abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85160926
Deel 4 van mijn projecttopic.

Het doel van dit project is om met een VW Golf IV TDI een gemiddeld verbruik van 1 op 30 te behalen. De eerste doelstelling was 1 op 25 en die is inmiddels behaald. De auto heeft nog een 'ouderwetse' verdelerpomp, en is dus geen pompverstuiver. De wagen is van 2001 en heeft nu bijna 285.000 op de teller staan.



Waarom doe ik dit?
Omdat het kan. Omdat het nog niet eerder is gedaan. En omdat het een geweldige (technische) uitdaging is. Niet omdat ik een milieufreak ben of omdat ik zuinig rijden zo gaaf vind. Ik ben autosport fan (vn. WRC en WTCC) dus houd wel van gasgeven

Bijbehorende site
Ik ben zelf webdeveloper, dus heb een bijbehorende site gebouwd waar alle updates en informatie rondom dit project geplaatst wordt: www.mijnbluemotion.nl

Hoe doe ik dit?
Ten eerste door het vinden van sponsoren die de auto aan kunnen passen, want het spreekt voor zich dat je de 1 op 30 niet haalt met alleen een lichte rechtervoet en eco-bandjes.

Wat is er al aangepast?
- aangepaste chip door Vagtechniek
- smalle banden: Maxxis 165/80TR15
- aluminium gesmede lichtgewicht Audi velgen. 6Jx15.
- verlaging 60-70mm rondom
- Brandstof: BP Ultimate of Shell Fuelsave
- Dunnere motorolie: Castrol Edge 5W-30
- reservewiel (15kg) eruit
- complete trekhaak verwijderd (??kg)
- inlaattraject geoptimaliseerd, ruimer, betere ademhaling
- 2,5 inch freeflow rvs uitlaatsysteem, 3 inch downpipe
- carbon motorkap
- gecleanede bumpers

Wat wordt er nog aangepast?
- versnellingsbak
- gladde bodemplaten monteren
- achterbumper aansluiten op reservewielbak, bumper vangt nu veel wind
- carbon kofferklep
- complete airco verwijderen (was al kapot bij aankoop vd auto)
- ruiten vervangen door lexan ruiten (behalve voorruit)
- voorstoelen vervangen door kuipstoelen
- licht gewicht accu

Er zijn vast nog een hoop (kleine) dingen die ik vergeten ben te noemen.

Reacties en tips zijn welkom!
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_85161117
Leuk project! Dingen als je antenne verwijderen, de naden dichtmaken, deurhandels verwijderen doe je dat ook?
pi_85161258
Achterbank en bijrijderstoel verwijderen :Y
pi_85161490
Antenne, naden en deurhandels doe ik niet. De bumpers zijn wel strakgezet.
De achterbank is verwijderd en de voorstoelen worden nog vervangen door deze jongens:

De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_85161655
Win een iPad, BlackBerry of iPhone! Kras hier ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ met een sleutel of ander scherp voorwerp.
pi_85161666
Denk dat juist nu nog de Antenne, naden en vooral de deurhandels wegwerken de meeste winst voor je kan opleveren.
pi_85161998
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 22:45 schreef Yoan het volgende:
Antenne, naden en deurhandels doe ik niet. De bumpers zijn wel strakgezet.
De achterbank is verwijderd en de voorstoelen worden nog vervangen door deze jongens:

[ afbeelding ]
Waarom niet? Dat zijn de dingen die de meeste luchtweerstand opwekken. Die naden bij je motorkap en je portieren zorgen voor flink wat weerstand.
pi_85175304
De meeste luchtweerstand 'drag' wordt veroorzaakt door de hatchback vorm van de auto.
Deurhandels wegwerken merk je nauwelijks en is erg duur. Ook nog eens onpraktisch.
Naden dichtplakken is helemaal onpraktisch, ik rijd er iedere dag 140km mee, het is geen prototype. Alles moet gewoon open kunnen. Bovendien ziet dat er niet uit, afgeplakte naden.

