rechte pijp van voor na achteren tot je Simons Einddemper? Hoe the fck wil je dat eigenlijk vol laten roetten? Dat is vrijwel onmogelijk.. ![]() | |
PerryVogelbekdier | zaterdag 2 oktober 2010 @ 13:03 |
Opzich heel simpel. Als het een rvs pijp is, en die is aan elkaar gelast zonder backing gas krijg je aan de binnenkant een soort van bloemkool, en dan hoopt het wel op.... Als je rvs last en geen backing gas gebruikt, zie je dit soort dingen dus aan de binnenkant van de pijp; ![]() | |
AliKebap | zondag 3 oktober 2010 @ 15:15 |
Gefeliciteerd met je supergoeie verbruik! | |
Yoan | zondag 3 oktober 2010 @ 16:21 |
We weten niet of het een demper was die verstopt was geraakt, het zou ook kunnen zijn dat er zich in de turbo roet heeft opgehoopt. Hier nog een kleine fotoreportage van de reis: http://www.flickr.com/pho(...)s/72157625078657822/ ![]() ![]() | |
08gnoT. | zondag 3 oktober 2010 @ 16:25 |
Ben je ook weer op 1 tank teruggekomen? ![]() | |
#ANONIEM | maandag 4 oktober 2010 @ 09:39 |
Gefeliciteerd. | |
Yoan | maandag 4 oktober 2010 @ 21:59 |
quote:Ik ben nog in Stockholm nu ![]() Maar op 1 tank terug gaat 'm niet worden.. ![]() | |
JJH | woensdag 6 oktober 2010 @ 00:36 |
quote:Zitten een paar bekende plaatjes tussen. ![]() | |
densmee | woensdag 6 oktober 2010 @ 07:43 |
kijk hoe niet zuinig hij is op de snelweg terug | |
Mr_Moon | woensdag 6 oktober 2010 @ 11:36 |
![]() In ieder geval gefeliciteerd! | |
garnage-patrick | zaterdag 13 november 2010 @ 22:27 |
Hoe is het nou verder met dit project? niets meer gehoord sinds je in stockholm bent! ook niet op je eigen site! | |
Erasmo | zaterdag 13 november 2010 @ 22:33 |
TS zit nou met een Zweedse dame ergens in een blokhut ![]() | |
Revolution-NL | zondag 14 november 2010 @ 14:16 |
Gefeliciteerd! Geweldig dat je dit resultaat hebt weten te behalen! Had niet verwacht dat je dit verbruik zou halen. Ga je nog verder of stopt het avontuur hier? Heb de hele reeks met veel plezier gelezen ![]() | |
SwiffMeister | zondag 14 november 2010 @ 14:51 |
Op naar 1:30 met een normale snelheid ipv met 80 plakken achter een vrachtwagen ![]() | |
Turquaz52 | woensdag 8 december 2010 @ 15:24 |
Ennu? Updates..? | |
leolinedance | maandag 13 december 2010 @ 20:53 |
En nu? ![]() | |
mylifeisgrey | maandag 13 december 2010 @ 21:18 |
![]() is dit al besproken? gewoon je auto een earodynamischere vorm geven. schijn je gewoon zelf van karton en plastic , plakband, en hout enzo ook wel te kunnen maken(mits je niet 100+ rijdt) er is een boel van te vinden op internet "boat tail car " enzo even zoeken... allemaal gasten die het zelf maken, en zelf touwtjes enzo eraan hangen en filmen tijdens het rijden om probleemgebieden en wervelingen proberen zo laag mogelijk te houden. volgensmij kan die vierkante polo nog een stuk meer op een druppel water lijken(qua vorm) in grote lijnen lijkt me die 'platte' achterkant nu 1 grote earodynamische faal [ Bericht 9% gewijzigd door mylifeisgrey op 13-12-2010 21:54:45 ] | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 12 april 2011 @ 15:42 |
Ik heb gehoord dat de Golf kaput is ![]() | |
Hyman | dinsdag 12 april 2011 @ 17:49 |
Dood gegaan door verhongering zeker. | |
Anne | dinsdag 12 april 2011 @ 17:53 |
En wie wat waar heb je dat gehoord dan? | |
Mikkie | dinsdag 12 april 2011 @ 17:57 |
Het is al lang bekend dat dat goed zou werken. Vooral vrachtwagens zouden veel profijt kunnen halen (bijna 30% besparing geloof ik). Alleen mag je niet zomaar van alles achter aan je auto plakken ![]() | |
Barcaconia | dinsdag 12 april 2011 @ 18:04 |
![]() | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 12 april 2011 @ 21:29 |
Deze man was bij mijn broertje op school op een open dag om te vertellen over iets, toen kwam zijn Golf IV ter sprake, deze is dus total los door een Chevrolet SUV. En nee, er komt geen vervolg helaas. |