Qua aerodynamica zal misschien de bodem nog glad gemaakt worden.
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_85208388
Mijn auto moest gisteren gekeurd worden en hij is goedgekeurd: http://www.mijnbluemotion.nl/apk-goedgekeurd-72
Gelijk de radiateur laten vervangen, want die was lek en had meer de vorm van een banaan gekregen

De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 09:26:30 #10
159709 Spamblik
Eet smakelijk...
pi_85219626
Wat een lelijke stoelen :P
Kun je zelf niet een beetje sleutelen?
De inhoud van mijn blik is meer dan de motor van jouw auto!
pi_85219726
en hoe zit het met je bpm ? kun je daar iets mee regelen op basis van je eigen aanpassingen ? of gaat dat alleen op catalogus info ?
pi_85221356
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 09:27 schreef Yoan het volgende:Qua aerodynamica zal misschien de bodem nog glad gemaakt worden.
Ik denk dat hier nog wel aardig wat winst te halen is ja. Het zog achter je auto ga je vrij moeilijk wegwerken ben ik bang.
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 03:56:48 #13
202014 JJH
Knetter. O+
pi_85380195
Dat ik dit tot nu toe heb weten te missen, gaaf project! ^O^
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 09:26 schreef Spamblik het volgende:
Wat een lelijke stoelen :P
Kun je zelf niet een beetje sleutelen?
Ik vind ze _O_
pi_85410979
Dat zijn gruwelijke stoelen (vind ik), Porsche GT3 replica's.
Ik kan klein beetje sleutelen, maar mis de ruimte en gereedschap om zelf aan de gang te gaan.
BPM? dat is niet meer van toepassing. Of bedoel je wegenbelasting?
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_85586366
Als voorbereiding voor het inbouwen van de elektronische stuurpomp is gisteren bij Carrec Technocenter de accu naar achteren verplaatst: http://www.mijnbluemotion(...)onische-stuurpomp-75

Meteen een lichtere accu gemonteerd:





Steunen gemaakt voor de stuurpomp:



Er is nog geen datum geprikt voor wanneer de pomp ingebouwd gaat worden. Het inbouwen zal veel improviseren worden!
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_85670693
Tijdje terug een vergelijkingtest gedaan met een nieuwe Golf VI BlueMotion die toen getest werd door autovandaag.nl: http://www.mijnbluemotion(...)e-golf-bluemotion-76



Beide auto's waren even zuinig! Zie het volledige verslag op autovandaag.nl: http://www.autovandaag.nl(...)nd-volkswagen-g.html
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_85742115
De carbon achterklep heb ik nog niet binnen, maar de lexaan ruiten wel. Vorige week zijn daarom de achterste zijruiten vervangen: http://www.mijnbluemotion.nl/lichte-zijruiten-gemonteerd-77





Ze zijn 50% (1,1kg) lichter dan standaard. Zaterdag ga ik de carbon klep ophalen.
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
  donderdag 26 augustus 2010 @ 19:49:37 #18
202014 JJH
Knetter. O+
pi_85742283
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 22:18 schreef Yoan het volgende:
Als voorbereiding voor het inbouwen van de elektronische stuurpomp is gisteren bij Carrec Technocenter de accu naar achteren verplaatst: http://www.mijnbluemotion(...)onische-stuurpomp-75

Meteen een lichtere accu gemonteerd:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Steunen gemaakt voor de stuurpomp:

[ afbeelding ]

Er is nog geen datum geprikt voor wanneer de pomp ingebouwd gaat worden. Het inbouwen zal veel improviseren worden!
Wat is dan precies het verschil. Dat de stuurpomp niet meer meedraait met de multiruim, maar via een electromotortje?
  donderdag 26 augustus 2010 @ 19:49:55 #19
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_85742296
Hou je ook ergens bij wat de totale kosten zouden zijn, als je niet gesponsord werd?
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
pi_85825936
hoeveel scheelt het om je auto zuinig te laten tunen?
  zondag 29 augustus 2010 @ 13:08:39 #21
127956 Robbiej
Hit any user to continue.
pi_85829644
Ik zou je luchtfilter vervangen voor een CAI.. (cold air intake) je hebt nu een openluchtfilter (lampenkap) in je warme motorruimte liggen. Zo krijg je een veel te rijk mengsel gezien het feit warme lucht minder zuurstof bevat dan koude lucht.

Dus of originele luchtfilter terug, of een CAI.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
  zondag 29 augustus 2010 @ 14:13:20 #22
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_85831665
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 13:08 schreef Robbiej het volgende:
Ik zou je luchtfilter vervangen voor een CAI.. (cold air intake) je hebt nu een openluchtfilter (lampenkap) in je warme motorruimte liggen. Zo krijg je een veel te rijk mengsel gezien het feit warme lucht minder zuurstof bevat dan koude lucht.

Dus of originele luchtfilter terug, of een CAI. [ afbeelding ]
Dat heeft meer met vermogen te maken dan met brandstofverbruik en gaat meer op voor benzinemotoren.
Diesels hebben sowieso een luchtovermaat.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_85848899
De stuurpomp draait dan idd niet meer met de multiriem mee.
Zuiniger tunen scheelt minstens 5%.
Ik houd de totale kosten niet bij.
Het luchtfilter krijgt koude lucht via het originele kanaal via de grill achter de koplamp door.
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_85849013
Carbon achterklep is binnen: http://www.mijnbluemotion.nl/carbon-achterklep-opgehaald-78





Weegt 5 kg minder dan origineel. Naar verwachting ergens volgende week het lexaan ruitje erin en dan monteren.
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_85849428
Wat ik nog mis, is hoeveel je auto nu weegt met al die updates :?.
  zondag 29 augustus 2010 @ 23:53:41 #26
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_85857176
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 21:24 schreef Yoan het volgende:
Carbon achterklep is binnen: http://www.mijnbluemotion.nl/carbon-achterklep-opgehaald-78

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Weegt 5 kg minder dan origineel. Naar verwachting ergens volgende week het lexaan ruitje erin en dan monteren.
Dat vind ik, voor carbon, een verdomd zwaar ding!
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_85886346
@Michelle.T: als het gemonteerd is + plus achterruit dan reken ik uit hoeveel gewicht ik inmiddels bespaard heb
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_85887677
Top! :).

Dan zouden we ook inzicht kunnen krijgen hoeveel gewicht je nodig hebt om serieuze besparingen te kunnen doen. Als het goed is, weegt je 115pk versie 1228 kilo.
pi_85889390
Nog even een vraag, wat verwacht je dan dat je return on investment is? Dus alle aanpassingen die je nu doet om de wagen zuiniger te krijgen, wanneer verwacht je dat terug verdient te hebben en echt zuiniger te gaan rijden.

Met 20.000 euro een wagen zuiniger maken dan moet je nog verdomd veel rijden of verschil hebben wil je dat eruit hebben.
pi_85889662
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 22:05 schreef -_Tommy_- het volgende:
Nog even een vraag, wat verwacht je dan dat je return on investment is? Dus alle aanpassingen die je nu doet om de wagen zuiniger te krijgen, wanneer verwacht je dat terug verdient te hebben en echt zuiniger te gaan rijden.

Met 20.000 euro een wagen zuiniger maken dan moet je nog verdomd veel rijden of verschil hebben wil je dat eruit hebben.
Daar gaat het toch niet om :P
pi_85891501
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 22:09 schreef erikkll het volgende:

[..]

Daar gaat het toch niet om :P
Dat weet ik niet, ik vraag het...
pi_85898317
Ik haak weer even in, mét een vraag..
Je hebt zelf al gezegd (voor zover ik mij kan herinneren..) dat die gewichtsbesparingen vrij weinig opleveren..
Je kunt het toch beter zoeken in het verminderen van de luchtweerstand? (vlakke bodem stond nog op je lijstje?) En andere, weliswaar duurdere, aanpassingen?
pi_85934896
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 23:53 schreef oshiro het volgende:

[..]

Dat vind ik, voor carbon, een verdomd zwaar ding!
6kg zwaar? mwah vind ik niet echt!

moet je eens kijken hoe zwaar een deur oid is!

Nog steeds goed bezig Yoan! die 1 op 30 komt er wel! ;)
pi_85935397
Hoe meer km's dat blok heeft gedraaid, hoe verder dat 1 op 30 uit bereik lijkt te zijn, toch?
  woensdag 1 september 2010 @ 00:58:56 #35
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_85935966
quote:
Op woensdag 1 september 2010 00:18 schreef garnage-patrick het volgende:

[..]

6kg zwaar? mwah vind ik niet echt!

moet je eens kijken hoe zwaar een deur oid is!

Nog steeds goed bezig Yoan! die 1 op 30 komt er wel! ;)
Ik las 61 :')
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_85936119
Er staat toch ook echt 61 kg?
  woensdag 1 september 2010 @ 08:07:13 #37
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_85938202
quote:
Op woensdag 1 september 2010 01:06 schreef Michelle.T het volgende:
Er staat toch ook echt 61 kg?
De bootromp in m'n fobo weegt 30 kg, en daar kan nog wel een kg of 10 vanaf met vacuuminjectie als productieproces. Vandaar dat ik 61 kg nogal fors vind. Ik geloof het ook niet helemaal :P. Maar ik zie ook geen komma :')
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_85938385
quote:
Op woensdag 1 september 2010 08:07 schreef oshiro het volgende:

[..]

De bootromp in m'n fobo weegt 30 kg, en daar kan nog wel een kg of 10 vanaf met vacuuminjectie als productieproces. Vandaar dat ik 61 kg nogal fors vind. Ik geloof het ook niet helemaal :P. Maar ik zie ook geen komma :')
Even op de link klikken die bij de foto's staat en je kunt het lezen. :s)
pi_85938671
Hoeveel verbruikt het ding nou als je met constante snelheid op de snelweg rijdt? Als dat namelijk nog best fors is dan kan je het beste je aandacht gaan richten op zo min mogelijk luchtweerstand. En eerlijk is eerlijk, zo'n golf is nou niet bepaald het toonbeeld van een gestroomlijnde bolide. Eerder een soort fikse baksteen die door de wind rijdt. Denk dat daar nog héél veel winst is te behalen. Dus inderdaad: pak die bodem aan, zorg dat de wind geen rare dingen doet bij uitsteksels ed en wellicht kan je zelfs een keer een windtunnel test laten doen.
Daar heb je qua verbruik denk ik stukken meer aan dan 5 kilo gewichtsbesparing.

(even simpel voorbeeld: als ik ga kamperen en de auto ligt compleet afgeladen met 100 kilo aan kampeerzooi erin, 2 personen erin van samen 150 kilo dan rijdt de auto gemiddeld nauwelijks onzuiniger, alleen bij bergje op of bij het optrekken stijgt het verbruik iets maar eenmaal op gang scheelt het nauwelijks iets, hooguit een halve liter per 100 km. Deze vakantie heb ik echter fietsen meegenomen achterop de trekhaak en het verbruik schoot direct omhoog van 1 op 14 naar 1 op 11, en dat is echt niet door de 30 kilo aan fietsen maar wel doordat de luchtweestand gigantisch is toegenomen. Met een boedelbak is het zelfs nog erger, dan doet de auto nog maar 1 op 9! (vol of leeg maakte daarbij niet uit! )
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_85938996
Tips voor de toekomst die ik zo kan bedenken (en wat ik hier zo nog niet zie);

- Spoiler verwijderen
- Antenne verwijderen
- Lichtere motorkap
- Compleet interieur strippen
- Kost wat meer, maar je auto wat gladder laten maken.. Wielkasten steken nu uit, maar dit smaller/gestroomlijnder laten maken..

Verder; leuk project! _O_
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_85939408
quote:
Op woensdag 1 september 2010 09:15 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Tips voor de toekomst die ik zo kan bedenken (en wat ik hier zo nog niet zie);

- Spoiler verwijderen
- Antenne verwijderen
- Lichtere motorkap
- Compleet interieur strippen
- Kost wat meer, maar je auto wat gladder laten maken.. Wielkasten steken nu uit, maar dit smaller/gestroomlijnder laten maken..

Verder; leuk project! _O_
Motorkap is al van carbon dacht ik! ;)
pi_85941342
Ah ok, dat kon ik zo 1-2-3 niet terugvinden, dus vandaar :P (en die ene foto hierboven laat een gewone motorkap zien)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_85989453
Het einde van de TVP

[ Bericht 93% gewijzigd door Sounddragon op 02-09-2010 16:39:42 ]
pi_85998200
Mijn auto weegt op papier 1179 kg, het is een 110 pk. Heb al eens op de weegbrug gestaan: http://www.mijnbluemotion.nl/op-de-weegbrug-1200-kg-22

De carbon klep is 6,1 kilo: http://www.flickr.com/photos/mijnbluemotion/4935307336/

Dat je met aero mods meer kunt bereiken betekent niet dat je niets aan het gewicht meer moet doen. Iedere kilo eraf is winst. Kleine aero mods die ik nog wil doen zijn rechterspiegel eraf, antenne eraf, spoiler eraf. Ook wil ik nog aluminium platen aan de onderkant. Ik wil zoveel, maar ik kan helaas niet alles doen wat mogelijk is.

Return on investment: daar doen we niet aan ;)
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
  donderdag 2 september 2010 @ 21:00:15 #45
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_85998641
quote:
Op donderdag 2 september 2010 20:50 schreef Yoan het volgende:
Mijn auto weegt op papier 1179 kg, het is een 110 pk. Heb al eens op de weegbrug gestaan: http://www.mijnbluemotion.nl/op-de-weegbrug-1200-kg-22

De carbon klep is 6,1 kilo: http://www.flickr.com/photos/mijnbluemotion/4935307336/

Dat je met aero mods meer kunt bereiken betekent niet dat je niets aan het gewicht meer moet doen. Iedere kilo eraf is winst. Kleine aero mods die ik nog wil doen zijn rechterspiegel eraf, antenne eraf, spoiler eraf. Ook wil ik nog aluminium platen aan de onderkant. Ik wil zoveel, maar ik kan helaas niet alles doen wat mogelijk is.

Return on investment: daar doen we niet aan ;)
Op zich leveren al die kleine gewichtsbesparingen natuurlijk bij elkaar gewoon winst op, alleen is de vraag dan natuurlijk of je dat ooit nog terug gaat verdienen, zeker in geval van die carbon parts (die ik overigens supercool vind) 8-). Volgens mij zijn zulke dingen schunnig duur, zéker als je het speciaal laat maken ;)
Aan de andere kant gaat het er bij jou denk ik ook niet om dat het terugverdiend moet worden, maar is het een prototype waarmee je wilt proberen hoe gek je het kunt maken qua brandstofbesparing, en prototype's kosten natuurlijk altijd meer als ze uitendelijk opbrengen :P
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_86093339
Carbon is inderdaad duur, maar de onderdelen die ik heb zijn niet op maat gemaakt, die zijn kant en klaar te verkrijgen.

Ik heb nu meer concrete informatie over de trip van Amsterdam naar Stockholm: http://www.mijnbluemotion.nl/finalerit-naar-stockholm-79

30 september gaan we van start vanuit Amsterdam, de volgende dag 1 oktober verwachten we in Stockholm aan te komen. Ik rijd natuurlijk alleen in de auto, de VW Caddy van Carrec Technocenter rijdt met me mee. Misschien rijden er nog meer personen/auto's mee, dat wordt allemaal nog geregeld.

Het grote doel is natuurlijk om minstens 1 op 30 te rijden en om tevens niet te tanken onderweg. Als ik moet tanken dan heb ik sowieso de 1 op 30 niet gehaald. Het is een rit van ongeveer 1570 kilometer, alleen over de weg, dus niet met de boot.

De komende tijd zal er ongetwijfeld nog meer informatie volgen over de trip zelf en over de laatste aanpassingen aan de auto!
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
  zondag 5 september 2010 @ 21:17:29 #47
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_86102720
Leuk project
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_86173428
Ik zag je vannavond rijden om kwart over 6 op de a29 :P Je zat lekker te slipstreamen achter een vrachtwagen.
  dinsdag 7 september 2010 @ 19:18:42 #49
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_86175305
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 18:30 schreef 1299 het volgende:
...Je zat lekker te slipstreamen achter een vrachtwagen.
Zo kan ik het ook. :P

Wel erg leuk projec/topic. ^O^
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_86177570
ik heb tot Odeshog die route gereden in zweden, mooie wegen, lekker rustig!

Succes met de reis naar zweden! hopelijk haal je het!

Ga je / kan je de auto nog lager leggen als je naar zweden gaat? dat zou ook wel weer wat kunnen schelen toch?!
  dinsdag 7 september 2010 @ 21:27:25 #51
202014 JJH
Knetter. O+
pi_86181492
Gaaf! Die route was ook deel van onze route toen we onderweg gingen naar de noordkaap afgelopen zomer. Toen waren er in Duitsland trouwens erg veel baustelles, zelfs nog een klein uurtje in de file gestaan op zaterdagmiddag.
Bruggen zijn ook machtig om overheen te rijden, succes! ^O^

(En ga je de terugweg ook op 1 tank doen? :D )
  dinsdag 7 september 2010 @ 21:47:08 #52
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_86182614
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 21:27 schreef JJH het volgende:
...zomer. Toen waren er in Duitsland trouwens erg veel baustellen, ...
Tussen Bremen en Hamburg is de A1 nog steeds één grote bouwput.
Ook met geregeld totaalafsluiting/omleidingen. :(
http://www.a1-mobil.de/baustellen.php
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 7 september 2010 @ 21:58:43 #53
202014 JJH
Knetter. O+
pi_86183180
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 21:47 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Tussen Bremen en Hamburg is de A1 nog steeds één grote bouwput.
Ook met geregeld totaalafsluiting/omleidingen. :(
http://www.a1-mobil.de/baustellen.php
Dat bedoelde ik dus ook. Is nie leuk nie. :N

Vooral op de terugweg, dan wil je erg graag naar huis en ondanks dat de Autobahn leeg is mag je maar 80 of 100 ofzo.
  dinsdag 7 september 2010 @ 22:15:53 #54
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_86184106
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 21:58 schreef JJH het volgende:

[..]

Dat bedoelde ik dus ook. Is nie leuk nie. :N

Vooral op de terugweg, dan wil je erg graag naar huis en ondanks dat de Autobahn leeg is mag je maar 80 of 100 ofzo.
Wil je harder dan, als je zo zuinig mogelijk probeert te rijden ?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  dinsdag 7 september 2010 @ 22:16:34 #55
202014 JJH
Knetter. O+
pi_86184141
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 22:15 schreef Sounddragon het volgende:

[..]



Wil je harder dan als je zo zuinig mogelijk probeert te rijden ?
Nee hij niet, bedenk ik me nu. :D
Maar ik toen wel. :@
pi_86378675
A29 kan kloppen idd, rijd ik nu dagelijks.
Lager leggen kan niet, anders raken de banden de wielkuipen.
Bedankt voor de tips over de werkzaamheden in Duitsland. Het kan gunstig uitpakken als je constant 60 of 80 moet rijden, maar als er files staan..
Terugweg ga ik waarschijnlijk niet op 1 tank doen, er vanuit gaande dat ik het doel op de heenweg gehaald heb :-)
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_86378854
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 21:47 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Tussen Bremen en Hamburg is de A1 nog steeds één grote bouwput.
Ook met geregeld totaalafsluiting/omleidingen. :(
http://www.a1-mobil.de/baustellen.php
Ik ben laatst mooi via Hannover terug gegaan 's nachts. Dat schiet een stuk beter op en ook geen snelheidscontrole gezien bij alle gelimiteerde stukken, dus lekker doorboemelen :).
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_86378908
Het duurde even voordat ik het juiste gereedschap had, maar de carbon klep is gemonteerd + lexaan achterruit: http://www.mijnbluemotion(...)teerd-lexaan-ruit-80







De gewichtsbesparing is hierdoor 9,3 kilo. Ik heb alles opgeteld en blijk al 102 kilo bespaard te hebben! En er volgt nog meer..

De auto staat nu deze week bij Carrec Technocenter voor de laatste aanpassingen, o.a. voor het inbouwen van de elektronische stuurpomp, updates volgen!
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_86379313
Kan het kloppen dat ik deze auto ooit in de Autoweek heb zien staan?
Super mooi om dit hier op Fok! terug te zien :D

Die spoiler die er nu af is, weet je zeker dat dat een verbetering is wat de auto zuiniger maakt? Want ik kan me zomaar voorstellen dat die spoiler zorgt voor een betere luchtstroom waardoor er minder luchtweerstand ontstaat omdat de luchtstroom minder aan de achterkant trekt.

Wellicht kun je de aerodynamica nog wat verbeteren door moondisks aan te brengen op je wielen. Ziet er wel heel erg hotrod uit, maar alle beetjes helpen toch ;)

Ook kan je de radio er in zijn geheel uit slopen, scheelt ook weer gewicht.
Mocht je perse radio of muziek willen luisteren, koop dan ergens zo'n miniradio/mp3 speler, of gebruik je telefoon ervoor.

En je kunt natuurlijk ook zelf af vallen. Ik weet niet wat je weegt, maar bij de meeste mensen mag er best een kg of wat af.

Wellicht kunnen je ruitenwissers nog wat verder naar beneden zodat ze achter de motorkap vallen ipv er net boven. Dan vangen ze ook minder wind.

[ Bericht 15% gewijzigd door SwiffMeister op 13-09-2010 13:28:37 ]
pi_86471867
Hey SwiffMeister,

Heeft inderdaad in de AutoWeek gestaan, zie artikel hier http://www.mijnbluemotion.nl/publicatie-autoweek-74

Ik weet alleen dat de achterspoiler gewicht scheelt. Aerodynamica is zo lastig; maar ik weet wel dat de spoiler boven de daklijn uitstak en juist weer iets naar boven boog terwijl de daklijn iets naar beneden wegbuigt. Naar mijn idee hindert hij de luchtstroom daardoor. Maar een spoiler die met de lijn meeloopt zou moeten helpen.

Naar Stockholm zet ik de radio toch uit dus die haal ik er dan denk ik wel uit tijdelijk.

En de ruitenwissers heb ik pas helemaal zo plat mogelijk gelegd.
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
  woensdag 15 september 2010 @ 21:49:50 #61
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_86477668
quote:
Op woensdag 15 september 2010 19:45 schreef Yoan het volgende:
Naar Stockholm zet ik de radio toch uit dus die haal ik er dan denk ik wel uit tijdelijk.
Vergeet de antenne niet eraf te halen :)
pi_86477984
Leuk.. maar haal eerst je zijspiegels er eens af? Zijn er geen setjes spiegels die je IN je auto monteert?

En inderdaad, zoveel $$$ voor een paar kilo, er moeten toch goedkopere oplossingen zijn die meer opleveren, qua luchtweerstand dus.

Verder vraag ik me dus af wat er gebeurt als je een 1 op 30 auto, die zo uit de winkel komt, zo zou aanpakken. Is daar nog veel winst te halen?
pi_86510041
De meeste besparing zit 'm in de versnellingsbak. Vreemd genoeg pak je die als laatste aan...
pi_86513194
Antenne gaat er nog af ;-) Ik haal de rechterspiegel er ook af, want die is niet verplicht.
Een '1 op 30 auto uit de winkel' kun je niet veel meer aan verspijkeren qua techniek, alleen qua gewicht en elektronica denk ik.

Wat betreft de versnellingsbak, ik heb niet alles voor het zeggen en voordat er iets aan de auto aangepast wordt, gaan er veel afspraken, veel tijd en veel energie in zitten.
Ik ben al blij dat ik zover gekomen ben!

Zoals gezegd staat de auto nu bij Carrec Technocenter voor behoorlijk ingrijpende aanpassingen: http://www.mijnbluemotion(...)rrec-technocenter-81



De stuurpomp wordt ingebouwd + schakelaar zodat ik hem op de snelweg uit kan zetten. Zo'n pomp inbouwen is enorm veel werk, het is natuurlijk niet plug-and-play. Alles moet op maat gemaakt worden.
Dit betekent dus ook dat de oude pomp plus aircopomp komen te vervallen, andere multiriem, nieuwe distributieriem (als toch alles los is). Timing op tijd zetten, bleek nu niet zo te zijn, dus dat levert ook weer winst op.

Daarnaast komt er een langere vijfde versnelling in, precieze details hierover heb ik nog niet.

Kortom: er wordt hard aan gewerkt en ik heb er alle vertrouwen in dat het een succes wordt.
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
  donderdag 16 september 2010 @ 22:27:09 #65
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_86517034
quote:
Op donderdag 16 september 2010 21:15 schreef Yoan het volgende:
Antenne gaat er nog af ;-) Ik haal de rechterspiegel er ook af, want die is niet verplicht.
Een '1 op 30 auto uit de winkel' kun je niet veel meer aan verspijkeren qua techniek, alleen qua gewicht en elektronica denk ik.

Wat betreft de versnellingsbak, ik heb niet alles voor het zeggen en voordat er iets aan de auto aangepast wordt, gaan er veel afspraken, veel tijd en veel energie in zitten.
Ik ben al blij dat ik zover gekomen ben!

Zoals gezegd staat de auto nu bij Carrec Technocenter voor behoorlijk ingrijpende aanpassingen: http://www.mijnbluemotion(...)rrec-technocenter-81

[ afbeelding ]

De stuurpomp wordt ingebouwd + schakelaar zodat ik hem op de snelweg uit kan zetten. Zo'n pomp inbouwen is enorm veel werk, het is natuurlijk niet plug-and-play. Alles moet op maat gemaakt worden.
Dit betekent dus ook dat de oude pomp plus aircopomp komen te vervallen, andere multiriem, nieuwe distributieriem (als toch alles los is). Timing op tijd zetten, bleek nu niet zo te zijn, dus dat levert ook weer winst op.

Daarnaast komt er een langere vijfde versnelling in, precieze details hierover heb ik nog niet.

Kortom: er wordt hard aan gewerkt en ik heb er alle vertrouwen in dat het een succes wordt.
Hm, ik denk dat als jouw riem niet op tijd stond je dat echt wel gemerkt zou hebben! Dan loopt je wagen namelijk nauwelijks tot helemaal niet.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_86518412
Het ging over nokkenastiming, was ik niet duidelijk over.
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
  donderdag 16 september 2010 @ 23:37:33 #67
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_86520379
quote:
Op donderdag 16 september 2010 22:53 schreef Yoan het volgende:
Het ging over nokkenastiming, was ik niet duidelijk over.
Ja, die nokkenastiming die wordt bepaald door de positie van je nokkenas ten opzichte van je krukas. Die worden aangedreven door je distributieriem. Als je nokkenas niet op tijd staat, is hij een tandje versprongen op je riem. En dan loopt je wagen dus echt voor geen meter :P.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_86597191
Hmm dan weet ik het ook niet. Auto liep toch goed dacht ik zo. Ik zal maandag of dinsdag de details wel horen als ik 'm op ga halen.
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_86600224
Nokkenas timing kan prima 1 tandje naar voor of achter staan zonder dat het desastreuze effecten heeft.

Nokkenas timing is ook echt geen vast gegeven!
Als je een sportieve as er in legt krijg je een advies timing getal, het kan zijn dat in jou blok meer vermogen geproduceerd word een paar graden voor of na dit getal.

Ook met de fabrieks as kan het zijn dat je meer top vermogen haalt met een iets andere timing (vaak ten koste van stationair)
Dit ligt helemaal aan de exacte specs van jou blok en is niet te voorspellen alleen te meten op de rollenbank.
pi_86601342
quote:
Op donderdag 16 september 2010 23:37 schreef oshiro het volgende:
Als je nokkenas niet op tijd staat, is hij een tandje versprongen op je riem. En dan loopt je wagen dus echt voor geen meter :P.
Oshiro, nog nooit gewerkt met nokkenassen? Wat jij zegt, is klinkklare onzin.

Heb zelf een snelle nokkenas in m'n blok hangen. Tandje vooruit of achter, dan heeft het wel invloed op z'n loop... maar verder loopt hij nog prima.
  zondag 19 september 2010 @ 20:59:38 #71
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_86613555
quote:
Op zondag 19 september 2010 14:59 schreef Michelle.T het volgende:

[..]

Oshiro, nog nooit gewerkt met nokkenassen? Wat jij zegt, is klinkklare onzin.

Heb zelf een snelle nokkenas in m'n blok hangen. Tandje vooruit of achter, dan heeft het wel invloed op z'n loop... maar verder loopt hij nog prima.
Prima ervaring met nokkenassen, dat groene ding in m'n fobo heeft er ook twee :'). Als je timing afwijkt, loopt je wagen (in mijn geval motor) gewoon kut.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_86731402
De auto heeft ruim een week bij Carrec Technocenter gestaan voor mooie updates. De elektronische stuurpomp is gemonteerd: http://www.mijnbluemotion(...)ingsbak-aangepast-83



Prachtig stukje maatwerk vind ik zelf





Ook is de versnellingsbak voorzien van een langere vijfde versnelling. Bij 1800 toeren reed de auto 84 km/u, nu 90. Oftewel minder toeren bij dezelfde snelheid!

Nog een paar updates en dan zijn we klaar voor de rit naar Stockholm. Leuk hierbij te vermelden is dat Shell de brandstof hiervoor sponsort!
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_86732548
ziet er goed uit kerel! succes alvast met je monsterrit!!

Wel grappig dat Shell je brandstof sponsort, terwijl je zelf vaak BP Ultimate ingooit!


Vind het ook gaaf dat je zoveel sponsoren hebt!
pi_86733181
Thanks!

In het begin tankte ik inderdaad BP, toen ben ik eens Shell gaan proberen en zo kwam ik op de radar van Shell. Ze hebben me toen gevraagd met die Eco-marathon mee te doen in Duitsland en sindsdien ben ik 'om' :-)
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_86974715
Wat je niet wilt maar toch gebeurt: de auto gaat een dag voor vertrek stuk. CRISIS: http://www.mijnbluemotion.nl/auto-kapot-crisismanagement-84

Turbo is stuk en nog een aantal zaken. Op dit moment wordt er bij Carrec Technocenter met man en macht gewerkt om de auto weer rijdend te krijgen, want morgen om 10 uur willen we vertrekken voor de rit naar Stockholm!

Dit is echt een zware domper, maar aan de andere kant is het helemaal erg als dit tijdens de reis gebeurt.
Het wordt nu dus wel heel spannend!
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')